Bevestiging vonnis leden
'Stop Borssele' gevraagd
Volgende week begin van
herstel Markizaatskade
Mosselvissers die via de Noordzee
varen moeten schepen aanpassen
WISSEL BEVELANDEN
Wissel Zeea ws- Vlaanderen
WISSEL SCHOUWEN
ZAAK ACTIEGROEP VOOR RECHTBANK
Palingvisser
nog niet
massaal naar
Colijnsplaat
DOORBRAAK VAN VORIG JAAR DICHTEN
m Film taaiproject
SCHEEPVAARTINSPECTIE STELT EISEN
IATERDAG 26 FEBRUARI 1983
PZC/provincie
MIDDELBURG - Elf leden van de actiegroep 'Stop Borssele' hebben vrijdag voor de arrondisse
mentsrechtbank enkele nieuwe elementen toegevoegd aan hun verweer in de zaak, waarvoor zij
eerder door de kantonrechter tot een boete van ieder éénenvijftig gulden waren veroordeeld: het
in gevaar brengen van de veiligheid op de weg toen zij in september 1981 zich met borden met het
opschrift 'Geen kernenergie - stop Borssele' posteerden in de middenberm van de rijksweg tussen
Vlissingen Bergen op Zoom.
Zestig mensen, van wie een groot aan
tal een proces-verbaal kreeg, vormden
toen op regelmatige afstanden een lan
ge keten van demonstranten, die de
weggebruikers aandacht vroegen voor
hun tegen het gebruik van kernenergie
gerichte standpunt.
De kantonrechter had de verkeers
schout in zijn eis op één gulden na ge
volgd: de schout eiste een boete van
vijftig gulden, maar de kantonrecht
bracht dit op 51. om de mensen van de
actiegroep gelegenheid te geven in ho
ger beroep te gaan.
Toen gisteren als uitvloeisel hiervan de
zaak voor de rechtbank diende gaven
drie jonge mensen van de actiegroep
een toelichting op hun beweegredenen.
Ze hadden alle elf dezelfde advocaat,
mr. E. Hummels uit Utrecht, die in zijn
pleidooi aandacht vroeg voor het feit,
dat by het uitzwaaien van voed-
seltransporten naar Polen duizenden
mensen in de middenbermen van snel
wegen hebben staan juichen.
Deze mensen, en mr. Hummels vond
dat zeer begrijpelijk, werden niet ver
volgd. Maar er blijkt uit, aldus de
raadsman, dat niet alles behoeft te
worden vervolgd. „In dat licht moet
het openbaar ministerie niet ontvan
kelijk verklaard worden", zo betoogde
pleiter, „omdat anders het gelijkheids
beginsel wordt geschonden.
Carnaval
Waar de raadsman het element van
rechtsgeiykheid naar voren bracht
kwam Henk Veerman uit Souburg na
mens de elf met enkele meer ludieke
elementen. De heer Veerman had bijge
houden, wat er zo aan borden langs de
rijksweg wordt getolereerd. Hy had
aankondigingen waargenomen van de
carnavalsoptocht van de 'Stoepeschie-
ters' uit Souburg, een houten annonce
rond de vestiging van een nieuwe Peu-
geot-dealer te Goes en allerlei aanbeve
lingen, van 'Aardappelen te koop' tot
een routebeschrijving naar een onder
neming gespecialiseerd in 'Bauemka-
se'.
De verkeersschout was in zijn dag
vaarding voor vier 'ankers gaan lig
gen', d.w.z. als de rechtbank met pri
mair ten laste gelegde niet bewezen
acht er in de volgorde van ernst nog
drie andere punten liggen. Primair is
het in gevaar brengen de veiligheid ten
laste gelegd. Vervolgens het in verwar
ring brengen van het verkeer en dan
het zonder noodzaak als voetganger
gebruik maken van de middenberm en
het als voetganger zonder noodzaak op
de snelweg lopen.
De verkeersschout eiste bevestiging
van het vonnis van de kantonrechter en
het 'aan het verkeer onttrekken' van de
COLUNSPLAAT - Er bestaat nog
geen erg grote belangstelling ón
der de palingvissers om in de toe
komst hun vis via de vismijn in
Colijnsplaat te verhandelen. Dat
bleek vrijdagmiddag in een verga
dering van een tiental aalvissers
in de vismijn te Colijnsplaat. Die
vergadering werd gehouden op
initiatief van de directie van de
mijn, die van een aantal vissers
had gehoord dat er belangstelling
zou bestaan om voortaan paling in
het Noordbevelandse dorp aan te
Er was vrijdagmiddag wel enige be
langstelling. Dat bleek mede uit
het feit dat alleen de vertegenwoor
diger van Tholen liet weten er niets
voor te voelen. Vijf van de aanwezi
ge vissers voelden wel voor het ini
tiatief. Daarom werd aan het eind
van de vergadering besloten dat
met die vyf verder gepraat zal wor
den. Tevens zullen nog eens alle
aalvissers uit Zuidwest-Nederland
(ongeveer 45) aangeschreven wor
den met de vraag of zij er voor voe
len. De directeur van de vismyn. F.
Minneboo, liet de vergadering we
ten dat de handelaren vanzelf op
het veilen van de paling af zouden
komen als er maar eenmaal aan
voer is. Maar dan zouden ze wel de
garantie moeten hebben dat er op
regelmatige tijden voldoende aan
bod van paling is, zodat het voor de
handel aantrekkelyk is om te ko
men. Momenteel verkopen de pa
lingvissers ieder voor zich recht
streeks aan de handelaren en ko
men ze onderling een prijs overeen.
Als de plannen doorgaan moeten
wel, zo werd vrijdag geconcludeerd,
de vissers élle paling naar Colijns
plaat brengen en niet eerst het bes
te buiten de mijn om verkopen.
Daarnaast werd ook vastgesteld
dat de handel en de vissers vooral
in het begin nog wat zullen moeten
wennen aan de nieuwe situatie. Dat
leidde onder meer tot de opmer
king dat wellicht het beste een
proefperiode overwogen kan wor
den. Als er inderdaad paling in Co-
Ujnsplaat aangevoerd wordt dan
zal dat waarschyniyk over onge
veer twee maanden zo ver zyn.
gebruikte borden. De rechtbank zal. zo
als gebniikelyk, over veetien dagen uit
spraak doen.
Toen raadsman mr. Hummels recht
bankpresident mr. G. R. André de la
Porte vroeg onmiddellijk uitspraak te
doen, kon de rechtbank hieraan niet
voldoen. „Dat zou erg lastig zijn, zo for
muleerde de president, gezien het ver
weer dat er gevoerd is."
Actievoerder Henk Veerman vroeg de
rechtbank speciaal aandacht voor het
feit. dat men per se alles had gedaan om
de veiligheid van het verkeer te waar
borgen. „We zyn uitermate voorzichtig
de weg overgetoken, en wel op een mo
ment dat er helemaal geen verkeer in de
buurt was. In de berm aangekomen
stonden we zo stil als een bord kan
staan in witte kleren met een zelfde
tekst voor en achter. Van Vlissingen tot
Rilland dezelfde kleding, dezelfde korte
oproep. De komst van de politie bracht
eerst leven in de brouwerij. Er ontstond
consternatie. Achteruitrijdende busjes,
geüniformeerde machtsdienaars en
knippersignalen aan de kant van de
(ADVERTENTIE)
om het recht van de zwaksten
VASTENAKTIE
GIRO 5850 ZEIST
weg en even later schrijvende agenten
in de middenberm die het verkeer zoda
nig opvallen dat er langzamer gereden
wordt om alles wat er te zien is beter
waar te kunnen nemen."
Annemarie Raukeman uit Middelburg
sprak in dezelfde geest. „De veiligheid
van de weggebruiker heeft steeds voor
op gestaan", zo betoogde zy, „wij zijn in
principe gehoorzame burgers, een over
treding is een uitzondering." Een ander
lid van de actiegroep, de heer J. Van-
steenkiste, uit Middelburg, sprak kort
over de noodzaak de mensen wakker te
schudden voor de gevaren van kern
energie.
Wel gevaar
Verkeersschout mr. J. Bogaars achtte
het primair ten laste gelegde, het in
gevaar brengen van het verkeer, wel
bewezen. De aandacht van de bestuur
ders werd afgeleid, zo was zijn stand
punt, dan volgt remmen, filevorming
en gevaar voor kop-staart-botsingen.
„Ondans de zeer respectabele motie
ven was het in strijd met de wet", aldus
de verkeersschout, „er zijn talloze an
dere mogelijkheden om dit onder de
aandacht van het publiek te brengen."
Uiteraard had mr. Hummels een geheel
andere visie: „Deze mensen zyn zeer
zorgvuldig te werk gegaan met op de
borden één uniforme tekst, waar men,
om er kennis van te nemen, niet voor
behoefde af te remmen. Het afremmen
gebeurde pas toen het politieoptreden
begon. Dat kan men mijn cliënten niet
verwyten." De raadsman stelde ten
slotte dat het in-verwarring-brengen in
redelykheid ook niet gesteld kan wor
den en hij wees op het ontbreken van de
wederrechtelijkheid in het optreden
van zyn cliënten.
„Zy zyn in beroep gegaan om 'pardon-
nerlng' te verkrijgen of als er toch een
veroordeling zal volgen, een symboli
sche boete van één gulden. En ze willen
erg graag hun borden terug."
Ook hiervoer doet de rechtbank vrij
dag 11 maart uitspraak. De elf leden
van de actiegroep zijn afkomstig uit
Middelburg, Souburg en Bergen op
Zoom. Zeven leden waren niet ver
schenen; hun zaak werd bij verstek be
handeld.
Toename diefstal
van emballage
in Middelburg
MIDDELBURG Uit een ommuurde
emballage-opslagplaats van de super
markt Parade aan de Vrijlandstraat in
Middelburg zijn tussen donderdag
avond zes uur en vrijdagmorgen tien
kratten met lege flessen ontvreemd
waarvan de waarde 209 gulden be
draagt.
De emballage werd weggenomen nadat
men door het doorknippen van prikkel
draad over de muur was geklommen.
Een woordvoerder van de recherche
van de Middelburgse gemeentepolitie
verklaarde vrydag dat er de laatste
maanden een sterke styging van derge
lijke diefstallen is waar te nemen. Zo
heeft groothandel De Brug aan de
Maasstraat het laatste halfiaar al vijf
maal bezoek gehad van mensen die het
op de lege flessen en kratten hadden
voorzien. Ook elders worden regelma
tig emballagediefstallen gepleegd.
Opnieuw granaat
gevonden Nieuwvliet
NIEUWVLIET - Bij werkzaamheden
aan een weg aan de Zwarte Polder te
Nieuwvliet is vrijdag een granaat ge
vonden. Het projectiel heeft een lengte
van 20 centimeter. De explosieven op
ruimingsdienst komt de granaat begin
volgende week Onschadelyk maken.
Van links naar rechts de heren M. T. C. tenBraak en mrA. J. M. Smeets van de gemeente Oostburg, A. P. de Weerd enJ. W.
Harreveld van het ministerie van WVC en burgemeester mr C. T. Spijkerboer.
OOSTBURG - De gemeente Oostburg Is stellig van plan
om over een lengte van ongeveer drie kilometer een
soort kunstmatige duinen te creëren langs de kust. Dit
zou moeten gebeuren door bet opspuiten van zand aan
de binnenkant van de nog aan te leggen Deltadijk. Uit
een gesprek, dat het gemeentebestuur van Oostburg
vrijdag had met twee ambtenaren van het ministerie
van WVC, kwam naar voren dat voor een dergelijk pro
ject eventueel rijkssubsidie verkregen kan worden.
Verder werd duidely k dat het plan om het strand voor de
Groese duintjes met zand op te hogen geen doorgang
kan vinden, vanwege de te hoge kosten die daaraan vast
zitten. Oostburg wil voor de aanleg van kunstmatige
duinen een strook van 25 meter breed achter de nieuwe
Deltadyk aankopen. Hwt waterschap Het Vrije van
Sluis heeft medewerking toegezegd. Burgemeester C. T.
Spykerboer verwacht, dat met de aankoop en eerste
inrichting van de grond ruw geschat een bedrag van vijf
ton gemoeid zal zyn. De kosten van het opspuiten van
het zand zyn nog niet bekend. Spykerboer sprak van een
nuttig overleg met de beide rijksambtenaren, de heren
A. P. de Weerd, inspecteur van natuurbeheer en open
luchtrecreatie en J. W. Harreveld, consulent voor de
openluchtrecreatie.
De gemeente weet nu welke argumenten er moeten wor
den aangedragen om voor rijkssubsidie in aanmerking
te komen. De bedoeling is. dat het duinenproject zal
worden toegelicht in de Oostburgse recreatienota, die
binnen een paar maanden de inspraak in zal gaan.
Gisteren werd ook de aanleg van het fietspad van de
Bavodyk in Nieuwvliet besproken. Het eerder verzoek
om rijkssubsidie was afgewezen, omdat het fietspad bin
nen de bebouwde kom van het dorp zal komen te liggen.
Het gaat om de Bavodyk vanaf het dorp tot aan de
kruising met de Adomis en Baanst Polderdyk. Spyker
boer: „We hebben laten zien, dat het stuk dyk in wezen
niet binnen de bebouwde kom valt. De ambtenaren wa
ren het met ons eens, dat het om eèn geschikt project
gaat, dat misschien toch gesubsidieerd kan worden".
Ook dit plan zal terug te vinden zijn in de recreatienota.
Behalve de Bavodijk in Nieuwvliet werd de ambtena
ren ook de dijk van de Tienhonderdpoider bij Cadzand
getoond, waar aan de binnenkant al een kunstmatige
duin is opgespoten in het verleden.
BERGEN OP ZOOM - Maandag zal een begin worden gemaakt met de hernieuwde sluiting van de Markiezaatskade in de
kom van de Oosterschelde. Hernieuwde sluiting, want in de nacht van 10 op 11 maart vorig jaar liep de kade bij de storm
zodanige schade op dat de toen vrijwel voltooide sluitingsoperatie weer van voren af aan moest beginnen. De voorberei
dingen daarvoor zijn nu zover dat de kade weer kan worden gedicht. De sluitkade moet in juni zijn voltooid. Daarna zal
erachter een zanddara worden opgespoten.
Cameraman Dirk Lante aan het werk in de openbare lagere school van IJzendij-
ke.
IJZENDIJKE - Deze week zijn op de openbare lagere school te IJzendijke opna
men gemaakt voor een videofilm. De film wordt in april vertoond tijdens de
Nederlandse onderwijstentoonstelling in de Utrechtse Jaarbeurshallen.
De 'kleine scholen'-werkgroep van het regionaal pedagogisch centrum in Zeeland
(RPCZ) richt in Utrecht een stand in over het onderwys op kleine scholen. In de in
IJzendyke opgenomen videofilm staat het taaiproject van de school centraal.
Eind volgende week wordt gefilmd op basisschool 'De Schelphoek' in het Schouw-
se Serooskerke. Onderwerp aldaar is het onderwys aan vier- tot achtjarigen.
Cameraman is Dick Lante uit Middelburg. Hy wordt geassisteerd door RPCZ-
medewerker Tlfijs Soeting.
De opnamen zullen zaterdag 23 april ook te zien zijn tijdens een kleine-scholen
manifestatie in Heinkenszand.
De doorbraak van de Markiezaatskade,
die loopt van een punt even ten oosten
van de kreekraksluizen naar de Molen
plaat by Bergen op Zoom, vorig jaar
kwam als een lelyke tegenvaller voor
rijkswaterstaat. Het had voordien ook
al wat tegengezeten toen in het voor
jaar van 1981 delen van de kade als ge
volg van de slappe ondergrond in het
water zakten.
De storm sloeg een gat van ongeveer 30
meter precies op de plaats waar de ste
nen sluitkade aansloot op het zuidely-
ke definitieve damvak. Dat gat was de
volgende dag al 150 m breed en aan
weerszijden van de kade zorgde de ster
ke stroom voor ontgrondingskuilen
met een diepte tot ongeveer NAP - 25
m. Die tegenvaller was daarom zo
groot, omdat mag worden aangenomen
dat de schade in ieder geval veel minder
groot zou zyn geweest wanneer de
storm een paar weken eerder of een
paar weken later zou hebben gewoed.
In het eerste geval zou de hele sluitkade
lager zijn geweest, waardoor de uit-
schurende kracht van het water zich
niet op één punt zou hebben geconcen
treerd en in het tweede geval zouden de
minder sterke plaatsen al veel verder
op hoogte zyn gebracht.
Snel nadat het gat in de kade was gesla
gen, besloot rijkswaterstaat de stroom
een handje te gaan helpen en de ope
ning groter te maken door een deel van
de kade op te ruimen. Daardoor ver
minderden de stroomsnelheden. Dat
was van belang voor de scheepvaart op
de Schelde-Rynverbinding en voor de
stabiliteit van de hoogspanningsmast
(van de 380 kV-leiding) even ten oosten
van het gat. De oostelyke ontgron-
dingskuil bewoog zich in de richting
van die mast. Uiteindelyk is de opening
weer op'ongeveer 800 m gebracht, de
zelfde situatie als voor de eerste sluiting
van de kade.
Alternatieven
Voor de hernieuwde sluiting van de
Markiezaatskade (nodig om de oester-
dam op een gemakkelijke en voor de
scheepvaart op de Rijn-Schelde-ver-
binding aanvaardbare manier aan te
leggen) zijn, zo vertelt ir. L. Batterink
van waterbouwkunde werken oost
van rijkswaterstaats Deltadienst,
twee hoofdalternatieven bekeken: de
aanleg van een drempel recht door het
gat of de aanleg van een ringdijk aan
de oostkant eromheen. De keus is ge
vallen op de eerste mogelijkheid. Ten
opzichte van de oorspronkelijke kade
is er één belangrijk verschil.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat
de definitieve dam achter de stenen
sluitkade voorlopig achterwege zou
blijven. Het resultaat daarvan zou zijn
dat zout Oosterscheldewater door de
openingen tussen de stenen in het Mar-
kiezaatsmeer zou kunnen blijven door
dringen, met als gevolg dat de zoge
naamde 'milieu-schok' voor het gebied
achter de kade minder groot zou zijn.
Nu zal meteen zodra de stenen sluitka
de gereed is, erachter een zanddam wor
den opgespoten, waardoor het Markie-
zaatsmeer in één keer van de zoute Oos
terschelde zal zyn afgesloten. Ter voor
koming van een al te grote milieu-schok
zal in het noordehjke deel van de Mar
kiezaatskade een doorlaatmiddel wor
den gemaakt, dat de eerste tijd voort
durend open blyft staan, zodat toch
zout water in het meer kan binnen ko
men. Dat doorlaatmiddel had trouwens
toch moeten worden aangelegd om het
overtollige water van het Markiezaats-
meer op het toekomstige Zoommeer te
kunnen lozen. Deze spuisluis wordt nu
alleen wat eerder gebouwd. Aan de
bouwput ervan wordt momenteel ge
werkt. De bouw van het doorlaatmiddel
is inmiddels aanbesteed. De gunning
ervan wordt zeer binnenk*rt verwacht.
De afgelopen maanden is met rrnjn-
steen en slakken en daaroverheen ter
bescherming stortsteen een drempel
gemaakt door de verdiepingen die als
gevolg van de doorbraak zyn ontstaan.
De bodem van het 800 m brede sluitgat
bevindt zich nu op NAP -2 m. Maandag
wordt een begin gemaakt met het dich
ten van het sluitgat. Van zowel het
noordelijk als hetzuidelyke dykvak zal
met behulp van vrachtwagens het gat
geleidelyk worden volgestort tot een
diepte van NAP -0,5 m. De laatste 200 m
zal - in verband met de hoge stroom
snelheden in het vernauwde gat - met
steenstorters worden gewerkt. De twee
de fase van de sluiting bestaat uit het
omhoog brengen van de dan ontstane
sluitkade tot NAP plus 0,35 m. Vervol
gens wordt de kade in twee etappes tot
NAP plus 3 m verhoogd. Dan is de sluit
kade klaar en kan de dam erachter wor
den opgespoten. Die wordt NAP plus 7
m hoog.
Deze dam moet aan het begin van het
stormseizoen 1983/1984 zijn voltooid.
De stenen van de sluitkade kunnen
daarna worden weggehaald om ergens
anders nog te worden gebruikt. De kos
ten van het herstel van de Karkiezaats-
kade worden ergens tussen 30 en 40
miljoen gulden geraamd.
YERSEKE - De mosselvissers die met
hun schepen buitenom (dat wil zeggen
via de Noordzee) van de Oosterschelde
naar de Waddenzee en terug willen va
ren, zullen hun vaartuigen moeten
aanpassen. Met schepen die de afgelo
pen jaren van stapel zijn gelopen, zal
dat wel lukken. Voor oudere schepen
zal het evenwel erg moeilijk, zo niet
onmogelijk zijn om ze in overeenstem
ming te brengen met de eisen die de
scheepvaartinspectie stelt aan vaar
tuigen die buitengaats komen. Onder
tussen blijven mosselvissers die zich
zonder certificaat van deugdelijkbeid
op de Noordzee wagen, het risico lopen
dat de onverbiddelijk op de bon wor
den geslingerd.
Daarover bestaat veel ongenoegen en
onbegrip, zo bleek vrijdagmiddag weer
eens tydens de jaarvergadering van de
Yersekse vissersvereniging. Twee ver
tegenwoordigers van de scheepvaartin
spectie kwamen daar uitleggen waar
om zo'n certificaat van deugdelijkheid
is vereist. „Zolang de overheid verant
woordelijk is voor de veiligheid, moeten
schepen die op zee komen aan een aan
tal minimale eisen voldoen," vertelde
het hoofd van de scheepvaartinspectie,
P. Keuning. Hij meende dat er sprake is
van redely ke eisen, waarbij niet formeel
en ambtelyk maar praktisch wordt ge
redeneerd. „Wij zijn van onze kant be
reid met de nodige soepelheid te bezien
of een schip een certificaat kan krij
gen." stelde hy"„De vissers moeten dan
echter meewerken en de noodzakelijke
aanpassingen aan hun schepen tot
stand brengen. Want de liefde kan niet
van één kant komen."
Slepend conclict
Keuning erkende dat de laatste jaren
gesproken kan worden van een sle
pend conflict tussen mosselvissers en
de overheid over het buitenom varen.
De vissers kiezen de route langs de
kust, die hen een tijdwinst van ver
scheidene uren oplevert, overigens al
leen onder gunstige omstandigheden:
bij weinig wind en goed zicht. Jaren
lang is dat oogluikend toegestaan. Tot
in 1978 bij Den Helder een post van de
rijkspolitie te water in gebruik is geno
men. Die ging controleren of de buiten
omvarende schepen wel een certifi
caat hebben. Aanvankelijk werd vol
staan met waarschuwingen, maar al
gauw kregen de overtreders een pro
ces-verbaal. Iedere keer dat ze betrapt
worden kost hen dat tegenwoordig 750
gulden.
„We kunnen nu eenmaal geen certifi
caat afgeven, omdat de schipper zulke
mooie blauwe ogen heeft," aldus Keu
ning. „maar het schip zal aan redelyke
eisen moeten voldoen. Over die eisen
willen we best met de vissers praten."
De scheepvaartinspectie heeft onlangs
nog eens twee schepen bekeken: een
verscheidene tientallen jaren oud
schip, waarvan aangenomen moet wor
den dat het vry wel onmogehjk is om het
volledig aan te passen, en een schip dat
nog maar enkele jaren geleden is ge
bouwd. Dat laatste schip zou na wat
aanpassingen in beginsel in aanmer
king kunnen komen voor een certifi
caat. De medewerkers van de scheep
vaartinspectie gaven aan waar ze voor
al op letten. Het schip moet aan mini
male eisen van sterkte voldoen. Het
moet een goede ankerinrichting heb
ben. De schroefas en het lensballastsys-
teem moeten in orde zijn. Er moeten
voorzieningen aan boord zyn voor de
bestrijding van brand. De gasinstalla
ties moeten goed zyn beveiligd. Het
schip dient te zyn voorzien van vol
doende relingwerk. En tenslotte moet
de bemanning een minimale kennis
hebben van de aanvaringsbepalingen.
In zyn jaarrede merkte voorzitter P.
Boogert van de Yersekse vissersvereni
ging op dat het mosselfonds, dat de la
dingen mosselen waarvoor geen koper
te vinden is tegen de minimumprijs op
koopt, een onmisbare voorziening
blyft. Ook al moeten er zoals in dit sei
zoen met zyn enorm grote aanvoer flin
ke hoeveelheden in dat fonds. „We kun
nen ze nu eenmaal niet zelf opeten." zei
hy. Gezien de grote aanvoer en de ver
wachtingen voor het komende seizoen
achtte Boogert het ongewenst dat er
nog nieuwe mosselvissers bij komen.
„We hebben alleen meer mosseleters
nodig om alles af te kunnen zetten." By
de gemeente Reimerswaal drong hy
aan op verruiming van het aantal lig
plaatsen in de Julianahaven te Yerse-
ke. Met de steeds groter wordende sche
pen spelen zich daar volgens hem chao
tische taferelen af.
Hoger beroep levert
alcoholrijder behoud
van rijbewijs op
DEN HAAG - Het Haagse gerechtshof
heeft dé 27-jarige N. D. uit Middel-
burgx Heinkenszand veroordeeld tot
2500 gulden boete en vier maanden
voorwaardelijke intrekking van het
rijbewijs met een proeftijd van twee
jaar, wegens het rijden onder invloed
in een auto.
De politierechter in Middelburg had
verdachte voor dat feit veroordeeld tot
een boete van 750, zes maanden on
voorwaardelijke intrekking van het rij-
bewys en een week voorwaardelijke ge
vangenisstraf met een proeftijd van
twee jaar. D. was tegen dit vonnis in
beroep gegaan. Verdachte had tien gla
zen bier gedronken voordat hy met een
busje was gaan rijden. Het alcoholpro
millage van 1.51 was, zo gaf hy toe te
hoog om nog auto te rijden. Hy betoog
de, het rijbewijs voor zyn werk nodig te
hebben. De procureur generaal had
twee weken gevangenisstraf geëist en
vier maanden voorwaardelyke intrek
king van het rijbewys.
Bandrecorder gestolen
uit school Souburg
VLISSINGEN - Een bandrecorder is m
de nacht van woensdag op donderdag
gestolen uit de openbare lagere school
De Grote Belt in Oost-Souburg. De
Vlissingse politie vermoedt, dat de da
der zich woensdagmiddag heeft laten
insluiten in het schoolgebouw en ver
volgens de bandrecorder heeft gestolen
uit één van de lokalen, om het gebouw
weer via de deur te verlaten