ORANJEBOOM RADAR terug van weggeweest 'er worden weer boompjes rotterdam over drie jaar de veiligste haven PZC/zaterdagkrant ZATERDAG 26 FEBRUARI 1983 25 i: Bij mij roept de blikvanger aan de Ko ningshaven nostalgische herinnerin gen op aan vakantiefietstochten over de Zuidhollandse eilanden naar Zee- zenbier' omdat het veel wordt verkocht in Chinese restaurants. Die drie jaar dwaling hebbem kennelijk veel schade aangericht. De Verenigde Bierbrouwe- land. Het was in het begin van de jaren rijen geven het toe: als horecabier heeft Sinds een tijdje prijkt op het dak van Rotterdams enige brouwerij aan de Nassaukade in metershoge letters weer het oude vertrouwde 'Oranjeboom'. Een naam in neon die hardnekkig op het netvlies blijft kleven wanneer je via de nieuwe Willemsbrug de metropool aan de Maas verlaat en die op heldere avonden volgens trotse brouwers zelfs is te zien vanaf de Van Brie- nenoordbrug. men we dan direct actie op. Door die snelle afzet van betrekkelijk kleine hoe veelheden is het produkt steeds vers, wat de smaak ten goede komt". paarden Markanter dan de Oranjeboomtrucks is de terugkeer in de Rotterdamse stra ten van de 80 jaar oude gerestaureerde bierwagen die 36 fusten kan vervoeren en die getrokken wordt door twee achtjarige Zeeuwse paarden in origi neel. rijk van koper voorzien. Hollands brouwerstuig. een attractie vooral voor toeristen. Vroeger waren die door Zeeuwse knol len getrokken bierkarren een alledaags verschijnsel in Rotterdam en er doen nog verscheidene anecdotes de ronde over. In het rustiek betimmerde ont vangstzaaltje van Oranjeboom, dat Beierse invloeden verraadt maar tege lijk doet denken aan de interieurs van vaderlandse rederijkantoren anno 1920. vertelt field-manager Van Nijna- teen nog eens het verhaal van de legen darische bierbezorger: de man stapte 's morgens fris en monter op de bok van zijn bierkar om zijn vaste rondje langs de café's te vangen Dat waren er nogal wat en in ieder café werd een zwakalco- holische versnapering genoten. Het on vermijdelijke effect van dit gestage in nemen was dat de man aan het eind van zijn ronde wat minder gemakkelijk de bok besteeg dan aan het begin en een vijftig en Zeeland was nog een land zon der dammen. Om het laatste veerbootje van Sint-Maartensdijk naar Yerseke niet te missen moest een strak schema worden aangehouden en flink worden doorgetrapt. Eén keer gingen we in de fout; het was een snikhete dag en de verlokkingen van een koele gelagka mer in de buurt van Numansdorp wa ren te sterk. Toen we de fietsen uit het Oranjeboomfietsenrek pakten wisten we het al: dat bootje halen we nooit. Die nacht, waarin een hevig onweer los barstte, bracht ik door op een geïmpro viseerd bed tussen de bedsteden in de woonkamer van gastvrije Tholenaars. Sedertdien associeer ik Oranjeboom met een uitspanning met fietsenrek in de Hoekse Waard en een veerbootje dat in het donker verdwijnt tussen de ban ken van de Oosterschelde. Nostalgische herinneringen aan een biermerk moeten er bij veel meer men sen zijn. Fieldmanager C. van Nijnatten van Verenigde Bierbrouwerijen Breda- Rotterdam BV die sedert eind oktober de terugkeer van het Oranjeboombier op de Nederlandse markt commercieel begeleidt zegt dat dagelijks te kunnen merken. Door Rotterdammers die hem spontaan feliciteren met de terugkeer van een oude vriend aan stapels brie ven en zelfs een huilende vrouw aan de telefoon, die haar ontroering over de wedergeboorte van het Oranjeboom pilsje met de baas kan. „Rotterdammers zijn enorme chauvi nisten" zegt Van Nijnatten, „dat ver klaart ook waarom Skol nooit een door slaand succes is geworden in de Maas stad en omgeving: maar dat het oude Oranjeboombier zo enthousiast zou worden ontvangen hadden we toch niet durven hopen". drie eeuwen Rotterdam en Oranjeboom zijn sinds drie eeuwen niet elkaar verbonden. In 1611 koopt de Rotterdamse koopman Hendrik Struyckersbergde brouwerij mouterij Den Dissel aan de Coolvest bij de Delftse Poort. In 1682 doet hij het bedrijf van de hand en de nieuwe eige naar, nir Francois Waerts. bedenkt de naam 'd'Orangienboom'. Sedertdien is de brouwerij menigmaal van eigenaar veranderd en in 1889 is het de firma Baartz Zoon die besluit te verhuizen naar wat de huidige vestigingsplaats is: de hoek van Nassaukade en Oranje boomstraat. De oude brouwerij aan de Coolvest bleef tot 1902 in gebruik als opslag plaats en mouterij. Nu staat op bijna dezelfde plek de bekende nachtclub 'Bristol'. Oranjeboom slokte in een periode van voorspoedige groei tal van kleinere brouwerijen op tot het bedrijf in 1967 zelf het slachtoffer werd van de naoor logse expansie in de brouwerswereld die gepaard ging met de 'Grote Pils- golf. In genoemd jaar kwam Oraiye- boom in handen van de Skol Brouwerij en NV, onderdeel van de in 1964 opge- naal begrip moeten worden zoals Coca Cola dat is als frisdrank. Maar de consument reageerde niet zo als men had verwacht. Allied ontwik kelde een bier van het Engelse lagerty- pe en de Nederlandse bierdrinker pruimde dat met: door de markt ge dwongen verhollandste Skol m 1973 zijn pils. Skol is nu weer een pils van Nederlands type maar ondanks een in tensieve reclamecampagne onder het motto 'Holland Skolland' blijkt niet ie dereen bekeerd te zijn. Sommigen noe men Skol een beetje smalend 'Chine- Skol terrein teruggewonnen maar op de thuismarkt is het concern daarin niet geslaagd; de thuisdrinker heeft Skol nog niet vergeven. mythe Nu voelt men zich bij Skol wel een beetje het slachtoffer van mythevor ming. Verhalen doen zelfs de ronde van Skol-café's waar vreemde bieren van onder de toog worden verkocht. Voor het concern is dat wellicht mede aanleiding om voortaan wat minder de nadruk te leggen op de naam Skol. Skol Brouwerijen heten sinds 1 januari Jongstleden Allied Breweries Neder land NV en de bierdivisie is omgedoopt in Verenigde Bierbrouwerijen Breda- Rotterdam BV met produktiebedrij ven in Rotterdam en Breda. Skol is voor taan alleen nog maar één van de bieren die de Verenigde Bierbrouwerijen pro duceren. Daarnaast brouwt men voor de eigen markt Classe Royale, Keiler en sinds kort dus weer Oranjeboom, ter wijl voor de exportmarkt (uitvoer naar 65 landen) nog Breda Royal, Royal Dutch Posthom en Three Horses (De Drie Hoefijzers) worden gebrouwen naast verscheidene winkelmerken. De naamswijziging is gevolgd op een interne reorganisatie nadat fikse verlie zen waren geleden, die in het boekjaar 1981'82 konden worden teruggebracht tot 1.9 miljoen. In december sprak de directie op grond van de eerste half jaarcijfers over 1982 de verwachting uit dat het boekjaar 1982/'83 met positiei resultaat zal worden afgesloten en dat zou dan een jaar eerder zijn dan op grond van studies werd verwacht. Meer dan in deze cijfers zal de bierlief- hebber geinteresseerd zijn in de pro- duktieplannen van de Verenigde Bier brouwerijen. Dat men belang is gaan hechten aan een grotere verscheiden heid van bieren blijkt uit de wederge boorte van het Oranjeboombier voor de thuismarkt en de presentatie afgelopen herfst van het nieuwe Skol Bokbier. Be moedigend is ook de verklaring dat „het commercieel beleid er op is gericht een eigen plaats in de biermarkt te ver overen met tal van biermerken". Met de herintroductie van Oranje boombier in Groot-Rotterdam heeft men duidelijk in de roos geschoten. Fieldmanager Van Nijnatten, zelf ook brouwmeester, is speciaal voor de Oranjeboompromotie in Rotterdam ge stationeerd. Hoewel hij sinds eind okto ber dagen maakt van veertien uur is hij de opgewektheid zelve gebleven; hij heeft er duidelijk veel plezier in dat zijn pils er zo grif ingaat bij de Rotterdam mers. De promotie is vooral gericht op de thuismarkt en niet zozeer op de hore ca. al is de Oranjeboomstraat en naaste omgeving - binnen reukafstand van de brouwerij als het ware - duidelyk spra ke van een Oranjeboomrenaissance in de aankleding van de café's wat resul teert in een kleuriger straatbeeld. Wat het 'nieuwe' Oranjeboombier zo gewild maakt is volgens Van Nijnatten naast de smaak de versheid. Een zoge naamde 'merchaniser-verkoper' be werkt met de uitruksnelheid van een brandweerman de klanten. Hij ver koopt. levert af en verzorgt ook de re clame in de winkel. Daarvoor beschikt hij over een speciale Oranjeboom- truck. Van Nijnatten ..we zijn eind oktober begonnen met eén auto en nu rijden er al vier. Het gebeurt dat iemand belt met de vraag: „ik heb een feestje, kan ik wat kratjes Oranjeboom krijgen" of een winkelier zit plotseling zonder, daar ne- rien van reems maal gezeten prompt in slaap viel. Voor de Zeeuwse paarden was dat geen pro bleem want die liepen de route elke dag. Misschien gingen ze wel op de mout- lucht van de brouwerij af; in ieder geval leverden ze aan het eind van elke ronde trouw een duttende voerman aan de brouwerijpoort af. Zoiets komt nu na tuurlijk niet meer voor. Het grote stads verkeer laat dergelijke avonturen met meer toe. Als blijvende herinnering aan de we dergeboorte van Oranjeboom is op 29 oktober een 25 jaar oude en 15 meter hoge Koningslinde uit Limburg ge plant op de Van Oldenbarneveltplaats tussen Amrobank en Bijenkorf, een ge schenk van de brouwerij aan de stad. Voortbordurend op het begrip boom als symbool van de brouwerij hebben de reclamemakers van Oranjeboom een gelagkamerjargon geintroduceerd dat men zich eigen kon maken aan de hand van tekeningen en teksten op de ach terkanten van bierviltjes. Zo heet een Oranjeboomverkoper - de caféhouder incluis - voortaan een boswachter en is een krat met 24 flesjes pils een 'bos bier'. Een biertje drinken dient aangeduid met 'boompje planten' en wanneer je het met z'n tweetjes doet heet het 'een boompie opzetten' Indien de status wordt bereikt waarin het beter is de au to te laten staan verkeert men 'boven de boomgrens' Misbruik zal er uitein delijk toe leiden dat men 'door de bo men het bos niet meer ziet'. Of het nu komt doordat de 'herplan ting' van Oranjeboom in het Rotter damse vorig jaar of dat de bodem daai zo vruchtbaar is, is niet bekend, maai feit is dat de wortelvorming optimaal is. Binnen de eerste vier weken, zo vertelt de heer Van Nijnatten. was een verkoop gerealiseerd die overeenkwam met de prognose voor een half jaar en een maand later waren de cijfers verdub beld Rotterdam reageert enthousiast Een voor de brouwers bijzonder pretti ge constatering is dat het Oranjeboom succes niet ten koste gaat van het bier- richte Britse dranken- en voedingsmid delengigant Allied Lyons PLC Tot omstreeks 1970 handhaafde Allied Lyons de produktie van Oranjeboom- bier voor de Nederlandse markt om het vervolgens te vervangen door Skol. een thans grif toegegeven fout. De jaren zestig werden gekenmerkt door economische groei: handel noch industrie kenden limieten. Van Nijnat ten: „het was de tijd van groot denken, de tijd dat iedereen naar de supermarkt ging". Tegen die achtergrond moet het besluit van Skol worden gezien om een interna tionaal bier op de markt te brengen, een bier dat de smaakpapillen van iedereen op de wereld zou strelen en dat in iedere supermarkt met kratten tegelijk moest wegvliegen. Skol had een intematio- merk Skol. Dat betekent dat Oranje boom vooral aanslaat bij de thuisdrin- kers. Mogelijk dat de herkenning van een smaak uit het verleden de verklaring voor dat succes is. Het 'nieuwe' Oranje boom wordt gebrouwen volgens het ou de recept en smaakt anders dan andere bieren smaak „De smaak van bier luistert heel nauw", verzekert brouwmeester Hop van Oranjeboom. Hoewel de produktie bij Oranjeboom grotendeels is geauto matiseerd blijft het brouwen er toch een ambachtelijke bezigheid. Het proces is er nog herkenbaar en wordt voor een deel nog met 'de hand' uitgevoerd. Het is er een aangenaam aandoende mengelmoes van oud en modem. Eigentijdse controlepanelen naast tanks waarin het brouwen ver loopt zoals het al eeuwen geschiedt. Geen computer in een klinische, ge koelde ruimte, maar een alweer bijna antieke voorloper ervan die vanwege uiterlijke gelijkenis 'de jukebox' wordt genoemd. Het gebouw zelf ademt nog altijd de sfeer van vroeger en dat niet alleen door het door iedereen gekoes terde museum met interessante brou- wersrelikwieèn maar ook doordat niet rigoureus alle produktiemiddelen uit het verleden zijn afgedankt. Naast oude werkruimten worden nieuwe ingericht, maar aan die laatste activiteit zal straks een einde komen omdat het brouwerijcomplex gebouwd is op pa len. die grenzen stellen aan de belas ting. Brouwmeester Hop, een echte Braban der. vertelt vlot over eesten, vergisten en lageren. Brouwen lijkt eenvoudig en is dat in principe ook, maar in de prak tijk komt er veel kennis van de micro biologie en chemie aan te pas. Toch is de brouwmeester geen chemicus; hij blijft de ambachtsman, ook al weet hij alles af van de werking van enzymen, die in het brouwproces zo'n grote rol spelen. Ook de moderne brouwmeester gaat in laatste instantie nog altijd op zijn smaak af. „Het gaat wel ten koste van de lijn", zegt brouwmeester Hop met een gebaar in de richting van het middenrif, „maar ik proef de hele dag vah het brouwsel. Bier kent een samenstelsel van meer dan achthonderd smaken. Je kunt die afzonderlijk allemaal analyseren, maar zelfs met de meest geavanceerde labo- ratorium-apparatuur is het niet moge lijk om exact aan te geven wat die sma ken samen allemaal doen. Dat resul taat is alleen op de tong te testen". De terugkeer van Oranjeboom op de vaderlandse markt en het voor het eerst verschijnen van Skol Bokbier ina het eerste brouwsel van 72.000 flesjes werd wegens enorm succes een tweede brouwsel geproduceerd) heeft de Ver eniging Promotie Informatie Traditio neel Bier (PINT) nieuwe hoop gegeven. PINT propageert een herwaardering van de aloude biercultuur en wil het genieten van echt bier uit de sfeer van 'het zuipen' halen. Eind januari heeft het PINT-bestuur in een gesprek met de directie yan de Ver enigde Brouwerijen aangedrongen op het weer in produktie nemen van een aantal oude biersoorten bij brouwerijen die het concern heeft overgenomen. Pu blic relations officier Marijke Nienliuis: „We hebben nieuwe plannen kunnen aankondigen voor de komende lente maar tot april, mei blijven die geheim; overigens stonden ze er bij Pint ver baasd van hoe Hollands Skol tegen woordig smaakt." PINT-bestuurslid Nico van Dyk: „Skol is op de goede weg. maar er is veel meer mogelijk. De grote brouwerijconcems in dit land hebben een heleboel kleine brouwerij tjes opgeslokt en helaas opge heven. Artois heeft het Dommelsch en Hengeloos gehandhaafd, maar Heine- ken heeft een heel slechte naam en heeft nu weer brouwerij De Ridder in Maastricht opgekocht We moeten maar weer afwachten of die bier met een eigen Limburgse identiteit zal blij ven maken. Ook bij Skol ligt een be langwekkende receptuur.m de archie ven. In Breda wordt een uitstekende stout gebrouwen, uitsluitend voor ex port. We willen Skol vragen om die weer op de Nederlandse markt te brengen. In de jaren vijftig waren vooral Den Haag en Alkmaar echte stoutsteden. Het is bijna niet te geloven dat in die tijd pils maar 50 procent van het totale bierver- bruik uitmaakte, terwijl dat nu 99,3 pro cent is". Het marktaandeel van de speciale bie ren bedraagt niet meer dan 0,3 procent. Die markt is dan nog geconcentreerd in gebieden waar nog een beetje sprake is van een biercultuur, zoals bet Bour gondische zuiden en Amsterdam. Het noorden, met name Groningen, moet het speciale bier vrijwel totaal ontbe ren. Nico van Dijk spreekt in dit ver band van een woestijn waarin alleen pils (van Amstel en Heineken) de dorst kan lessen. Skol zou hierin verande ring kunnen brengen door het Barha- rossa-bier terug te brengen. De brou werij in Groningen die dit bier vroeger brouwde is nog volkomen intact. Nico van Dijk denkt dat de brouwerijen wel een nieuwe strategie zullen moeten ontwikkelen. Het pilsverbruik stag neert. niet alleen in Nederland maar ook in de omringende landen. In West- Duitsland gaan jaarlijks dertig brouwe rijen dicht en in Belgié is het niet veel anders. De mensen ontdekken m steeds grotere aantallen de speciale bieren. Op de jongste Bokbierfestival van PINT in de Koningszaal van Artis ihet vijfde) werden het afgelopen najaar maar liefst zeventien Nederlandse bok- bieren gepresenteerd, waaronder drie nieuwe. Twaalfhonderd bierliefhebbers kwamen dit heuglijk feit vieren. Mi chael Jackson, de schrijver van de Spectrum Bieratlas die het festival opende, was juist teruggekeerd van een bezoek aan de Verenigde Staten. Ook daar, zo vertelde hij, groeit de belang stelling voor bijzondere bieren. „De eenmansbrouwerijtjes schieten er als paddestoelen uit de grond", zei hij, „voor een deel een uitvloeisel van de inmiddels op apegapen liggende hip pie-cultuur". Die kleine brouwerijtjes, die met name aan de westkust van de Verenigde Sta ten te vinden zijn, brouwen bieren van hoge gisting die het heel goed doen. De hoofdstad - en het Groot Amster dams Kroegenboek bevestigt dat - telt een toenemend aantal café's die Belgi sche specialiteiten. Trappisten, paters- en abdijbieren schenken Steeds meer keus dus in Amsterdam. Reden voor het twee jaar bestaande en achthon derd leden tellende PINT om te overwe gen het zesde Bokbierfestival komend najaar buiten Amsterdam tè organise ren, in Utrecht bijvoorbeeld of in Den Bosch. Nico van Dijk heeft inmiddels het Oran jeboom-bier ook al m Den Haag gesig naleerd. Van een expansie in zuidelijke richting is voorlopig nog geen sprake Oranjeboom heeft de handen vol aan Groot-Rotterdam. Maar dat m de toe komst ook de liefhebbers op de Zuid- hollandse en Zeeuwse eilanden weer 'een boompje' zullen kappen is niet uit gesloten. Over drie jaar. in het voorjaar van '86. zal Rotterdam over de doelmatig ste en vooral veiligste haven ter wereld beschikken. Tegen die tijd zal de laatste hand worden gelegd aan een nieuw radarstysteem waarmee de haven, van de binnenstad, langs de Nieuwe Waterweg tot 50 kilometer in zee. wordt toegerust. Kosten: tenminste 230 miljoen gulden. De bedoeling van dit walradarpro- ject of verkeersbegeleidingssysteem is om het steeds drukker wordende scheepvaartverkeer in de haven in vlugge en veilige banen te leiden. Weliswaar gebeuren er nu. met het oude radarsysteem, nauwelijks echte ongelukken in de ha ven. Maar de mo menten van „bijna-rampen" zijn nog steeds talnik. Niet alleen de olie- en benzinetankers leveren daarbij gevaar op. ook het omvangrijker wordende transport van chemische stoffen over water brengt steeds meer risico met zich mee, Zo hielden de Rotterdammers een paar jaar geleden de adem in. toen een benzinetanker werd aange varen en een groot deel van de stad gevaar liep door de dampen. De afgelopen jaren hebben tientallen mensen zich het hoofd gebogen over een veiliger scheepvaartverkeer-sys- teem. Het project is nu in de uitvoe rende fase. dat wil zeggen: eerste pa len worden geslagen en radars en computers draaien proef. In het voor jaar van 1986 moet het allemaal klaar zijn. Het belang voor de industrie is met gering. Behalve een paar kleine toe leveranciers zijn voor de produktie van hei walradarproject drie grote Nederlandse bedrijven gecontrac teerd. PTT. voor de communicatie systemen Boskalis Westminster met dochter Christiaan Huygenslabora- tonum. voor de gebouwen en de ra darantennes en Philips-dochter Hol landse Signaal voor de geautomati seerde radar-apparatuur. Innovatie vanen voor Nederlandse bodem waar men in het buitenland nu al gro te belangstelling voor toont. Het walradarproject in de praktijk: een schip. laten we zeggen de Neelt je Jacoba, laat tenminste 24 uur van te voren aan het Havencoordinatie- centrum haar verw achte aankomst weten. Gevaarlijke lading en ge wenste ligplaats zijn daarbij ver meld. De centrale verkeersleiding en de afdeling gevaarlijke stoffen controleren een en ander en gaan na of er spec iale voorzorgsmaatregelen moeten worden genomen. (Bijvoor beeld schepen met veel diepgang kunnen alleen bij hoog tij de Nieuwe Waterweg binnenvareni. Alle informatie plus de waarneming van radar in het hele havengebied, wordt in de computer gestopt en ge koppeld aan gegevens over voor gaande bezoeken van het schip. De computer waarschuwt alle betrok ken instanties over de verwachte aankomst van het schip. Twee uur voor tijd laat Neeltje Jacoba weten, dat zij zich aan het begin van het ha vengebied bevindt. De waarnemer aan de wal kan haar nu op zyn scherm lokaliseren Het schip krijgt nu een eigen echo. De echo en de identiteit worden aan elkaar gekoppeld En zo kan de Neel tje Jacoba op het scherm van hetwal- personeel worden gevolgd. Dan kun nen de betrokken haveninstanties worden gewaarschuwd; zoals loods, sleepboten en roeiers (mensen die de trossen van de schepen halen i. Op deze manier kan Neeltje Jacoba vei lig en efficient de haven binnenlopen. drukker In het begin van de jaren zeventig ging het de Rotterdamse ha\en dik voor de wind. De scheepvaart werd steeds drukker en gevarieerder. Zo wel var. zee als het binnenland stoomde het vrachtverkeer op. Olie- en benzinetankers, niaar ook dc la dingen vloeibaar gas en chemische produkten krioelen nu door het dichtbevolkte Rijnmond-gebied. Voor de verkeersbegeleiding, zoals dat ook in de haven heet. is er een - beperkt - radarsysteem aanwezig, dat vooral bij slecht zicht wordt ge bruikt. Bovendien zijn er de haven loodsen voor de navigatie vanaf de schepen zelf. Ondanks strenge vaarvoorschriften en veiligheidsreglementen nam het risico toe. De gemeente Rotterdam besloot toen (samen met de over heid). dat het uit 1956 daterende ra darsysteem moest worden vervan gen door een verkeersbegeleidings- systeem voor het hele Rotterdamse havengebied De Noordwijkse radarspecialist Christiaan Huygenslaboratonum (CHLi kreeg de opdracht voor een ontwerp. CHL houdt zich bezig met de ontwikkeling en de produktie van verfijnde radarantennes en biedt werk aan ongeveer 40 mensen. Sinds 1972 is het laboratorium een werk maatschappij van de bouw- en bag- gerglgant Boskalis Westminster. onbemand CHL toog aan het werk. Een jaar lang werd het hele havengebied af gestruind voor hel zogenaamde „lo- katie onderzoek". Een radarantenne nuu ju niet zomaar ergens neerzet ten. De omgeving moet zo „schoon" mogelijk zijn. Een radar in de bunrt van hoge gebouwen en torens geeft onzuivere informatie. Uiteindelijk kwamen 26 lokaties voor onbeman de posten uit de bus. Onderwijl bleek dat het project onge veer 230 miljoen gulden zou gaan kosten. (De overheid neemt tweeder de van de kosten voor haar rekening. De rest betaalt de gemeente Rotter dam». Het blijft niet alleen bij een nieuw radarsysteem. Computer- en communicatieapparatuur is brood nodig voor de verwerking van de ge gevens. Er moeten nieuwe gebouwen worden neergezet, het personeel moet worden opgeleid voor de bedie ning van de apparatuur enz. Zoveel hoofden, zoveel zinnen. Car gadoors. scheepvaartagenten, sleep diensten en loodsen dachten er het hunne van. Maar in Rotterdam staan de beste stuurlui zeker niet aan wal. De toekomstige gebruikers werden via enquetes en inspraakprocedures gehoord. Na gesprekken over en weer kwam het tot een akkoord. voorspelbaar Heel belangrijk in het nieuwe sys teem is de voorspellende eigenschap van de computer aan de wal (de ver- keerscentrale). Door in principe ge woon een rekensommetje te maken, kan hij op verzoek de toestand in de haven bijvoorbeeld over vijf minu ten geven. Blijkt dan dat er gevaar bestaat voor aanvaring, dan worden de betrokken schepen gewaar schuwd via de loods aan boord en moeten zij langzamer of juist sneller gaan varen. Zo kan het verkeer ruim van te voren worden ingelicht over de situatie bij verschillende kruisingen en „bottle necks" in de haven. Dit is vooral van groot belang voor mammoettankers. anneloes timmerije die niet door een eenvoudige zwaai aan het roer van koers kunnen veran deren. Vanaf 50 kilometer voor de in gang van de Nieuwe Waterweg kun nen zij op de hoogte worden gesteld van de aard en de drukte van het ver keer in de haven. Eerst in de zomer van 1981 lag het plan bij het ministerie van verkeer en waterstaat. Na goedkeuring kon men aan de slag. Tweederde van het be grote bedrag van 230 miljoen wordt opgeslokt door radar- en communi catieapparatuur. Respectievelijk voor rekening van (Philips-dochter) Hollandse Signaal en PTT. De 26 antennes (kosten ruim vier mil joen guldenvoor de onbemande pos ten in de haven, worden geleverd door het Christiaan Huygensiabora- torium. De gebouwen voor de centra le havencoordinatie en dergelijke neemt Boskalis Westminster voor zijn rekening. Behoudens enkele kleine toeleveranciers is de ontwik keling en totstandkoming van dit project een zuiver Nederlandse aan gelegenheid. geen verlies Een logische gedachte in deze tijd is, dat automatisering wel moet leiden tot verlies van arbeidsplaatsen. Van de ongeveer 500 mensen, betrokken bij de havencoordinatie, hoeft on danks de efficiëntere manier van werken niemand te worden ontsla gen. Er komen weliswaar geen ba nen bij, maar het personeel zal een speciale opleiding krijgen voor het werken met de nieuwe apparatuur, zodat de werkzaamheden hoogstens een ander karakter krijgen. Een veel serieuzer gevaar dreigt er voor het loodswezen. Vakmensen, die de schepen met kennis, inzicht en routine de haven in of uit manoeuvre ren. De Abva-Kabo. waarbij de bon den voor het loodswezen zijn aange sloten (loodsen zyn voor het grootste gedeelte in overheidsdienst), ziet voorlopig geen gevaar. Ook het nieu we systeem steunt mede op de infor matie aan de loods op het schip. Bo vendien blijft hij zijn navigerende functie behouden. De bond is zich wel bewust van het feit dat na de eerste grote stap van automatisering in de haven, een vol gende veel minder groot en dus ge- makkelij ker zal zijn. De plaats van de loods zou dan kunnen worden over genomen door de computer. Maar eerst moet in het voorjaar van 1986 het nieuwe systeem in werking worden gesteld. Het buitenland volgt de ontwikkelingen met meer dan normale belangstelling. En de Nederlandse industrie zit reeds klaar om eventuele orders in de wacht te slepen. fGegevens voor dit artikel zijn ont leend aan gesprekken met prof. ir. E Goldbohm. directeur van het Chris tiaan Huygenslaboratonum in Noordivijk. en ir. J. U. Brolsma. me dewerker van het Projectbureau walradar van het Gemeentelijk Ha venbedrijf in Rotterdami.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 25