surmame korting op ziekengeld handen vouwen en handen uit de mouwen GERUCHT EN ANGST DE GRAAF: VRIJDAG 18 FEBRUARI 1983 PZC/opinie en achtergrond 4 Terwijl wij steeds alle zeilen bijzetten om op onze eigen wijze een waarachtig democratische samen leving op te bouwen, blijft Nederland pogen dit natuurlij ke proces van bevrijding en onafhankelijkheid kwaad aardig te verstorenLuitenant-kolonel Desi Bouterse spreekt het Surinaamse volk toe via radio en televisie. Hij spreekt ter gelegenheid van de viering van driejaar revolutie, eigenlijk op 25 februari Suriname staat ook aan de vooravond van een nieuwe regering die moet pogen het hoofd te bieden aan de talrij ke problemen waarvoor het land staat. Want onder de bevolking heerst verdeeldheid en angst over de toe komst, zeker na de doden van 8 december van hel vorig jaar. Maar het is niet alleen de onzekerheid over hoe het so ciaal verder moet met Suriname. Economisch is het voormalige tropenparadijs meer dan ooit in de proble men geraakt door de opschorting van de ontwikkelings hulp door Nederland en de algemene recessie in de bau xiet-sector. Het is immers de bauxiet, die in hel recente verleden voor ruim 80 procent de export van Suriname met het buitenland bepaalde. Het is een bekend verschijnsel in de Derde Wereld, dat als een land interne moeilijkheden heeft, er een buiten landse tegenstander wordt gezocht die verantwoorde lijk wordt gesteld voor de slechte situatie. Terecht of niet, Nederland vervult die rol in het zogenaamde antagonis tische denken van de huidige Surinaamse machtheb bers. Ruud de Wit bevindt zich op dit moment als enige Neder landse journalist in Paramaribo. Het kostte hem veel moeite toestemming te krijgen daar journalistiek werk te verrichten. Het wantrouwen ten opzichte van Neder land en de Nederlandse media bij de Surinaamse autori teiten is dermate groot dat men de Nederlandse journa listen eigenlijk liever niet meer ziet komen. Ze vertellen toch alleen maar leugens, is de veel gehoorde bewering hier Toch weet men m Paramaribo al te goed dat Nederland niet weg te cijferen valt. Tweehonderd duizend Sunna- mers daar en een kwetsbare economie maken het land afhankelijk, hoe men het ook wendt of keert. En dat is een frustratie in het autonomieproces die veel zegt over de houding van Suriname jegens Nederland. tVan onze verslaggever Ruud de Wit) De dag na de televisie- en radiorede van de „bevelhebber", zoals Bouterse meestal genoemd wordt, praat men in Paramaribo bepaald niet over de inhoud van zijn redevoering. Veelge hoorde opmerkingen zijn: „Wat zag hij er toch slecht uit. Het leek wel of-ie onder de valium zat". Of: „Hij kwam zo moeilijk uit zijn woorden, alsof hij de tekst voor de eerste keer onder ogen kreeg". Zo kunnen de geruchten in Suriname ontstaan. „Het leek wel" wordt al snel in de volksmond „het is zo". En spoedig weet iedereen hier dat Bouterse onder de drugs zit omdat hij de situatie niet meer aan kan. Overtuigend was de redevoering van Bouterse niet. Ook niet zijn felle aanval op Chin A Sen en Haakmat en zijn be toog over de talrijke bedreigingen van huurlingen vanuit Nederland. „Land genoten", zegt Bouterse dan, „met in gang van morgen starten wij met een massale campagne tegen de huurlin gen. Een massale campagne met aan plakbiljetten. met spandoeken, met pamfletten, met programma's over ra dio en televisie, met artikelen in de krant, met films over huurlingen en hun misdaden, waarvoor wij reeds de wel willende medewerking hebben gekre gen van de plaatselijke bioscoopexploi tanten en... met de oprichting van antl- huurlingencomités". Veel is er echter niette merken van deze anti-interventiecampagne. Wel is de stad. zelfs de Nederlandse ambassade, volgeplakt door vrijwilligers van het bureau Volksmobilisatie. Op het affi che staat: „No mek dorose man kon troeboe wi Sranan!" (Sta niet toe dat buitenlanders ons land in moeilijkhe den brengen). Deze affiches zijn geplakt over eerdere, massaal aangebrachte aanplakbiljetten van de religieuze Pinkstergemeenschap met als tekst „Ik heb het gevonden". Daaronder staat in kleine letters: „Nieuw leven door Jezus Christus" De Pinkstergemeenschap had het fraai uitgedacht, gesteund en betaald door de CIA, zeggen ze bij Volksmobilisatie. Omdat op het affiche een grote „faia lobi" staat afgebeeld - de faia lobi is een prachtige tros rode bloemetjes en is sinds 1980 het symbool van de Suri naamse revolutie - dacht iedereen aan een campagne van het leger. Het overplakken van de Pinkstèrge- meenschap-affiches door Volksmobili- satie geschiedt al even subtiel. De faia lobi blijft onbedekt en wordt aldus een aanvulling op het nieuwe affiche, en daarmee wordt de symbolische revolu tionaire functie van de faia lobi (de be tekenis is overigens „vurige liefde") her steld. I11 zijn redevoering haalt Bouterse ook fel uit naar Henk Chin A Sen en André Haakmat, twee personen die lange tijd de revolutie dienden, respectievelijk als minister-president en minister, maar die na de executies van 8 december zich verenigd hebben in de Raad voor de Be vrijding van Suriname. In Suriname is er in de gelijkgeschakelde pers niets verschenen over deze Bevrijdingsraad. De enige Informatie voor de bevolking komt via de Wereldomroep, die op de korte-golfzender driemaal daags een Surinaams programma uitzendt. propaganda De Nederlandse regering is in de per soon van ambassadeur Hoekman her haaldelijk gewezen „op de ontoelaat bare positie van Radio Nederland", die hier door de autoriteiten hardnekkig wordt aangeduid als de Nederlandse propagandazender. „Nederland ont mantelde indertijd de piraat Radio Veronica omdat deze niet strookte met het regeringsbeleid met betrekking tot het mediawezen. Het huichelachtige koloniale gezicht van Nederland laat zich het best herkennen door de We reldomroep. Die hoort hier niet en die hebben we hier ook niet nodig", zegt iemand van de nationale voorlich tingsdienst. Bouterse zegt het wat directer in zijn rede: „Nederland heeft zijn politieke en militaire steunpunten in ons land verlo ren en wij hebben duidelijk indicaties dat dit land nu probeert met behulp van de landverraders Chin A Sen en Haakmat huurlingen te werven om ons land binnen te vallen. Alle leugen en lasterpraatjes van Chin A Sen en zijn zogenaamde Bevrijdingsraad via Ra dio Nederland en via de Nederlandse pers hebben wij gehoord. We hebben hen hun gang laten gaan omdat wij de overtuiging hadden dat ons volk al gauw deze leugens zou doorzien". Dat laatste is nog zeer de vraag. Er wordt op dit moment beduidend min der geluisterd naar de Wereldomroep dan pakweg een maand geleden, toen de korte-golfzenders. waarop de We reldomroep te beluisteren valt. in Para maribo uitverkocht raakten en ieder een om zes uur 's ochtends aan de radio gekluisterd zat alsof het Radio Oranje was tijdens de Tweede Wereldoorlog. Maar de gebrekkige voorlichting in Su riname zelf - er verschijnt slechts éen zwaar gecensureerde krant. De Ware Tijd, en alle radiozenders zijn uit de lucht gehaald, op de Surinaamse staatsradio na, die ook nog beheerst wordt door de zogenaamde progressie ve mediawerkers - zorgt ervoor dat het nieuws over Suriname toch in Neder land wordt gemaakt, of Bouterse dat wil of niet. Daar komt nog bij dat de eigen voor lichting van Suriname niet bepaald uit munt door zorgvuldigheid en ethiek, wat de betrouwbaarheid niet groter maakt. Sterker nog, de berichtgeving in Suriname via de gelij kgeschakelde pers lijkt de onzekerheid en angst alleen maar te versterken. bandje Een mooi voorbeeld is de wijze waarop de Stichting Televisie Suriname de af faire-Hofman heeft aangepakt. Na de arrestatie van de voormalige tweede man van de legerleiding, majoor Roy Horb, en zijn zelfmoord in de gevange nis, zoals de officiële lezing is, maakte de Nederlandse toeriste Froukje Hof man samen met haar zuster, de met een Surinamer getrouwde Ellen Chiu Hung, een bandje met reacties van fa milieleden en anderen op de dood van Horb. Dit cassettebandje kwam in han den van de legerleiding. Enigszins dronken vraagt Froukje Hofman zich op dit bandje af waarom niemand het lef heeft die „schooier", die „moorde naar" (Bouterse), te vermoorden. Na hun arrestatie door de militaire poli tie hebben de zusters Hofman toegege ven dat ze het bandje hebben gemaakt ten behoeve van de Nederlandse jour nalisten Frans van Klaveren (NRC Handelsblad), Gert van Brakel (NCRV) en Karei Begijn (Algemeen Dagblad). De Surinaamse televisie heeft tot twee maal toe een uitzending verzorgd waar bij de interviewer. Marcel Filemon, hen op een grove, bijna stalinistische wijze ondervroeg Hoewel de dames niet fy siek bedreigd zijn, waren ze zo bang. dat ze struikelden over hun excuses en Bouterse prezen als een groot leider. Een triest dieptepunt van deze verto ning waren de beelden die lieten zien hoe Froukje Hofman met handboeien en twee militaire politieagenten bij de trap van een vliegtuig naar Nederland werd afgeleverd. Hollands kolonialisme en de kwalijke wijze waarop Nederland se journalisten bezig zouden zijn, dat moeten deze beelden bewijzen. Maar het enige effect is angst. Zo kon ik zelf opmaken, bij mijn aan komst in Suriname, dat de mensen bang waren om met me te praten, om dat ik een Nederlandse journalist ben. Die angst zit er zo in, dat ze me zelfs voor gek verklaarden dat ik hier naar toe ben gekomen. Toch heb ik ook zelf kunnen constate ren dat deze angst in het geheel niet gegrond is. Ik kan met iedereen praten en de militairen heb ik amper gezien. De verhalen over volksmilitie en Cu banen lijken op zijn zachtst gezegd overdreven. Het zijn evenwel vooral de verhalen die verteld worden op straat, die aan de basis liggen van de angst. Een greep uit de geruchten van deze week: twee Javaanse lijfwachten van Horb zouden verdronken uit de Surina- merivier zijn opgevist. Of: tijdens de avondklok, die van twaalf uur 's nachts tot vier uur 's morgens duurt, zouden minstens twee maar waarschijnlijk wel vier mensen door militairen zijn dood geschoten. Ook Dik de Bie, het hoofd van de nationale voorlichtingsdienst, zou zijn doodgeschoten door tegenstan ders van het regime-Bouterse. Als ik te genover hem zit op zijn kantoor, gaat juist de telefoon en ik vang op: „Ja. dat gerucht heb ik ook gehoord, maar je merkt; ik zit hier levend en wel". Robert Weidenbos is in september 1982 naar Suriname teruggekeerd. Hij is journalist en maakte voor Radio Stad Amsterdam het programma „Damsko so mi tang". Het racisme in Nederland en zijn liefde voor Suriname deden hem terugkeren en nu werkt hij bij de staats radio en bij de nationale voorlichtings dienst. „Wij worden dagelijks bedreigd. Er circuleren hier dodenlijsten waarop de namen van Bouterse en zijn advi seurs voorkomen. Hierbij de NVD grap pen we wel: op welke plaats van de hit parade sta jij nu' Wat moet ik doen? Naar Nederland wil ik nooit meer terug. Als ze me hier weg willen hebben, dan zullen ze dat schietend moeten doen. Wij van de NVD hebben allemaal geko zen Maar dat betekent niet dat wij het allemaal leuk vinden zoals het hier ge beurt". ratten Hij vertelt de volgende anekdote: elke dag presenteert hij om zes uur 's och tends een programma op de Surinaam se staatsradio. Op hetzelfde moment dat Radio Nederland Wereldomroep in de lucht is. Er bellen soms Surinamers op naar het programma om de voor lichtingsmedewerkers uit te schelden en te bedreigen. Op een ochtend belde Desi Bouterse iemand naar Weidenbos met een scheldkanonnade. De man zei onder meer: „Denkt u echt dat er iemand in Suriname naar jullie luistert? Jullie riool- en revolutieratten. Iedereen luistert nu toch lekker naar de We reldomroep". Robert: „Ja, ik heb hem toen alleen maar kunnen toeroepen: dat kan best zijn, dat niemand naar de SOS luistert op dit moment, maar er is in ieder ge val eentje en dat bent u". Zo beëindigt Robert ook elke ochtend zijn program ma met de zin: „U wordt bedankt dat u naar de SOS luistert en niet naar de koloniale Wereldomroep". In het verlengde hiervan ligt het ver haal van iemand anders. Op Oude jaarsavond luisterde zij voor het eerst sinds de moorden van 8 december naar de SOS. Zij hoopte op een ingetogen presentatie vanwege de gebeurtenis sen in die laatste maand van het jaar. Maar in plaats daarvan was er een vro lijke presentator die zijn Surinaamse luisteraars meedeelde dat hij zo dol was op champagne en dat men hem die dan ook maar moest brengen". Mijn ge sprekspartner werd ontzettend kwaad toen hij dat hoorde. Hij belde de SOS op en kreeg die man aan de lijn. „Weet je wat je van mij kunt krijgen, schooi er, een kogel door de kop". Suriname is Suriname niet meer, zegt iedereen hier. Sinds mijn laatste be zoek, een halfjaar geleden, kan ik dat slechts bevestigen. Mensen zijn ge vlucht en in de betere buurten staan vele huizen leeg. Het autonomieproces betaalt een harde tol. Na 8 december zijn de tegenstellingen dwars door fa milies en vriendschappen heen komen te lopen. Robert Weidenbos laat mij een brief zien die hij kreeg naar aanleiding van een tv-programma waarin hij probeer de het beeld van Zwarte Piet en Sin terklaas te ontluisteren. Een anonieme briefschrijfster zegt daarover onder meer: „Ik schaam me voor jullie. Jullie lijken wel een troep drugsschuivers met jullie oorknopjes. Jullie hebben wel een Nederlands accent. Blijf maar in Hol land hoor. Ik hoop dat. men daar rustig doorgaat met het leuke feest van Sin terklaas en Zwarte Piet". Weidenbos: „Kijk. ook voor ons wordt het de hoog ste tijd dat er een stabielere situatie on tstaat. Ik hoop dat er een nieuwe krach tige regering komt, die bijdraagt tot die stabilisatie. Sinds ik terug ben in Suri name word ik bedreigd. Mijn familie is bereid me een enkel ticket naar overal te geven, als ik maar niet hier blijf. Maar ik wil niet weg en ik wil werken. Zo sim pel is dat". man onze redactie economie) Staatssecretaris De Graaf (sociale zaken) komt nóg dit jaar met plannen om in 1984 te bezuinigen op het ziekengeld. Hoe de maatregelen eruit zullen gaan zien is nog niet bekend, maar De Graaf wil vooral gaan korten op de kortlopende uitkeringen. Vorig jaar kwam de toenmalige minister van sociale zaken Den Uyl in botsing met de vakbeweging toe hij voorstelde de ziekengelduitkering te beperken tot 80 procent van het loon en enkele 'wachtdagen' in te voeren voor rekening van de werknemer. Na het vele verzet trok het kabinet- Van Agt II die voorstellen in. De Graaf wil ze echter opnieuw tevoor schijn halen, omdat hij anders zijn bezuinigingsdoclstelling niet haalt. De Graaf zegt „heel serieus bezig te zijn de ziekengeldmaalrcgelen voor 1984 weer in te zetten". De staatssecretaris wil bij de bezui nigingen op de sociale zekerheid niet alleen meer kijken naar mensen met een langlopende uitkering heb ben, maar ook naar hen die een kort lopende uitkering, zoals het zieken geld, genieten. „Juist van dergelijke korte uitkeringen, die vaak honderd procent van het netto loon zijn, mag een bijdrage worden gevraagd". ontkoppeling Daarmee is het einde van de bezuini gingen voor de uitkeringstrekkers nog niet bereikt. „Minister De Ko ning en ik zijn het er volledig over eens dat als de lonen niet worden gematigd, dus als er geen akkoord komt over inleveren van de prijs compensatie, de sociale uitkeringen onder druk komen te staan. Dan zou het best eens kunnen dat we voor volgend jaar moeten besluiten om iets te doen aan het indexeringsme chanisme". Hiermee geeft De Graaf aan. dat de uitkeringen dan niet meer volledig de ontwikkeling van de lonen zullen kunnen volgen, ontkoppeling dus. „Door een gematigd loonbeleid wordt onze taak te bezuinigen wel wat lichter gemaakt, al is het nog een bijzonder zware klus om de geplande zes miljard gulden tot, 1986 aan om buigingen te vinden. Voor 1983 zijn de ingrepen rond. Maar valt dit jaar de loonontwikkeling tegen, dan moe ten we de komende jaren nog zo'n 4 miljard gulden extra bezuinigen". fraude Op het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid worden plan nen ontwikkeld om een effectieve controle mogelijk te maken op frau de met en misbruik van sociale uit keringen. Het ministerie van finan ciën is al van plan om voor iedere belastingplichtige een fiscaal num mer in te voeren. De Graaf: „Wij zoeken naar een mo gelijkheid om hierbij aan te sluiten. Met behoud van ieders privacy moet het toch mogelijk zijn om zowel werk nemers als werkgevers te controleren op misbruik van ons sociaal verzeke ringsstelsel". Iedereen krijgtdan niet alleen een fiscaal nummer, maar ook een sociaal nummer. Beide nummers zullen met elkaar moeten correspon deren. „Op die manier krijgen we de kans om zaken tegen het licht te houden en te zien waar er iets fout zit. We moeten goed bedenken dat het hier om gemeenschapsgeld gaat. Daar moetje zuinig mee omgaan. Met na me ten behoeve van degenen die op een uitkering zijn aangewezen". Ook aan de werkgevers zullen in de komende tijd ook zwaardere eisen worden gesteld, met name voor de uitvoering van de loonadministratie. In de bouw bestaat al de Wet Kete naansprakelijkheid. waarmee het koppelbazensysteem kan worden aangepakt, „maar daarmee zijn we er nog niet". De Graaf wil ook de werknemers be trekken bij de controle op het beta len van de sociale premies door de werkgever. „Als een werknemer ont dekt dat hij werkt bij een malafide werkgever en hij doet er niets aan, kan hij mede schuldig zijn. Als blijkt dat die werkgever inderdaad rijn pre mies en belastingen niet heeft be- taald, zou dan ook niet de werknemer aansprakelijk moeten worden ge steld?" eigen huis Sinds het optreden van het kabinet- Lubbers heeft staatssecretaris De Graaf ook de uitvoering van de Alge mene Bijstandswet in zijn porte feuille. Dit betekent dat hij direct na zijn ambtsaanvaarding werd gecon fronteerd met de problemen rond het zogenoemde „opeten van het ei gen huis". De Graaf heeft nu voorstellen inge diend om de pijn, die in hoofdzaak (werkloze) bijstandstrekkers meteen eigen huis treft, te verzachten. Voor een gezin zal de eerste f 30.000 van de waarde van het eigen huis worden vrijgelaten. Is het huis meer waard dan wordt van het meerdere de helft vrij gelaten tot een maximum van f75.000. De extra vrijstelling geldt echter niet als het een huurder betreft met bij voorbeeld een ton aan spaargeld. De maatregel, die met terugwerkende kracht vanaf 1 januari geldt, kostde schatkist dit jaar f 58 miljoen, oplo pend tot f 344 miljoen gulden in 1990. „De problemen rond het opeten van het eigen huis zijn ontstaan omdai veel mensen nu langer werkloos zijn dan 2,5 jaar. Dat was een aantal jaren geleden nog niet zo. Toen duurde d» werkloosheid over het algemeen kor ter". „Het probleem ontstaat als men na de zes maanden WW en de twee jaar WWV aangewezen wordt op een bij standsuitkering. Als je iets extra's gaat doen om de pijn te verzachten, is dat altijd aan grenzen gebonden. We hebben nu wat kunnen doen voorde eigen-woningbezitters, vooral omdat de overheid al jaren bezig is het eigen wonmgbezit te bevorderen". „De gaten die door de maatregel in de begroting zijn gevallen moeten worden gedekt en daarbij moetje gaan kijken naar de sociale zeker heid", aldus De Graaf. WWV'ers beta len nu over het werkgeversaandeel in de ziekenfondspremie geen belasting en premies. Dat voordeel gaat nu ver dwijnen, wat leidt tot een verlaging van de netto-wwv-uitkering. rente De „bijstand" die een werkloze ei gen-woningbezitter krijgt ontvangt hij van de gemeentelijke sociale dienst in de vorm van een krediethy potheek tegen een rente van 8 pro cent. Krijgt de betrokkene weer werk, dan zal hij het bedrag moeien aflossen. Op verzoek van het parlement wil De Graaf hier ook verzachtende maatre gelen nemen. Zo heeft hij tos gezegd dat de berekening van de rente pas zal ingaan op het moment dat de be trokkene uit de bijstand komt, dat wil zeggen op het moment dat hij weer werk heeft gevonden. Tot dat moment wordt de krediethy potheek dan als een renteloze lening verstrekt. Komt de betrokkene nooit meer aan het werk, dan zal echter het huis aan de gemeenschap vervallen, tot het bedrag dat aan krediethypo theek is verstrekt. „Je kunt twisten over de vraag of deze maatregelen genoeg zijn", zegt De Graaf, die heeft geconstateerd dat er politiek gezien wel een grote mate van overeenstemming is. „Zelfs de oppositie had begrip voor de maatregelen, al bestaal daar de neiging nog een stapje verder te gaan. seerde gebedsweken op vaste tijd en plaats zijn noodzakelijk voor het con tact tussen God en Zijn mensenvolk op weg met het oog op de realisering van het Koninkrijk van Vrede en Gerechtig heid Bidden, mediteren, velen kunnen het niet meer. Anderen gaan het opnieuw ontdekken. In veel kerken voelt men zich verlegen met het gebed. Oude woorden worden dode formules. Aan de andere kant waait er uit het oosten een nieuwe wind naar onze wes terse wereld toe: Stilte, meditatie,zelf kennis, bewustzijnsverruiming. Velen hebben het gevoel biddend alleen met zichzelf te praten; de hemel blijft stom en doof. Tegelijkertijd groeit er onder de westerse jeugd een gevoel van onte vredenheid over het eenzijdig verstan delijk karakter van de Europees-Ame rikaanse cultuur. Warmte ontbreekt, medemenselijkheid is ver te zoeken. Kunnen wij in deze tijd weer leren bid den? Met die vraag hebben we ons de afgelopen maanden in Wolphaartsdijk beziggehouden in de vorm van een the makring rond het gebed. Wij staan in onze twijfel ten aanzien van het bidden niet alleen. Ook in de Bijbel horen weJezus' leerlingen vragen: „Heer, leer ons bidden" 1 Lucas II I). Zelfs Paulus biecht op: „Wy weten met wat wij bidden zullen naar behoren" (Rom. 8:26). Voor de volken rond Israel was bidden geen probleem. Er werd wat afgebeden. De vele goden waren met woorden, ge beden en offers te bewerken. Op die ma nier wordt het gebed 'een heidens kar wei' tW. v.d. Zee). God aan Zijn hoofd zeuren om dingen waar Htj niks aan kan doen. Zaken die je zelf moet opbrengen en die niets te maken hebben met Zijn Koninkrijk Op die manier wordt God de Grote Tovenaar, de 'Lieve Lila' die op al onze vragen antwoord moet ge ven. Bidden wordt op die manier 'bab belen'. met een echt contact waarbij de mens een gesprek voert met rijn Ver- boridspartner In het gebed mogen mensen zich niet gedragen als slaven die bedelen om goede gunsten. Wij zijn geen onvolwassen kinderen met een verlanglijst die brommen als ze hun zin niet krijgen: 'Gij hebt geen geest van slavernij ontvangen om opnieuw te vre zen, maar gij hebt de Geest van het zoonschap ontvangen, waardoor wy roepen 'Abba, Vader' (Rom. 8:15). wederzijds Onze verlegenheid met het gebed is in wezen verlegenheid met God zelf. Wie is Hij? Wat doet Hij? Pas als je dat weet, kan je weer met Hem in gesprek komen. God opnieuw leren kennen, is opnieuw leren bidden. Het is daarbij belangrijk te weten dat God het eerst Zijn Woord tot ons richt. Hij roept ons. Hij heeft ons nodig. Het gebed is daarom geen vraag, maar ons antwoord op Gods vraag: „Adam, mens, waar ben je, waar sta je in het leven?" E11 meteen daarna: „Waar is je broeder? God heeft dat antwoord van ons nodig. Hij verlangt ernaar Dat. be tekent dat je niet zomaar kunt bidden wanneer het jou goed uitkomt. Je zal tyd moeten vinden en plaats moeten maken voor dit geregeld tweegesprek Dat vraagt concentratie en meditatie. Afstand nemen van de gepieker over de meest alledaagse dingen. Het 'Heerze- gendezespijsendrankenamen' is zin loos. wanneer moeder tegelijk aan de aangebrande spruitjes denkt, vader aan z'n vergadering en zoonlief aan de voetbal. De grondhouding van het ge bed is concentratie, leren luisteren. Óns bidden is bijna enkel praten God vraagt onze aandacht. Hij wil dat we plaats voor Hem maken in ons leven Hij wil dat we Zijn naam aanroepen Welke naam? De naam waarmee Hij zich aan ons voorstelt: „Ik zal met u zijn. Ik zal handelend aanwezig rijn" (Ex 3:13-14). Dat is geen roepnaam, maar een naam die een belofte inhoudt. Een naam die je niet achter je hebt, maar voor je. Geen rugdekking, maar een roeping om mee op te staan, om mee aan de gang te gaan. Zoals in het Oude Testament het aanroepen van de naam betekent datje de drager van die naam in jouw leven betrekt, dat jij je voor hem openstelt, zo betekent het 'bidden ln de naam van God', dat je Hem laat delen in alles wat je hoofd en hart beweegt en datje je verantwoorde lijk voor Hem weet. Vuui v\ ie desondanks toch moeite heeft met deze God. heeft Hij ons Zijn gezicht laten zien in Jezus, Zijn Zoon. In Hem heeft. God zich vereenzelvigd met alle armen en zwakken en zo ook met ons in onze zwakheden. „In Jezus' naam bid den", betekent zo 'zijn solidariteit met ons aanroepen' Het gebed in de kerk dienst is op die manier geen droge litur gische formule, maar een appél aan ons tot solidariteit met allen dichtbij en veraf die in nood verkeren. Wanneer wij erover klagen dat God ons gebed niet verhoort, vergeten wij dat wij Hem met horen wanneer Hij ons bidt en smeekt mee te werken aan de bouw van Zijn Koninkrijk op aarde Hij bidt tot ons, maar wij verhoren Hem niet. wij geven geen antwoord. Het gebed is niet gebonden aan bepaal de vormen; hel is niet alleen maar 'handen vouwen en ogen dicht'. Het kan een lied zijn. gedachten, een ver zuchting, een protest. Flarden van zin nen, intens gemeend op je werk of on- stemmen uit de kerken derweg. Ook vaste woorden op gere gelde tijden, in een kring de gebeden van jaren meezeggen. Bidden is 'je antenne naar God uitzet ten' (V. d. Zee). Wie die antenne met meer uitsteekt, kan tenslotte geen sei nen van God meer opvangen. Htj hoort enkel maar geruis. Je zal moeten blij ven zoeken naar de juiste golflengte. Het gebed werkt niet als een automaat, waar je wat munten (lees: woorden) in gooit en het gewenste rolt eruit. „Het is te makkelijk het zoeken op te geven wanneer je geen resultaten riet" iFran- ken-Duparo. Vrijmoedigheid staat centraal Ons zwijgen klinkt God harder in de oren dan de hartstochtelijke Jobskreet ..GVD. wat heb-"ik verkeerd gedaan?" De psalmen geven ons prachtige voor beelden hoe mensen zonder een blad voor de mond God tot de orde kunnen roepen, Hem aan Zijn beloften hou dend. niet alleen Het gebed is voorts niet een z.aak van de enkeling maar van de hele gelovige gemeenschap. In dc gemeente wordt er gebeden ook als ik het zelf niet kan of het om welke reden laat afweten. Het is een bemoedigende gedachte dat het gesprek met God, begonnen bij aarts vaders, profeten en apostelen, eeuwen lang verklankt worden door mensen stemmen die van Gods roeping niet meer loskomen. Je weet je door elkaar in het gebed gedragen. De kracht van dc voorbede mag in dit opzicht niet worden onderschat. Onze God zoekt niet, wanneer wij Hem niet zoeken. Hij wil dat wij voor elkaar bij Hem aan kloppen, opdat Hij deuren kan openen en geboeiden kan ontbinden. Er be staan veel voorbeelden van de heilza me werking van gebedsgroepen over de hele wereld. Wanneer wij in onze geloofsbelijdenis spreken over 'de gemeenschap der hei ligen (gelovigen)', moeten wij nadruk kelijk denken aan de samenbindende kracht van het gebed voor allen door allen. De overal ter wereld georgam- een geheet Zoals woord en daad in de Bijbeltaal een geheel vormen, horen bidden en werken bij elkaar. We zagen al dat het gebed nooit mag ontaarden in een ma gische bezwering van God. „Wie in onze maatschappij God en mens als concurrenten ziet. wie onze kennis en kunde in mindering riet ko men op Gods macht, houdt voor God steeds minder ruimte over. Voor hem zal het gebed altijd de bijsmaak hebben van „het afschuiven van onze eigen ver antwoordelijkheid" (ds. P. van Dijk). „Het gebed wordt op die manier ont maskerd als een middel om eigen risi co's te vermijden, om een vlucht te ver doezelen en een Illusie over te houden" (D. Sölle). Het gebed kan daarom niet buiten het gewone leven staan als een soort innerlijk leven, ontheven aan de alledaagse werkelijkheid. Het maakt je verantwoordelijk voor de concrete nood om je heen. Gods zorg voor Zijn schepping is geen geheim dat ons als machteloze toe schouwers buitensluit. Hij wil onze da den in Zijn plan met de wereld inscha kelen. 'Alles maar op z'n beloop laten', 'de goede God maar laten zorgen', is er dus niet bij. Wie bidt voor de overheid, zet zich ook in voor de rechtsstaat, vooi een rechtvaardiger samenleving, of hu heeft zijn gebed niet gemeend. Waar de ze ernst en inzet ontbreken wordt hts gebed onwezenlijk Dan misbruiken»* 'onze lieve Heer' voor die zaken waar»* zelf niet aan willen. Zonder vuile han den blijft ons gebed een vrome woor denstroom die langs God heengaat Bidden doe je daarom met je handen in de dubbele betekenis van het woord Wie niet weet wat hij bidden moet. dot! er daarom goed aan deze krant verdei eens door te lezen. Geen mens mag im mers in gebed verzonken zijn ogen sta ten voor de grote nood om hem heen Je kunt je ogen pas sluiten tot het ge bed wanneer je er eerst goed meeomjt heen hebt gekeken. Je mag je handen pas vouwen, wanneer je bereid bent ze meteen daarna uit de mouwen te ste ken. ds R. E. da Costo. Geschikte literatuur rond dit thema: E. A. Franken-Duparc: 'Avonturen met het P- bed"; (Ten Have-Baarn): Marc Gibbard: "Bidden in de Iwintip" eeuw'; (Ten Have-Baam); YV. R. van de Zee: 'Gebed met open opo- Naar aanleiding van Hel Onze Vader (Boe kencentrum, Den Haag); Joan Bel Gcdde: 'Voor Barbara met vcfj liefs'; Voor mensen die moeite hebben me' het gebed (Uitg. Gottmcr); K. J. Kraan/P. C. van Leeuwen: 'De dienst dn genezing (De tijdstroom-Loehem); Voor werk in groepen; ds P. van Dijk: f< naam op dc lippen (Centrale voor vormlni' werk-Driebergen.)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 4