PRIVÉ TE GAST BU PRINS RAINIER kunstenaars bezetten het van gogh-museum nieuwe produkties bij toneel globe toneel in duidelijke creatieve impasse film over februaristaking 'gandhi' leidt oscar-race 'I BELEEFT MEE IN PRIVÉ VRIJDAG 18 FEBRUARI 1983 PZC/kunst/cultuur 17 Terug van weg? Hoe zegt men dat als het gaat over iemand die er nooit bij heeft willen zijn? Dat Wim Jurcka een opvallend mens en opmerkelijk kunstenaar was, is maar in kleine kring bekend. Nu, twintig jaar na zijn eenzaam overlijden, wordt die kring snel groter. Galerie Mercnur in het hoge Franeker Heeft de collectie in beheer genomen en er wondere dingen mee verricht, de uitgeverij Ralamiteit in het nog hogere Dokkum heeft leven en werken te boek laten stellen; er wordt niet langer uitsluitend over Jurcka gesproken als over een zonderling. De waarde van zijn eigen weg is onderkend. Hij leefde van 1905 tot 1963. Een niet, onbelangrijk deel van zijn stappen en sporen liggen op Walcheren, meer be paald in Vlissingen waar W. Jurcka be halve een permanente expositie ook lessen gaf, een kleine kring van getrou wen rond zich verzamelde, die hij léérde kijken. Echt gróót - in aantal - kon zo'n kring niet zijn. William Rothuizen, die het Jurckaboek een direct-op-de-zaak ge schreven verhaal meegeeft, noemt het verschijnsel Jurcka een verademing. Hij was een, jong, lid van de kring die dat verschijnsel met een soort natuur lijke afstand beschouwde: het was en bleef meneer Jurcka, een man die 'inte ressanter dan zijn werk' werd gevon den. Op het Walcheren van de vroege jaren '50 werd hij - ook in het zeer begrensde wereldje der Zeeuwse Kunsten - gezien als een op z'n minst gezegd wat vreemd soortige variant van het verschijnsel ar tiste. Hij had nauwelij ks weet van dat wereld je, wilde dat ook niet en de cercle kon geen vat op W. Jurcka krijgen. Wie de AMSTERDAM - Het Amerikaanse schrijverscollectief Frederick Douglas Creative Arts Centre in New York heeft kort geleden het script voor een gedramatiseerde televisiedocumen taire over de februaristaking op 25 fe bruari 1941 in Amsterdam voltooid. De opdracht daartoe is enkele maanden geleden gegeven door een groep parti culiere Amsterdammers. Doel van het project is de betekenis van de februaristaking in de wereld meer bekendheid te geven. Een van de initiatiefnemers van het plan, O. van Leer, verklaarde dat diver se Amerikaanse televisiemaatschappij en al belangstelling hebben getoond. Bedoeling is de documentaire in heel Amerika uit te zenden. HOLLYWOOD - De film over het leven ran Gandhi van Richard Attpnhn- rough heeft donderdag het hoogste aantal nominaties gekregen voor de Oscarprijs. Ha 'Gandhi' met elf nominaties kwa men 'Tootsie' met tien nominaties en Degen voor 'E.T.'. De Oscars worden op 11 april in Los Angeles toegekend. Aan bevelingen voor de beste film van het jaar kregen voorts 'Missing" en The Verdict'. verhoudingen ook maar enigszins kent, weet dat hij dus niet méételde. En dat is, voor de kaardebol onder de distels, nu net de allerlaatste zorg. bohémien Jurcka had, zelfs op dat Walcheren, iets ouderwets. Hij was, zegt Rothui zen, „een echte romantische kunste naar, een bohémien, een peintre mau- dit die koppig tegen alle provinciaalse opvattingen in ging. We voelden een soort verbondenheid met hem". Jurcka zag er uit als een 'echte' kunste naar: een bloot voorhoofd en een harige nek. Hij zag er - vond men - dus niet uit en dat had gevolgen voor het maat schappelijk verkeer, gevolgen die niet in staat waren Jurcka van de eigen weg af en in een zeker gareel te brengen. Bij het aanzien van de bohémien pasten zijn werken. Men vond hem, schetsend en tekenend in pleincafé's en op het Walcherse land waarboven de luchten vaak zo hoog staan dat men er geen ménsen ziet. Jurcka zag ze en tekende. Wie nu voor die schetsen staat, denkt terug aan de tyd dat Britannia nog def tig dacht te zijn, denkt terug aan de tijd dat Carmen Sylva's secretaris en privé- poeet Michel Stériade het zinc van La tour Eiffel beheerde. Dat was, alles opgeteld bij het aan Zee land niet zelden toegekende vleugje zuidenwind, al een beetje Frankrijk, een hoekje Parijs. Jurcka paste in dat beeld. Hij liet de zware paarden van zijn Veerse vriend en collega Dirk Koets - bij tijden - graag tussen de bleke bieten en zocht, al dan niet vergezeld van enkele getrou wen, de boulevards op: Barbès, bij Ro- chechouart omhoog, het suikerbrood bij Abesses tegemoet, die - voor veel schilders van vóór die tijd - geheiligde streek tussen het kleine hoge en het grote lage kerkhof van Montmartre. tekens Bladerend in het fotoboek van een van zijn leerlingen, de schilder Herman Goetheer, komt iets van dat volle le ven terug. Het zit, zonder twijfel, ook en vooral in de vele schilderijen en bla den die Jurcka achterliet, met elkaar een verzameling van levenstekens die zelden goed verstaan zijn en die nü een op het gekke af monkelende stoet tot kijken verplichten. Ik heb gelezen dat mensen het te kris kras vinden, teveel van alles wat, ik heb gelezen dat ze door de individuele werken zeer geboeid zijn geraakt maar, in het totaal, het evenwicht missen. Wie de verschrikkingen van Afsluitdijk en andere Noordelijkheden trotseert en de waarlijk fascinerende uitstalling bij Mercuur ziet, kan weten dat het ver keerd is naar evenwicht te zoeken. Er is voor dit verslag van een leven, een instelling, deze berichten van de eigen weg nooit een choreografie geschreven. De directheid van elk beeld, de verbon- Jurcka in zijn Vlissings atelier (foto Wim Riemens. 19551 denheid ervan met steeds wisselende omstandigheden, hebben te maken met de balans van het moment. Er kan zo onmogelijk W. Jurcka onder een af gepast oeuvre staan. Bewijzen van koppigheid in Franeker, bewijzen van koppigheid te boek. Het is, hoop ik, geen duivelskunst om aan dat boekje te komen, zo goed als ik ver wacht dat Thom Mercuur de collectie- Jurcka op Walcheren kan tonen. O. (Galerie Mercuur, Franeker, Froonac- ker 12. Tel. 05170-5434. Uitgave: 'Jurc ka' door WiUiam Rothuizen met repro- dukties in kleur en zwart-wit, uitg. Ka- lamiteit, Dokkum). Tot en met 20 maart is in Museum Fodor in Amsterdam een tentoonstel ling van keramiek en beelden van Al- phons Freijmuth te zien. Het Stedelijk museum in Amsterdam toont tot en met 10 april schilderijen van Ben Akkerman. Museum Boerhaave in Leiden wijdt tot en met 1 mei een expositie aan An- thoni van Leeuwenhoek. Van 26 februari tot 17 april toont het museum Boymans-van Beuningen te Rotterdam 23 recente schilderijen van de Newyorkse kunstenaar David Salle (30). Van 26 februari tot en met 10 april is in het Centraal Museum in Utrecht een tentoonstelling over leven en werken van Erich Wichman te zien. (ADVERTENTIE I RAINIER: 'Mijn kinderen geven mij de kracht om door te gaan.' Velen probeerden in het geheim foto's te maken van PRINS RAINIER en zijn kinderen. Tevergeefs... Voor PRIVÉ namen RAINIER, CAROLINE, STEPHANIE en ALBERT speciaal een middag vrij. Spontaan poseerden zij voor onze camera's. In een exclusieve familiereportage ziet u hoe het leven voor hen verder gaat. TIEN PAGINA'S kleurenfoto's die u niet mag missen. Een reportage van wereldformaat, in WEEKBLAD PRIVÉ. Van nu af: JOAN COLLINS schoonheidsrubriek. Overal te koop voor f 1,85 ACTIE AANTASTING BKR (Van onze kunstredactie AMSTERDAM - Enige honderden beeldende kunstenaars hebben donderdagmiddag het Vincent van Goghmuseum in Amsterdam voor 24 uur bezet uit protest tegen de aantasting door het regering van de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR). De actie is georganiseerd door de Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars (BBK). Ook in Rotterdam is de BBK tot actie overgegaan. Daar is donderdagochtend de Euromast tot centrum van een protestmanifestatie gekozen. Voorafgaande aan de actie in Am sterdam heeft de BBK in Paradiso een nota gepresenteerd, die inzicht geeft in de financiële situatie van beeldende kunstenaars die gebruik maken van de BKR. Uit deze nota, ..Korten of inleveren", blijkt dat het merendeel van hen een inkomen heeft dat zich beneden het huidige bijstandsniveau beweegt. Het onder zoek is gedaan op basis van een lan delijke steekproef via belastingaan giften overeen periode van 5 jaar (tot 1981). Volgens de BBK-nota is het inkomen van kunstenaars in 1981 vergeleken met het jaar daarvoor met 9 procent gedaald tot ongeveer 16.000 gulden. Deze daling heeft zich in 1982 verder voortgezet. Intussen stegen de be roepskosten (uitgaven noodzakelijk voor de uitoefening van het vak) over de genoemde 5 jaar met 44 procent. Vorig jaar gaven beeldende kunste naars gemiddeld 82 procent méér aan deze beroepskosten uit dan de BKR vergoedde. Dat betekent, aldus de nota, dat kunstenaars steeds meer hun „leefgeld"' moeten aanspreken om beroepsmatig te kunnen blijven functioneren. De BBK meent dat de beeldende kunstenaars in Nederland zich in de ernstigste crisis bevinden sinds de instelling van de BKR drie jaar na de oorlog. Staatssecretaris De Graaf van sociale zaken, die het BKR-be- leid in zijn portefeuille heeft, kon digde eind vorig jaar aan dat met ingang van 1 maart aanstaande een bedrag van 7,6 miljoen gulden op de regeling bezuinigd zal worden. Maar in werkelijkheid is dit bedrag door allerlei bijkomende effecten veel ho ger: de BBK schat het op 15 a 20 mil joen. Voor de vereniging is het dui delijk dat de staatssecretaris uit is op opheffing van de regeling in 1986. Volgens de BBK wil de bewindsman de BKR koppelen aan de sociale uit keringen (WW, WWV, ABW). Maar de BKR is een arbeidsregeling, aldus de nota. De beeldende kunstenaars dreigen tussen de wal en het schip te raken. Hoewel ook musici en toneel spelers niet „relatief ontzien" wor- Jules Veme -Meer dan 1.000 tot nu toe onbekende manuscripten van de Franse schrijver Jules Veme worden openbaar gemaakt. De gemeente Nantes heeft van de familie van de auteur diens onuitgegeven werk ge kocht voor drie miljoen gulden. De romans, gedichten en brieven uit Vemes jeugd zullen gedeeltelijk ten toon gesteld worden in het Jules Ver- ne-museum in Nantes. Het volledige onuitgegeven werk zal op microfilm worden vastgelegd en vanaf 1985 toe gankelijk zijn. Libraire Hachette zal elk jaar één manuscript van de schrij ver publiceren. Daarnaast stelt Nan tes de Jules Veme-prijs in, die elk jaar zal worden toegekend aan een Franse of buitenlandse jonge auteur die het utopisch-technisch-avon- tuurlijke genre voortzet. den. zoals in het regeerakkoord was afgesproken, worden de beeldende kunstenaars nog meer de dupe. De crisis voor deze groep duurt al tien jaar. In die periode is de Aankoop Subsi dieregeling Kunstwerken (ASK) op geheven, zfjn de stipendia en beurzen verlaagd, zijn de opdrachten via de percentageregelingen verder ver minderd en is de subsidie voor de kunstuitleen stopgezet. .Als klap op de vuurpijl heeft de regering zich voorgenomen om het enige wat nog overeind is gebleven, de BKR. af te schaffen", aldus de nota. Tenslotte wordt gesteld dat met gro te argwaan de uitkomsten van het onderzoek naar de BKR door het In stituut voor Arbeidsvraagstukken UVA) in Tilburg tegemoet worden gezien. Omdat het onderzoek is ver richt op basis van een onnauwkeuri ge steekproef en in het algemeen bij de methode van onderzoek vraagte kens worden geplaatst, verwacht de BBK resultaten die niet overeen stemmen met de werkelijkheid. RAAD VOOR DE KUNST: (Van onze kunstredactie) DEN HAAG - Het Nederlandse toneel bevindt zich in een creatieve impasse, die onder meer te wijten is aan tekortko mingen bij de gezelschappen. Dit schrijft de commissie Theater van de Raad voor de Kunst in een brief aan minister Brinkman van cultuur naar aanleiding van gesprekken die eind januari gevoerd zijn met vertegenwoordigers van een aantal toneelgroepen over hun artistieke opvattingen, hun visie op de toekomst en hun plaats in het bestel. Het integrale advies over het toneel moet nog worden uitgebracht. De commissie heeft uit de gesprekken geconcludeerd dat er sprake is van een zekere culturele malaise bij het theater. Er zijn geen opvallende acti viteiten over een breed front te signa leren. Evenmin is er sprake van veel vernieuwing. Deels is dat te wijten aan ongrijpbare en onweegbare fac toren: in de kunst volgen perioden van vernieuwing en consolidatie el kaar op. Zo'n periode van stilstand lijkt nu aan de orde te zijn. Maar de gezelschappen dragen ook zelf schuld aan de impasse: het eigen functioneren wordt onvoldoende kri tisch onderzocht en er wordt te wei nig getracht nieuwe wegen op het spoor te komen. Niettemin mag deze „luwte" in het toneel voor de over heid geen aanleiding zijn de subsidie kraan meer of minder dicht te draai en. Wél is het denkbaar dat er accen ten worden verlegd en in grotere ma te nieuwe initiatieven die kiemen van vernieuwing in zich dragen wor den gehonoreerd. Dat kan betekenen dat er subsidie vrij wordt gemaakt voor incidentele activiteiten, nieuwe samenwerkingsverbanden en vor ming van nieuwe groepen. Een en an der zal in het integrale advies over het toneel door de commissie nader worden uitgewerkt. heeft Proloog en de Nieuwe Komedie apart beoordeeld, omdat deze met ingang van het ko mend seitoen dreigen op te houden te bestaan (stopzetting rijkssubsi die). Een „ineengeschoven" wijzi gingsvoorstel van PvdA en CDA (waarover volgende week in de Ka mer gestemd wordt) maakt het ove rigens mogelijk dat beide gezel schappen waarschijnlijk nog tot 1 januari 1984 hun activiteiten voort zetten. De commissie vindt dat de subsidië ring van de Nieuwe Komedie moet worden voortgezet. De groep lijkt er volgens de commissie in te slagen de noodzakelijke vernieuwingen door te voeren en haar „eigen identiteit" ver der te ontwikkelen. Ook Proloog moet het volgend sei zoen kunnen doorwerken, maar de artistieke ontwikkeling van de groep baart de commissie wél zorgen. Ge hoopt wordt dat er verbetering zal optreden. Tenslotte wijst de commissie erop dat de adviestaak van de Raad voor de Kunst in deze tijd van bezuinigin gen „een hachelijke" is. Kritiek wordt door de overheid snel aange grepen om drastische maatregelen door te voeren. Wil een adviesor gaan eerlijk blijven, dan moet er tus sen adviseur en geadviseerde een vertrouwensbasis bestaan. MIDDELBURG - Zuidelijk Toneel Globe brengt begin volgende maand twee nieuwe produkties. Zaterdag 5 maart wordt voor de eerste maal 'Spoorloos' gespeeld, een improvisatieproject onder leiding van Theu Boer- raans, en een week later is de première van 'De drie Zusters' van Anton Tsjechov. 'Spoorloos' gaat in première in theater 'Het Klein' in Eindhoven. Medewerkenden zijn, naast Theu Boer- mans, Theo de Groot. Moniek Kramer. Diane Lensink en Babette Mulder. De eerste voorstelling van 'De drie Zus ters' wordt eveneens in Eindhoven gegeven, in de stads schouwburg De regie is in handen van Gerardjan Ren ders en Paul Gallis ontwierp de kostuums en décors. Medewerkenden zyn onder anderen Netty Blanken, Liesbeth Koops. Joost Prinsen en Huib Rooijmans. Globe heeft inmiddels ook het speelplan voor wat betreft de grote zaalproducties voor het volgende seizoen vast gesteld. Allereerst wil het gezelschap 'Richard de Derde' van Shakespeare spelen. Dan Oroonoko' van Thomas Southeme en tot slot 'Het Tuinhuis' van Jane Bowles. Als de financiële middelen het toelaten, komt nog een vierde grote-zaal-produktie Moby Dick' in samenwer king met Het Brabants Orkest. In verband met het vertrek van Paul Vermeulen Wind- sant, artistiek leider van Globe, werkt het gezelschap volgend seizoen met twee gastregisseurs: Peter Baan en Antonie Uitdehaag. Globe geelt auteur Karst Woudstra opdracht gegeven voor het schrijven van een avondvullend toneelstuk, dat in het seizoen 1984 85 door het gezelschap op het reportoire zal worden genomen. De opdracht wordt fi nancieel mogelijk gemaakt door een bijdrage van de provincie Noord-Brabant en de Stichting Contact Bra bants Culturele Centra die Globe ontving ter gelegen heid van het 25-jarig bestaan in 1980. Het vorig seizoen speelde Globe 'Hofscènes' van Woudstra. Die produktie werd bekroond met de Albert van Dalsumprijs. Gerardjan Rijnders

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 17