j rohini hattangady, de vrouw van gandhi modem auto 's maken ZWARTE RUITER ALFA ROMEO POETST SPORTIEVE REEKS OP EEN ROBOT VOOR HET VIEZE WERK een rammelend schelmenverhaal autovaria Luxe interieur van de Alfa RomeoSprint 'Groen Klaverbladje'. iDoor Jan de Vost De drie sportieve versies van Alfa Romeo, de Sprint, de Spider en de GTV, zijn voor het modellenjaar 1983 flink onderhanden genomen om „aan de laatste wensen van het sportieve publiek" tegemoet te komen. Vooral bij de Sprint is dat te merken. Daarom komt de Sprint nu uit in twee verschillende uit voeringen. de gewone Sprint 1.5. die een compromis heeft gezocht voor de verschillende eisen, zoals prestatie, com fort en laag benzineverbruik (f27.790) en de Sprint 1,5 Quadrifoglio Verde (Groene Klaverblaadje), die ook de 105 pk 1,5 liter motor onder de kap heeft maar waarbij de overbrengingsverhoudingen van de vijfbak zo gekozen zijn dat het acceleratievermogen en de topsnelheid het beste tot hun recht kunnen komen. Bij de testrit met deze nieuwe spnnt vielen die versnel lingsverhoudingen juist sterk op. het eist een sportieve inslag, graag schakelen en wennen aan bijvoorbeeld de vrij grote ruimte tussen twee (1 2.051 en drie (1:1.38). ter wijl er tussen drie en vier slechts een 0.3 verschil ligt De vijf is met 1 0.83 wel een overdrive maar voelt zo niet aan (er is maar heel weinig overdrivei. Want er is in die vijfde nog best te accelereren, zelfs tot de top van 180 kilometer per uur Bij een constante snelheid van 90 kilometer per uur is het verbruik van deze 950 kilo zware en 4 meter lange coupé 1 op 16 Heel redelijk. Voorts is er uiterlijk veel aangepast aan de laatste eisen' van luchtweerstand in zowel de voor- als achterpartij. Alfa zegt te zijn uitgegaan van een optimale plaatsing van de bedieningshendels. Ook te prijzen, al hadden wij de claxon liever anders bediend gezien dan door een stuur- hendel Al is dat principieel geen verkeerde plaats, hij is afwijkend van het gewone Ook de Spider heeft een aantal vernieuwingen meegekre gen. tenslotte is het een concept van zowat zeventien jaar geleden Maar aan de Pininfanna-lijn is niet getornd. Toch is de voor- en achterkant aangepast. De 4,24 meter lange, 800 kilo wegende, cabriolet (open coupé) met een 2-Iltermotor (190 kilometer per uur als top) gebruikt nog geen 9 liter benzine per 100 kilometer bij een constante snelheid van 90 kilometer per uur Hij kost f 36 990 Ook de GTV-2-liter en de GTV (zes cilinder) 2,5 zijn, maar in veel mindere mate dan bijvoorbeeld de Sprint, aange past. De auto heeft een wat tijdloze lijn. daarom is het vooral gezocht in bijvoorbeeld betere stoelen. De prijs komt op f36.490 en voor de zes cilinder op f 43.590. WOENSDAG 16 FEBRUARI 1983 PZC/varia 15 'Door Piet er van Lier op Rohini Hattangady mag dan een van 4e gevierdste loneelactrices zijn tan India in Nederland heeft nooit ie mand van haar gehoord. Dal zal veran deren als straks Sir Richard Attenbo rough's monumentale film 'Gandhi' «ordt uitgebracht die. naar algemeen tordt aangenomen, een royale greep tut doen in de voorraad Oscars die in 'Pril ter beschikking komt. Rohini Hattangady speelt een hoofdrol wdeze film als Kasturba. de echtgeno- kvan de Mahatma. Mevrouw Gandhi niet alleen de spreekwoordelijke «erke vrouw die altijd achter iedere ?oteman' te vinden moet zijn. ze wilde tok nog wel eens zelfs naar de micro- 'ton grijpen om de Indiase volksmas sa s geïnspireerd toe te spreken Mijn grote probleem bij het spelen van Kasturba Gandhi. was eerst te achter halen wat. voor iemand ze geweest is. De helft van India s huidige bewoners heeft in hun jonge jaren Kasturba ooit gezien, maar ik niet Er bestaat erg veel materiaal - geluidsbanden, films - waarop Gandhi vereeuwigd is geble ven. maar hoe Kasturba gesproken heeft, valt nergens meer na te gaan" ..Zoals Gandhi beschouwd werd als de vader van India, zo werd zij gezien als de moeder van India Uiterlijk lijk ik helemaal niet op haar. dus het enige wat ik kon doen. w as om zo dicht moge lijk haar karakter te benaderen Wat haar eigen principes waren en hoe ze haar echtgenoot gevolgd is" Ik heb twee boeken over haar gelezen. Ik heb een mevrouw ontmoet uit Ash ram. die Kasturba persoonlijk heeft ge kend en die over haar vertellen kon Daar heb ik veel aan gehad Het moei lijkste aan mijn rol was dat. ik ervoor moest leren om te praten en tegelijker- t.ijd te spinnen Erg handig ben ik nooit geweest, maar acteren dat spinnen een bezigheid is die me met het grootste ge mak afgaat, dat vond ik een zware op gave" ..Van de andere kant was het een voor deel voor mij dat Kasturba met zo'n ge prononceerde herinnering heeft achter gelaten als Gandhi gedaan heeft, want daardoor kon ik als actrice meer kanten uit Ben Kingsley die de Mahatma moest spelen, had het veel moeilijker Zijn creatie zou veel kritischer worden getoetst, zeker m India waar Gandhi nog altijd beschouwd wordt als een soort god. een heilige in elk geval. Er zijn zelfs hele orthodoxe Gandhi-ver- eerders die het als heiligschennis be schouwen wanneer een acteur de onbe schaamdheid heeft om Gandhi te spe len" ..Een groepering met die opvatting heeft in India fel geprotesteerd tegen deze film. zoals er ook in de filmwereld aanvankelijk vijandschap bestond te gen dit project omdat ten onrechte werd aangenomen dat regeringssubsi die voor Attenborough's film in minde ring zou worden gebracht op de vaste staatsbijdragen aan de Indiase filmin dustrie' Nu de film vertoond is in India, bestaat er eigenlijk enkel enthousiasme voor De misverstanden zijn uit de wereld en men vindt Attenborough's prestatie in drukwekkend en men vindt Ben Kings ley als Gandhi heel goed onafhankelijk - Het streven naar onafhankelijkheid voor India is slechts een doel geweest van Gandhi. Hij heeft ook gevochten tegen het kastensysteem In hoeverre kun je zeggen dat hu daarmee resultaat heeft gehad0 ..Gandhi. inderdaad vond niet alleen dat ieder volk recht heeft op onafhanke lijkheid van andere volkeren, maar hij vond ook dat ieder mens onafhankelijk heid gemaakt moest worden in zijn be staansmogelijkheden Iedereen moest teren zijn eigen boontjes te doppen, zon der anderen uit te buiten, te gebruiken als slaven In de praktijk nam hij "het daarmee op voor de paria's, de onaan- raakbaren' Het conflict van Gandhi met Kastur ba in Zmd-Afrika was mede veroor zaakt doordat hij van zijn vrouw - de echtgenote van een advocaat dus - ei ste dat ze de toiletten zou gaan schoon maken. wat in die tijd gezien werd als onrein werk. dat door de paria's moest worden opgeknapt De ideeen van Gandhi hierover hebben ook doorge werkt In de Indiase grondwet werd een Door Koos Post» Bij het binnenkomen kom je de doelmatigheid meteen tegen. Een groot bord in de hal heet de be zoekers in maar liefst 19 talen wel kom. Ook voor ons Nederlanders een vriendelijk zinnetje. Zo behoeven de mensen van Toyo Kogyo - de fabri kant van Mazda's - niet iedereen persoonlijk te begroeten. Dat spaart tijd. Want hun hypermoderne auto- fabriek in Hofu trekt natuurlijk be zoekers van alle windstreken. Als ze toch in de huurt zijn willen ze graag 's werelds 'meest gerobotiseerde au- tofabriek' met eigen ogen zien. Het is een fabriek waarin men naast 1800 medewerkers van Toyo Kogyo ook 155 robots kan tegenkomen Sa men bouwen zij 20.000 complete Maz da's en 7000 assemblagepakketten per maand. De produktie in aantallen auto's per man ligt daarmee bijna op het dub bele van de Mazda-fabriek in Hirosji- einde gemaakt aan het kastensysteem, ofte wel de onaanraakbaarheid, zoals wij het noemen Het bestaat nu alleen nog hier en daar op het platteland, maar uit de steden is het volledig ver dwenen - Heeft het spelen van deze uitzonder lijke rol u persoonlijk beïnvloed'' „Dat geloof ik wei. In de voorberei ding. heb ik me vanzelfsprekend nog eens uitvoerig moeten verdiepen in de hele filosofie van Gandhi en de feitelij ke opnamen hebben maar liefst vijf maanden geduurd, waarbij ik me als Kasturba diende te gedragen, als dus een uiterst geduldig, zachtmoedig en goed mens. Dat zou ik nooit gekund hebben als ik die levenshouding niet had aangevoeld. Het heeft me inder daad enigszins veranderd. Ik ben er rustiger van geworden en milder. Ik heb nu meer consideratie met andere met zijn gevoel voor tuning En daar heeft ook degene last van die verant woordelijk is geweest voor de eindmon tage: Verstappen, of toch Ton de Graaf, of wellicht Joop van den Ende zelf? Ze ker is in elk geval dat tot drie toe Christel Braak verondersteld wordt verliefde blikken op Metsers af te vuren en dat telkens zo'n close-up van Christel er vele seconden te lang blijft staan, zodat het effect puur mallotig wordt. En dan zijn er nog scene's waarvan de lading totaal ontkracht wordt door de hoogst fantasieloze muziek van Van Mechelen. Er is bijvoorbeeld sprake van een chase door de nacht die ik best wel spannend wilde vinden, ware het niet dat de begeleidende deuntjes pro beren duidelijk te maken dat je naar kennelijk iets hoogst komisch zit te kij ken. En omgekeert als Rijk de Gooyer in huize Ruiter een plas gaat doen en op de gang een verdwaalde-dame-van-ple- zier ontmoet, dan zit daar muziek bij die gepast zou zijn bij eventueel een op hande zijnde ontdekking van drie lijken in een gangkast. landschap 'Zwarte Ruiter' presenteert een onaf zienbare stoet van grote en kleine ge breken. En toch, vanwege de eveneens genoemde pluspunten, verveel je je niet en het blijft gezellig kijken naar ook Eduard van der Endens fotografie van Zeeuws-Vlaanderen; de dijken, la nen en bosschages, de rode Belgische baksteen, de Cadillacs en andere mooie auto's, een terloopse wieler koers. De couleur locale kortom en het tijdsbeeld van de jaren '50. compleet met muziek van Maria Zamora en de Limbra Zusjes. Weinig Nederlandse films van de laatste tijd bezitten een sfeer die me even aangenaam aan sprak. maar helaas is daarmee 'Zwarte Ruiter' nog lang geen goede film. 'Door Pieler van Lieropi Toen vorig jaar bekend werd dat Ruud van Hemert een film zou gaan maken op basis van door Hugo Metsers verzamelde gegevens over de botersmokkel in de jaren '50, kon je eigenlijk alleen maar zeggen dat zoiets een origineel en erg leuk idee was. Latere berichten over het maken van 'Zwarte Ruiter' hebben het optimisme over deze Joop van den Ende produktie danig getem perd. ma En die lag in 1981 met 44 auto's op wereldniveau al ruim boven het gemiddelde In de oude regeringszetel Hofu, op de zoutvlakten die eens voor veel brood en dikke belegging zorgden voor de machthebbers - staat een nieuwe fa briek. Een investering van 350 mil joen gulden. Zeer geavanceerd. Zeer 'gerobotiseerd'. Dat laatste is natuurlijk geen doel op zichzelf maar meer een middel om de arbeiders onaangenaam werk te be sparen En dat is één van de doelstel lingen bij de opzet in Hofu. onplezierig werk De 155 robots knappen de zware, on plezierige, vieze of saaie klusjes langs de lopende band op. Zoals het lassen, spuiten en smeren. Zelfs het toevoegen van kleine onderdelen aan dc auto - bijvoorbeeld het intil- len van de reserveband - wordt door een robot gedaan. Overal viel de behendigheid van de feilloos werkende robotarmen te be wonderen. Armen, die zelf deuren kunnen openen en de carrosserie kunnen binnengaan om op eigen kracht de plekken op te zoeken die moeten worden gedicht. Armen, die via computersignalen weten waar zij ruiten kunnen vinden, die zelf van kit kunnen voorzien en ze zo volledig kunnen klaar maken voor een simpe le montage. werkgelegenheid „Zijn de vakbonden er niet tegen in het geweer gekomen?", vragen wij ons hardop af. Het antwoord is veel zeggend De per bedrijf georganiseer de vakbonden zijn juist zeer gepor teerd voor het gebruik van robots. Die zijn immers veilig, ze werken con stant en ze doen de vuile klusjes Pas enkele maanden geleden is de bond bij Toyo Kogyo begonnen met een studie over de mogelijke relatie tussen de robots en de werkgelegen heid! Al die mensen die gesleuteld hebben 3aneen scenario, waarvoor Gerard Cox uiteindelijk de eer mocht opeisen. Re gisseur Van Hemert die kort voor de opname ineens moest worden vervan gen door Wim Verstappen De muziek ran Rogier van Otterloo die te elfder ure werd afgekeurd en heeft plaatsge maakt voor een in haast door Clous van Mechelen geleverde score. Een cutter Ton de Graaf) die zijn naam niet bij de titels vermeld wilde hebben. Dat 'Zwar te Ruiter' geen lekker sporende pro duktie geweest is. valt te merken aan het eindresultaat en toch kan er nog met redelijk plezier naar worden geke ken Het voornaamste pluspunt wordt dan ook gevormd door het thema (zo aan trekkelijk dat het bijna onverwoest baar werd) en de opvallend sympathie ke toonsoort van een schelmen-roman, met milde actie. In het grensgebied van Zeeuwsch-Vlaanderen komen in 1952 twee gabbers uit het verzet tegenover elkaar te staan. Fons de Ruiter, alias Zwarte Ruiter (Hugo Metsers) heeft ach de reputatie verworven van de ge wiekste en brutaalste botersmokkelaar van de streek. Rinus IJzerman (Rijk de Gooyer) is douanechef geworden en zal tot zijn leedwezen genoodzaakt zijn al les in het werk te stellen om zijn oude vriend te grazen te nemen, maar hij wordt pas fanatiek als de meester- smokkelaar een ongewenste verhou ding begint met IJzermans dochter (Christel Braak). conflict Het scenario waarlangs dc gebeurte nissen worden uiteen gezet is op een merkwaardige wijze ongelukkig. Dc samengebrachte elementen, dc funda menten voor het verhaal, zijn goed ge kozen. De dubbelzinnige manier waarop Zwar te Ruiter en IJzerman tegenover elkaar staan is geloofwaardig en prikkelend Ook het bijeengegaarde materiaal voor desub-plots is nog solide. De moeizame relatie die Zwarte Ruiter onderhoudt met de exploitante van een louche nachtclub (Pleuni Touw) is interessant, niet oppervlakkig Geslaagd is ook de manier waarop Zwarte Ruiter kans ge geven wordt zich te profileren ten op zichte van écht geteisem, als zekere ge broeders Schellekens, die Zwarte Rui- terproberen te werven als transporteur van gestolen wapens. Maar Fons rede neert „Ik ben een fatsoenlijke smokke laar en geen misdadiger Zij zijn gang ster met wie ik niks te maken wil heb ben" Dit conflict tussen de avonturier en de nietsontziende zware misdadigers was aeaal geweest om de film halverwege m een stroomversnelling te duwen, maar net als ie denkt dat zoiets ook ge beuren gaat. loopt de boel zeer onbevre digend af. Ruiter gaat door de knieën •oor de druk van de wapensmokkelaars ra loopt ermee tegen de lamp, terwijl me schooiers van Schellekens de dans ontspringen en je komt ze in de finale met eens meer tegen. Zo'n anti climax boort niet in een schelmenverhaal Grijpgrage robot-handen doen het werk aan de lopende band. Sterke face-lift voor Alfa Sprint 15. Dc allerlaatste sequence is daarna zelfs puur belachelijk. Zwarte Ruiter, in zijn ontsnapping geholpen door IJ zermans dochter, wordt in de Arden nen in een hotel door Belgische rijks wachters omsingeld. Maar de op raad selachtige wijze daar opduikende IJ zerman (die in eerdere instantie zijn vriend juist gearresteerd had) Iaat nu ineens hel tweetal ontsnappen. En de film eindigt met een bevroren beeld van een achtervolging le voet, in een voor de licld kansloze situatie. De sce naristen hebben zich duidelijk geen raad geweten met de afloop en drie fi nales achter elkaar geplakt die geen van driccn bevredigend zouden zijn ge weest, maar waarvan de laatste in elk geval de slechtste is. Met de onderdelen van het scenario is het net zo wisselvallig gesteld als met de grote lijnen. Vindingrijkheid bij het fourneren van leuke en wetenswaardige details, wisselen af met slonzig uitge werkte flauwiteiten. Sterk bijvoorbeeld is hoe uiteengezet wordt dat de Belgi sche douaniers volstrekt anders tegen over de smokkelaar stonden dan hun Hollandse collega's. De Belgische boe ren immers werden door illegale Hol landse boter benadeeld, terwijl de Ne derlanders er niet alleen leuke zaken mee deden, maai' er ook in zekere mate nog door werden afgeholpen van hun „boterberg" die een economisch pro bleem vormde Grappig bedacht is het om twee wiel renners in het verhaal voortdurend te laten opereren als spionnen voor de smokkelaars. Maar je moet onnozel wezen om tegelij kertijd te bedenken hoe diezelfde kerels fungeren als „voorrijders" tijdens een smokkel tocht; in het holst van de nacht rijdt de auto met gedoofde lichten, maar die fietsers zijn gekleed in hun meest opzichtige en herkenbare wieier- kostuums. Om nog maar te zwijgen van een bijster stompzinnige grap op Moun- ties-niveau om diezelfde wielrenners een poging tot smokkel te laten wagen, vermomd als koe. Kijk, het is zelfs in Hollywood meer regel dan uitzondering dat verschillende schrijvers betrokken raken bij het tot stand brengen van één filmscenario, maar bij 'Zwarte Ruiter' krüg je de indruk dat er al maar door verschillende mensen met ook verschil lende intensies aan geschreven is. En dan krijg je een rommeltje. En dan zijn er nog de onderdelen die op papier heel wat geleken kunnen heb ben, maar die in de regie om zeep zijn geholpen. Zo is er dat historische inci dent, waarbij een smokkelauto op een Heilig Hart-beeld geknald is, ergens op een dorpsplein. De publiciteitsafdeling van Joop van den Ende was zo attent om maanden geleden knipsels te vermenigvuldigen van kranteberichten met betrekking op onder meer dat incident. De krantefoto van die gestrandde auto was oneindig veel dramatischer dan de kneuterige re constructie die Verstappen er nu van geleverd heeft. Ook in allerlei actiemo menten betoont Verstappen (die speelscène's met Rijk de Gooyer, Hugo Metsers en Pleuni Touw wél naar zijn hand te zetten weet) zich verre van tref zeker. Er lijkt iets ernstigs mis te zijn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 17