ut zeeJnd CPOE minstreel brengt nu geëngageerde muziek üiftiiëJüi EPMTCn Wi CHRIS DE BURGH robert paul theater concerten yol beckett paul van vliet la femme d'a cöté DONDERDAG 10 FEBRUARI 1983 PZC/kunst/cultuur Gêrard Depardieu Woensdagavond draait in het Citytheater te Middel' burg de film 'La femme d'è cóté' van Francois Truffau! met in de hoofdrollen Fanny Ardant en Gérard Depar- dieu (20.00 uur). De film laat een liefdesdrama zien, waarvan de afloop onvermijdelijk noodlottig is. In een gehucht nabij Gre noble wonen een ingenieur en zijn vrouw. Op zekere da? krijgen ze nieuwe buren, in de vorm van een vriendelijï echtpaar te zijn, maar de vrouw maakt een rusteloze en schichtige indruk. Het blijkt dat zij in het verleden mei de ingenieur een stormachtige verhouding heeft gehad Nu ze elkaar na acht jaar onverwachts terug zien wak' kert de oude liefde weer aan. De titel heeft een dubbels betekenis: de nieuwe bewoonster is niet alleen de buur vrouw (la femme d'a cöté) maar ook de vrouw die ernaast staat, de 'outsider'. Vanavond, donderdag, geeft Zuidelijk Toneel Globtn de Middelburgse Schouwburg een voorstelling van 'Ec zeem', een 'vakantiecomedie' van Gerardjan Rijnden 20.00 uur). De regie is in handen van Paul Vermeulen Windsant. 'Eczeem' speelde eerder in Den Dullaert te Hulst en p Vlissings Vestzaktheater Het poppentheater Parcival geeft zaterdagmiddaj voor de jeugd een voorstelling in de Vismijn te Vlissingen (14.30 uur). Saar den Hollander geeft woensdagmiddag in M poppentheater Parcival te Middelburg een voorstelliiil van het poppenspel 'De terugkeer van Roosje' (14M Vrijdagavond treden in het Zeeuws Kunstenaarscen trum in Middelburg Jackson Mac Low en Ann Tardosoj met hun performance 'Works for voices and sunullo- neous poems'. 21.00 uur). Beiden zijn dichters uit 41 Fluxus-beweging. Jackson Mac Low is afkomstig uit ét Verenigde Staten, Ann Tardos uit Frankrijk. De Naatje Brandhout Band geeft zaterdagavond Razzmatazz Souburg een concert van Noordhollandtt volksmuziek (20.30 uur). Robert Paul Vanavond, donderdag, treedt Robert Paul in het ge meenschapscentrum 'Meulvliet' te Tholen op met zijn theatershow. (20.15 uufr). Deze 'nieuwe theatershow (in september 1982 in premiè re gegaan) is gebaseerd op het eerste soloprogramma van Robert Paul. De spectaculaire ontwikkeling van die show inspireerde hem om zich met meer vaart en varia tie te presenteren als all-round showman. Eileen Egas zal als vaste partner van Robert optreden in dansnum- mers en sketches. Robert brengt daarnaast een aantal liedjes, afgewisseld door een praatje, een typetje en - vanzelfsprekend - door enige verbluffend knappe imita ties. Het geheel wordt muzikaal omlijst door een combo, dat bestaat uit Bert Stoot, Ab van Woudenberg en Renë Plemp. Het jongerencentrum Midgard te Middelburg vertoont vrijdagavond de film 'Yol' van Yilmaz Güney. De film werd in 1982 in Cannes bekroond met de Gouden Palm (20.30 uur). De van zijn Turkse staatsburgerschap ontheven cineast Yilmaz Güney laat in 'Yol' op dramatisch-suprieure wij ze zien hoe zijn volk niet alleen lijdt onder de militaire dictatuur, maar op de eerste plaats ook onder de eigen feodale tradities, die iedere vooruitgang en humanise- rlng-van de maatschappij belemmeren. De film laat de persoonlijke lotgevallen van vijf politieke gevangenen uit verschillende Turkse streken zien, die een week met verlof mogen. Dat vormt de aanleiding om hun persoon lijke levensomstandigheden en die van de armelijke Turkse bevolking met hun streng-religieuze tradities te tonen. 'Yol' is niet los te denken van Güney's eigen ach tergrond. Hij zelf werd geboren in het achtergebleven Zuidoost-Anatoliè en de bevolking daar fungeerde ook als acteurs in zijn films. Het meest aangrijpende deel van 'Yol' speelt zich dan ook hier af, in de barre negorij, waar de sneeuw de schaarse wegen praktisch onbegaanbaar maakt. 'Yol' heeft in de Turkse taal meerdere bekente nissen: het wil zoveel zeggen als „de manier om ergens te komen" en betekent ook 'de weg'. De titel heeft derhalve naast een letterlijke ook een symbolische betekenis. Een scene uit de eenakter 'Toen' van Samuel Beckett De Zeeuwse Komedie uit Vlissingen brengt zaterdag de eenakters 'Toen' en 'Stappen' van de Ierse schrijver Samuel Beckett in het Vestzaktheater te Vlissingen (20.30 uur). Beide eenakters zijn te brengen onder de noemer toneel. 'Toen' geeft de gedachten weer van een man die aan het einde van zijn leven staat en tot de conclusie moet ko men dat er in de achter hem liggende jaren eigenlijk geen sprake is geweest van enige verandering. 'Stappen' gaat over een moeder en een dochter die feitelijk zo nauw en onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn dat ze nooit in staat geweest zijn een eigen leven te leiden Spelers in 'Toen' zijn Wil Koelewijn, Miertje de Leeuw. Frans Ha- verkortenJan Felius In 'Stappenzien we Tilly Meijeren en Wil Koelewijn De regie van beide stukken is in han den van Anke Brouwer. Paul van Vliet Volgende week treedt Paul van Vliet vier maal op in Zeeland: dinsdagavond - schouwburg Middelburg (20.00 uur uitverkocht); woensdagavond - Schouwburg Middelburg (20.00 uur uitverkocht); donderdagavond 17 februari - Concertzaal Zicrikzee (20.00 uur); vrijdag avond 18 februari - Zuidlandtheater Terneuzen (20.00 uur). Dinsdagavond 8 maart volgt nog een optreden in De Prins van Oranje te Goes. De show, waarmee Paul van Vliet sinds oktober 1981 langs de zalen trekt, ondergaat nog steeds ingrijpende veranderingen. In de totaalformule komt een groot aan- tal onderwerpen aan de orde, die ons allemaal betreffen en het land waarin wij wonen. Zo wordt Nederland, het 'land zonder schuld', onder de loep genomen. De gids van het Rappart-reservaat is terug voor een rondleiding door de nieuwe vleugel langs nieuwe aankopen van met uitsterving bedreigde Nederlanders, zoals de laatste kerkganger, de laatste werkende Nederlander en het laatste goede huwelijk. Paul van Vliet speelt een wilde fantasie over zijn eigen dood en begrafenis. Hij typeert de 10-jarige Thomas Bakker in een spreekbeurt over de wereld van nu. Hij bekijkt de Hiltermannen en de Brugs- ma's thuis aan de keukentafel in 'De mens achter het nieuwe'. Verder bezingt Paul van Vliet zijn eigen gedach ten-en gevoelsleven in enkele prachtige liedjes. Tenslot- te maakt Bram (van de commune) zijn rentree, na een zwerftocht van 10 jaar over de wereld. De teksten zjjn van Paul van Vliet en Floor Kist, de muziek is van Les Jasper. Aan het programma wordt meegewerkt door Lex Jasper (toetsinstrumenten/muzikale leiding), Frank Noya (bas) Hans Beths (drums). opzichte van voorgaand platenmate riaal? „Mijn betrokkenheid met.producer Ru pert Hine. Ik was heel erg onder de in druk van zijn elpee 'Immunity'. Hij kan vreselijk goed overweg met synthesi zers. Bij de meeste Engelse bands vind ik synthesizers veel te koud klinken. Ul- travox en Spandau Ballet, hugh... een beetje om te griezelen. Rupert Hine weet er emotie in te leggen en datzelfde gevoel heeft hij voor de artiesten waar mee hij samenwerkt. 'The Getaway' is ook de meest ritmische plaat tot nu toe. Ik hoop er voet mee aan de grond te krijgen in Engeland en Nederland". - Het merkwaardige is, dat Chris de Burgh in landen als Canada en West- Duiisland heel erg populair is, maar daarentegen volstrekt onbekend blijkt in andere landen. „Inderdaad, dat is ontzettend merk waardig. Het heeft mogelijk te maken met de aandacht in dé media. Neem Zweden. Tot begin vorig jaar verkocht ik er niet meer dan vierduizend platen. Toen heb ik er een tv-show gedaan, bin nen twee weken was de hitparade een feit en zijn er 25.000 elpees verkocht Mijn profiel is kennelijk onvoldoende overgebracht. Mijn teksten zijn nu ook in het Duits en Frans verschenen. Het is uiteindelijk iets universeels watje wilt uitdragen. Ik zing dat ook. Das ist auch unsere Welt, Oui, c'est notre monde aussi". - Hoe houd je trouwens die stem goed. Dat vreselijk hoge zingen en bij tijd en wijlen uitschreeuwen van teksten, moet toch een ware aanslag zijn. „Ha ha..het heeft alles te maken met je wijze van ademhalen. Als ik dat niet in de hand zou hebben, was dit interview na een concert ook onmogelijk. Twee jaar geleden heb ik bij toeval ontdekt hoe het allemaal moet. Een kwestie van voorzichtig zijn: altijd zacht praten en nooit buiten je bereik zingen. Leren hoe je je keel gebruikt, de zijkanten van je mond, je lippen en niet te vergeten de microfoons en monitors op het po dium". wat meer zijn eigen gang gegaan nu hij het zonder de hulp van Becker moest stellen./ Fagen heeft zich ook ditmaal weer door een keur van sessie-muzikan ten laten begeleiden. Hun inbreng is functioneel en smaakvol. Een echte hoofdrol is voor niemand weggelegd. Bij Steely Dan kreeg men daartoe trou wens ook slechts bij hoge uitzondering de kans. Die eigenzinnigheid - waar mee Mark Knopfier (Dire Straits) op de laatste Steely Dan-lp Gaucho werd ge confronteerd - is ook op The Nightfly te vinden, zij het dat er ditmaal geen cory fee tot figurant gedegradeerd wordt. De weer subtiel gearrangeerde muziek vormt een goed geheel met de vaak wat cryptische teksten. De eenvormigheid van het materiaal gaat echter geen mo ment vervelen en geeft pas na vaker be luisteren al zijn geheimen prijs. Toch kan ik me voorstellen dat het muziek is, die voor velen wat tè Amerikaans is. Hoewel de single TGY' wat aandacht heeft getrokken betwijfel ik of The Nightfly een groter publiek zal bereiken dan de mensen die al met Steely Dan bekend zijn. Om de muziek werkelijk op zijn waarde te schatten wordt nogal wat inzet van de luisteraar gevraagd. Dat blijkt dan zéér de moeite waard te zijn. Of Donald Fagen er echter werkelijk in slaagt vergelijkingen met Steely Dan in de toekomst af te schudden, valt te be twijfelen. Dat is aan de ene kant jam mer, aan de andere kant begrijpelijk. H. K. Donald Fagen 'The Nightfly' (WEA 92.3696-11 Zaterdag 12 februari geeft de Zwitser se harpist Andreas Vollenweider een eenmalig concert in Vredenburg in Utrecht. Na het optreden van Andfeas eind vo rig jaar in het tv-programma 'Sonja op Vrijdag' kwam hij plotseling in het mid delpunt van de belangstelling. Zijn al bijna een jaar geleden uitgekomen LP 'Behind the Gardens' klom met grote snelheid de hitlijsten binnen. Inmiddels lag de opvolger, het album 'Caverna Magica'. al klaar voor met het gevolg dat momenteel beide LP's hoog staan genoteerd. Vrijdag 11 februari Gitarist Jan Akkerman verzorgt een solo-optreden in jeugdsoos 'Brogum' in Zierikzee. Het optre den vindt plaats in het kader van de tournee die Akkerman maakt om bekendheid te geven aan zijn nieuwe langspeelplaat 'It could happen to you'. Aanvang 21.00 uur. In bar American in Middelburg speelt de Rotterdamse heavy me- talformatie 'Ear Danger'. Het op treden begint om 21.00 uur Zaterdag 12 februari Het open jongerencentrum 'Nu' in Hulst houdt een 'swingavond' in het Houtenkwartier in Hulst. Me dewerking verleent de Bredase groep Robotski. Het voorprogram ma verzorgt Anti Anti. Voorts is er een disco. Aanvang 20.00 uur. In jongerencentrum 't Beest in Goes is een concert te horen van de new wave-formatie Spasmodique. Het voorprogramma wordt ver zorgd door The Primitives. Aanvang 21.00 uur Het open jongerencentrum Walk-in in Vlissingen presenteert de groep Strange Acqaintance. Dit Vlis- singse kwartet brengt de zoge naamde dim wave, een mengeling van new wave en andere stijlen. Het concert begint om 20.30 uur. Zondag 12 februari De Middelburgse rockgroep Para noid treedt op in 'Royal' te Zoute- lande. Dit vijftal speelt hard rock en rhythm and blues, afgewisseld door langzamer nummers. De aan vang is 15.00 uur. Het jongerencentrum 'Nu' houdt in het Houtenkwartier in Hulst een open podium, waarop iedereen die daar voor voelt zijn artistieke ei kwijt kan. Vanaf 19.30 uur. Vrijdag 18 februari De uit Birmingham afkomstige vijfmansformatie Reality treedt op in het Vlissings ontspanningscen trum De Piek. De groep, die al eens is omschreven als de opvolger van het eveneens uit Birmingham af komstige gezelschap UB 40 maakt frisse reggae met ska- en rock-in- vloeden. Het concert in De Piek be gint om 21.00 uur. Reality. De in Argentinië geboren, en in vijf landen opgegroeide muzikant, globetrotter Chris de Burgh (34) heeft voorgoed afgerekend met het imago van de zoetsappige minstreel, die zijn bedaagde publiek vermaakt met kaarslichtklanken. Het publiek heeft kennis kunnen maken met een maat schappelijk betrokken poparties, die nu voor een nieuw begin staat met de intrede van tactvol producer Rupert Hine. denken is daarop gericht: 27 miljoen do den bij een eerste atoomaanval en 35 miljoen by de tweede actie. Dat soort walgelijke dingen. Wat ik nu zeg is: pak al die leiders bij elkaar, stop ze in één kamer en laten wij er met zijn allen van door gaan. Als ik over 'the wall' zing, zullen Duitsers dat misschien interpre teren als een nummer over de ellende van de Berlijnse Muur. Dat kan, omdat iedereen iets uit die muziek en de tek sten haalt, wat aanspreekt. Zelf dacht ik aan het traditionele beeld van een gevangene, die over een muur klau tert". De elpee 'The Getaway' is erg bein- vloed door thema's als oorlog, vrede, revolutie en vrijheid. „Het heeft te maken met mijn indruk ken van de wereld. Ik denk dat 1982 veel geweld te zien heeft gegeven. Dat maakt je ervan bewust hoe fragiel die vrede van ons is. Hetlijktmij belangrijk om mensen daarop te attenderen, in de hoop dat ze nadenken over de proble men. Het is net als met een schilderij: laat ze iets zien en zelf een oordeel vor men. Ik hou er niet van om belerend te zijn en een mening op te dringen". - Je vertelde op het podium, datje met 1082, het jaar van de oorlogen, veel in nerlijke problemen hebt gekend. „Speciaal met datgene wat zo dicht bij huis kwam: Engeland en Argentinië. Ik zat in een heel aparte positie. Je weet dat ik ben geboren in Argentinië en nu in Groot-Brittannië woon. Dat maakt je verdeeld. Het was erg moei lijk gedurende die tijd, speciaal voor mijn achtergebleven familie. Chris de Burgh. Eigenlijk is er weinig veranderd: de stem is dezelfde, de producer en daardoor klinkt het ook meteen ver trouwd. The Nightfly - de eerste solo- lp van Donald Fagen - is in meerdere opzichten een logisch vervolg op zijn werk met Steely Dan. Degenen die er aan twijfelden of na het uiteenvallen van de kern van Steely Dan ooit nog dergelijke muziek gemaakt zou wor den, kunnen in ieder geval grust zijn. Donald Fagen is er in ieder geval in geslaagd het niveau van Steely Dan ruimschoots te halen. Bijna alle nummers op The Nightfly zijn van de hand van Donald Fagen. Slechts het nummer 'Ruby baby' is van het componisten-duo Leiber en Stoller. Het nummer uit de jaren vijftig sluit echter uitstekend aan bij de andere composi ties, die de sfeer van Amerikaanse mu ziek van vóór het Beatles-tijdperk uita demen. Ook nu klinken weer jazz-in- vloeden door. Fagen is wat dat betreft Chris de Burgh gebruikt in zijn, in Ken sington gelegen, hotelletje een verlaat Engels ontbijt. Een kleine onopvallen de man. wiens eigenlijke achternaam Davidson is. Diplomatenzoon, groot ge worden op een tot hotel omgetoverd kasteel in Ierland. Als zanger adopteer de hij de achternaam van zijn moeder. Menig Nederlandse muziekliefhebber beschouwt hem ten onrechte als land genoot. Patriottische gevoelens zijn hem overigens vreemd. „Ik voel me uni verseel en richt me tot iedereen". Zijn teksten wijzen dat uit, in het bijzonder op zijn laatste elpee 'The Getaway'. -Jouw songteksten lijken me sterk poli tiek en sociaal beïnvloed. Je hebt het over gevangenen, militairen en revolu tionairen. „Het is spelen met de dingen waar ik veel over nadenk. Ik zie onszelf als ge vangenen van de politici. Ze gebruiken jou en mij als nummer en hun trend van „Het verscheurt mijn hart. Ik hoor mijn land roepen, maar ik wil ook bij jou zijn". - Er zijn nu zeven elpees van je versche nen. Wat is de grootste veranderingten Ik vond het de meest idiote en waanzin nigste oorlog uit de geschiedenis. Voor al als je die jongens ziet terugkomen: blind, zonder armen of met weggescho ten benen". Een citaat uit Borderline:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 20