ut
zeeJnd
CPOE
minstreel brengt nu
geëngageerde muziek
üiftiiëJüi
EPMTCn
Wi
CHRIS DE BURGH
robert paul
theater
concerten
yol
beckett
paul van vliet
la femme d'a cöté
DONDERDAG 10 FEBRUARI 1983
PZC/kunst/cultuur
Gêrard Depardieu
Woensdagavond draait in het Citytheater te Middel'
burg de film 'La femme d'è cóté' van Francois Truffau!
met in de hoofdrollen Fanny Ardant en Gérard Depar-
dieu (20.00 uur).
De film laat een liefdesdrama zien, waarvan de afloop
onvermijdelijk noodlottig is. In een gehucht nabij Gre
noble wonen een ingenieur en zijn vrouw. Op zekere da?
krijgen ze nieuwe buren, in de vorm van een vriendelijï
echtpaar te zijn, maar de vrouw maakt een rusteloze en
schichtige indruk. Het blijkt dat zij in het verleden mei
de ingenieur een stormachtige verhouding heeft gehad
Nu ze elkaar na acht jaar onverwachts terug zien wak'
kert de oude liefde weer aan. De titel heeft een dubbels
betekenis: de nieuwe bewoonster is niet alleen de buur
vrouw (la femme d'a cöté) maar ook de vrouw die ernaast
staat, de 'outsider'.
Vanavond, donderdag, geeft Zuidelijk Toneel Globtn
de Middelburgse Schouwburg een voorstelling van 'Ec
zeem', een 'vakantiecomedie' van Gerardjan Rijnden
20.00 uur). De regie is in handen van Paul Vermeulen
Windsant.
'Eczeem' speelde eerder in Den Dullaert te Hulst en p
Vlissings Vestzaktheater
Het poppentheater Parcival geeft zaterdagmiddaj
voor de jeugd een voorstelling in de Vismijn te Vlissingen
(14.30 uur).
Saar den Hollander geeft woensdagmiddag in M
poppentheater Parcival te Middelburg een voorstelliiil
van het poppenspel 'De terugkeer van Roosje' (14M
Vrijdagavond treden in het Zeeuws Kunstenaarscen
trum in Middelburg Jackson Mac Low en Ann Tardosoj
met hun performance 'Works for voices and sunullo-
neous poems'. 21.00 uur). Beiden zijn dichters uit 41
Fluxus-beweging. Jackson Mac Low is afkomstig uit ét
Verenigde Staten, Ann Tardos uit Frankrijk.
De Naatje Brandhout Band geeft zaterdagavond
Razzmatazz Souburg een concert van Noordhollandtt
volksmuziek (20.30 uur).
Robert Paul
Vanavond, donderdag, treedt Robert Paul in het ge
meenschapscentrum 'Meulvliet' te Tholen op met zijn
theatershow. (20.15 uufr).
Deze 'nieuwe theatershow (in september 1982 in premiè
re gegaan) is gebaseerd op het eerste soloprogramma
van Robert Paul. De spectaculaire ontwikkeling van die
show inspireerde hem om zich met meer vaart en varia
tie te presenteren als all-round showman. Eileen Egas
zal als vaste partner van Robert optreden in dansnum-
mers en sketches. Robert brengt daarnaast een aantal
liedjes, afgewisseld door een praatje, een typetje en -
vanzelfsprekend - door enige verbluffend knappe imita
ties. Het geheel wordt muzikaal omlijst door een combo,
dat bestaat uit Bert Stoot, Ab van Woudenberg en Renë
Plemp.
Het jongerencentrum Midgard te Middelburg vertoont
vrijdagavond de film 'Yol' van Yilmaz Güney. De film
werd in 1982 in Cannes bekroond met de Gouden Palm
(20.30 uur).
De van zijn Turkse staatsburgerschap ontheven cineast
Yilmaz Güney laat in 'Yol' op dramatisch-suprieure wij
ze zien hoe zijn volk niet alleen lijdt onder de militaire
dictatuur, maar op de eerste plaats ook onder de eigen
feodale tradities, die iedere vooruitgang en humanise-
rlng-van de maatschappij belemmeren. De film laat de
persoonlijke lotgevallen van vijf politieke gevangenen
uit verschillende Turkse streken zien, die een week met
verlof mogen. Dat vormt de aanleiding om hun persoon
lijke levensomstandigheden en die van de armelijke
Turkse bevolking met hun streng-religieuze tradities te
tonen. 'Yol' is niet los te denken van Güney's eigen ach
tergrond. Hij zelf werd geboren in het achtergebleven
Zuidoost-Anatoliè en de bevolking daar fungeerde ook
als acteurs in zijn films. Het meest aangrijpende deel van
'Yol' speelt zich dan ook hier af, in de barre negorij, waar
de sneeuw de schaarse wegen praktisch onbegaanbaar
maakt. 'Yol' heeft in de Turkse taal meerdere bekente
nissen: het wil zoveel zeggen als „de manier om ergens te
komen" en betekent ook 'de weg'. De titel heeft derhalve
naast een letterlijke ook een symbolische betekenis.
Een scene uit de eenakter 'Toen' van Samuel Beckett
De Zeeuwse Komedie uit Vlissingen brengt zaterdag de
eenakters 'Toen' en 'Stappen' van de Ierse schrijver
Samuel Beckett in het Vestzaktheater te Vlissingen
(20.30 uur).
Beide eenakters zijn te brengen onder de noemer toneel.
'Toen' geeft de gedachten weer van een man die aan het
einde van zijn leven staat en tot de conclusie moet ko
men dat er in de achter hem liggende jaren eigenlijk geen
sprake is geweest van enige verandering. 'Stappen' gaat
over een moeder en een dochter die feitelijk zo nauw en
onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn dat ze nooit in
staat geweest zijn een eigen leven te leiden Spelers in
'Toen' zijn Wil Koelewijn, Miertje de Leeuw. Frans Ha-
verkortenJan Felius In 'Stappenzien we Tilly Meijeren
en Wil Koelewijn De regie van beide stukken is in han
den van Anke Brouwer.
Paul van Vliet
Volgende week treedt Paul van Vliet vier maal op in
Zeeland: dinsdagavond - schouwburg Middelburg
(20.00 uur uitverkocht); woensdagavond - Schouwburg
Middelburg (20.00 uur uitverkocht); donderdagavond
17 februari - Concertzaal Zicrikzee (20.00 uur); vrijdag
avond 18 februari - Zuidlandtheater Terneuzen (20.00
uur). Dinsdagavond 8 maart volgt nog een optreden in
De Prins van Oranje te Goes.
De show, waarmee Paul van Vliet sinds oktober 1981
langs de zalen trekt, ondergaat nog steeds ingrijpende
veranderingen. In de totaalformule komt een groot aan-
tal onderwerpen aan de orde, die ons allemaal betreffen
en het land waarin wij wonen. Zo wordt Nederland, het
'land zonder schuld', onder de loep genomen. De gids
van het Rappart-reservaat is terug voor een rondleiding
door de nieuwe vleugel langs nieuwe aankopen van met
uitsterving bedreigde Nederlanders, zoals de laatste
kerkganger, de laatste werkende Nederlander en het
laatste goede huwelijk. Paul van Vliet speelt een wilde
fantasie over zijn eigen dood en begrafenis. Hij typeert
de 10-jarige Thomas Bakker in een spreekbeurt over de
wereld van nu. Hij bekijkt de Hiltermannen en de Brugs-
ma's thuis aan de keukentafel in 'De mens achter het
nieuwe'. Verder bezingt Paul van Vliet zijn eigen gedach
ten-en gevoelsleven in enkele prachtige liedjes. Tenslot-
te maakt Bram (van de commune) zijn rentree, na een
zwerftocht van 10 jaar over de wereld. De teksten zjjn
van Paul van Vliet en Floor Kist, de muziek is van Les
Jasper. Aan het programma wordt meegewerkt door Lex
Jasper (toetsinstrumenten/muzikale leiding), Frank
Noya (bas) Hans Beths (drums).
opzichte van voorgaand platenmate
riaal?
„Mijn betrokkenheid met.producer Ru
pert Hine. Ik was heel erg onder de in
druk van zijn elpee 'Immunity'. Hij kan
vreselijk goed overweg met synthesi
zers. Bij de meeste Engelse bands vind
ik synthesizers veel te koud klinken. Ul-
travox en Spandau Ballet, hugh... een
beetje om te griezelen. Rupert Hine
weet er emotie in te leggen en datzelfde
gevoel heeft hij voor de artiesten waar
mee hij samenwerkt. 'The Getaway' is
ook de meest ritmische plaat tot nu toe.
Ik hoop er voet mee aan de grond te
krijgen in Engeland en Nederland".
- Het merkwaardige is, dat Chris de
Burgh in landen als Canada en West-
Duiisland heel erg populair is, maar
daarentegen volstrekt onbekend blijkt
in andere landen.
„Inderdaad, dat is ontzettend merk
waardig. Het heeft mogelijk te maken
met de aandacht in dé media. Neem
Zweden. Tot begin vorig jaar verkocht
ik er niet meer dan vierduizend platen.
Toen heb ik er een tv-show gedaan, bin
nen twee weken was de hitparade een
feit en zijn er 25.000 elpees verkocht
Mijn profiel is kennelijk onvoldoende
overgebracht. Mijn teksten zijn nu ook
in het Duits en Frans verschenen. Het is
uiteindelijk iets universeels watje wilt
uitdragen. Ik zing dat ook. Das ist auch
unsere Welt, Oui, c'est notre monde
aussi".
- Hoe houd je trouwens die stem goed.
Dat vreselijk hoge zingen en bij tijd en
wijlen uitschreeuwen van teksten, moet
toch een ware aanslag zijn.
„Ha ha..het heeft alles te maken met je
wijze van ademhalen. Als ik dat niet in
de hand zou hebben, was dit interview
na een concert ook onmogelijk. Twee
jaar geleden heb ik bij toeval ontdekt
hoe het allemaal moet. Een kwestie van
voorzichtig zijn: altijd zacht praten en
nooit buiten je bereik zingen. Leren hoe
je je keel gebruikt, de zijkanten van je
mond, je lippen en niet te vergeten de
microfoons en monitors op het po
dium".
wat meer zijn eigen gang gegaan nu hij
het zonder de hulp van Becker moest
stellen./ Fagen heeft zich ook ditmaal
weer door een keur van sessie-muzikan
ten laten begeleiden. Hun inbreng is
functioneel en smaakvol. Een echte
hoofdrol is voor niemand weggelegd.
Bij Steely Dan kreeg men daartoe trou
wens ook slechts bij hoge uitzondering
de kans. Die eigenzinnigheid - waar
mee Mark Knopfier (Dire Straits) op de
laatste Steely Dan-lp Gaucho werd ge
confronteerd - is ook op The Nightfly te
vinden, zij het dat er ditmaal geen cory
fee tot figurant gedegradeerd wordt.
De weer subtiel gearrangeerde muziek
vormt een goed geheel met de vaak wat
cryptische teksten. De eenvormigheid
van het materiaal gaat echter geen mo
ment vervelen en geeft pas na vaker be
luisteren al zijn geheimen prijs. Toch
kan ik me voorstellen dat het muziek is,
die voor velen wat tè Amerikaans is.
Hoewel de single TGY' wat aandacht
heeft getrokken betwijfel ik of The
Nightfly een groter publiek zal bereiken
dan de mensen die al met Steely Dan
bekend zijn. Om de muziek werkelijk op
zijn waarde te schatten wordt nogal wat
inzet van de luisteraar gevraagd. Dat
blijkt dan zéér de moeite waard te zijn.
Of Donald Fagen er echter werkelijk in
slaagt vergelijkingen met Steely Dan in
de toekomst af te schudden, valt te be
twijfelen. Dat is aan de ene kant jam
mer, aan de andere kant begrijpelijk.
H. K.
Donald Fagen 'The Nightfly'
(WEA 92.3696-11
Zaterdag 12 februari geeft de Zwitser
se harpist Andreas Vollenweider een
eenmalig concert in Vredenburg in
Utrecht.
Na het optreden van Andfeas eind vo
rig jaar in het tv-programma 'Sonja op
Vrijdag' kwam hij plotseling in het mid
delpunt van de belangstelling. Zijn al
bijna een jaar geleden uitgekomen LP
'Behind the Gardens' klom met grote
snelheid de hitlijsten binnen. Inmiddels
lag de opvolger, het album 'Caverna
Magica'. al klaar voor met het gevolg
dat momenteel beide LP's hoog staan
genoteerd.
Vrijdag 11 februari
Gitarist Jan Akkerman verzorgt
een solo-optreden in jeugdsoos
'Brogum' in Zierikzee. Het optre
den vindt plaats in het kader van
de tournee die Akkerman maakt
om bekendheid te geven aan zijn
nieuwe langspeelplaat 'It could
happen to you'. Aanvang 21.00 uur.
In bar American in Middelburg
speelt de Rotterdamse heavy me-
talformatie 'Ear Danger'. Het op
treden begint om 21.00 uur
Zaterdag 12 februari
Het open jongerencentrum 'Nu' in
Hulst houdt een 'swingavond' in
het Houtenkwartier in Hulst. Me
dewerking verleent de Bredase
groep Robotski. Het voorprogram
ma verzorgt Anti Anti. Voorts is er
een disco. Aanvang 20.00 uur.
In jongerencentrum 't Beest in
Goes is een concert te horen van de
new wave-formatie Spasmodique.
Het voorprogramma wordt ver
zorgd door The Primitives.
Aanvang 21.00 uur
Het open jongerencentrum Walk-in
in Vlissingen presenteert de groep
Strange Acqaintance. Dit Vlis-
singse kwartet brengt de zoge
naamde dim wave, een mengeling
van new wave en andere stijlen.
Het concert begint om 20.30 uur.
Zondag 12 februari
De Middelburgse rockgroep Para
noid treedt op in 'Royal' te Zoute-
lande. Dit vijftal speelt hard rock
en rhythm and blues, afgewisseld
door langzamer nummers. De aan
vang is 15.00 uur.
Het jongerencentrum 'Nu' houdt in
het Houtenkwartier in Hulst een
open podium, waarop iedereen die
daar voor voelt zijn artistieke ei
kwijt kan. Vanaf 19.30 uur.
Vrijdag 18 februari
De uit Birmingham afkomstige
vijfmansformatie Reality treedt op
in het Vlissings ontspanningscen
trum De Piek. De groep, die al eens
is omschreven als de opvolger van
het eveneens uit Birmingham af
komstige gezelschap UB 40 maakt
frisse reggae met ska- en rock-in-
vloeden. Het concert in De Piek be
gint om 21.00 uur.
Reality.
De in Argentinië geboren, en in vijf landen opgegroeide muzikant, globetrotter Chris de Burgh
(34) heeft voorgoed afgerekend met het imago van de zoetsappige minstreel, die zijn bedaagde
publiek vermaakt met kaarslichtklanken. Het publiek heeft kennis kunnen maken met een maat
schappelijk betrokken poparties, die nu voor een nieuw begin staat met de intrede van tactvol
producer Rupert Hine.
denken is daarop gericht: 27 miljoen do
den bij een eerste atoomaanval en 35
miljoen by de tweede actie. Dat soort
walgelijke dingen. Wat ik nu zeg is: pak
al die leiders bij elkaar, stop ze in één
kamer en laten wij er met zijn allen van
door gaan. Als ik over 'the wall' zing,
zullen Duitsers dat misschien interpre
teren als een nummer over de ellende
van de Berlijnse Muur. Dat kan, omdat
iedereen iets uit die muziek en de tek
sten haalt, wat aanspreekt. Zelf dacht
ik aan het traditionele beeld van een
gevangene, die over een muur klau
tert".
De elpee 'The Getaway' is erg bein-
vloed door thema's als oorlog, vrede,
revolutie en vrijheid.
„Het heeft te maken met mijn indruk
ken van de wereld. Ik denk dat 1982 veel
geweld te zien heeft gegeven. Dat
maakt je ervan bewust hoe fragiel die
vrede van ons is. Hetlijktmij belangrijk
om mensen daarop te attenderen, in de
hoop dat ze nadenken over de proble
men. Het is net als met een schilderij:
laat ze iets zien en zelf een oordeel vor
men. Ik hou er niet van om belerend te
zijn en een mening op te dringen".
- Je vertelde op het podium, datje met
1082, het jaar van de oorlogen, veel in
nerlijke problemen hebt gekend.
„Speciaal met datgene wat zo dicht bij
huis kwam: Engeland en Argentinië.
Ik zat in een heel aparte positie. Je
weet dat ik ben geboren in Argentinië
en nu in Groot-Brittannië woon. Dat
maakt je verdeeld. Het was erg moei
lijk gedurende die tijd, speciaal voor
mijn achtergebleven familie.
Chris de Burgh.
Eigenlijk is er weinig veranderd: de
stem is dezelfde, de producer en
daardoor klinkt het ook meteen ver
trouwd. The Nightfly - de eerste solo-
lp van Donald Fagen - is in meerdere
opzichten een logisch vervolg op zijn
werk met Steely Dan. Degenen die er
aan twijfelden of na het uiteenvallen
van de kern van Steely Dan ooit nog
dergelijke muziek gemaakt zou wor
den, kunnen in ieder geval grust zijn.
Donald Fagen is er in ieder geval in
geslaagd het niveau van Steely Dan
ruimschoots te halen.
Bijna alle nummers op The Nightfly zijn
van de hand van Donald Fagen. Slechts
het nummer 'Ruby baby' is van het
componisten-duo Leiber en Stoller. Het
nummer uit de jaren vijftig sluit echter
uitstekend aan bij de andere composi
ties, die de sfeer van Amerikaanse mu
ziek van vóór het Beatles-tijdperk uita
demen. Ook nu klinken weer jazz-in-
vloeden door. Fagen is wat dat betreft
Chris de Burgh gebruikt in zijn, in Ken
sington gelegen, hotelletje een verlaat
Engels ontbijt. Een kleine onopvallen
de man. wiens eigenlijke achternaam
Davidson is. Diplomatenzoon, groot ge
worden op een tot hotel omgetoverd
kasteel in Ierland. Als zanger adopteer
de hij de achternaam van zijn moeder.
Menig Nederlandse muziekliefhebber
beschouwt hem ten onrechte als land
genoot. Patriottische gevoelens zijn
hem overigens vreemd. „Ik voel me uni
verseel en richt me tot iedereen". Zijn
teksten wijzen dat uit, in het bijzonder
op zijn laatste elpee 'The Getaway'.
-Jouw songteksten lijken me sterk poli
tiek en sociaal beïnvloed. Je hebt het
over gevangenen, militairen en revolu
tionairen.
„Het is spelen met de dingen waar ik
veel over nadenk. Ik zie onszelf als ge
vangenen van de politici. Ze gebruiken
jou en mij als nummer en hun trend van
„Het verscheurt mijn hart. Ik hoor mijn
land roepen, maar ik wil ook bij jou
zijn".
- Er zijn nu zeven elpees van je versche
nen. Wat is de grootste veranderingten
Ik vond het de meest idiote en waanzin
nigste oorlog uit de geschiedenis. Voor
al als je die jongens ziet terugkomen:
blind, zonder armen of met weggescho
ten benen". Een citaat uit Borderline: