OP REIS negen nieuwe stukken bij haagse comedie kunst uit zeeland STSP TENTOONSTELLINGEN andré oosthoek METROKEN NSDAG 8 FEBRUARI 1983 )e aandacht voor de reizende tentoonstelling Kunst uit Zeeland '83 wordt getrokken door een affiche waarop een door des tijds tanden aangevreten zuiltje zich op de Attische velden taande houdt. Ernaast, even hoog en slechts licht getekend, ontwaart men een heer met hoed, offer en gabardientje. De man lijkt in de verte te staren. Nog méér zuilen? Een wanhopig lachtoffer van een touroperator in klassieke reizen? leen- Men kan met enige inspanning Willem Frederik Buijs herkennen en - denkend aan de 'eeuwse Fluisteringe - weten dat hij zich op het hoogtepunt van een lang geleden ondernomen lissie bevindt: in het koffertje rust de reeds eeuwen verloren gewaande arm van de Venus van lilos. uijs is Thuis en blijkt inderdaad het ach toffer van operators. Hij heeft zijn inclusies getrokken en zijn werk uitde mtoonstelling gehouden, zodat we nu ie: de enigszins vreemde figuur zitten wie op aanplakbiljet en ca- doogomslag als expositietrekker fun- ïert. op de manifestatie zelve niet is irtegenwoordigd. Het is. in tegenstel- ng tot de tijdens de vernissage uitge- iroken suggestie, géén daad van pro- st tegen de behandeling van Jeugd en uziek-Zeeland. Het is veeleer een be ton van onvrede met het gewestelijk mkoopbeleid dat de ervaringsfeiten an Willem Buijs maar liever niet gesta- leld zag op de berg der Provinciale unstschatten, die wereldbekende ollectie waaromheen men - in betere jden - maar eens een fraaie tempel loet bouwen. We zullen er Buijs in ab ulia gedenken. ntussen hoeft men hem niet zozeer te beklagen omdat hij hier ontbreekt, ijn aanwezigheid zou eerder aanlei- gegeven kunnen hebben tot on- uidelijkheid. Want, wie uit een eerder tezelfder plekke getoond project eeltjes haalt om ze in het kader van Hl groepstentoonstelling nogmaals te aten zien, moet wel heel vreemde be doelingen hebben. Verdragen de samenstellende delen m een op zichzelf sterk project wel •lfstandlging? In een project spit- isiets anders dan uit- bijvoorbeeld - 'Iderijen. tekeningen en aanverwan- artikelen kiezen. Ik acht een dergelij- manier van werken tekenend voor de lenstelling van deze collectie. Men :ft kennelijk uit het gros der ïnzen- dèt gepakt wat naar de Maat- iven van het moment mee mocht :n. zonder zich te baseren op enig of Idee. Ter consumptie staat het gebruikelijke ratjetoe dat het ':elijk gevolg is van. minder fijn- ig selecteren. Waarom, vraag ik me eens af. waarom niet aan en- Ie kunstenaars de opdracht gegeven töt samenstelling van een reizende ex positie? Kunst uit Zeeland zal. door zijn karak ter, toch nooit een breed beeld kunnen geven van Kunst in Zeeland. Waarom dan toch nog - in vertegenwoordiging - de breedte nastreven terwijl men nu al jaren weet dat men zó de hoogte niet haalt? Hoe ook. deze Kunst uit Zeeland '83 maakt een begin in de Middelburg se Vleeshal en is vanaf 14 februari vrij voor een wijd circuit. Ik zie echter vooralsnog niet erg veel halteplaatsen in een toemee. De tentoonstelling le vert er te weinig voor op en onder scheidt zich nauwelijks van andere groepsmanifestaties waarbij vesti gingsplaatsen van ateliers of andere geografische verbanden mee moeten tellen. Ook hier de gebruikelijke tendenzen: het Concept in de kunst; het Naijlingseffect van sommig suc ces van het Concept in de kunst; het gewone Doorschilderen dat - al-, thans ogenschijnlijk - is ingehaald door de Slag om de Verfemmer, die men - ook lelijke kinders moeten een naam hebben - Het Nieuwe Schilderen heeft genoemd. Er is binnen dat scala weinig aan de hand dat niet bekend is, verwachtin gen te boven gaat of dat extra aan dacht vraagt. Waarschijnlijk heeft men binnen zo'n toch wat grote groep (elf kunstenaars op één hal) te weinig kans om zichzelf te profileren. Als dat juist is, geldt 'een pleidooi voor een meer opdrachtgerich- IUuslraties: boven, William Ver- straeten, Pulled at 4 pins Onder. Wies de Bles. Verplaats baar kerkhof Midden, Piel Dieleman, Zonder ti tel. te samenstelling te sterker Het blijft nu teveel bij broddelwerk: een stukje dit. een lapje dat, vólgende patient. En dat terwijl, blijkens de vraaggesprekken die in de begeleidende cataloog zijn op genomen. in bijna alle gevallen slechts de grotere verbanden tellen. De dis crepantie tussen die teksten en het beeldwerk aan de wand heeft zowel lach- als zorgwekkende kanten. Geef. zeg ik. de mensen maar de kans om al thans een deel van die woorden waar te maken. Laat ons de 'levendigheid van het leven' maar mee vangen, laat ons worstelen en verlangen, een reis naar het innerlijk ondernemen, een gebaar naar de wereld maken, orde in de chaos brengen, ja. achteruitreizen in de tijd Maar geef dan - een volgende keer. als die er nog is - ook wat 'gevarieerde rijk dom om even in te vertoeven'. Rijkdom? Misschien zijn er enkele aan zetten, maar wordt de grote schaal met verlokkingen zo pesterig gauw wegge trokken dat het bij reiken blijft Worste len dus .en verlangen. Kunst uit Zeeland '83 Werken van Barbara Jean, Wies de Bles, Giite Christensen. Piet Dieleman. Peter Jan sen, Sander Littel, Bob Pingen, Ed Ree- bergen, Jon van de Riet, Frits van Til en William Verstraeten Uitgezocht door Josien de Bruin Kops, Frank Gribling, Aarjen Rijnders en Lydia Schouten. Ca taloog en affiche: Inge van der Kooij Interviews. Thérèse Adriaansens.) Eubi Blake vierde zijn honderdste verjaardag NEW YORK - Te midden van vrien den, fans en aanhangers heeft de jazzmusicus Eubi Blake maandag in New York zijn honderdste ver jaardag gevierd. In een theater op Broadway kwamen 1500 musici en fans voor een feest van 24 uur bij een. Eubi Blake maakte een deel van het feest mee via de telefoon. De op 7 januari 1883 als zoon van een slaaf geboren Blake begon zijn carrière als pianist in een bordeel in Baltimore. In 1899 schreef hij zijn eerste hit 'Charlston rag'. Hij com poneerde meer dan duizend liedjes, die de gouverneur van de staat New York, Mario Como, in een ge lukstelegram een 'nationele liede renschat' noemde. Op 21 juni 1980 kreeg Eubi Blake de 'Medal of freedom' opgespeld door president Carter. ADVERTENTIE ab uw longen u lief zijn "Herbex" 12 dagen anti-rook- kuur, helpt de roker afdoende van het roken at! VERAOEMING+VÜLDOENINC Informatie bij drogist- kruiden- en reformspecialist PZC/kunst/cultuur 13! De openingsactiviteit van Gertjan Evenhuis' au- dio-visueel environment had vanwege de ruimtelijke kan ten een gebouw als de Vlis- singse jeugdherberg nodig. De tentoonstelling zelf kan men zien in het galeriege deelte van het Vlissings Mu seum aan het Bellamypark. Die opening - volgens de ge schriften een performance - was met enig officieel ru moer en, deswege, veel be langstelling omgeven. Als steen des aanstoots mocht weder wat bloot vertoon fungeren: buiten de bedstee moet het bestaan van als hoogstedel aan te duiden delen ken nelijk worden ontkend. Uitgangspunt van de tegenstanders was niet zozeer de inhoudelijk kant van Evenhuis' handelen als wel een - zacht gezegd - wat eenzijdige inter pretatie van de gebruiksvoorschrif ten van opgemelde apparatuur De performance kwam er. de wethou der zei er aardige dingen over en als meer blijvend element is er nu het environment als blijk van wat wel omgevingskunst wordt genoemd. Audio-visueel environment: een ruimtelijk gebeuren waarbij aan nuttige functies voor oor en oog is gedacht. Eerder zag ik - in het kader van de Kunstuitleen - boeiend werk van Gertjan Evenhuis waarbij een praeoccupatie met de (eigen) licha melijkheid - mede - tot de opvallen de kemmerken hoorde. Ook nu functioneert dit IK direct: centraal in de installatie staat een afgietsel-in-gips van de kunstenaar. Via een diaprojectie, rechtstreeks te 'sturen' door het publiek, krijgt men een zeer afwisselend spel van beeld verspringing. Het mens-beeld vult het gips-beeld aan, of omgekeerd: de kracht van het geheel wordt dus ont leend aan de spanningsverschillen tussen de dimensies (de twee-drie verhouding). Het is een principe dat niet heel nieuw is en dat in (experimentele) fo tografie en projectie reeds lang wordt toegepast. Het geheel deed mij - bij voorbeeld - sterk denken aan de schedelprojecties die men bij identi ficatieprocessen toepast: men pro jecteert de schedel in de foto van een vermiste en men kan - bij een vol maakte twee-één-stelling - weer een naamkaartje kwijt. Tot zover dan de techniek. Vervol gens, binnen dit kunstproject, op zoek naar de dragende gedachte, de filosofie zo men wil. Waarom dit al, wat wil aangetoond zijn en komt men - bij beantwoor ding - veel verder dan het technisch verhaal? Ik vrees dat het een kwestie van zoeken blijft. Dat de volledige projectie van een méér-dimensionaalvoorwerp heel goed mogelijk is. kan bekend worden geacht. Dat een beeldverspringing bewegingseffecten binnen een op zichzelf statisch gegeven tot gevolg kan hebben is eveneens bekend. Het is een wat droge constatering bij deze op zichzelf fascinerende instal latie. O. (Gertjan Evenhuis, Bellamy 19, Mu seum, Vlissingen. Dagelijks van 10 tot 12.30 en van 13.30 tot 17.00 uur. Gertjan Evenhuis (1955) studeerde aan Sint Joost (Breda) en exposeer de eerde in - onder meer - de fotoga lene Perpektief te Rotterdam. Werk van hem is opgenomen in de collectie van de SBK, de Kunstuitleen iti Goes.) De Haagse Comedie heeft het nieuwe repertoire voor het ko mende toneelseizoen vastgesteld. Het biedt negen nieuwe produkties, die onderling zeer verschillen. Op 10 september begint het nieuwe toneeljaar met 'Het bal van de etala gepoppen' van de Pool Bruno Ja- sienski, in de regie van de Italiaan Giovanni Pampiglione Lou André is de pop die zich uitgeeft voor de leider van de socialistische partij. Op een bal veroorzaakt hij chaos als hij de zaken letterlijk neemt en aanneemt dat mensen bedoelen wat ze zeggen. 'Kermis aan het front' beleeft in het hot zijn eerste voorstelling op 1 okto ber. Het is een coproduktie van de Fransman Jérome Savary en de Duitser Helmut Ruge, waarbij Ro land Topor de proloog schreef en waarvoor de Fransman Christian Hillon en de Duitser Joachim Kuntzsch de muziek componeerden. Deze voorstelling wordt geregiss- seerd door Eddy Habbema. Een van de wrangste komedies is 'Prettige feestdagen' van Alan Ayckboum. In de regie van Jules Royaards gaat het op 8 oktober in première. Lodewijk de Boer regisseert 'Biecht vaders' van de Italiaan Vincenzo di Mattia, dal vanaf 3 december wordt gespeeld. Het is een mythisch-sadis- tisch getint stuk over het prieste rambt, maar meer nog een stuk over vier mensen die herkenbaar zijn in hun angsten, obsessies, ambities en niet ingeloste verlangens. Van de Ier W. B. Yeats, prijkt "Volle maan' op het repertoire, een avond vullend drama op basis van twee kor te eenakters. Beelden en muziek spe len er een rol in die tenminste zo be langrijk is als die van de tekst Regis seur Peter te Nuyl bewerkte hiervoor in samenwerking met ontwerpster Mirjam Grote Gansey de eenakters 'A full moon in March' en 'Purgatory'. Tegen het einde van het jaar gaat 'Hamlet' van Shakespeare in pre mière. Guido de Moor zal het stuk regisseren. Hans Hoes vertolkt de ti telrol. Veel verwacht men van het Jongste stuk van de Engelse taalvirtuoos Tom Stoppard, The real thing". Hier in zal Willem Nijholt te zien zijn. Het wordt geregisseerd door Adrian Bri ne en beleeft 3 maart zijn eerste uit voering. Twee weken later gaat 'Geschiedenis van een paard' van Mark Rosowskfj in première, geregisseerd door Eddy Habbema. Het is een toneelbewer king naar een novelle van TolstoJ over een gevlekte ruin, die ooit be wondering afdwong maar oud en zwak geworden zo snel mogelijk moet worden afgemaakt In het HOT wordt vanaf 24 maart 'De Kerstentu in' van Tsjeehow gespeeld in de regie van Jean-Paul Roussil- lon. De rol van grootgrondbezitter Wordt gespeeld door Ellen Vogel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 15