vervagende preventie en straf WINKELDIEFSTALLEN PZC/zaterdagkrant .JTERDAG 5 FEBRUARI 1983 17 de klant gaat meer voor een artikel be talen". Opvallend is het grote verschil in het aantal aanhoudingen bij de Miro in Vlissingen en bij het Trefcenter. Bij de Miro waren dat er vorig jaar bij elkaar 91. Bij het Trefcenter maar liefst 1500. Het verschil wordt veroorzaakt door de gewijzigde aanpak bij het Trefcen ter. „Dat aantal is natuurlijk gigan tisch", zegt bedrijfsleider Van Duin en hij vertelt er meteen bij, dat er per aan houding sprake is van het verdonkere manen van gemiddeld drie, vier arti kelen met een doorsnee totaalprijs van dertig gulden. Voorheen ging de be- drijfsbeveiligingsafdeling van het Middelburgse bedrijf meer waarschu wend tewerk, was men vooral preven tief bezig, maar tegenwoordig worden de klanten bij constatering van de dief stal meteen aangehouden. Is er geen pardon. „Die gewijzigde aanpak heeft het afgelopen jaar enorm goed ge werkt", stelt de heer Van Duin tevre den vast. Bij de Miro in Vlissingen blijft men vooralsnog de voorkeur geven aan een preventief optreden. „Dus niet", zo legt bedrijfsleider Van Kinjk nader uit. „als je als beveiligingsman ziet dat iemand aanstalten maakt om wat weg te pik ken achter een pilaar gaan staan, de jacques cats klant volgen en hem voorbij de kassa aanhouden, maar gewoon erbij gaan staan en laten merken dat je het alle maal gezien hebt. Dus niet meteen aan sturen op een aanhouding met alle trammelant van dien maai' de diefstal zien te voorkomen door te laten zien dat er op de mensen wordt gelet. Wanneer je het op een aanhouding aan laat ko men ben je er al gauw een uur mee be zig. We hebben een goed contact met de politie, ze komen voor alle diefstallen, wat elders in het land beneden de hon derd gulden al niet meer gebeurt, maar zo snel staan ze toch ook niet voor de deur. Ondertussen is er in de winkel geen toezicht en kunnen anderen hun gang gaan. Er zijn ook wel eens mensen die zeggen, waarom laatje die toezicht houders zo opzichtig him werk doen. Die moet je in een regenjas steken en met een karretje rond laten lopen net als een klant. Maar dan zeg ik altijd: nee hoor, laat ze maar zien dat er op ze gelet wordt. Daardoor kun je ook winkeldief stallen voorkomen. Trouwens de echte winkeldief ziet snel genoeg wie er bij het personeel hoort en wie er klant is". Zit 'm het grote verschil in het aantal aanhoudingen voor een belangrijk deel in het verschil in instructie van de vei ligheidsdiensten, volgens de heer Van Kuijk speelt ook de excentrische lig ging van het Miro-complex een rol van betekenis. „Wij hebben hier nauwelijks last van grote groepen scholieren. Die blijven meer in de binnenstad. Daar is voor scholieren ook veel meer te bele ven. In Middelburg is de situatie bij het Trefcenter anders. En ik kan me best voorstellen hoe dat dan gaat. Ik heb wel eens gewerkt in een winkel, die vlak bij scholen was gesitueerd. Als het twaalf uur was en de jongelui dromden naar binnen mocht niemand van het perso neel lunchpauze houden. Dan was het werkelijk alle hens aan dek, want ze haalden het onder je ogen weg". De kinderen staan als gapgrage klan ten op de tweede plaats bij het Trefcen ter in Middelburg. De mannen scoren het hoogst. Vrouwen eindigen op de derde plaats. Bij de Miro zijn de vrou wen die stelen in de meerderheid De diefstallen bij de non-food afdeling, het gedeelte van de met eetbare waren wor den bij de Miro nogal eens gesignaleerd nadat er verpakkingsmaterialen ergens weggemoffeld waren aangetroffen, ach ter spiegels in de paskamer, in stort bakken van de toiletten. Vijftig procent van de gestolen goederen kwam bij de Miro in het niet eetbare gedeelte uit de afdeling hobby-artikelen en auto-acce- soires, een kwart van het totaal van de spulletjes bleek casettebandjes en an dere radio- en tv-artikelen te betreffen en vijftien procent van de ingepalmde artikelen handelde om cosmetica. De ongezonde belangstelling voor bepaal de artikelen heeft zowel bij de Miro als in het Trefcenter geleid tot aanpassin gen in de verkoop. Van Kuijk meldt: „Videobanden werden op een gegeven moment meer gestolen dan verkocht. Die liggen nu achter slot en grendel. Net als scheerapparaten en ander kleine elektriciteitsartikelen, want je kunt er donder op zeggen dat het weg is als je het zomaar laat liggen". Van Kuijks collega Van Duin uit Mid delburg meldt dat het euvel van de winkeldiefstallen hier en daar met verplaatsingen wat wordt opgevangen door bepaalde zaken beter in het zicht te brengen, spulletjes waar kinderen nogal oog voor hebben, wat hoger op te hangen of weg te leggen. Ook in Mid delburg leidde het forse aantal dief stallen van cassettebandjes en video banden tot onttrekking uit het zelfbe dieningsgedeelte en onderbrenging in de foto- en filmafdeling, waar altijd be diening is en er gesloten vitrines aan wezig zijn. Ook autoradio's zijn die richting uitgegaan. overplakken Behalve dat er het verschijnsel is van de specifieke winkeldiefstal: iets meene men zonder dat je de bedoeling hebt daarvoor aan de kassa te betalen, be staan er ook nevenvormen, methodes waarbij er ook nog van enige sluwheid sprake is. Tot dat 'wat men noemt 'on gewenst klantengedrag' behoort bij voorbeeld het overplakken van de prijs- etiketjes. Ter bestrijding van dit euvel heeft het Trefcenter zelfvernietigende etiketten ingevoerd, die je nauwelijks onbeschadigd van de verpakking kunt krijgen, maar bijna altijd meteen aan flarden trekt, zodat het overplakken meteen opvalt. Maar er zijn nog tal van andere metho den. Nieuwe kleding aantrekken en daarmee zo de winkel uitlopen. Schoe nen verwisselen is ook zo'n truc, die met name in het verleden nogal eens bij het Trefcenter werd toegepast. Dat is be duidend minder geworden na het van onderen dichttimmeren van stellingen, zodat de oude schoenen er niet meer onder londen worden geschoven. Wat verder nogal eens voorkomt: spullen bijpakken in een verpakking, goedkope en dure dmgen in de verpakking verwis selen. Men kan het zo gek niet beden ken, of in de zelfbedieningswarenhui zen hebben ze er wel ervaring mee opge daan. Over de rand meekijkend in de grote truckendoos komt het verhaal boven van de vondst van aangesproken fles sen sherry in een van de vakken bij het Trefcenter En met een keer. maar re gelmatig. Wat bleek bij nader onder zoek: een vrouwelijke klant maakte er een gewoonte van om, wanneer ze langs het flessenvak kwam een paar flessen sherry mee te nemen, op haar ronde door de zaak ook nog even enkele plas tic bekertjes met deksel in het bood- schappenmandje mee te nemen, om vervolgens met de hele voorraad een rustig plekje op te zoeken in de winkel om daar de inhoud uit de flessen over te gieten in de bekertjes en die na afslui ting te laten verdwijnen in een broek spijp. die aan de onderkant met een riempje was dicht gebonden. Verhalen zijn er ook van mensen, die zwaar we gende artikelen door de kapotte jaszak in de voering heten verdwijnen, maar zich zo hadden vol geladen, dat ze bij het toeziend personeel opvielen omdat ze zo voorover hepen... „Wij hebben", vertelt de heer Van Kuijk van de Miro, „eens een mevrouw gehad. Die was zo slim. Die zocht bui ten op het parkeerterrein kassabonnen op die andere mensen hadden wegge gooid. En als er dan op zo'n bon stond 'ƒ39,-, pantalon' ging zij de winkel in, pikte een pantalon van die prijs, ging de winkel weer uit en kwam even later weer terug met het bonnetje, de broek en met de smoes, dat ze die broek had gekocht maar dat het kledingstuk niet paste. Of ze haai' geld terug kon krij gen. Die stal dus en maakte er meteen geld van". En de mensen van de veiligheidsdienst van het Trefcenter herinneren zich nog die gebeurtenis met een jongetje, dat huilend de zaak uitliep. Toen de heren nader informeerden wat er loos was, misschien was het kind z'n ouders wei kwijt geraakt, vertelde het knaapje dat het door zijn vader in de paskamer in nieuwe kleren was gehesen en daarna van pa een paar flinke draaien om de oren had gekregen en vervolgens was gesommeerd: ..Ga jij de winkel maar uit, vervelend kind". En daar liep het knaapje, met nieuwe broek en trui aan. luid snotterend op de uitgang af. niets begrijpend van die plotselinge driftbui van zijn vader, wiens woedeaanval was bedoeld als dekmantel om het ventje huilend en wel met zijn nieuwe kleren aan, langs de controle te kunnen lood sen... straf Hoe is het euvel van de winkeldiefstal len te bestrijden? Door voorlichting, is al eerder opgemerkt. Ook door een an dere aanpak van bestraffing, zo menen beide bedrijfsleiders. „De aanpak van de wijze van bestraffing mag geen kans spel worden", vindt Van Dum. „Je moet geen situatie hebben, dat mensen gaan berekenen: wanneer val ik er nou net buiten". Zijn collega Van Kuijk zou wensen dat er een redelijke strafmaat komt. „Niet de hoogte van de bedragen van het ge stolen goed is belangrijk, maar de daad 'ansich'. Dat wordt vaak vergeten door de mensen. Het wordt allemaal een beetje in de sfeer getrokken van een ap peltje pikken, dat mag. een glas in een café mag. dan mag een grammofoon plaat pikken uit een winkel ook. Maar waar ligt dan de grens" Wat zijn nu de consequenties van win keldiefstallen. Wat merken de gesnap- ten ervan? Op het ogenblik is het zo, dat in gevallen waar sprake is van straf rechtelijk minderjarigen (nog geen achttien jaar oud) en het bedrag bene den de vijftig gulden blijft er een proces verbaal wordt opgemaakt, dat nog niet naar de justitie wordt gestuurd. Vindt er herhaling plaats dan wordt het daar van opgemaakte procesverbaal met de registratie van het eerste feit naar de justitie verstuurd Daaruit kan. al naar gelang er sprake is van veelvuldig her halen of een grotere buit, een berisping door het parket voortvloeien, voorts op legging van een geldboete, plaatsing in een tuchtschool volgen (tot ten hoogste zes maanden) of er kan arrest plaats vinden, minimaal vier uur en maximaal veertien dagen, te ondergaan in een po litiebureau. Vanafachttien jaar kunnen personen die zich schuldig hebben ge maakt aan winkeldiefstallen geldboe tes. hechtenis- dan wel gevangenis straffen worden opgelegd. Ook hierbij wordt rekening gehouden met het to taal van het gestolen bedrag en het eventueel meermalen plegen van de winkeldiefstallen Zo ligt de situatie op dit moment. Maar er zijn veranderingen op til. Mogelijk zal nog dit jaar worden besloten tot in voering van een systeem, waarbij - on geveer net zoals de politie nu bij parkee- rovertredingen te werk gaat - het open baar ministerie een accept girokaart stuurt, waarop staat voor welk bedrag men voor het vergrijp kan schikken. Het nieuwe systeem zal mogelijk ook van toepassing worden verklaard op jeugdigen, onder de achttien jaar. In voering van het nieuwe systeem zal. naar wordt verwacht, effectiever gaan werken omdat de bestraffing sneller kan plaats vinden. En verder zal ook het aantal gevallen dat nu nog in aan merking komt om te worden gesepo neerd beduidend minder worden. Voor de rest wordt gerekend op een waarschuwende uitwerking van de nieuwe regeling. Zoals het nu als een lopend vuurtje rond gaat dat rijden door het rode licht al een geldboete van 120,- oplevert zodat het oppassen ge blazen is. zal er straks de mare rond gaan, dat het weinig zinvol is om bij wijze van spreke een cassettebandje van vijf gulden weg te pikken als daar de kans van een boete van 35,- tegen over staat. Over het aandeel van de jeugd in de winkeldiefstallen is adjudant Priester, hoofd van de justitiële dienst bij de ge meentepolitie in Middelburg in zover re niet somber gestemd voor de toe komst, dat hij ervaren heeft dat de be trapte jeugd over het algemeen spijt betuigt. „Het valt op dat we de mees ten niet meer terug zien. En dat geeft toch wel moed. De invloed van thuis is daarbij medebepalend. Voor de rest dienen herhalers van winkeldiefstal len er volgens de heer Priester goed rekening mee te houden dat wanneer ze geregistreerd staan bij de justitie, later bij sollicitaties bij overheidsin stellingen problemen kunnen onder vinden. De grootwinkelbedrijven blijven intus sen zoeken naar nieuwe mogelijkheden om winkeldiefstallen in te perken. Zover als ze op sommige plaatsen in West-Duitsland al zijn gekomen zou de heer Van Kuijk van de Miro niet wil len gaan: borden bij de entree van het zelfbedieningswarenhuis met daarop de namen van degenen die betrapt zijn op winkeldiefstallen. „Nee", reageert hij huiverend, „dat is absurd". Trou wens, zo brengt hij in het midden, „als we er vanuit gaan dat 2 procent van het aantal klanten steelt kunnen we vast stellen dat de meeste klanten, ofwel 98 procent, hardstikke eerlijk zijn En sa men met zijn Trefcenter-collega weet hij voorbeelden aan te dragen van men sen die cassières erop attent maken dat ze dingen hebben vergeten aan te slaan, van klanten die met oude rekeningen terugkomen omdat ze ervan hebben af gelezen dat ze een paar tientjes te wei nig hebben betaald, om nog maar te zwijgen van de man. die na maanden een pantalon kwam terug brengen, om dat hij slapeloze nachten had overge houden aan de diefstal van dat kleding stuk En zo kunnen we een weinig ver heffend relaas dan toch nog in positieve zin afsluiten. s tog maar een paar jaar geleden was het plegen van ui winkeldiefstallen volkomen verwerpelijk. Nu "trschijnen er mensen op de televisie, die - zij het dan Jms met de rug naar de camera gekeerd om onher kenbaar te blijven - toegeven, dat ze wel eens halen inder te betalen. En in deze krant bekende een krap ie|j kas zittende alleenstaande moeder van een aantal ideren nog onlangs, dat zij in de supermarkt wel eens prijsjes overplakt. Onder het motto: waarom zou mijn gezin ook niet eens zo'n duur sausje mogen proe ven. Het zijn wat voorbeelden die aangeven hoe, deels onder de toenemende financiële druk, oude normen beginnen te vervagen. Mensen denken tegenwoordig gemakkelijker over het mijn en dijn. Wat nog maar kort geleden totaal uit den boze was, staat nu ter discussie. Een bedenkelijke ontwikkeling. :t grootwinkelbedrijf zetten ze zich :hrap voor wat komen gaat. Aan ligingen van stapjes terug zijn in- jels realiteit geworden: de cijfers letloonstrookje spreken klare taal. zal dus met minder geld moeten uit te komen. En dat terwijl het er niet goedkoper op wordt. Dat wel eens tot gevolg hebben, dat er andere wegen wordt gezocht om tekort in de portemonnee te corn- yen. Met zo af en toe eens een win- iefstalletje bijvoorbeeld. bedrijfsleider Van Kuijk de Miro in Vlissingen houdt zijn ft vast. „Ik denk. dat er in het ko- jnd jaar met name in de levensmidde- feector meer gegapt gaat worden, jeger waren het vooral luxe dingen, is het eerder vlees, een pakje boter ïeer van dat soort artikelen. En als land aanhouden, die vlees heeft en, büjkt nooit dat het om een ie speklappen gaat. Wel biefstuk en stbeef. Een goed stuk vlees dus. Als toch pikken, pikken ze liever een produkt stelen er eigenlijk? „Dat loopt op ogenblik door alle categorieën zegt bedrijfsleider Van Duin van [Trefcenter in Middelburg. „Vroeger het wat meer gekoppeld aan lage imens. die het echt nodig hadden, het afgelopen jaar hebben we de dat het dwars door alle bevol- ipen heen loopt. Of het nou on- loolden zijn of mensen met een zware opleiding: we pakken ze alle- En het ligt nog in een gelijke ver- ling ook" ide bedrijfsleiders hebben het gc- itateerd: „De klant is over het alge een stuk gemakkelijker gewor- Als je vroeger iets gestolen had. ld je daar een schuldgevoel aan Je vond het erg. Die norm is nu idelijk verschoven. Het lijkt er nu Ier op, dat men nu meer z'n best doet om niet gesnapt te worden. lttalszedan in de kraag worden gegre- vjn ligt de argumentatie nog wel eens Dor in de mond: een ander doet het Ichook? jn verschillende typen mensen, die winkeldiefstallen worden betrapt, deel bestaat uit echte misdadige ":ters, maar een tamelijk grote ca- wordt gevormd door mensen, j het deden omdat ze geen geld had- en die categorie verschuift naarma- teruggaande economie meer men- in financiële moeilijkheden brengt. ]kzijn er nogal wat jeugdige grijpgra- bij. Vooral die laatste vast- Iling geeft zorgen voor de toekomst. iii Duin. „De jeugd die nu gemakke- iltoverdie winkeldiefstallen denkt, zal iftraks als volwassene nog gemakke iler over kunnen gaan denken. Ze vin- D het nu al nauwelijks meer erg om pakt te worden Het is alleen storend tjvervelend op dat moment. Vroeger ciam het nog als heel bedreigend over, u| je zei we bellen je ouders en die Jen je dat wel eens inpeperen, waar dje dan als achterliggende gedachte ed. dat zo iemand dan wel een pak •fjimel zou krijgen, maar van dat soort zijn de jongelui nog nau- Jijks onder de indruk", mt dat wellicht door een slappe hou- van die ouders? Bedrijfsleider Van van de Miro heeft daar zo zijn fen indruk van: „Heel af en toe maar. werkelijk heel af en toe gebeuren er lgen zoals met die vader die naar me ikomt met de mededeling, dat hij bij zoontje in de kamer een grammo- jnplaat had aangetroffen, die hij on gelijk van z'n zakgeld kon hebben ■kocht. En uiteindelijk had de jongen die plaat had gestolen bij JjMiro. Maar dat soort reacties zijn "Üzaam". zegt Van Kuijk. „Terwijl bij- Ieder schoolkind wel eens wat steelt, ar kun je bijna vergif op innemen. ;«ders moeten het dus zien dat kinde- 4 plotseling dingen hebben waarvan rtkunnen weten, dat ze die niet uit ihzelf kunnen hebben gekocht. Maar ajI vinden ze kennelijk gewoon, "ïeloofden ook meteen de verhalen de kinderen, dat ze die grammo- „ïplaat zomaar van Jantje of Pietje L'iben gekregen. Dus stellen de kinde lf vast, dat het allemaal toch maar want de ouders zeggen er niks memijs het oog op het relatief grote aan- J van schoolkinderen in de reeks van wordt er in deze regio tijd gedacht aan mogelijkhe- tot preventief optreden via contac- onderwÜsinstituten. Men zou Mien naar informatie in de richting de scholen. In de hoop de school ed te kunnen beïnvloeden, hun ge- të te helpen veranderen. Dat zou 3n kunnen krijgen in het houden van Jrdrachten vanuit de bedrijfsleiding J grootwinkelbedrijven. Zodat de •wolkinderen bijvoorbeeld ook in- ht krijgen in de consequenties van ^winkeldiefstallen, de bedrijfsecono me achtergronden, fes wat verdwijnt is natuurlijk ver- ilicht de heer Van Duin van het •reenter nader toe „We kunnen er It open over zijn, dat we een bepaald Sentage incalculeren, maar als dat ?schreden wordt is dat puur extra Ttes Diefstal werkt trouwens altijd ^prijsverhogend. Het zijn kosten, (verdwijnt, wordt met betaald En óf ^verlies van het bedrijf wordt dan "Wr, of - als het heel extreem wordt-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 17