ernstige nadelen uitstel ompartimenteringswerken Het tweede pakALL voorde halveprijs. OVERLEVEN 'Veiligheid is een geestesgesteldheid' HOORT ZIET d Ruilverkavelingen begin van de tegenstelling natuur-landbouw De was schoner bij 601 Alleen ALL met TAED kan dat I 0M s PZC/provincie PPORT IN OPDRACHT DELTADIENST: studiedag boer, burger, milieu in kapelle lammen volgens luidige plannen i '86 klaar mm JJJDAG 4 FEBRUARI 1983 ssn allelic nsior. LivotJ OP ZOOM - Uitstel van de compartimenteringswerken in het oostelijk deel van de am nsterschelde heeft grote tot (in een ongunstig, nat jaar) zéér grote nadelige gevolgen. Met name ^ijieu, visserij, land- en tuinbouw, werkgelegenheid (vooral in de bouw) en wegverkeer gaan er I. EMnzjenlijk op achteruit. In feite is alleen de scheepvaart gebaat bij het later afsluiten van de wa alipsdam en de Oesterdam, omdat er dan één sluispassage minder is. Het vertragen van de ™^npartimenteringsdammen levert voor het ministerie van verkeer en waterstaat tijdelijk een App^gavenverlichting op. Het uitstel als zodanig kost echter wél extra geld. en ander blijkt uit een concept-rap- tie mét en zónder rondstroming op de wat zijn precies de gevolgen van een Oosterschelde, om de zoutgehalten op peil te houden. Die rondstroming kan vanuit het Grevelingenmeer en daar naast vanuit de Oosterschelde via de sluitgaten in de compartimenterings- dammen, het Zoommeer en het Bathse van de Samenwerkende Instituten anïe'jir Bedrijfs-Analytisehe Studies (SI- uadéjs), dat in opdracht van rykswater- Deltadienst is gemaakt. Aanlei- otte'ig was een suggestie van de raad voor 1 2 «waterstaat. Het rapport moet hal- i^wege februari '83 definitief worden Spuikanaal naar de Westerschelde. Dat en Baat dan naar minister ^ACiSmlt-Kroes. Naar verwachting zal zij de dtfies vragen aan de provinciebestu- 2 ti| van Zeeland, Noord-Brabant en smaijd-HoUand, de raad voor de water- ir hf-at en de commissie compartimente- Oosterschelde. Bij het uitkomen het nieuwe voortgangsrapport over ;rscheldewerken (mei/juni aan- CAR*ande) moet er over het al dan niet tragen van de compartimenterings- rken worden beslist, t SIBAS heeft gekeken naar drie mo- jjkheden: de huidige planning; uit- i Philipsdam; uitstel Philipsdam én ——sterdam. Alleen vertragen van de sterdam is vanwege waterloopkun- |§j(e en scheep va ar ttechnische redenen t mogelijk. Er is gestudeerd op de van één. twee. drie en vier jaar =||6tel. Onderzocht zijn de effecten milieu, visserij, scheepvaart, ld- en tuinbouw, beveiliging, wegver- tr en -vervoer, bouwnijverheid en fsbegroting. Als er uitstel komt is >rleg met Belgiè noodzakelijk, gezien invloed op de Schelde-Rijnverbin- ook daar gaat de studie van het is wel een dure zaak, die de tijdelijke financiële verlichting met zo'n 35^0- joen gulden per jaar vermindert. Zoutgehalten 'en) is uitgegaan van een netto door- joomopening van de stormvloedke- gin de monding van de Oosterschel- [van 16.500 vierkante meter, waar- pr het tijverschil bij Yerseke 3,05 me- i is. Als scenario is gehanteerd een t voorjaar, met een kans van optre- n van éénmaal per tien jaar. Onder heid is nog gemaakt tussen een situa- Uitstel van dc compartimenterings werken heeft - afgezien van water staatkundige en andere 'technische' gevolgen - in elk geval twee belangrij ke effecten, zo meldt het nog niet open bare ontwerp-rapport van het SIBAS. In de eerste plaats is er de invloed op de waterstanden, omdat het Ooster- scheldebekken groter blijft. Het tijver- schil is derhalve kleiner. In de tweede plaats is er sprake van verlaging van de zoutgehalten. Juist een bepaald ge- tijverschil en prima zoutgehalten zijn voor met name milieu en visserij van groot gewicht; vooral ook daarom moeten de compartimenteringsdam- men er komen. Overigens wordt duide lijk dat de makers van het rapport nog al wat onzekerheden en onbekendhe den zijn tegengekomen. Bijvoorbeeld: nat jaar; hoe groot is de herstelkans bij schade aan milieu en visserij; zullen de berekeningen over de zoutgehaltes kloppen. Eén conclusie staat wel als een paal boven water; uitstel van de compartimenteringswerken heeft, ook in het gunstigste geval, negatieve ef fecten. Op basis van acht alternatievenmet en zonder rondstroming, is geprobeerd een zogenaamde 'scorekaart' te maken, met daarop de financiële gevolgen en de kwalitatieve invloed. Het 'zwaarste Opnieuw inbraak in school Vlissingen VLISSINGEN - Onbekenden hebben in de nacht van woensdag op donderdag ingebroken in de Jacob Catsschool aan de Verlengde Bonedijkestraat in Vlis singen. Zij drongen de school binnen door een ruit te forceren. De daders van de inbraak gingen aan de haal met een bandrecorder, drie caset- terecorder, een dia- en een filmprojec tor en een geluidsbox. De waarde van de gestolen spullen was gisteravond niet bekend bij de Vlissingse politie. alternatief, vier jaar uitstel van sluiting Oester- en Philipsdam, levert de vol gende gegevens op, ervan uitgaande dat rondstroming achterwege blijft: milieu: afname soortenrijkdom (met namebodemdieren)met35 en een zeer ongunstig kwalitatief effect; visserij: financieel nadeel van 30,8 miljoen gulden en een zeer ongun stig kwalitatief effect; scheepvaart: een voordeel van 6 mil joen gulden en kwalitatief onscha delijk; land- en tuinbouw: een financieel na deel van 13,5 miljoen (zoute Greve- lingen) of 19.4 miljoen (zoete Greve- lingen) gulden en overigens zeer on gunstige kwalitatieve effecten op de waterhuishouding; beveiliging: voor de handhaving van de veiligheid treden geen schadelij ke effecten op; wegverkeer en -vervoer' een finan cieel nadeel van 24 miljoen gulden; bouwnijverheid: een afname op drachtenpakket aannemerij van 277 miljoen gulden en een afname van de werkgelegenheid van 1530 man jaren. Het 'zwaarste alternatief levert op de rijksbegroting in de periode 1983-1986 een kasdrukverlichting op van 277 mil joen gulden. Voor Philipsdam en Oes terdam is tot en met 1982 reeds 568 mil joen uitgegeven, zonder uitstel is er nog eens 552 miljoen gulden nodig. Vertra ging van de werken ofwel uitstel van de bestekken na 1 juli 1983) kost wel extra geld aan conserveringskosten (wat er al ligt mag niet verloren gaan) en appa raatkosten: 45 miljoen gulden. SRGEN OP ZOOM - Volgens de hui- je planning zijn de twee comparti- tnteringsdammen in het oostelijk el van de Oosterschelde in 1986 cht. Er is dan een nauwe afstemming 'de datum waarop de stormvlocdkc- )g operationeel zal zijn: 1 oktober 86. Uitgangspunt is dat de sluiting n de Oesterdam in steen en die van Philipsdam in zand wordt uitgc- lerd. Overigens wordt nog bekeken de Oesterdam ook in zand kan wor- D gesloten. De Philipsdam moet op bnd van waterloopkundige overwe- igen later dicht dan de Oesterdam. i basis van de besluitvorming tot nu zal de Oesterdam worden gesloten (istreeks het tijdstip dat de getijbewe- jig op de Oosterschelde door de aan- van de stormvloedkering zover is minderd, dat bij Yerseke een gemid- (d getijverschil van circa 2,70 meter treedt (juli-augustus 1986). De slui- ig van het Krammer en daarmee het tstaan van de Philipsdam wordt uit- voerd nadat de kering in bedrijf is. in kan met behulp van de schuiven jurende enkele weken op de Ooster- ïelde een gerekt getij ingesteld wor- n (met een tweemaal langere periode n normaal). De compartimenterings- rken omvatten naast de Philipsdam it Krammersluizen en Oesterdam et Bergschediepsluis. ook de Markie- -atskade en het Spuikanaal Bath. De- twee werken worden normaal afge- nd. De compartimenteringswerken in nodig omdat: in het tractaat tussen Iderland en België is vastgelegd dat i Schelde-Rijnverbinding in de toe- )mst getij-vrij zal worden; het voor de ïterhuishouding van het noordelijk eltagebied van belang is. dat aan de iutinfiltratie via de Volkeraksluïzen n einde komt, door verkleining van :t Oosterscheldebekken een groter Itljverschil kan worden bereikt. KAPELLE - De dramatische verande ringen in het destijds bestaande even wicht tussen natuur, landschap en agrarische produktie zijn ingezet bij het begin van de ruilverkavelingen. Daar zijn bijgekomen het massale ge bruik van meststoffen (waardoor over voeding en verstikking van het opper vlaktewater) en het massaal gebruik van bestrijdingsmiddelen (gevolgd door grote vogelsterfte). Eén en ander leidde tot de huidige, schier onover brugbare, tegenstellingen tussen na tuur en landbouw. Het feit dat land bouw en natuurbescherming al vele ja ren opereren vanuit de eigen, afgepaal de belangen, maakt het er niet makke lijker op. Dit bleek donderdag uit opmerkingen- van dr. ir. H. J, van Oosten, voorzitter van het Zeeuws Coördinatieorgaan, tij dens een studiedag over boer(in), bur ger en milieu van de CBTB en CPB in Kapelle. Hij erkende dat de natuurbe scherming vaak geen oog heeft voor de problemen van de boer en ook niet al tijd heeft ingezien dat boeren hechten aan de kwaliteit van de leefomgeving. „Maar de boer ziet de natuurbescher mer als een indringer, meestal uit de stad. die wel even komt vertellen hoe het zit", aldus Van Oosten. Hij bestreed dat deze zienswijze op het Coórdina- tieorgaan van toepassing is, onder meer wijzend op in inbreng bij de voorberei ding van verkavelingen (Yerseke, Moer. Walcheren). De voorzitter van het Coordinatieor- gaan ging in dit verband nader in op de zogenaamde relatienota (waarin uit gangspunten voor behoud van mt een oogpunt van natuur- en landschapsbe houd waardevolle agrarische cultuur landschappen). Hij zei de nauurbe- scherming zich kennelijk alleen nog maar druk mag maken over de relatie nota-gebieden en over de rest moet zwijgen. „Het scherpst komt dit in Zee land tot uiting bij de voorbereiding van de ruilverkaveling Yerseke Moer. Na het vaststellen van de begrenzing van het relatienota-gebied valt nauwelijks over andere aspecten van natuur en landschap, te praten", betoogde Van Oosten. Hij vond dat zoiets bij een her inrichting van Walcheren niet mag ge beuren. De voorzitter van het Coördina tieorgaan stelde vast dat de relatienota de tegenstelling tussen natuur en land bouw verscherpt en (in ruilverkavelin gen) wordt gebruikt om natuur- en landschapswaarden buiten relatieno- tagebieden te vernietigen. Stellingen. In zijn inleiding kwam dr. ir. Van Oos ten verder tot de volgende stellingen. - het verhogen van de grondwater stand is gunstig voor het natuurlijk milieu en past goed in gebieden waar aan water gebrek is; - de 'gangbare' land- en tuinbouw kan milieuvriendelijker, door gebruik te maken van een combinatie van nor male en biologische teeltmethoden; - in natuurgebieden en agrarische ge bieden met grote natuurwetenschap pelijke en landschappelijke waarden, dienen alle vormen van vrij kampe ren verboden te worden; - de kracht waarmee de landbouwor ganisaties in Zeeland zich tegen in trekking van de akkerdistelverorde- ning verzetten, staat in geen verhou ding tot de werkelijke schade die dit onkruid (bij de huidige effectieve be- strijdingsmethode) zal kunnen aan richten; - men kan niet verwachten dat natuur beschermers na keer op keer verket terd te worden door fruitteeltvoor- mannen, in de rij staan om een soepe le houding aan te nemen tegenover de fruitteelt. ken in net landschap, zoals torensilo's. Ir. Sanders constateerde dat het ver gunningenstelsel te ingewikkeld en daardoor te duur is geworden. „De uit voerende ambtenaren van wetten en verordeningen betreffende milieuza ken, zouden in gemeenten met een re delijk aantal agrarische bedrijven een agrarische achtergrondkennis moeten bezitten of hiertoe bijgeschoold wor den. om al te onpraktische bepalingen te voorkomen". Sanders geloofde dat goed overleg tussen landbouw en na tuurbescherming voor beide winst op levert. Meer contact Oog De oud-hoofdingenieur voor de be drijfsontwikkeling in de Landbouw in Zeeland, ir. M. Sanders, merkte op dat de boeren oog hebben voor het land schap, gezien hetgeen ze tot stand heb ben gebracht, niet alleen in vroege eeu wen. maar ook recent, zoals op Walche ren na de inundatie. „Ze vormen in feite een gerichte milieugroep, maar zijn dit - politiek - te weinig bewust", meende hij. Sanders beklemtoonde dat een sta tisch, niet-functioneel agrarisch land schap ten dode is gedoemd. „Ook al wordt het met goud belegd. Zeker zoals het nu gaat is het een heilloze weg". Hij keerde zich tegen het taboe dat lijkt, te rusten opnieuwe landbouwkundige za- Ook mevrouw G. W. van Montfrans- Hartman, burgemeester van Veere, be pleitte meer contact tussen milieugroe pen en agrariërs. Ze onderstreepte het belang van de landbouw voor een goed milieu en achtte het voor milieugroepe ringen een plicht mee te zorgen voor het behoud van een gezonde agrarische structuur. Mevrouw Van Montfrans zei dat boeren in hun bedrijfsvoering met gehinderd mogen worden door recrea tie. Ze wees erop dat boeren en recrean ten elkaar in sommige gevallen best we ten te vinden (kamperen bij de boer). „Het lijkt me wel noodzakelijk om dui delijk onderscheid te houden in onze gedachtenwereld en in de bedrijfsvoe ring, tussen inkomsten uit het agra risch bedrijf en die uit de recreatie. Het zijn twee volstrekt verschillende za ken", aldus Van Montfrans. Vice-voorzitter W. J. Sanderse van de CBTB West-Nederland trok aan het slot van de studiedag enkele conclu sies: in het buitengebied moet de land bouw nummer één blijven: procedures rond allerlei vergunningen moet een voudiger; aankoop van natuurgebied zonder het te kunnen onderhouden leidt tot verloedering van het land schap; ook de boer heeft een eigen ver antwoordelijkheid ten aanzien van landschap en milieu; misdragingen van enkelen kunnen de hele groep in diskrediet brengen. Sanderse vond dat het inslaan van nieuwe wegen moge lijk moet zijn. „Dat geldt voor de in richting van het landschap, voor het natuurlijk milieu en ook voor overleg structuren". ADVERTENTIE Profiteer mee! Het tweede pak All kost u nu maar de halve prijs. Lees op de achterkant van het pak hoe u uw geld terugkrijgt. Doen! X-. Met de voeten onder de oksels van degene die volgt, ploeteren de cursisten bij de overlevingstraining gehuld in speciale pakken heen en weer tussen het opblaasbare reddingsvlot en de 'survival capsule', een motorsloep met polyester overkapping. De niets vermoedende voorbijganger zou kunnen denken dat er druk geoefend wordt voor een zeskamp of een stedenspel. De oranje sliert die met enige regelmaat door het water van de Vlissingse Buitenhaven ploetert heeft echter niets met enige vorm van volksvermaak, maar alles met de serieuze zaak van lijfsbehoud te maken. De sliert wordt gevormd door deelnemers aan het onderdeel 'overleven' van de veiligheidscursus die het Maritiem Instituut De Ruyter in samenwerking met de Vlissingse brand weer geeft aan werknemers uit de off-shorc. Gehuld in felgekleurde overle- vingspakken voeren zij, bijgestaan door instructeurs, een aantal opdrach ten uit. 'Overleven' is niet het enige onderdeel van de cursus. Deze wordt gecompleteerd met de onderdelen 'brandbestrijding' en 'eerste hulp'. Totale duur van de cursus: een week; kosten: 650 gulden per deelnemer voor de eerste cursus en 1200 gulden voor de vervolgopleiding. Het Maritiem Instituut in Vlissingen werd in 1981 benaderd door Ocean Wide Nautical Services met de vraag of het instituut kans zag een veilig- heidscursus samen te stellen ten be hoeve van een maatschappij die zich onder meer bezig houdt met het leg gen van pijpleidingen voor uit Noord zee gewonnen olie en gas. Het insti tuut en met name onder-directeur A, C. de Kubber, reageerde enthou siast en binnen enkele maanden ging de eerste cursus van start. Steun van de rijksoverheid komt daarbij met aan te pas. Alles wordt bekostigd uit de opbrengst van de lesgelden. „In deze tijden van bezuinigingen is het vrijwel uitgesloten dat een school geld krijgt voor een nieuwe oplei ding. Bovendien zou dat allemaal te lang hebben geduurd- Nu was het al lemaal binnen een paar maanden ge regeld", aldus de heer De Kubber. 'Een incidentele zaak' dacht men eerst, maar de opleiding bleek aan te slaan en sinds de eerste week is de opleiding steeds volgeboekt. „We hebben tot nu toe ongeveer 1500 op leidingen afgerond", aldus de betrok kenen. De opleiding, behalve in Vlissingen worden gelijksoortige cursussen ge geven in Aberdeen, Stavanger en Den Helder, is inmiddels erkend door overheidsinstanties van verschillen de landen. Belangrijkste daarvan is Noorwegen dat hoge eisen stelt aan bemanningen van booreilanden en -schepen die op het Noors plat werken. Veiligheidscertificaten zijn daar een vereiste voor iedereen die met de oliewinning zijn of haar brood verdient. De Vlissingse cursus is af gestemd op die eisen. Wat begon als een incidentele zaak groeide in twee jaar uit tot een volwaardige oplei ding die erkenning vond in binnen- en buitenland. Inmiddels heeft het Mantiem Instituut werknemers van 96 bedrijven opgeleid. De cursus valt in drie delen uit een: overleven, brandbestrij ding en eerste hulp. Met name bij die laatste twee onderdelen is dc Vlis singse brandweer nauw betrokken. Bij de brandbestrijding spreekt dat vanzelf, bij eerste hulp denkt men eerder aan een dokter als leraar. De Vlissingse brandweer verzorgt ech ter ook de lessen reanimatie, waar voor men over uitgebreide appara tuur beschikt. De deelnemers vormen een mengel moes. niet alleen van nationaliteiten, maar ook waar het de werkkring be treft. Het meren deel werkt voor een oliemaatschappij, maar ook werkne mers van Dosbouw worden in Vlis singen ingewijd in de geheimen van het 'veiligheidsvak'. Zo ook de zes be manningsleden van de Ostrea, het schip dat de peilers voor de Ooster- scheldedam op hun plaats zet Zij zijn bijzonder te spreken over de in tensieve manier waarop ze zijn aan gepakt Afgepeigerd zijn ze na zo n dagje oefenen op het brandweerter rein aan de Buitenhaven. Ze hebben met verschillende blusmiddelen evenzovele verschillende soorten branden geblust. Maar zijn het nu volwaardige brandweerlieden gewor den die tegen elke calamiteit zijn op gewassen? „Nee", zegt D. G Murre, ondercommandant van de Vlissingse brandweer. „Nee", zeggen ook de zes Dosbouwmensen. „maar je loopt nu niet meer weg als er iets gebeurt. Je weet nu watje het eerst moet doen en je pakt de goede blusmiddelen" Uit de reacties blijkt dat ook een dosis angst is verdwenen door de oefening. De martelgang dooreen veertigvoets container vol rook. waar boyendien allerlei gangetjes, kamertjes, deuren en niveauverschillen zijn aange bracht, is daar een goed voorbeeld van. „Ik was best bang toen ik erin moest met zo'n persluchtmasker op m'n snufferd", vertelt een van de cur sisten, „maar nu weet ik wat me in zo'n geval te wachten staat en is de angst ook weg". Tijdens de oefeningen blijkt volgens de heer Murre wel vaker dat iemand bang is. Bij de oefening met de lek kende flens bijvoorbeeld. „Dat is een hele mooie", aldus de heer Murre. „Dan spuit de brandende benzine vaak meters omhoog. De enige ma nier waarop je het uit kunt krijgen is door de afsluiter dicht te draaien. En dat is teamwork. Dat moet met vier man gebeuren en ieder heeft z'n taak. Dan blijkt op het laatste moment nog wel eens dat iemand niet goed durft". De cursisten zijn het erover eens; de lekkende flens, dat was een goeie. Binnenkort wordt dc brandbe- strijdingscursus uitgebreid met een oefening voor de bestrijding van een helicopterbrand. Brandweer en Maritiem Instituut leggen deze week de laatste hand aan een model op ware grootte, bekleed met plaat staal. „Hij hoeft niet te vliegen, maar moet wel een tijdje meegaan" is de overweging bij de materiaal keuze. Vrijdag wordt het toestel voor de eerste keer gebruikt en de inventiviteit van de brandweer staat er borg voor dat bijna elke soort brand in de helicopter nage bootst kan worden. Bedrijven die hun werknemers een cursus in Vlissingen willen laten vol gen kunnen die geheel aflaten stem men op de behoefte binnen het be drijf. Waar mogelijk gaat de Vlis singse brandweer eerst zelf een kijkje lemen, zodat het oefenschema kan worden aangepast. Als het met de brandbestrijding helemaal niet meer lukt en de bemanning van het booreiland daar door, of om welke reden dan ook. het eiland moet verlaten, is de kans groot dat zij in het koude water van de Noordzee terecht komen. De kans op overleven zonder enige uitrus ting is nihil. Daarom hebben de booreilanden zogenaamde overle- vingspakken aan boord. Het aan trekken van zo'n pak is één ding, je er dan nog in bewegen weer iets heel anders. Ook dat wordt de cursisten in Vlissingen bijgebracht. Het pak bestaat uit een overall van kunststof met daaraan waterdicht bevestigd een kap, schoenen en handschoenen. Het geheel is fel- oranje van kleur om de zichtbaarheid van de drenkeling te vergroten. Op kap en schouders zijn speciale strips aangebracht die ervoor zorgen dat degene die het pak draagt ook op ra dar is te zien. Door de isolerende wer king van het pak kan men het uren uithouden in water van een paar gra den en is het. zo blijkt uit de reactie van de cursisten, zelfs in februari goed toeven in het water van de Bui tenhaven. De zes cursisten die die mid dag wat onbeholpen door de ha ven ploeteren zijn allen werknemers van de oliemaatschappij MoblL Drie Nederlanders, een Duitser en twee Amerikanen uit de welbekende olie- stad Dallas zijn onder begeleiding van de instructeurs C. Wiessner en R. Vermeulen druk in de weer. „Het is erg belangrijk dat de mensen eens met zo'n pak hebben gewerkt", aldus Wiessner, „Door de training leren ze de mogelijkheden en onmogelijkhe den van zo'n pak kennen". De overle- vingspakken kosten ongeveer 2000 gulden per stuk. Na twee tot drie maanden moeten de pakken die bij de cursus gebruikt worden alweer worden vervangen. Het dagelijks ge bruik zorgt voor een versnelde slijta ge Maar veiligheid is niet te betalen, zo redeneert men. Ook niet te leren, blijkt uit een opmerking van een van de organisatoren: „Veiligheid is een geestesgesteldheid". Maar dan in het Engels, zoals alle communicatie tij dens de cursus in het Engels gaat. Hans Verbeek Het helicoptermodel in aanbouw. Vrydag wordt het model voor het eerst gebruikt bij de oefening, waarbij met behulp van een leidingstelsel verschil lende branden kunnen worden nagebootst.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 9