SMIT - KROES HOGE RENTE VOOR GROTE SPAARDERS Wie wil de Oosterschelde; de minister-president. GASTDOCENTEN Werkgevers in de rol van leraar Bewijs van Inleg PZC/provincie 5 jaar vast 19fcNDERDAG 3 FEBRUARI 1983 (Door Hans Laroes) [k denk dat het iets menselijks is dat je toch probeert om ook rond vervelende besluiten een mooi apiertje te doen, zodat je mensen niet helemaal desillusioneert. Ikzelf probeer, en ik sta er zo uigzamerhand om bekend, om het recht voor z'n raap te zeggen. Dan sta je weieens op de tenen an anderen, maar ik wil zelf ook liever de waarheid horen en ik koop er niets voor als mensen heel mzichtig opereren, 't Gaat toch om de kern van de zaak...". p die manier typeert minister Smit- Iroes van verkeer en waterstaat de stijl aarin zij politiek bedrijft. En inder- aad, de ontwikkelingen in de afgelo- en maanden logenstraffen haar woor- en niet. Binnen een korte tijd werd een an tal opvallende besluiten genomen: 6én Westerschelde-oeververbinding, uurder openbaar vervoer, een gat In de S-begroting dat de spoorwegen zelf laar moeten opvullen, een tolweg over e pljlerdam in de Oosterschelde, géén joortunnel maar een brug in Rotter- am... Om een omelette te maken moet - om één van de "gezond verstand'- Itspraken te noteren waarvan zij er al- jd een veelheid, zo lijkt het, zo voor de ak bij zich heeft - nu eenmaal eieren reken. Er gebeurden ook andere za- sn: de financiering voor de Ooster- iheldewerken is tot de opluchting van ;len op Verkeer en Waterstaat gere ild, én de nog te versterken zeewerin- »n zullen in 1990 op deltahoogte zijn. r gebeurt weer wat op Verkeer en Wa- irstaat. na de vriendelijke doch zwak- b minister Tuijnman en de op z'n pen- oen wachtende Zeevalking. Voorgan- ers die, en ook dan aarzelt minister mit niet om de gebruikelijke vriende- jkheden achterwege te laten, op veler- ■i gebied „de tent niet overeind hebben unnen houden". r is geen sprake meer van 'op de win- el passen'. De winkel moet ingrijpend Brbouwd worden nu zij iets dat slechts op een bouwval leek", zoals zij at woensdag formuleert, aantrof, irukke tijden. In de late stormnacht an dinsdag op woensdag, om vier uur ochtends, inspecteert zij aan de Zuid- ollandse kusten de zeeweringen, net ertig jaar na de watersnoodramp van i3, die door het weer op passende wijze 'ordt herdacht. „Zelfs die grote, stevi- e mannen hadden de grootste moeite m tegen de wind in overeind te blij- :en". Ze zegt: „Met deze verantwoorde- ikheid luister je wat anders naar weer- erichten... Op het moment dat er wat ebeurt zegt iedereen in Nederland dat- het altijd al geweten heeft en dat-ie og zo heeft gewaarschuwd... Je kunt je e kamerdebatten wel voorstellen", laar nachtelijke inspectie heeft haar in ider geval verhinderd om in te gaan op Bn uitnodiging vanuit Bruinisse. Per ilex was zij gevraagd om 's morgens m half zeven maar eens te komen be- Ijken hoe de buitendijkse bedrijfster- jinen daar onherroepelijk onderwater )uden lopen. )ruk e financiële gaten die in het Ooster- '.heldeproject gevallen zijn - en niet jot de laatste keer - hebben de minis- tr vanaf de eerste dag dat zij haar de- irtement binnentrok beziggehouden, tel dat ze twee jaar geleden géén aatssecretaris, maar al minister was iweest? Wat zouden de consequenties jn geweest? levrouw Smit. na een korte pauze: „Ik Bb nu werkelijk overwogen om te kjj- sn of dit nog zo door kon gaan. Het is leen moeilijk om te zeggen wat ik toen idaan zou hebben. Ik zat er niet". - Ik vraag het mede omdat premier 'fibers toegelicht heeft dat de minister jn verkeer en waterstaat het kabinet '.efl voorgehouden: U zal mij moeten 'Apen of de boel gaat dicht. )at is waar." Ik neem aan dat het als dreigement 'ectief was maar dat dat moeilijk uit voeren zou zijn. let is uiteraard niet zonder gevolgen, 'n besluit. Nu die regeling gemaakt is oor wat de verdeling van de kosten tn het project betreft) lijkt het over- inbaar te zijn, maar toen de minister- ad die afspraken nog niet had ge- aakt en ik er dus rekening mee moest >uden dat alles wat er op ons bord zou anen op verkeer en waterstaat zou u rukken, kon ik het niet verantwoor den om zo door te gaan." —5p zich zouden de kosten, als je de io.osterschelde nu dicht zou doen, in de- Ijlfde orde van grootte liggen als wan- Ker je doorgaat met dit project. Het Hige verschil is datje als je de Ooster- ■helde compleet dicht zou doen, je niet e onzekerheden hebt... Je zou als Nederland de risee in de ten van de wereld zijn. )at kan allemaal best zijn, maar je int beter je eerste verlies nemen, zoals it met een bekend Nederlands gezeg- heet. En nogmaals, het is niet alleen lt project. Ik heb ook vanuit mijn ver- ïtwoordelijkheid voor de andere stuk- m veiligheid op te komen." esultaat van de besprekingen in het ibinet is, het zal bekend zijn, de rege- ng dat 80 procent van de méérkosten in het Oosterscheldeproject door het ibinet in gezamenlijkheid worden (dragen. Twintig procent is voor ver ier en waterstaat zélf. minister: „Het zou natuurlijk plezie- g zijn geweest wanneer het kabinet 10 procent voor z'n rekening zou heb- in genomen, maar aan de andere kant Jb ik het zeer op prijs gesteld dat de %gae inderdaad hebben erkend dat ;ze Oosterscheldekeuze een keuze is e niet in eerste instantie door verkeer waterstaat is gemaakt. Om andere dan des verkeers en water- Haats zijnde is voor deze oplossing ge- Al met al lijkt de 80-20-regeling in tegen spraak met het kabinetsbesluit uit 1976, toen bepaald werd dat alle méérkosten door het hele kabinet zouden worden gedragen. Minister Smit: „Het vervelende is dat daarna andere afspraken zijn gemaakt waarin niet meer die totale loyaliteit aan de orde was. We moesten dus weer vanaf nul beginnen." - Dat zijn die voorgangers die de tent niet overeind hebben gehouden? „Waardoor in ieder geval bespreekbaar is geweest dat dit soort situaties zijn ontstaan". Gat Toen minister Smit de erfenis van voorganger Zeevalking mocht overne men, trof zij een financieel gat in de Oosterscheldewerken van 162 miljoen. Het is nog steeds niet ingevuld. Om die reden wordt bijvoorbeeld gestudeerd op de vertraging van de aanleg van de beide compartimenteringsdammen én gaat de liftsluis in de Oesterdam niet door, die mede geschrapt is om dit gat te vullen, aldus de minister dinsdag. Binnenkort wordt een studie voltooid naar de mogelijke vertraging van die Philips- en Oesterdam. Het grote pro bleem echter is dat de beide dammen er met name om milieukundige overwe gingen zijn gekomen. Te late sluiting kan. zo was de lezing tot nu toe -ook van de Raad van de Waterstaat- onaan vaardbare consequenties voor dat mi lieu hebben. Nadat de 'franje' van het project is verdwenen, wordt er nu dus aan de essentiele randvoorwaarden voor het totale project geknabbeld. Mevrouw Smit, beslist: „Dat spreek ik niet tegen, maar waar niet is verliest de keizer z'n recht". - Daarmee wordt de essentie van hel project gewijzigd. Veiligheid komt weer op de eerste plaats en het milieu wordt naar achteren geschoven. ,,'t Verdwijnt niet naar de achtergrond. Overigens, door sommigen zal dat zo naar voren worden gebracht". Mevrouw Smit legt uit dat de tijd ge leerd heeft dat de aannames uit vroeger jaren wellicht niet langer heilig hoeven te zijn. Met andere woorden, de bijna voltooide studie zou best eens kunnen uitwijzen dat het vertragen van Philips- en Oesterdam niet onverantwoord is Dat is één. „Het tweede, hoogst belang rijke punt is dat je toch weer, hoe af schuwelijk dat ook is, op die financiën uitkomt. Dat is één van de hoofdrede nen om te zeggen: jongens, er zijn altijd idealere situaties, maar beter is de vij and van best." De minister legt er ech ter de nadruk op dat er nog géén besluit is genomen en dat wellicht gewoon wordt doorgegaan volgens de huidige plannen. Bomen Een kortgeleden verschenen studie van onder anderen professor Leemans naar de besluitvorming rond het Oos terscheldeproject in de jaren zeventig heeft de vraag weer aktueel gemaakt of Tweede Kamer en regering destijds wisten waar ze aan begonnen. De minister: „Ik heb die besluitvor ming zelf meegemaakt, als nieuw ka merlid. Het enige wat ik er ter veront schuldiging aan kan toevoegen, maar dat klinkt wat vreemd - U kent de stel- lingname van mijn partij -. is dat in die tijd iedereen dacht dat de bomen tot in de hemel groeiden. Ik denk dat de fout die destijds is gemaakt er op neerkomt dat we ons onvoldoende hebben afge vraagd of in tijden dat het niet meer zo goed gaat met de economie het verant woord is om zo'n zware last op het bud get van verkeer en waterstaat te leg gen..." De minister heeft, wijzend op de totale verantwoordelijkheid van het héél ka binet voor de Oosterscheldewerken, die post als een oneigenlijke op haar begro ting gekenschetst. De economische te ruggang heeft er toe geleid dat de ande re ministeries „niet thuis gaven" toen zij met de moeilijkheden rond de Oos terschelde werden geconfronteerd. „En dat is gepruimd in die situatie, door de respectievelijke bewindslieden op ver keer en waterstaat". Later: „Ik heb in de ministerraad ge zegd: ieder die hier zit is minstens zo aangewezen als ik. en ik vind dat er een paar méér zijn aangewezen, om dit pro ject in de portefeuille te hebben." Lachend: Jk heb gevraagd: wie wil de Oosterschelde hebben? De minister president? Niemand was thuis..." Mevrouw Smit blijft van plan om de Oosterscheldedam voor de winter van '86 gereed te hebben. Desondanks is '86 „geen heilig getal". „Ik heb temporise ren overigens wel overwogen, maar dat blijkt in de tijd aanmerkelijk duurder. Je moet nu alleen niet zelf het slachtof fer worden van dat jaartal," zegt de mi nister, uitleggend dat voorkomen moet worden dat je je - als die omstandigheid zich zou voordoen - over de kop zou gaan werken om '80 te halen, terwij] dat over de kop werken ook wel eens duur zou kunnen uitvallen, Liftsluis Niet alle projecten die de voorgangers van mevrouw Smit om financiële rede nen hebben geschrapt hebben de Tweede Kamer bijvoorbeeld tot blij heid gestemd. Neem de liftsluis in de Oesterdam, waarvoor de minister straks ongetwijfeld in de Kamer moet verschijnen om ook haar 'neen' te ver dedigen. Zij is, maakt zij onomwonden duidelijk, niet van plan om de Kamer meerderheid haar zin te geven en de sluis toch aan te leggen: „Er is géén ruimte", zegt zij stellig. Enigszins cynisch: „Met dat project de ministerraad in om daar het geld te ha len, dat lijkt me niet erg haalbaar..." Desondanks komt er op korte termijn een gesprek met de Kamer van Koop handel West-Brabant en de gemeente Bergen op Zoom. hoewel de cijfers die vanuit deze regio zijn aangevoerd nog steeds worden bestreden. - Dat gesprek is dus 'window-dres sing"?. „Dat is onzin. Ik vind dat ik dan géén mensen moet uitnodigen. Ik weet wat zij nu op tafel gelegd hebben. Ik ben altijd graag bereid overtuigd te worden, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik nu nog niet overtuigd ben. Als zij denken ijzersterke argumenten in han den te hebben, dan komen ze langs." - Er zullen dan nieuwe argumenten moeten worden aangevoerd? „Ja. Er moeten andere argumenten op tafel komen dan nu..." Tolweg De Kamer heeft vorige week de tolhef- fïngs-plannen van het kabinet van ta fel geveegd, en ook de minister was graag bereid op deze dwaling terug te komen. Desondanks houdt zij vast aan de gedachte om tol te heffen op de auto weg die op de pijlcrdam moet worden aangelegd. Tijdelijk, wat de minister betreft. Mevrouw Smit: „Ik vind datje op deze manier een instrument hebt om dingen naar voren te halen. Als de keuze aan de orde is: wél een weg, maar dan een tol weg. of géén weg. dan denk ik dat ook de Kamer, misschien met bloedend hart, voor een tolweg zal kiezen." - is het of het één, of hel ander „Ik vrees dat er met veel ruimte tussen zit. Op ons ligt de dure plicht om zo mm mogelijk gebruik te maken van die 80- 20-regeling. We hoeven überhaupt niet in de ministerraad te komen met een bedrag waarin die formule hiervoor is toegepast - Zeeland zal zeggen het is een belofte uit een niet zo ver verleden. Mevrouw Smit: „Dat is natuurlijk toch een woord dat op het puntje van ieders tong ligt. Al die beloften zijn gedaan in tijden waarin we dachten dat de bomen tot in de hemel groeiden. Willen we orde op zaken stellen, echt weer boven water uitkomen, dan moeten we niet gaan piepen van: wat was er ook weer be loofd, maar we moeten bedenken wat nu strikt noodzakelijk is om uit het moeras te geraken". Dat brengt de Westerschelde-oeverver binding op tafel, want ook op dat ge bied lagen er. dat is althans de stelling van GS van Zeeland, beloften. - Was er wilsovereenstemming tussen Zeeland en het vorige kabinet? De minister, die er de nadruk op legt dat er géén relaties met het dure Oos terscheldeproject liggen - „ook als die brug bij Ameland had gelegen hadden we hetzelfde besluit genomen" - zegt: „Als ik in de notulen lees wat Van der Stee destijds gezegd heeft, waar hij zei er is een nieuw kabinet op komst dat de zaak ongetwijfeld zelf gaat bekijken, dan is dat de allergrootste slag om de arm die iemand m de politiek kan ma ken. Dat anderen dat niet willen horen of het anders verstaan, dat kan ik me voorstellen..." Koffie Neelie Smit-Kroes: ...'t gaat toch om de kern van de zaak" - Die anderen hadden ook gehoord dat Van der Stee zei dat het contract bin nen een week of dne getekend zou kun nen worden. „Ja, maar ik heb ook gezegd tegen de Zeeuwse delegatie dat ik het onverant woord vind dat dat gesprek toen heeft plaatsgevonden. Als je weet dat er een nieuw kabinet op de stoep staat, dan moetje zeggen: U kunt best een borrel en een kop kofie komen drinken, maar het is niet het moment om inhoudelijk op deze zaak in te gaan..." - Het verwijt is dat U en minister Ru- ding, door de rijksbijdrage plotseling te verlagen, het project achter de horizon hebben gemanipuleerd De minister begint met uit te leggen dat de lagere verkeersprognoses en het ge bruik van de veren die lagere bijdrage rechtvaardigen. „De aanname dat de hoogte van die bijdrage vaststond, was door één van de partijen gedaan. Ner gens is bij mijn weten zwart-op-wit vastgesteld dat dat het uitgangspunt was. maar zelfs als dat zo geweest zou zijn, dan was het toch nu onze verant woordelijkheid om de zaak opnieuw te bezien, en dat is waar wij mee bezig zijn in 't kabinet". - Ook met een hogere bijdrage zou U die oeververbinding niet aanleggen? „Ook dan is het buitengewoon moei lijk". Later: „Iedereen had dit besluit genomen. Ln onze situatie verkerend". Nu de VOW is afgevoerd, wordt er in Zeeland vanzelf méér nadruk op de ver betering van de veerdiensten gelegd. - Hoeveel mag een dubbeldekker kos ten? De minister „Niet zoveel als nu ge pland wordt". - Geen 75 miljoen dus. Twee jaar gele den was er 45 miljoen gereserveerd Hoeveel hebt U nu „Ik vind het niet verstandig om dat te zeggen. We hebben laten weten dat ver sobering voor alles geldt, dus ook voor de dubbeldekker Betekent daldat er geen salon komt, bijvoorbeeld? „Je moet zo oppassen dat je niet op stoelen van anderen gaat zitten, hoewel de verleiding soms groot is. Wij zeggen: beste mensen, dit is gewoon te hoog ge grepen. Als Zeeland daarover wil pra ten, dan kan dat. Dat moet bespreek baar zijn". Het zou dus alsnog op 75 miljoen kun nen uitkomen „Nee. Dat is te hoog. Wij vinden dat het aanzienlijk voordeliger kan". Over een vierde dubbeldekker wil de minister zich slechts voorzichtig uitla ten. Ze zegt niet dat-ie niet bespreek baar is, maar zegt ook niet, gelet op de verkeersprognoses, „sjonge jonge, wat een prachtig voorstel". Zo'n extra veerboot is géén doekje voor het bloe den voor de VOW: „We zijn hier niet bezig met een koppelverkoop". Mevrouw Smit is nog steeds overtuigd van de redelijkheid van het verlangen van het rijk om het beheer over de veer diensten over te nemen. Het is uit gangspunt van haar beleid, zegt zij. hoewel alles bespreekbaar is en zij best door argumenten overtuigd wil worden. Resten, wat de veren betreft, de tarie ven. Mevrouw Smit wil dat de gebrui kers méér gaan betalen, nu zij gezegd heeft dat het aandeel van het rijk in de tekorten - 60 procent, de andere 40 ko men van de tarieven- wellicht omlaag moet, Wordt die verhouding 50-50, een tariefverhoging met 20 procent? „We moeten proberen om dat te voorko men. Niets is uitgesloten op het mo ment, maar laten de mensen zich nou daar niet ongerust over gaan maken..." Dr P.S. Dewar, hoofdingenieur van Broomchemie als gastdocent op de Temeuzense scholengemeenschap Petrus Hondius. 9 een winst, geen investeringen, geen toekomst'. Hoofdingenieur (chief chemistry) dr P. S. Dewar van Broomchemie zegt na een uurtje doceren op de Temeuzense scholengemeenschap 'Petrus Hondius' precies waar het in het economisch bestel om gaat. Winst dus: voor de werkgever, de indus trieel, zaak van aanhoudende zorg om te overleven. Maar de leerlingen VWO 5 rekenen eigenlijk al niet meer op een toekomst. 'Bedrijven', zegt een zwartgelokte leerlinge in de gastles van Philips-produktiemanager dr ir N. J. T. A. Kramer, 'vragen bij vacatures altijd naar ervaring. Hoe kim je dat nu hebben als je juist uit de schoolbanken bent gestapt. En wat zeggen de bedrijven dan? Schoolverlaters, die kunnen niets. Woensdagmiddag, het aardrijks- kundelokaal op de derde ver dieping van het 'Petrus Hondius'. De slotseance van het project op die school. Voor de klas: dr Dewar van Broomchemie, producent van een reeks broomderivaten en dr ir Kra mervan Philips-Terneuzen, lampen fabrikant. De tekst op de humoristi sche kalender aan de muurluidt: 'Daar moet ik nog 'ns over slapen. Belt u me tegen eind werktijd nog maar eens op'. Hoe anders is het on dernemerschap, waarin winst sinds kort geen vies woord meer is. De toekomstverwachting van de werknemer-van-morgen Maar Kra mer laat het er niet bij zitten. Vindt dat de scholieren zich bij voorbaat gewonnen geven in de slag om ar beid. Houdthen voor .Zeker wel is er nog toekomst, maar feit is dat er min der mogelijkheden zijn dan vroeger. Garanties geeft niemand, waarbij we ons ook moeten realiseren dat er in toenemende mate hogere kwaliteits eisen zullen worden gesteld. Maar het bedrijfsleven zal, vooral als ge volg van de snelle technische ontwik kelingen, blijvend verlegen zitten om mensen die op de hoogte zijn van de laatste, modernste snufjes. Die in stroom moet gehandhaafd blijven, een bedrijf kan zich immers niet per mitteren twintig jaar lang met de ar men over elkaar te blijven zitten. Daarom: blijf optimistisch, werp vooraf geen barrière op door te zeg gen dat er toch geen werk meer is. Zelf kun je, door bij voorbeeld studie, al veel aan je situatie verandere- n. De Zeeuws-Vlaamse werkgever (di recteur, bedrijfsleider of kaderfunc tionaris) in de rol van leraar. Een ini tiatief én een pnmeur van de kring van werkgevers in de Zeeuws-Vlaam- se kanaalzone om de leerlingen van HAVO- en VWO-klassen op het .'Pe trus Hondius' en de christelijke scho lengemeenschap Zeldenrustcollege in Temeuzen inzicht te geven in de plaats én de taak van het bedrijfsle ven in de samenleving. Daartoe ge ven twee weken lang iop beide scho len één week) tien ondernemers van de bedrijven Dow Chemical. NSM. Philips. Broomchemie, CPC en CSM gastlessen over het functioneren van 'hun' bedrijf. Na een week doceren op het 'Petrus Hondius' (de komende week is het Zeldenrustcollege aan de beurt) be schouwt zowel rector E. G Wildeboer als secretaris drs a. a. u. oaiuau v cm de Kring van Werkgevers het gastles- senproject als een succes. Wildeboer: „Een goede zaak. De lessen zijn een aanvulling op de theorie op school, temeer daar het project een vervolg krijgt in de vorm van bezoekjes aan de deelnemende bedrijven" En drs Saman: ..Uit de bereidheid van de be- drijvan om aan het project deel te nemen valt af te leiden dat er grote waarde wordt gehecht aan informe ren over en de betekenis van het be drijfsleven in deze regio". Drs Saman legt de leerlingen doel en middelen van het project uit, vertelt over het functioneren van het be drijfsleven (de factoren kapitaal, ar beid. winst, groei en menselijke ver houdingen), gaat in op het belang van het onderwijs 'De overheid stopt jaarlijks 27 miljard in het onderwijs, dat is acht procent van het netto-na tionaal inkomen. Als bedrijfsleven vinden wij dat een vorm van investe ren, een investering in de toekomst') en refereert aan de energievoorzie ning, nu en in de komende jaren. Vraag uit de klas: „Waarom dringt de overheid er juist bij gezinnen op aan zuinig met energie te zijn, terwijl daar in dertig j aar misschien nog niet de hoeveelheid wordt verbruikt van een bednjf in één jaar?". De secretaris geeft toe: „Bij gezinnen gaat het inderdaad om beperkte be sparingen. maar ook die zijn heel be langrijk, ook voor de toekomst van het bedrijfsleven- Met name in de be drijven zijn er de laatste jaren ontzet tend veel energiebesparende maatre gelen genomen. Een bedrijf rede neert immers in cijfers: gaat iets te veel kosten, dan wordt er naar alter natieven gezocht". Citaat uit de brochure die de Kring van Werkgevers ter gelegenheid van het gastlessenproject voor de leerlin gen samenstelde: 'In commercieel economisch opzicht is de kanaalzone Zeeuwsch-Vlaanderen een aantrek kelijke vestigingsplaats voor de in dustrie: ideaal gelegen in het cen trum van de Benelux, aan een kanaal bevaarbaar voor zeeschepen tot 60.000 ton. Voor de werknemer een gebied met een gevarieerde werkge legenheid in een prettige en moderne sfeer Maar de VWO-leerling in de groep-Kramer kijkt sceptisch. Hij gelooft niet meer zo erg in die werkgelegenheid. Wel is er de hevi ge interesse in (behalve dan bij drie meisjes op de voorste rij die met zuchten, steunen en giechelen hun desinteresse niet onder stoelen of banken steken), zoals de Philips-ma< nager dat nitdrukt, 'hoe het er aan de andere kant van de muur aan toe gaat'. Vragen en discussie over de energiezuinige SL-lamp (leerlinge: „Er is dus eigenlijk niemand die pre cies weet hoe die in elkaar zit" na de uitleg dat de lamp door verschillen de afdelingen wordt ontwikkeld, vormgegeven en geproduceerd), de politieke opstelling van de onderne mer (Kramer: „Dat je ondernemer bent, hoeft toch niet meteen te zeg gen dat je WD stemtmaar toch vooral de toekomstige kansen op arbeid ("het maakt niet zo veel uit waar je werkt, als je maar werkt"). Vlak voor docent en leerlingen leder huns weegs gaan. legt Kramer nog even de drie meisjes het zwijgen op. „Dames, ik wil nog even de discussie volgen.Van de dames heb ik van middag in elk geval veel lol geha- (ADVERTENTIE) 7% f15.000,- Minimum inleg. Rente-uitkering per maand. Effectieve rente 7,23%. zeeuwse bondsspaarbank

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 9