LINDA RONSTADT PLATEN agenda rock-'n-roll 'is maar voor bepaald moment in je leven r" les comediens poppentheater au joly bois mephisto dokters doe normaal, joh! eczeem concerten films Door Dolf Ruesink) Rock-'n-roll staat of valt met de uitvoering. Er bestaan namelijk geen goede rock-'n-roll- f songs, alleen maar goede platen. Neem „Brown Sugar" van de Stones: geweldige plaat, iteressante tekst, maar geen song op zichzelf die een Ella Fitzgerald zou kunnen zingen. Rock-'n- oll is er bij uitstek om iets uit te schreeuwen of een reuze gitaarsolo te geven. Ik ga voor mijn olgende elpee terug naar de eerste helft van deze eeuw, het tijdperk van de „standaards", iummers als „Falling in love again" en „Someone to watch over me", die steeds een andere litvoering kunnen krijgen, omdat ze zo goed in elkaar zitten. Het is gek; iedere keer als ik egenwoordig bij popmuzikanten thuis kom, draaien ze steevast één ding: Frank Sinatra". Jnda Ronstadt (36) praat ontspannen ver een serie veranderingen in haar arrière. Ze denkt aan het afbouwen an de vermoeiende tournees en gaat it jaar muziekles (noten) nemen, om Ich over een jaartje of twee aan haar eugdpassie over te geven: de opera ten vriendelijke, goedlachse Ameri- [aanse, net zo beroemd om haar uiter- ijk als om haar uit folk en country ge roeide rockmuziek- We treffen het niet lecht: Linda is zojuist opgewekt kir- end uit de badkuip herrezen en kleedt ich in een stemmige blauwe overgooier van wol. Een naar het schijnt van kant gemaakte onderjurk, grijze maillots en bruine laarzen completeren het beeld van Ronstadt. (olgens toonaangevende Amerikaanse iladen (Time, Rolling Stone, New York 'ost) zou de in Tucson (Arizona) gebo- en winkeliersdochter een belangrijker ttatus hebben dan Barbra Streisand, iretha Franklin, Joni Mitchell, Carole ling of Diana Ross. Ze is namelijk de nige vocaliste wier platen (14 elpees) ie laatste jaren constant de platinum tatus halen. In 1977 verdiende Linda, if haar platenmaatschappij - dat is Binder duidelijk - al dne miljoen dollar net royalty's. Alleen met incidentele lappers, zoals de 13 miljoen exempla- en van Carole Kings „Tapestry", stre- en anderen Ronstadt voorbij. Roe weetje dat een deel van m'n fami- ie uit Nederland komt?!", roept ze ver- laasd, tegelijk het grote boeket wel- Vrijdag 4 februari De Schouwse groep 'Kees en de Snelbinders' treedt op in 'De Blaauwe Steen' in Goes. De groep maakt rock 'n' roll uit de periode eindjaren vijftig/beginjaren zestig. Het concert begint om 21.30 uur. De populairste groep van het mo ment. 'Doe Maar' treedt op in de sporthal van het gemeenschaps centrum 'Den Dulaaert' in Hulst. Aanvang 21.00 uur. In het Vlissings ontspanningscen trum De Piek treedt het Britse trio The Jets' op met authentieke roc kabilly, een mengeling van rock 'n' roll en country. The Jets treden om 21.00 uur aan. Zaterdag 5 februari De Nederlandse bluesformatie 'Barrelhouse' speelt in jeugdsoos Trogum' in Zierikzee. De muziek van de groep, met als middelpunt zangeres Tineke Schoenmaker, va rieert van honky tonk tot blues- rock. Aanvang 21.30 uur. Zondag 6 februari In het kader van het tienjarig be staan van jeugdsoos 'De Klomp' in Ovezande wordt een popfestival gehouden in De Stenge in Hein- kenszand. Aan het festival, dat duurt van drie uur tot halftien, werken mee: het Vlissings Rock Teejater, The View, Silly Thing en The Serial. In disco 'Royal* in Zoutelande treedt de Bevelandse popgroep 'Jam Jam' op. De stijl van dit or kest wordt door de groepsleden zelf omschreven als recht-toe recht-aan swingpop. Het concert begint om 15.00 uur. Vrijdag 11 februari Gitarist Jan Akkerman verzorgt een solo-optreden in jeugdsoos Brogum in Zierikzee. Het optreden vindt plaats in het kader van de tournee die Akkerman maakt om bekendheid te geven aan zyn nieu we langspeelplaat It could happen to you'. Aanvang 21.00 uur. komstbloemen verplaatsend, dat het wederzijds uitzicht belemmert. Mijn moeders familie heette Koopman en dat is later verbasterd tot Copeman. Mijn grootvader is hier tevergeefs op zoek geweest naar familie. Van mijn va ders zijde heb ik in Europa wel naamge noten aangetroffen, een architect Ron stadt in WestrDuitsland. Een echte band heb ik er trouwens niet door ge kregen". „Eigenlijk bestaat er meer culturele af finiteit met Mexico, waar mijn grootva der een ranch had. Muziek was in ons gezin een vast onderdeel van het da- geijkse bestaan: we zongen aan tafel, tijdens de afwas en in de auto. Mijn va der leerde ons die prachtige Mexicaan se songs. Een paar weken geleden heb ik samen met mijn pa nog gezeild in Mexico en we hebben er werkelijk de hele dag gezongen. Hij is 71, maar heeft nog steeds een prachtige stem, echt goddelijk. In Tucson heb ik een band van hem opgenomen. Een plaat met mijn vader opnemen zou het mooiste zijn, al is hij daar te nerveus voor". Vader Gilbert Ronstadt was het, die zijn katholiek opgevoede Linda Maria op jonge leeftijd een serieuze raad mee gaf. „Laat je nooit naakt fotograferen". Later kwam zijn dochter inderdaad voor de keuze te staan, toen Penthouse tot de ontdekking kwam dat de kassa- bel niet alleen zou rinkelen bij het pas seren van Linda's langspeelplaten. Te gen alle voorspellingen en adviezen in, ging Ronstadt ook niet „in the mo vies". Voor velen zal John Cougar een vol slagen onbekende zijn. Deze Ameri kaan van Nederlandse origine heeft met 'American Fooi' zijn vierde lp af geleverd. De singles 'Jack and Diane' en 'Hurt so good' hebben voor een door braak in de Verenigde Staten gezorgd, waar John en zijn band hebben laten zien dat zij zich qua populariteit nu met de groten in het vak kunnen me ten. Als voorprogramma werd bijvoorbeeld de groep Heart helemaal weggespeeld. In dr ruim zeven jaar dat Cougar nu meedraait is het hem met altijd zo voor de wind gegaan. Hij kreeg het etiket 'ru we bolster, blanke pit' opgeplakt en doet weinig om daar vanaf te komen. Bekendste wapenfeit van Cougar was tot nog toe dat hij het nummer 'Need a lover' schreef, dat door Pat Benetar tot een hit gezongen werd. Het is ook nu nog een goed voorbeeld van de muziek die hij maakt. Cougar op-zijn-best schrijft pittige meezingers met simpele teksten, die duidelijk maken hoe John 'over het le ven denkt. Hij schijnt het niet prettig te vinden om over zijn teksten te praten, maar uit alles blijkt dat hij een 'angry young man' is die zich desondanks in „Als zangeres ben ik onafhankelijk, als filmster een ingehuurde studiohulp. Ik heb mijn hele leven trouwens gewerkt om zangeres te worden. Een elektricien vraag je ook niet om loodgieter te wor den, dat zou verspilling van talent zijn. Dan zouden we Meryl Streep ook kun nen vragen om een rock-'n-rollplaat te gaan maken". Ze ziet meer in het theater. „Mijn groot moeder verzamelde operaplaten en die probeerde ik op mijn tiende na te doen, tevergeefs overigens. In 1980 heb ik ge zongen in „The Pirates of Penzane" van Gilbert en Sullivan en ik heb wat voor gezongen bij de Metropolitan Opera. Daar vonden ze dat ik talent heb. Het komende jaar wil ik me er intensief op gaan toeleggen en zanglessen nemen, voor de moeilijke middelgedeelten". klassiek Denkt ze vaak aan stoppen met tour nees? „Reken maar. Diooohhadioooh... Iedere morgen als ik wakker word, speelt de opera al door mijn hoofd. Rock-'n-roll is maar voor een bepaald moment in je leven. Het is net als met kunst, hoe meer verschillende dingen je proeft, hoe meer je het klassieke gaat waarderen. Popmuziek blijf ik wel erg belangrijk vinden, want het is een zeer flexibele uiting van een veranderende cultuur". Naar haar platen luistert ze nooit. „Ei gen platen geven geen inspiratie, ik ken geen artiest die thuis zijn muziek af draait Soms gaat er aan een artistieke zijn lot schikt. „Oh yeah, life goes or after the thrill of living is gone", zingi hij op 'Jack and Diane'. De vier lp's die John Cougar inmiddels heeft gemaakt verschillen in feite wei nig van elkaar. Het ongepolijste is er een beetje af. hij zoekt het wat meer bij het refrein en blijft liedjes schrijven waarin de gitaar het dominerende in strument is. In een tijd waar synthesi zers de macht aan het overnemen zijn is dat zo langzamerhand bijna een uni cum. Experimenten hoef je van John Cougar niet te verwachten. 'Recht voor z'n raap' past het beste bij hem. Vandaar ook dat hij eigenlijk wel van de bij naam Cougar af zou willen. Misschien over een tijdje dus een nieuwe lp van John Mellencamp. H. K. John 'Cougar' Mellencamp, American Fooi', IWEA K-57004) De zevende en laatste elpee van 'The Jam'Dig the new breed' levert een aardige collage live-nummers op uit het zesjarig bestaan van de drie-mans formatie. Een eerlijk verslag, live valt creatie een heel mensenleven vooraf; zetje dat op de plaat, dan is het vastge legd en in feite verleden tijd". Thuis in Los Angeles, of in haar appartement in New York, luistert Linda het liefst naar klassiek, opera, 50'er jaren, Bothy Band. Kate en Ann McGamgle. Chief tains, Randy Newman „mijn buurman, van wie ik net een originele tape heb losgezeurd") en Emmylou Harris. Ze vertelt, dat er mogelijk alsnog een plaat met Emmylou en Dolly Par ton komt. „Al is het bij stukjes en beetjes. Destijds hebben we tien nummers in tien dagen opgenomen. Dat is natuurlijk te kort. we hebben drie maanden nodig. Die plaat moet er komen en als het aan Em my en mij ligt. het liefst helemaal akoestisch". Muzikaal is ze niet alleen door haar ei gen platen bekend, maar ook om haar samenwerking met J D Souther, de Eagles, Jackson Browne, Randy New man, Little Feat, Rolling Stones en vele anderen, voornamelijk uit de vroegere „druggy psychedelic L.A.-scene", zoals ze het zelf noemt. Legendarisch is het verhaal over haar kordate optreden in een bar. Linda (lachend): Jackson Browne speelde daar, zonder een bege leidingsband, en werd vijftig keer over stemd door een dronken vent. Niemand deed er iets aan en toen heb ik die kerel meteen een optater verkocht". Is onze gesprekspartner zo sterk? „Nee, die vent was zo dronken". Op politiek terrein heeft Ronstadt zich ingezet voor de anti-kernenergiebewe ging. Op dit moment is ze sympathi sant van de Freeze-movement (bevrie zing kernwapens). „We hebben er ze ven jaar hard voor gewerkt, de keuze is nu aan de mensen. Als muzikant ben je geen dictator die iets opdringt. Laten de Amerikanen zelf een oordeel vor men over deze bewapeningswaanzin, die de economie een bankroet zal be zorgen en voor de mensheid zo vrese lijk gevaarlijk is". Ze zucht, als super cowboy Ronnie ter sprake komt. „Met hem aan de macht ziet het er niet best uit". Of hij herkozen wordt? „Een ding is zeker, mijn stem zal-ie niet krijgen". er voor een groep weinig te verbergen. Het blijkt voor The Jam een zware op gave om tijdens de optredens - van 1977 tot en met 1982 in verschillende plaatsen in het Verenigd Koninkrijk- voldoende afwisseling in het repertoi re te behouden. Op de voorgaande stu die-elpees lukte dat. En live bleven de leden van de groep (gekleed in nette kostuums, compleet met stropdassen) wellicht boeien door hun energieke act, maar daarvan is op de plaat wei nig te zien. Het totale geluid van de band blijft teveel hetzelfde. Een groot lichtpunt in de duisternis is het gitaarspel van Paul Weller Hij kent zijn instrument en de mogelijkheden daarvan en benut die tijdens de optre dens op virtuoze wyze Zo zeer zelfs, dat de ritmesectie (Bruce Foxton. bas en zang en Rick Buckler, drums) enigszins naar de achtergrond van de muziek wordt verwezen. Maar Weller was altijd al de centrale figuur van The Jam, ook wat teksten en zang betreft. Zonder iets af te doen aan de klasse en inventiviteit van de andere bandleden. The Jam is een van de meest melodieus spelende groepen uit de punk en new wave gebleven. Dat leverde herkenbare muziek op. soms in schril contrast staande met de muziek van andere punkbands. Beheersing van de instru menten vormde nooit een probleem voor het trio. Die muzikale kwaliteit maakt veel goed. Verder geeft de elpee een levendig beeld van de stormachtige loopbaan van The Jam, de ontwikkeling van de groep. Be halve 'Dreams of children' verschenen alle nummers al eerder op elpees. Uit schieter op 'Dig the new breed' is Paul Welier's 'Thai/s entertainment', een nummer dat hij in tien minuten schreef, toen hij om vier uur 's morgens dronken de kroeg uitkwam. Jammer, dat de groep niet op de gehele plaat die kunde laat horen. Misschien zijn de afscheidwoorden van Weller op de hoes van de plaat voor deze plaat nét iets te hoog gegre pen: 'I wanted it perfect, but settled for good'. R. G. DNDERDAG 3 FEBRUARI 1983 PZC/kunst/cultuur Een scene uit Toevallige ontmoeting', een eenakter ge speeld door Les Comediens Zaterdagavond zet theatergroep Les Comédièns uit Uden in het Kuiperspoorttheater te Middelburg twee eenakters op de planken: 'Toevallige ontmoeting' van Noel Coward en 'Tot heden niet teruggekeerd' van Phi lip Johnson. In de thriller 'Tot heden niet teruggekeerd' wordt de psychologische wereld van Louise Chester belicht. Haar man ging 25 jaar geleden naar de groenteman om toma ten te kopen en is daarvan niet teruggekeerd. Op een fijnzinnige manier laat de schrijver het tot de werkelijk heid doordringend denken van Louise overkomen. Spelers zjjn: Hermi van der Werff, Karin Smits, Annelies Stroeken, Jos Verhoeven. Sylvia Bosboom en Gery van Meersbergen. De regie is van Theo van den Boom. In de eenakter van Noel Coward wordt in vijf korte tafe relen de opgang en de ondergang van een uitzichtloze liefde behandeld. Uitzichtloos mede door de fijne karak ters van de twee hoofdpresonen (Laura en Alec) die on danks de tot hartstocht groeiende genegenheid voor el kaar. uiteindelijk toch voor hun maatschappelijke ver antwoordelijkheid kiezen. Spelers zijn: Willy van de Heuvel, Toos Barendregt. Liz Parren, Gerry Peters. Eric de Goeij. Pieter Jansen. Rob v.d. Heuvel, Bart Smit, Mies v.d. Voort en Henriette Scheffer. De regie is van Jan Peters. Het poppentheater Parcival in Middelburg heeft voor woensdagmiddag een voorstelling van het poppenspel 'De terugkeer van Roosje', gespeeld door Saar den Hol lander, op het programma staan (1430 uur). Zondagmiddag geeft het ensemble 'Au joly bois' een concert in het Middelburgse Demerary Ambachtencen trum in de serie 'Muziek in Demerary'. (15.00 uur) Mieke van Brussel. Hans Goddefroy. Frans van den Hurk, Gerard van Oers en Bram Wijnands laten op on conventionele manier de (dans)muziek uit de Midde leeuwen en Renaissance met Bourgondische plezier her leven- Het ensemble, in originele speelmanskledlj. brengt liederen tengehore uit Frankrijk, Spanje. Italië, Nederland en Duitsland. Verder worden oude dansen gespeeld, zoals de Pavane, Gaillarde, Ronde Bransle en Gavotte van Susato. De muziek wordt gemaakt op replica's van oude instru menten zoals chalumeaux, zink, ruispijp, blokfluit, her dersfluiten, benen fluiten, draailieren, snarentrom. schalmei, diverse doedelzakken, slag- en rinkelinstru menten. Het ensemble, dat internationaal bekend Is, heeft diver se langspeelplaten gemaakt met speelmanmuziek. Sewn Vanavond, donderdag, vertoont de Filmliga in het Zuidlandtheater te Temeuzen de film 'Mephisto' van Istvan Szabo. (20.00 uur) De film, naar het gelijknamige boek van Klaus Mann, won in 1982 de Oscar voor de beste met-Engelstalige film. Klaus Mann beschreef in zijn boek het karakter van zijn zwager Gustaf Gründgens in de figuur van Hendrik Hófgen. In deze sleutelroman van Mann, die lange tijd in Duitsland taboe is geweest, wordt de loopbaan van Hen drik Hófgen belicht: hij heeft alles over voor zijn carrière en collaboreert daartoe met de nazi's. Hij brengt het dan ook in zijn vak tot de hoogste top en mag zelfs op de verjaardag van de generaal de feestrede houden. Hij speelt ook deze rol feilloos, ook al wordt hij door innerlij ke twijfels geplaagd. Als de generaal hem meeneemt naar het Olympisch Stadion in aanbouw en hem het lege speelveld opstuurt, vraagt de acteur angstig: „Wat wil len de mensen van me? Ik ben toch maar een acteur?" De acteur heeft dus zijn ziel verkocht aan het nationaal- socialisme van Hitier en consorten. En met een duivelse lalheid wast hij voortdurend het bloed van z'n handen. Kijkend naar de straatterreur van SA-mannen zegt hij bijvoorbeeld: ze zijn zeker dronken. Spelers zyn: Klaus Maria Brandaur i Hendrik Hófgen), Krystyna Janda (Barbara Bruckner), Hdlkó Bansagi (Ni- colette von Niebuhr), Karin Boyd (Juliette Martens) en Rolf Hoppe (de generaal). Het Mechels Miniatuur Teater geeft morgen, vrijdag, in de Schouwburg te Middelburg een voorstelling van 'Dokters', een toneelstuk van Rolf Hochhuth. (20.00 uur) 'Artztinnen', zoals het stuk oorspronkelijk heet, ging in november 1980 in première in Mannheim en Berlijn. Hochhuth heeft het, evenals zijn voorgaande stukken, gebaseerd op documentaire gegevens. Het speelt zich af in de wereld van de farmaceutische industrie van van daag en in diverse takken van de moderne geneeskunde. Hochhuth roept het beeld op van een maatschappij die door spelregels in stand wordt gehouden en waarin de mensen, die daarin (letterlijk) opereren, vaak het zicht op de werkelijkheid verliezen; ook wanneer ze menen te handelen naar de beroepsethiek, waaraan ze zich gebon den weten. Als rode draad loopt een familiedrama door het stuk. Dokter Lydia Braspenninckx, werkzaam in de farma ceutische industrie, wordt op 60-jarige leeftijd ontslagen omdat ze weigert haar integriteit op het spel te zetten. Haar dochter Katia, anesthesiste, raakt betrokken bij een mislukte chirurgische ingreep met de dood als ge volg. Verder is er nog Thomas, zoon van Katia en klein zoon van Lydia, die vakantiewerk doet in het bedrijf van Lydia. Het familiedrama legt de relaties bloot tussen de farmaceutische wereld en die van de collega's in de ge neeskunde. Spelers zijn: Jos Geens. Theo Hijzen, Nellij Rosiers, Luc Springuel, Jenny Tanghe, Nora Tilley, Jacques Vermei- re, Manu Verreth, Mandus de Vos en Tuur de Weert. De regie is van René Verreth. Het ensemble 'Au joly bois' treedt op in Demerary. Het Wiedus Jeugdtheater uit Rotterdam geeft woens dagmiddag in het Zuidlandtheater te Terneuzen een voorstelling van de kinderproduktie 'Doe normaal, joh!' voor kinderen van acht tot twaalf jaar. (15.00 uuf) Het stuk gaat over twee kinderen. Kees en Linda, die er allebei op een of andere manier uitspringen in hun omge ving. Lastpakken, dwarsliggers en stoorzenders, in ie dere klas, bij elke groep kinderen, is er altijd wel eentje die geen moment stil kan zitten en waar geen huls mee te houden is. Toch zijn ze nodig om hun omgeving wakker te houden. Kees wordt snel driftig, begint dan met z'n armen rond zich heen te maaien en komt niet meer uit zijn woorden. Linda maakt de indruk van een welopgevoed kind. maar steelt en kan zeer geniepig zijn. Linda doet het prima op school. Kees niet. Per ongeluk ontmoeten Kees en Linda een zekere Hendrik die zich professioneel a-sociaal noemt. Hij maakt hen op een niet-zachtzinnige manier duidelijk dat het weinig zin heeft ongericht om je heen te slaan zoals Kees doet, of je klakkeloos aan te passen aan de groep en stiekem doen. zoals Linda. Hoe het wel moet zoeken ze samen uit en Hendrik steekt daarbij ook het een en ander van de kinderen op. Maar dan komt Bobbie een lefgozer, die de buurt terroriseert. En Kees en Linda gaan er als eerste dwarsliggers tegen in.... Het stuk is tot stand gekomen in samenwerking met de schrijver Karei Efikman en wordt gespeeld door John Buysman, Carla Dekker, Herman Douw, Don van Dljke. Rina Galama en Louis Kockelmann. De regie ls van Robbie Daniels. Gijs de Lange (links) en Han Kerckhoffs in Eczeem Zuidelijk Toneel Globe geeft woensdagavond in het Vestzaktheater te Vlissingen een voorstelling van 'Ec zeem', een 'vakantiecomedie' van Gerdjan Rijnders. (20.30 uur) Eczeem is donderdag. 10 februari, te zien in de Schouwburg te Middelburg. i20.00 uur) 'Eczeem' is de derde zogenaamde 'vakantiecomedie' van Rijnders (1949) dat door het beroepstoneel in Nederland wordt opgevoerd. In het stuk wordt door de auteur het 'herhalingsprincipe' in de taal toegepast om de cirkelre deneringen. waarin de personages gevangen zitten dui delijk te maken en hiermee de onoplosbaarheid van hun problemen aan te geven. Met een dosis in dope en drank gedrenkte humor en ironie wordt de onmacht en het onbegrip van zes perso nages, cq drie generaties getekend. Een homofiele zoon bezoekt zijn ouderlijk huis, gelegen aan de Spaanse oost kust. De paren vinden elkaar 'zielig', maar terwijl de jongens deze 'zieligheid' van zichzelf onderkennen, wij zen de ouders elke vorm van kritiek op hun bestaan af. Alleen de oudste generatie schijnt nog iets van het leven te willen maken. Maar er blijkt voor niemand een kans te zijn. De noodlotsgedachte achter het stuk houdt geen aanval in op één van de figuren uit het stuk, maar toont (zelftspottend hun aller ellende, waarvoor de vermeende oplossingen variéren, maar hen niet verder helpt: ec zeem zit in het bloed en dat 'bloed blijft' Spelers zijn: Wim van der Grijn, Nora Kretz, Han Kerck hoffs, Gijs de Lange, Llesbeth Coops, Ton Selter, Bets van der Wal en Tom Zeegers. De regie is in handen van Paul Vermeulen Windsant. Zaterdagavond treedt het oude-stijl jazz-ensemble New Orleans Music Company op in hotel Britannia te Vlisstngen. (21.00 uur) Dmitri Ferschtman, cello en Mila Baslawskaya. piano, geven zondag een koffieconcert in de Concertzaal tc Middelburg. (11.30 uur) Op het programma staan de volgende werken: Giuseppe Valeniini: sonate in E gr t; Ludwig van Beethoven. So nate nr3inA gr top 69, Johannes Brahms: Sonate nr 1 (n e kit op 38. Het jongerencentrum Midgard Middelburg vertoont zaterdagavond de film 'Het meisje met hel rode haar van Ben Ver bong met Renée Soutendijk in de hoofdrol. (20.30 uur) Zondagmiddag is de film The boys from Brazil' van Franklin J. Schaffher te zien m t Beest in Goes. <15.00 uun

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 19