FIAT PASSEERT DE ANWB/BOVAG INRUILPRIJZEN MET 1000TOT 2500 GULDEN. toekomst auto-brandstof vooral gas O GULDEN MEER INRUIL: PANDA V.A. 11.650,- 1250 GULDEN MÉÉR INRUIL: 127 V.A.12.535,- 2000 GULDEN MÉÉR INRUIL: 131 V.A. 20.340,- Tussen 3 en 22 februari zijn de inruilprijzen in de ANWB/ BOVAG koerslijst aan de te lage kant Tenminste, voor wie een nieuwe Fiat* koopt Want gedurende die periode uw auto inruilen bij Fiat betekent dat u een inruilprijs krijgt die 1000 tot 2500 gulden hoger ligt dan de ANWB/BOVAG koers lijst aangeeft Zomaar. Zonder dat u er iets voor hoeft te doen of voor te laten. Koopt u een Fiat Panda, met z'n verbazingwekkende binnenruimte, frappante zuinigheid en vele lollige mogelijkheden, dan krijgt u 1000 gulden méér inruil. Kiest u voor de Fiat 127, die met zijn vormgeving slecht nieuws betekent voor Engelse, Duitse, Franse en Japanse autofabrikanten, dan strijkt u 1250 gulden méér inruil op. Wordt het een Fiat 131, de van A tot Z reiswagen waar je na een lange rit niet verkreukeld uitkomt, dan kunt u rekenen op 2000 gulden méér inruil. En heeft u uw zinnen gezet op de Fiat Argenta, de auto die bewezen heeft dat overdaad soms wel degelijk baat, dan steekt u maar liefst 2500 gulden méér inruil in uw zak Er is maar één 'maar'; wees er snel bij! Uw Fiat dealer wacht al op u. FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. TUSSEN 3 EN 22 FEBRUARI EEN INRUILPRIJS DIE 1000TOT 2500 GULDEN HOGER LIGT DAN DE ANWB/BOVAG KOERSLIJST AANGEEFT. 16 DONDERDAG 3 FEBRUARI 19 Dl *Dït aanbod is niet van toepassing op de beperkt leverbare Fiat Prima serie. Argenta C Prima en Ritmo. Prijzen inkl. BTW en exkl alleveringskosten. GOES: AUTO DAGEVOS B.V. i.o. KUYPERLAAN 287, TEL. 01100 - 312 80 MIDDELBURG: EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE L. BLAAS, HERCULESWEG 12, TEL. 01180 -12918 OOSTKAPELLE: W. VAN HEKKEN, DOMBURGSEWEG 83, TEL. 01180-15 69 TERNEUZEN: AUTOBEDRIJF A. DE KEIJZER ZN B.V., ALVAREZ- LAAN145, TEL. 01150 - 9 45 64 VLISSINGEN: AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V., INDUSTRIEWEG 19, POSTB. 95, TEL. 01184 -1 77 36 ZIERIKZEE: AUTO BEDRIJF VAN DER WEKKEN B.V., DRIE KONINGENLAAN 1, TEL. 01110 - 2212. (Door Siem Leeuwenkamp Al heel wat jaren is het ener gieverbruik in de wereld het onderwerp waarover ge sproken wordt. Met name het benzineverbruik en de prijs van benzine is voor velen een dagelijkse zorg. Vandaar dat er alles aan wordt gedaan om zo zuinig mogelijk te rijden. Naast zuiniger rijden is het in de toekomst mogelijk dat er op geheel andere brandstoffen wordt overgestapt dan benzi ne. Als we al het gas dat bij de Noordzee- olieproduktie vrijkomt gebruiken, dan zou bijvoorbeeld de helft van de Euro pese auto's er op kunnen rijden. Het zoeken naar alternatieve brandstoffen is voor ontwikkelingslanden zonder meer belangrijk. Anders zijn ze afhan kelijk van (dure) Import uit olieprodu cerende landen. Uiteraard geldt dit ook voor het Westen, zij het in mindere ma te, al was het alleen maar door een even wichtiger handels- en betalingsbalans. Wegtransport vindt voornamelijk plaats met brandstoffen gebaseerd op olie. Personenauto's gebruiken vooral benzine en vrachtverkeer veelal diesel. In de meeste gevallen zijn de motoren en hun respectievelijk gebruik goed op elkaar afgestemd. Lichte brandstoffen worden momenteel meer gevraagd dan de zware. Dat betekent voor raffinade- rijen grotere hoeveelheden olie die voor dat doel „opgewaardeerd" moeten wor den door allerlei toevoegingen. In de nabije toekomst zullen gas en al cohol aanvaardbare alternatieve brandstoffen zijn. Niet alleen LPG, als bijprodukt bij de raffinage van olie en oliewinning, maar ook aardgas zullen belangrijker worden voor het trans port. Daarnaast is er alcohol als brand stof. Ethanol wordt al in Brazilië ge bruikt, zij het niet met enorm succes. Veel landen zien dan ook geen heil in deze brandstof, geproduceerd uit sui kerriet of granen. Methanol kan uit aardgas en steenkool gemaakt worden. Uit aardgas is het enkel het omzetten van energie waardoor het compacter in een tank opgeslagen kan worden. Uit steenkool daarentegen is de pro- duktie heel wat lucratiever en de voor raden zijn gigantisch groot. Wat voor brandstof er ook wordt ge bruikt van groot belang is hoeveel de motor per kilowatt nodig heeft. Het op voeren van uitlaatgaseisen zal het brandstofverbruik verhogen. Dus het zoeken naar goedkopere alternatieve?, is een nuttige zaak. Temeer daas- zij veelal ook nog een schonere verbran ding hebben. De laatste tijd wordt er bij de motorenbouw op gelet dat ze bij een laag verbruik toch voldoende vermo gen leveren. Voor de toekomst zal er steeds meer een trend naar motoren zijn die een hoge compressie koppelen aan een arm mengsel. Die motoren hebben drie grote voorde len: kunnen goed op diverse soorten gas lopen, voldoen zondermeer aan de uit laatgaseisen en verbruiken per gelever de kilowatt minder. In dit verhaal hoort natuurlijk ook diesel thuis. Menigeen is er de laatste jaren op overgegaan. Ver gelijken we evenwel het geleverd ver mogen van diesel met benzine, dan valt diesel in het nadeel uit met een hoger verbruik. Daar is inmiddels wel wat op gevonden, turbo. Daarmee wordt uit- laatgasdruk gebruikt om een betere vullen van de cylinders te krijgen. Daar door ontstaat er meer vermogen en wordt er minder verbruikt. De vraag is of toename van dieselmoto ren wel zo gunstig is, gelet op olievoor raden en olieprijzen. Vandaar dat het overgaan op brandstoffen als LPGt', aardgas, methanol en ooit eens water stof een zinniger zaak is. In ons land rijdt 1 op de 10 auto's al op LPG. Het is haast overal te tanken, maar dat is in het buitenland nog niet het geval. De motoren zijn dan ook geschikt voor twee soorten brandstof: benzine en LPG. Als ze alleen gebouwd waren om LPG te gebruiken zouden ze veel zuini ger kunnen lopen. Aardgas is ook bruikbaar, alleen heeft men daar last met de actieradius door de beperkte mogelijkheid van opslag. Voor stadsbussen is het zondermeer een goed alternatief. In Groningen rij den er bijvoorbeeld al enkele, evenals elders in Europese steden en bij test centra van automobielfabrikanten. Gemengd gebruik van brandstoffen in één motor wordt al langer toegepast. Ook bij zwaardere motoren vindt dat reeds geruime tijd plaats. TNO heeft bijvoorbeeld een project in Wenen lo- fDoor Harry Kuiper) Lichtmetalen wielen hebben meer te bieden dan alleen het oppervlakkige gegeven dat ze mooi en duur, en bijge volg een gewild object voor diefstal zijn, Tegen diefstal zijn lichtmetalen wielen te beveiligen met behulp van speciale slotbouten. Wat overblijft is een technische aspect waardoor de wegligging en het brandstofverbruik van de auto worden verbeterd. Belangrijk voor de wegligging van een auto is de hoeveelheid onafgevoerd ge wicht, of wel de massa tussen de carros serie en de weg die niet geveerd is. Wie len zijn niet, of nauwelijks geveerd. On effenheden in de weg worden enigszins door de banden opgevangen, maar niet veel. Alles wat direct aan de wielen is verbonden telt mee voor de hoeveel heid onafgevoerd gewicht. Bij de achterwielen van Citroëns eend, die onafhankelijk en direct zijn ge veerd, is die massa aanzienlijk kleiner dan bij een auto met bladveren en ach terwielaandrijving, te meer omdat de hele achteras met inbegrip van het dif ferentieel bij de onafgevoerde massa behoren. Lichtmetalen wielen, aldus de heer H. E. Elgersma van Continental Rubber geven in vergelijking met sta len wielen een gewichtsbesparing van gemiddeld 30 procent, afhankelijk van het totale gewicht van de auto. Maar dat niet alleen. Door zorgvuldige analyse en verhoging van de eisen die aan wielen gesteld kunnen worden, zijn lichtmetalen wielen 7,0 ontworpen dat zij een beter rijgedrag van de auto tot gevolg hebben. Een omstandigheid die ook wordt veroorzaakt doordat zij sterker, lichter en ook breder zijn dan stalen wielen. Daardoor worden schokdempers en vering minder be last. het aantal voel- en hoorbare tril lingen wordt verminderd. Daaruit vloeit voort dat wegligging en be stuurbaarheid eveneens toenemen. Hieruit kan intussen tevens worden af-, geleid dat wie lichtmetalen wielen te duur vindt en in plaats daarvan siedek- sels op zijn stalen wielen drukt, mecha nisch het tegendeel bereikt van de voor delen die lichtmetalen wielen bieden. Maar lichtmetalen wielen kosten wel een stuiver meer. Helgersma noemt een prijs van 1000 gulden, waarvoor dan met alleen de nieuwe wielen, maar ook de bijbehorende bredere banden wor den geleverd en gemonteerd. Daar staat tegenover dat lichtmetalen wielen volgens Helgersma vier keer langer meegaan dan stalen exempla ren. Dat betekent dat de eigenaar de wielen kan meenemen naar zijn vol gende auto, maar die moet dan wel de zelfde wielmaat hebben. En dat geeft twijfels, want wie weet de wielmaat van zijn derde auto na de huidige? Het beste moment om lichtmetalen wielen te nemen is dus bij aanschaf van een nieuwe auto, of wanneer de banden vernieuwd moeten worden. Volgens Helgersma is het in Duitsland al zo dat rond een kwart van alle nieuwe auto's op lichtmetalen wielen worden afgele verd. In Nederland is de verkoop veel beperkter In absolute zin, maar ook re latief, worden aluminium wielen het meest verkocht in de drie grootste ste den. De verkoop stijgt wel, maar zeker in het huidige economische klimaat is de stijging niet bijzonder groot. pen. Daar zijn de 400 stadsbusset schikt gemaakt voor een gen» E brandstofsysteem van een derde |T en de rest diesel. Hoewel gebruifci d alternatieve brandstof het doelt cl bleek de schonere verbranding!11 meest op te vallen. In die beginjare h sloot dat al mooi aan bij wettelijl h sen en technologische ontwikkel») P Tien jaar later waren alle voerti)21 volledig geschikt voor gas. En wei11 gekozen voor de motoren met 1w compressie en arm mengsel. Dergfiv motoren staan nu dus volledig in langstelling voor personenauto's. a k Het gemengde brandstof-systeei d vooral interessant als tanken var a der brandstoffen slechts beperk»}; gelijk is. Anders moet gekozen wei u voor volledige omschakeling vïd motoren op de nieuwe brandstol? v vrachtverkeer waar bet hier om! a kan zonodig weer terugschakelt a diesel. Daarvoor is een speciaal I g ontsteking nodig, waaraan TNOlg menteel werkt. Dit systeem, „pil: z, jection" geheten, zal mogelijk m« v schikt zijn voor stationair draax k motoren (electriciteitsopwekken v terpompen e.d.) dan voor vraoKfl, keer. L Tot slot nog een interessant projet) b TNO. Dat is het apparaat met de it lijkheid om op gemengde brands' één tank te rijden. Langs electron weg wordt het fnengsel constant! carburateur gelijktijdig geregel een storingsvrije loop te garant» Deze uitvinding wordt met succ proefd op 15 Volvo's 343. Voor da staat er op het terrein van TNO eea thanolpomp.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 16