FIAT PASSEERT DE ANWB/BOVAG
INRUILPRIJZEN MET 1000TOT 2500 GULDEN.
toekomst auto-brandstof vooral gas
O GULDEN MEER INRUIL: PANDA V.A. 11.650,-
1250 GULDEN MÉÉR INRUIL: 127 V.A.12.535,-
2000 GULDEN MÉÉR INRUIL: 131 V.A. 20.340,-
Tussen 3 en 22 februari zijn de inruilprijzen in de ANWB/ BOVAG
koerslijst aan de te lage kant
Tenminste, voor wie een nieuwe Fiat* koopt Want gedurende
die periode uw auto inruilen bij Fiat betekent dat u een inruilprijs
krijgt die 1000 tot 2500 gulden hoger ligt dan de ANWB/BOVAG koers
lijst aangeeft
Zomaar. Zonder dat u er iets voor hoeft te doen of voor te laten.
Koopt u een Fiat Panda, met z'n verbazingwekkende
binnenruimte, frappante zuinigheid en vele lollige mogelijkheden, dan
krijgt u 1000 gulden méér inruil.
Kiest u voor de Fiat 127, die met zijn vormgeving slecht nieuws
betekent voor Engelse, Duitse, Franse en Japanse autofabrikanten, dan
strijkt u 1250 gulden méér inruil op.
Wordt het een Fiat 131, de van A tot Z reiswagen waar je na een
lange rit niet verkreukeld uitkomt, dan kunt u rekenen op 2000 gulden
méér inruil.
En heeft u uw zinnen gezet op de Fiat Argenta, de auto die
bewezen heeft dat overdaad soms wel degelijk baat, dan steekt u maar
liefst 2500 gulden méér inruil in uw zak
Er is maar één 'maar'; wees er snel bij! Uw Fiat dealer wacht al op u.
FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE.
TUSSEN 3 EN 22 FEBRUARI EEN INRUILPRIJS DIE 1000TOT 2500 GULDEN HOGER LIGT DAN DE ANWB/BOVAG KOERSLIJST AANGEEFT.
16
DONDERDAG 3 FEBRUARI 19
Dl
*Dït aanbod is niet van toepassing op de beperkt leverbare Fiat Prima serie. Argenta C Prima en Ritmo. Prijzen inkl. BTW en exkl alleveringskosten.
GOES: AUTO DAGEVOS B.V. i.o. KUYPERLAAN 287, TEL. 01100 - 312 80 MIDDELBURG: EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE L. BLAAS, HERCULESWEG 12, TEL.
01180 -12918 OOSTKAPELLE: W. VAN HEKKEN, DOMBURGSEWEG 83, TEL. 01180-15 69 TERNEUZEN: AUTOBEDRIJF A. DE KEIJZER ZN B.V., ALVAREZ-
LAAN145, TEL. 01150 - 9 45 64 VLISSINGEN: AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V., INDUSTRIEWEG 19, POSTB. 95, TEL. 01184 -1 77 36 ZIERIKZEE: AUTO
BEDRIJF VAN DER WEKKEN B.V., DRIE KONINGENLAAN 1, TEL. 01110 - 2212.
(Door Siem Leeuwenkamp
Al heel wat jaren is het ener
gieverbruik in de wereld
het onderwerp waarover ge
sproken wordt. Met name het
benzineverbruik en de prijs
van benzine is voor velen een
dagelijkse zorg. Vandaar dat er
alles aan wordt gedaan om zo
zuinig mogelijk te rijden.
Naast zuiniger rijden is het in
de toekomst mogelijk dat er op
geheel andere brandstoffen
wordt overgestapt dan benzi
ne.
Als we al het gas dat bij de Noordzee-
olieproduktie vrijkomt gebruiken, dan
zou bijvoorbeeld de helft van de Euro
pese auto's er op kunnen rijden. Het
zoeken naar alternatieve brandstoffen
is voor ontwikkelingslanden zonder
meer belangrijk. Anders zijn ze afhan
kelijk van (dure) Import uit olieprodu
cerende landen. Uiteraard geldt dit ook
voor het Westen, zij het in mindere ma
te, al was het alleen maar door een even
wichtiger handels- en betalingsbalans.
Wegtransport vindt voornamelijk
plaats met brandstoffen gebaseerd op
olie. Personenauto's gebruiken vooral
benzine en vrachtverkeer veelal diesel.
In de meeste gevallen zijn de motoren
en hun respectievelijk gebruik goed op
elkaar afgestemd. Lichte brandstoffen
worden momenteel meer gevraagd dan
de zware. Dat betekent voor raffinade-
rijen grotere hoeveelheden olie die voor
dat doel „opgewaardeerd" moeten wor
den door allerlei toevoegingen.
In de nabije toekomst zullen gas en al
cohol aanvaardbare alternatieve
brandstoffen zijn. Niet alleen LPG, als
bijprodukt bij de raffinage van olie en
oliewinning, maar ook aardgas zullen
belangrijker worden voor het trans
port. Daarnaast is er alcohol als brand
stof. Ethanol wordt al in Brazilië ge
bruikt, zij het niet met enorm succes.
Veel landen zien dan ook geen heil in
deze brandstof, geproduceerd uit sui
kerriet of granen. Methanol kan uit
aardgas en steenkool gemaakt worden.
Uit aardgas is het enkel het omzetten
van energie waardoor het compacter
in een tank opgeslagen kan worden.
Uit steenkool daarentegen is de pro-
duktie heel wat lucratiever en de voor
raden zijn gigantisch groot.
Wat voor brandstof er ook wordt ge
bruikt van groot belang is hoeveel de
motor per kilowatt nodig heeft. Het op
voeren van uitlaatgaseisen zal het
brandstofverbruik verhogen. Dus het
zoeken naar goedkopere alternatieve?,
is een nuttige zaak. Temeer daas- zij
veelal ook nog een schonere verbran
ding hebben. De laatste tijd wordt er bij
de motorenbouw op gelet dat ze bij een
laag verbruik toch voldoende vermo
gen leveren. Voor de toekomst zal er
steeds meer een trend naar motoren
zijn die een hoge compressie koppelen
aan een arm mengsel.
Die motoren hebben drie grote voorde
len: kunnen goed op diverse soorten gas
lopen, voldoen zondermeer aan de uit
laatgaseisen en verbruiken per gelever
de kilowatt minder. In dit verhaal hoort
natuurlijk ook diesel thuis. Menigeen is
er de laatste jaren op overgegaan. Ver
gelijken we evenwel het geleverd ver
mogen van diesel met benzine, dan valt
diesel in het nadeel uit met een hoger
verbruik. Daar is inmiddels wel wat op
gevonden, turbo. Daarmee wordt uit-
laatgasdruk gebruikt om een betere
vullen van de cylinders te krijgen. Daar
door ontstaat er meer vermogen en
wordt er minder verbruikt.
De vraag is of toename van dieselmoto
ren wel zo gunstig is, gelet op olievoor
raden en olieprijzen. Vandaar dat het
overgaan op brandstoffen als LPGt',
aardgas, methanol en ooit eens water
stof een zinniger zaak is. In ons land
rijdt 1 op de 10 auto's al op LPG. Het is
haast overal te tanken, maar dat is in
het buitenland nog niet het geval. De
motoren zijn dan ook geschikt voor
twee soorten brandstof: benzine en
LPG. Als ze alleen gebouwd waren om
LPG te gebruiken zouden ze veel zuini
ger kunnen lopen.
Aardgas is ook bruikbaar, alleen heeft
men daar last met de actieradius door
de beperkte mogelijkheid van opslag.
Voor stadsbussen is het zondermeer
een goed alternatief. In Groningen rij
den er bijvoorbeeld al enkele, evenals
elders in Europese steden en bij test
centra van automobielfabrikanten.
Gemengd gebruik van brandstoffen in
één motor wordt al langer toegepast.
Ook bij zwaardere motoren vindt dat
reeds geruime tijd plaats. TNO heeft
bijvoorbeeld een project in Wenen lo-
fDoor Harry Kuiper)
Lichtmetalen wielen hebben meer te
bieden dan alleen het oppervlakkige
gegeven dat ze mooi en duur, en bijge
volg een gewild object voor diefstal
zijn, Tegen diefstal zijn lichtmetalen
wielen te beveiligen met behulp van
speciale slotbouten. Wat overblijft is
een technische aspect waardoor de
wegligging en het brandstofverbruik
van de auto worden verbeterd.
Belangrijk voor de wegligging van een
auto is de hoeveelheid onafgevoerd ge
wicht, of wel de massa tussen de carros
serie en de weg die niet geveerd is. Wie
len zijn niet, of nauwelijks geveerd. On
effenheden in de weg worden enigszins
door de banden opgevangen, maar niet
veel. Alles wat direct aan de wielen is
verbonden telt mee voor de hoeveel
heid onafgevoerd gewicht.
Bij de achterwielen van Citroëns eend,
die onafhankelijk en direct zijn ge
veerd, is die massa aanzienlijk kleiner
dan bij een auto met bladveren en ach
terwielaandrijving, te meer omdat de
hele achteras met inbegrip van het dif
ferentieel bij de onafgevoerde massa
behoren. Lichtmetalen wielen, aldus de
heer H. E. Elgersma van Continental
Rubber geven in vergelijking met sta
len wielen een gewichtsbesparing van
gemiddeld 30 procent, afhankelijk van
het totale gewicht van de auto.
Maar dat niet alleen. Door zorgvuldige
analyse en verhoging van de eisen die
aan wielen gesteld kunnen worden,
zijn lichtmetalen wielen 7,0 ontworpen
dat zij een beter rijgedrag van de auto
tot gevolg hebben. Een omstandigheid
die ook wordt veroorzaakt doordat zij
sterker, lichter en ook breder zijn dan
stalen wielen. Daardoor worden
schokdempers en vering minder be
last. het aantal voel- en hoorbare tril
lingen wordt verminderd. Daaruit
vloeit voort dat wegligging en be
stuurbaarheid eveneens toenemen.
Hieruit kan intussen tevens worden af-,
geleid dat wie lichtmetalen wielen te
duur vindt en in plaats daarvan siedek-
sels op zijn stalen wielen drukt, mecha
nisch het tegendeel bereikt van de voor
delen die lichtmetalen wielen bieden.
Maar lichtmetalen wielen kosten wel
een stuiver meer. Helgersma noemt een
prijs van 1000 gulden, waarvoor dan
met alleen de nieuwe wielen, maar ook
de bijbehorende bredere banden wor
den geleverd en gemonteerd.
Daar staat tegenover dat lichtmetalen
wielen volgens Helgersma vier keer
langer meegaan dan stalen exempla
ren. Dat betekent dat de eigenaar de
wielen kan meenemen naar zijn vol
gende auto, maar die moet dan wel de
zelfde wielmaat hebben. En dat geeft
twijfels, want wie weet de wielmaat
van zijn derde auto na de huidige?
Het beste moment om lichtmetalen
wielen te nemen is dus bij aanschaf van
een nieuwe auto, of wanneer de banden
vernieuwd moeten worden. Volgens
Helgersma is het in Duitsland al zo dat
rond een kwart van alle nieuwe auto's
op lichtmetalen wielen worden afgele
verd. In Nederland is de verkoop veel
beperkter In absolute zin, maar ook re
latief, worden aluminium wielen het
meest verkocht in de drie grootste ste
den. De verkoop stijgt wel, maar zeker
in het huidige economische klimaat is
de stijging niet bijzonder groot.
pen. Daar zijn de 400 stadsbusset
schikt gemaakt voor een gen» E
brandstofsysteem van een derde |T
en de rest diesel. Hoewel gebruifci d
alternatieve brandstof het doelt cl
bleek de schonere verbranding!11
meest op te vallen. In die beginjare h
sloot dat al mooi aan bij wettelijl h
sen en technologische ontwikkel») P
Tien jaar later waren alle voerti)21
volledig geschikt voor gas. En wei11
gekozen voor de motoren met 1w
compressie en arm mengsel. Dergfiv
motoren staan nu dus volledig in
langstelling voor personenauto's. a
k
Het gemengde brandstof-systeei d
vooral interessant als tanken var a
der brandstoffen slechts beperk»};
gelijk is. Anders moet gekozen wei u
voor volledige omschakeling vïd
motoren op de nieuwe brandstol? v
vrachtverkeer waar bet hier om! a
kan zonodig weer terugschakelt a
diesel. Daarvoor is een speciaal I g
ontsteking nodig, waaraan TNOlg
menteel werkt. Dit systeem, „pil: z,
jection" geheten, zal mogelijk m« v
schikt zijn voor stationair draax k
motoren (electriciteitsopwekken v
terpompen e.d.) dan voor vraoKfl,
keer. L
Tot slot nog een interessant projet) b
TNO. Dat is het apparaat met de it
lijkheid om op gemengde brands'
één tank te rijden. Langs electron
weg wordt het fnengsel constant!
carburateur gelijktijdig geregel
een storingsvrije loop te garant»
Deze uitvinding wordt met succ
proefd op 15 Volvo's 343. Voor da
staat er op het terrein van TNO eea
thanolpomp.