Filmfestival Rotterdam staat voor de vuurproef Waj da-film 'Banton' roept in Frankrijk discussies op menno voor de barrière PZC/i NEDERLANDSE BIJDRAGEN ZWAK Nieuwe formule voor popfestival Lochem VERGELIJKINGEN MET WALESA Opheffingsverkoop Overhemden 5,- Corduroybroeken 29,75 Broeken 5,- Noorse troien 25,- Spencers 20,- Poloshirts 10,- Meuibroeh Mannenmode Meuibroeh Mode Mulder binnenhuis MAANDAG 31 JANUARI 1983 kunst/cultuur (Door Pieter van hieropi Het Filmfestival Rotterdam heeft het weekeinde van Wim Wenders achter de rug. The State of Things is vertoond en wie na alle voorpubliciteit over deze in Venetië reeds met een Gouden Leeuw bekroonde film, toch nog vragen mocht hebben over hoe het nu precies zat met Wenders' frustraties over zijn Hollywood-avontuur met Hammett en de film die daar weer het gevolg van is geweest (The State of Things dus), die kan het Wenders in Rotterdam inmiddels uit en te na hebben horen uitleggen, zo al niet persoonlijk, dan ten minste in twee films met Wenders' frustra ties als onderwerp, waarvan er eentje door de Duitse cineast zelf werd gemaakt. De hele geschie denis begint knap vermoeiend te worden: zó belangwekkend zijn de naiviteit en misrekeningen van Wenders nou ook weer niet. Na drie festivaldagen zijn er intussen nog weinig aanleidingen geweest om je eens aangenaam overrompeld te voe len. Er zijn wel een paar niet onaardige Engelse filmpjes vertoond (gefinan cierd door het British Film Institute, of het nog piepjonge Channel Four, zoals Crystal Gazing, Hero and Angel), als mede enige onafhankelijke Amerikaan se produkties (Don's Motel, Plain Song), maar het zyn vingeroefeningen in de marge gebleven. Een stuk interes santer was al Het Eiland der Liefde, een film van de Portugees Paulo Rocha, over de schrijver Wenceslau de Moraes, jdie tussen 1891 en 1929 geleefd en ge werkt heeft in het Verre Oosten. Maar om het bijna drie uur bij dit gedragen en hoogst intellectualistische werkstuk te kunnen uithouden, dient het filmpu bliek toch wel te beschikken over een hoop literaire ontvangstapparatuur ex tra. logen; gefascineerd door onafzienbare kerkhoven. Met dat huwelijk ging het heel snel mis. want Bob zijn zus kon die afwijkingen absoluut met verdragen. Samenwerking met de literatoren Jules Deelder en Rien Vroegindeweij, maak te Bob Visser op basis van dit aan de werkelijkheid ontleende gegeven een scenario dat zich ontwikkelt als een morbide thriller met af en toe wonder lijk onserieuze elementen. Loes Luca en Ralph Wingens spelen er de hoofdrollen in. Ze doen erg hun best. maar blijken niet opgewassen tegen de sterk Deel- der-achtige situaties en dialogen, die druipen van groteske rethoriek. Een herkenbaar drama is Het Veld van Eer niet geworden, wat bijzonder merkwaardig mag heten, gezien het feit dat de film nota bene deels waar gebeurd is. De grootste zwakte is dat de film totaal vergeet om in eerste in stantie duidelijk te maken wat de ka rakterologisch totaal verschillende hoofdpersonages ooit in elkaar kan hebben aangetrokken. Voor de nuchtere kijker is Wingens van meet af aan ernstig gestoord, terwijl Lu ca de nuchtere, laconieke Rotterdamse volksgeest belichaamt, waarmee van meet af aan de leipheid van de vrijer te doorzien moet zijn geweest. Dat de jon ge echtgenoot zich gaandeweg steeds dreigender en gevaarlijker gaat mani festeren, blijkt ook al te lang voor diens vrouw geen reden om hem te laten schieten. Dramatisch, kortom, is Het Veld van Eer een slordige demonstratie van onmacht. Sfeermatig echter zitten er een paar fascinerende onderdelen aan de film. Locatie-opnamen in Ver dun en oorlogsscènes (gereconstrueerd Japan Het Eiland der Liefde speelt voor het grootste deel in Japan, een fascinerend land en betoverend mooi, maar dat blijkt nog altijd het beste uit films die Japanners zelf erover maken. Zoals bijvoorbeeld Irezumi, De Geest van Tatoeage. In deze film van Yoichi Takabayashi gaat het over een vrouw die zich de rug wil laten voltatoeëreii, uit liefde voor haar minnaar, die nu een maal valt op getatoeëerde vrouwen. Het werk wordt verricht door een be- jaardenmeester die er een zeer onortho doxe manier van werken op na houdt. Hij heeft proefondervindelijk vastge steld dat de fraaiste resultaten te beha len zijn met een techniek die bijna on draaglijke" pijn veroorzaakt en die al leen is uit te houden op een lichaam dat gelijktijdig de liefde bedrijft. De span ning tussen liefkozing en marteling maakt de te behandelen huid extra in spirerend. De vrouw die zich aan dit exotische ri tueel onderwerpt, kan het niet helpen dat zij na afloop meer verliefdheid voelt voor de jongeman wiens liefkozingen de tatoeage voor haar draaglijk hadden gemaakt dan voor de oorspronkelijke mlnaar die haar uitgeleverd had aan de behandeling. Dit drama is gevat in een omlijsting die bestaat uit een nog diep ere familietragedie, waarin de oude ta toeageartiest centraal staat. Het is een boeiend opus, waarmee Takabayashi zich sterk verwant betoont aan zijn landgenoot Oshima (L'Empire des Sens). Er kan nog veel meer worden op gemerkt aan Irezumi, maar dat is wel licht beter op zijn plaats als deze film in Nederland gaat rouleren, wat vanaf ko mende week gebeuren gaat. Nederlands Er zijn inmiddels twee nieuwe Neder landse films in Rotterdam gepresen teerd, die eveneens zeer binnenkort worden uitgebracht en een nadere be spiegeling verdienen. Maar geen van beide hebben ze de allure die Film-In- ternationalprodukties in voorgaande jaren wel eens te bieden hadden. Het interessantst is nog wel Het Veld van Eer, het regiedebuut van Bob Visser, die naam heeft als tv-maker van de VPRO. met werk op zijn naam voor Het Gat van Nederland en Neon. Als 13-jarig jongetje heeft hij eens het volgende meegemaakt: amper terugge keerd van een familievakantie, de cara van stond nog op de stoep, brak er een hels onweer los en werd er plotseling aangebeld bij de Vissers. Er stond een jongeman op de stoep die vroeger in de klas gezeten had bij Bob zijn oudere zus. Tien jaar had ze niets van hem ge hoord, maar op deze reünie volgde een snelle verloving, een trouwpartij en een huwelijksreis naar Verdun, of all places. In dit lugubere oord (33.000 inwoners plus 700.000 doden uit de Eerste We reldoorlog) blijkt de jonge echtgenoot een militaristische idioot, helemaal gek op relikwieën en monumenten uit oor- Film International 1983. Moment uit de film The State of Things, van Wim Wenders in Venetië reeds bekroond met een Gouden Leeuw. LOCHEM - Het jaarlijkse popfestival in Lochem, dat vorig jaar zo teleurstellend weinig bezoekers trok dat de organisatoren overwogen er definitief een punt achter te zetten, komt terug in een nieuwe vorm. Gekozen is voor een goedkopere en minder grootschalige opzet, waardoor de entreeprijzen beperkt kunnen blij ven tot zo'n vijftien gulden. „Kaartjes van meer dan 35 gulden zijn voor jongeren van een jaar of 17 niet meer op te brengen, dat is vorig jaar overduidelijk gebleken", aldus organisator Joost earlier. In 1982 trok Lochem 15.000 bezoekers. Het jaar daarvoor waren dat er nog 30.000. Het nieuwe popfestival Lochem heet 'De grote prijs van Nederland' en wordt op 12 mei gehouden. Tussen de vijf en tien Nederlandse groepen strijden er om een grote geldprijs, terwijl twee of dne bekende buitenlandse groepen als gast zullen optreden. Het festival wordt gehouden in het Lochemse openluchttheater, dat volgens de organisatie plaats biedt aan maximaal 10.000 bezoekers. m Zevenhoek, onder de rook van Rot terdam) hebben een sterk beangsti gend effect, dat ondanks alle onzin aan het denken zet. Bob Visser zei in Rotterdam, dat hij de engerd van zijn film bedoelde als proto type van een jonge romanticus die in de hedendaagse maatschappij de kluts is kwijtgeraakt. En uit een diepgeworteld verlangen „ergens bij te horen" een vluchtweg gezocht heeft, die toevallig geleid heeft naar de necrofiele heroïek van de oud-strijdersreunies van Ver dun. Maai- erg herkenbaar is ook die ge dachte niet. De VPRO heeft het groot ste produktieaandeel gehad in deze voor twee en een kwart ton gemaakte film. Over enige maanden volgt de tv- uitzending. Blokkade De tweede Nederlandse film is De Wit te Paraplu, van Hedy Honigman en Nosh van der Lely. Het gaat over twee vrouwelijke cineasten, die creatief ge blokkeerd raken als ze aan een geza menlijk filmproject bezig zijn. Ze voe len zich onder meer ontmoedigd door de overtuiging dat die massale en zo hoopgevende anti-kernwapendemon stratie van november 1981 uiteindelijk toch geen effect gehad zou hebben. De ene vrouw probeert haar evenwicht te hervinden in eenzaamheid op Ter schelling. De vriendin komt haar Am sterdamse woning niet meer uit. Bin nen twee weken echter schijnen de ac cu's contemplatief toch weer te zijn op geladen. De Witte Paraplu stemt sym pathiek, de twijfels dringen door, al was het maar omdat ze zo vaag zijn ge schetst, dat een ieder de kans krijgt er zijn eigen twijfels in te vullen. Maar ar tistiek stelt de film weinig meer voor dan twee naast elkaar gelegde dagboe ken met plaatjes. Rotterdam staat nu intussen voor de vuurproef. Vanavond brandt het Lux- or-programma los in tegenwoordig heid van minister Brinkman. Er zijn 200.000 gulden extra vrijgemaakt (door het Gemeentelijk Bureau voor Evenementen en het Maasstedelijk be drijfsleven) om rond Luxor (900 stoe len) en het Hilton-hotel een echt feeste lijk filmgebeuren voor een verbreed publiek op te zetten. Luxor zal een ge middelde zaalbezetting moeten halen van minstens 40 procent, wil de schaal vergroting van het festival, volgend jaar een vervolg krijgen. Het is zéér de vraag of het zal lukken. Het Filmfesti val Rotterdam staat voor een vuur proef. Jacco van Renesse 25 jaar bij theater AMSTELVEEN - Jacco van Renes se viert dit jaar zijn 25-jarig thea terjubileum. Dit feit zal op 27 fe bruari in het cultureel centrum in Amstelveen worden herdacht tij dens een cabaretvoorstelling waaraan behalve Van Renesse zelf, verscheidene door hem uitgenodig de vroegere collega's zullen mee werken. Jacco van Renesse, reeds negen jaar verbonden aan de Hoofdstad Operette, speelt dit seizoen één der hoofdrollen in de operette 'Viktoria und ihr Husar'. KUIPERSPOORTTHEATER MIDDELBURG (SMT) Theatergroep DODD Deurtje Open Deurtje Dicht) m 'Menno' en 'De Barriè re'. eenakters vanRens Schot, gespeeld door Rens Schol en Bram Kwekkeboom DODD maakte zaterdag van en kele produkties die gewoonlijk op de bovenbouw van het voortge zet onderwijs gericht zijn een avondvoorstelling. Het zijn twee huisprodukties. De schrijver Rens Schot, die in dit verband zijn eigen dramaturg mag en moet zijn, ves tigde eerder - onder meer bij De Zeeuwse Komedie en het Hoorspel wezen - de aandacht op zich. Het lijkt me, staande voor 'De Barrière', geen vergeefse moeite. Wie, beginnend bij het begin, daar ook 'Menno' in zou willen betrek ken, moet enkele vraagtekens mee nemen. 'Menno' is een als eenakter aange kondigde alleenspraak, een spraak die wat worstelt met de schrijftaal. Vraagtekens. In hoeverre mag men er van uit gaan dat schrijftaal ook leestaal, leestaal ook - droogweg - speeltaal is? Want. in 'Menno' wordt heel sobertjes met 'theater' omgegaan, zo sober zelfs, dat men de gedachte aan een ouderwetsige, moeitevolle (want te lange) voor dracht niet geheel kan verdringen. Speelt daarin ook de kwaliteit van het verhaal mee? Ik moet het vre- Schooljongensleed en fresia's: een opstel in episoden, mèt beeldver springingen, maar o wat zijn die beeldjes sleets. En ik maar denken dat Rens Schot dat station al vele jaren was gepasseerd Neen, er wordt - zo helemaal zonder verras sing - wat jeugd uit de hoek ge haald: danslesjes, kampeerreizen, ziekbedden, communicatiegebrek, meiden. Het Condoom. Het kan al lemaal niet zo best meer, al komt de gemiddelde schrijver in Coteletten- land gemeenlijk tot aanzien en (eveneens gemiddelde) welstand met jeugdflitsen van dit soort. Heeft Rens Schot dat nodig? Ik ge loof het niet. Na drie kwartier 'Menno', een eeuwigheid van een jeugd, is er m 'De Barrière' evenveel tijd voor de Eeuwigheid. Bram Kioekkeboom Hier wordt gewerkt met een veel indringender taalgebruik, een sa mengaan van literaire en theater- middelen, zonder dat daarbij aan krachttoeren hoeft te worden ge dacht. Ook ditmaal wordt weinig nieuws aangedragen: de basis 'persoon-on persoon' immers is bekend. Maar er schuilen veel verrassingen in de taal, er is een voortdurende span ning. Men is onderweg, op reis, de enge poort tegemoet. De enkele meters die óver zijn worden gebruikt om schoon schip te maken. De oude Mensch moet worden afge legd opdat Het Grote Afleggen een aanvang kan nemen. Wie, die zich zelf zó tegen komt, zou de laatste stap niet nemen, zijn bagage niet ter zijde laten om met een glimlach verder te kunnen? Dat heeft te ma ken met evenwicht en schrijver Rens Schot en acteur Bram Kwek keboom doen daar goede dingen mee. Sterk wisselende indrukken dus, na een toch aardige avond toneel. Zou men er niet beter aan doen 'Menno' deze barrière niet te dik wijls te laten nemen? Zaterdagavondtoneel in de Kuipers- poort: 5 februari, eenakters van Noel Coward en Philip Johnson; 19 februari. Muzikale speelshow 'Onze jongens' van Ger Beukenkamp 26 februari. De Ware Vriend van Carlo Goldoni 5 maart 'De binnenkant van het geluk' naar Ingmar Bergmans 'Scènes uit een huwelijk' 12 maart De Surprise', Belcampo-pro gramma. PARIJS (AP) - 'Danton', de nieuwe film van Andrzej Wajda over de Franse revolutie, heeft in Parijs voor een storm van controverses gezorgd omdat de film ingaat tegen het traditionele beeld van de twee sleutelfiguren, de corrupte Danton en de beul Robespierre. Volgens velen is de film een nauwelijks versluierde toespeling op de huidige si tuatie in Polen. Wajda, de meest voor aanstaande Poolse filmregisseur, be aamt dit. En velen hebben de vergelij king gemaakt tussen solidariteitsleider Lech Walesa en Danton en tussen gene raal Jaruzelski en Robespierre. De film, een Frans/Poolse co-produktie, schetst een gunstig beeld van Georges Danton, die door linkse historici gezien wordt als een briljant maar corrupt po liticus. De film is echter wat dubbelzin nig over Robesspierre. Danton werd in 1794 onthoofd in op dracht van zijn vroegere vriend en bondgenoot Maxifnilien Robespierre, de meedogenloze leider van het revolu tionaire comité. Robcpsicrrc is door links in Frankrijk altijd vereerd om zijn toewijzing aan de idealen van de revolutie. Wajda zelf verklaarde tegenover een verslaggever van het socialistische dag blad Le Matin, dat hoewel hij het idee voor de film al vier jaar voor de oprich ting van het Poolse vakverbond Solida riteit in zijn hoofd had. „Ik deze film niet had kunnen maken als ik in 1980 niet in Polen was geweest en als ik Lech Walesa niet had gekend". „De botsing tussen Danton en Robe spierre is precies wat wij nu meema ken". Ik zou de dagelijkse spanning en problemen van een revolutionaire pe riode niet in beeld hebben kunnen bren gen. Ik zou niet begrepen hebben dat de leiders vaak dagenlang niet toekomen aan eten of slapen en dat alles heel erg snel gebeurt", aldus Wajda. Wajda ziet Robespierre als het symbool voor het Oostblok. Danton symboliseert het Westen. Danton's opvattingen en ma nier van denken 'lijken erg op die van ons'. Terreur Gevraagd of de film bedoeld is in het voordeel van één van beiden ant woordt Wajda dat hij graag 'dubbel zinnige films' maakt. Robespierre wordt afgeschilderd als een latent homosexueel, een autocraat die gedreven wordt door de doctrine van de revolutie. Hij wil Danton sparen en is er zich pijnlijk van bewust dat Danton's dood de revolutie niet kan redden. Hij kiest uiteindelijk voor poli tiek opportunisme en geeft opdracht Danton te doden. In een dramatische scène zegt Robespierre, ijlend van de koorts en krimpend van de pijn in zijn bed met natbezwete lakens: „De revo lutie is uit de koers geraakt, en is ge doemd te mislukken". Dan wordt de ca mera gericht op de guillotine. Danton beklimt het schavot en vraagt de beul met een stem, die hees is van zijn welbe spraakte en hartstochelijke pleidooien voor het revolutionaire tribunaal: „Toon mijn hoofd aan het volk. Het is de moeite waard". Het glimmende blad van de guillotine valt en de beul zwaait Danton's bebloede hoofd voor de me nigte. Critici hebben de film aangevallen om dat deze 'de geschiedenis herschrijft'. Volgens Le Matin zet Wajda 'de gevoeli ge plek van ons nationale geweten - de terreur' in het licht, daarmee aanto nend 'dat de discussie nog lang niet ge sloten is' De filmrecensent van Le Matin, Lau rent Dispot, stelt echter dat „de film niet serieus genomen moet worden. De film is niet gedocumenteerd en doet geen recht aan het onderwerp. Het is zielig, een schoolvoorbeeld van ver keerde informatie. Het getuigt van slechte smaak Walesa te vergelijken met Danton, een man die misbruik maakté van de revolutie om zijn eigen zakken te vullen, vooral nu de Poolse regering probeert Walesa zwart te ma ken". 'Danton' werd zwaar gesubsidieerd door het Franse ministerie van cultuur De film werd een teleurstelling voor de socialistische partijtop die na een voor vertoning. waarbij ook president Mit terrand aanwezig was, liet weten dat het 'een goede televisiefilm zou zijn'. Wajda is al lange tijd zeer geliefd in Franse filmkringen. Vorig jaar ont ving hij van minister van cultuur Jack Lang een speciale prijs voor zijn totale werk. Het Poolse ministerie van cul tuur zou hebben laten weten dat de première van de film, gepland op 12 januari, is uitgesteld tot 21 maart om dat de Poolse ondertiteling nog niet klaar is. Nog 14 dagen de kans op superkoopjes We kunnen het niet opeten, dus BODEMPRIJZEN en nog meer te gekke prijzen. t 26, Middelburg. (Toest. K. v. K. 1-11 -'82/1 -3-'83) Opheffingsuitverkoop Nu de allerlaagste prijzen voor alle artikelen. Zelfs voorjaarskleding voor halve prijs. Nog enkele mantels en coats 50,-. Japonnen 25,-, pantalons 25,-. Blouses en jumpers al voor 5,-. Alles moet weg, dus de prijs laat zich raden. Tevens te koop: COMPLETE WINKELINVENTARIS van Nieuwe Burg 31. Voor inlichtingen 01100-15937 of Nw. Burg 27. Nw. Burg 27 Middelburg (Toest. k.v.k. 1-11-82/1-4-83) Lunchen in Vlissingen dinsdag t'm vrijdag 'Noordzee' Beursplein 1, tel. 13891 gordijnen - tapijten middelburg kromme weele 21 23 teletoon (01180) 140 77

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 4