HARM AFHAALCENTRUM B.V. Filmfestival Rotterdam staat voor de vuurproef 220, WISSEL BEVELANDEN WISSEL SCHOUWEN HARMPRIJS 78,- NEDERLANDSE BIJDRAGEN ZWAK Nieuwe formule voor popfestival Lochem MAANDAG 31 JANUARI 1983 schommel-N/1 stoel MASSIEF GRENEN BED MATRAS van 298,- 189,- ï^^^Wg.DEURSKAST STOEL M - W _J In nrnnnn Normaal in div. modellen KAJUITBED grenen (lichte schade) Normaal per stuk 119,- nu 49," (Lichte schade) OP OP Tot 24-12-1982 Wijngaardstraat 24, Goes, telefoon 01100-30749 Openingstijden maandag, dinsdag, woensdag - 13.00-17 30 uur donderdag - 13 00-21 00 uur vrijdag - 13 00-17 30 uur zaterdag - 10.00*18.30 uur (Door Pieter van Lierop) Het Filmfestival Rotterdam heeft het weekeinde van Wim Wenders achter de rug. The State of Things is vertoond en wie na alle voorpubliciteit over deze in Venetië reeds met een Gouden Leeuw bekroonde film, toch nog vragen mocht hebben over hoe het nu precies zat met Wenders' frustraties over zijn Hollywood-avontuür met Hammett en de film die daar weer het gevolg van is geweest (The State of Things dus), die kan het Wenders in Rotterdam inmiddels uit en te na hebben horen uitleggen, zo al niet persoonlijk, dan ten minste in twee films met Wenders' frustra ties als onderwerp, waarvan er eentje door de Duitse cineast zelf werd gemaakt. De hele geschie denis begint knap vermoeiend te worden: zó belangwekkend zijn de naiviteit en misrekeningen van Wenders nou ook weer niet. Na drie festivaldagen zijn er intussen nog weinig aanleidingen geweest om je eens aangenaam overrompeld te voe len. Er zijn wel een paar niet onaardige Engelse filmpjes vertoond (gefinan cierd door het British Film Institute, of het nog piepjonge Channel Four, zoals Crystal Gazing, Hero and Angel), als mede enige onafhankelijke Amerikaan se produkties (Don's Motel. Plain Song), maar het zijn vingeroefeningen in de marge gebleven. Een stuk interes santer was al Het Eiland der Liefde, een film van de Portugees Paulo Rocha. over de schrijver Wenceslau de Moraes. die tussen 1891 en 1929 geleefd en ge werkt heeft in het Verre Oosten. Maar om het bijna drie uur bij dit gedragen en hoogst intellectualistische werkstuk te kunnen uithouden, dient het filmpu bliek toch wel te beschikken over een hoop literaire ontvangstapparatuur ex tra. Japan Het Eiland der Liefde speelt voor het grootste deel in Japan, een fascinerend land en betoverend mooi, maar dat blijkt nog altijd het beste uit films die Japanners zelf erover maken. Zoals bijvoorbeeld Irezumi, De Geest van Tatoeage. In deze film van Yoichi Takabayashi gaat het over een vrouw die zich de rug wil laten voltatoeëren, uit liefde voor haar minnaar, die nu een maal valt op getatoeëerde vrouwen. Het werk wordt verricht door een be- jaardenmeester die er een zeer onortho doxe manier van werken op na houdt. Hij heeft proefondervindelijk vastge steld dat de fraaiste resultaten te beha len zijn met een techniek die bijna on draaglijke pijn veroorzaakt en die al leen is uit te houden op een lichaam dat gelijktijdig de liefde bedrijft. De span ning tussen liefkozing en marteling maakt de te behandelen huid extra in spirerend. De vrouw die zich aan dit exotische ri tueel onderwerpt, kan het niet helpen dat zij na afloop meer verliefdheid voelt voor de jongeman wiens liefkozingen de tatoeage voor haar draaglijk hadden gemaakt dan voor de oorspronkelijke minaar die haar uitgeleverd had aan de behandeling. Dit drama is gevat in een omlijsting die bestaat uit een nog diep ere familietragedie, waarin de oude ta toeageartiest centraal staat, Het is een boeiend opus, waarmee Takabayashi zich sterk verwant betoont aan zijn landgenoot Oshima (L'Empire des Sens). Er kan nog veel meer worden op gemerkt aan Irezumi, maar dat is wel licht beter op zijn plaats als deze film in Nederland gaat rouleren, wat vanaf ko mende week gebeuren gaat. Nederlands Er zijn inmiddels twee nieuwe Neder landse films in Rotterdam gepresen teerd, die eveneens zeer binnenkort worden uitgebracht en een nadere be spiegeling verdienen. Maar geen van beide hebben ze de allure die Film-In- ternationalprodukties in voorgaande jaren wel eens te bieden hadden. Het interessantst is nog wel Het Veld van Eer. het regiedebuut van Bob Visser, die naam heeft als tv-maker van de VPRO. met werk op zijn naam voor Het 'Gat van Nederland en Neon. Als 13-jarig jongetje heeft hij eens het volgende meegemaakt: amper terugge keerd van een familievakantie, de cara van stond nog op de stoep, brak er een hels onweer los en werd er plotseling aangebeld bij de Vissers. Er stond een jongeman op de stoep die vroeger in de klas gezeten had bij Bob zijn oudere zus. Tien jaar had ze niets van hem ge hoord, maar op deze reünie volgde een snelle verloving, een trouwpartij en een huwelijksreis naar Verdun, of all places. In dit lugubere oord (33.000 inwoners plus 700.000 doden uit de Eerste We reldoorlog) blijkt de jonge echtgenoot een militaristische idioot, helemaal gek op relikwieën en monumenten uit oor logen: gefascineerd door onafzienbare kerkhoven. Met dat huwelijk ging het heel snel mis, want Bob zijn zus kon die afwijkingen absoluut niet verdragen. Samenwerking met de literatoren Jules Deelder en Rien Vroegindeweij, maak te Bob Visser op basis van dit aan de werkelijkheid ontleende gegeven een scenario dat zich ontwikkelt als een morbide thriller met af en toe wonder lijk onserieuze elementen. Loes Luca en Ralph Wingens spelen er de hoofdrollen in. Ze doen erg hun best, maar blijken niet-opgewassen tegen de sterk Deel- der-achtige situaties en dialogen, die druipen van groteske rethoriek. Een herkenbaar drama is Het Veld van Eer niet geworden, wat bijzonder merkwaardig mag heten, gezien het feit dat de film nota bene deels waar gebeurd is. De grootste zwakte is dat de film totaal vergeet om in eerste in stantie duidelijk te maken wat de ka rakterologisch totaal verschillende hoofdpersonages ooit in elkaar kan hebben aangetrokken. Voor de nuchtere kijker is Wingens van meet af aan ernstig gestoord, terwijl Lu ca de nuchtere, laconieke Rotterdamse volksgeest belichaamt, waarmee van meet af aan de leipheid van de vrijer te doorzien moet zijn geweest. Dat de jon ge echtgenoot zich gaandeweg steeds dreigender en gevaarlijker gaat mani festeren. blijkt ook al te lang voor diens vrouw geen reden om hem te laten schieten. Dramatisch, kortom, is Het Veld van Eer een slordige demonstratie van onmacht. Sfeermatig echter zitten er een paar fascinerende onderdelen aan de film. Locatie-opnamen in Ver dun en oorlogsscènes (gereconstrueerd in Zevenhoek, onder de rook van Rot terdam) hebben een sterk beangsti gend effect, dat ondanks alle onzin aan het denken zet. Bob Visser zei in Rotterdam, dat hij de engerd van zijn film bedoelde als proto type van een jonge romanticus die in de hedendaagse maatschappij de kluts is kwijtgeraakt. En uit een diepgeworteld verlangen „ergens bij te horen" een vluchtweg gezocht heeft, die toevallig geleid heeft naar de necrofiele heroiek van de oud-strijdersreunies van Ver dun. Maar erg herkenbaar is ook die ge dachte niet. De VPRO heeft het groot ste produktieaandeel gehad in deze voor twee en een kwart ton gemaakte film. Over enige maanden volgt de tv- uitzending. Blokkade I.OCHEM-Het jaarlijkse popfestival in Lochem, dat vorig jaar zo teleurstellend weinig bezoekers trok dat de organisatoren overwogen er definilier een punt achter le zetten, komt terug in een nieuwe vorm. Gekozen is voor een goedkopere en minder grootschalige opzet, waardoor de entreeprijzen beperkt kunnen blij ven tot zo'n vijftien gulden. .Kaartjes van meer dan 35 gulden zijn voor jongeren van een jaar of 17 niet. meer op te brengen, dat is vorig jaar overduidelijk gebleken", aldus organisator Joost Carlier In 1982 trok Lochem 15.000 bezoekers Het jaar daarvoor waren dat er nog 30.000. Het nieuwe popfestival Lochem heet 'De grote prijs van Nederland' en wordt op 12 mei gehouden Tussen de vijf en tien Nederlandse groepen strijden er om een grote geldprijs, terwijl twee of drie bekende buitenlandse groepen als gast zullen optreden. Het festival wordt gehouden in hetLochemse openluchttheater, dat volgens de organisatie plaats biedt aan maximaal 10.000 bezoekers. stratie van november 1981 uiteindelijk toch geen effect gehad zou hebben. De ene vrouw probeert haar evenwicht te hervinden in eenzaamheid op Ter schelling. De vriendin komt haar Am sterdamse woning niet meer uit, Bin nen twee weken echter schijnen de ac cu's contemplatief toch weer te zijn op geladen. De Witte Paraplu stemt sym pathiek, de twijfels dringen door, al was het maar omdat ze zo vaag zijn ge schetst, dat een ieder de kans krijgt er zijn eigen twijfels in te vullen. Maar ar tistiek stelt de film weinig meer voor dan twee naast elkaar gelegde dagboe ken met plaatjes. Rotterdam staat nu intussen voor de vuurproef. Vanavond brandt het Lux- or-programma los in tegenwoordig heid van minister Brinkman. Er zijn 200.000 gulden extra vrijgemaakt (door het Gemeentelijk Bureau voor Evenementen en het Maasstedelijk be drijfsleven i om rond Luxor (900 stoe len) en het Hilton-hotel een echt feeste lijk filmgebeuren voor een verbreed publiek op te zetten. Luxor zal een ge middelde zaalbezetting moeten halen van minstens 40 procent, wil de schaal vergroting van het festival, volgend jaar een vervolg krijgen. Het is zéér de vraag of het zal lukken. Het Filmfesti val Rotterdam staat voor een vuur proef. Jacco van Renesse 25 jaar bij theater AMSTELVEEN-Jacco van Renes se viert dit jaar zijn 25-jarig thea terjubileum. Dit feit zal op 27 fe bruari in het cultureel centrum in Amstelveen worden herdacht tij dens een cabaretvoorstelling waaraan behalve Van Renesse zelf, verscheidene door hem uitgenodig de vroegere collega's zullen mee werken. Jacco van Renesse, reeds negen jaar verbonden aan de Hoofdstad Operette, speelt dit seizoen één der hoofdrollen in de operette 'Viktoria und ihr Husar'. Enthousiast publiek bij vierde concert in serie Ars Musica ZIERIKZEE - In de lutherse kerk in Zierikzee werd het vierde concert in de abonnementserie 'Ars Musica' gege ven. Een aandachtig publiek volgde de verrichtingen van het duo Myra van Groenendael (viool) en Rien Balkenen de (piano). Zij openden de avond met de sonate in A van G. F. Handel en vervolgden het programma met kortere werken van Smetana Elgar en Raphaël. Hierna nam Rien Balkenende plaats achter het orgel. Hij speelde een driedelige compositie van C. F. Ruppe, een Neder landse tijdgenoot van Mozart, en ver volgde met variaties op 'Heer Jezus heeft een hofken' van de componist Flor Peeters. Hoogtepunt van de avond was de sona te Opus 13 voor viool en piano van Eduard Grieg. Dit romantische werk werd met veel overtuiging vertolkt en de toehoorders toonden hun enthou siasme daar over zowel met een open doekje na het eerste deel als een harte lijk applaus na afloop. Max Opheulsprijs De naar de filmre- giseur Max Opheuls (1902-1967) ge noemde prijs van de stad Saarbrücken is voor dit jaar toegekend aan de film 'Malaria' van de Oostenrijker Niki List. Aan de onderscheiding is een geldsom van 20.000 mark (ongeveer 22.000) ver bonden. Gielgud jubileert-De Britse toneel- en filmacteur sir John Gielgud viert zijn 60-jarig jubileum aan het toneel. Ter ge legenheid daarvan werd hem de 'stan- dard-dram-prijs' toegekend. Dit is een van de hoogste Britse toneelonder scheidingen die tot dusver is verleend aan slechts dne oudere acteurs, ondei wie sir Laurence Olivier. Overleg Lubbers- Brinkman over Frans programma DEN HAAG - Premier Lubbers zal bin nenkort met minister Brinkman gaan praten over de weigering van de laat ste om een Frans televisieprogramma voor de Franse strijdkrachten in Duitsland op de Nederlandse kabel te verspreiden. De Franse televisie heeft enige tijd geleden dat programma, dat bestaat uit een samenvatting van de verschillende Franse netten, gratis en vrij van rechten voor de Nederlandse kabel aangeboden. Met name de VVD-fractie in de tweede kamer heeft zich nogal ontstemd ge toond over de weigering van Brinkman om toestemming te geven om het pro gramma te verspreiden. Lubbers zei vrijdag na afloop van het kabinetsbe raad dat het niet uitgesloten is dat hij over deze kwestie ook nog contact zal opnemen met VVD-fractievoorzitter Nijpels. Het gesprek zal volgens Lub bers plaatsvinden In het kader van 'het op de rails zetten' van het totale media beleid van het kabinet. De tweede Nederlandse film is De Wit te Paraplu, van Hedy Honigman en Nosh van der Lely. Het gaat over twee vrouwelijke cineasten, die creatief ge blokkeerd raken als ze aan een geza menlijk filmproject bezig zijn. Ze voe len zich onder meer ontmoedigd door de overtuiging dat die massale en zo hoopgevende anti-kernwapendemon

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 24