BONDSDAG van der stoel discussie 'samen op weg' pas begonnen kernwapens hoofdthema in westduitse verkiezingsstrijd NIET ONDER ALLE OMSTANDIGHEDEN TEGEN NIEUWE RAKETTEN VRIJDAG 28 JANUARI 1983 PZC/opinie en achtergrond (Door Hans Amesz Nog onlangs verklaarden alle in de Bondsdag zittende politieke partijen min of meer plechtig dat zij geen 'rakettenverkiezingsstrijd' wilden voeren. Het vraagstuk van de middellange afstandsraketten is, zo werd verzekerd, te ingewikkeld om op een oppervlakkige manier behan deld te worden. Kwesties van leven en dood zijn veel te belangrijk om alleen maar over gelaten te worden aan politici, die om de gunst van de kiezers vechten. Inmiddels doen politici van de verschil lende partijen niet veel anders dan el kaar over en weer beschuldigen over hun houding ten opzichte van de ont wapening. Als de verkiezingscampagne zo verder gaat. krygen de verbaasde burgers vooral een vuurwerk van raket ten en kernkoppen, compleet met kna leffecten. gepresenteerd. Op zijn eerste echte verkiezingsbijeen komst na zijn officiële benoeming tot kandidaat-kanselier von de SPD, zei Hans-Jochen Vogel deze week in de Stadthalle van Bad-Godesberg: „Ik wil de toestemming, ja, de opdracht van de kiezers hebben, er alles aan te doen dat een stationering van Amerikaanse mid dellange afstandsraketten in West-Eu ropa wordt verhinderd". Hoewel Vogel het in Bad-Godesberg niet zo onomwonden uitdrukte als op het verkiezingscongres van de SPD in Dortmund, liet hij op zijn minst door schemeren dat CDU-bondskanselier Helmut Kohl er op zijn beurt op uit is de toestemming van de kiezers te krijgen om de middellange afstandsraketten juist wel te plaatsen. Met andere woor den, de lijsttrekker van de SPD-opposi- tie wil op een subtiele doen geloven dat de CDU-CSU in feite een vereniging van 'raketten-fetisjisten' is. De CDU-CSU heeft de uitlatingen van Vogel een "welbewuste misleiding' van de kiezers gnnoemd en de kandidaat kanselier van de SPD tegelijkertijd om schreven als een 'risico voor de veilig heid van ons land'. De SPD zou de Bondsrepubliek uit willen leveren aan Moskou en volledig afstand nemen van de koers die eens door ex-bondskanse lier Helmut Schmidt werd gevaren. Het punt waar alles om draait zijn de ontwapeningsonderhandelingen tus sen de Verenigde Staten en de Sowjet- Unle in Genève. En wel wat het uitein delijke doel van die onderhandelingen moet zijn. Iedereen in de Bondsrepu bliek zou het uiteraard het allerbeste vinden als alle raketten verdwijnen. Maar dat is natuurlijk slechts een vro me wens. Dus wat dan? De Bondsregering heeft vroeger altijd verkondigd dat vastgehouden moest worden aan de zogenaamde nuloplos sing. Afzien dus van stationering van Amerikaanse middellange afstandsra ketten in West- Europa op voorwaarde dat de Sowjet-Unie al haar raketten van het SS- type vernietigt. Moskou voelt daar niets voor. De Russische mi nister van buitenlandse zaken, Andrei Gromiko noemde het onlangs bij zijn bezoek aan Bonn 'volledig onaan vaardbaar", omdat dan het Ameri kaanse overwicht een feit zou zijn. is er in de houding van de regeringspartij in West-Duitsland een lichte verschui ving gekomen. Er wordt nu openlijk gepraat over de mogelijkheid van zo genaamde tussenoplossingen. Die komen erop neer dat de Russen een aanzienlijk deel van hun middellange afstandsraketten 'afbouwen' terwijl de Amerikanen maar voor een kleiner deel dan aanvankelijk viahetNAVO-besluit van december 1979 was overeengeko men, 'nabewapenen', met een systeem dat de heren in het Kremlin wat minder kopzorgen bereidt. De SPD bestrijdt vooralsnog dat bondskanselier Helmut Kohl ook echt van de nuloplossing af stand wil nemen. Daardoor zou de Westduitse regerings chef in feite de onderhandelingen in Ge nève blokkeren, omdat de Amerikanen er vanuit kunnen gaan dat het misluk ken van de onderhandelingen dan toch leidt tot plaatsing van middellange af standsraketten in West-Europa, al thans in het belangrijkste 'plaatsings- land', de Bondsrepubliek Duitsland. Dat is koren op de verkiezingsmolen van de sociaal-democraten, want die weten heel goed dat een meerderheid van de Duitse bevolking niets van atoomraketten in eigen land moeten hebben. 'pikant' De huidige 'rakettenstrijd' in West- Duitsland is nog pikanter geworden omdat ook de chef van de Vrijstaat Beieren en CSU-voorzitter, Franz Josef Strauss, zich erin heeft gemengd. Die zei een paar dagen geleden dat de nuloplossing een 'illusie en onzin' is. Dezelfde oplossing die toch door de Amerikaanse president Reagan des tijds onder groot applaus van de CDU- CSU in discussie werd gebracht. Strauss doet het nu voorkomen alsof ex-kanselier Schmidt en de vroegere en huidige minister van buitenlandse zaken Genscher Ronald Reagan deze gedachte hebben aangepraat. Maar Genscher sprak al over 'tussen oplossingen' in Genève toen Strauss nog zweeg. En Strauss zei ook niets toen bondskanselier Kohl zijn minister van buitenlandse zaken terugfloot om samen met minister van defensie Woer- ner in het openbaar verklaren dat de nuloplossing wel moest gelden. Strijd en verwarring alom: SPD-lijsttrekker Vogel schiet op bondskanselier Kohl en bevindt zich daarbij in het merkwaardi ge gezelschap van Kohls partijvriend Strauss. Op zijn beurt beweert Strauss dat de SPD een partij van 'dromers' is. En kan didaat-kanselier Vogel vindt weer dat Strauss aan 'volksbedrog' doet en ver denkt hem ervan dat hu, zonder de on derhandelingen in Genève af te wach ten, nu al met de uitvoering van het NAVO-besluit ter modernisering en stationering van middellange afstands raketten in West-Europa wil beginnen. Bij dit alles komt een bijna pijnlijke buitenlandse invloed op de Duitse ver kiezingscampagne. De socialist Mitter rand is kroongetuige van de conserva- tief-liberale Bondsregering voor een overtuigend standpunt inzake de bewa pening van het Westen. Van het bezoek van de Amerikaanse vice-president Bush aan onder andere West-Duitsland hoopt de regering-Kohl steun in de ver kiezingsstrijd te krijgen. Het lijkt alsof het gaat om vragen als: wie staat meer achter Amerika, wie moet op 6 maart worden gekozen om Washington gunstig te stemmen? (Door Ruud Kreutzer Een korte mededeling van premier Lubbers afgelopen vrijdag betekende voor mr. Max van der Stoel het einde van een maandenlange periode, waarin het soms leek of iedereen in de weer was om de oud-minister aan een passende internationale werkkring te helpen. Van der Stoel (58) is dan ook zichtbaar verheugd, dat hij Nederland binnenkort in de Verenigde Naties mag gaan vertegenwoordigen, in weerwil van alle geharrewar en kritiek. Onze nieuwe man in New York is een socialist, die dat nooit heeft verzwe gen. Komt het niet een beetje vreemd over. dat juist een PvdA-man het be leid van een CDA-WD kabinet moet gaan verkopen voor de wereldarena van de Verenigde Naties? Van der Stoel: „Als ik zou verwachten dat het regeringsbeleid vaak tegen mijn ei gen overtuiging zou ingaan, zou ik het niet doen. Maar er is een grote mate van continuiteit in de buiten landse politiek van de opeenvolgen de regeringen. Ik geloof dus niet dat dat een probleem zal zijn". - Onlangs was het parlement in de ban van de 'freeze-resolutie' in de Verenigde Naties een oproep aan de supermachten om hun kernwape narsenalen onmiddelijk te bevrie zen). De debatten daarover toonden een duidelijke kloof tussen de rege ringspartijen en de PvdA. Voorziet u daar geen moeilijkheden? Omslachtig beredeneert Van der Stoel hoe 'logisch' de conclusie van de PvdA-fractie was. om voor zo'n 'freeze' te zijn. Maar 'zelf behoor ik niet tot de mensen die vinden dat je onder alle omstandigheden nee moet laten klinken ten aanzien van de plaatsing van nieuwe Pershings en kruisraketten'. Er zijn nogal wat 'als- en', maar toch, Van der Stoel sluit de modernisering niet uit, in tegenstel ling tot zijn partij. Een akkoord in Genève, waar de Sowjet-Unie en Amerika praten over de middellange afstandsraketten in Europa, is voor Van der Stoel niet uitgesloten. „Er zijn altijd idealere oplossingen te bedenken. Het zou prachtig zijn als beide partijen nog veel radicaler terug zouden gaan. Maar als de keus is tussen een ak koord in Genève dat een verminde ring aan weerszijden laat zien, of alle remmen los in de bewapeningsrace, dan lijkt me dat niet moeilijk. Boven dien zou een dergelijk akkoord het klimaat tussen Oost en West sterk verbeteren, en daarmee de kans ver groten op verdere akkoorden". scoren - Uit de recente debatten over de be groting van minister Van den Broek valt op te maken dat er een meer rea listische wind door het misterie gaat waaien. Nederland zal bijvoorbeeld minder solistisch gaan optreden. „Ik weet niet of dat nu zo'n verande ring is. Ik heb het zelf als minister ook nooit zo gezocht in solo-optredens. Ik vind het belangrijker dat je een fiks aantal landen meekrijgt voor zestig of tachtig procent van je opvattin gen, dan dat je in je eentje honderd procent je eigen standpunt verkon digt. Dat laatste is alleen getuigen en weinig scoren". De benoeming (juister is voordracht, want formeel moet de Koninigin nog haar handtekening zetten) is niet zonder voorgeschiedenis. In 'kringen van de WD', zoals dat veilig heeft, bestonden nogal wat reserves tegen de wens van minister Van den Broek om zijn voorganger op een van de be langrijkste diplomatieke posten te 'parachuteren'. Van der Stoel haalt minzaam de schouders op. „Ik heb daar met lichte verbazing kennis van genomen. Tij dens de laatste behandeling van de begroting die ik gedaan heb, in fe- horen verluiden. Via de geëigende kanalen, en ook persoonlijk". parachutist bruari vorig jaar, heb ik weinig kri tiek van de WD ondervonden. Dus het is wat merkwaardig, dat gesteun geklaag nu. En ik weet zeker dat het niet de hele WD is. die er zo over dacht". amerika 'Bepaald onjuist' noemt Van der Stoel het verwij t dat de betrekkingen met de VS in de acht maanden van het kabinet Van Agt II zijn verslech terd. „Ik had een uitstekende ver standhouding met minister Haig en onderminister Eagleburger. Natuur lijk waren en duidelijke meningsver schillen ovet Midden-Amerika, El Salvador, die werden ook wederzijds erkend. Aan de andere kant zijn er in die acht maanden ook een aantal po sitieve dingen gebeurd. Zoals onze actieve deelname aan de vredes macht in de Sinai, en de diplomatie ke voorbereiding daarvan, waarover Washington zeer te spreken was. Een ander voorbeeld is de Spaanse toe treding tot de NAVO". Dat laatste overigens tegen de wens de PvdA- fractie in, ook iets dat „niet bepaald duidt op een slaafse volgzaamheid ten opzichte van de partij". - Als de betrekkingen met de VS niet verslechterd zijn onder uw minister schap, waarom heeft Washington dan uw benoeming tot Hoge Commis saris voor de vluchtelingen geblok keerd? „De Amerikanen hebben gekozen voor de Deen Poul Hartling, de zit tende Hoge Commissaris. Ze hebben niet tegen mij gekozen, naar ik heb De Vereniging voor de Buitenlandse Dienst, die de diplomaten in het bui tenland verenigt, heeft een kritische noot laten horen over de voordracht van oud-minister Van der Stoel. In een verklaring wordt dat besluit 'be treurd'. omdat men het droppen van 'parachutisten' van buiten de diplo matieke dienst niet in het 'landsbe lang' acht. Voor Van der Stoel kan het de feestvreugde niet drukken. Hoewel ook hij vindt dat het een uit- zondering moet blijven, en dat de buitenlandse dienst niet gepoliti seerd moet worden. „Als minister heb ik bij benoemingen nooit gekeken naar de politieke klem- van kandidaten. Als er een betere ba lans (in de politieke samenstelling van het diplomatencorps -red.) moet komen, bijvoorbeeld dat meer socia listen in de buitenlandse dienst ko men, dan moet de PvdA meer men sen aanmoedigen een diplomatieke carrière te kiezen. Maar niet langs de weg van politieke benoemingen, zo als dat gaat bij burgemeesterspos ten". - Kan Nederland veel betekenen als lid van de Veiligheidsraad? „Toen Nederland in 1965-66 voor het laatst in de Veiligheidsraad zat, ik was toen staatsecretaris voor NAVO en VN-zaken, brak er een gewapend conflict uit tussen India en Pakistan. Nederland heeft toen een belangrijke rol gespeeld bij het vinden van een formule voor een wapenstilstand". „Nederland is altijd een van de ac tiefste leden geweest van de Ver enigde Naties. Natuurlijk, het werk kent ook zijn frustraties, wanneer oplossingen onbereikbaar zijn. Maar als de VN er niet was, dan moest het worden uitgevonden". Van der Stoel De Samen op Wcg-beweging van de Nederlandse hervormde kerk en de gereformeerde kerken in Nederland beleeft op dit moment boeiende tijden. Uit verschillende hoeken komen de stemmen op die reageren op de geza menlijke vergadering van de synoden van de beide kerken - met een naar woord (maar wie weet een beter) com bisynode genaamd. Zoals bekend mag worden veronder steld besloot de combisynode in no vember 1982 in te stemmen met de voorstellen van de Raad van Deputa- ten om in 1986 uit te spreken dat de beide kerken zich in staat van hereni ging zouden bevinden. Formeel is het zo dat de hervormde synode de beslui ten van november nog moet bekrachti gen in de vergadering van maart, om dat de combisynode geen bindende be sluiten kan nemen. De synode van de gereformeerde kerken bekrachtigde de besluiten reeds in haar vergadering van november. De besluiten op de genoem de combisynode kwamen tot stand in een merkwaardige psychologische sfeer. Het hervormd moderamen advi seerde bij het begin van de vergadering de tijdsdruk uit de voorstellen te halen omdat het graag de gehele hervormde kerk mee wilde nemen in het gebeui en van de hereniging. Het voorstel sloeg als een bom in, felle emoties kwamen los. De hervormden keerden zich tegen het eigen moderamen, terwijl de gere formeerden toekeken hoe de hervorm den in eigen huis aan het bakkeleien sloegen. tijdstip Over het tijdstip waarop het hervormd moderamen met zijn voorstel kwam, kan men natuurlijk van mening ver schillen. Over de bedoeling komen nu echter de stemmen in de kerkelijke pers pas goed op gang. En ik aarzel niet om te zeggen dat de inhoudelijke discussie rond Samen op Weg door deze interven tie van het hervormd moderamen een stuk interessanter geworden is. De se cretaris-generaal van de hervormde kerk, dr R. J. Mooi introduceerde in zijn toelichting bij de voorstellen van het moderamen een begrip dat sindsdien de discussie is gaan beheersen: „het hervormd kerkgevoel". In dat begrip poogde hij samen te vatten het geheel van kerkelijk beleven zoals dat in de geschiedenis van de hervormde kerk is aan te wijzen. Daarin is verdisconteerd het geheel aan spanningen, stijl en spi ritualiteit. waaraan de hervormde kerk rijk is. Het is niet ir. de eerste plaats een begripsmatige zaak, geen definitie over de kerk. Het is ook geen uitwerking van een begrip als identiteit. Het woord dat Mooi gebruikte heeft een mystieke zijde die niet over het hoofd gezien moet wor den. Die mystieke zijde heeft te maken met het beleven van de traditie, de sa menhang waarin wij op dit moment in de tijd staan. Naast het gebod voor dit moment geldt de historische sfeer, het besef van verbondenheid met het verle den, de verantwoordelijkheid voor het heden en het uitzicht naar de toekomst die des Heren is. In het artikel in de kerkorde waarin de hervormde kerk zichzelf beschrijft, vallen dan ook die termen: in gemeenschap met de belij denis van de vader en (het onopgeefba- re van de reformatie) verantwoordelijk voor het heden (in een voortdurend zoe ken naar hoe nu moet worden beleden), zich uitstrekkende naar de toekomst des Heren (hoe ziet de kerk eruit die wij mogen worden?). gevoel Van gereformeerde zijde komt prof. dr. Hart veldt in het geweer in een artikel in het Centraal Weekblad van begin ja nuari. Hij vraagt door naar de notie gevoel. Immers gevoel is de achterlig gende grond voor de argumenten, die mensen hanteren, Wat is dan het bijna niet zegbare? Hij stelt de vraag aan de hervormden of niet beter gesproken kan worden over inspiratie, de bezie ling van Godswege bij de keuze in deze tijd. Kan niet gesproken worden over een inspiratie waarin beide kerken de- Jen? Met andere woorden: naast de sa menhang met het verleden, de mystie ke notie rond de kerk, is er toch ook het voor nu geldende profetische woord van de Heer? En direkt zitten wij dan in de gesprekken over de continuiteit en de discontinuïteit in het handelen van God. Breekt Hij zelf niet af wat Hij heeft gebouwd? Ik vraag het maar met een bang hart luisterend naar bijvoor beeld Jeremia 45. Een geheel ander geluid komt uit de mond van de Zaanse hervormde predi kant A. Polhuis die een sterke verbon denheid heeft met de uitlegkundige stroming waarbinnen positie wordt ge kozen vanuit een marxistische analyse van de maatschappij. Polhuis verklaart zich vierkant tegen Samen Weg omdat hij meent dat een dergelijke beweging niets wezenlijks heeft te bieden aan de sten,Tién uit de kerken armen en ontrechten. Niet principieel kerk wil zijn vanuit de ogen van de slachtoffers en blijft steken in een bur gerlijk patroon van enerzijds ander zijds, een kerkelijk CDA waarin de ech te keuzen steeds ontlopen, of erger, ont doken worden. Met rijn opmerkingen plaatst Polhuis de discussie over het kerkrijn in een veel breder kader, van een interessant verschijnsel in Neder land naar een mondiale bezinning over wat kerk rijn mag heten. En ongetwij feld zal daarover verder gepraat moe ten worden wil het niet alleen maar een onderonsje zijn bij de vaderlandse haard. De Gereformeerde Bond binnen de her vormde kerk heeft zich publiekelijk uit gesproken tegen de Samen op Weg-ge- dachte. De bezwaren die leven zijn: de gereformeerden leven niet meer vanuit de spanningen die het belijden van de vaderen oproepen. Ik zeg het wat onge nuanceerd maar daar komt het wel op neer. In een artikel dat deze week in Trouw verscheen van de hand van de algemeen secretaris van de Gerefor meerde Bond wordt dat heel helder en terzake uit de doeken gedaan. De gere formeerden zijn bij de Doleantie in 1886, toen zij de vaderlandse kerk verlieten, het pad op gegaan van op rijn minst de suggestie: wij rijn een gezonde kerk met de gezonde belijdenis. Met een kerkelij ke cultuur die dan ook zelfbewustheid uitstraalde die soms wordt ervaren als triomfantelijkheid, het zo goed weten. Wat de gereformeerden vergeten rijn is: te blijven lijden aan de worsteling om het belijden in die samenhang van verleden, heden en toekomst. En vanuit de amputatie van het zieke lichaam, in het besef van zelf gezond te rijn, is het verschrikkelijk moeilijk om weer één te worden met dat zieke lichaam. Het ge reformeerde kerkelijk leven heeft zich in eigen wetmatigheid ontwikkeld, los van de wortels van de beslissingen die in de Reformatie zijn gevallen. Gezegd moet worden dat in dat artikel van der Graaf zeer openhartig zegt waar het volgens de Gereformeerde Bond op staat. En met belangstelling volg ik het gesprek dat nu zal moeten gaan over de konsekwenties van afscheiding waarbij plotseling een geweldige oecumenische dimensie aan het licht komt. Want hoe ligt het dan bij de Reformatie? Het ge sprek met Rome zal aan spanning win nen. eenheid In woord en Dienst, het blad voor ambtsdragers in de hervormde kerk, maakte de oud perspredikant van de hervormde kerk. L. H. Ruitenberg een aantal behartigenswaardige opmerkin gen over wat de combisynode had uit gericht. Hij vraagt wat de notie 'een heid' inhoudt. Stevent men direct af op een organisatorisch denken en organi satorische kaders? Het lijkt bij de be sluiten van de combisynode wel in die richting te gaan. En, voeg ik er vanuit eigen waarneming aan toe. dat is met name het geval wanneer economische motieven gaan meespelen in het ge heel: wanneer geldgebrek kerken of ge meenten dwingen om samen te gaan. Ruitenberg pleit ervoor om over één zijn te spreken. Dat is een mystiek be grip en is veel omvattender dan een or ganisatorische structuur. Ik moet be kennen dat ik mij in de beschouwingen van Ruitenberg zeer wel kan vinden: één zijn is iets wat gevonden wordt, als geschenk, verrassing. Je kunt vechten om de voorwaarden voor dat één zijn te scheppen, maar het eigenlijke komt als toegift. Die voorwaarden hebben te ma ken met zelfonderzoek, gevoelig reage ren op wat de ander zegt, doet. mogelijk heeft bedoelen te zeggen of te doen. Dat vraagt tijd, de tijd van vervreemd rijn werkelijk te doorlijden. Dat vraagt tijd en geduld om te wachten in waakzaam heid tegenover jezelf en tegenover de ander. Dat verduren van de pijn ver draagt zich niet met een afspraak op die en die tijd, in 1986, moet het afgelo pen zijn. Dan zijn wij één. Dit mystieke aspekt, waarin de psychologische en so ciologische factoren (stijl en spirituali teit!) voluit meedoen zal mijns inziens de komende tijd de gesprekken op plaatselijk vlak moeten beheersen. Dat kan veel pijn opleveren. En wij zullen ons moeten wapenen tegen twee fru straties: dat het te langzaam gaat of dat het te vlug gaat. Het samengaan van kerken heeft zijn eigen tempo, eigen tijdsbeleven. Het heeft te maken, als dat woord toch moet vallen met 'identi teit'. Maar dan verstaan als een dyna misch begrip. Als het verhaal van wor den in plaats van zjjn. Als het verhaal van een geschiedenis waarin God ons oproept en daarmee een plaats geeft. Naar die stem in het gebeuren zijn wij ook binnen Samen op Weg op zoek. En ik ben ervan over tuigd dat Hij gehoord zal worden. Al leen: niet op een vastgesteld tijdstip. En niet in een kerkelijk onderonsje maar in voluit oecumenische dimen-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 4