Smit-Kroes wil beheer veerdiensten naar rijk MODELBOUW Li Raad Tholen wil molen behouden en opknappen HOOR' ZIET A MINISTER PAKT PLAN VAN VORIG KABINET OP Huurder café Jin Middelburg failliet Groedenaar mag geen geneesmiddelen gaan verkopen VOLLEDIG HERSTEL GAAT VEEL GELD KOSTEN Das geen hobby, maar een obsessie M0DELB00T WALCHEREN IINSDAG 25 JANUARI 1983 PZC/ provincie Van onze Haagse redacteur) r' DEN HAAG - Minister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat houdt vast aan de gedachte dat de veerdiensten over de Westerschelde, nu in beheer bij de provincie, bij het rijk moeten worden ondergebracht. Zij zei dat maandagavond in het debat met de waterstaatscommissie uit de Tweede Kamer over het Rijkswegenfonds. Het is voor het eerst dat de minister zich uitlaat over de toekomst van de Zeeuwse veerdiensten, nadat onder het vorige kabinet voor het eerste de gedach te aan de 'verhuizing' van de veerdiensten was geopperd. Dat idee kwam destijds -in ieder geval in Zeeland- als een donderslag bij heldere hemel. i levrouw Smit zei de overheveling van het beheer van de veerdiensten naar i* i het rijk een logische zaak te vinden en bovendien een gevolg van de opstelling van de Kamer zelf, die destijds bij de ;esprekken over de Nota Zoute Veren MIDDELBURG - Eén van de huurders van cultureel café Schuttershof in Middelburg is failliet verklaard. Het café, gevestigd op de hoek van de Kromme Weele en de Vlasmarkt, is tot nader order gesloten. Wat de gevolgen voor het personeel dat in het café werkzaam was, is nog niet bekend. Voor de eveneens in het Schuttershof complex gevestigde sociëteit Myraël en het sport- en fitnesscentrum Mala- wau heeft de sluiting van café Schut- ihof geen gevolgen. Dit bleek maan dag uit opmerkingen van de eigenaar van het pand, J. de Bruyn, en de cura tor in het faillissement mr J. Werle uit Middelburg. Het Schuttershofcomplex in Middel- bestaat uit drie delen, die door de heer De Bruyn afzonderlijk worden ver huurd. Naast de sportschool en de so ciëteit bestaat het complex uit een cul- iel café, dat werd gehuurd door de [stichting tot Behoud van het Schut tershof. Eén van de centrale figuren in die stichting is de heer D. Boes. die on langs door de Middelburgse rechtbank failliet is verklaard. Dit schijnt nu voor de overige leden van de stichting aan leiding te zijn geweest om het bijltje er bij neer te gooien. ff at er verder met het café Schuttershof gaat gebeuren is nog onduidelijk. De heer De Bruyn achtte het uitgesloten dat dezelfde stichting het cafégedeelte opnieuw zal huren. Wellicht verhuurt hij de caféruirote aan een eventuele an dere gegadigde. In dit verband merkte curator mr Werle op dat de brouwerij, met wie de huurders een afhame-con- tract hadden afgesloten, mogelijk als hoofdhuurder zal optreden. Deze brou werij, Artois Nederland BV in Valkens- waard. zou het café dan weer aan onder huurders kunnen verhuren. Van deze brouwerij was maandagavond nie mand aanwezig om commentaar te le veren. Ook de heer Boes was maandag avond niet bereikbaar voor het geven van commentaar. Jeugdige dieven bekennen zeven inbraken in Goes GOES - De Goese politie heeft in de nacht van dinsdag 18 op woensdag 19 januari drie jongens aangehouden in het bezit van goederen, die zij kort te voren in de kinderboerderij 'De Hol landse Hoeve' in Goes hadden gesto len. Dit leidde tot een onderzoek van de recherche, dat de oplossing van een ze vental inbraken aan het licht bracht. De inbraken zijn gepleegd in scholen, winkels en enkele niet-bewoonde hui- en bouwketen. In verband met het onderzoek zijn nog drie andere jongens aangehouden. De verdachten zijn D. R. (22). L. B. (20). M. V. (16). A. M. B. (16). E. R. van H. (15) en J P. van D. (15). Alle jongens zijn direct na verhoor weer op vrije voeten gesteld. Onder de gestolen goederen bevinden rich onder meer cassette-recorders, ca mera's, tuinnetten en gereedschap. Een en ander is door de recherche in beslag genomen. Het onderzoek is nog in volle gang. De recherche verwacht zeer bin nenkort nog enkele verdachten aan te houden. Personenauto zwaar beschadigd bij botsing Terneuzen TERNEUZEN - Op de kruising Willem de Zwijgerlaan-Mauritsstraat in Ter neuzen is maandagochtend omstreeks halftien de personenauto van M. J. P. G. uit Terneuzen zwaar beschadigd. Op de kruising kwam de auto in botsing met een vrachtauto, bestuurd door J. Th. A. 0. uit Kloosterzande. De vrachtauto werd licht beschadigd. Snelheidscontrole Poortvliet en Tholen: 11 bekeuringen THOLEN - De groep Tholen van de rijkspolitie hield maandag in samen werking met de verkeersgroep Middel burg in Tholen en Poortvliet een snel heidscontrole. Op de Grindweg in Tho len (50 km per uur), op de Oud-Vosse- meersedijk (80 km) en in de Stoofstraat ln Poortvliet (50 km) reden in totaal elf automobilisten te hard, Zij kregen een proces-verbaal. de waddenveren bijvoorbeeld naar het rijk wilde verhuizen. Wat voor de noor delijke veerdiensten geldt, moet ook voor de Westerscheldeveren opgaan, is kort en goed de stellingname van de minister. Uitgangspunt bij dit alles is dat veer diensten in beheer moeten komen bij die overheidsinstanties die ook de aan sluitende wegverbindingen in hun be heer hebben. Dat is -het zal duidelijk zijn- het rijk in het geval van de Wester- scheldeverbindingen. De onder het vo rige kabinet uitgebrachte nota over de gewenste decentralisatie van rijksta ken sprak over 1985 als jaartal van het overhevelen van bevoegdheden. Het CDA-kamerlid drs Ben Hennekam is een felle tegenstander van het ver huizen van het beheer over de veer diensten. Hij vindt dat Zeeland die verantwoordelijkheid moet blijven houden en zei dat hij de verenoperatie zoals Smit die zich voorstelt onder geen enkele decentralisatie-noemer zou kunnen thuisbrengen. De minister noemde haar standpunt overigens wel 'bespreekbaar', maar vindt dat de Ka- AARDENBURG - De Aardenburgse carnavalsstichting 'De Nachtuuln' houdt wel van een stuntje. Maandagmiddag deed de 'Nachtuuln' de ge meente Aardenburg Quasimodo, de klokkenluider van de Parijse Notre Dame cadeau. De gebochelde klokkenluider, die eerst in een kooi op een boerenkar aan 'den volke' was getoond, werd in ontvangst genomen door burgemeester drs W. L. A. Lockefeer var.^Aardenburg. Quasimodo kan, zodra het carillon een plaatsje heeft gekregen, een heet hangijzer op het moment in Aardenburg, daaraan vrolijke camavalsklan- ken ontlokken. Zo liet Nachtuuln-voorzitter Jos Paridaen bij de aanbieding van de klokkenluider weten. Wat Quasimodo van het hele gebeuren dacht, werd met duidelijk: hij stootte slechts onverstaanbare klanken uit. Tijdens een korte bijeenkomst in het stadhuis zegde burgemeester Lockefeer toe goed voor Quasi Modo te zullen zorgen. Hij wil de klokkenluider onderbren gen in de Kaaipoort. Of Quasimodo het jaarlijkse schuurbal van de Aardenburgse Nachtuuln, zaterdag 29 januari in de schuur van Th. van Overloop aan de Paardemarkt, zal opluisteren is nog niet zeker. Tijdens het bal, dat om 20.00 uur begint, zal de nieuwe prins der Nachtuuln zich presenteren. Ook wordt een carnavals songfestival gehouden. De jury bestaat uit de heren G. van Vooren, J. Pari daen, R. Quaars, B. Grosveld, F. Vriends, en L. van Hecke. Burgemeester Lockefeer zal rond twaalf uur de trekking verrichten van een door de Nachtuuln gehouden verloting. Het orkest 'El Celino' zal het gebeuren muzikaal opluisteren. Burgemeester W.L.A. Lockefeer haalt de gebochelde klokkenluider van de kar. mer dan haar eigen, bij de nota Zoute Veren ingenomen stellingen, moet bij stellen. Vanuit diverse fracties werd aange drongen op het spoedig aanvatten van werken aan een redelijk aantal wegen in Zeeuwsch-Vlaanderen, die al lang op verbetering liggen te wachten -de weg Temeuzen-Ter Hole bijvoorbeeld, en die rond Axelse Sassing. Hessel Rienks (PvdA) sprak van een 'ereschuld' tegen over Zeeland nu de Vaste Oeververbin ding niet doorgaat, en Lauxstermann (WD) stelde zich op eenzelfde stand punt. Minister Snmit vond hun standpunten, om het eens onparlementair te beschrij ven, onzin. Zij vindt het onjuist om te doen alsof het rijk ten opzichte van Zee land een ereschuld heeft in te lossen of iets goed heeft te maken nu de Wester- schelde-oeververbinding met doorgaat. Zij noemt dat een „apert misverstand". „Wij hebben die beslissing naar eer en geweten genomen en ik hoop U daarvan te kunnen overtuigen", zei zij maandag avond. Er is dan ook geen aanleiding om de prioriteiten die aan de verbetering van het Zeeuwsch-Vlaamse wegenstelsel is gesteld in positieve zin te veranderen. Grote schade door sloop bemaling bouwput Terneuzen TERNEUZEN - De bronbemalingen in de bouwput aan de Van Steenbergen- laan in Terneuzen zijn zaterdag stilge zet en vervolgens gesloopt. De slangen werden afgekoppeld, waardoor de rio lering volstroomde met modder. Het aannemingsbedrijf De B. uit Ter neuzen, dat bezig is met het aanleggen van riolering, ontdekte de sloop zater dag. De schade bedraagt volgens de po litie ongeveer 3000 gulden. De Terneu- zense politie heeft de zaak in onder zoek. <Van onze Haagse redacteur DEN HAAG - Het verkopen van genees middelen zit er voorlopig niet in voor H. A. van Iwaarden uit de Walenstraat in Grocde. Het voormalige ministerie van volksgezondheid en milieu had hem de daarbij benodigde vergunning geweigerd, en de Kroon heeft van Iwaardens bezwaren nu definitief heeft afgewezen. De reden: mevrouw M. Oosterling-Cysouw verkoopt al ge neesmiddelen aan de Groedese Slijk straat. Van Iwaarden erkent dat. maar merkt op dat mevrouw Oosterling er binnen kort mee op wil houden. Dat kan wel zo zijn. zegt de Kroon, maar er moet nu rekening worden gehouden met de fei telijke situatie, en daarin speelt me vrouw Oosterling nog steeds een rol. Vergunningen worden alleen gegeven als er in bepaalde gebieden van bijzon dere omstandigheden sprak is Die zijn er voor Van Iwaarden met zolang me vrouw Oosterling - op een afstand van ongeveer 900 meter - nog geneesmidde len verkoopt. SINT-MAARTENSDIJK - De molen in het stadje Tholen moet behouden blij ven en mag niet verkommeren, al is het wel treurig dat daar zo veel kosten aan verbonden zijn. Dat was maandagmid dag de teneur in de raadsvergadering van de gemeente Tholen, toen gespro ken werd over het opknappen van de Thoolse molen 'De Hoop'. Door het ge bruik van een verkeerde verfsoort zijn de muren van deze molen aangetast en het herstel hiervan kost voorlopig 24.000 gulden. De raad had er geen moeite mee dit geld beschikbaar te stellen, maar de verschillende spre kers vroegen zich wel af of er nog meer kosten bij zullen komen. Zo werd on der meer het herstel van het verrotte houtwerk genoemd. De wethouder die voor dit soort zaken verantwoordelijk is, L. J. Koopman (sgp) antwoordde de raad dat er waar schijnlijk nog meer geld beschikbaar gesteld moet worden, voordat de molen volledig hersteld is. Hij voegde er aan toe dat dat ook één van de consequen ties is van het aankopen van deze en andere molens. Koopman- ..We hebben ze niet aange kocht om ze te laten verpauperen" Na een vraag van het RPF GPV-raadslid P. van Belzen maakte Koopman duide lijk dat met bekend is of nog meer ge bouwen in Tholen aangetast zijn door de bewuste verf. De wethouder vertelde verder dat ten aanzien van het onder houd geen overleg is gepleegd met des kundigen. Het WD-raadslid M. van Damme vroeg zich verder af of wellicht de monumentenwacht de gebreken aan de molen eerder had moeten ontdekken en aan het gemeentebestuur doorge ven. Volgens Koopman was het al eerder be kend, maar heeft het college de uitvoe ring van het onderhoud steeds uitge steld in afwachting van subsidie. Nu is echter gebleken dat niet langer ge wacht kan worden. Op een vraag van het PvdA-raadslid J. C. Moerland ant woordde de wethouder dat alsnog een plaatselijk aannemer benaderd zal wor den met de vraag of die. voor een accep tabele prijs, het werk kan doen. Toen het verslag van het in 1981 en 1982 gevoerde minderhedenbeleid aan de or de kwam, merkte Van Belzen op dat er toch wel erg veel bestuurskosten waren gemaakt. Wethouder J. Versluijs (cda) antwoordde hem dat in het verslag ook alleen maar de bestuurslasten staan aangegeven, omdat het om een verslag ten behoeve van de subsidièrmg door het ministerie gaat. En van die zijde worden alleen maar bestuurskosten ge subsidieerd en geen kosten die voort vloeiden uit het uitgevoerde werk. Vernielingen De SGP- en de PvdA-fracties vroegen verder nog de aandacht voor de vernie lingen in verschillende sportzalen. Wet houder Koopman antwoordde daarop door vast te stellen dat er weinig ter voorkoming van die vernielingen kan worden gedaan. Zo schijnt het erg moei lijk te zijn om na te gaan wie de daders van de vernielingen zijn. Van de zijde van de SGP werd er nog eens op aange drongen de Thoolse bevolking -via de voorlichtingsrubriek van de gemeente tegen deze praktijken te waarschuwen. Bij de behandeling van de ingekomen stukken sprak de WD-er J L. van Gor- sel er zijn tevredenheid over uit dat dat Tholen niet één netnummer voor het hele eiland zal krijgen. Dat betekent dat de verschillende kernen een stukje van hun herkenbaarheid behouden, zei hij. Het PvdA-raadslid J de Bres vond het juist jammer dat niet kon worden overgeschakeld op één netnummer. Hij stelde verder dat het een droevige zaak zou zijn als de herkenbaarheid van de dorpen afhankelijk is van de netnum mers van de telefoondienst. Bij de van tevoren schriftelijk ingedien de vragen vroeg de SGP-fractie aan dacht voor het onderbrengen van het Zeeuws instituut voor geestelijke volksgezondheid bij de regio West-Bra bant, terwijl dat instituut eerst bij Zee land zat. De SGP vroeg zich af of dat wel zo'n goede zaak is. De PvdA-fractie stond met schriftelij ke vragen stil bij het huidige experi ment funderend onderwijs Tholen en het vervolg daarop. Daarbij werd ge pleit voor het uitbreiden van het be staande experiment met een extra jaar en vervolgens met een experiment voortgezet basisonderwijs op Tholen. Het zou jammer zijn als dat laatste ex periment aan Tholen voorbij zou gaan, aldus de PvdA. Aart Noest bij twee van zijn modellen. Op de achtergrond het naambord van de vereniging dat een plaatsje krijgt in het nieuwe vaarwater van de vereniging in Middelburg. Da's geen hobby, maar een obsessie" en „het betekent bloed, zweet en een hoop ergernis". Zomaar een paar uitlatingen van twee mensen die hun hart verpand hebben aan de modelbouw. En dan gaat het niet om modellen uit een doosje van een paar gulden, maar om gedetailleerde, radio grafisch bestuurbare scheepsmodellen die beslist niet meer op het nachtkastje passen. Daar zijn ze ook niet voor be doeld. Er moet mee gevaren worden. „Zeeland is wat betreft de modelbouw nog een achtergebleven gebied, maar als we doorgaan zoals we nu bezig zijn, dan komt de wereldkam pioen over een jaar of drie vier uit Zeeland" is de stellige overtuiging van Aart Noest (34) en Rini Minheere (25), res pectievelijk secretaris en voorzitter van de Modelbootver- eniging Walcheren. De vereniging bestaat inmiddels bij na twee jaar. De oprichting vond plaats in maart '81 omdat, zo vertelt Aart, er een duidelijk behoefte was gebleken. „Er zijn nogal wat plasjes water in Vllssingen en overal was wel iemand aan het varen. Kortom, het was een ongeorganiseerde bende". De Modelbootvereniging Walcheren zocht daarop contact met de ge meente Vlissingen om een eigen vaarwater te verkrijgen, maar de on derhandelingen hepen op niets uit. Het bleek al evenmin mogelijk om tot overeenstemming te komen met de hengelsportvereniging die een deel van de waterpartij in het Vlis- singse Nollebos pacht. „Er was met die mensen met te praten", aldus Ri ni en Aart, „Wij, als mensen met een radiografisch bestuurbare boot, wor den door hen gezien als rustverstoor ders en men was bang dat onze zen ders pacemakers zouden storen. Daar hebben wij bij specialisten naar gevraagd en dat gevaar is volgens hen beslist met aanwezig. Onze ap paratuur is allemaal goedgekeurd". De leden van de vereniging, op dit moment 32, mogen weliswaar met hun modellen varen in de watergan gen in het gebied Westduin. maar. zeggen de bestuursleden, „daar zo even af en toe ook windsurfers voor bij. Daar mag alles, er wordt ook ge zwommen Aan zo'n situatie ga je je dure boot niet wagen". Omdat een eigen -vaarwater voor de vereniging nu eenmaal on ontbeerlijk is trad het bestuur in contact met de gemeente Middel burg. Binnen enkele weken was de zaak voor elkaar en in november van het vorig jaar kreeg de vereni ging de toezegging dat gebruik kan worden gemaakt van het deel van de binnenhaven tussen de Konings- brug en de Stadsschuur. Bovendien krijgt de Modelbootver eniging Walcheren de beschikking over een (bescheiden) deel van het aangrenzende gemeenteterrein De modelbouwers zijn erg gelukkig met hun nieuwe vaarwater „In dat deel hebben we geen last van andere scheepvaart en het water is er erg schoon. Alleen het terrein zelf moet geknipt en geschoren worden en we moeten er nog een hek aanleggen. Het vaargebied is ook goed te over zien vanaf de overkant, zodat het pu bhek aan zijn trekken kan komen zonder dat wij er last van hebben. In het Nollebos werd je weieens bijna het water ingeduwd door de men sen". Op dc tweede verdieping van zijn woning in de Vlissingse wijk Bossenburgh heeft Aart Noest een kamer in beslag genomen waar hij een deel van z'n hobby (het bouwen) uitoefent. Twee modellen staan er te pronken, beiden tot stand gekomen naar eigen ontwerp, zoals uit een van de scheepsnamen blijkt: Ms Fantasy. Het andere model is de trots van de vereniging. Het is een sleepboot, de 'Survier'. met een leng te van 1.16 meter en een gewicht van 17 kilo. Dc trekkracht van het schip is voldoende om een ruhherboot met kinderen te slepen. „Met die boot ben ik zo lang bezig geweest dat ie me gewoon tegen staat", vertelt Aart. Uren en uren zijn er in gaan zitten. „Twee- tot driedui zend uur voor een boot is niks. Dat bepaalt de waarde van de boot voor de eigenaar, in geld is die waarde nauwelijks uit te drukken"./ Wie dat zo aanhoort krijgt de indruk dat je met een gevulde portemonnee aan moet komen wil je je in de model bouw storten. Dat blijkt een misver stand. „Als de mensen de modellen zien denken ze direct dat het schep pen geld heeft gekost. Dat is een ima go waar we vanaf moeten, want het is niet waar. Een boot kun je bij wijze van spreken voor niets bouwen, van allerlei afvalmatenaal. En voor een paar honderd gulden heb je al een varend model. Het kan natuurlijk ook voor duizenden guldens, dat hangt helemaal af van de eisen die je aan je vaartuig stelt". De leden van de vereniging zijn in twee categorieën te verdelen; de 'bouwers' en de 'vaarders'. De eerste groep werkt de schepen tot in de per fectie af, met oog voor ieder detail. De tweede categorie wil niets liever dan zo snel mogelyk een model vaarklaar hebben en ermee naar buiten trek ken. „Dat is het leuke van de vereni ging. Doordat die groepen daarin bij elkaar komen stimuleren zij elkaar. Vooral als bepaalde problemen om de hoek komen kijken, blijkt een ge sprek met je medeleden vaak erg nut tig. Smds het bestaan van de vereni ging is de kwaliteit dan ook enorm toegenomen. Als dat zo doorgaat komt de wereldkampioen over een paar jaar uit Zeeland". Want het blijft met bij bouwen en zomaar wat varen, daar gaat de lol gauw vanaf, aldus de heren. De vereniging hield vorig jaar vijf onderlinge wedstrij den, dit jaar worden dat er tien. De vier beste prestaties tellen mee voor het clubkampioenschap. Maar er worden ook Nederlandse, Europese en zelfs wereldkampioenschappen gehouden. Daar hebben de leden van de Walcherse vereniging nog niet aan mee gedaan. „Eerst wat meer erva ring en kwaliteit kweken" is daarbij de overweging. Leen hobby met vele aantrekke lijke aspecten, vinden Rini en Aart. Enerzijds het bouwen, een karwei waar men veel tijd in steekt, maar dat alléén wordt uitgevoerd. Ander zijds is daar het varen dat in groeps verband (en vaak met een wedstrijd element) wordt gedaan. En het kijk genot natuurlijk, want de schepen in actie zien betekent veel plezier voor iedereen. „Vorig jaar bijvoorbeeld hadden we een tentoonstelling in Britannia. Daar zijn enorm veel mensen op af gekomen en dan zijn er bezoekers bij, die kruipen bijna in je boot. Dan zit ten ze er op de knieën bij". Ook dit jaar, op 2, 3 en 4 april, houdt de Mo delbootvereniging Walcheren een tentoonstelling in de Banckertzaal van hotel Britannia in Vlissingen. Behalve de door de leden gebouwde modellen en schepen in aanbouw, kunnen de bezoekers daar informatie krijgen over het 'hoe en wat' van de modelbouw, electromotoren en zen ders. Veel informatie ook over elektronica, want door de ontwikkelingen in die tak van de techniek is de laatste ja ren erg veel mogelijk geworden in de modelbouw. „Je kunt het zo gek ma ken als je zelf wilt. Er is van alles mo gelijk. Er wordt nu zelfs gesproken over apparatuur met chips, waar door je je zender een stuk of veertig functies kunt geven. Maar ook nu is het al mogelijk een schip te bouwen waarop alles werkt, kranen, bluska- nons, toeters, noem maar op". De voortschrijdende techniek maakt het volgens de heren steeds makke lijker om een goed schip te bouwen en nu de elektronica relatief goedko per is geworden is de modelbouw een hobby die voor iedereen bereikbaar is. „Met een investering van een zes honderd gulden ben je vaarklaar daarna kost het niet zoveel meer. En als je voor het eerst gaat voetballen kost dat ook een flinke hap aan uit rusting". Volgens Aart Noest en Rini Minheere zijn door de stijgende werkloosheid steeds meer mensen op zoek naar een zinvolle vrije tijdsbesteding. Beiden zijn zelf werkloos. Aart probeert al twee jaar als kok aan de slag te ko men en Rini is ruim zeven maanden een werkloze lasser. De modelbouw- geeft hen niet alleen wat te doen, maar de vereniging staat er borg voor dat zij het menselijk contact niet ver hezen. En gezien het aantal leden dat om de een of andere reden niet (meer) aan het arbeidsproces deelneemt zijn zij beslist niet de enigen die hun toe vlucht tot de botenbouwerij hebben genomen. Een gesprek met de modelbou wers blijkt makkelijker aan te knopen dan af te breken. Zij geven dat zelf ook grif toe: „Het is geen hobby, maar een obsessie. Als jc 's nachts in bed ligt en je krijgt ineens een goed idee, dan is het 'hup' uit bed en naar de werkkamer. En dat geldt voor alle leden. Ze zijn allemaal even gek. Als je dan later mensen hoort zeggen 'wat een mooi schip', dan wordt je acuut twee meter lang van trots. En als we met een stelletje bij elkaar zitten en iemand zegt 'boot', dan ben je 's nachts om twee uur nog niet weg". Hans Verbeek S- M VERENIGING

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 9