Smit-Kroes wil beheer
veerdiensten naar rijk
MODELBOUW
Li
Raad Tholen wil molen
behouden en opknappen
HOOR'
ZIET A
MINISTER PAKT PLAN VAN VORIG KABINET OP
Huurder café
Jin Middelburg
failliet
Groedenaar
mag geen
geneesmiddelen
gaan verkopen
VOLLEDIG HERSTEL GAAT VEEL GELD KOSTEN
Das geen hobby,
maar een obsessie
M0DELB00T
WALCHEREN
IINSDAG 25 JANUARI 1983
PZC/ provincie
Van onze Haagse redacteur)
r' DEN HAAG - Minister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat houdt vast aan de gedachte dat de
veerdiensten over de Westerschelde, nu in beheer bij de provincie, bij het rijk moeten worden
ondergebracht. Zij zei dat maandagavond in het debat met de waterstaatscommissie uit de
Tweede Kamer over het Rijkswegenfonds. Het is voor het eerst dat de minister zich uitlaat over de
toekomst van de Zeeuwse veerdiensten, nadat onder het vorige kabinet voor het eerste de gedach
te aan de 'verhuizing' van de veerdiensten was geopperd. Dat idee kwam destijds -in ieder geval in
Zeeland- als een donderslag bij heldere hemel.
i levrouw Smit zei de overheveling van
het beheer van de veerdiensten naar
i* i het rijk een logische zaak te vinden en
bovendien een gevolg van de opstelling
van de Kamer zelf, die destijds bij de
;esprekken over de Nota Zoute Veren
MIDDELBURG - Eén van de huurders
van cultureel café Schuttershof in
Middelburg is failliet verklaard. Het
café, gevestigd op de hoek van de
Kromme Weele en de Vlasmarkt, is tot
nader order gesloten. Wat de gevolgen
voor het personeel dat in het café
werkzaam was, is nog niet bekend.
Voor de eveneens in het Schuttershof
complex gevestigde sociëteit Myraël
en het sport- en fitnesscentrum Mala-
wau heeft de sluiting van café Schut-
ihof geen gevolgen. Dit bleek maan
dag uit opmerkingen van de eigenaar
van het pand, J. de Bruyn, en de cura
tor in het faillissement mr J. Werle uit
Middelburg.
Het Schuttershofcomplex in Middel-
bestaat uit drie delen, die door de
heer De Bruyn afzonderlijk worden ver
huurd. Naast de sportschool en de so
ciëteit bestaat het complex uit een cul-
iel café, dat werd gehuurd door de
[stichting tot Behoud van het Schut
tershof. Eén van de centrale figuren in
die stichting is de heer D. Boes. die on
langs door de Middelburgse rechtbank
failliet is verklaard. Dit schijnt nu voor
de overige leden van de stichting aan
leiding te zijn geweest om het bijltje er
bij neer te gooien.
ff at er verder met het café Schuttershof
gaat gebeuren is nog onduidelijk. De
heer De Bruyn achtte het uitgesloten
dat dezelfde stichting het cafégedeelte
opnieuw zal huren. Wellicht verhuurt
hij de caféruirote aan een eventuele an
dere gegadigde. In dit verband merkte
curator mr Werle op dat de brouwerij,
met wie de huurders een afhame-con-
tract hadden afgesloten, mogelijk als
hoofdhuurder zal optreden. Deze brou
werij, Artois Nederland BV in Valkens-
waard. zou het café dan weer aan onder
huurders kunnen verhuren. Van deze
brouwerij was maandagavond nie
mand aanwezig om commentaar te le
veren. Ook de heer Boes was maandag
avond niet bereikbaar voor het geven
van commentaar.
Jeugdige dieven
bekennen zeven
inbraken in Goes
GOES - De Goese politie heeft in de
nacht van dinsdag 18 op woensdag 19
januari drie jongens aangehouden in
het bezit van goederen, die zij kort te
voren in de kinderboerderij 'De Hol
landse Hoeve' in Goes hadden gesto
len. Dit leidde tot een onderzoek van de
recherche, dat de oplossing van een ze
vental inbraken aan het licht bracht.
De inbraken zijn gepleegd in scholen,
winkels en enkele niet-bewoonde hui-
en bouwketen.
In verband met het onderzoek zijn nog
drie andere jongens aangehouden. De
verdachten zijn D. R. (22). L. B. (20). M.
V. (16). A. M. B. (16). E. R. van H. (15) en
J P. van D. (15). Alle jongens zijn direct
na verhoor weer op vrije voeten gesteld.
Onder de gestolen goederen bevinden
rich onder meer cassette-recorders, ca
mera's, tuinnetten en gereedschap. Een
en ander is door de recherche in beslag
genomen. Het onderzoek is nog in volle
gang. De recherche verwacht zeer bin
nenkort nog enkele verdachten aan te
houden.
Personenauto zwaar
beschadigd bij
botsing Terneuzen
TERNEUZEN - Op de kruising Willem
de Zwijgerlaan-Mauritsstraat in Ter
neuzen is maandagochtend omstreeks
halftien de personenauto van M. J. P. G.
uit Terneuzen zwaar beschadigd. Op de
kruising kwam de auto in botsing met
een vrachtauto, bestuurd door J. Th. A.
0. uit Kloosterzande. De vrachtauto
werd licht beschadigd.
Snelheidscontrole
Poortvliet
en Tholen:
11 bekeuringen
THOLEN - De groep Tholen van de
rijkspolitie hield maandag in samen
werking met de verkeersgroep Middel
burg in Tholen en Poortvliet een snel
heidscontrole. Op de Grindweg in Tho
len (50 km per uur), op de Oud-Vosse-
meersedijk (80 km) en in de Stoofstraat
ln Poortvliet (50 km) reden in totaal elf
automobilisten te hard, Zij kregen een
proces-verbaal.
de waddenveren bijvoorbeeld naar het
rijk wilde verhuizen. Wat voor de noor
delijke veerdiensten geldt, moet ook
voor de Westerscheldeveren opgaan, is
kort en goed de stellingname van de
minister.
Uitgangspunt bij dit alles is dat veer
diensten in beheer moeten komen bij
die overheidsinstanties die ook de aan
sluitende wegverbindingen in hun be
heer hebben. Dat is -het zal duidelijk
zijn- het rijk in het geval van de Wester-
scheldeverbindingen. De onder het vo
rige kabinet uitgebrachte nota over de
gewenste decentralisatie van rijksta
ken sprak over 1985 als jaartal van het
overhevelen van bevoegdheden.
Het CDA-kamerlid drs Ben Hennekam
is een felle tegenstander van het ver
huizen van het beheer over de veer
diensten. Hij vindt dat Zeeland die
verantwoordelijkheid moet blijven
houden en zei dat hij de verenoperatie
zoals Smit die zich voorstelt onder
geen enkele decentralisatie-noemer
zou kunnen thuisbrengen. De minister
noemde haar standpunt overigens wel
'bespreekbaar', maar vindt dat de Ka-
AARDENBURG - De Aardenburgse carnavalsstichting 'De Nachtuuln'
houdt wel van een stuntje. Maandagmiddag deed de 'Nachtuuln' de ge
meente Aardenburg Quasimodo, de klokkenluider van de Parijse Notre
Dame cadeau. De gebochelde klokkenluider, die eerst in een kooi op een
boerenkar aan 'den volke' was getoond, werd in ontvangst genomen door
burgemeester drs W. L. A. Lockefeer var.^Aardenburg.
Quasimodo kan, zodra het carillon een plaatsje heeft gekregen, een heet
hangijzer op het moment in Aardenburg, daaraan vrolijke camavalsklan-
ken ontlokken. Zo liet Nachtuuln-voorzitter Jos Paridaen bij de aanbieding
van de klokkenluider weten. Wat Quasimodo van het hele gebeuren dacht,
werd met duidelijk: hij stootte slechts onverstaanbare klanken uit. Tijdens
een korte bijeenkomst in het stadhuis zegde burgemeester Lockefeer toe
goed voor Quasi Modo te zullen zorgen. Hij wil de klokkenluider onderbren
gen in de Kaaipoort.
Of Quasimodo het jaarlijkse schuurbal van de Aardenburgse Nachtuuln,
zaterdag 29 januari in de schuur van Th. van Overloop aan de Paardemarkt,
zal opluisteren is nog niet zeker. Tijdens het bal, dat om 20.00 uur begint, zal
de nieuwe prins der Nachtuuln zich presenteren. Ook wordt een carnavals
songfestival gehouden. De jury bestaat uit de heren G. van Vooren, J. Pari
daen, R. Quaars, B. Grosveld, F. Vriends, en L. van Hecke.
Burgemeester Lockefeer zal rond twaalf uur de trekking verrichten van
een door de Nachtuuln gehouden verloting. Het orkest 'El Celino' zal het
gebeuren muzikaal opluisteren.
Burgemeester W.L.A. Lockefeer haalt de gebochelde klokkenluider van de
kar.
mer dan haar eigen, bij de nota Zoute
Veren ingenomen stellingen, moet bij
stellen.
Vanuit diverse fracties werd aange
drongen op het spoedig aanvatten van
werken aan een redelijk aantal wegen
in Zeeuwsch-Vlaanderen, die al lang op
verbetering liggen te wachten -de weg
Temeuzen-Ter Hole bijvoorbeeld, en
die rond Axelse Sassing. Hessel Rienks
(PvdA) sprak van een 'ereschuld' tegen
over Zeeland nu de Vaste Oeververbin
ding niet doorgaat, en Lauxstermann
(WD) stelde zich op eenzelfde stand
punt.
Minister Snmit vond hun standpunten,
om het eens onparlementair te beschrij
ven, onzin. Zij vindt het onjuist om te
doen alsof het rijk ten opzichte van Zee
land een ereschuld heeft in te lossen of
iets goed heeft te maken nu de Wester-
schelde-oeververbinding met doorgaat.
Zij noemt dat een „apert misverstand".
„Wij hebben die beslissing naar eer en
geweten genomen en ik hoop U daarvan
te kunnen overtuigen", zei zij maandag
avond.
Er is dan ook geen aanleiding om de
prioriteiten die aan de verbetering van
het Zeeuwsch-Vlaamse wegenstelsel is
gesteld in positieve zin te veranderen.
Grote schade door
sloop bemaling
bouwput Terneuzen
TERNEUZEN - De bronbemalingen in
de bouwput aan de Van Steenbergen-
laan in Terneuzen zijn zaterdag stilge
zet en vervolgens gesloopt. De slangen
werden afgekoppeld, waardoor de rio
lering volstroomde met modder.
Het aannemingsbedrijf De B. uit Ter
neuzen, dat bezig is met het aanleggen
van riolering, ontdekte de sloop zater
dag. De schade bedraagt volgens de po
litie ongeveer 3000 gulden. De Terneu-
zense politie heeft de zaak in onder
zoek.
<Van onze Haagse redacteur
DEN HAAG - Het verkopen van genees
middelen zit er voorlopig niet in voor
H. A. van Iwaarden uit de Walenstraat
in Grocde. Het voormalige ministerie
van volksgezondheid en milieu had
hem de daarbij benodigde vergunning
geweigerd, en de Kroon heeft van
Iwaardens bezwaren nu definitief
heeft afgewezen. De reden: mevrouw
M. Oosterling-Cysouw verkoopt al ge
neesmiddelen aan de Groedese Slijk
straat.
Van Iwaarden erkent dat. maar merkt
op dat mevrouw Oosterling er binnen
kort mee op wil houden. Dat kan wel zo
zijn. zegt de Kroon, maar er moet nu
rekening worden gehouden met de fei
telijke situatie, en daarin speelt me
vrouw Oosterling nog steeds een rol.
Vergunningen worden alleen gegeven
als er in bepaalde gebieden van bijzon
dere omstandigheden sprak is Die zijn
er voor Van Iwaarden met zolang me
vrouw Oosterling - op een afstand van
ongeveer 900 meter - nog geneesmidde
len verkoopt.
SINT-MAARTENSDIJK - De molen in
het stadje Tholen moet behouden blij
ven en mag niet verkommeren, al is het
wel treurig dat daar zo veel kosten aan
verbonden zijn. Dat was maandagmid
dag de teneur in de raadsvergadering
van de gemeente Tholen, toen gespro
ken werd over het opknappen van de
Thoolse molen 'De Hoop'. Door het ge
bruik van een verkeerde verfsoort zijn
de muren van deze molen aangetast en
het herstel hiervan kost voorlopig
24.000 gulden. De raad had er geen
moeite mee dit geld beschikbaar te
stellen, maar de verschillende spre
kers vroegen zich wel af of er nog meer
kosten bij zullen komen. Zo werd on
der meer het herstel van het verrotte
houtwerk genoemd.
De wethouder die voor dit soort zaken
verantwoordelijk is, L. J. Koopman
(sgp) antwoordde de raad dat er waar
schijnlijk nog meer geld beschikbaar
gesteld moet worden, voordat de molen
volledig hersteld is. Hij voegde er aan
toe dat dat ook één van de consequen
ties is van het aankopen van deze en
andere molens.
Koopman- ..We hebben ze niet aange
kocht om ze te laten verpauperen" Na
een vraag van het RPF GPV-raadslid
P. van Belzen maakte Koopman duide
lijk dat met bekend is of nog meer ge
bouwen in Tholen aangetast zijn door
de bewuste verf. De wethouder vertelde
verder dat ten aanzien van het onder
houd geen overleg is gepleegd met des
kundigen. Het WD-raadslid M. van
Damme vroeg zich verder af of wellicht
de monumentenwacht de gebreken aan
de molen eerder had moeten ontdekken
en aan het gemeentebestuur doorge
ven.
Volgens Koopman was het al eerder be
kend, maar heeft het college de uitvoe
ring van het onderhoud steeds uitge
steld in afwachting van subsidie. Nu is
echter gebleken dat niet langer ge
wacht kan worden. Op een vraag van
het PvdA-raadslid J. C. Moerland ant
woordde de wethouder dat alsnog een
plaatselijk aannemer benaderd zal wor
den met de vraag of die. voor een accep
tabele prijs, het werk kan doen.
Toen het verslag van het in 1981 en 1982
gevoerde minderhedenbeleid aan de or
de kwam, merkte Van Belzen op dat er
toch wel erg veel bestuurskosten waren
gemaakt. Wethouder J. Versluijs (cda)
antwoordde hem dat in het verslag ook
alleen maar de bestuurslasten staan
aangegeven, omdat het om een verslag
ten behoeve van de subsidièrmg door
het ministerie gaat. En van die zijde
worden alleen maar bestuurskosten ge
subsidieerd en geen kosten die voort
vloeiden uit het uitgevoerde werk.
Vernielingen
De SGP- en de PvdA-fracties vroegen
verder nog de aandacht voor de vernie
lingen in verschillende sportzalen. Wet
houder Koopman antwoordde daarop
door vast te stellen dat er weinig ter
voorkoming van die vernielingen kan
worden gedaan. Zo schijnt het erg moei
lijk te zijn om na te gaan wie de daders
van de vernielingen zijn. Van de zijde
van de SGP werd er nog eens op aange
drongen de Thoolse bevolking -via de
voorlichtingsrubriek van de gemeente
tegen deze praktijken te waarschuwen.
Bij de behandeling van de ingekomen
stukken sprak de WD-er J L. van Gor-
sel er zijn tevredenheid over uit dat dat
Tholen niet één netnummer voor het
hele eiland zal krijgen. Dat betekent
dat de verschillende kernen een stukje
van hun herkenbaarheid behouden, zei
hij. Het PvdA-raadslid J de Bres vond
het juist jammer dat niet kon worden
overgeschakeld op één netnummer. Hij
stelde verder dat het een droevige zaak
zou zijn als de herkenbaarheid van de
dorpen afhankelijk is van de netnum
mers van de telefoondienst.
Bij de van tevoren schriftelijk ingedien
de vragen vroeg de SGP-fractie aan
dacht voor het onderbrengen van het
Zeeuws instituut voor geestelijke
volksgezondheid bij de regio West-Bra
bant, terwijl dat instituut eerst bij Zee
land zat. De SGP vroeg zich af of dat wel
zo'n goede zaak is.
De PvdA-fractie stond met schriftelij
ke vragen stil bij het huidige experi
ment funderend onderwijs Tholen en
het vervolg daarop. Daarbij werd ge
pleit voor het uitbreiden van het be
staande experiment met een extra jaar
en vervolgens met een experiment
voortgezet basisonderwijs op Tholen.
Het zou jammer zijn als dat laatste ex
periment aan Tholen voorbij zou gaan,
aldus de PvdA.
Aart Noest bij twee van zijn modellen. Op de achtergrond het naambord van de vereniging dat een plaatsje krijgt in het
nieuwe vaarwater van de vereniging in Middelburg.
Da's geen hobby, maar een obsessie" en „het betekent
bloed, zweet en een hoop ergernis". Zomaar een paar
uitlatingen van twee mensen die hun hart verpand hebben
aan de modelbouw. En dan gaat het niet om modellen uit een
doosje van een paar gulden, maar om gedetailleerde, radio
grafisch bestuurbare scheepsmodellen die beslist niet meer
op het nachtkastje passen. Daar zijn ze ook niet voor be
doeld. Er moet mee gevaren worden. „Zeeland is wat betreft
de modelbouw nog een achtergebleven gebied, maar als we
doorgaan zoals we nu bezig zijn, dan komt de wereldkam
pioen over een jaar of drie vier uit Zeeland" is de stellige
overtuiging van Aart Noest (34) en Rini Minheere (25), res
pectievelijk secretaris en voorzitter van de Modelbootver-
eniging Walcheren.
De vereniging bestaat inmiddels bij
na twee jaar. De oprichting vond
plaats in maart '81 omdat, zo vertelt
Aart, er een duidelijk behoefte was
gebleken. „Er zijn nogal wat plasjes
water in Vllssingen en overal was wel
iemand aan het varen. Kortom, het
was een ongeorganiseerde bende".
De Modelbootvereniging Walcheren
zocht daarop contact met de ge
meente Vlissingen om een eigen
vaarwater te verkrijgen, maar de on
derhandelingen hepen op niets uit.
Het bleek al evenmin mogelijk om
tot overeenstemming te komen met
de hengelsportvereniging die een
deel van de waterpartij in het Vlis-
singse Nollebos pacht. „Er was met
die mensen met te praten", aldus Ri
ni en Aart, „Wij, als mensen met een
radiografisch bestuurbare boot, wor
den door hen gezien als rustverstoor
ders en men was bang dat onze zen
ders pacemakers zouden storen.
Daar hebben wij bij specialisten naar
gevraagd en dat gevaar is volgens
hen beslist met aanwezig. Onze ap
paratuur is allemaal goedgekeurd".
De leden van de vereniging, op dit
moment 32, mogen weliswaar met
hun modellen varen in de watergan
gen in het gebied Westduin. maar.
zeggen de bestuursleden, „daar zo
even af en toe ook windsurfers voor
bij. Daar mag alles, er wordt ook ge
zwommen Aan zo'n situatie ga je je
dure boot niet wagen".
Omdat een eigen -vaarwater voor
de vereniging nu eenmaal on
ontbeerlijk is trad het bestuur in
contact met de gemeente Middel
burg. Binnen enkele weken was de
zaak voor elkaar en in november
van het vorig jaar kreeg de vereni
ging de toezegging dat gebruik kan
worden gemaakt van het deel van de
binnenhaven tussen de Konings-
brug en de Stadsschuur.
Bovendien krijgt de Modelbootver
eniging Walcheren de beschikking
over een (bescheiden) deel van het
aangrenzende gemeenteterrein
De modelbouwers zijn erg gelukkig
met hun nieuwe vaarwater „In dat
deel hebben we geen last van andere
scheepvaart en het water is er erg
schoon. Alleen het terrein zelf moet
geknipt en geschoren worden en we
moeten er nog een hek aanleggen.
Het vaargebied is ook goed te over
zien vanaf de overkant, zodat het pu
bhek aan zijn trekken kan komen
zonder dat wij er last van hebben. In
het Nollebos werd je weieens bijna
het water ingeduwd door de men
sen".
Op dc tweede verdieping van zijn
woning in de Vlissingse wijk
Bossenburgh heeft Aart Noest een
kamer in beslag genomen waar hij
een deel van z'n hobby (het bouwen)
uitoefent. Twee modellen staan er te
pronken, beiden tot stand gekomen
naar eigen ontwerp, zoals uit een
van de scheepsnamen blijkt: Ms
Fantasy. Het andere model is de
trots van de vereniging. Het is een
sleepboot, de 'Survier'. met een leng
te van 1.16 meter en een gewicht van
17 kilo. Dc trekkracht van het schip
is voldoende om een ruhherboot met
kinderen te slepen.
„Met die boot ben ik zo lang bezig
geweest dat ie me gewoon tegen
staat", vertelt Aart. Uren en uren zijn
er in gaan zitten. „Twee- tot driedui
zend uur voor een boot is niks. Dat
bepaalt de waarde van de boot voor
de eigenaar, in geld is die waarde
nauwelijks uit te drukken"./ Wie dat
zo aanhoort krijgt de indruk dat je
met een gevulde portemonnee aan
moet komen wil je je in de model
bouw storten. Dat blijkt een misver
stand. „Als de mensen de modellen
zien denken ze direct dat het schep
pen geld heeft gekost. Dat is een ima
go waar we vanaf moeten, want het is
niet waar. Een boot kun je bij wijze
van spreken voor niets bouwen, van
allerlei afvalmatenaal. En voor een
paar honderd gulden heb je al een
varend model. Het kan natuurlijk
ook voor duizenden guldens, dat
hangt helemaal af van de eisen die je
aan je vaartuig stelt".
De leden van de vereniging zijn in
twee categorieën te verdelen; de
'bouwers' en de 'vaarders'. De eerste
groep werkt de schepen tot in de per
fectie af, met oog voor ieder detail. De
tweede categorie wil niets liever dan
zo snel mogelyk een model vaarklaar
hebben en ermee naar buiten trek
ken. „Dat is het leuke van de vereni
ging. Doordat die groepen daarin bij
elkaar komen stimuleren zij elkaar.
Vooral als bepaalde problemen om
de hoek komen kijken, blijkt een ge
sprek met je medeleden vaak erg nut
tig. Smds het bestaan van de vereni
ging is de kwaliteit dan ook enorm
toegenomen. Als dat zo doorgaat
komt de wereldkampioen over een
paar jaar uit Zeeland". Want het
blijft met bij bouwen en zomaar wat
varen, daar gaat de lol gauw vanaf,
aldus de heren. De vereniging hield
vorig jaar vijf onderlinge wedstrij
den, dit jaar worden dat er tien. De
vier beste prestaties tellen mee voor
het clubkampioenschap. Maar er
worden ook Nederlandse, Europese
en zelfs wereldkampioenschappen
gehouden. Daar hebben de leden van
de Walcherse vereniging nog niet aan
mee gedaan. „Eerst wat meer erva
ring en kwaliteit kweken" is daarbij
de overweging.
Leen hobby met vele aantrekke
lijke aspecten, vinden Rini en Aart.
Enerzijds het bouwen, een karwei
waar men veel tijd in steekt, maar
dat alléén wordt uitgevoerd. Ander
zijds is daar het varen dat in groeps
verband (en vaak met een wedstrijd
element) wordt gedaan. En het kijk
genot natuurlijk, want de schepen in
actie zien betekent veel plezier voor
iedereen.
„Vorig jaar bijvoorbeeld hadden we
een tentoonstelling in Britannia.
Daar zijn enorm veel mensen op af
gekomen en dan zijn er bezoekers bij,
die kruipen bijna in je boot. Dan zit
ten ze er op de knieën bij". Ook dit
jaar, op 2, 3 en 4 april, houdt de Mo
delbootvereniging Walcheren een
tentoonstelling in de Banckertzaal
van hotel Britannia in Vlissingen.
Behalve de door de leden gebouwde
modellen en schepen in aanbouw,
kunnen de bezoekers daar informatie
krijgen over het 'hoe en wat' van de
modelbouw, electromotoren en zen
ders.
Veel informatie ook over elektronica,
want door de ontwikkelingen in die
tak van de techniek is de laatste ja
ren erg veel mogelijk geworden in de
modelbouw. „Je kunt het zo gek ma
ken als je zelf wilt. Er is van alles mo
gelijk. Er wordt nu zelfs gesproken
over apparatuur met chips, waar
door je je zender een stuk of veertig
functies kunt geven. Maar ook nu is
het al mogelijk een schip te bouwen
waarop alles werkt, kranen, bluska-
nons, toeters, noem maar op". De
voortschrijdende techniek maakt
het volgens de heren steeds makke
lijker om een goed schip te bouwen
en nu de elektronica relatief goedko
per is geworden is de modelbouw een
hobby die voor iedereen bereikbaar
is. „Met een investering van een zes
honderd gulden ben je vaarklaar
daarna kost het niet zoveel meer. En
als je voor het eerst gaat voetballen
kost dat ook een flinke hap aan uit
rusting".
Volgens Aart Noest en Rini Minheere
zijn door de stijgende werkloosheid
steeds meer mensen op zoek naar een
zinvolle vrije tijdsbesteding. Beiden
zijn zelf werkloos. Aart probeert al
twee jaar als kok aan de slag te ko
men en Rini is ruim zeven maanden
een werkloze lasser. De modelbouw-
geeft hen niet alleen wat te doen,
maar de vereniging staat er borg voor
dat zij het menselijk contact niet ver
hezen. En gezien het aantal leden dat
om de een of andere reden niet (meer)
aan het arbeidsproces deelneemt zijn
zij beslist niet de enigen die hun toe
vlucht tot de botenbouwerij hebben
genomen.
Een gesprek met de modelbou
wers blijkt makkelijker aan te
knopen dan af te breken. Zij geven
dat zelf ook grif toe: „Het is geen
hobby, maar een obsessie. Als jc 's
nachts in bed ligt en je krijgt ineens
een goed idee, dan is het 'hup' uit bed
en naar de werkkamer. En dat geldt
voor alle leden. Ze zijn allemaal
even gek. Als je dan later mensen
hoort zeggen 'wat een mooi schip',
dan wordt je acuut twee meter lang
van trots. En als we met een stelletje
bij elkaar zitten en iemand zegt
'boot', dan ben je 's nachts om twee
uur nog niet weg".
Hans Verbeek
S-
M VERENIGING