Ministeries dekken samen tekorten Oosterschelde bcrco Eerste abonnees kabeltelevisie Tholen zijn dinsdag aangesloten Koe met gouden uiers Nijpend gebrek aan stageplaatsen studenten MTS/MEAO Smit-Kroes: volwaardige weg over pijlerdam Oosterschelde VREES VOOR NIEUWE TEGENVALLERS dames opgelet onze geitel© wintervoorraad nog 'ns ekstra afgeprijsd VOORLOPIG NOG EEN BEPERKT AANBOD Kustvaarder beschadigt sluisdeur in Terneuzen WOENSDAG 19 JANUARI 1983 PZC/provincie l Van onze Haagse redacteur i DEN HAAG - Het ministerie van verkeer en waterstaat zal in de toekomst nog slechts twintig procent van de tekorten op de Oosterscheldewerken hoeven te betalen, terwijl de andere ministe ries de overige 80 procent zullen moeten opbrengen. Het gat van 162 miljoen dat ex-minister Zeevalking bij z'n vertrek achterliet, moet echter geheel door het departement worden opge bracht. Dat maakte minister Smit-Kroes dinsdagavond duidelijk in het overleg dat zij met de Tweede-Kamercommissie met verkeer en waterstaat voerde over het twaalfde voortgangsrap port over de Oosterscheldewerken. op de waterstaatsbegroting vormt en voor het zelfde geld op elke andere be groting had kunnen staan. Niet heilig Mevrouw Smit gaat er vanuit dat de stormvloedkering in 1986 voltooid zal zijn. Eversdijk had opgemerkt dat er niet te strak aan dat jaartal moet wor den vastgehouden. „We moeten", zei hij, „ons de vraag stellen of al te krampachtig aan 1986 vasthouden bij dit sterk grensverleggend project wel verantwoord is". De minister zit op de zelfde lijn. Voorlopig lijkt '86 haal baar, maar „we moeten niet bij een stress-situatie ons eigen slachtoffer worden". Smit: „1986 is voor mij géén heilig getal". De liftsluis in de Oesterdam leverde op nieuw twee onwrikbare standpunten Minister Smit hield, voordat de Kamer leden aan het woord kwamen, een inlei ding waarin zij een aantal opvallende dingen zei. In de eerste plaats noemde zij het besluit uit '76 om een half-open pijlerdam aan te leggen „één van de jeugdzondes waaraan niet alle kamerle den willen worden herinnerd". Boven dien stelde zjj dat zij drie mogelijkhe den voorwat de Oosterscheldewerken betreft de revue heeft laten passeren: temporiseren, alsnog een dichte dam, of temporiseren hangt volgens haar INZEEUWSCH-VLAANDEREN zeer hoog prijskaartje terwijl het aan leggen van een dichte dam gezien de kapitaalsvernietiging daarbij géén fi nancieel voordeel zal opleveren. Rest het gewoon uitvoeren van het project. De bewindsvrouwe wond géén doekjes om de toekomstige ontwikkelingen: nieuwe financiële tegenvallers zijn niet uitgesloten terwijl er in het project géén ruimte meer is om die tegenvallers weg te werken. De ontwerpen voor de ver schillende onderdelen van de storm vloedkering staan zo'n beetje vast. zo dat daar geen 'winst' meer is te behalen. Echt voordeel kan alleen maar ont- TERNEUZEN - De MTS/MEAO voor Zeeuwsch-Vlaanderen in Terneuzen staan bij meevallers die - zo heeft de h„[t de bedrijven in het sebied drin- geschiedenis geleerd - wat zeldzamer gend verzocht minstens 80 stageplaat- zijn dan tegenvallers. sen beschikbaar te stellen voor MTS'ers in hun derde (praktijk)jaar. Tolrontnfol Gebeurt dat niet, dan lopen zij hun di- 1 UKCIllUjUl ploma mis. Volgens directeur A. Pig- De Kamerleden Eversdijk (CDA) en Te mans leverde het plaatsen van studen- Veldhuis (WD) sloten daarbij aan ten bij het bedrijfsleven vorig jaar al door beiden te schermen met nieuwe problemen op, maar is het na veel aan- overschrijdingen, waarbij Eversdijk een bedrag van 170 miljoen noemde. Te Veldhuis noemde de overschrijdingen uit het verleden nog slechts „tegenval lers van de tekenkamer", terwijl het dringen toch gelukt. Voor het nieuwe cursusjaar ziet de si tuatie er somber uit. Door het teruglo pen van de economie letten veel firma's 'op de kleintjes' en vallen stageplaatsen project nu in de uitvoeringsfase is be- als eerste uit de boot. De Zeeuws- land. Minister Smit zei op dit moment Vlaamse MTS/MEAO heeft gebrek aan nog niets van nieuwe tegenvallers te 30 plaatsen in de electrotechniek, 30 in weten. de weg- en waterbouw en 20 in de pro- Opvallend was de impliciet grote kri- cestechniek. In de werktuigbouw is de tiek die zij op haar voorgangers Zeeval- toestand iets rooskleuriger: het gaat king (D'66) en Tuijnman (WD) had, daar om een beperkt aantal studenten, toen zjj herinnerd werd aan de oude ka- Het gebrek aan belangstelling vanuit binetsafspraak dat de méérkosten voor de bedrijven komt op een moment dat de Oosterschelde door alle ministers de MTS/MEAO zich in een toevloed van zouden worden gedragen. Ondanks die studenten verheugt. Toeleverende afspraken heeft verkeer en waterstaat scholen als MAVO, LTO en in toene- in het verleden bijna altijd exclusief mende mate HAVO 5 zijn er blijkbaar moeten 'bloeden'. Smit zei dat haar van overtuigd, dat een opleving van de „voorgangers kennelijk de tent niet economie behoefte schept aan technici overeind hebben kunnen houden". Het van middelbaar niveau, die naast hun is haar wel gelukt, gezien de 80-20 ver- handen hun hoofd en de computer kun- deling voor nieuwe tekorten. nen gebruiken. Het besluit de Oosterschelde met een De studie aan een MTS omvat vier open pijlerdam te 'sluiten, is volgens jaar. Het derde is gereserveerd voorde haar zozeer kabinetsbeleid geweest dat praktijk. MTS'ers kijken rond bij 2 of 3 kwam in die jaren zelfs regelmatig voor, dat stagebedrijven MTS'ers ad viseerden om na hun eindexamen nog eens langs te komen, waarmee ze al voor het aflopen van de school waren verzekerd van een baan. Voor het vervullen van de 80 plaatsen, die nu nog openstaan, heeft de Zeeuws- Vlaamse MTS het oog nadrukkelijk ge richt op kleinere bedrijven, waarvan een aantal nog nooit een praktikant binnen de poort heeft gehad. Daarnaast benaderde de school via de Kring van Werkgevers in de Kanaalzone en de or ganisaties op het gebied van bouw, weg- en waterbouw de grote onderne mingen. op. „Verkeer en waterstaat is te eenzij dig, te gebrekkig gefundeerd bezig", zei het PvdA-Kamerlid Zijlstra bijvoor beeld. Zo ziet ook de lijn van Smit's par tijgenoot Te Veldhuis eruit, terwijl ook het CDA de liftsluis wil en met een de bat dreigt. Smit hield de zaak een beetje van zich af door overleg met de regio te beloven en te stellen dat zij voordat de Kamer zich heeft uitgespro ken géén onomkeerbare werken zal la ten uitvoeren. Daarmee is de kwestie-liftsluis langza merhand een zaak geworden waarbij niet de financiële, maar de politieke achtergrond bepalend zal zijn. Een eensgezinde Kamer zal minister Smit overigens in staat stellen om collega Ruding van financiën extra onder druk te zetten by een verzoek om méér geld voor die door de Kamer gewenste sluis. Tegenvallers De minister kondigde de Kamer tussen de regels door twee nieuwe tegenval lers aan die in het nieuw te verschijnen voortgangsrapport de aandacht zullen krijgen. In de eerste plaats moeten de stenen die bij de voeten van de pijlers terecht komen afgedekt worden, ten koste van 25 miljoen extra, en ten tweede is er bij het mattenleggen een achterstand van tien weken, een feno meen waaraan ook een prijskaartje hangt. Die laatste achterstand hoopt Smit overigens te kunnen inlopen. Zij leek in het overleg bovendien voor uit te lopen op de vertraging van de slui ting van de beide compartimentenngs- dammen - iets dat om financiële rede nen overwogen wordt - toen zei zij dat duidelijk was dat vastgesteld dat er uit milieukundig oogpunt géén zwaarwe gende bezwaren zijn. Na afloop werd die opmerking echter teruggedraaid. Wel wordt binnenkort de studie die naar de ze bezuinigingsoptie wordt uitgevoerd afgerond; het concept gaat half januari naar de Raad voor de Waterstaat. De minister zei, tijdens het commissie overleg waarin zij zeer duidelijk haar visite-kaartje afgaf, onder de indruk te zijn van het Oosterscheldeproject. Het besluit van het kabinet voor wat de ver deling van de tekorten betreft noemde zij „hoopgevend voor de toekomst". (ADVERTENTIE) dit project een „oneigenlijk onderdeel" Zeeuwse vrouwen in Laren gehuldigd voor verkoop van kinderzegels MIDDELBURG - Negen Zeeuwse vrou wen zijn in de Siuger Concertzaal in Laren gehuldigd voor hun aandeel in de verkoop van Kinderpostzegels. In totaal waren 126 vrijwilligsters uit het hele land in Laren aanwezig, waar zij een oorkonde en een bronzen beeldje ontvingen vanwege de verkoop van kinderpostzegels gedurende 25 jaar of langer. De vrouwen kregen de onderscheiding uit handen van de voorzitter van het Nederlandse Comité Kinderpostzegels, dr J. Spaander. De zilveren jubilaressen uit Zeeland zijn: P. Davidse-Verschuu- re, W. Le Clercq-van der Bos en W. Schoolmeester-Hoencamp allen uit Middelburg: R. Coppoolse-Bal, J. de Rijcke-Lourier en B. Saas-Kok. allen uit Vlissingen; J. Bij de Vaate-Eckhardt uit Zierikzee, G. Visser-De Noo uit Ter- neuzen en E. van der Hiele-Van der Kreeke uit Veere, die echter niet bij de uitreiking aanwezig was. stagebedrijven en stellen aan de hand van hun ervaringen en onder begelei ding van de school hun pakket einde xamenvakken op. Wie dat praktijkjaar niet met goed gevolg doorloopt, krijgt geen diploma. Volgens Pigmans lever de het plaatsen van praktikanten geen problemen op toen economisch gezien 'de bomen tot de hemel reikten'. Het Granaat gevonden in IJzendijke IJZENDIJKE - De heer W. uit IJzendij ke vond dinsdag een granaat op zijn ak ker. Het projectiel heeft een lengte van dertig centimeter en een doorsnede van tien centimeter. De Explosieven Oprui mingsdienst komt een dezer dagen om de granaat onschadelijk te maken. We moeten ruimte muiten voor onze nieuwe voorjaarscollectie, daarom hebben we uwmxkbms Goes, Middelburg Vlissingen De heer Brasser met echtgenote en zoon en de 18-jarige koe Rika-2. VROUWENPOLDER - Rika-2, een achttienjarige koe uit Vrouwenpol der, is dinsdag onder grote belang stelling gehuldigd vanwege haar gi gantische melkproduktie van hon derdduizend liter. Rika kreeg daar om een bloemenkrans en een bord met de tekst '100.000 kilo melk' om de stevige nek gehangen op het ter rein van haar eigenaar, veefokker L. Brasser aan de Landschuurweg in Vrouwenpolder. De versierselen werden uitgereikt door de heren G. BI ankers, voorzitter van de Vereni ging voor Veehouderijbelangen in Zeeland en B. Koole, stamboekhou der en bedrijfsvoorlichter van de zelfde vereniging. Volgens de kenners heeft Rika een unieke prestatie geleverd en is ze met haar 'honderdduizend liter' de derde koe in Zeeland, die ooit tot die pro- duktie is gekomen. Rika staat overi gens niet alleen op het gebied van de melkleverantie haar 'mannetje', zij bracht totnu toe ook zeventien nako melingen ter wereld. De koe met 'de gouden uiers' is niet gefokt door haar huidige eigenaar, dat werd gedaan door P. Vader uit Middelburg, die Ri ka op dertienjarige leeftijd verkocht aan de heer Brasser Staat van dienst De heer Koole gaf een overzicht van de staat van dienst van Rika, die werd geboren als dochter van Rika-1 en Lytse Rudolf. Haar eerste kalf bracht ze ter wereld op 21 januari 1966 en de laatste nakomeling, tot nu toe, is van 12 oktober 1982. Rika-2 hoopt op 23 februari haar negentien de verjaardag te vieren. Wat Rika-2 zelf van alle drukte vond, werd dinsdag niet duidelijk, maar de neer Koole bleek :n staat geweest te zijn, vóór de huldiging een onderons je met de koe te hebben. Volgens Koole had Rika hem onder meer toe vertrouwd: „Ik heb geprobeerd mijn best te doen, voor mijn gezin en voor de samenleving. Ik produceerde in derdaad een hoop nakomelingen en een grote plas melk. Ik ben destijds eens ontdekt door een leraar van de Landbouwschool die over mij zei 'Er zit toekomst in die koe'. Door mijn goede houding en conditie mocht ik my laten keuren door een deskundi ge en ik sleepte jaren geleden het pre dikaat keurstamboek in de wacht. Verder ben ik een zeer nette koe. Ik heb nooit samengehokt met wilde stierèn, maar ben altijd keurig naar de k.i. (kunstmatige inseminatie) ge weest", aldus Rika-2. Behalve Rika werden ook haar 'baas' en haar fokker gehuldigd. De heer Brasser kreeg een in brons ge goten koe en voor de heer Vader was er een plantenbak. Beide geschen ken werden orverhandigd door de heer Blankers. TOLHEFFING BLIJFT TWISTPUNT (Van onze Haagse redacteur DEN HAAG - Minister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat is er van over tuigd geraakt dat er een volwaardige weg over de stormvloedkering in de Oosterschelde moet komen. Zij ver schilt slechts met de leden van de Tweede-Kamercommissie voor ver keer en waterstaat van mening over de manier waarop die weg betaald moet worden: Smit denkt aan een tolweg die zichzelf uiteindelijk terugbetaalt. Ka merleden als Eversdijk (cda). Zijlstra (pvda) en Te Veldhuis (vvd) verwerpen die gedachten echter, ondanks het feit dat zij met instemming reageren op het principe-standpunt van de minister dat er een officiële weg moet komen. Zeeland heeft in ieder geval één belang rijk winstpunt geboekt in de afgelopen tijd, nu de minister voor een echte weg heeft gekozen. Het was ex-minister Zee valking die de weg om financiële rede nen schrapte, waardoor er slechts een werkweg over zou blijven. Die werkweg zou overigens in principe voor het ver keer open zijn, maar desondanks twee tot drie maanden per jaar gesloten zijn voor onderhoudswerk aan de storm vloedkering. Die laatste gedachte is de meeste ka merleden een gruwel. Eversdijk en Te Veldhuis bijvoorbeeld hechten zeer aan de bereikbaarheid van het werkeiland Neeltje Jans, wanneer de pijlerdam klaar is. Te Veldhuis sprak van een „meer dan bijzondere bezienswaardig heid" en Eversdijk hekelde „het fiets pad" dat uiteindelijk over de pijlerdam zou resteren. Zowel zij als Zijlstra (pvda) zijn er allen van overtuigd dat - gezien de te treffen maatregelen - de bezuinigingen als er een werkweg zou resteren aanzienlijk geringer zouden zijn dan de 15 miljoen die Zeevalking dacht te winnen. Tolheffing Minister Smit zei dat zij overtuigd is geraakt door de argumenten voor een volwaardige weg. en bestempelde de verbinding als integraal onderdeel van rijksweg 57, de dammenroute. De mogelijkheid van tolheffing bestem pelde zij als een „voorzichtig idee", maar duidelijk werd ook dat zij nog géén andere ideeën op dit punt heeft. Zij vindt dat de Kamer met die tolhef fing akkoord moet gaan: „Als tolhef fing de enige mogel ijkheid is, dan is dit middel het doel waard", zei zij. Tolhef- fen moet volgens haar bespreekbaar zijn. Dat is het. bleek uit de woorden v Eversdijk en Te Veldhuis, niet, Zi land-tolland, zei Te Veldhuis, en Evers dijk sprak van dubbel-pakken. Heel in het kort werd er over de Wester- schelde-oeververbinding gesproken, waarbij duidelijk werd dat de VOW voor Smit als „wisselgeld" heeft ge diend bij haar besprekingen met minis ter Ruding over de Oosterscheldewer ken en de zeedijkversterkingen. De mi nister zei immers duidelijk, zonder de VOW overigens te noemen, datje moei lijk tegenover andere gebieden kan ver kopen dat iets om financiële redenen niet doorgaat, terwijl Zeeland z'n oever verbinding krijgt. In combinatie met de dure Oosterscheldewerken heeft dat overduidelijk een rol gespeeld. Vroeger „Vroeger", zie die grootvader, die onlangs in Middelburg ernstig het woord richtte tot zijn kleindochter, „vroeger was het op school wel een beetje anders dan tegenwoordig". Uit zijn verhandeling bleek, dat het verschil er vooral in zat, dat kinde ren vroeger op school allerlei din gen leerden en dat daar vandaag de dag in het geheel geen sprake van is. ,J!eem nou de koppelwerkwoor den", zei de grootvader. ,J)ie stampte je er zó in, dat je ze nooit meer zou vergeten". „V/elke zijn dat dan opa", wilde zijn kleindochter Henriëtte weten. „Nou", begon de grootvader op te sommen, „dat was het rijtje van 'zijn, worden, blijken...". Daar viel hij stil. Hij dacht nog eens even na en maakte zich luchtig van het vraagstuk af. „En dan had je er nog een stuk of vijf'. Maar vooruit. Vroeger, dat is ook al een tijd geleden. THOLEN - De Thoolse burgemeester E. Baerends heeft dinsdagmiddag de eerste aansluiting van het Thoolse ka beltelevisienet tot stand gebracht. Hij deed dat in de Gasthuiskapel in het stadje Tholen, waar hij met een druk op de knop een tiental televisietoestel len van beelden van allerlei program ma's voorzag. Voorlopig kan alleen een beperkt aantal abonnees in het stadje gebruik maken van de diensten van de kabelexploitant Casema, maar dat zul len er gaandeweg steeds meer worden. Ook het programma-aanbod is voor alsnog beperkt. De abonnees die signa len van de kabel betrekken krijgen tot april de beschikking over twee Neder landse televisiezenders, twee Neder landstalige en twee Franstalige Belgi sche zenders. In april komen daar nog drie Duitse zenders bjj, evenals een in formatiekanaal van Casema. Tot april kunnen de abonnees bovendien 7 ra diozenders ontvangen via de FM. Na april worden dat er in totaal 10. Het abonnementstarief bedraagt 18,95 per maand. Baerends stond bij de ingebruikname van het net even stil bij allerlei techni sche ontwikkelingen die te maken heb ben met de ontvangstmogelijkheden van televisie en radio in ons land. Een van die ontwikkelingen is - zo stelde hij dinsdagmiddag - onder meer een lokale omroep die allerlei gegevens en infor matie aan de burgers kan doorgeven. Hij wees daarbij wel op de eventuele aantasting van verschillende informa tiebronnen, zoals kranten. Een andere afweging is van financiële aard. Later lichtte hij desgevraagd toe dat de ge- Ing H. de Goede van Casema (links) is burgemeester E. Baerends van Tholen behulpzaam bij het in werking stellen van het kabeltelevisienet. meente nog geen kant en klare plannen heeft om met een eigen lokale zender te komen, maar Baerends achtte het niet uitgesloten dat zoiets in de toekomst het geval zal zijn. Namens Casema sprak ing H. de Goede (hoofd netbeheer) onder meer over de berichten, als zou men op Tholen te ma ken hebben met een geringere aansluit- dichtheid dan waar zijn bedrijf op had gerekend. Momenteel heeft 35 procent van de Tholenaren zich als (toekom stig) abonnee opgegeven en in andere nieuwe gebieden is dat gemiddeld 50 procent. Maar De Goede voegde daar aan toe dat de Thoolse situatie enigs zins afwijkt van de gebruikelijke gang van zaken, daar de abonnees niet met een een volledig pakket kan worden ge boden. Dat komt onder meer door het feit dat een aantal versterkers niet op •tijd is geleverd. De Goede sprak de ver wachting uit dat het aantal abonnees op Tholen zonder meer zal stijgen in de naaste toekomst. Later werd hij daarin gesteund door zijn collega ir R. A. J, Sjerp, die er op wees dat juist in deze tijd van teruglopende financiële moge lijkheden meer mensen kiezen voor een kabelaansluiting. Dat heeft onder meer te maken met het feit. zo stelde hij, dat steeds minder mensen uitgaan. Daar komt nog bij, dat steeds meer mensen overdag televu,w «mm <Mjaw. naar de radio willen luisteren, tengevolge van werkloosheid en het werken in ploegendiensten. Kabel Als het Thoolse net te zijner tijd volle dig in bedrijf is, wordt het signaal be trokken via een kabel in Bergen op Zoom. In totaal zal er op het eiland 410 kilometer kabel gelegd worden en wordt er 110 kilometer graafwerk ver richt. Het aantal versterkerkasten op het eiland zal 453 gaan bedragen. Als tijdelijke voorziening wordt momen teel een signaal 'overgestraald' naar een ontvangstmast die in de nieuw bouwwijk Buitenzorg in Tholen staat. De directeur van de firma die de kabels op Tholen legt, J. Boet van Retam, pleitte voor een duidelijk mediabeleid van de zijde van de overheid en wel op een zo kort mogelijke termijn. Daar naast stelde hij vast dat communicatie, in dit geval middels het overbrengen van een signaal, van 'ongelooflijk' be lang is in onze samenleving. Namens Casema en Retam werd de stichting OVEM voor een op te richten boerderijproject voor geestelijk gehan dicapten te Scherpenisse een kleuren televisie aangeboden. TERNEUZEN - De Engelse kust vaarder 'Cotinga' heeft dinsdag avond bij het binnenvaren van de zeesluis in Terneuzen een sluis deur ernstig beschadigd. De scha de wordt voorlopig geraamd op 400.000 pilden. De reparatie zal waarschijnlijk enkele maanden io beslag nemen. De sluis kan nog worden gebruikt. De 'Cotinga' liep eveneens flinke schade op maar kon op eigen kracht afmeren aan het zuiddok in Terneuzen. De aanvaring vond plaats om 19.50 uur. De Engelse kustvaarder was met een lading cokes op weg naar de haven van Gent. Bij het binnen varen van de kolk had het schip een flinke snelheid. Toen de coaster halverwege was wilde hij afrem men. Dat lukte niet omdat de mo toren een technisch mankement vertoonden en weigerden achteruit te draaien. De 'Cotinga' - 1.600 ton. 83 meter lang, 14 meter breed - boorde zich toen frontaal in de vier de roldeur yan de sluis. Vandaag (woensdag) zullen verte genwoordigers van de dienstkring kanaal Terneuzen van rijkswater staat bij laag water de schade in ogenschouw nemen. Volgens Ing. J. A. de Roos van de dienstkring zal de kustvaarder waarschijnlijk niet voor het volle pond aansprakelijk gesteld kunnen worden vpor de aangerichte schade. Dat komt om dat de maximale aansprakelijk heid is gekoppeld aan de grootte van het schip. De 'Cotinga' is vrij klem. Volgens De Roos zal de Ne derlandse Staat voor het restbe drag moeten opdraaien. Het schip, dat het Engelse Seaham als thuishaven heeft, is na het onge val door de rijkspolitie te water aan de ketting gelegd. Er wordt een on derzoek ingesteld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 2