Ministeries dekken samen
tekorten Oosterschelde
bcrco
Eerste abonnees kabeltelevisie
Tholen zijn dinsdag aangesloten
Koe met gouden uiers
Nijpend gebrek aan
stageplaatsen studenten
MTS/MEAO
Smit-Kroes: volwaardige weg
over pijlerdam Oosterschelde
VREES VOOR NIEUWE TEGENVALLERS
dames opgelet
onze geitel©
wintervoorraad
nog 'ns ekstra
afgeprijsd
VOORLOPIG NOG EEN BEPERKT AANBOD
Kustvaarder
beschadigt
sluisdeur
in Terneuzen
WOENSDAG 19 JANUARI 1983
PZC/provincie
l Van onze Haagse redacteur i
DEN HAAG - Het ministerie van verkeer en waterstaat zal in de toekomst nog slechts twintig
procent van de tekorten op de Oosterscheldewerken hoeven te betalen, terwijl de andere ministe
ries de overige 80 procent zullen moeten opbrengen. Het gat van 162 miljoen dat ex-minister
Zeevalking bij z'n vertrek achterliet, moet echter geheel door het departement worden opge
bracht. Dat maakte minister Smit-Kroes dinsdagavond duidelijk in het overleg dat zij met de
Tweede-Kamercommissie met verkeer en waterstaat voerde over het twaalfde voortgangsrap
port over de Oosterscheldewerken.
op de waterstaatsbegroting vormt en
voor het zelfde geld op elke andere be
groting had kunnen staan.
Niet heilig
Mevrouw Smit gaat er vanuit dat de
stormvloedkering in 1986 voltooid zal
zijn. Eversdijk had opgemerkt dat er
niet te strak aan dat jaartal moet wor
den vastgehouden. „We moeten", zei
hij, „ons de vraag stellen of al te
krampachtig aan 1986 vasthouden bij
dit sterk grensverleggend project wel
verantwoord is". De minister zit op de
zelfde lijn. Voorlopig lijkt '86 haal
baar, maar „we moeten niet bij een
stress-situatie ons eigen slachtoffer
worden". Smit: „1986 is voor mij géén
heilig getal".
De liftsluis in de Oesterdam leverde op
nieuw twee onwrikbare standpunten
Minister Smit hield, voordat de Kamer
leden aan het woord kwamen, een inlei
ding waarin zij een aantal opvallende
dingen zei. In de eerste plaats noemde
zij het besluit uit '76 om een half-open
pijlerdam aan te leggen „één van de
jeugdzondes waaraan niet alle kamerle
den willen worden herinnerd". Boven
dien stelde zjj dat zij drie mogelijkhe
den voorwat de Oosterscheldewerken
betreft de revue heeft laten passeren:
temporiseren, alsnog een dichte dam, of
temporiseren hangt volgens haar INZEEUWSCH-VLAANDEREN
zeer hoog prijskaartje terwijl het aan
leggen van een dichte dam gezien de
kapitaalsvernietiging daarbij géén fi
nancieel voordeel zal opleveren. Rest
het gewoon uitvoeren van het project.
De bewindsvrouwe wond géén doekjes
om de toekomstige ontwikkelingen:
nieuwe financiële tegenvallers zijn niet
uitgesloten terwijl er in het project géén
ruimte meer is om die tegenvallers weg
te werken. De ontwerpen voor de ver
schillende onderdelen van de storm
vloedkering staan zo'n beetje vast. zo
dat daar geen 'winst' meer is te behalen.
Echt voordeel kan alleen maar ont-
TERNEUZEN - De MTS/MEAO voor
Zeeuwsch-Vlaanderen in Terneuzen
staan bij meevallers die - zo heeft de h„[t de bedrijven in het sebied drin-
geschiedenis geleerd - wat zeldzamer gend verzocht minstens 80 stageplaat-
zijn dan tegenvallers. sen beschikbaar te stellen voor
MTS'ers in hun derde (praktijk)jaar.
Tolrontnfol Gebeurt dat niet, dan lopen zij hun di-
1 UKCIllUjUl ploma mis. Volgens directeur A. Pig-
De Kamerleden Eversdijk (CDA) en Te mans leverde het plaatsen van studen-
Veldhuis (WD) sloten daarbij aan ten bij het bedrijfsleven vorig jaar al
door beiden te schermen met nieuwe problemen op, maar is het na veel aan-
overschrijdingen, waarbij Eversdijk
een bedrag van 170 miljoen noemde. Te
Veldhuis noemde de overschrijdingen
uit het verleden nog slechts „tegenval
lers van de tekenkamer", terwijl het
dringen toch gelukt.
Voor het nieuwe cursusjaar ziet de si
tuatie er somber uit. Door het teruglo
pen van de economie letten veel firma's
'op de kleintjes' en vallen stageplaatsen
project nu in de uitvoeringsfase is be- als eerste uit de boot. De Zeeuws-
land. Minister Smit zei op dit moment Vlaamse MTS/MEAO heeft gebrek aan
nog niets van nieuwe tegenvallers te 30 plaatsen in de electrotechniek, 30 in
weten. de weg- en waterbouw en 20 in de pro-
Opvallend was de impliciet grote kri- cestechniek. In de werktuigbouw is de
tiek die zij op haar voorgangers Zeeval- toestand iets rooskleuriger: het gaat
king (D'66) en Tuijnman (WD) had, daar om een beperkt aantal studenten,
toen zjj herinnerd werd aan de oude ka- Het gebrek aan belangstelling vanuit
binetsafspraak dat de méérkosten voor de bedrijven komt op een moment dat
de Oosterschelde door alle ministers de MTS/MEAO zich in een toevloed van
zouden worden gedragen. Ondanks die studenten verheugt. Toeleverende
afspraken heeft verkeer en waterstaat scholen als MAVO, LTO en in toene-
in het verleden bijna altijd exclusief mende mate HAVO 5 zijn er blijkbaar
moeten 'bloeden'. Smit zei dat haar van overtuigd, dat een opleving van de
„voorgangers kennelijk de tent niet economie behoefte schept aan technici
overeind hebben kunnen houden". Het van middelbaar niveau, die naast hun
is haar wel gelukt, gezien de 80-20 ver- handen hun hoofd en de computer kun-
deling voor nieuwe tekorten. nen gebruiken.
Het besluit de Oosterschelde met een De studie aan een MTS omvat vier
open pijlerdam te 'sluiten, is volgens jaar. Het derde is gereserveerd voorde
haar zozeer kabinetsbeleid geweest dat praktijk. MTS'ers kijken rond bij 2 of 3
kwam in die jaren zelfs regelmatig
voor, dat stagebedrijven MTS'ers ad
viseerden om na hun eindexamen nog
eens langs te komen, waarmee ze al
voor het aflopen van de school waren
verzekerd van een baan.
Voor het vervullen van de 80 plaatsen,
die nu nog openstaan, heeft de Zeeuws-
Vlaamse MTS het oog nadrukkelijk ge
richt op kleinere bedrijven, waarvan
een aantal nog nooit een praktikant
binnen de poort heeft gehad. Daarnaast
benaderde de school via de Kring van
Werkgevers in de Kanaalzone en de or
ganisaties op het gebied van bouw,
weg- en waterbouw de grote onderne
mingen.
op. „Verkeer en waterstaat is te eenzij
dig, te gebrekkig gefundeerd bezig", zei
het PvdA-Kamerlid Zijlstra bijvoor
beeld. Zo ziet ook de lijn van Smit's par
tijgenoot Te Veldhuis eruit, terwijl ook
het CDA de liftsluis wil en met een de
bat dreigt. Smit hield de zaak een
beetje van zich af door overleg met de
regio te beloven en te stellen dat zij
voordat de Kamer zich heeft uitgespro
ken géén onomkeerbare werken zal la
ten uitvoeren.
Daarmee is de kwestie-liftsluis langza
merhand een zaak geworden waarbij
niet de financiële, maar de politieke
achtergrond bepalend zal zijn. Een
eensgezinde Kamer zal minister Smit
overigens in staat stellen om collega
Ruding van financiën extra onder druk
te zetten by een verzoek om méér geld
voor die door de Kamer gewenste sluis.
Tegenvallers
De minister kondigde de Kamer tussen
de regels door twee nieuwe tegenval
lers aan die in het nieuw te verschijnen
voortgangsrapport de aandacht zullen
krijgen. In de eerste plaats moeten de
stenen die bij de voeten van de pijlers
terecht komen afgedekt worden, ten
koste van 25 miljoen extra, en ten
tweede is er bij het mattenleggen een
achterstand van tien weken, een feno
meen waaraan ook een prijskaartje
hangt. Die laatste achterstand hoopt
Smit overigens te kunnen inlopen.
Zij leek in het overleg bovendien voor
uit te lopen op de vertraging van de slui
ting van de beide compartimentenngs-
dammen - iets dat om financiële rede
nen overwogen wordt - toen zei zij dat
duidelijk was dat vastgesteld dat er uit
milieukundig oogpunt géén zwaarwe
gende bezwaren zijn. Na afloop werd die
opmerking echter teruggedraaid. Wel
wordt binnenkort de studie die naar de
ze bezuinigingsoptie wordt uitgevoerd
afgerond; het concept gaat half januari
naar de Raad voor de Waterstaat.
De minister zei, tijdens het commissie
overleg waarin zij zeer duidelijk haar
visite-kaartje afgaf, onder de indruk te
zijn van het Oosterscheldeproject. Het
besluit van het kabinet voor wat de ver
deling van de tekorten betreft noemde
zij „hoopgevend voor de toekomst".
(ADVERTENTIE)
dit project een „oneigenlijk onderdeel"
Zeeuwse vrouwen
in Laren gehuldigd
voor verkoop
van kinderzegels
MIDDELBURG - Negen Zeeuwse vrou
wen zijn in de Siuger Concertzaal in
Laren gehuldigd voor hun aandeel in
de verkoop van Kinderpostzegels. In
totaal waren 126 vrijwilligsters uit het
hele land in Laren aanwezig, waar zij
een oorkonde en een bronzen beeldje
ontvingen vanwege de verkoop van
kinderpostzegels gedurende 25 jaar of
langer.
De vrouwen kregen de onderscheiding
uit handen van de voorzitter van het
Nederlandse Comité Kinderpostzegels,
dr J. Spaander. De zilveren jubilaressen
uit Zeeland zijn: P. Davidse-Verschuu-
re, W. Le Clercq-van der Bos en W.
Schoolmeester-Hoencamp allen uit
Middelburg: R. Coppoolse-Bal, J. de
Rijcke-Lourier en B. Saas-Kok. allen
uit Vlissingen; J. Bij de Vaate-Eckhardt
uit Zierikzee, G. Visser-De Noo uit Ter-
neuzen en E. van der Hiele-Van der
Kreeke uit Veere, die echter niet bij de
uitreiking aanwezig was.
stagebedrijven en stellen aan de hand
van hun ervaringen en onder begelei
ding van de school hun pakket einde
xamenvakken op. Wie dat praktijkjaar
niet met goed gevolg doorloopt, krijgt
geen diploma. Volgens Pigmans lever
de het plaatsen van praktikanten geen
problemen op toen economisch gezien
'de bomen tot de hemel reikten'. Het
Granaat gevonden
in IJzendijke
IJZENDIJKE - De heer W. uit IJzendij
ke vond dinsdag een granaat op zijn ak
ker. Het projectiel heeft een lengte van
dertig centimeter en een doorsnede van
tien centimeter. De Explosieven Oprui
mingsdienst komt een dezer dagen om
de granaat onschadelijk te maken.
We moeten ruimte muiten voor
onze nieuwe voorjaarscollectie,
daarom hebben we
uwmxkbms
Goes, Middelburg Vlissingen
De heer Brasser met echtgenote en zoon en de 18-jarige koe Rika-2.
VROUWENPOLDER - Rika-2, een
achttienjarige koe uit Vrouwenpol
der, is dinsdag onder grote belang
stelling gehuldigd vanwege haar gi
gantische melkproduktie van hon
derdduizend liter. Rika kreeg daar
om een bloemenkrans en een bord
met de tekst '100.000 kilo melk' om
de stevige nek gehangen op het ter
rein van haar eigenaar, veefokker L.
Brasser aan de Landschuurweg in
Vrouwenpolder. De versierselen
werden uitgereikt door de heren G.
BI ankers, voorzitter van de Vereni
ging voor Veehouderijbelangen in
Zeeland en B. Koole, stamboekhou
der en bedrijfsvoorlichter van de
zelfde vereniging.
Volgens de kenners heeft Rika een
unieke prestatie geleverd en is ze met
haar 'honderdduizend liter' de derde
koe in Zeeland, die ooit tot die pro-
duktie is gekomen. Rika staat overi
gens niet alleen op het gebied van de
melkleverantie haar 'mannetje', zij
bracht totnu toe ook zeventien nako
melingen ter wereld. De koe met 'de
gouden uiers' is niet gefokt door haar
huidige eigenaar, dat werd gedaan
door P. Vader uit Middelburg, die Ri
ka op dertienjarige leeftijd verkocht
aan de heer Brasser
Staat van dienst
De heer Koole gaf een overzicht van
de staat van dienst van Rika, die
werd geboren als dochter van Rika-1
en Lytse Rudolf. Haar eerste kalf
bracht ze ter wereld op 21 januari
1966 en de laatste nakomeling, tot nu
toe, is van 12 oktober 1982. Rika-2
hoopt op 23 februari haar negentien
de verjaardag te vieren.
Wat Rika-2 zelf van alle drukte vond,
werd dinsdag niet duidelijk, maar de
neer Koole bleek :n staat geweest te
zijn, vóór de huldiging een onderons
je met de koe te hebben. Volgens
Koole had Rika hem onder meer toe
vertrouwd: „Ik heb geprobeerd mijn
best te doen, voor mijn gezin en voor
de samenleving. Ik produceerde in
derdaad een hoop nakomelingen en
een grote plas melk. Ik ben destijds
eens ontdekt door een leraar van de
Landbouwschool die over mij zei 'Er
zit toekomst in die koe'. Door mijn
goede houding en conditie mocht ik
my laten keuren door een deskundi
ge en ik sleepte jaren geleden het pre
dikaat keurstamboek in de wacht.
Verder ben ik een zeer nette koe. Ik
heb nooit samengehokt met wilde
stierèn, maar ben altijd keurig naar
de k.i. (kunstmatige inseminatie) ge
weest", aldus Rika-2.
Behalve Rika werden ook haar
'baas' en haar fokker gehuldigd. De
heer Brasser kreeg een in brons ge
goten koe en voor de heer Vader was
er een plantenbak. Beide geschen
ken werden orverhandigd door de
heer Blankers.
TOLHEFFING BLIJFT TWISTPUNT
(Van onze Haagse redacteur
DEN HAAG - Minister Smit-Kroes van
verkeer en waterstaat is er van over
tuigd geraakt dat er een volwaardige
weg over de stormvloedkering in de
Oosterschelde moet komen. Zij ver
schilt slechts met de leden van de
Tweede-Kamercommissie voor ver
keer en waterstaat van mening over de
manier waarop die weg betaald moet
worden: Smit denkt aan een tolweg die
zichzelf uiteindelijk terugbetaalt. Ka
merleden als Eversdijk (cda). Zijlstra
(pvda) en Te Veldhuis (vvd) verwerpen
die gedachten echter, ondanks het feit
dat zij met instemming reageren op het
principe-standpunt van de minister
dat er een officiële weg moet komen.
Zeeland heeft in ieder geval één belang
rijk winstpunt geboekt in de afgelopen
tijd, nu de minister voor een echte weg
heeft gekozen. Het was ex-minister Zee
valking die de weg om financiële rede
nen schrapte, waardoor er slechts een
werkweg over zou blijven. Die werkweg
zou overigens in principe voor het ver
keer open zijn, maar desondanks twee
tot drie maanden per jaar gesloten zijn
voor onderhoudswerk aan de storm
vloedkering.
Die laatste gedachte is de meeste ka
merleden een gruwel. Eversdijk en Te
Veldhuis bijvoorbeeld hechten zeer aan
de bereikbaarheid van het werkeiland
Neeltje Jans, wanneer de pijlerdam
klaar is. Te Veldhuis sprak van een
„meer dan bijzondere bezienswaardig
heid" en Eversdijk hekelde „het fiets
pad" dat uiteindelijk over de pijlerdam
zou resteren. Zowel zij als Zijlstra
(pvda) zijn er allen van overtuigd dat -
gezien de te treffen maatregelen - de
bezuinigingen als er een werkweg zou
resteren aanzienlijk geringer zouden
zijn dan de 15 miljoen die Zeevalking
dacht te winnen.
Tolheffing
Minister Smit zei dat zij overtuigd is
geraakt door de argumenten voor een
volwaardige weg. en bestempelde de
verbinding als integraal onderdeel
van rijksweg 57, de dammenroute. De
mogelijkheid van tolheffing bestem
pelde zij als een „voorzichtig idee",
maar duidelijk werd ook dat zij nog
géén andere ideeën op dit punt heeft.
Zij vindt dat de Kamer met die tolhef
fing akkoord moet gaan: „Als tolhef
fing de enige mogel ijkheid is, dan is dit
middel het doel waard", zei zij. Tolhef-
fen moet volgens haar bespreekbaar
zijn.
Dat is het. bleek uit de woorden v
Eversdijk en Te Veldhuis, niet, Zi
land-tolland, zei Te Veldhuis, en Evers
dijk sprak van dubbel-pakken.
Heel in het kort werd er over de Wester-
schelde-oeververbinding gesproken,
waarbij duidelijk werd dat de VOW
voor Smit als „wisselgeld" heeft ge
diend bij haar besprekingen met minis
ter Ruding over de Oosterscheldewer
ken en de zeedijkversterkingen. De mi
nister zei immers duidelijk, zonder de
VOW overigens te noemen, datje moei
lijk tegenover andere gebieden kan ver
kopen dat iets om financiële redenen
niet doorgaat, terwijl Zeeland z'n oever
verbinding krijgt. In combinatie met de
dure Oosterscheldewerken heeft dat
overduidelijk een rol gespeeld.
Vroeger
„Vroeger", zie die grootvader, die
onlangs in Middelburg ernstig het
woord richtte tot zijn kleindochter,
„vroeger was het op school wel een
beetje anders dan tegenwoordig".
Uit zijn verhandeling bleek, dat het
verschil er vooral in zat, dat kinde
ren vroeger op school allerlei din
gen leerden en dat daar vandaag
de dag in het geheel geen sprake
van is.
,J!eem nou de koppelwerkwoor
den", zei de grootvader. ,J)ie
stampte je er zó in, dat je ze nooit
meer zou vergeten".
„V/elke zijn dat dan opa", wilde zijn
kleindochter Henriëtte weten.
„Nou", begon de grootvader op te
sommen, „dat was het rijtje van
'zijn, worden, blijken...". Daar viel
hij stil. Hij dacht nog eens even na
en maakte zich luchtig van het
vraagstuk af. „En dan had je er nog
een stuk of vijf'.
Maar vooruit. Vroeger, dat is ook al
een tijd geleden.
THOLEN - De Thoolse burgemeester
E. Baerends heeft dinsdagmiddag de
eerste aansluiting van het Thoolse ka
beltelevisienet tot stand gebracht. Hij
deed dat in de Gasthuiskapel in het
stadje Tholen, waar hij met een druk
op de knop een tiental televisietoestel
len van beelden van allerlei program
ma's voorzag. Voorlopig kan alleen een
beperkt aantal abonnees in het stadje
gebruik maken van de diensten van de
kabelexploitant Casema, maar dat zul
len er gaandeweg steeds meer worden.
Ook het programma-aanbod is voor
alsnog beperkt. De abonnees die signa
len van de kabel betrekken krijgen tot
april de beschikking over twee Neder
landse televisiezenders, twee Neder
landstalige en twee Franstalige Belgi
sche zenders. In april komen daar nog
drie Duitse zenders bjj, evenals een in
formatiekanaal van Casema. Tot april
kunnen de abonnees bovendien 7 ra
diozenders ontvangen via de FM. Na
april worden dat er in totaal 10. Het
abonnementstarief bedraagt 18,95
per maand.
Baerends stond bij de ingebruikname
van het net even stil bij allerlei techni
sche ontwikkelingen die te maken heb
ben met de ontvangstmogelijkheden
van televisie en radio in ons land. Een
van die ontwikkelingen is - zo stelde hij
dinsdagmiddag - onder meer een lokale
omroep die allerlei gegevens en infor
matie aan de burgers kan doorgeven.
Hij wees daarbij wel op de eventuele
aantasting van verschillende informa
tiebronnen, zoals kranten. Een andere
afweging is van financiële aard. Later
lichtte hij desgevraagd toe dat de ge-
Ing H. de Goede van Casema (links) is burgemeester E. Baerends van Tholen
behulpzaam bij het in werking stellen van het kabeltelevisienet.
meente nog geen kant en klare plannen
heeft om met een eigen lokale zender te
komen, maar Baerends achtte het niet
uitgesloten dat zoiets in de toekomst
het geval zal zijn.
Namens Casema sprak ing H. de Goede
(hoofd netbeheer) onder meer over de
berichten, als zou men op Tholen te ma
ken hebben met een geringere aansluit-
dichtheid dan waar zijn bedrijf op had
gerekend. Momenteel heeft 35 procent
van de Tholenaren zich als (toekom
stig) abonnee opgegeven en in andere
nieuwe gebieden is dat gemiddeld 50
procent. Maar De Goede voegde daar
aan toe dat de Thoolse situatie enigs
zins afwijkt van de gebruikelijke gang
van zaken, daar de abonnees niet met
een een volledig pakket kan worden ge
boden. Dat komt onder meer door het
feit dat een aantal versterkers niet op
•tijd is geleverd. De Goede sprak de ver
wachting uit dat het aantal abonnees
op Tholen zonder meer zal stijgen in de
naaste toekomst. Later werd hij daarin
gesteund door zijn collega ir R. A. J,
Sjerp, die er op wees dat juist in deze
tijd van teruglopende financiële moge
lijkheden meer mensen kiezen voor een
kabelaansluiting. Dat heeft onder meer
te maken met het feit. zo stelde hij, dat
steeds minder mensen uitgaan. Daar
komt nog bij, dat steeds meer mensen
overdag televu,w «mm <Mjaw. naar
de radio willen luisteren, tengevolge
van werkloosheid en het werken in
ploegendiensten.
Kabel
Als het Thoolse net te zijner tijd volle
dig in bedrijf is, wordt het signaal be
trokken via een kabel in Bergen op
Zoom. In totaal zal er op het eiland 410
kilometer kabel gelegd worden en
wordt er 110 kilometer graafwerk ver
richt. Het aantal versterkerkasten op
het eiland zal 453 gaan bedragen. Als
tijdelijke voorziening wordt momen
teel een signaal 'overgestraald' naar
een ontvangstmast die in de nieuw
bouwwijk Buitenzorg in Tholen staat.
De directeur van de firma die de kabels
op Tholen legt, J. Boet van Retam,
pleitte voor een duidelijk mediabeleid
van de zijde van de overheid en wel op
een zo kort mogelijke termijn. Daar
naast stelde hij vast dat communicatie,
in dit geval middels het overbrengen
van een signaal, van 'ongelooflijk' be
lang is in onze samenleving.
Namens Casema en Retam werd de
stichting OVEM voor een op te richten
boerderijproject voor geestelijk gehan
dicapten te Scherpenisse een kleuren
televisie aangeboden.
TERNEUZEN - De Engelse kust
vaarder 'Cotinga' heeft dinsdag
avond bij het binnenvaren van de
zeesluis in Terneuzen een sluis
deur ernstig beschadigd. De scha
de wordt voorlopig geraamd op
400.000 pilden. De reparatie zal
waarschijnlijk enkele maanden io
beslag nemen. De sluis kan nog
worden gebruikt. De 'Cotinga' liep
eveneens flinke schade op maar
kon op eigen kracht afmeren aan
het zuiddok in Terneuzen.
De aanvaring vond plaats om 19.50
uur. De Engelse kustvaarder was
met een lading cokes op weg naar
de haven van Gent. Bij het binnen
varen van de kolk had het schip een
flinke snelheid. Toen de coaster
halverwege was wilde hij afrem
men. Dat lukte niet omdat de mo
toren een technisch mankement
vertoonden en weigerden achteruit
te draaien. De 'Cotinga' - 1.600 ton.
83 meter lang, 14 meter breed -
boorde zich toen frontaal in de vier
de roldeur yan de sluis.
Vandaag (woensdag) zullen verte
genwoordigers van de dienstkring
kanaal Terneuzen van rijkswater
staat bij laag water de schade in
ogenschouw nemen. Volgens Ing. J.
A. de Roos van de dienstkring zal
de kustvaarder waarschijnlijk niet
voor het volle pond aansprakelijk
gesteld kunnen worden vpor de
aangerichte schade. Dat komt om
dat de maximale aansprakelijk
heid is gekoppeld aan de grootte
van het schip. De 'Cotinga' is vrij
klem. Volgens De Roos zal de Ne
derlandse Staat voor het restbe
drag moeten opdraaien.
Het schip, dat het Engelse Seaham
als thuishaven heeft, is na het onge
val door de rijkspolitie te water aan
de ketting gelegd. Er wordt een on
derzoek ingesteld.