GROEIENDE VRAAG NAAR VOUWWAGENS CARAVAN EN CAMPING RAI caravans krijgen langzaam een nieuw gezicht modellen kampeerauto is op zijn retour 980 ]PZC/ caravan-rai MINDER LUCHTWEERSTAND, LAGER GEWICHT WOENSDAG 19 JANUARI 1983 19 illustraties Foto linksboven: een van de fraaist gestyleerde toercaravans, zowel van binnen als van buiten, is de Franse Tesserault; in Frankrijk een bekend merk maar nieuw voor de Nederlandse markt. De Tesse- raults zijn leverbaar in een reeks uitvoeringen. Foto middenhovenvloeiend ver werkt tn de opbouw van deze ABl Beyerland toercaravans is de dis- selbak, die hier van binnenuit be reikbaar is. De ABI Beyerland, een Brits produkt, is een nieuw merk op de Nederlandse markt. Foto midden: afgeschuinde voor kanten van toercaravans, zoals de laatste jaren meer wordt toege past, dienen vooral om de lucht- weerstand te verminderen. Bij deze is de voorkant bovendien tot onder doorgetrokken, waardoor de dis- selbak geheel met de caravan is geïntegreerd. Het verlaagde dak dat verhoogd moet worden om be hoorlijke staruimte te krijgen, maakt het verder mogelijk de cara van in een garage te stallen. Foto linksonder: de Polar 550 is een van de caravans waarbij de dissel- bak aanzienlijk is verbreed. Foto middenonder: een van de goedkoopste toercaravans is deze Oostduitse IFA International. De Caravan en camping Rai 1983 wordt gehouden in zes hallen van het Amsterdamse Rai-complex. van donderdagmorgen 20 januari tot en met maandagmiddag 24 januari. Op donderdag en vrijdag is de Rai ook 's avonds open, van zeven tot tien uur. Op de andere dagen alleen overdag van tien tot vijf De toegangsprijs is tien gulden voor volwassenen, vijf gulden voor begelei de jeugd tot 14 jaar en voor Pas-hou ders van €5 en ouder Er zijn 155 expo santen uit twaalf landen. Tijdens deze tentoonstelling zal voor het eerst een ononderbroken pro gramma worden gegeven van spelen demonstraties en icedstnjden in de kampeersfeer. De manifestatie wordt gehouden in de Noordhal en omvat folkloristische demonstraties, wed strijden in het opzetten van vouwwa gens, demonstraties in het bergbeklim men en in het achteruit rijden met ca ravans. wedstrijden in het beladen van caravans, badminton. De Rai is met het openbaar vervoer gemakkelijk te bereiken. Vanuit Lei den eindigt de trein over Schiphol op enkele honderden meters van de Rai (station Amsterdam-Rai) Vanaf het Amstelslation rijden stadsbussen 8 en 15 tot bij de Rai en vanaf het Centraal station rijdt tram vier, die een halte voor de deur van de Rai heeft. Op de komende Caravah en Cam ping Rai worden bijna 600 model len toercaravans getoond, 140 typen tentwagens en vouwcaravans, voorts 240 modellen stacaravans. Zij hebben lang niet allemaal ander nieuws te pre senteren dan dat zij zojuist de fabriek hebben verlaten. Vooreen aantal geldt dat wel. Onder meer voor de sterk afge schuinde voorkant van de Minikip 400, de bekende caravan uit Hoogeveen. Schuine voorkanten zijn echter ook te vinden bij merken die niet eerder in Ne derland te koop waren. Zoals de Belgi sche Viking Drakar. de Alpha Jet van Tesserault uit Frankrijk. Opvallend bU deze fraai gevormde toerwagen is tege lijk de vorm van de disselbak. die goed aansluit bij de wagen zelf. waardoor de vorm van de caravan sterk afwijkt van wat in de laatste jaren gangbaar was. De Tesserault wordt geïmporteerd door Holland Camping Trailer International in Nieuwegein: de fraai gestyleerde Al pha Jet is levprbaar in acht uitvoerin gen. Tot maximale caravanbreedte vergrote disselbakken zijn eveneens te zien op de Franse La Bohème, de Duitse Hobby Prestige en bij de Lord Munsterland. Daarentegen is Dethleffs nog weer een stapje verder gegaan door de verbrede disselkast geheel te integreren met de caravan. Daardoor ontstaat ruimte voor watertanks, eventueel ook het re servewiel. al bestaat daarmee de kans dat de kogeldruk te groot wordt. De Engelse ABI Beyerland en de Duitse Fendt hebben afgeronde opzetstrips op de hoeken, waarmee belangrijke ver minderingen van luchtweerstand kun nen worden bereikt. De Engelse Beyer land. intussen, is ook een van de nieuwe merken op de Rai. De Solifer Arctic uit Finland heeft een aantal van deze nieuwe ontwikkelingen samengebracht. Niet alleen een dissel- bak over de volle breedte, hij is tevens geintegreerd met de opbouw en ten slotte is de caravan voorzien van afge ronde zijhoeken. De lichtste toercaravan met vaste op bouw op de Rai is waarschijnlijk de Di- gus 310, die 345 kg weegt. Alleen sommi ge, niet eens alle tentwagens wegen - minder. Nieuw op de Rai is de Mistral-serie van Adna: eigenlijk een Joegoslavisch pro dukt. maar gebouwd in België. Nog al tijd staat de Adria wat hoog op zijn vie len, al is het bij deze serie al iets minder. Opvallend echter is de aërodynamische opbouw, die het ontwerp is van de Ita liaanse autostylist Pininfarina. toercaravans drie procent duurder Vergeleken mei december 1981 zijn de prijzen van toercaravans met vaste opbouw op de komende tentoon stelling in de Rai drie procent hoger. Het is de gemiddelde prijsstijging van 581 bij de exposanten verkrijgbare ca ravans. Tegelijk zijn er individueel be langrijke prijsdalingen. Tien procent kost thans minder dan 10.000 gulden, tegen acht procent eind 1981. Drieën veertig procent van de toercaravans kost tien- tot vijftienduizend gulden. De laagst geprijsde toercaravan is de Oostduitse IFA International 355 L. die 4995 gulden kost. De duurste is de Polar 590 GLE, die 39.390 gulden kost De meest voorkomende prijsklasse 9,6 procent van het aanbod, is die van 13.000 tot 14.000 gulden. Bij de vouwwagens moet onderscheid worden gemaakt tussen de uitklapbare tent in een wagentje en de caravan met neerklapbare zijkanten. De gemiddelde prijs van de eerste categorie is 5500 gul den. van de tweede 12 .500 gulden. Twee derde van het aanbod komt van buiten Nederland. Vooral de Fransen nemen met 13 merken, een vooraanstaande plaats in. In totaal zijn er 32 merken met 140 modellen. De goedkoopste vouwwagens kosten f2995. Ondergaat de toercaravan een vormverandering? De indruk ontstaat wanneer we zien op welke manier bestaande cara vans zijn gewijzigd en welke vorm nieuwe toercaravans hebben gekregen. Bij de ene caravan is de vormverandering prominen ter dan bij de andere, maar in vrijwel alle gevallen is verminder de luchweerstand en dus besparing van energie het doel ge weest. Vreemd alleen, dat het bijna tien jaar na de eerste ener giecrisis pas zover gekomen is. Al eerder waren caravanfabrikanten begonnen met een afgeschuinde voor kant van de toercaravan. De uitvoering daarvan is op de komende Rai-tentoon stelling nog verder doorgevoerd. Een opvallende ontwikkeling van dit jaar is echter dat de disselkast bij sommige ca ravans de volle breedte van de wagen heeft en aërodynamisch met de cara van een geheel vormt. Tegelijk hebben meer caravans een spoiler aan de ach terkant van het dak, waardoor de vroe gere trapeziumvorm van de caravan verandert in een parellelogram. Intussen biedt de vergrote disselkast vanzelfsprekend ook het voordeel van de toegenomen bergruimte, zodat er be halve de gasflessen ook waterreservoirs en in enkele gevallen ook het reserve wiel in geborgen kunnen worden. Overi gens is het van belang dat. met een re servewiel in de disselkast, te grote druk op de trekkogel wordt vermeden. Een zeer belangrijke vermindering van luchtweerstand wordt bereikt met afge ronde zijkanten. Maar een erg simpele manier om dat te bereiken, en bij vrachtwagens al vele jaren toegepast, is pas nu voor het eerst deelgoed van een klein aantal caravans. Het zijn eenvou dige rond gevormde strips die op de bui tenhoeken van de caravans worden ge monteerd en waarmee - afhankelijk van de lengte van die strips - hetzelfde effect ontstaat als bij polyester toerwa- gens die van huis uit met afgeronde hoeken worden afgeleverd. Stroomlijning kan van groter belang zijn om luchtweerstand te verkleine dan vermindering van het gewicht, maar toch streven vrijwel alle cara vanbouwers ook naar gewichtsver mindering. Door de opbouw stijver en sterker te maken kan met een lichter chassis worden volstaan. Dit wordt be reikt door vermindering van het aan tal dwarsverbindingen. Versteviging van de opbouw is vooral te danken aan de zgn. sandwichconstructie, die steeds meer wordt toegepast. Bij de sandwichconstructie worden binnenwand, isolatie en buitenwand onder druk met elkaar verlijmd. De constructie is zo stijf dat op de spanten kan worden bezuinigd. Ook vloer en zol dering worden bij verscheidene merken op deze wijze samengesteld, met als ge volg een steeds meer zelfdragende con structie. Het merk Polar gebruikt op enkele modellen een onderstel van alu minium voor het chassis en de dissel, terwijl enkele Britse fabrikanten ge bruik maken van een aluminiumlege- ring voor het chassis. Een opvallende ontwikkeling is ook de vermindering van de omvang. De klein ste caravans zijn natuurlijk de vouwwa gens. Een andere mogelijkheid is de ca ravan met half-vaste opbouw, waarbij de bovenste helft kan worden inge klapt. De caravan is dan wel lager, maar behoudt zijn breedte en lengte. Er zijn tegenwoordig ook caravans waarbij al leen het dak wordt verhoogd zodra de caravan als verblfjfhuis dient..of waar van hetzij de achterkant, hetzij de zij kant inschuifbaar is voordat men weg rijdt. Voor de binnenbetimmering van de toercaravans zijn de bouwers thans in meerderheid teruggekeerd naar de lichte kleuren. Ook dat geeft energie besparing, want jc kunt langer van het buitenlicht profiteren. Een opvallend verschijnsel in de Tesserault, een Franse toercaravan die dit jaar voor het eerst in Nederland wordt geïmpor teerd, is het centrale bedieningspa neel, waarin niet alleen alle schake laars voor verlichting en ventilatie zijn samengebracht, maar ook een di gitaal uurwerk, radio, overzicht van de acculaadtoestand, controle van gas- en watervoorraad. Het lijkt erop dat de kampeerauto op zijn retour is. Het uit de VS overgewaaide verkeersmiddel, aldaar soms uiterst luxueus ingericht, had het in het fiscale klimaat waarin Nederland al jarenlang gedompeld is toch al moei lijk, maar nu het vrij besteedbaar inkomen nog verder te rugloopt is het begrijpelijk dat van de vraag naar kampeer auto's weinig is overgebleven. Desondanks is op de Rai nog een vrij grote variatie aan kleine en middelgrote kampeerauto's te bezichtigen. Opmer kelijk is het dat de bouwers, hoewel veeleer inrichters van bestaande bestelwagens, ook streven naar modellen die de gezinsauto kunnen vervangen. Op zichzelf is dit niet zo onlo gisch. Sommige van deze auto's zouden zelfs ook moeiteloos als voertuig voor het zakelijke verkeer gebruikt kunnen wor den. Met name geldt dit de Mitsubishi L-300, die samen met de Volkswagen Transporter (met watergekoelde boxermotor) een van de nieuwste wuueuen is op Dusis wam van een voer tuig is gebouwd dat zowel voor het zakelij ke als het gezins- en vakantieverkeer kan worden gebruikt. Mitsubishi's L-300 is voor zulk veelzijdig werk een uitermate beschikt voertuig. Het is een van de kleinste bestelwagens, hij heeft dezelfde 1,6 liter motor als de Galant, haalt een top van 140 en kan dus prima mee in elk verkeer, heeft een uitstekende zit, is zuinig met brandstof en biedt voldoende ruimte voor het vervoer van een flink gezin. Desondanks blijft er voldoende ruimte over voor flink wat bagage, uiteraard nog afgezien van de mogelijkheid de L-300 van een aanhangwagen te voorzien Opvallend in het stadsverkeer zijn de grote wendbaarheid en het zeer redelijke acceleratievermogen. Het lijdt geen twijfel dat ervaren caravanbouwers een zeer doelmatige inrichting van zowel deze Mitsubishi als de Volkswagen Transporter tot stand weten te brengen. Vol gens de Rai neemt ook het aantal specialisten op dit gebied toe. wasruimte Na een wat aarzelend begin, alweer ver scheidene jaren geleden, is de afzonder lijke wasruimte thans in vrijwel elke ca ravan van enig formaat gemeengoed geworden, en zo hoort het natuurlijk ook. De caravanbouwers hebben nu het stadium bereikt waarop zij de douche ruimte beter afwerken. Behalve de dou- chebak komt er ook ruimte voor toilet kastje, spiegel, wasbak, toiletrolhou- der, alsmede voorzieningen voor be hoorlijke ventilatie en verlichting. In enkele gevallen zijn de onderdelen af zonderlijk verkrijgbaar, zodat zij nader hand kunnen worden toegevoegd. te worden gebracht. Zij bieden de mogelijkheid te beginnen met een eenvoudige wagen die in volgende ja ren kan worden uitgebreid. Daar naast is er, om ogen te openen en ver gelijkingen mogelijk te maken, de volledig ingerichte caravan Want hoewel een deel van de vouw- wagenkampeerders niet meer mee neemt dan het strikt noodzakelijke, zijn er ook die een omvangrijke in ventaris meeslepen. Zolang dat alles moet worden meegenomen in de vouwwagen, is het van belang te we ten wat het een en ander weegt en wat de wagen aan bagage kan heb ben. De beste maatstaf om het maximum- laadvermogen van een caravan vast te stellen is in hef algemeen niet de folder van de leverancier, want de getallen die daar staan zijn dikwijls te optimistisch, maar de weegbrug. Ze zijn in het hele land aanwezig; soms zijn ze te vinden bij NS-sta- tions of bij wegvervoerders. Ook de interieurs ondergaan verande ringen, zij het kleine. Meubilair wordt afgerond. De inrichting van het inte rieur blijft over het algemeen hetzelfde. Een kleine zitgroep voor, een grote ach ter (of andersom), en 's nachts is dat de slaapruimte. Voor een aantal zakenlieden in de caravansector staat het als een paal boven water dat, indien er sprake is van stijgende vraag naar vakantie aanhangers, de vouwwagen een flink deel van die groei voor zijn rekening kan nemen. Verwonderlijk is die opvatting niet, al is er nog weinig van gebleken. De vouwwagen heeft echter een aantal aantrekkelijke kanten, vooral een lage aanschafprijs, en dat is een factor die het in deze tijd best doet. De krachtsinspanning die nodig is voor het in- en uitklappen wordt verminderd door veerelemcnten, die soms geheel in de wanden zijn Eigenlijk bestaan er twee soorten vouwwagens Bij de ene soort wordt de caravan met vaste opbouw verti caal gehalveerd, lengte en breedte blijven gelijk Bij de andere soort gaat het om een kleine aanhanger die een uitklapbare tent herbergt. Een nadeel van de vouwwagen is dat de fors uitklappende tent eigenlijk altijd droog moet zijn voordat hfj wordt opgevouwen. Maar gelukkig is het buiten niet altijd nat. Voor som migen is de vouwwagen aantrekke lijk wegens de lage prijs, voor ande ren is het vooral een tent op wielen. Een voordeel is zeker de geringe af meting, vooral in de breedte. Een an der voordeel is dat de vouwcaravan kan worden opgebouwd tot een tent doekhuis van zeer groot formaat, gro ter dan de meeste toercaravans met geheel vaste opbouw. Op de Rai staan enkele nieuwe mer ken te pnjk. Eén is de elders al ge noemde Bobcat (stand 218). Voorts zijn er dc Europa Camper (stand III), de Florida Camper (stand 113) en de Azur de France (stand 112). Nog niet zo heel lang geleden behoorde ook vliegtuigenfabriek Fokker totde pro ducenten in deze sector. In het algemeen blijkt bij de vouwca ravan een streven aanwezig te zijn naar verbetering van de keuken, door de bereikbaarheid ervan te ver eenvoudigen. Voorts is gestreefd naar verbetering en vergroting van de berg- en aflegruimte. weggewerkt. Daarnaast zijn ook verbeteringen aangebracht aan de vorm van de opbouw, aan het chas sis en aan het tentgedeelte. De vouwwagen lijkt te worden ont dekt door mensen die tot dusver een appartement of huisje huurden, maar dat stilaan wat kostbaar begin nen te vinden. Nu is een vouwwagen evenmin een kleine uitgaaf, maar het rendement is vele malen groter dan van een eenmalig gehuurd verblijf Om aan deze vraag tegemoet te ko men introduceren enkele leveran ciers op de komende tentoonstelling in de Rai een manier om aan een vouwwagen te komen zonder dat di rect al een groot bedrag op tafel hoeft

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 19