BIJENKORF zaterdagkrant finale voor het concern f "5;: m i v vandaag ~W - i83: 15 JANUARI 1983 dichters Jan Praas en Hans van Straten stelden een bloem lezing poëzie samen van dichters van wie het werk tot nu toe alleen in kleine oplagen bij uitgevers met een beperkt actieradius ver scheen: 'Dichters in de mar ge'; in de Letterkundige Kroniek van Hans Warren 'Liefde en Haatvan Marjan Berk en 'Wan jou houd ik' van Mischa de Vreede; pa gina 16 scheepvaart Er komt heel wat bij kijken om het scheepvaartverkeer op de Westerschelde in goe de banen te leiden. René Schrier bekeek het functio neren van de verkeers dienst; pagina 17. deltawerken In de rubriek 'Deltawerken mensenwerk' ditmaal Flip Kraaijeveld, hoofdschipper van de mattenlegger Car- dium; pagina 19 skiën Begin februari worden de Nederlandse kampioen schappen skiën gehouden in Oostenrijk. Dit jaar telt dat kampioenschap een Zeeuwse deelnemer: de Vlissinger Karei Dellebeke. Tot nu toe heeft hij echter nog niet één keer op de skies getraind; Koen Mijnheer op pagina 21. De Feestelijke Finale", juichte de Bijenkorf in december 1981. De reclamekreet moest bij het winkelende publiek dat kleine beetje extra durf en dat blije gevoel bevorderen, waardoor nieuwe aankopen met zo veel meer gemak worden gedaan. Voor het personeel van Koninklijke Bijenkorf Beheer, waarvan de Bijenkorf deel uitmaakt, kreeg de slogan een nogal cynische klank. Uitgerekend diezelfde maand werd bekend dat bij KBB 1500 arbeidsplaatsen zouden moeten verdwijnen. Omdat onder het winkelpersoneel veel part-timers rijn, zagen veel meer dan 1500 mensen hun eigen finale bij het concern naderbij komen. Maar daarbij zou het niet blijven: rond de afgelopen kerstdagen bleek dat KBB waarschijnlijk ingrijpender reorganisaties te wachten staan. Zelfs werd de gedachte uitgesproken dat de sombere mededelingen zouden kunnen uitmonden in het einde van de deftige Bijenkorven. Een vakbondsbestuurder schetste het volgende beeld: „Men moet zich eens voorstellen wat het betekent voor de stadscentra wanneer de Bijenkorven in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag dicht zouden gaan, en dan bedoel ik werkelijk dichtgespijkerd zouden wor den. Zo'n teken van verpaupering zou Bin weerslag hebben op de gehele de- tolhandel van de binnensteden". Verlies van de Bijenkorf is niet het ver fes van zo maar een winkel. De Bijen korf is een warenhuis met stijl, met een culturele traditie, en met „expressie- narde": een aankoop is voor menige consument nog steeds extra aantrekke lijk als hij uit de Bijenkorf komt. KBB- directeur J. Bons zei al eens: „De Bijen korf moet het hebben van zijn mythe". De eerste Bijenkorf werd in 1870 in Amsterdam geopend. Het was de start van een concern dat vooral in de jaren '60 en '70 onstuimig groei de. Koninklijke Bijenkorf Beheer omvat nu een groot aantal uiteenlo pende winkelvormen, maar torst in middels ook een rentelast die nau welijks meer op te brengen is. Meer of minder de naamgever van het concern zijn de traditionele Bij enkorven, met daarvan afgeleid een paar in woninginrichting gespeciali seerde winkels. Daarnaast behoort de Hema ertoe: met 73 filialen en meer dan 100 aangesloten bedrijven de meest succesvolle winkelformule die ooit is bedacht. Vrij onlangs kocht KBB een winkel keten in de Verenigde Staten met 98 vestigingen. Verder telt het concern doe-het-zelfwarenhuizen, 22 vestigin gen van Perry Sport en nog enkele grote zelfbedieningswarenhuizen. waarvan de Maxis in Muiden de grootste is en Mobell in 's-Hertogen- bosch uitsluitend in meubelen doet. De problemen waar KBB nu in zit, zijn vooral een gevolg van de geweldi ge groei, de daarmee gepaard gaande grote investeringen en het plotseling sterk teruglopen van de bestedingen van de consumenten. De afgelopen tien jaar investeerde KBB bijna een miljard gulden in uit breidingen en vernieuwingen. Dat geld kon niet worden gehaald uit de pot afschrijvingen. In diezelfde perio de werd er rond 300 gulden afgeschre ven. Het verschil moest worden ge leend en de banken waren bereid het geld op tafel te leggen. Waar dat toe leidde, is terug te vin den in het laatste jaarverslag van KBB, overigens al bijna een jaar oud. In tien jaar tijds steeg het vreemd vermogen (geleend geld) in het con cern van 230 miljoen tot meer dan een miljard gulden, met een verdub beling in de laatste drie jaar. Het ei gen vermogen van KBB groeide in diezelfde tien jaar van 124 miljoen tot 200 miljoen. De piek van de investeringen heeft vooral in de laatste jaren gelegen. Een nieuw hoofdkantoor in de Bijl- dick fijistra mer kostte 150 miljoen, de verbou wingen van de Bijenkorven rond 100 miljoen. Totaal werd de laatste drie jaar 466 miljoen geïnvesteerd in een periode dat de resultaten onder druk kwamen en in 1981 zelfs tot verlies leidden. Over het geleende geld moet een for se rente worden betaald. En voor een concern waar het met kwartjes en guldens binnen komt, is een rente van 90 miljoen gulden per jaar nau welijks te verdienen in een markt die terugloopt omdat het winkelend pu bliek voorzichtiger met de centen omspringt. Het KBB-bestuur met de immer op timistische heer Bons voorop wijt de problemen vooral aan die achterblij vende omzetten. Daardoor kunnen de kosten niet worden opgevangen. Daarom moest er bezuinigd worden en kwam er een plan op tafel dat 1500 banen zou kosten. Dat was een jaar geleden. Tot nu toe is er niets ge beurd en is de situatie er niet beter op geworden. Het Inmiddels gevreesde organisa tiebureau McKinsey heeft KBB nu doorgelicht. De resultaten daarvan zullen eind deze maand bekend wor den. Uitgelekt is wel dat er verschil lende oplossingen voor de problemen bestaan. Die gaan van een volledige ontmanteling van het concern (inclu sief uitverkoop, waarvoor de Kwan tum Hallen zich al hebben aange diend) tot een minder rigoureuze af slanking. Uit het rapport van McKinsey blijkt ook, dat alle onderdelen van het con cern in de rode cijfers zitten. Zelfs de Amerikaanse winkelketen is goed voor een verlies van vijf miljoen. En ook daarin is KBB ongelukkig geva ren. Later dan concurrenten Albert Heijn en Vroom en Dreesmann stap te KBB in de Amerikaanse markt Voor de concurrenten werden het goudmijntjes, voor KBB opnieuw een dubieuze investering. De enige winstmaker is nog de He- ma, maar de 30 miljoen die McKin sey opgeeft, is veel minder dan in voorgaande jaren en in ieder geval niet meer voldoende om de verliezen elders in het concern en de geweldi ge kosten van het centrale apparaat te kunnen dekken. goedgevulde beurs te beschikken. Maar zij had dan ook als een van de eersten spullen in huis die minder betalende consumenten pas geruime tijd later, en wellicht van mindere kwaliteit, zouden kunnen aanschaffen. „De belangstelling voor Indiase sjaals in Nederland is door de Bijenkorf ge maakt", zou Bons jaren later opmer ken. De inkopers van de Bijenkorf zwermden uit over de hele wereld en kwamen terug met wat niemand hier nog kende. In 1951 hield de Bijenkorf een landenac- tie, gewijd aan Japan. In 1954 heette het „Ontmoet Italié in de Bijenkorf' en haalde het warenhuis de eerste espres- so-apparatuur naar Nederland In 1955 kwam het met placemats en barbecues op de proppen tijdens „Ontdek Ameri- ambiance Vanaf het begin zorgde het bedrijf voor een passende ambiance. Vooraan staande architecten ontwierpen de panden, moderne kunstenaars lever den schilderijen. Zo ademde het door Dudok ontworpen „glazen paleis" in Rotterdam een sfeer van nieuwe zake lijkheid uit, mede door de aangebrach te schilderkunst van Mondriaan en Van Doesburg. Zelfs de etalages en advertenties van de Bijenkorf ademden kunstzinnigheid uit: ze waren veel meer dan een vitrine vol artikelen. In Amsterdam veroor zaakten ze, vooral in de sinterklaas- en kersttijd, hele opstoppingen van geïn teresseerden. Zo af en toe maakte het bedrijf graag een royaal gebaar. Het na de Tweede Wereldoorlog in Rotterdam geplaatste beeld 'De verwoeste stad' van Zadkine, was een geschenk van de Bijenkorf. Toen de warenhuisketen in 1970 op luis terrijke wijze zijn honderdjarig bestaan dacht te vieren, zouden de opbrengsten hiervan besteed worden aan speel plaatsen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. De zaak Üep in Amsterdam echter zo uit de hand. en de vernielin gen waren zo groot, dat de kosten de opbrengsten overschreden. Bij de opening van Maxis in Muiden kreeg deze gemeente een miljoen toege schoven. In januari 1973 viel er weer wat te vieren: voor het eerst kon de Bijen korf een jaaromzet van een miljard no teren. Voor die gelegenheid kreeg ieder personeelslid een gouden tientje. On der opperste geheimhouding had de Bijenkorf van over de hele wereld 10.400 gouden tientjes weten te bemachtigen. verandering Toch werd het toen allemaal al minder Het gebruikelijke koekje bij de koffie van het personeel kon er niet meer af. In de jaren '60 al begon er veel te verande ren. Het bedrijf werd geconfronteerd met een soort concurrentie die ze niet eerder gekend had: van specialiteitenwinkels en boetieks die op hun gebied ook voor op liepen, tot discounts en de Albert Cuyp<markt) die gekke dingen voor weinig geld aan de man brachten. Bo vendien bleek 'mama' langzamerhand lang niet meer alles bij de Bijenkorf te kopen: een onderzoek in 1931 wees zelfs uit dat 90 procent van de Bijenkorfklan ten ook kocht bij die andere, veel min der chique KBB-dochter: de Hema Het prijsvergelijkend winkelen had zijn intrede gedaan. Bovendien kwam de welvarende klandizie door de ontstede- lijking steeds verder van de warenhui zen te wonen, en werden de binnenste den slechter bereikbaar. Al met al kre gen de mensen, zo analyseerde de Bij- enkorf-top, steeds minder behoefte aan nel van bemmel het luxe one-stop-shopping-warenhuis dat de Bijenkorf was Er moest dus wat veranderen. Het wa renhuis gooide zich op een operatie die de code SH, Strategische Heroriëntatie meekreeg „De vroege morgen van de toekomst is begonnen", adverteerde de vernieuwde Bijenkorf in het voorjaar van 1979. Het vervolg van de tekst luid de: „Omdat het nu tijd is en de consu ment van de jaren '80 in de verte zicht baar wordt. Het zijn de mensen die de grijsheid achter zich laten, die levendig leven, die ervan houden zich te uiten. Mensen die hun vrije tijd creatief willen doorbrengen. Zij zullen straks veel van hun gading, veel exclusiefs en veel in spiratie in de Bijenkorf gaan vinden". expressiewaarde De Bijenkorf besloot zich te gaan rich ten op een klandizie die met haar aan kopen wil tonen wie zij is. „Goederen met expressiewaarde", noemde men ze. Bij die operatie werden de afdelin gen voor levensmiddelen, kijk-, luis ter-, foto- en filmapparatuur opge doekt en besloot de Bijenkorf zich vooral te gaan richten op mode, wo ninginrichting en vrije tijd. Daarbij biedt sindsdien de Bijenkorf niet meer automatisch dure spullen voor welgestelde mensen, maar speelt men in op de klant die veel uitgeeft aan datgene waar hij schik in heeft. Goede ren die een kick geven, mogen klanten een vermogen kosten, voor ander spul zitten zij het liefst voor een dubbeltje op de eerste rij. Zo kiest ieder een eigen levensstijl, re deneren de reclamemensen van KBB. De ene stijl kan heel goed tweedehands kleren van het Waterlooplein combine ren met een peperdure Chippendale bank, een ander serveert het goedkoop ste bier op een luxe salontafel. He eerste Bijenkorf werd geopend in Amsterdam; in 1870 op de Nieuwen- lijk, en in 1914 verhuisde het waren- luis naar het Damrak. Daarna volgden Hen Haag (1926), Rotterdam (1930) en Ws veel later Eindhoven (1969), Ara- ten (1975) en ten slotte de drie vesti ngen van de Bijenkorf Wonen in Am- tem, Utrecht en Haarlem. A! die jaren had het bedrijf begrippen k schoonheid en kunstzinnigheid joog in het vaandel In de jaren '20 toeg het concern zijn steentje bij aan *n vernieuwing in levensstijl, waarvan torte haarmode, korte rokken, jazz, en *^6 vormen in interieurs uiterlijke tenmerken waren. Het Haagse filiaal keg bij zijn opening het stempel „pa- reder levensvreugde". Het baarde op- ten door Nederlands eerste toepassing roltrappen en door zijn daktuin, teBjjenkorf wilde de mogelijkheid bie ten voor one-stop-shopping: het moest tn warenhuis zijn waar alle gewenste ®kopen konden worden gedaan. De 'Denkorf heeft 't. zei de reclame. En dat teek: zelfs de bestelling van een giraffe terd uitgevoerd Mama koopt alles in de Bijenkorf', wde een andere advertentietekst. Na- "Wlljk diende 'mama' wel over een 2, j \h|S i De Bijenkorf speelt in op die wirwar van levensstijlen, en noemt ze ,Jife-style". Voor ieder type schiep het warenhuis een aparte shop op de winkelvloer. Het presenteert geen bedden, maar slaap kamers; geen blouses, broeken en rok ken, maar combinaties naar stijl ge groepeerd. De Bijenkorf moet kwaliteit, smaak, in dividuele stijl en nouveauté-karakter uitstralen. Ze moet de winkel voor de goede verschijning en de aantrekkelij ke levenswijze zijn, zo luidde het bij de presentatie van de Strategische Hero riëntatie. Het begrip 'winkelen als vorm van recreatie' werd ingevoerd. „Shop ping is fun". Het moest allemaal vrolijker en vlotter. En tegelijkertijd mikte men op een bre der publiek wat de koopkracht betreft, want van de happy few kon de Bijenkorf niet meer leven. Toch mocht het geen massamarkt worden. Het diende een fantasiemarkt te zijn. die mikt op men sen met behoefte aan iets nieuws. niet uitgekomen De nagestreefde, naar 'life-style' inge deelde schoonheid (waarvoor vooral het Amsterdamse filiaal een geldver slindende verbouwing diende te onder gaan) is er niet uitgekomen. En onder tussen worden de aardige kanten van de Strategische Heroriëntatie over schaduwd door de dreiging van ontsla gen, en wie weet van nog erger De vijf steden met een Bijenkorf kijken nog niet tegen dichtgespijkerde etala ges aan. Maar Utrecht zat in de Lange Viestraat geruime tijd met een schut ting opgescheept waarachter zich slechts een groot gat bevond. In 1973 kondigde KBB nog aan dat zij er in 1975 een warenhuis zou gaan bouwen. Met de neergang van de conjunctuur krab belde KBB terug, en het enige wat na veel geharrewar en een kort geding van de gemeente verscheen, was het houten noodfiliaal van Bijenkorf Wonen In middels is het wel zeker dat het van een 'echte' Bijenkorf in Utrecht niet meer komt. Binnen zijn mogelijkheden en op zijn manier doet het personeel wat het kan voor het behoud van het bedrijf. De centrale ondernemingsraad spande al een kort geding aan tegen de raad van bestuur om meer informatie te krijgen, maar verloor dit. En vorige week be sloot de ondernemingsraad tot een wel buitengewoon opmerkelijk initiatief voor een concern dat zoveel standing in zich herbergt: het besloot bekende Nederlanders, variërend van Dries van Agt tot Mies Bouwman en Andre Ha- zes. op te roepen om zich in te zetten voor het voortbestaan van de Konink lijke Bijenkorf.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 17