Sombere jaarrede voorman van kamer van koophandel Betere begeleiding van nierpatiënten gewenst A ustralië-gangers f5 TERUGBLIK OP EEN MISLUKT OORLOGSAVONTUUR Creatieve ondernemingen kregen prijs in Middelburg HOOR' ZIET 4 PZC/provincie /VVI STERINGSPLANNEN SLOE HOOPGEVEND PRAATBIJEENKOMSTEN IN ZEELAND SUCCES WOENSDAG 12 JANUARI 1983 J1DDELBURG - „Het is hoopgevend dat bij een aantal bedrijven in het sloegebied concrete ilannen bestaat voor grote investeringsprojecten, waardoor het bestaande activiteitenpatroon verbreed zal worden met belangrijke uitstralingseffecten voor de regio. LPG- en overslagactivi- citen in de Vlissingse havens nemen nog voortdurend toe. En dit ondanks de stagnerende wereld- tandel en de felle concurrentie van de nabijgelegen Belgische zeehavens. Een flinke groei van de werkgelegenheid wordt verwacht". Dat zei voorzitter J. J. Claas van de Kamer van Koophandel en Fabrieken in Midden- en Noord-Zeeland, toen hij dinsdag tijdens de algemene jaarvergadering van de kamer in de Middelburgse schouwburg zijn overigens nogal somber gestemde jaarrede litsprak. go sprak hij onder meer van een 'inkt- start beeld' als de financiële armslag loor de ondernemingen met op korte Hmijn duidelijk wordt verruimd „Als latniet gebeurt zullen de investeringen ich niet meer herstellen en zal de Ne- lerlandse economie in een uitzichtloos iroces van verschrompeling en verpau- lenng terecht komen". De kamervoor- jtter moest wel vaststellen dat door iet kabinetsbeleid de ondernemers op lieuwe kansen hopen, en dat grote ex- lorteurs somber, maar kleine expor- euis optimistisch gestemd zijn. Over de Zeeuwse regionale economie sprekende wees de heer Claas op de ver ontwaardiging die er volgens hem in Zeeland bestaat over het feit dat 'Den Haag' „op grond van achterhaalde vei ligheidsoverwegingen' kiest voor groot schalige aanlanding van LPG in het Rijnmondgebied: „Aan de boord-boord ondernemingen op de internationale LPG-markt. De LPG-trafiek is ook van belang voor de verdere uitbouw van de handelsfunctie voor het Sloegebied en is een bron van inkomsten voor het ha venschap", aldus de kamervoorzitter. Hij hoopte dat in de binnenkort te ver schijnen LPG-nota van de regering re- overslagactiviteiten van LPG in het kening zou worden gehouden met de Sloegebied zou zo spoedig mogelijk een- feitelijk ontwikkeling van aanlanding einde dienen te komen. Het afwijzen en boord-boord-overslag van LPG. en van elke uitbreiding van de doorvoer dat aan de Zeeuwse bezwaren tegen het per binnenschip vanuit Vlissingen gaat standpunt van "Den Haag' tegemoet voorbij aan de rol van de betreffende zou worden gekomen. Sprekende over 1DELBURG - Twee Zeeuwse on- I Hernemingen hebben gisteren dinsdag voor het eerst de 'Prijs voor Creatief |Ondernemersschap' gekregen. Het zijn unpack Nederland BV en Herder BV, beide te Middelburg. Directeur C. Boot van Chrompack en de directeu- J. en P. W. den Herder van Herder BV mochten de prijs - een gouden mi- Tiffl[Biatuur zonnewijzer - in ontvangst ne- gedeputeerde Barbé, die ook de bijbehorende oorkonde uitreikte. Dat gebeurde tijdens de algemene jaar vergadering van de Kamer van Koop handel en Fabrieken voor Midden- en Noord-Zeeland in de Middelburgse Schouwburg. De prijs ls ingesteld ter gelegenheid van de opening van het nieuwe kantoor van de Kamer van Koophandel in oktober lil. Kamervoorzitter J. J. Claas zei in ojn welkomsttoespraak tot de genodig den dat het hier gaat om twee bedrijven ln de industriële sector die zich vanaf de grond in Zeeland hebben opgebouwd. Gedeputeerde Barbé uitte waardering voor de Kamer van Koophandel 'die meer werk doet dan haar door de wetge ving is opgedragen'. Hij noemde in dat verband de signalering door de Kamer van verschillende problemen, zoals ge daan in rapporten over Schouwen-Dui- veland. Noord-Zeeland, de export en de grensoverschrijdende milieuvervui- „En dan is er nu weer het initiatief van de Kamer tot instelling van een prijs voor creatieve ondernemers, juist m deze tijd. Dat getuigt van een goed elan. Wij hebben hier in Zeeland onder nemers, die op dat initiatief kunnen in springen. En daarbij heeft Zeeland ook allerlei potenties, die het ondernemen mogelijk maken'. De heer Barbé had lof voor de firma Herder, die gegroeid is 'van klein tot zul middelgroot en nog perspectief ziet! (Herder BV machinefabriek vervaar digt ondermeer slootreinigingsmachi- nes en landbouwwerktuigen i. Chrompack BV (waar instrumentale analysetechnieken en buizen voor zo wel chemische als medische industrie worden vervaardigd) werd door de ge deputeerde beschreven als 'een onder neming die de stap naar de export heeft durven zetten en de moed had tal van buitenlandse grenzen te overschrijden'. Na zijn toespraak wenste gedeputeer de Barbé de beide directies en hun da mes geluk. In de bij de prijs behorende oorkonde is onder meer vermeld dat er bij het betreffende bedrijf sprake is van 'regionaal ondernemerschap als bron van verdienstelijke regionale be drijvigheid'. De directeuren J. en P W. den Herder nemen de gouden miniatuur zonneioijzer in ontvangst van gedeputeerde Barbé Directeur C. Boot van Chrompack neemt de oorkonde in ontvangst. de moeilijkheden bij het RSV-concem zei de heer Claas dat met het oog op de continuïteit van de werkgelegenheid bi) 'De Schelde'-bednjven het belang rijk is dat de regering de opdracht tot bouw van marineschepen vervroegt. Kritische noot Kamervoorzitter Claas liet nu en dan een kritische noot horen bij het bespre ken van het provinciale economische beleid: zo vond hij het 'zeer de vraag' of de in 1981 ingestelde economische con- sultatiegroep, die tot doel heeft het provinciaal bestuur vanuit het be drijfsleven te adviseren wel zo functio neert, dat zij 'een positief effect heeft voor het regionaal ondernemen'. Hij hoopte dat het provinciale bestuur via het binnenkort te verschijnen provin ciale sociaal-economische beleidsplan 'een daadwerkelijke bijdrage zal leve ren aan het oplossen van knelpunten en hel scheppen van gunstige voor waarden voor verdere economische ontwikkeling. Voorkomen moet wor den dat het beleidsplan een ambtelijke en politieke bijbel voor het onderne men in Zeeland wordt". Kamervoorzitter Claas was ook niet te spreken over het feit dat de nota van de kamer over het bedrijfsleven op Schou wen en Duiveland, die suggesties en aanbevelingen bevat, door het provin ciaal bestuur slechts voor kennisgeving is aangenomen. „Wij verwachten dat het provinciaal bestuur alsnog een aan tal van onze suggesties in het sociaal- economisch beleidsplan zal verwer ken". De heer Claas zei ook teleurgesteld te zijn door de reactie van de leden van provinciale staten op de brief van de beide kamers van koophandel in Zee land. Die hadden naar aanleiding van de provinciale begroting voor 1983 bij de staten gewezen op mogelijke verla ging van de PZEM-taneven 'op grond van steekhoudende argumenten'. ,,Er werd gereageerd met de opmerking dat er al genoeg voor het bedrijfsleven is gedaan. Op de essentie van ons schrij ven aan de staten is men niet inge gaan". Hij vervolgde „We zullen de plannen van de PZEM met extra aan dacht blijven volgen en er op blijven wijzen onnodige lastenverzwaring voor het bedrijfsleven achterwege te laten. Vergeleken met Noord-Brabant en Bel gië blijft Zeeland met zijn energietane- ven aan de hoge kant". Uitbouw Landbouw en visserij, alsmede het am bachtelijk kleinbedrijf blijven - vol gens de heer Claas - gezien inkomens vorming en werkgelegenheid, vrij sta biele bedrijfssectoren. De provincie en de gemeenten zullen - gezien de werk gelegenheid in de recreatieve sector met bijna 10.000 arbeidsplaatsen - ade quaat moeten inspelen op de toene mende vraag naar recreatieruimte en 'alweer-voorzieningen'. Een belangrij ke toeristische trekpleister kan gerea liseerd worden door uitbouw van het informatiecentrum op het Neeltje- Jans werkeiland in de Oosterschelde. „Ondanks het groeiende aantal re creanten blij ff de promotie van Zeeland als vakantieland onmisbaar. Andere re creatieprovincies stellen voor hun pro motie aanzienlijk meer geldmiddelen beschikbaar". De laatste fase van ont sluiting van onze provincie - de weg over de Oosterschelde-stormvloedke- ring - is in het licht van de 'soms meest vreemde bezuinigingen een speelbal van politieke willekeur geworden", con stateerde de heer Claas. Eerder was de Kamer dan ook akkoord gegaan met een brief aan de minister om van deze weg toch een brede weg te maken. De heer Claas pleitte ook voor een weg over de Oesterdam, die Midden- en Noord- Zeeland een economisch voordeel van 5.5 miljoen gulden per jaar kan opleve ren. UiWEDORP - Mensen die zijn aange wezen op nierdialyse - het enkele ma len per week schoonmaken van het bloed-ofdie een transplantatie onder- tingen - het inplanten van een gezonde Her - hebben zo hun eigen, speciale problemen. Het is een enorme ingreep in bet dagelijks leven, zowel voor de Patiënten zelf als voor hun partners/ familie. Voor begeleiding ontbreekt jneestal voldoende tijd, evenals voor nd geven van voorlichting over aller lei situaties en verschijnselen, waar de een dialysepatient of een getrans planteerde te maken heeft. Om daar wat aan te doen. heeft de lan delijke vereniging dialyserenden en ge- «ansplanteerden (LVDi overal in het tod contactpersonen gezocht, die re- Bonale praatbijeenkomsten organise- to Het initiatief is in Zeeland bijzon- «rgoed aangeslagen, vertelt Jeanet de •ong uit Lewedorp, Samen met Lenie tan Waarde uit Middelburg geeft ze het nit'atief gestalte. „Tot nu toe k Ir Zeeland de grootste opkomst te «ebben. Uit de reacties is ook gebleken dat de begeleiding in een behoefte voor ziet. De mensen zijn er blij mee en dank baar voor", zegt Jeanet de Jong De praatbijeenkomsten zijn bestemd voor mensen die moeten gaan dialyse- ren. die al dialyseren en voor getrans- planteerden. Het is niet de bedoeling het professionele maatschappelijk werk te vervangen, maar om aanvul lend te werken „Je bent ervaringsdes kundige". stelt Jeanet de Jong. Ze heeft zelf enkele jaren geleden in het Rotter damse Dijkzigtziekenhuis 'gespoeld'. Twee keer per week op en neer van Le wedorp naar Rotterdam en steeds ten minste vijf uur spoelen .Ik heb toen er varen dat de begeleiding onvoldoende is Er was van alles dat ik wilde weten en ik had vooral graag met iemand willen praten over het oplossen van prakti sche problemen", aldus Jeanet. Tegen de achtergrond van haar eigen ervarin gen (ook die rond het transplanteren van een nier bij haar) is ze mee gaan doen in de commissie begeleiding van de LVD. Er is inmiddels in het Sint-Joannazie- kenhuis te Goes een haemodialysecen- trum voor Zeeland tot stand gekomen. Aan het verre reizen is voor de dialyse- patienten een einde gekomen. Aan het uitwisselen van problemen en ervarin gen blijft echter behoefte bestaan. „En het gaat niet alleen over nare zaken, maar ook over leuke dingen. Bijvoor beeld op vakantie gaan en hoe dan het spoelen geregeld moet worden. Als je ondernemend bent. dan kan je als dia lysepatient overal naar toe. Wanneer je zegt: ik ben zielig en blijf thuis, dan kom je natuurlijk nergens", betoogt Jeanet de Jong. Ze heeft overigens veel bewondering voor de doorsnee-dialy sepatiënt. „Ik vind ze in het algemeen erg dapper. Het is een hele belasting. Daarom lijkt het me ook erg zinvol om goed geïnformeerd te zijn over zaken van allerlei aard." Naast de praalbijeenkomsten wordt er ook individueel voorlichting gegeven, vooral aan mensen die gebruik moeten gaan maken van de dialyseapparatuur en aan mensen die een transplantatie overwegen. Jeanet de Jong: „Mensen die gaan spoelen hebben toch een drempelvrees, heel begrijpelijk. Ze kijken op tegen doktoren, verpleeg kundigen en maatschappelijk werkers. Ook op het gebied van tras- plantaties zijn veel onzekerheden en onduidelijkheden". Ze wijst er in dit verband op dat juist mensen die uit persoonlijke ervaringen kunnen put ten, vaak de beste voorlichting kunnen geven. De activiteiten van de landelijke ver eniging dialyserenden en getransplan- teerden staan als zodanig los van het gebeuren in het nierdialysecentrum in Goes. Er zijn wel contacten met de maatschappelijk werkende, die onder meer aan het centrum verbonden is. De grote opkomst tijdens de praalbijeen komsten geldt slechts eén reactie van daan en waar dat aan ligt. weet Jeanet de Jong niet precies. Mogelijk speelt de gerichtheid van dialysepatiènten uit die streek op België en Brabant een rol. De deelnemers aan de bijeenkomsten worden nu bereikt via de LVD en mond-tot-mond reclame. De heer Boele Maarten de Haan is voor een halfjaartje over uit Australië. Het zal je maar gebeuren. Als jonge knaap meld je je om op 'ons' Indië te vechten tegen de Japanse agressor. De zo verwachtingsvol begonnen reis eindigt echter in de binnen landen van Australië waar langzaam maar zeker duidelijk wordt dat niemand zich meer om de helden-in-spé bekom mert. Een katerig gevoel bekruipt de oorlogsvrijwilligers, die volkomen aan hun lot zijn overgelaten. De enige uitweg ligt dan in het pogen om via vrachtboten en hospitaalsche pen terug te keren naar Nederland. Een ervaring rijker en een illusie armer probeert een aantal 'Australië-gangers' dan in Nederland een nieuw bestaan op te bouwen. Anderen kun nen hier hun draai toch niet vinden en keren terug naar het land waar ze kort daarvoor twee jaar doelloos hebben door gebracht. Dit is in grote lijnen het relaas van de heren B. M. de Haan (58i en D C. Vermaire. De eerste Is een halfjaartje 'over' uit het 'land der ongekende mogelijkheden' aan de andere kant van de aardbol, waar hij zich bijna veertig jaar in dienst van de Australi sche regering heeft beziggehouden met het ontwerpen van computers. Hij heeft de Australische zomer ge ruild tegen de Nederlandse winter en blikt in de woonkamer van het huis van zijn ouders in Middelburg terug op de jaren waarin hij door de toen malige regering van Nederland is ge bruikt als 'propagandamiddel'. Ver maire daarentegen had na zijn kort stondig verblijf 'in den vreemde' ge noeg van allerlei avonturen en bouw de in Sint-Laurens een bloeiend as surantiekantoor op De belevenissen van beide heren be ginnen op bijna identieke wijze Ze waren tijdens de Tweede Wereldoor log alle twee ondergedoken en actief in het verzet. Wegens verzet tegen de Duitse bezetters zat De Haan zelfs enige tijd gevangen aan het Molen water in Middelburg. Tegen het eind van de oorlog meldden zij zich met enkele honderden anderen als vrij willigers. die uit vaderlandsliefde wil den strijden om Nederlands-Indië uit handen van de Japanners te houden. De groep werd verscheept via Belgie naar Engeland en ondergebracht in een kamp in Wolverhampton. Dejon- gens zouden, zo werd hen verteld, worden klaargestoomd voor een uniek baantje. Een aantal van hen zou in Australië opgeleid tot piloot van een gevechtsvliegtuig: de ande ren kregen daar de kans zich te be kwamen als mecharucièns en boord werktuigkundigen. Zo ver is het evenwel nooit gekomen. Boele Maarten de Haan. die in En gelstalige gebieden onmiddellijk was gedwongen om zijn eerste voornaam op te geven, omdat hij met met een stier wilde worden geassocieerd, zegt hierover „We kregen de nodige injec ties voor dienst in de tropen en we maakten kennis met de Engelse le ger-'drill'. Na een verblijf van vijf tot zes weken werden we ingescheept- De reis voerde ons door het Panama kanaal, Op de oevers langs het ka naal stonden grote borden met de tekst 'Deze jongens gaan in de Paci fic strijden voor hun vaderland! De pers kreeg de gelegenheid om over dreven veel aandacht aan onze trip te schenken en toen al rees bij mij het vermoeden dat de Nederlandse rege ring ons gebruikte als propaganda middel Door ons kon Nederland z'n goodwill verhogen" De Haan reisde,niet de Rangigata, liet eerste van de vier schepen die Nederlandse oorlogsvrijwilli gers naar Australië brachten. Na aankomst in Sydney, op 19 juni '45 werden de ongeveer honderd aanko mende piloten per trein overge bracht naar Casino, ruim 750 kilo meter ten noorden van Sydney en ruim vijftig kilometer van de kust van New South Wales. Bij het dorpje Casino lag het dorpje Victory Camp. een legerplaats van het Koninklijk Nederlands Indisch Leger (KNIL). Daar waren enkele legeronderdelen gevestigd, die werden bemand door Javanen en Ambonezen. Deze waren uit Nederlands-Indië ontsnapt tij dens de oorlog met Japan en tijdens de bezetting door Japan van de Oos- tindische eilanden. De 'uitverkorenen' kregen eerst een infanterieopleidlng van enkele we ken en vertrokken op 29 juli '45 per trein naar Bradfield Park bij Saint Ives. Daar werden hen inderdaad de eerste theoretische beginselen van de luchtvaart bijgebracht. Als docen ten traden mensen van de Royal Au stralian Air Force i RAAFop. Die op leiding was niet van lange duur. Ruim twee weken later moest Japan, als gevolg van de twee atoombom men die de Verenigde Staten lieten vallen boven Hiroshima en Nagasa ki. capituleren. Door de daaropvol gende wapenstilstand verdween de behoefte aan opgeleide vliegers en de militaire trainingskampen werden opgedoekt. De mannen in Casino moesten worden "omgeschoold' en werden ingedeeld bij een infanterie opleidlng. Eind september '45 was er sprake van om de groep naar Nederlands Indiè te sturen, maar ook dit ging niet door In het Victory Camp brak na melijk een klein burgeroorlogje uit dat erin resulteerde dat de Nederlan ders een aantal Javanen in een kamp binnen het kamp gevangen zetten. De oorlogsvrijwilligers die zich in eer ste instantie hadden opgegeven om piloot te worden, kregen voor de zo veelste keer een geheel ander karwei op te knappen en werden deze keer gevangenbewaarders. Ze kregen daarbij versterking van de vrijwilli gers die nog voor de overgave van Japan met het tweede en het derde schip waren meegereisd en die voor een groot deel in het kamp Bacchus March waren ondergebracht. Deze waren aanvankelijk voorbestemd tot het volgen van een opleiding tot ra dio-operator maar werden evenals de piloten voor bewakingsdiensten in gezet. Op dat moment begon de sleur: Tot medio augustus '46 sleet de groep haar tijd met tweedaagse wachtdiensten. De Haan ging echter na verloop van lijd op eigen houtje naar Ba tavia, de hoofdstad van Nederlands- Indie. Toen hij zijn nood klaagde bij de Nederlandse gouverneur aldaar, keek deze zeer verbouwereerd. Vol gens zijn informatie waren de laat ste Nederlanders al zes maanden daarvóór uit Australië vertrokken... De gouverneur vroeg en kreeg ophel dering van de Nederlandse regering: In een door prins Bernhard onderte kend telegram stond vermeld dat het contract als beëindigd moest worden beschouwd. De nog in Au stralië verblijvende vrijwilligers gingen aan boord van de 'Volen- dam'. die op 17 augustus uil Austra lië vertrok en ruim vijf weken later in Rotterdam aankwam. De Haan zat echter nog ln Batavia en zag met een aantal lotgenoten kans om als verstekeling aan boord van een hospitaalschip mee te gaan naar Nederland. Ze deden zich bij het in schepen voor als aardappelschillers, en pas in de Middellandse Zee ont dekte de gezagvoerder dat ze ten on rechte als keukenhulpjes optraden. Voor degenen die ook 'vergeten' wa ren. maar door de "Volendam' werden opgehaald, zou de 'training' in Neder land worden voortgezet. Na een ver lof van ongeveer een maand moest de groep zich melden op het vliegveld Twente waar tot maart '47 theoreti sche lessen werden gegeven. Op het vliegveld Woensdrecht volgde ten slotte een praktische training. Daar leerde inderdaad een handjevol oor- logsvrijwiliggers vlak bij huis wat hen in eerste instantie aan de andere kant van de wereld bijgebracht zou worden. Het besturen van een vlieg tuig. Voor de meeste naar Australië gestuurde vrijwilligers was het en thousiasme er, na een onbevredigen de diensttijd van twee jaar. er wel uit. Zij belandden in het burgerleven van Australië of Nederland. Boele de Haan is nu in Nederland om naar hun vaderland teruggekeerde lotgenoten op te sporen en te porren voor een reurue. Die zou over twee jaar in Austallë moeten worden ge houden. De Nederlanders, onder wie naar schatting tachtig Zeeuwen en Brabanders, wordt daar gratis ver- blyf aangeboden. Ze worden name ly k ondergebracht by in Australië achtergebleven of naar dit land te ruggekeerde kameraden-van-toe n. De reis komt voor eigen rekening. Indien de kosten van de vliegreis voor de meeste in aanmerking ko mende oorlogsvrijwilligers van wel eer geen probleem vormen, kan ln het najaar van '85 een aanzienhjke groep in het dorp Casino herinnerin gen ophalen aan een tijd die door De Haan 'twee jaar vakantie op kosten van de regering' wordt genoemd. Ver maire daarentegen vindt het minder plezierig dat hij twee jaar van het kastje naar de muur is gestuurd. „Aan alles was gebrek, het eten was slecht, we werden ingezet waar maar behoefte aan ons was en alles verliep heel anders dan we ons hadden voor gesteld". herinnert hy zich. Maar in de loop van de veertig jaren die sinds dien rijn verstreken heeft rijn verbit tering plaatsgemaakt voor mildheid en begrip: „Onze mislukte reis naar Australië was een gevolg van de plot seling veranderende omstandighe den en van de onverwacht snelle ca pitulatie van Japan. Onze leiding moest toen gaan improviseren en ja. dan gaat er wel eens iets fout.." Koen van Dijen V-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 9