SACCO VAN DER M [ADE het m< ooist was t oen ze me voor een ec 'hte toneel knecht aanzagen Hij zit tegenover me, de 'voorman', de 'ouwe gab ber' van de directeur uit de te levisieserie 'De Fabriek'. Hij glimlacht nauwelijks, al spe len er pretlichtjes in zijn ogen: „Oe is't", vraagt hij, „motte me Zèêuws praote, of kunnen jul- der dan misschien nie schrie- ve?". Sacco van der Made en ik besluiten dit verhaal maar in 't 'Ollands' te doen, omdat het Zeeuws nog geen eenheidsspel ling heeft... Sacco van der Made, in Rotterdam ge boren, maar vanaf zijn prilste jeugd Zeeuw geworden, Zuid-Bevelander. Va der was huisarts in Nisse, 's-Heer- Arendskerke. Sacco is op familiebezoek in Zeeland, moet er dinsdagavond op treden in de Middelburgse schouwburg, in 'De Gelaarsde Kat' van Ludwig Tieck. Met de Haagse Comedie, het ge zelschap waaraan Van der Made nu al weer acht jaar verbonden is. Het wordt een afscheid van 'de Bühne', hoewel 8acco van der Made niet van afscheid nemen houdt. Veertig jaar toneel, hoorspel, film, tele visie heeft de jongen uit 's-Heer-Arends- kerke, (die nog voetbalde met de des tijds beroemd geworden keeper Swatje de Munck in het Goese elftal) achter de nig. Zijn optreden in Middelburg zal vermoedelijk het laatste zijn, waarin Van der Made als beroepsacteur op Zeeuse planken verschijnt. „Maar daar moetje voorzichtig mee wezen", zegt hij zelf. „Daarom neem ik ook geen officieel afscheid van het toneel tijdens één of andere receptie. Ten eerste houd ik daar helemaal niet van. En als je dan nog eens terugkeert in een gastrol, zeg gen ze: „O, kijk, daar heb je hem weer. Hij had toch afscheid genomen?". Veer tien jaar jong was Sacco van der Made toen hij filmacteur wilde worden: „Dat fascineerde me, de film. Het was zo ge zegd mijn grote liefde". Met de studie stond de jeugdige Van der Made op minder amoureuze voeten: „Ik werd van de HBS 'n in Goes en Middelburg afgetrapt. Moest helemaal naar Baarn, om daar in 1938 eindelijk mijn einddi ploma aan het gymnasium te halen"... Sacco keerde terug naar Zeeland, waar in '40 geen grootste filmcarrière, maar wèl een baantje bij het distributiekan toor op hem wachtte: „Op de fiets kar de ik de Zak van Zuid-Beveland door, bonnen rondbrengen. Leuk, maar zit ten op een kantoor? Ik heb het een poos gedaan. Een zwarte bladzijde uit mijn leven!..." Acteren was èn bleef, 'het' voor Sacco van der Made: „Je zelf inleven in het leven, in de situatie van een ander. Die ander op natuurlijke wijze zijn, toch je zelf blijven...", zegt hij ervan. Hij mocht een halfjaar meemaken als 'hospitant' op de Amsterdamse Toneelschool. Dat betekende dat je wel de lessen mocht bijwonen, toezien en toehoren, maar niet meedoen... In 1943 kreeg Sacco zijn eerste optreden bij Cor Hermes in een stuk getiteld 'Het Café'. Het werd een rol als 'edel figu rant', 'met een dansje met Liane Saai- bom. Later kreeg ik privé-les van Louis Saalbom. Veel van geleerd, Ik ben daar nog erg blij mee. Eerlijk gezegd mis ik die toneelschool niet zo. Ik ben altijd erg geweest voor het opdoen van vor ming en ervaring in de praktijk. Mijn zoon Guus, die ook in mijn vak zit. denkt er net zo over, heeft <>ok geen to neelschool..." vertelt Van der Made. rijksdaalder delburgse Abdij, en menig kind heeft in spanning gezeten bij de verhalen die Van der Made voor kleuters en anderen op de grammofoonplaat deed. Bij het Rotterdams Toneel kon men hem op de planken zien, en voor hij acht jaar gele den definitief naar de Haagse Comedie ging beleefde Sacco van der Made zoals hij zelf zegt 'een prachtige tijd' bij de Noorder Compagnie in het Friese Drachten: „En dan mag je niet vergaten mijn tijd vlak na de oorlog, toen ik in Zeeland voor de Stichting Herstellings oorden oud-Illegale Werkers optrad". Toneel, hoorspel werd het. Em de 'grote liefde', de film? Die grote liefde werd pas in de jaren zestig beantwoord. Sac co van der Made speelde in 'Dr Pulder zaait papavers', van Bert Haanstra. met collega's als Dora van der Groen en Cees Brusse. Hij was te bewonderen in de erg populaire televisiefilm 'De Fa briek', deed mee in de film 'Pastorale'. 'kronkelfilm „Ik zou aanvankelijk ook mee doen in de televisiefilm 'Heerenstraat 17', die volgend jaar uitkomt, maar helaas was dat niet mogelijk vanwege mijn werk bij de Haagse Comedie. Maar ik heb nu wel een rol in een op stapelstaande Si mon Carmiggelt-film van Bert Haan stra. Haanstra is een aantal 'Kronkels' van Carmiggelt aan het verfilmen. Mensen als Paul Steenbergen en Johny Kraaykamp hebben er ook rollen. Ik speel een man, die maar steeds crema ties en begrafenissen bezoekt; ook van mensen, die hij totaal niet kent. Hij is oud-illegaal, is in de illegale strijd in de oorlog zijn zoons kwijt geraakt, loopt herinneringen te torsen... In '46 kon hij bij het Zuidelijk Toneel van Pierre Balledeux komen voor een rijksdaalder per avond. „Ik had een rol aks zwijgende broeder in 'Josef in Do- than', we speelden in het openlucht theater Zuiderpark in Den Haag. Later ben ik met een toneelgroep gaan spelen voor militairen", zegt Van der Made. In 1948 ontdekte men bij de Nederland se Radio Unie (nu NOS) dat Sacco van der Made een boeiende, typische 'ver- tel-stem' had. Hij kwam bij de hoorspel- kem, verzorgde zelfs een aantal 'Zeeuw se halfuurtjes' voor de VARA in de j aren vijftig. Zijn stem was ook te beluisteren in het 'Klank- en Lichtspel' ln de Mid De Grote Liefde Film... Maar waren er nu echt geen toneelstukkendie voor ac teur Van der Made van grote betekenis waren, hem 'wat deden'? „O. natuurlijk wel", antwoordde hij: „Werk van Her man Heijermans en Arthur Miller heeft mij altijd veel gezegd. Miller is voor mij de Amerikaanse Heijermans: een natu ralistisch auteur. Met een stuk van Mil ler - 'De Prijs', waari ik de rol van een oude joodse opkoper speelde - heb ik in 1969 de Toneelprijs verworven. Dit soort stukken spreken me erg aan. Ik ben geen uitgesproken type. althans zo voel ik mij niet. voor klassieke stukken, hoewel ik toch ook wel Shakesspeare- rollen heb vervuld... Een heel leuke rol vond ik ook die van butler in 'Midzo mer'. waarin Paul Steenbergen mijn baas de professor was. Weetje, ik vind het voor mezelf een voordeel en een voorrecht dat ik alle groten van de to neelwereld zoals een Van Dalsum, Ko van Dijk, Steenbergen, Hermus heb mogen kennen", 'compliment maal bij het vak. Acteurs, die zeggen dat ze dat 'erg' vinden, die liegen. Je zou ze eens moeten horen als niemand hen meer herkende..." afscheid Wat was de grootste toneel-ervaring? Van der Made denkt even na: „Ik wil je wel vertellen wat het grootste compli ment voor mij is geweest. Dat kreeg ik tijdens de repetitie voor het stuk 'De Gelaarsde Kat', waarmee we nu dins dag dus ook in Middelburg komen. Ik speel in dat stuk de rol van toneelmees ter, met een ouwe, vettige stofjas aan. Als figurant doet mee een student. Op een keer zegt hij tegen mij: „Toneel meester. hoe vind je het nou dat je ook in het stuk mee mag spelen?". De brave jongen keek weinig tv, kende mij ken nelijk niet, dacht dat ik echt de toneel knecht was, die ook eens een mocht doen... Kijk, dat is nou voor mij een geweldig compliment, want ik kom als een toneelknecht van vlees en bloed over. Een daar is het mij altijd om be gonnen geweest: Natuurlijk te acteren en toch jezelf te blijven". Bekendheid bij het publiek Heeft Van der Made daar 'last' van? „Nee. Het kan me niets schelen als de mensen mij her kennen, aanspreken. Dat hoort nu een Sacco van der Linde gaat het to neelkleed dus aan de wilgen hangen: „Ik moet wel. Op 4 april van dit jaar word ik 65. Dan moet ik van de loon lijst van de Haagse Comedie af. Ik ben nu bezig twee series uit te spelen, en dan staat er een streep onder Nog een paar voorstellingen met 'Kind van de rekening' van Fevdeau, en dan de serie van 'De Gelaarsde Kat' van Tieck uit spelen, wat wellicht tot in het najaar zal duren. Dinsdag staat Sacco van der Made dus voor het laatst als 'beroepsauteur in vaste dienst' op de Bühne van de Mid delburgse Schouwburg: „Ik heb een aantal malen in Zeeland opgetreden. Het publiek daar zou stugger, onbereik baarder zijn dan elders? Nee. dat kan ik niet zeggen. In Zeeland hebben we toch ook heel wat spontane reacties gekre gen". zegt hij. Sacco van der Made gaat straks zijn huidige woonplaats Zoetermeer verrui len voor Hilversum: „Ik wil dicht bij ra dio- en televisie zitten. Want het radio- en tv-werk wil ik als het even kan nog wel een paar jaar voortzetten. Verder vind ik het niet zo erg om het toneel, waar ik toch wel met veel genoegen Aan verbonden ben geweest vaarwel te zeg gen. Veertig jaar is mooi genoeg, al viel het niet altijd mee. Soms had je een 'schijt-rolletje' als bijvoorbeeld ln Dos- tojewski's Demonen te vervullen. Je maakte lange dagen, 's morgens half elf repetitie, 's Avonds voorstellingen, tot diep in het land, met de bus. Pas 's mor gens vier uur thuis. Maar ik zei altijd: „Ook daar word je voor betaald. En al met al heb ik aan het toneel toch een fantastosch leven gehad".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 19