Jeugd en Muziek moet activiteiten opschorten Een blij zieke partij op Nieuwjaarsdag Video-fraude wordt harder aangepakt FESTIVAL NIIEUWI: MUZIEK EINDE AAN FESTIVAL NIEUWE MUZIEK MAANDAG 3 JANUARI 1983 MIDDELBURG - Het nieuwjaarspro- gramma van Jeugd en Muziek Zeeland, dat een groot deel van de zaterdag in Britannia te Vlissingen speelde, is voorlopig de laatste activiteit van JM geweest. Voor de tijd dat het boek houdkundig onderzoek duurt, zijn alle evenementen opgeschort. Afspraken die reeds gemaakt waren, kunnen niet worden nagekomen. Dat betekent als provinciale staten niet tussenbeide ko men, een vroegtijdig einde voor - onder meer - het Festival van de Nieuwe Mu ziek en dat het zomerfestival 'Trekkers en niettrekkers' geen doorgang zal vin den. De optredens van het Bewegingsthea ter Bart Stuyf (Spiegels II), vastgesteld voor vrijdag 7 en zaterdag 8 januari in de Middelburgse Wandelkerk, zijn de eerste manifestaties die afvallen. Daar na moeten van het programma worden geschrapt: de afleveringen beeldende kunst en nieuwe muziek in de reeks Film Experiment, de nog resterende afleveringen van 'Dichter bij Jazz', het Festival (18 juni tot en met 9 juli) met Nederlandse Muziek, Japanse Jazz en Workshops op basis van de menselijke stem én het Zomerfestival in Vlissingen dat hedendaagse muziek en theater op boulevards en terrassen zou brengen. Bij Jeugd en Muziek is men zeer som ber over het voortbestaan. Manager Ad van 't Veer zegt te vrezen dat deze klap wel eens het voorspel tot de alge hele liquidatie zou kunnen betekenen. Van 't Veer verwacht overigens niet dat het boekhoudkundig onderzoek zaken aan het licht zal brengen die de positie van Jeugd en Muziek nog moeilijker maken. Zoals gemeld hebben gedepu teerde staten opdracht gegeven voor dat onderzoek omdat de financiële po sitie daartoe aanleiding gaf. Aan de sta ten werd meegedeeld dat het budget overschreden was met een bedrag ter grootte van honderdduizend gulden. Inmiddels zou gebleken zijn dat met een hoger tekort rekening gehouden moet worden. Provinciale Staten vergaderen vrijdag 28 januari over de problematiek. Zeker in die periode zullen van de zijde van de provincie geen activiteitengelden beschikbaar gesteld worden. Geslaagd was ze wel, de nieuwjaarspartij van Jeugd en Muziek in Vlissingen, ondanks de gedrukte stemming bij publiek èn artiesten door de maatregelen van provinciezijde; er is een opschorting van alle activiteiten gelast. Reden voor Moniek Toebosch om vlijmscherp op deze misère in te spelen. „Kunst is vies. Mag niet. Vies. Bah. Poep". Geslaagd was het gebeuren vooral dankzij het enorm gevarieerde en interessante aanbod van artiesten dat optrad: van hen was de Amerikaanse dichter Allen Ginsberg ongetwijfeld de bekend ste. Geopend werd 's middags met een op treden van het trio 'Muzikaal Behang', waarvan Moniek Toebosch het zinde rende middelpunt is. Haar aanstekelij ke optreden bracht aanwezigen die nog wat wazig waren van weinig slaap en veel champagne met een schok weer in het hier en nu; Toebosch is een artieste waar men niet omheen kan. Ze heeft niet alleen grote vocale en mimische kwaliteiten, maar bovendien een enorm improvisatievermogen, dat zij zaterdag in combinatie met een bizar gevoel voor humor tot in de finesses uit buitte. Na het enerverende en zeer geïn spireerde optreden van Muzikaal Be hang kon de verschijning van 'sound poet' Gust Gils alleen maar een lichte teleurstelling zijn. Hij is immers geen theaterpersoonlijkheid en heeft geen enkele uitstraling. Hij was gewoon een man die verzen voorlas en nu en dan een liedje zong met gitaarbegeleiding. Een mat optreden, maar - en daar gaat het om - een aantal originele verzen: iro nisch, soms zelfs sarcastisch van toon. Een sterke neiging om naar buiten te gaan en daar te gaan luisteren naar de geluiden van de schepen op de Schelde verwekte het concert van de 'Workshop Wirn Big Band' uit Antwerpen. De over het algemeen zeer jonge muzikanten in deze band ontlokten aan hun instru menten een ware kakafonie van geluid, die in de verte reminiscenties opriep aan de muziek die Breuker tien jaar ge leden maakte. De muziek van deze big band stond echter op een beduidend la ger peil. Iedere nuance ontbrak en er zat nauwelijks spanning in. Rustpunt waren de 'extended vocal techniques' van de Italiaan Roberto Laneri en Stephanie Wolff, afkomstig uit Duitschland. Laneri maakte onder meer gebruik van de onheilspellende muziek van de Brit Peter Gabriel, een van de weinige popcomponisten wiens werk ook bij moderne componisten (Philip Glass bijvoorbeeld) weerklank vindt. Een van de invloedrijkste dichters van de Beat Generation, de inmiddels 56- jarige Amerikaan Allen Ginsberg, maakte daarna zijn opwachtig. samen met Steven Taylor en Peter Orlovsky, zoals was aangekondigd. Maar ook Si mon Vinkenoog was van de partij. En zo zaten daar plotseling twee dichters - Vinkenoog en Ginsberg - naast elkaar, die in de jaren zestig nationaal en inter nationaal een zo unieke rol hebben ge speeld. Eigenlijk maakten ze een enigs zins vermoeide indruk bij tijd en wijle. Men is inmiddels twee generaties ver der en post-modem geworden. Dat gaat zelfs de 'Beats' boven de pet. Ginsberg droeg enkele gedichten voor en zong liedjes (begeleid op een Indiaas schootharmonium) waarin hij de rauwe werkelijkheid van het leven van alledag in de Verenigde Staten aan de orde stelt. Zijn dichtwerk is vooral een aan klacht tegen de 'American way of life', maar bevat ook tedere persoonlijke ver zen, zoals de gedichten die hij maakte over zijn vader. Enkele daarvan droeg hij zaterdag voor. Simon Vinkenoog las enkele vertalingen van Ginsbergs ge dichten voor en Peter Orlovsky deed met hese stem in dichtvorm kond van de gebeurtenissen die ontspruiten aan diens levendige sexuele fantasie. Een geslaagde afsluiter vormde het op treden van de Nederlandse formatie 'Blijziek'. die er zonder moeite in slaagde medewerkers van Jeugd en Muziek èn publiek in deze sombere tij den danig op te vrolijken. De leden van Blijziek, nagenoeg allen door de wol geverfde vaklieden, maakten er een dolle boel van; moeiteloos schakelde men van avant garde over op 'ever greens' als 'Honeysuckle Rose', 'Makin Whoopee' en 'The Sheik of Araby'. Geen stunt was hen te gek en zo kon het gebeuren dat mensen uit het publiek zich op de valreep lieten verleiden tot een dansje. Stijldansen op een Jeugd en Muziek-gebeuren. Wie had dat ooit durven dromen? Gedeputeerde heren, misschien? J. D. van S. Nieuwjaarsconcert van Jeugd en Mu ziek in 'Britannia', Vlissingen.zaterdag 1 januari. Optredens van 'Muzikaal Be hang'. bestaande uit Moniek Toebosch {zang) met begeleiding van Guus Jans sen (piano) en Annemarie Roelofs {viool); Gust Gils, Workshop Wim Big Band' onder leiding van Fred van Ho ve; Roberto Laneri en Stephanie Wolff; Allen Ginsberg. Peter Orlovsky, Steven Taylor en Simon Vinkenoog en 'Blij ziek'. bestaande uit Bert Koppelaar tromboneKing Mock en Guïllermo Stede (slagwerk); Guus Janssen (pia no); 'Bubblin' Jan Toorop gitaar en zang); Leo Koster (saxofoon); Wally Shorts (fluiten Harry Miller (contra bas). Bert Koppelaar, bandleider van 'Blijziek' foto 's: Wim Riem ens Allen Ginsberg. Peter Orlovsky Stedelijk museum - In het Stedelijk Museum in Amsterdam worden van 13 januari tot en met 6 maart twee ten toonstellingen gehouden: Philip Gus- ton, schilderijen 1969-1980 en „Schat ten en meten", een project van Fons (Door Jos van der Meert Een lachertje" noemt de Amster damse officier van justitie mr. R. Craemer de straffen die de makers van illegale videobanden boven het hoofd hangen. Craemer vindt dan ook dat de ze nieuwe vorm van criminaliteit, in snel tempo razendpopulair geworden omdat er gemakkelijk veel geld mee is te verdienen, harder zou moeten wor den aangepakt. De officier pleit ervoor „deze vorm van piraterij" over te hevelen van de Au teurswet, waarin hij is gespecialiseerd, naar de Wet Economische Delicten. Craemer: „Nu kan zo'n illegale produ cent een straf krijgen van maximaal zes maanden en een boete van 25 mille. Te laag om af te schrikken als je de giganti sche winsten ziet die er worden ge maakt. Ter vergelijking: iemand die voor de zoveelste keer een gewone dief stal pleegt, krijgt maximaal vier jaar" Op basis van de Wet Economische De licten, zegt de officier van justitie, zijn er hogere en meer soorten straffen mo gelijk. „Daarmee krijg je een grotere strafbedreiging, vooral ook omdat met die wet de winsten van de makers zijn af te romen, De handel wordt dan minder interessant", „Waarom dat zo hard nodig is?", Crae mer zegt; „Omdat deze vorm van crimi naliteit grote economische gevolgen heeft. De bioscopen zeggen er veel last van te heljben. Een complete bedrijfs tak. namelijk die legaal videobanden wil produceren om aan een groeiende vraag te voldoen, komt niet tot nauwe lijks van de grond omdat er niet te con curreren valt tegen mensen die geen be lasting betalen. En wat dacht u van de makers van films? Na lang ploeteren en met veel financiële offers maken ze een werkstuk en als ze klaar zijn gaat. pats, iemand anders met de winst stnjken. En nog zwart ook" Craemer beklaagt zich erover dat hij van deze. wat hij omschrijft als „geor ganiseerde vorm van criminaliteit die in de hoek zit van de malafide BV't jes" alleen maar incidentele gevallen kan aanpakken. Slechts af en toe wordt er een handelaar of producent gepakt, terwijl van de ongeveer 150 miljoen die omgaat in de vïdeohandel onge veer 110 miljoen door de misdaad wordt opgestreken. Zeer binnenkort krijgt hij echter steun van een geheel nieuwe organisatie, die zich volledig gaat inzetten voor de be strijding van de videopiraterij. Deelne mers daarin zijn de Nederlandse Bio scoopbond. de auteursrechtenorgani satie Burna-Stemra, de Nederlandse Vereniging van Videodistributeurs, de Vereniging voor Grammofoonplatenin dustrie en dc Motion Picture Associa tion of America. R. Mooy, woordvoerder van Buma- Stemra: „Dat die club straks aan het werk gaat. is keihard nodig, want er wordt op grote schaal gewoon gejat door die criminelen. Zo kan een norma le video-markt nooit tot ontwikkeling komen. De banden van de legale produ centen zijn weliswaar beter, maar dat weet niemand op het moment dat die een film in de winkel koopt of huurt. Intussen zijn de prijzen van de illegale banden echter wel zo laag dat, als de legale makers een zelfde bedrag van gen. zij verlies lijden. En je moet als le gale producent die lage prijs van f 7.50 tot f 15 voor de huur van een band wel vragen, anders heb je helemaal geen af zet" Mooy kondigt aan dat de nieuwe or ganisatie, waarvan hij de naam nog niet wil prijsgevendirect zal begin nen met het indienen van klachten te gen illegale makers en verkopers. „We hebben al een hoop informatie en we werken met de opsporingsambtenaren van Buma-Stemra om nog meer crimi nelen op te sporen om ze te kunnen aan geven bij de politie. We hebben de erva ring dat de officieren van justitie graag medewerking verlenen aan het afwer ken van die zaken" De speurders hebben ontdekt dat de originele films voor het maken van ko pieën worden gestolen uit de kantoren van de Nederlandse distributiebedrij ven, of dat medewerkers van die bedrij ven in het complot zitten en een film even „zoek laten raken" Op die manier kon het bijvoorbeeld gebeuren dat de nieuwste Stones-iu,i. l unc ia uu our si- de' nog voor de officiële première op vi deo te koop of te huur was. Meestal ko men films echter tegelijkertijd uit in bioscoop en op illegale videoband. Mr. Craemer verwacht al met al dit jaar snelle vorderingen te kunnen ma ken met de bestrijding van de pirate rij. „De tijd is er rijp voor", meent de officier van justitie. „Iedereen praat erover en als er voldoende legaal aan bod is, zal het publiek langzaam maar zeker die kwalitatief betere banden gaan eisen, ook al zullen ze dan iets duurder zijn". Craemer is tevreden over de oprichting van de organisatie die de illegale video- handel wil aanpakken. „Kijk. ik kan wel een agent op pad sturen om langs een winkel te gaan om te zien of er ille gaal wordt verkocht, maar zo'n man heeft onvoldoende kennis om dat aan te wijzen En hij hoeft die kenrus ook niet te hebben". „Straks krijg ik meer handen en voeten. Met het oppakken van iemand in een winkel bestrijd ik het probleem niet. Vorig jaar hebben we hier in Amster dam voor het laatst tien winkels leegge haald, de banden uitgewist en ze terug gegeven. We hebben het met zo'n sisser laten aflopen om een voorbeeld te stel len aan andere illegale handelaars. Der gelijke acties behoren echter een ver volg te hebben, het gaat nu te zeer hap snap. Het kan beter gaan als de opspo ringsambtenaren van Buma-Stemra straks met hun materiaal komen". Craemers is ook blij dat organisaties uit de video-sector er onlangs bij de regering op hebben aangedrongen dat mensen die wegens illegaal produce ren worden opgepakt, door de officier van justitie kunnen worden verhoord. Craemer daarover: „Ik heb het wapen van de voorlopige hechtenis nodig om iemand gedurende de vier dagen dat die duurt helemaal binnenste buiten te kunnen keren. Wanneer ik iemand aanhoud op grond van overtreding van de Auteurswet, mag ik hem alleen zes uur vasthouden voor verhoor. Dat soort overtredingen is met video echter zo gecompliceerd dat die tijd onvoldoende is".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 13