extiA record jaar DE BELGISCHE VISSER IS EEN TON WAARD f mm PARFUMERIE 2 ROGAM B.V. - AXEL PZC/ ZEEUWSCH-VLAANDERE^ Kunstgebit- reparatie Sinterklaas- CBT ELECTRONICS B.V. Adrie van Wijck ANWB GEKEURDE OCCASIONS Auto's boven 5000,- ANWB- gekeurd IMOMV KADO IDEE SLUIS BIERAVOND Ülelcfjers9e< jEont $outiquef BUJFT U DUUR RIJDEI SLOF NEEMT U EEN MERCEDES-BEN! BESTELWAGEN V rOORSOTVERPERKM*^) VRIJDAG 3 DECEMBER 1982 klaar terwijl u wacht 9 Inl. Axelseslraat 8 O Zaamslag, tel. 01153-1650. Complete computer369,00 Computer scanner449,00 27 Mcv.a. 99,00 27 Mc, 40 kanalen, goedgekeurd 179,00 27 Mc basis- antenne 79,00 FM-antenne 18,95 T.v.- antennes v.a. 26,90 Netvoeding 13,8 V/4 A49,00 Elektronica-onderdelen voor de HF-zelfbouwer voor de laagste prijzen. Nieuwediepstraat 110, TERNEUZEN 01150- 19221 MODE - COIFFURES TERNEUZEN ZUIDLANDSTRAAT 30 TELEFOON 12533 GL gas blauwmetallic FSO Polonez 1500 bronsgeel 1980 Suzuki LJ 80 V (gesloten jeep) okergeel Renault 5 wit Peugeot 504 GL, groenmetallic Dacia 1300, groen Renault 4 GTL Opel Rekord 1900 T, gasinstall. groenmetallic 1978 Alfa Sud Sprint geel Mercedes 200 D ivoor Ford Granada 2.8 GL, en gasinstallatie Peugeot 304 groenmetallic 1977 Datsun 180 B, zilver Austin Allegro 1300 Super blauwmetallic Toyota Corolla sportswagon, oranje Austin Allegro, blauwmetallic 1976 Peugeot 304, groenmetatl. Peugeot 504 GL diesel, brons metallic 1975 Fiat 131 blauw 1974 VW Golf geel 1973 Daf44en Daf 55 1969 Peugeot 204 Cabriolet blauwmetallic 1965 Mercddes 190 D beige voor de liefhebber SUZUKI CARRY Alto en SJ 410 jeep UIT VOORRAAD LEVERBAAR erkend ^fl| AUTOSUPERMARKT ®g •ek DIVERSE ST.-NICOLAAS AANBIEDINGEN DEPOSITAIRE VAN: Ester Lauder Yves Saint-Laurent Rochas Nina Ricci Cartier Parfums Anaïs de Chacarè! Chloé Diverse aanbiedingen Clarins Pier Augé Orlane Biotherm Clinique E. Arden Lancóme Sans Soucis Oude Kerkstraat 3 - Tel. 01178-1242 tr BAR-DISCOTHEEK TERNEUZEN - WALSTRAAT - TEL. 9502jn IEDERE VRIJDAGAVOND f] Pils en getapte frisdranken 1,25 EXCLUSIEVE BONTMODE edelpefsdieren-fokkerijen Nieuwe Karnemelkstraat 22, I tel. 01146-1671, 4576 BT Koewacli vrijdagavond koopavond zondags gesloten Uitnodiging U wordt hartelijk uitgenodigd voor de bijl» zingen over het boek Daniël. Spreker: dhr. D. Steenhuis uit Meppel. Lokaal: Langeweg 1a, Breskens,aanvang:2j uur. Onderwerp zaterdag 4 december 1982: 'God heeft het laatste woord' (hoofdstuk 8) Er is gelegenheid tot vragenstellen. Inlichtingen: tel. 0479-1566 of 01150-9 h 207D GESLOTEN BESTELWAGEN, 40.000 KM PERJAAR, G.V.W. 2550 KG, WIELBASIS 305 CM, ,c AANSCHAFPRIJS 28 900,- PRIJS PER KM 27,46 CT. MAXIMALE LOOPTIJD 160.000 KM MAAR HOOGSTENS 4j.\d te Vaartstraat 3, tel.01155-1353. De Brugse A Vismarkt anno 1550 Het hoogtepunt van de Vlaamse visse rij lag in de zestiende eeuw onder Karei V. Ze werd door de vorst met talrijke plakkaten en verordeningen bedacht. Na de dood van Keizer Karei begon de inzinking van de Westvlaamse visserij. De verovering door de Spanjaarden richtte alles ten gronde en velen weken uit naar het Noorden. Pas in de acht tiende eeuw dacht men aan herleving van de Belgische visserij. In 1787 waren er in Oostende al weer honderd schui ten werkzaam. In Brugge werd een ei gen nettenfabriek opgericht en protec tionistische maatregelen leverden re sultaten op. Uiteindelijk bleven nog drie groe vis sersplaatsen over; Oostende; Nieuw poort en Zeebrugge. Zeebrugge was de recentste. Blankenberge verdween als vissershaven voorgoed in 1955. produktief Op het eerste gezicht heeft de Belgi sche zeevisserij een indruk van klein schaligheid. Met zijn tweehonderd bo ten en duizend vissers zal men inder daad geneigd zijn de Belgische zeevis serij te doodverven als het zwakke broertje binnen het Europese bestel. Een heel ander, positiever beeld, krijgt men evenwel bij de evaluatie van de economische betekenis in het alge meen en de produktiviteit in het bij zonder. De Belgische visaanvoer onderscheidt zich in de gunstige zin door de geva- De Brugse Vismarkt anno 1982 gere graad van materieel comfort op de nieuwere vaartuigen, blijft de zeevisse rij een hard beroep, waarbij het langdu rig verblijf op zee en de mangel aan so ciaal contact met het leven aan de wal vele vissers er toe zetten het bedrijf vroegtijdig te verlaten of in te ruilen voor met de zee verbonden banen of diensten die een regelmatiger huiselijk leven mogelijk maken. aanvoer De Belgische visaanvoer gaat dit jaar naar een nieuw record. In de vismijn van Zeebrugge werd begin november reeds een opbrengst van 50.000.000 gul den genoteerd. Dit cijfer werd vorig jaar pas in de tweede helft van december opgetekend. Toen was dit reeds een nieuw record. Ook in Oostende is de aanvoer hoger dan voriqe jaren. Vorige week reeds werd voor vier miljoen gul den meer vis aangevoerd, dan op het zelfde tijdstip vorig jaar. Toch dekt de Belgische visaanvoer slechts een gedeelte van de binnenland se behoeften. De bevoorrading van de Belgische markt gebeurt immers gro tendeels via invoer. Jaarlijks moet tot 100.000 ton vis worden ingevoerd, voor een bedrag dat vij fmaql zo hoog is als de visopbrengst van de eigen aanvoer. An derzijds voeren de Belgische vissers een ruim deel van hun vangsten uit naar het buitenland. Vorig jaar werd 26.000 ton vis uitgevoerd. De uitvoer bestaat hoofdzakelijk uit verse en bevroren vis. De belangrijkste uitgevoerde soorten zijn kabeljauw, tong, schol, garnaal, wijting en koolvis. De voornaamste af nemers zijn Nederland, Frankrijk, Groot-Brittanië en West-Duitsland. Ondanks de druk van de steeds stijgen de brandstofprijzen gaat het dus goed met de Belgische zeevisserij. De Belg blijft immers vis eten. Een recent onder zoek wees uit dat de Belg jaarlijks vijf tien kiloqram vis eet. Naar categorieën onderverdeld bedraagt het verbruik per inwoner acht kilo verse en bevroren vis, vijf kilo schaal- en weekdieren, en drie kilo conserven, bereidingen en be werkte vis. Voor dit jaar wordt een ver bruik van 19,5 kilogram per hoofd in het vooruitzicht gesteld. Filip van Belle. In de loop der eeuwen voeren de schepen steeds verder en werd de wereld steeds kleiner. Landen grenzend aan de zee, hadden zo het uitzonderlijke voorrecht bij het wereldgebeuren betrokken te worden. Deze openheid langs de zee is meestal een bron van commerciële, technische en culturele verrijking voor haar bewoners. België hoort bij deze bevoorrechte landen en West- Vlaanderen neemt in dit land een duidelijk bevoorrechte plaats in. Drie functies zijn hierbij te onderscheiden, drie constanten die in het verleden als in het heden, het leven van de Westvlamin gen hebben bepaald: de visserij, de overzeese handel en de maritieme industrialisering. haring De haringvisserij was de grootste bron van inkomsten voor de West-Vlaamse vissers. In de loop der vijftiende eeuw kende men niet minder dan vijftien plaatsen langs de kust die zich toeleg den op de haringvangst. Haring was sa men met wijn, zout, en graan een inter nationaal verhandelde voedingswaar geworden. Er was bovendien een grote vraag naar vis, en voornamelijk tijdens de jaarlijkse vastentijd. Met die bloei ontstonden ook vrij vlug vismarkten. En niet alleen nu is het aanbod van de Belgische vissers niet voldoende. Ook in 1300 reeds werd vis ingevoerd. Er werd gekaakte of tonharing ingevoerd uit Denemarken. Als gevolg van de bru tale zeeroverij in de vijftiende eeuw werd geen haring meer ingevoerd en be gonnen de Belgische vissers zelf hun vis de kaken. Het kaken begon dadelijk na de vangst door het verwijderen van de ingewanden, waarna de vis in tonnen werd gestapeld per lagen en met zout besprenkeld. Na een verblijf in eigen bloedpekel werd de tonharing opnieuw verpakt. Niet iedereen mocht evenwel 'kaken'. Oostende, Nieuwpoort en Sluis kregen als eersten de toelating van de vorst om vis te kaken. Die eerste twee brengen sinds lang wei vaart voor West-Vlaanderen. In Zee brugge wordt gebouwd aan een vrij mo derne haven, die in 1990 volledig opera tioneel moet zijn. Maar er is ook nog de visserij, die in het geheel van de Belgi sche zeevisserij een belangrijke plaats inneemt. Al sinds vele eeuwen wordt aan de Bel gische kust vis aangevoerd. Tussen 1158 en 1180 ontstonden de eerste vis sersnederzettingen Grevelingen, Duin- kerke, Kales, Nieuwpoort, Damme en Biervliet. De aangroei van de kunstbe volking, hoofdzakelijk vissers, was be stendig: in 1246 ontstond Nieuwe Yde, opgegaan in het latere Oost-Duinkerke, in 1248 Lombardzijde, terwijl Oostende in 1267 en Blankenberge in 1275 stede lijke gemeenten werden. Waar de meeste gemeenten vissers plaatsen bleven, zou Brugge en met Brugge het Brugse gewest, wegens haar bijzonder gunstige ligging een handels haven worden. De evolutie van Brugge als handelshaven werd wel begunstigd door het ontstaan van een reeks neder zettingen aan Het Zwin, waaronder Muide (1242), Monnikenrede (1250), Hoeke (1270), Sluis (vóór 1290) en Bier vliet. rieerde samenstelling van de vangsten, voor het grootste deel bestaande uit hoogwaardige produkten, bestemd voor menselijke consumptie. Dit jaar zal de vangst de veertig miljoen kilo gram overschrijden, met een opbrengst van ruim honderd miljoen gulden. Een kleine berekening leert dat elke visser (men telt er duizend aan de Belgische kust), jaarlijks voor 100.000,- aan vis vangt. vloot De indeling van de vissersvloot vol gens thuishaven heeft de jongste de cennia gevoelige wijzigingen onder gaan. In 1960 telde Oostende nog 46 Zeebrugge (foto) heeft, de grootste vissersvloot met 54 procent van de schepen, tegenover 32 procent voor Oostende en 14 procent voor Nieuwpoort. procent van het aantal vaartuigen, te gen 39 procent voor Zeebrugge en 15 procent voor Nieuwpoort. In 1982 heeft Zeebrugge de grootste vissersvloot met 54 procent van de boten, tegenover 32 procent voor Oostende en 14 procent voor Nieuwpoort. De zeevisserijvloot heeft een relatief jonge bemanning. De gemiddelde leef tijd van alle opvarenden bedraagt am per dertig jaar. Hier zijn twee voorname redenen voor: er wordt op jeugdige leef tijd ter visserij getrokken (scheepsjon gens worden aangemonsterd vanaf vijf tien jaar) en men verlaat het visserijbe- roep ook vroeger dan in andere secto ren. Ondanks de verbetering van de ar beidsvoorwaarden aan boord en de ho-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 26