De bezem
door
'Kinderzorg'
De Koninklijke Weg met
onzekerheden geplaveid
QfCO
BESTUUR GROEIDE
NIET GOED
Wilhelminadorp:
centrale punt voor
proeftuinen fruit
r\ jy i TTT j
in deze dure tijd
rond Sinterklaas, is
Jn forse korting
mooi meegenomen
daarom
geven we bij een
besteding vanaf
200 gulden
*50 gulden
korting*
ZATERDAG 20 NOVEMBER 1982
PZC/provincie
- 3
I
De vereniging 'Kinderzorg', die zich in deze provincie al sinds 1906 bezig houdt met een brede
hulpverlening aan kinderen met gedrags- en relatieproblemen, haalt de bezem door de eigen
organisatie. Interne en externe rapportages en tot in alle geledingen doorgevoerde discussies
hebben aan het licht gebracht, dat de organisatie in de loop van de jaren dan wel 'groter is
gegroeid' maar bestuurlijk en op directieniveau teveel is blijven stilstaan.
Een voor de komende jaren ontwikkeld
beleidsplan, dat is gebaseerd op organi
satie-onderzoekingen en daarna op
gang gekomen discussies, maakt ge
wag van de noodzaak van een verre
gaande reorganisatie binnen Kinder
zorg, te beginnen met de huidige leiding
van de vereniging. Daarbij zullen be
stuur en directie niet langer aan de top
van de pyramide staan, maar in het
midden van de organisatie, op het
kruispunt van alle informatie- en com
municatiewegen, met om zich heen een
viertal subsystemen, waaraan leiding
wordt gegeven door doelstelling en be
leidsvorming.
Verder zal ruime aandacht worden ge
schonken aan zaken ais de uitgangs
punten van het Kinderzorgwerk. de
plaats en functie van de vereniging, de
interne en externe communicatie en de
kwaliteit van de hulpverlening.
Er is de laatste tijd binnen de organisa
tie van Kinderzorg een verscheiden
heid aan kritische meningen over het
reilen en zeilen van deze Zeeuwse ver
eniging uitgedragen. „Dat is niet zo erg
bijzonder", vindt ad interim directeur
ds. H M. Strating. „we hebben 200 man
personeel en de zorg over 290 kinderen.
In zo'n situatie gebeurt er nog wel eens
wat".
net op tijd bij zijn, maar het had best
iets eerder gemogen". Toch te lang ge
dacht dat het allemaal best aardig mar
cheerde? „Laat ik het eens heel ondeu
gend zeggen" reageert Strating op die
opmerking, „we hebben ook een be
stuur dat eigenlijk veel te lang zit. Ou
dere mensen. Ik geloof dat er een stukje
bedrijfsblindheid kan ontstaan als zo'n
bestuur lang bij elkaar zit. En als je dan
nog al eens hoort zeggen, dat Kinder
zorg de parel is aan de kroon van de
Nederlandse kinderbescherming, heb
je niet in de gaten dat er met die parel
ook nog wel eens iets scheef kan gaan".
In dat verband noemt ds. Strating ook
de relatie met de zusterorganisatie
'Jeugd en Gezin', vanuit welke richting
in het recente verleden nog wel eens
wenkbrauwfronsend is gereageerd op
de gang van zaken bij Kinderzorg.
„Passen jullie je wel voldoende aan aan
de vragen van deze tijd", zo vroeg men
zich bezorgd af.
Met die 'aanpassing* is men nu driftig
bezig. Via een organisatie-onderzoek
waarbij alle betrokkenen afeonderlijk
worden gehoord, zullen de knelpunten
binnen de organisatie zichtbaar wor
den gemaakt. En dat kunnen er heel
wat zijn, want er bestaat nogal onvrede
over de lopende gang van zaken,
Terugblik
Greep
Adjunct-directeur J. J. A. M. Vermaat
blikt even terug in het verleden als hij
zegt:
„Veertien, vijftien jaar geleden kwam
de laatste directeur hier in de persoon
van de heer De Jager, binnen in een or
ganisatie van kinderbescherming en
debielenintemaat. De heer De Jager
heeft in de jaren zeventig enorm veel
ontwikkeld. We praten nu over medi
sche kleuterdagverblijven, over gezin-
sopvang, crisiscentrum, begeleid wo
nen. ontwikkelingen die het draagvlak
van de organisatie heel anders hebben
gemaakt, maar die organisatie is niet
meegegroeid Ook is er de laatste jaren
sprake geweest van een grote decentra
lisatie: een aantal grote tehuizen bin
nen Kinderzorg werd omgevormd tot
kleinere eenheden, waar de verant
woording voor het dagelijks gebeuren
en het opvoedingsgebeuren sterk bij de
groepsleiding zelf ligt. Dat zijn allemaal
zaken die de organisatie wezenlijk aan
tasten".
Zijn de veranderingen binnen Kinder
zorg het bestuur en de directie zover
boven het hoofd gegroeid dat men nu
in de nesten is geraakt?
„Nou", zegt Strating,ik denk dat we er
Een greep uit de zaken die voor verbe
tering en verandering in aanmerking
komen: in toenemende mate blijkt de
animo om te besturen af te nemen.
Voor zover deze animo bij enkelen aan
wezig is, wordt zo'n persoon binnen de
kortste keren overladen met bestuurs
functies. De afstand tussen bestuur en
personeel neemt toe naarmate de uit
voering professioneler wordt. Door bei
de ontwikkelingen is het gevaar niet
denkbeeldig dat het bestuur zijn taak -
het bepalen van het algemene beleid
van de vereniging - onvoldoende gestal
te kan geven. Daarom zal het bestuur in
afnemende mate het beleid moeten be
palen en in toenemende mate het door
directie en medewerkers ontwikkelde
beleid achteraf fiatteren. De samenstel
ling van het bestuur zou verder een af
spiegeling moeten zijn van mensen die
direct belang hebben bij het goed func
tioneren van het verenigingsapparaat
Werving zou moeten plaats vinden van
uit de instellingen, de regionale burge
rij, de medewerkers in dienstverband
en de clienten zelf. omdat het over hun
lot gaat. Het wordt verder als gemis er
varen dat noch de ouders, noch de be
woners bij het bepalen van een toe
komst visie en daardoor bij de kwaliteit
van de hulpverlening zijn betrokken.
Een voortgang naar het streven naar
gespreide kleine wooneenheden en ver
laging van de groepsgrootte wordt
noodzakelijk geacht. Het inrichtingsle
ven wordt teveel gekenmerkt door ne
gatieve krachten: opeenhoping en
daardoor versterking van stoornissen,
hospitalismeweinig perspectief.
Personeel
Ds Henk Strating
Wat het personeelsbeleid aangaat: jon
ge en niet opgeleide medewerkers en
medewerksters krijgen binnen de
kortste keren een grote, wellicht te
grote verantwoordelijkheid toebe
deeld. Er is sprake van onervarenheid
en gebrek aan scholing. Daarom wordt
een onderwijsbevordering voor het
personeel noodzakelijk geacht, in de
vorm van zowel dag- als parttime scho
ling.
De hoge eisen die aan het beroep van
inrichtingsmedewerker worden gesteld
door de veelheid van taken noodzaakt
tot begeleiding. De huidige samenwer
kingsvormen zijn langzamerhand een
complex geheel geworden: de indivi
duele relatie met het kind, de binding
met de collega teamleden, het overleg
met de specialisten, zoals arts. psycho
loog. maatschappelijk werker, omgang
met de ouders, contacten met plaatse
lijke instanties, scholen, werkgevers,
verenigingen. Veel spanningen vloeien
voort uit gebrek aan inzicht en tijdige
ondersteuning. Persoonlijke onder
steuning dooreen personeelsfunctiona
ris verdient prioriteit. Ook is er in toe
nemende mate behoefte aan teambege-
leiding.
Verder wordt onder meer gesteld dat de
organisatie- ontwikkeling er in de loop
van de jaren met een groei van een over
zichtelijk naar een sterk versnipperde
vereniging niet duidelijker op is gewor
den en dat de communicatie tussen de
verschillende niveaus niet optimaal
verloopt. Ook wordt een hernieuwde
bezinning op de levensbeschouwelijke
uitgangspunten van de uit het diako-
naat van de hervormde kerk voortgeko
men organisatie onontbeerlijk geacht.
Wantrouwen
Wat de laatste tijd ook sterker is gaan
spelen is een vorm van wantrouwen
bij de medewerkers ten aanzien van de
signalering van onvolkomenheden.
Wantrouwen in deze geest: wordt er
nou wel wat gedaan met de door ons
aangedragen klachten, of komen die
verslagen ergens in een la terecht. In
dat verband ging men zich ook afvra
gen: Waarom is een bestuursvergade
ring eigenlijk niet openbaar? Nog
maar enkele jaren geleden kende Kin
derzorg de situatie dat de notulen van
de bestuursvergadering zelfs niet naar
het algemeen bestuur mochten.
„Dat proces komt nu heel langzaam op
gang, wat moeizaam ook want er is
sprake van een mentaliteitsverande
ring". aldus de heer Vermaat. „Aan de
andere kant wordt die vraag naar open
heid veel sneller actueel. We proberen
nu de zaken wat meer met elkaar in
evenwicht te brengen".
Voorlopig echter zal de aandacht zich
nog eerst blijven richten op de organi
satie van het Kinderzorg-apparaat.
Daarna zal het bestuur worden doorge
licht. Ad- interim-directeur Strating,
die voorzitter van het dagelijks bestuur
was maar tijdelijk de door het vertrek
van de heer De Jager opengevallen
plaats innam, zal wanneer de nieuwe
directie zal zijn geïnstalleerd, niet meer
terugkeren op die oude post. „Ik geloof
dat ik daar verstandig aan doe", meent
de heer Strating. „Ik ben nou 71, het is
mooi genoeg. En daarom zeg ik ook
straks tegen die twee andere ouwe jon
gens binnen het bestuur: kom mee, we
gaan weg. Wij hebben onze portie nou
wel geleverd".
Conflict
In hoeverre krijgt Kinderzorg nog te
maken met de allerwege doorgevoerde'
inkrimpingen van het personeelsbe
stand?
„Nou. de grootste klap hebben we al
gehad", zegt de heer Vermaat, daarbij
verwijzend naar een al eerder noodza
kelijk geworden terugbrenging van het
aantal personeelsleden met zes. Op het
ogenblik is er nog sprake van een over-
tallige medewerker. De door het Kin-
derzorg-bestuur ingediende ontslag
aanvraag is echter door het gewestelijk
Het kantoor van 'Kinderzorg' in Mid
delburg
arbeidsbureau in Middelburg gewei
gerd. De aangevoerde argumenten zou
den de ontslagcommissie niet hebben
kunnen overtuigen. In een voor het
kantongerecht in Middelburg aan te
spannen procedure, hoopt Kinderzorg
alsnog die ontslagaanvraag erdoor te
krijgen.
Geruchten
Discussies over nieuwe organisatie
vormen, een andere directiestructuur,
een bestuur dat in de huidige samen
stelling al te lang is blijven zitten: ze
vormen een voedingsbodem voor al
lerlei geruchten.
„Maar binnen Kinderzorg maken ze ge
makkelijk van een mug een olifant zo er
al een mug is", zei onlangs een van de
medewerkers. Hardnekkig is wel het ge
rucht dat spreekt over het verdonkere
manen van gelden. Het is een kwestie
die vanuit de top van de Kinderzorgor
ganisatie nadrukkelijk wordt ontkend.
Adjunct-directeur Vermaat haast zich
om jaarrekeningen over te leggen met
een bijgevoegde accountantsverkla
ring. waarin wordt gemeld dat de reke
ningen een getrouw beeld geven van de
grootte en samenstelling van het ver
mogen van de 'Vereeniging'. „Wij zijn
zelfs zo eerlijk dat zelfs de opbrengst
van een leeggepompte olietank in de
kas zit". Wel veronderstelt hij dat de
gissingen voortkomen uit het feit, dat
er er nog enkele vorderingen lopen op
instellingen, vorderingen die al betrek
kelijk oud zijn en die om uiteenlopende
redenen moeilijk inbaar zijn geworden.
Van.meer recente datum dateert een
vordering op een door de leiding van
Kinderzorg niet nader aangeduide ex-
werknemer, die een - de rente meegere
kend- persoonlijke lening heeft geslo
ten van in de twintigduizend gulden,
welke afbetaling ernstig in het ongere
de is geraakt. „Hier is" licht de heer Ver
maat toe, „dus geen sprake van ver
duistering maar van een niet te incasse
ren bedrag, wat de zaak daarmee overi
gens niet minder pijnlijk maakt, want
we kunnen het geld goed gebruiken.
Het laatste woord over die zaak is nog
niet gezegd, maar het heeft inmiddels
wel tot gevolg dat het nu voor mij ver
schrikkelijk moeilijk is geworden om
voor welke zaak dan ook bij het bestuur
een lening los te peuteren".
Daarmee blijkt het gerucht echter nog
onvoldoende ontzenuwd. Er zou nog
iets aan de hand zijn met een aanzien
lijk groter bedrag van omstreeks
f 65.000. „Ik ken dat gerucht ook", zegt
de heer Vermaat daarvan. „Ik weet
zelfs van de hoed en de rand, maar het
ligt niet op mijn weg om daar medede
lingen over te doen. Kinderzorg staat
formeel en materieel buiten deze zaak,
maar we kijken wel met zorg".
DEN HAAG - Van de zeven regionale proeftuinen voor praktijkonderzoeku
de fruitteelt moeten er drie worden gesloten en drie andere worden vn.
plaatst. Tot deze conclusie is een commissie van deskundigen gekom»
Naar haar oordeel moeten de tuinen in Oosthuizen (N.-H.), Terwolde(GI4i
en Werkhoven (IJ.) worden gesloten. De proeftuin te Kraggcnburg in 4
Noordoostpolder moet worden verplaatst naar Zeewolde in Zuidelijk Hf.
voland, die in Geldermalsen naar de Tielerwaard Oost, die in Numansdon
(Hoekse Waard) naar een perceel, grenzend aan het proefstation voor6
fruitteelt in Wilhelminadorp op Zuid-Beveland. De tuin in Horst (L.)t
blijven.
Door de vermindering van zeven tot
vier tuinen komen arbeidsplaatsen
te vervallen, maar de commissie ver
wacht daarvan geen ononverkome-
lfjke moeilijkheden. Veel zal kunnen
worden geregeld door natuurlijk ver
loop en overplaatsingen. In de tuinen
die al of niet na verhuizing blijven
wordt de personeelsbezetting uitge
breid. Uitgegaan wordt van een toe
komstige bezetting van vier arbeids
krachten per proeftuin. De commis
sie heeft haar onderzoek naar de
meest doelmatige omvang van het
praktijkonderzoek in de fruitteelt
uitgevoerd in opdracht van het land
bouwschap, het ministerie van land
bouw en visserij en de besturen van
de proeftuinen. Het schap acht het
gewenst, dat de regionale proeftuin
organisaties zich nu op korte termijn
over het advies van de commissie uit
spreken.
Na de reorganisatie, vindt de com
missie, moeten de proeftuinen tot
een vergaande onderlinge samen
werking komen in de vorm van taak
verdeling. Het proefstation in Wil
helminadorp moet daarbij voor de
coördinatie en begeleiding zorg»
Over het tempo van de herstructei-
ring heeft de commissie geen in
spraak gedaan. Een snelle organs
tie (vier jaar) zou aan extra,kosig
ongeveer 3.5 miljoen gulden verge
Doet men er nog geen jaar over, de
zijn de extra kosten slechts een
joen. maar wel zal het praktijkonfe.
zoek dan geruimte tijd ernstig^,
den gestagneerd.
Het onderzoek op de fruitteeltproei
tuinen wordt voor de helft door dt
overheid, voor de helft door het to
drijfsleven betaald. Sinds 1970 loopt
het Nederlandse fruitteeltareaii
drastisch terug. Het ziet er naar©
dat in 1985 nog maar de helft van de
oppervlakte en een kwart van to
aantal bedrijven van 1970 over zal
zijn. Uitsluitend gespecialiseerde to
drijven zullen in de toekomst in on
land nog fruit produceren.
De commissie is er van uitgegais
dat het praktijkonderzoek ook inde
toekomst belangrijk blijft voordt
fruitteelt, maar dat wel moet v
den gestreefd naar een zo groot
gelijke efficiency.
(ADVERTENTIE)
geldt alleen voor niet afgeprijsde artikelen
mrwdebuis
De Raad van Bestuur van
het Rijn-Schelde-Verolme
concern heeft zijn kaarten op
tafel gelegd: als het ministerie
van defensie niet spoedig over
gaat tot de bestelling van een
aantal nieuwe fregatten, kan
dat leiden tot de ondergang
van de Koninklijke Maat
schappij De Schelde. Een 'sta-
of-ik-schiet-spelletje' met zo'n
vierduizend werknemers als
gijzelaars. Het woord is al eer
der gevallen: chantage, een
vrij doorzichtige poging van
de Raad van Bestuur om De
fensie te dwingen niet langer te
wachten met de plaatsing van
de opdracht.
In de (onlangs uitgelektei vertrouwelij
ke versie van de sterkte-zwakte-analy
se, die de Raad van Bestuur in opdracht
van de vorige minister van economi
sche zaken heeft gemaakt, staat het ei
genlijk heel simpel: als RSV - door een
gebrek aan voldoende opdrachten - ge
dwongen zou zijn de marinebouwactivi-
telten te staken, kan dat de sluiting van
de gehele KMS tot gevolg hebben. Nie
mand zal ontkennen, dat de manne-
bouw een uiterst belangrijke industrie
tak van De Schelde is. Maar of het
voortbestaan van de KMS volledig mag
worden opgehangen aan de marine-
bouwactiviteiten, daarover kunnen de
meningen uiteen lopen.
Feit is wel. dat de KMS-marinebou w zit
te springen om vervolgopdrachten. In
de eerste plaats zijn daar de vijf Multi-
purpose-fregatten voor de Koninklijke
Nederlandse Marine die Defensie op het
verlanglijstje heeft staan. Echter: het
ministerie van defensie heeft voorlopig
geen geld en gaat er nog steeds van uit,
dat de fregatten niet eerder dan in de
tweede helft van de tachtiger jaren ge
bouwd kunnen worden. En dat is. zegt
RSV. veel te laat.
Exportorders dan misschien. RSV
heeft een aantal troeven in de hand.
Alleen is de kans niet gering, dat het
uiteindelijk jokers blijken te zijn.
In mei van het vorig jaar meldde RSV in
een optimistische bui. dat op vrij korte
termijn (gedacht werd aan eind '81be
gonnen kon worden met de bouw van
enkele fregatten voor Portugal Min
stens één van die fregatten zou bij de
KMS gebouwd worden, de andere twee
(onder Nederlandse begeleiding) in Por
tugal. De voorgeschiedenis: eind '77
verzocht Portugal (zelf wat krap bij kas)
zijn Navo-bondgenoten om financiële
steun bij de aanschafvan drie onderzee-
boot-bestrijdingsfregatten. De Navo-
ministers stemden in mei 1980 in met
dat plan. En nog in de herfst van dat
jaar liet Portugal weten, dat de keus
was gevallen op een Nederlands fregat
van de Kortenaerklasse. De projectkos
ten werden destijds geraamd op 400
miljoen dollar Portugal zou daarvan de
helft, betalen. De rest moest worden op
gehoest door de andere Navo-landen.
Begin dit jaar werd duidelijk dat de
kansen voor RSV aanmerkelijk geslon
ken waren, toen bleek dat Duitse
scheepswerven serieuze pogingen on
dernemen om het concern de belangrij
ke opdracht te ontfutselen. En eind vo
rige maand kwam PvdA-defensiespe-
cialist Harry van den Bergh uit Portu
gal terug met de sombere boodschap
dat de kansen voor RSV nagenoeg ver
keken zijn, onder meer omdat Neder
land niet scheutig genoeg is met het
verstrekken van compensatieorders.
De projectkosten zijn inmiddels geste
gen tot ruim 600 miljoen dollar (meer
dan 1.5 miljard gulden).
Van den Bergh had al eerder als on
heilsboodschapper gefungeerd In
maart van dit jaar sprak hij de vrees uit,
dat RSV naar alle waarschijnlijkheid
kan fluiten naar een grote marine-op
dracht uit Canada. Het betreft de leve
ring van onderdelen voor zes stan-
daaardfregatten. Canada wil om het ei
gen bedrijfsleven in bescherming te ne
men 1 de fregatten geheel op eigen
houtje bouwen, zonder deelname in de
productie van Nederlandse bedrijven
als RSV. En daarmee is het doorgaan
van een tweede omvangrijke exportor
der. die RSV al nagenoeg opzak leek te
hebben, uiterst dubieus geworden.
Dan Griekenland. RSV (de KMS)
heeft Griekenland twee fregatten
geleverd en hoopt op Griekse ver-
volgorders.
Een bezoek dat de Griekse staatssecre
taris P. Zakolikos van defensie in sep
tember aan ons land bracht, werd door
RSV dan ook gretig aangegrepen om
hem te pos polsen over mogelijke nieu
we opdrachten. Immers, de Grieken
zullen binnenkort een beslissing nemen
over een vernieuwing en modernisering
van hun oorlogsvloot. Maar in hoeverre
RSV serieus in de markt is, valt nu nog
niet te beoordelen. Inmiddels zijn in de
Belgische pers wél berichten versche
nen. dat Belgie de Grieken mogelijk
twaalf fregatten zal verkopen. Ondui
delijkheid troef dus op vele fronten.
Vandaar ook, dat steeds vaker gewe
zen wordt op de noodzaak om bij
De Schelde weer civiele schepen te
bouwen. FNV-districtsbestuurder Wil
Waumans deed dat vorige week bij
voorbeeld in een interview met de
PZC. De voormalige groepsdirecteur J.
A. Smit van de KMS zinspeelde daar
vorig jaar ook al op in een gesprek met
het Economisch Dagblad. En gisteren
was het Schelde-directeur Hartog.
„Wij zullen niet schromen om niet-ma-
rineorders indien nodig met een zeker
risico aan te nemen, teneinde de werk
gelegenheid te handhaven", zei hij op
een bijeenkomst met het KMS-perso-
neel.
Zo is de directie van De Schelde geïnte
resseerd in de opdracht voor de bouw
van een nieuwe dubbeldekker voor de
Provinciale Stoombootdiensten (PSD).
Bij de provincie gaat gedeputeerde J.
D. de Voogd ervan uit, dat de KMS éen
van de bedrijven is, waaraan gevraagd
zal worden een offerte uit te brengen. Of
de KMS de order krijgt, is afhankelijk
van een aantal factoren. In de eerste
plaats de prijs. Het rijk heeft op 'uiter
ste soberheid' in de uitvoering aange
drongen. De order zal naar de laagste
inschrijver gaan. In de loop van decem
ber is het definitieve bestek gereed om
naar een aantal gedacht wordt aan vier
of vijf) scheepswerven te worden ver
zonden. Maandag zal worden bespro
ken welke werven daarvoor in aanmer
king komen. Bij de keuze zullen de ad
viezen van het Bureau voor de Scheep
vaart een belangrijke rol spelen In de
loop van februari moeten de prijsaan-
b.edingen van de werven binnen zijn. In
maart zou het contract met de laagste
inschrijver afgesloten kunnen worden.
Rond december '83 kan dan met de
bouw begonnen worden.
Meer onzekerheden over een aantal an
dere belangrijke orders voor de KMS.
Begin deze maand kocht een delegatie
van De Schelde een vliegticket naar
Taiwan om te trachten daar een order
te pakken te krijgen voor de ombouw
van twee ketels voor energiecentrales
van Taiwan Power. Maar of de KMS er
daadwerkelijk in zal slagen die op
dracht binnen te halen, daarover islol
dusver niets naar buiten gekomen.
De KMS rekent al geruime tijd op de
opdrachten voor de ombouw van twt
oliegestookte centrales (de Maasvlakte
en Borssele) op kolen. Met die orden
zou de werkgelegenheid in de ketel- en
apparatenbouw in ieder geval de ko
mende jaren (tot omstreeks '86) veilig
gesteld kunnen worden. De contractei)
zijn echter nog steeds niet getekend.
Het staat vrijwel vast (Schelde-direc
teur Hartog heeft dat onlangs beves
tigd), dat de Maasvlakte-order naar De
Schelde gaat. Maar het kan mogelijk
nog wel enige maanden duren, voordel
het 'orderbriefje' bij de KMS binnen»
De PZEM-opdracht is weer een an
der hoofdstuk. In april '82 lekte ut
dat de plannen voorde vervanging vu
de conventionele Borssele-centraleo?
losse schroeven waren komen tesUU-
omdat binnen de SEP (Samenwerk»
de Electricitcits Productiebedrijf11
ernstige bezwaren waren gerezen K-
gen de hoge kosten - toen ruim 600mil
joen - van het project. Helemaal veri»
ren is de zaak nog niet. Donderdag
november zal de SEP een beslissing#
men. En een paar weken geleden sprak
gedeputeerde W. Don de verwachtte?
uit, dat het besluit waarschijnlijke
sitief zal uitvallen.
Dan is er ook nog het tractie-projed
van de Nederlandse Spoorwegen D*
NS wil een groot aantal locomotief)
vervangen. Die zullen in het buitenlanfl
gebouwd worden. Maar het is goed mo
gelijk dat enkele Nederlandse bednj
ven onderdelen kunnen gaan leveren
De Schelde onderneemt al geruime po
gingen om bij dat project betrokken»
raken. Maar of dat lukt, het blijft 'al
weer) voorlopig gissen.
De Koninklijke Weg is met onzekerhe
den geplaveid.
Willem Jvan Dm