De bezem door 'Kinderzorg' De Koninklijke Weg met onzekerheden geplaveid QfCO BESTUUR GROEIDE NIET GOED Wilhelminadorp: centrale punt voor proeftuinen fruit r\ jy i TTT j in deze dure tijd rond Sinterklaas, is Jn forse korting mooi meegenomen daarom geven we bij een besteding vanaf 200 gulden *50 gulden korting* ZATERDAG 20 NOVEMBER 1982 PZC/provincie - 3 I De vereniging 'Kinderzorg', die zich in deze provincie al sinds 1906 bezig houdt met een brede hulpverlening aan kinderen met gedrags- en relatieproblemen, haalt de bezem door de eigen organisatie. Interne en externe rapportages en tot in alle geledingen doorgevoerde discussies hebben aan het licht gebracht, dat de organisatie in de loop van de jaren dan wel 'groter is gegroeid' maar bestuurlijk en op directieniveau teveel is blijven stilstaan. Een voor de komende jaren ontwikkeld beleidsplan, dat is gebaseerd op organi satie-onderzoekingen en daarna op gang gekomen discussies, maakt ge wag van de noodzaak van een verre gaande reorganisatie binnen Kinder zorg, te beginnen met de huidige leiding van de vereniging. Daarbij zullen be stuur en directie niet langer aan de top van de pyramide staan, maar in het midden van de organisatie, op het kruispunt van alle informatie- en com municatiewegen, met om zich heen een viertal subsystemen, waaraan leiding wordt gegeven door doelstelling en be leidsvorming. Verder zal ruime aandacht worden ge schonken aan zaken ais de uitgangs punten van het Kinderzorgwerk. de plaats en functie van de vereniging, de interne en externe communicatie en de kwaliteit van de hulpverlening. Er is de laatste tijd binnen de organisa tie van Kinderzorg een verscheiden heid aan kritische meningen over het reilen en zeilen van deze Zeeuwse ver eniging uitgedragen. „Dat is niet zo erg bijzonder", vindt ad interim directeur ds. H M. Strating. „we hebben 200 man personeel en de zorg over 290 kinderen. In zo'n situatie gebeurt er nog wel eens wat". net op tijd bij zijn, maar het had best iets eerder gemogen". Toch te lang ge dacht dat het allemaal best aardig mar cheerde? „Laat ik het eens heel ondeu gend zeggen" reageert Strating op die opmerking, „we hebben ook een be stuur dat eigenlijk veel te lang zit. Ou dere mensen. Ik geloof dat er een stukje bedrijfsblindheid kan ontstaan als zo'n bestuur lang bij elkaar zit. En als je dan nog al eens hoort zeggen, dat Kinder zorg de parel is aan de kroon van de Nederlandse kinderbescherming, heb je niet in de gaten dat er met die parel ook nog wel eens iets scheef kan gaan". In dat verband noemt ds. Strating ook de relatie met de zusterorganisatie 'Jeugd en Gezin', vanuit welke richting in het recente verleden nog wel eens wenkbrauwfronsend is gereageerd op de gang van zaken bij Kinderzorg. „Passen jullie je wel voldoende aan aan de vragen van deze tijd", zo vroeg men zich bezorgd af. Met die 'aanpassing* is men nu driftig bezig. Via een organisatie-onderzoek waarbij alle betrokkenen afeonderlijk worden gehoord, zullen de knelpunten binnen de organisatie zichtbaar wor den gemaakt. En dat kunnen er heel wat zijn, want er bestaat nogal onvrede over de lopende gang van zaken, Terugblik Greep Adjunct-directeur J. J. A. M. Vermaat blikt even terug in het verleden als hij zegt: „Veertien, vijftien jaar geleden kwam de laatste directeur hier in de persoon van de heer De Jager, binnen in een or ganisatie van kinderbescherming en debielenintemaat. De heer De Jager heeft in de jaren zeventig enorm veel ontwikkeld. We praten nu over medi sche kleuterdagverblijven, over gezin- sopvang, crisiscentrum, begeleid wo nen. ontwikkelingen die het draagvlak van de organisatie heel anders hebben gemaakt, maar die organisatie is niet meegegroeid Ook is er de laatste jaren sprake geweest van een grote decentra lisatie: een aantal grote tehuizen bin nen Kinderzorg werd omgevormd tot kleinere eenheden, waar de verant woording voor het dagelijks gebeuren en het opvoedingsgebeuren sterk bij de groepsleiding zelf ligt. Dat zijn allemaal zaken die de organisatie wezenlijk aan tasten". Zijn de veranderingen binnen Kinder zorg het bestuur en de directie zover boven het hoofd gegroeid dat men nu in de nesten is geraakt? „Nou", zegt Strating,ik denk dat we er Een greep uit de zaken die voor verbe tering en verandering in aanmerking komen: in toenemende mate blijkt de animo om te besturen af te nemen. Voor zover deze animo bij enkelen aan wezig is, wordt zo'n persoon binnen de kortste keren overladen met bestuurs functies. De afstand tussen bestuur en personeel neemt toe naarmate de uit voering professioneler wordt. Door bei de ontwikkelingen is het gevaar niet denkbeeldig dat het bestuur zijn taak - het bepalen van het algemene beleid van de vereniging - onvoldoende gestal te kan geven. Daarom zal het bestuur in afnemende mate het beleid moeten be palen en in toenemende mate het door directie en medewerkers ontwikkelde beleid achteraf fiatteren. De samenstel ling van het bestuur zou verder een af spiegeling moeten zijn van mensen die direct belang hebben bij het goed func tioneren van het verenigingsapparaat Werving zou moeten plaats vinden van uit de instellingen, de regionale burge rij, de medewerkers in dienstverband en de clienten zelf. omdat het over hun lot gaat. Het wordt verder als gemis er varen dat noch de ouders, noch de be woners bij het bepalen van een toe komst visie en daardoor bij de kwaliteit van de hulpverlening zijn betrokken. Een voortgang naar het streven naar gespreide kleine wooneenheden en ver laging van de groepsgrootte wordt noodzakelijk geacht. Het inrichtingsle ven wordt teveel gekenmerkt door ne gatieve krachten: opeenhoping en daardoor versterking van stoornissen, hospitalismeweinig perspectief. Personeel Ds Henk Strating Wat het personeelsbeleid aangaat: jon ge en niet opgeleide medewerkers en medewerksters krijgen binnen de kortste keren een grote, wellicht te grote verantwoordelijkheid toebe deeld. Er is sprake van onervarenheid en gebrek aan scholing. Daarom wordt een onderwijsbevordering voor het personeel noodzakelijk geacht, in de vorm van zowel dag- als parttime scho ling. De hoge eisen die aan het beroep van inrichtingsmedewerker worden gesteld door de veelheid van taken noodzaakt tot begeleiding. De huidige samenwer kingsvormen zijn langzamerhand een complex geheel geworden: de indivi duele relatie met het kind, de binding met de collega teamleden, het overleg met de specialisten, zoals arts. psycho loog. maatschappelijk werker, omgang met de ouders, contacten met plaatse lijke instanties, scholen, werkgevers, verenigingen. Veel spanningen vloeien voort uit gebrek aan inzicht en tijdige ondersteuning. Persoonlijke onder steuning dooreen personeelsfunctiona ris verdient prioriteit. Ook is er in toe nemende mate behoefte aan teambege- leiding. Verder wordt onder meer gesteld dat de organisatie- ontwikkeling er in de loop van de jaren met een groei van een over zichtelijk naar een sterk versnipperde vereniging niet duidelijker op is gewor den en dat de communicatie tussen de verschillende niveaus niet optimaal verloopt. Ook wordt een hernieuwde bezinning op de levensbeschouwelijke uitgangspunten van de uit het diako- naat van de hervormde kerk voortgeko men organisatie onontbeerlijk geacht. Wantrouwen Wat de laatste tijd ook sterker is gaan spelen is een vorm van wantrouwen bij de medewerkers ten aanzien van de signalering van onvolkomenheden. Wantrouwen in deze geest: wordt er nou wel wat gedaan met de door ons aangedragen klachten, of komen die verslagen ergens in een la terecht. In dat verband ging men zich ook afvra gen: Waarom is een bestuursvergade ring eigenlijk niet openbaar? Nog maar enkele jaren geleden kende Kin derzorg de situatie dat de notulen van de bestuursvergadering zelfs niet naar het algemeen bestuur mochten. „Dat proces komt nu heel langzaam op gang, wat moeizaam ook want er is sprake van een mentaliteitsverande ring". aldus de heer Vermaat. „Aan de andere kant wordt die vraag naar open heid veel sneller actueel. We proberen nu de zaken wat meer met elkaar in evenwicht te brengen". Voorlopig echter zal de aandacht zich nog eerst blijven richten op de organi satie van het Kinderzorg-apparaat. Daarna zal het bestuur worden doorge licht. Ad- interim-directeur Strating, die voorzitter van het dagelijks bestuur was maar tijdelijk de door het vertrek van de heer De Jager opengevallen plaats innam, zal wanneer de nieuwe directie zal zijn geïnstalleerd, niet meer terugkeren op die oude post. „Ik geloof dat ik daar verstandig aan doe", meent de heer Strating. „Ik ben nou 71, het is mooi genoeg. En daarom zeg ik ook straks tegen die twee andere ouwe jon gens binnen het bestuur: kom mee, we gaan weg. Wij hebben onze portie nou wel geleverd". Conflict In hoeverre krijgt Kinderzorg nog te maken met de allerwege doorgevoerde' inkrimpingen van het personeelsbe stand? „Nou. de grootste klap hebben we al gehad", zegt de heer Vermaat, daarbij verwijzend naar een al eerder noodza kelijk geworden terugbrenging van het aantal personeelsleden met zes. Op het ogenblik is er nog sprake van een over- tallige medewerker. De door het Kin- derzorg-bestuur ingediende ontslag aanvraag is echter door het gewestelijk Het kantoor van 'Kinderzorg' in Mid delburg arbeidsbureau in Middelburg gewei gerd. De aangevoerde argumenten zou den de ontslagcommissie niet hebben kunnen overtuigen. In een voor het kantongerecht in Middelburg aan te spannen procedure, hoopt Kinderzorg alsnog die ontslagaanvraag erdoor te krijgen. Geruchten Discussies over nieuwe organisatie vormen, een andere directiestructuur, een bestuur dat in de huidige samen stelling al te lang is blijven zitten: ze vormen een voedingsbodem voor al lerlei geruchten. „Maar binnen Kinderzorg maken ze ge makkelijk van een mug een olifant zo er al een mug is", zei onlangs een van de medewerkers. Hardnekkig is wel het ge rucht dat spreekt over het verdonkere manen van gelden. Het is een kwestie die vanuit de top van de Kinderzorgor ganisatie nadrukkelijk wordt ontkend. Adjunct-directeur Vermaat haast zich om jaarrekeningen over te leggen met een bijgevoegde accountantsverkla ring. waarin wordt gemeld dat de reke ningen een getrouw beeld geven van de grootte en samenstelling van het ver mogen van de 'Vereeniging'. „Wij zijn zelfs zo eerlijk dat zelfs de opbrengst van een leeggepompte olietank in de kas zit". Wel veronderstelt hij dat de gissingen voortkomen uit het feit, dat er er nog enkele vorderingen lopen op instellingen, vorderingen die al betrek kelijk oud zijn en die om uiteenlopende redenen moeilijk inbaar zijn geworden. Van.meer recente datum dateert een vordering op een door de leiding van Kinderzorg niet nader aangeduide ex- werknemer, die een - de rente meegere kend- persoonlijke lening heeft geslo ten van in de twintigduizend gulden, welke afbetaling ernstig in het ongere de is geraakt. „Hier is" licht de heer Ver maat toe, „dus geen sprake van ver duistering maar van een niet te incasse ren bedrag, wat de zaak daarmee overi gens niet minder pijnlijk maakt, want we kunnen het geld goed gebruiken. Het laatste woord over die zaak is nog niet gezegd, maar het heeft inmiddels wel tot gevolg dat het nu voor mij ver schrikkelijk moeilijk is geworden om voor welke zaak dan ook bij het bestuur een lening los te peuteren". Daarmee blijkt het gerucht echter nog onvoldoende ontzenuwd. Er zou nog iets aan de hand zijn met een aanzien lijk groter bedrag van omstreeks f 65.000. „Ik ken dat gerucht ook", zegt de heer Vermaat daarvan. „Ik weet zelfs van de hoed en de rand, maar het ligt niet op mijn weg om daar medede lingen over te doen. Kinderzorg staat formeel en materieel buiten deze zaak, maar we kijken wel met zorg". DEN HAAG - Van de zeven regionale proeftuinen voor praktijkonderzoeku de fruitteelt moeten er drie worden gesloten en drie andere worden vn. plaatst. Tot deze conclusie is een commissie van deskundigen gekom» Naar haar oordeel moeten de tuinen in Oosthuizen (N.-H.), Terwolde(GI4i en Werkhoven (IJ.) worden gesloten. De proeftuin te Kraggcnburg in 4 Noordoostpolder moet worden verplaatst naar Zeewolde in Zuidelijk Hf. voland, die in Geldermalsen naar de Tielerwaard Oost, die in Numansdon (Hoekse Waard) naar een perceel, grenzend aan het proefstation voor6 fruitteelt in Wilhelminadorp op Zuid-Beveland. De tuin in Horst (L.)t blijven. Door de vermindering van zeven tot vier tuinen komen arbeidsplaatsen te vervallen, maar de commissie ver wacht daarvan geen ononverkome- lfjke moeilijkheden. Veel zal kunnen worden geregeld door natuurlijk ver loop en overplaatsingen. In de tuinen die al of niet na verhuizing blijven wordt de personeelsbezetting uitge breid. Uitgegaan wordt van een toe komstige bezetting van vier arbeids krachten per proeftuin. De commis sie heeft haar onderzoek naar de meest doelmatige omvang van het praktijkonderzoek in de fruitteelt uitgevoerd in opdracht van het land bouwschap, het ministerie van land bouw en visserij en de besturen van de proeftuinen. Het schap acht het gewenst, dat de regionale proeftuin organisaties zich nu op korte termijn over het advies van de commissie uit spreken. Na de reorganisatie, vindt de com missie, moeten de proeftuinen tot een vergaande onderlinge samen werking komen in de vorm van taak verdeling. Het proefstation in Wil helminadorp moet daarbij voor de coördinatie en begeleiding zorg» Over het tempo van de herstructei- ring heeft de commissie geen in spraak gedaan. Een snelle organs tie (vier jaar) zou aan extra,kosig ongeveer 3.5 miljoen gulden verge Doet men er nog geen jaar over, de zijn de extra kosten slechts een joen. maar wel zal het praktijkonfe. zoek dan geruimte tijd ernstig^, den gestagneerd. Het onderzoek op de fruitteeltproei tuinen wordt voor de helft door dt overheid, voor de helft door het to drijfsleven betaald. Sinds 1970 loopt het Nederlandse fruitteeltareaii drastisch terug. Het ziet er naar© dat in 1985 nog maar de helft van de oppervlakte en een kwart van to aantal bedrijven van 1970 over zal zijn. Uitsluitend gespecialiseerde to drijven zullen in de toekomst in on land nog fruit produceren. De commissie is er van uitgegais dat het praktijkonderzoek ook inde toekomst belangrijk blijft voordt fruitteelt, maar dat wel moet v den gestreefd naar een zo groot gelijke efficiency. (ADVERTENTIE) geldt alleen voor niet afgeprijsde artikelen mrwdebuis De Raad van Bestuur van het Rijn-Schelde-Verolme concern heeft zijn kaarten op tafel gelegd: als het ministerie van defensie niet spoedig over gaat tot de bestelling van een aantal nieuwe fregatten, kan dat leiden tot de ondergang van de Koninklijke Maat schappij De Schelde. Een 'sta- of-ik-schiet-spelletje' met zo'n vierduizend werknemers als gijzelaars. Het woord is al eer der gevallen: chantage, een vrij doorzichtige poging van de Raad van Bestuur om De fensie te dwingen niet langer te wachten met de plaatsing van de opdracht. In de (onlangs uitgelektei vertrouwelij ke versie van de sterkte-zwakte-analy se, die de Raad van Bestuur in opdracht van de vorige minister van economi sche zaken heeft gemaakt, staat het ei genlijk heel simpel: als RSV - door een gebrek aan voldoende opdrachten - ge dwongen zou zijn de marinebouwactivi- telten te staken, kan dat de sluiting van de gehele KMS tot gevolg hebben. Nie mand zal ontkennen, dat de manne- bouw een uiterst belangrijke industrie tak van De Schelde is. Maar of het voortbestaan van de KMS volledig mag worden opgehangen aan de marine- bouwactiviteiten, daarover kunnen de meningen uiteen lopen. Feit is wel. dat de KMS-marinebou w zit te springen om vervolgopdrachten. In de eerste plaats zijn daar de vijf Multi- purpose-fregatten voor de Koninklijke Nederlandse Marine die Defensie op het verlanglijstje heeft staan. Echter: het ministerie van defensie heeft voorlopig geen geld en gaat er nog steeds van uit, dat de fregatten niet eerder dan in de tweede helft van de tachtiger jaren ge bouwd kunnen worden. En dat is. zegt RSV. veel te laat. Exportorders dan misschien. RSV heeft een aantal troeven in de hand. Alleen is de kans niet gering, dat het uiteindelijk jokers blijken te zijn. In mei van het vorig jaar meldde RSV in een optimistische bui. dat op vrij korte termijn (gedacht werd aan eind '81be gonnen kon worden met de bouw van enkele fregatten voor Portugal Min stens één van die fregatten zou bij de KMS gebouwd worden, de andere twee (onder Nederlandse begeleiding) in Por tugal. De voorgeschiedenis: eind '77 verzocht Portugal (zelf wat krap bij kas) zijn Navo-bondgenoten om financiële steun bij de aanschafvan drie onderzee- boot-bestrijdingsfregatten. De Navo- ministers stemden in mei 1980 in met dat plan. En nog in de herfst van dat jaar liet Portugal weten, dat de keus was gevallen op een Nederlands fregat van de Kortenaerklasse. De projectkos ten werden destijds geraamd op 400 miljoen dollar Portugal zou daarvan de helft, betalen. De rest moest worden op gehoest door de andere Navo-landen. Begin dit jaar werd duidelijk dat de kansen voor RSV aanmerkelijk geslon ken waren, toen bleek dat Duitse scheepswerven serieuze pogingen on dernemen om het concern de belangrij ke opdracht te ontfutselen. En eind vo rige maand kwam PvdA-defensiespe- cialist Harry van den Bergh uit Portu gal terug met de sombere boodschap dat de kansen voor RSV nagenoeg ver keken zijn, onder meer omdat Neder land niet scheutig genoeg is met het verstrekken van compensatieorders. De projectkosten zijn inmiddels geste gen tot ruim 600 miljoen dollar (meer dan 1.5 miljard gulden). Van den Bergh had al eerder als on heilsboodschapper gefungeerd In maart van dit jaar sprak hij de vrees uit, dat RSV naar alle waarschijnlijkheid kan fluiten naar een grote marine-op dracht uit Canada. Het betreft de leve ring van onderdelen voor zes stan- daaardfregatten. Canada wil om het ei gen bedrijfsleven in bescherming te ne men 1 de fregatten geheel op eigen houtje bouwen, zonder deelname in de productie van Nederlandse bedrijven als RSV. En daarmee is het doorgaan van een tweede omvangrijke exportor der. die RSV al nagenoeg opzak leek te hebben, uiterst dubieus geworden. Dan Griekenland. RSV (de KMS) heeft Griekenland twee fregatten geleverd en hoopt op Griekse ver- volgorders. Een bezoek dat de Griekse staatssecre taris P. Zakolikos van defensie in sep tember aan ons land bracht, werd door RSV dan ook gretig aangegrepen om hem te pos polsen over mogelijke nieu we opdrachten. Immers, de Grieken zullen binnenkort een beslissing nemen over een vernieuwing en modernisering van hun oorlogsvloot. Maar in hoeverre RSV serieus in de markt is, valt nu nog niet te beoordelen. Inmiddels zijn in de Belgische pers wél berichten versche nen. dat Belgie de Grieken mogelijk twaalf fregatten zal verkopen. Ondui delijkheid troef dus op vele fronten. Vandaar ook, dat steeds vaker gewe zen wordt op de noodzaak om bij De Schelde weer civiele schepen te bouwen. FNV-districtsbestuurder Wil Waumans deed dat vorige week bij voorbeeld in een interview met de PZC. De voormalige groepsdirecteur J. A. Smit van de KMS zinspeelde daar vorig jaar ook al op in een gesprek met het Economisch Dagblad. En gisteren was het Schelde-directeur Hartog. „Wij zullen niet schromen om niet-ma- rineorders indien nodig met een zeker risico aan te nemen, teneinde de werk gelegenheid te handhaven", zei hij op een bijeenkomst met het KMS-perso- neel. Zo is de directie van De Schelde geïnte resseerd in de opdracht voor de bouw van een nieuwe dubbeldekker voor de Provinciale Stoombootdiensten (PSD). Bij de provincie gaat gedeputeerde J. D. de Voogd ervan uit, dat de KMS éen van de bedrijven is, waaraan gevraagd zal worden een offerte uit te brengen. Of de KMS de order krijgt, is afhankelijk van een aantal factoren. In de eerste plaats de prijs. Het rijk heeft op 'uiter ste soberheid' in de uitvoering aange drongen. De order zal naar de laagste inschrijver gaan. In de loop van decem ber is het definitieve bestek gereed om naar een aantal gedacht wordt aan vier of vijf) scheepswerven te worden ver zonden. Maandag zal worden bespro ken welke werven daarvoor in aanmer king komen. Bij de keuze zullen de ad viezen van het Bureau voor de Scheep vaart een belangrijke rol spelen In de loop van februari moeten de prijsaan- b.edingen van de werven binnen zijn. In maart zou het contract met de laagste inschrijver afgesloten kunnen worden. Rond december '83 kan dan met de bouw begonnen worden. Meer onzekerheden over een aantal an dere belangrijke orders voor de KMS. Begin deze maand kocht een delegatie van De Schelde een vliegticket naar Taiwan om te trachten daar een order te pakken te krijgen voor de ombouw van twee ketels voor energiecentrales van Taiwan Power. Maar of de KMS er daadwerkelijk in zal slagen die op dracht binnen te halen, daarover islol dusver niets naar buiten gekomen. De KMS rekent al geruime tijd op de opdrachten voor de ombouw van twt oliegestookte centrales (de Maasvlakte en Borssele) op kolen. Met die orden zou de werkgelegenheid in de ketel- en apparatenbouw in ieder geval de ko mende jaren (tot omstreeks '86) veilig gesteld kunnen worden. De contractei) zijn echter nog steeds niet getekend. Het staat vrijwel vast (Schelde-direc teur Hartog heeft dat onlangs beves tigd), dat de Maasvlakte-order naar De Schelde gaat. Maar het kan mogelijk nog wel enige maanden duren, voordel het 'orderbriefje' bij de KMS binnen» De PZEM-opdracht is weer een an der hoofdstuk. In april '82 lekte ut dat de plannen voorde vervanging vu de conventionele Borssele-centraleo? losse schroeven waren komen tesUU- omdat binnen de SEP (Samenwerk» de Electricitcits Productiebedrijf11 ernstige bezwaren waren gerezen K- gen de hoge kosten - toen ruim 600mil joen - van het project. Helemaal veri» ren is de zaak nog niet. Donderdag november zal de SEP een beslissing# men. En een paar weken geleden sprak gedeputeerde W. Don de verwachtte? uit, dat het besluit waarschijnlijke sitief zal uitvallen. Dan is er ook nog het tractie-projed van de Nederlandse Spoorwegen D* NS wil een groot aantal locomotief) vervangen. Die zullen in het buitenlanfl gebouwd worden. Maar het is goed mo gelijk dat enkele Nederlandse bednj ven onderdelen kunnen gaan leveren De Schelde onderneemt al geruime po gingen om bij dat project betrokken» raken. Maar of dat lukt, het blijft 'al weer) voorlopig gissen. De Koninklijke Weg is met onzekerhe den geplaveid. Willem Jvan Dm

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 4