ultravox i mpertramps famous last words lebben nog lang niet geklonken 5 OPTIMISME INCRISISTIJD agenda malcolm frager een vreselijk geluk film theater wannes raps concerten fijne vleeswaren geen bacchanalen arnold gelderman India song Dinsdag geeft de pianist Malcolm Frager in de Middel burgse Concertzaal een avondconcert van werken van onder anderen Schumann en Chopin (20.00 uur). De bekende Amerikaanse pianist begon zijn carrière na het winnen van een eerste prijs op twee van de meest vooraanstaande concoursen 'Leventritt Competition' in New York en 'Reine Elisabeth Concours' in Brussel. Hij gaf reeds concerten op zeer jeugdige leeftijd, eerst in zijn geboorteplaats St. Louis en later in New York, waar hij op veertienjarige leeftijd ging studeren bij Carl Fried- berg. Frager speelt momenteel met alle belangrijke Amerikaanse orkesten en verschijnt regelmatig op de belangrijkste festivals. Hij reist jaarlijks ongeveer drie maanden door Europa om op te treden, verder geeft hij concerten in Zuid-Amerika, Japan, Australië. Rusland en Nieuw-Zeeland. Hij maakte verschillende grammo foonplaten met werken van Haydn, Beethoven en Schu bert. Uit die platen komt vooral zijn voorliefde naar vo ren om pianomuziek uit te voeren op historische instru menten. Het concertprogramma voor dinsdagavond be vat de volgende werken: Haydn: Sonate in G gr. t. nr. 6. Schumann. Sonate in g kl. t. op. 22, John Field: twee nocturnes; Chopin: Sonate in b kl. t. op. 58. Woensdagavond geeft Zuidelijk Toneel Globe in de Middelburgse Schouwburg een voorstelling van het re latiedrama 'Een Vreselijk Geluk' van Lars Norén. (20.00 uur). De eigentijdse Zweedse schrijver Lars Norén heeft met 'Een Vreselijk Geluk' een relatiedrama geschreven dat volstrekt compromisloos is: bikkelhard en benauwend realistisch, maar ook ontroerend en eerlijk. Op een avond waarop de drank rijkelijk vloeit, komen conflicten los tussen twee bevriende paren. Het milieu is eigentijds, grootsteeds, artistiek en welgesteld. De onderlinge rela ties zijn het belangrijkste onderwerp van gesprek. Naar mate er meer drank vloeit volgen bekentenissen, agres sieve uitbarstingen, wanhoop en verzoening elkaar snel ler op; de problemen worden duidelijker en tegelijkertijd gecompliceerd. De behoefte aan liefde blijkt omgekeerd evenredig te zijn aan het vermogen om liefde te geven - of te ontvangen. Spelers zijn Guusje van Tilborgh, Diaan Lensink, Theo de Groot, Wim van der Grijn, regisseur is Gerardjan Rijnders. Vanavond, donderdag, wordt in VOC De Piek te Vlis- singen de film 'A Wedding' van Robert Altman vertoond. (21.00 uur). Zaterdag en zondag draalt in het Alhambratheater 'Van de koele meren des doods' van Nouchka van Brakel met in de hoofdrol René Stoutendijk. <19.00 uur). X De film 'Extérieur Nuit' van Jacques Brei draait woensdagavond in het Alhambratheater te Vlissingen (20.00 uur). In de hoofdrollen zien we Gérard Lanvin, André Dussolier en Christine Boisson. Toneelgroep STEC speelt zaterdagavond in De Zwaan te O.-Souburg de plattelandskomedie "Het min nespel der maagden' van D. J. Eggenoor. met Riëtte van der Wekke, Ria Provoost. Monique Oosterom, Bram van Lomwei, Kees Wielemaker. Laura van Hulle, Paul Non- nekes en John Valkenburg. De regie is van Marina de Smit. (19.30 uur). Zaterdag geeft Toneelgroep Theater in het Zuidland- theater te Temeuzen een voorstelling van 'De dood van een handelsreiziger' van Arthur Miller met in de hoofdrol Bemhard Droog. De regie is in handen van Jocben Neu- haus. (20.00 uur) In het poppentheater Parcival in Middelburg geeft Willem Joppe woensdagmiddag een voorstelling van het poppenspel 'Gelukkige Hans'. 14.30 uur). Het poppentheater Francme Abbing geeft woensdag middag in het Zuidlandtheater te Temeuzen voor kinde ren van 6 tot 10 jaar een voorstelling 'De vogels gevlo gen', een verhaal over gevangen dieren, die hun vrijheid terug winnen. Het is een poppen- en schimmenspel, met mime, tekst, projectie en muziek door twee spelers in en om een decor dat wentelt, rijdt, klapt of kantelt. (13.00 uur). :S !s i 9ÊÊÊÊ? £z SC r' - De Zeeuws/Brabantse folkgroep Wannes Raps treedt vrijdagavond op in De Zwaan in Souburg. (20.30 uur). Na een muzikale herindeling is Wannes Raps in vergelij king met de jaren zeventig qua stijl wat 'steviger' gewor den. De volksmuziek van Wannes is (zoals bekend geacht mag worden) traditionele muziek met invloeden van nu polka's, schotsen, mazurka's, walsen en meer stemmige acapella en begeleide liederen. De groep be staat uit Aaike Jordans (zang, mandoline, basgitaar), Aagje Feldbrugge (viool, violofoon, harmonika, mando line. zang), Kees Simons accordeonclavinet, bas- gi taar, zang), Cees de Jonge basgitaar, elek. gitaar, zang en Ad Lijnse (vooroorlogs slagwerk, zang). De Koninklijke Oratoriumvereniging Tot oefening en uitspanning' uit Middelburg geeft zaterdagavond in de Concertzaal in Middelburg een najaarsconcert onder leiding van dirigent Jo Ivens. Aan het concert wordt meegewerkt door het Gewestelijk Orkest voor Zuid-Hol land, de sopraan Jennie Veeninga en de bas Henk Smit. Uitgevoerd zullen worden 'Ein Deutsches Requiem' van J. Brahms en Te Deum' van A Dvorak (20 00 uur). Zondag geeft het koperblazersensemble 'Kupros' in Cultureel Centrum Den Dullaert in Hulst een koffiecon cert met medewerking van Alfons van de Vel en Jules de Brouwer (trompet). Herman Nicolaas (hoorn), Ronald Vandoninck (trombone) en Joze Matthessem (bas. tuba). Er worden werken uitgevoerd van Purcell. Mozart. Mal colm Arnold, en Davic Uber. (11.30 uur). De veertienjarige Zeeuwse pianiste Marianne Boer geeft zondagmorgen in de Kuiperspoort te Middelburg een recital (11.30 uur). Zij speelt muziek van J. S Bach (Orgelkoraalbewerking 'Wachet auf, ruft uns die Stóm me'): Haydn (Sonate in F gr (Intermezzo); Chopin (di verse stukken); Albeniz Cordoba); Granados (Allegro de Concierto); Piemé (Etude de concert); Saint-Saêns (Val se). Zondagmiddag wordt in het Ambachtencentrum De- merary te Middelburg al weer het tweede muziekevene ment 'Muziek in Demerary gehouden (15.00 uur). Dit maal wordt het een informele middag, die wordt opge luisterd door een formatie in dixielandsfeer onder lei ding van Guus van Hees. die zelf de bai\jo en saxofoon bespeelt, en de zangpartij voor zijn rekening neemt. Ver der bestaat het ensemble uit Rolf van Hees, piano en trompet: Ben Semé, bas; en Peter Streefkerk, slagwerk. Ullravox, vlnr.: Warren Cann. Midge Ure, Billy Currie en Chris Cross Na onze laatste plaat, „Rage in Eden", dacht iedereen dat Ultravox voorgoed neerslachtige muziek maakte. En dat is dus lekker niet zo", zegt Chris Cross, bassist en toetsenman van de iep die een miljoenenhit maakte van een Weens-monumentale sfeersong: „Vienna", jje wolken, monumentale paleizen egenjassen in de motregen waren de iele kenmerken van Ultravox. die ;de komst van Midge Ure (1979) uit slop geholpen werd. Een moderne cesgroep. maar met aanzienlijk jr muzikale kwaliteit - met de na- k op „sfeer" en „melancholie" - dan 5emiddelde modieuze blitz-band. Ige Ure: „Dit is het eerste interview we over de nieuwe elpee geven en sijn dus nog niet suf geluld. Ik moet self dus ook eerst eens stevig achter jren krabben om te kunnen uitleg waarom de nieuwe plaat, „Quar- j, optimistischer klinkt. In de eerste jts vind ik: als er één moment ge- Iktls om een opgewekte plaat uit te ngen, dan is het wel tijdens een eco- oische cnsis. Nu dus". De groep jkt een reisje door Europa om via irviews publiciteit te forceren rond 1 nieuwe elpee Ige Ure (zang, gitaar, synthesizer): ke keer weer als er een nieuwe elpee tornt geef je tot vervelens toe inter es In ons eigen belang natuurlijk. maar op een gegeven moment weet je van gekkigheid niet meer wat je moet zeggen als je voor de honderdste keer dezelfde vraag krügt voorgeschoteld". „En ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat ook op dit promotiereisje alle standaardvragen weer gesteld zul len worden. Daar antwoord op geven is ons werk. maar waar ik verschrikkelijk van baal. is dat men ons alsmaar in een vakje wil stoppen". „Iedereen hoort dat deze elpee opge wekter klinkt dan de vorige Daar ligt een ontelbaar aantal factoren aan ten grondslag Dat moet je niet versimpe len, zo van: Ultravox klinkt anders om dat ze met de ex-Beatles-producer George Martin gewerkt hebben. Dat is niet zo We kunnen de factoren die we onderkennen natuurlijk wel bespre ken". geen blitz-groep Midge Ure kwam via een Schots pop groepje en enkele omzwervingen bij het Visage-project terecht. „Kleren maken de muzikant" en „Blitz" zijn de vierdag 6 november }ln 'De Stenge' in Heinkenszand is de Margnet Eshuysband te beluisteren D het voorprogramma treedt de Vlissingse popgroep Feed-back op. Het oncert begint om 21.00 uur. »De Britse roek-fanaat Johnny G. speelt in 'De Piek' in Vlissingen. aanvang 3.30 uur. •alerdag 13 november linde "Walk Inn' in Vlissingen treedt de Vlissingse new-wave-band Rubber Fish op. Deze groep is voortgevloeid uit onder meer de punkformatie Mon- •oe en brengt snelle, melodieuze muziek. Dit concert begint om 20.30 uur. etiketten die hij daardoor opgeplakt kreeg. Ure: „Alsof we een formule heb ben en die domweg invullen. We zijn geen Blitz-groep. Wij laten ons inspire ren door een gemoedstoestand. Na tuurlijk wordt er op mijn vorige muzi kale factoren gewezen, als ze mij een etiket willen opplakken. Maar laat je niet om de tuin leiden door de kreet „Blitz-kids". Ik beschouw mezelf lie ver als een behoorlijk stijlvol figuur. Ik bedoel: iemand met gevoel voor stijl. Ik heb smaak, die gebruik ik bij alles wat ik doe. Wat ik aantrek, hoe ik het draag, in welke auto ik rijd en waar ik woon, wat dan ook. Elk individu is vrij om dat te doen. Alleen dat die indi vidualistische manier van denken een van die factoren is, die mijn muziek beinvlocden, is relevant". .Je moet Ultravox absoluut niet verge lijken met dingen als Depeche Mode. behalve dat beide groepen met toetsen- instrumenten werken Het was voor Ultravox langzamerhand traditie om in Duitsland platen op te nemen onder leiding van producer Con nie Plank. Nu hebben ze het gewoon in Londen gedaan, de nieuwe producer heet - zoals genoemd - George Martin, een statige vyftiger die na zijn glorieda gen bij The Beatles de meest uiteenlo pende. maar meestal lucratieve, op drachten heeft aangenomen Chris Cross. ..George is een groot liefhebber van klassieke muziek. Zijn werkterrein omvatte recentelijk voornamelijk ..middle of the road"-muziek en dingen als The Little River Band. Oh ja. en de nieuwe plaat van Paul McCartney na tuurlijk. Het is een vreemde man. Zoiets als een kruising tussen je vader en een schoolmeester zou je kunnen zeggen. Erg belezen ook..." Midge Ure breekt de mijmeringen van zijn bassist af. Op de standaardvraag: hoe was 't werken met Georde Martin, heeft hij zijn standaardantwoord ken nelijk al gevonden „Het was zo bizar, dat het ons een uitdaging leek. Omdat iedereen tussen de zes en zestig ..Vien na" heeft aangeschaft, zijn wij nog met zo ..middle of the road" als Abba", want die verkopen slechts héél véél aan alle dertien- en veertienjangen. Bizar is vooral ook het woord voor de combina tie Martin-Ultravox. Hij heeft veel baanbrekende karweitjes opgeknapt, zoals „Sgt. Pepper s Lonely Hearts Club Band" en zo is hij nog steeds Dat biedt dus perspectieven" Ure legt uit dat George Martin hele maal nietzo'n vergrijsde kantoorman is en dat hij „leuk met 'm kan babbelen over de laatste modellen digitale syn thesizers" Een oudgediende die nog met twee benen swingt. Ure ontmoette Martin op een feestje van de platenfirma en zo is de zaak aan het rollen gekomen. In een relatief kor te periode van twee maanden werd in Martins favoriete studio te Londen de plaat ..Quartet" opgenomen. Visueel was het tijd om de hoog gekraagde re genjassen ln de kast te laten en een wat snellere lerenjasjes-stijl met de even eens wat snellere muziek te laten sa mengaan Midge Ure: „Het denkwerk achter een stap van Ultravox is van mij. George Martin is tweemaal zo oud als ik, maar hij weet goed met me van gedachten te wisselen. Ook hij haat het domweg in vullen van een succesformule. Met an dere woorden, li ij heeft mij rustig mijn gemoedstoestand in muziek laten ver talen. Zo lang de opnames goed liepen heeft hij er zich niet mee bemoeid. Mijn gemoedstoestand was aan de vrolijke kant, de muzikanten waren in vorm en de andere factoren weet ik nog niet precies op te lepelen. Ik kan dus niet uitleggen waarom de elpee goed ge worden is. Want als ik jou de medede ling „ik heb met zingen m'n best ge daan" probeer te verkopen, dan geloof je me toch niet". NDERDAG 4 NOVEMBER 1982 PZC/varia 4) E Door Dolf Ruesink) |?et had er tot voor kort alle schijn van. dat Supertramp voor een paar jaren van de aardbodem was verdwenen. Na het ^monumentale „Breakfast in America" (1979) kwam er immers geen studio-elpee me er uit en werden de fans slechts «den gehouden met een registratie van de laatse grote tournee: „Paris" (1980). De nu dan toch verschenen langspeler famous Last Words..." heeft op grond van de geladen titel, het gerucht in de wereld geholpen, als zou de groep aan het Se van haar carrière staan. jertramp heeft sinds twee jaar geen Jrviews meer gedaan. Het wat terug lokken (familielieven van de muzi- Jten m Los Angeles is er bovendien iorzaak van, dat er nauwelijks iets Jend is over de toekomst van het órRick Daviesen Roger Hodgson ge beerde kwintet. Een recent gehou- 2pop-party in Londen verschafte uit- "pst Onopvallend tussen het publiek tond zich Supertramp-bassist Dou- jhomson. Hij ontmoette er, voor het «sinds tien jaar. zyn eveneens in de ïek werkende broers (manager en jger). Een gesprek over Supertramp Jtte op geen enkel probleem j hebben ons als groep een tijdje te- ietrokken uit de muziek. Na tien 1 waren we het zat om almaar te toe- j en hebben we besloten om er voor J paar jaar mee te kappen. Daar •lit bij, dat zowel Rick als Roger eens ■j voor zichzelf wilden doen. Binnen st zul je waarschijnlijk het resultaat Jrvan op solo-platen kunnen horen, gzijn er ook mee gestopt, omdat ie- mn zo langzamerhand z'n gezin- je heeft gevormd. Tja, en als goed en 3»pecteerd huisvader, moet je na- ÏHjk je familiaire plichten nakomen- jhahaha..." j Supertramps meest recente elpee »orm lang gewerkt. Dan heeft vol- llThomson tot resultaat gehad, dat Stoep zich op „Famous Last Words" Jtukkelijk als eenheid heeft kunnen centeren. „Iedereen denkt dat Su- jiramp bestaat uit een samenvoe- £f van de songs, die Rick Davies en jer Hodgson aandragen. Natuurlijk 5 die nummers puur individueel. we zijn er nu in geslaagd om ze een goede gezamenlijke vertolking te Voor het eerst hebben we name- iln alle rust kunnen werken. We za- 3 in het bergachtige gedeelte van Jtd-Californiè. waar Roger bij 'em ;4s de Unicom Studio heeft gebouwd. 2r de plaat hebben we zes maanden 3aan, wat ongekend lang is. Dat kon twant er stond niemand bij met een slotte zitten er eveneens in de tekst va ge aanwijzingen: ..Did you get all you want, did we see the whole show?" Dou- gie Thomson grinnikt als hij met dit on derwerp wordt geconfronteerd. „We wisten dat hier direct vragen over zou den komen. Die geheimzinnigheid heeft Supertramp zelf eigenlijk een beetje op geworpen. Met de titel voor de plaat za ten we, zoals zo vaak, gewoon in de maag. Het zyn altijd de woorden, die je op het laatst moet vinden voor je elpee, vandaarfamous last words..." De ti tel ..Tight Rope", die we waarschijnlijk een volgende keer gebruiken, heeft te maken met een verwijzing van ons naar het hele leven. In de samenleving is ie dereen zo van elkaar afhankelijk. Het heeft te maken met verantwoordeijk- heid en respect voor elkaar. Iedereen heeft in feite een schaar in z'n hand en kan het draadje van een ander door knippen". Geen naderend einde dus van Supertramp, al weet de groep don dersgoed hoezeer deze titel met dubbe le bodem, de interesse bij het luisterpu bliek kan opkrikken. naar nederland Supertramp heeft zich inmiddels ge voegd in het rijtje artiesten dat erg veel waarde hecht aan goede ten gelijk pe perdure) promotiefilmpjes. Thomson: „We hebben iemand in de arm geno men, die ook Vienna van Ultravox heeft verfilmd. Van de single „It's raining again" is er al een tijd een video klaar. We gaan nu aan het volgende nummer werken. Als groep zien we het liefst „My kind of lady" als nieuwe single. Het idee voor het filmpje is er ook al. Super tramp zal er optreden als groep in de stijl van de jaren '50. We laten ons er voor scheren, de haren gaan achterover en de zwarte pakken liggen al klaar". Animo om concerten te geven is er ook weer „Volgend jaar zomer komen we definitief naar Europa en zeker ook naar Nederland. We zoeken echter wat andere gelegenheden dan doorgaans het geval is. De belangstelling gaat vooral uit naar openluchtplekkenHet Feyenoord-stadion? „Daar kunnen ge loof ik zo'n 60 000 mensen in? Nee. dat is dan te groot voor ons. We zoeken iets intiemers". Dougie Thomson verzekert nog eens, dat defamous last words..." van Su pertramp nog lang niet hebben geklon ken. De band heeft weliswaar vooreen minder intensief leven gekozen, doch zal een uitlaatklep blijven voor de geestesprodukten van Davies en Hodg son. „Het vergt soms moeite om de mu ziek van die twee tegenpolen samen te brengen", concludeert Thomson, „het loont echter wel de moeite". De bekende acteur/regisseur Arnold Gelderman komt vanavond, donderdag, in het Dorpshuis Kortgene met zijn soloprogramma 'De Lange Nek' of'Stijloefeningen' van Raymond Queneau. (20.00 uur). 'De Lange Nek' is een avondvullende voorstelling, waar in Gelderman zich uitleeft in zijn specialisme: het in hoog tempo trefzeker neerzetten van een groot aantal zeer uiteenlopende karakters. Verbluffende mimische en taalkundige acrobatiek, en humor vormen de ingrediën ten voor dit programma. Amold Gelderman is door de jaren heen door de vele verschillende en veelzijdige rollen die hij vertolkte be kend geworden. Opgevoed en voor het toneel opgeleid door Rene Simon in Frankrijk won hij de eerste prijs voor komedie bij zijn eindexamen Prix Francois Périer). Daarnaast volgde hij een cursus voor film op de Paryse filmacademie 1IDHEC1. In zijn 19-jarige carrière speelde hij vele toneelrollen, regisseerde hij toneel en film. deed mee aan commercials en synchroniseerde hy verscheidene stukken. Toneelgroep Theater speelt vanavond, donderdag in Cultureel Centrum Den Dullaert in Hulst het toneel stuk 'Fijne Vleeswaren' van Francois-Louis Tilly onder regie van Christiaan Nortier (20.00 uur). Het stuk 'Fijne Vleeswaren' was dè openbaring van het vorige toneelseizoen in Frankrijk. Het is een eigentijds familiestuk, maar dan zonder de gebruikelijke gezellig heid. Het stuk speelt in de keuken van een keurig mid denstandsgezin en Iaat de kortsluiting zien tussen ou ders en hun 20-jarige zoon. Pa en ma hebben een keursla gerij en zijn gespecialiseerd in fijne vleeswaren. Keurige mensen met een uitgestippeld bestaan op wie niets valt aan te merken. Hun zoon raakt desondanks steeds meer op drift. Wat zijn ouders ook proberen, hij wil zich niet aanpassen aan de regels. Deze 'onaange pastheid' groeit de ouders boven het hoofd en de toe stand in het gezin wordt steeds onhoudbaarder. De radi cale oplossing van de ouders voor dit probleem is niette min huiveringwekkend en controversieel. 'Fijne Vlees waren' is vertaald door Loek Schaareman, medewerken den zijn Peter Bolhuis, Willem Paul Edelman, Lous Hen- sen, Wim Kouwenhoven en Anita Menist. Toneelgroep Parlande brengt zaterdagavond in de Kui perspoort te Middelburg het bekende toneelstuk 'Geen Bacchanalen' van de schrijfster Hella Haasse op de planken. (20.30 uur). 'Geen Bacchanalen' heeft de dubbele bodem van een klassiek gegeven: 'gezagsverhoudingen vroeger en nu'. Door de 'toneel op toneel'-formule op knappe wyze toe te passen is de schrijfster er volledig in geslaagd weer te geven hoe er toen in het oude Rome en nu in onze heden daagse maatschappij over gezagsverhoudingen wordt gedacht. Het verhaal speelt zich af op een gymnastium. Rector Van Duin heeft een stuk geschreven dat door zyn leerlingen zal worden opgevoerd, maar dat aanleiding is tot een reeks conflicten tussen de aanwezige generaties De rechtlijnige rector, gevangen in de traditie van orde en plicht, staat tegenover de progressieve lerares die partij kiest voor de leerlingen zonder in staat te zijn de meningsverschillen op bevredigende wijze op te lossen. Dan zijn er de leerlingen in vier figuren duidelijk neerge zet in hun verschillende karakters, maar één in hun on vrede over de bestaande gang van zaken. Verder is er dan nog de conciërge, die door hartelijkheid en belangstel ling de steken opraapt die de meer geletterde personen laten vallen. Spelers zijn Rob Hubrechsen. Ria Kamp. Klaas Schuit. Ingrid van Veldhuizen. Wim Clarijs. Rom- ke Schrage en Hans Clarijs. de regie is in handen van Ad van Noort. Vanavond" donderdag, draait in Filmhuis Zuidland theater ie Terneuzen de film 'India Song' van de Franse cineaste Marguerite Duras. (20.00 uur). Het verhaal speelt zich af aan het eind van de jaren dertig in de Indiase stad Calcutta. Op de Franse ambas sade wordt een feestje gegeven. De partij wordt onder anderen bezocht door de Franse vice-consul van Lahore, die ooit vroeger eens een misdaad pleegde. Hij is op zoek naar Anne-Mane Stretter. een opvallend mooie gaste die voortdurend door mannelijke party-bezoekers wordt omgeven. De Franse vice-consul heeft jaren geleden een relatie gehad met deze uitzonderlijk mooie vrouw, maar zijn liefde is uitzichtloos. Buiten, met ver van de ambas sade. aan de oevers van de Ganges, houden de bedelaars zich op Ook al zijn ze niet te zien, ze beïnvloeden wel degelijk het feest. Onder hen bevindt zich de onzichtbare tegenspeelster van Anne-Marie Stretter. De hoofdrollen in 'India Song' worden vertolkt door Delphine Seyrig, Michel Lonsdate, en Mathieu Carrière. ben draadje ijitel van de plaat zou kunnen duiden een afscheid. Ook de werktitel Rope" („Aan een zijden draad- Wekte dergelyke vermoedens. Ten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 25