ultravox
i
mpertramps famous last words
lebben nog lang niet geklonken
5 OPTIMISME
INCRISISTIJD
agenda
malcolm frager
een vreselijk geluk
film
theater
wannes raps
concerten
fijne vleeswaren
geen bacchanalen
arnold gelderman
India song
Dinsdag geeft de pianist Malcolm Frager in de Middel
burgse Concertzaal een avondconcert van werken van
onder anderen Schumann en Chopin (20.00 uur).
De bekende Amerikaanse pianist begon zijn carrière na
het winnen van een eerste prijs op twee van de meest
vooraanstaande concoursen 'Leventritt Competition'
in New York en 'Reine Elisabeth Concours' in Brussel.
Hij gaf reeds concerten op zeer jeugdige leeftijd, eerst in
zijn geboorteplaats St. Louis en later in New York, waar
hij op veertienjarige leeftijd ging studeren bij Carl Fried-
berg. Frager speelt momenteel met alle belangrijke
Amerikaanse orkesten en verschijnt regelmatig op de
belangrijkste festivals. Hij reist jaarlijks ongeveer drie
maanden door Europa om op te treden, verder geeft hij
concerten in Zuid-Amerika, Japan, Australië. Rusland
en Nieuw-Zeeland. Hij maakte verschillende grammo
foonplaten met werken van Haydn, Beethoven en Schu
bert. Uit die platen komt vooral zijn voorliefde naar vo
ren om pianomuziek uit te voeren op historische instru
menten. Het concertprogramma voor dinsdagavond be
vat de volgende werken: Haydn: Sonate in G gr. t. nr. 6.
Schumann. Sonate in g kl. t. op. 22, John Field: twee
nocturnes; Chopin: Sonate in b kl. t. op. 58.
Woensdagavond geeft Zuidelijk Toneel Globe in de
Middelburgse Schouwburg een voorstelling van het re
latiedrama 'Een Vreselijk Geluk' van Lars Norén. (20.00
uur).
De eigentijdse Zweedse schrijver Lars Norén heeft met
'Een Vreselijk Geluk' een relatiedrama geschreven dat
volstrekt compromisloos is: bikkelhard en benauwend
realistisch, maar ook ontroerend en eerlijk. Op een
avond waarop de drank rijkelijk vloeit, komen conflicten
los tussen twee bevriende paren. Het milieu is eigentijds,
grootsteeds, artistiek en welgesteld. De onderlinge rela
ties zijn het belangrijkste onderwerp van gesprek. Naar
mate er meer drank vloeit volgen bekentenissen, agres
sieve uitbarstingen, wanhoop en verzoening elkaar snel
ler op; de problemen worden duidelijker en tegelijkertijd
gecompliceerd. De behoefte aan liefde blijkt omgekeerd
evenredig te zijn aan het vermogen om liefde te geven -
of te ontvangen. Spelers zijn Guusje van Tilborgh, Diaan
Lensink, Theo de Groot, Wim van der Grijn, regisseur is
Gerardjan Rijnders.
Vanavond, donderdag, wordt in VOC De Piek te Vlis-
singen de film 'A Wedding' van Robert Altman vertoond.
(21.00 uur).
Zaterdag en zondag draalt in het Alhambratheater
'Van de koele meren des doods' van Nouchka van Brakel
met in de hoofdrol René Stoutendijk. <19.00 uur).
X De film 'Extérieur Nuit' van Jacques Brei draait
woensdagavond in het Alhambratheater te Vlissingen
(20.00 uur). In de hoofdrollen zien we Gérard Lanvin,
André Dussolier en Christine Boisson.
Toneelgroep STEC speelt zaterdagavond in De
Zwaan te O.-Souburg de plattelandskomedie "Het min
nespel der maagden' van D. J. Eggenoor. met Riëtte van
der Wekke, Ria Provoost. Monique Oosterom, Bram van
Lomwei, Kees Wielemaker. Laura van Hulle, Paul Non-
nekes en John Valkenburg. De regie is van Marina de
Smit. (19.30 uur).
Zaterdag geeft Toneelgroep Theater in het Zuidland-
theater te Temeuzen een voorstelling van 'De dood van
een handelsreiziger' van Arthur Miller met in de hoofdrol
Bemhard Droog. De regie is in handen van Jocben Neu-
haus. (20.00 uur)
In het poppentheater Parcival in Middelburg geeft
Willem Joppe woensdagmiddag een voorstelling van het
poppenspel 'Gelukkige Hans'. 14.30 uur).
Het poppentheater Francme Abbing geeft woensdag
middag in het Zuidlandtheater te Temeuzen voor kinde
ren van 6 tot 10 jaar een voorstelling 'De vogels gevlo
gen', een verhaal over gevangen dieren, die hun vrijheid
terug winnen. Het is een poppen- en schimmenspel, met
mime, tekst, projectie en muziek door twee spelers in en
om een decor dat wentelt, rijdt, klapt of kantelt. (13.00
uur).
:S !s i
9ÊÊÊÊ? £z
SC
r'
-
De Zeeuws/Brabantse folkgroep Wannes Raps treedt
vrijdagavond op in De Zwaan in Souburg. (20.30 uur).
Na een muzikale herindeling is Wannes Raps in vergelij
king met de jaren zeventig qua stijl wat 'steviger' gewor
den. De volksmuziek van Wannes is (zoals bekend
geacht mag worden) traditionele muziek met invloeden
van nu polka's, schotsen, mazurka's, walsen en meer
stemmige acapella en begeleide liederen. De groep be
staat uit Aaike Jordans (zang, mandoline, basgitaar),
Aagje Feldbrugge (viool, violofoon, harmonika, mando
line. zang), Kees Simons accordeonclavinet, bas- gi
taar, zang), Cees de Jonge basgitaar, elek. gitaar, zang
en Ad Lijnse (vooroorlogs slagwerk, zang).
De Koninklijke Oratoriumvereniging Tot oefening
en uitspanning' uit Middelburg geeft zaterdagavond in
de Concertzaal in Middelburg een najaarsconcert onder
leiding van dirigent Jo Ivens. Aan het concert wordt
meegewerkt door het Gewestelijk Orkest voor Zuid-Hol
land, de sopraan Jennie Veeninga en de bas Henk Smit.
Uitgevoerd zullen worden 'Ein Deutsches Requiem' van
J. Brahms en Te Deum' van A Dvorak (20 00 uur).
Zondag geeft het koperblazersensemble 'Kupros' in
Cultureel Centrum Den Dullaert in Hulst een koffiecon
cert met medewerking van Alfons van de Vel en Jules de
Brouwer (trompet). Herman Nicolaas (hoorn), Ronald
Vandoninck (trombone) en Joze Matthessem (bas. tuba).
Er worden werken uitgevoerd van Purcell. Mozart. Mal
colm Arnold, en Davic Uber. (11.30 uur).
De veertienjarige Zeeuwse pianiste Marianne Boer
geeft zondagmorgen in de Kuiperspoort te Middelburg
een recital (11.30 uur). Zij speelt muziek van J. S Bach
(Orgelkoraalbewerking 'Wachet auf, ruft uns die Stóm
me'): Haydn (Sonate in F gr (Intermezzo); Chopin (di
verse stukken); Albeniz Cordoba); Granados (Allegro de
Concierto); Piemé (Etude de concert); Saint-Saêns (Val
se).
Zondagmiddag wordt in het Ambachtencentrum De-
merary te Middelburg al weer het tweede muziekevene
ment 'Muziek in Demerary gehouden (15.00 uur). Dit
maal wordt het een informele middag, die wordt opge
luisterd door een formatie in dixielandsfeer onder lei
ding van Guus van Hees. die zelf de bai\jo en saxofoon
bespeelt, en de zangpartij voor zijn rekening neemt. Ver
der bestaat het ensemble uit Rolf van Hees, piano en
trompet: Ben Semé, bas; en Peter Streefkerk, slagwerk.
Ullravox, vlnr.: Warren Cann. Midge Ure, Billy Currie en Chris Cross
Na onze laatste plaat, „Rage in Eden", dacht iedereen dat Ultravox voorgoed neerslachtige
muziek maakte. En dat is dus lekker niet zo", zegt Chris Cross, bassist en toetsenman van de
iep die een miljoenenhit maakte van een Weens-monumentale sfeersong: „Vienna",
jje wolken, monumentale paleizen
egenjassen in de motregen waren de
iele kenmerken van Ultravox. die
;de komst van Midge Ure (1979) uit
slop geholpen werd. Een moderne
cesgroep. maar met aanzienlijk
jr muzikale kwaliteit - met de na-
k op „sfeer" en „melancholie" - dan
5emiddelde modieuze blitz-band.
Ige Ure: „Dit is het eerste interview
we over de nieuwe elpee geven en
sijn dus nog niet suf geluld. Ik moet
self dus ook eerst eens stevig achter
jren krabben om te kunnen uitleg
waarom de nieuwe plaat, „Quar-
j, optimistischer klinkt. In de eerste
jts vind ik: als er één moment ge-
Iktls om een opgewekte plaat uit te
ngen, dan is het wel tijdens een eco-
oische cnsis. Nu dus". De groep
jkt een reisje door Europa om via
irviews publiciteit te forceren rond
1 nieuwe elpee
Ige Ure (zang, gitaar, synthesizer):
ke keer weer als er een nieuwe elpee
tornt geef je tot vervelens toe inter
es In ons eigen belang natuurlijk.
maar op een gegeven moment weet je
van gekkigheid niet meer wat je moet
zeggen als je voor de honderdste keer
dezelfde vraag krügt voorgeschoteld".
„En ik durf mijn hand ervoor in het vuur
te steken dat ook op dit promotiereisje
alle standaardvragen weer gesteld zul
len worden. Daar antwoord op geven is
ons werk. maar waar ik verschrikkelijk
van baal. is dat men ons alsmaar in een
vakje wil stoppen".
„Iedereen hoort dat deze elpee opge
wekter klinkt dan de vorige Daar ligt
een ontelbaar aantal factoren aan ten
grondslag Dat moet je niet versimpe
len, zo van: Ultravox klinkt anders om
dat ze met de ex-Beatles-producer
George Martin gewerkt hebben. Dat is
niet zo We kunnen de factoren die we
onderkennen natuurlijk wel bespre
ken".
geen blitz-groep
Midge Ure kwam via een Schots pop
groepje en enkele omzwervingen bij
het Visage-project terecht. „Kleren
maken de muzikant" en „Blitz" zijn de
vierdag 6 november
}ln 'De Stenge' in Heinkenszand is de Margnet Eshuysband te beluisteren
D het voorprogramma treedt de Vlissingse popgroep Feed-back op. Het
oncert begint om 21.00 uur.
»De Britse roek-fanaat Johnny G. speelt in 'De Piek' in Vlissingen. aanvang
3.30 uur.
•alerdag 13 november
linde "Walk Inn' in Vlissingen treedt de Vlissingse new-wave-band Rubber
Fish op. Deze groep is voortgevloeid uit onder meer de punkformatie Mon-
•oe en brengt snelle, melodieuze muziek. Dit concert begint om 20.30 uur.
etiketten die hij daardoor opgeplakt
kreeg. Ure: „Alsof we een formule heb
ben en die domweg invullen. We zijn
geen Blitz-groep. Wij laten ons inspire
ren door een gemoedstoestand. Na
tuurlijk wordt er op mijn vorige muzi
kale factoren gewezen, als ze mij een
etiket willen opplakken. Maar laat je
niet om de tuin leiden door de kreet
„Blitz-kids". Ik beschouw mezelf lie
ver als een behoorlijk stijlvol figuur.
Ik bedoel: iemand met gevoel voor
stijl. Ik heb smaak, die gebruik ik bij
alles wat ik doe. Wat ik aantrek, hoe ik
het draag, in welke auto ik rijd en waar
ik woon, wat dan ook. Elk individu is
vrij om dat te doen. Alleen dat die indi
vidualistische manier van denken een
van die factoren is, die mijn muziek
beinvlocden, is relevant".
.Je moet Ultravox absoluut niet verge
lijken met dingen als Depeche Mode.
behalve dat beide groepen met toetsen-
instrumenten werken
Het was voor Ultravox langzamerhand
traditie om in Duitsland platen op te
nemen onder leiding van producer Con
nie Plank. Nu hebben ze het gewoon in
Londen gedaan, de nieuwe producer
heet - zoals genoemd - George Martin,
een statige vyftiger die na zijn glorieda
gen bij The Beatles de meest uiteenlo
pende. maar meestal lucratieve, op
drachten heeft aangenomen Chris
Cross. ..George is een groot liefhebber
van klassieke muziek. Zijn werkterrein
omvatte recentelijk voornamelijk
..middle of the road"-muziek en dingen
als The Little River Band. Oh ja. en de
nieuwe plaat van Paul McCartney na
tuurlijk. Het is een vreemde man.
Zoiets als een kruising tussen je vader
en een schoolmeester zou je kunnen
zeggen. Erg belezen ook..."
Midge Ure breekt de mijmeringen van
zijn bassist af. Op de standaardvraag:
hoe was 't werken met Georde Martin,
heeft hij zijn standaardantwoord ken
nelijk al gevonden „Het was zo bizar,
dat het ons een uitdaging leek. Omdat
iedereen tussen de zes en zestig ..Vien
na" heeft aangeschaft, zijn wij nog met
zo ..middle of the road" als Abba", want
die verkopen slechts héél véél aan alle
dertien- en veertienjangen. Bizar is
vooral ook het woord voor de combina
tie Martin-Ultravox. Hij heeft veel
baanbrekende karweitjes opgeknapt,
zoals „Sgt. Pepper s Lonely Hearts
Club Band" en zo is hij nog steeds Dat
biedt dus perspectieven"
Ure legt uit dat George Martin hele
maal nietzo'n vergrijsde kantoorman is
en dat hij „leuk met 'm kan babbelen
over de laatste modellen digitale syn
thesizers" Een oudgediende die nog
met twee benen swingt.
Ure ontmoette Martin op een feestje
van de platenfirma en zo is de zaak aan
het rollen gekomen. In een relatief kor
te periode van twee maanden werd in
Martins favoriete studio te Londen de
plaat ..Quartet" opgenomen. Visueel
was het tijd om de hoog gekraagde re
genjassen ln de kast te laten en een wat
snellere lerenjasjes-stijl met de even
eens wat snellere muziek te laten sa
mengaan
Midge Ure: „Het denkwerk achter een
stap van Ultravox is van mij. George
Martin is tweemaal zo oud als ik, maar
hij weet goed met me van gedachten te
wisselen. Ook hij haat het domweg in
vullen van een succesformule. Met an
dere woorden, li ij heeft mij rustig mijn
gemoedstoestand in muziek laten ver
talen. Zo lang de opnames goed liepen
heeft hij er zich niet mee bemoeid. Mijn
gemoedstoestand was aan de vrolijke
kant, de muzikanten waren in vorm en
de andere factoren weet ik nog niet
precies op te lepelen. Ik kan dus niet
uitleggen waarom de elpee goed ge
worden is. Want als ik jou de medede
ling „ik heb met zingen m'n best ge
daan" probeer te verkopen, dan geloof
je me toch niet".
NDERDAG 4 NOVEMBER 1982
PZC/varia
4)
E
Door Dolf Ruesink)
|?et had er tot voor kort alle schijn van. dat Supertramp voor een paar jaren van de aardbodem was verdwenen. Na het
^monumentale „Breakfast in America" (1979) kwam er immers geen studio-elpee me er uit en werden de fans slechts
«den gehouden met een registratie van de laatse grote tournee: „Paris" (1980). De nu dan toch verschenen langspeler
famous Last Words..." heeft op grond van de geladen titel, het gerucht in de wereld geholpen, als zou de groep aan het
Se van haar carrière staan.
jertramp heeft sinds twee jaar geen
Jrviews meer gedaan. Het wat terug
lokken (familielieven van de muzi-
Jten m Los Angeles is er bovendien
iorzaak van, dat er nauwelijks iets
Jend is over de toekomst van het
órRick Daviesen Roger Hodgson ge
beerde kwintet. Een recent gehou-
2pop-party in Londen verschafte uit-
"pst Onopvallend tussen het publiek
tond zich Supertramp-bassist Dou-
jhomson. Hij ontmoette er, voor het
«sinds tien jaar. zyn eveneens in de
ïek werkende broers (manager en
jger). Een gesprek over Supertramp
Jtte op geen enkel probleem
j hebben ons als groep een tijdje te-
ietrokken uit de muziek. Na tien
1 waren we het zat om almaar te toe-
j en hebben we besloten om er voor
J paar jaar mee te kappen. Daar
•lit bij, dat zowel Rick als Roger eens
■j voor zichzelf wilden doen. Binnen
st zul je waarschijnlijk het resultaat
Jrvan op solo-platen kunnen horen,
gzijn er ook mee gestopt, omdat ie-
mn zo langzamerhand z'n gezin-
je heeft gevormd. Tja, en als goed en
3»pecteerd huisvader, moet je na-
ÏHjk je familiaire plichten nakomen-
jhahaha..."
j Supertramps meest recente elpee
»orm lang gewerkt. Dan heeft vol-
llThomson tot resultaat gehad, dat
Stoep zich op „Famous Last Words"
Jtukkelijk als eenheid heeft kunnen
centeren. „Iedereen denkt dat Su-
jiramp bestaat uit een samenvoe-
£f van de songs, die Rick Davies en
jer Hodgson aandragen. Natuurlijk
5 die nummers puur individueel.
we zijn er nu in geslaagd om ze een
goede gezamenlijke vertolking te
Voor het eerst hebben we name-
iln alle rust kunnen werken. We za-
3 in het bergachtige gedeelte van
Jtd-Californiè. waar Roger bij 'em
;4s de Unicom Studio heeft gebouwd.
2r de plaat hebben we zes maanden
3aan, wat ongekend lang is. Dat kon
twant er stond niemand bij met een
slotte zitten er eveneens in de tekst va
ge aanwijzingen: ..Did you get all you
want, did we see the whole show?" Dou-
gie Thomson grinnikt als hij met dit on
derwerp wordt geconfronteerd. „We
wisten dat hier direct vragen over zou
den komen. Die geheimzinnigheid heeft
Supertramp zelf eigenlijk een beetje op
geworpen. Met de titel voor de plaat za
ten we, zoals zo vaak, gewoon in de
maag. Het zyn altijd de woorden, die je
op het laatst moet vinden voor je elpee,
vandaarfamous last words..." De ti
tel ..Tight Rope", die we waarschijnlijk
een volgende keer gebruiken, heeft te
maken met een verwijzing van ons naar
het hele leven. In de samenleving is ie
dereen zo van elkaar afhankelijk. Het
heeft te maken met verantwoordeijk-
heid en respect voor elkaar. Iedereen
heeft in feite een schaar in z'n hand en
kan het draadje van een ander door
knippen". Geen naderend einde dus
van Supertramp, al weet de groep don
dersgoed hoezeer deze titel met dubbe
le bodem, de interesse bij het luisterpu
bliek kan opkrikken.
naar nederland
Supertramp heeft zich inmiddels ge
voegd in het rijtje artiesten dat erg veel
waarde hecht aan goede ten gelijk pe
perdure) promotiefilmpjes. Thomson:
„We hebben iemand in de arm geno
men, die ook Vienna van Ultravox heeft
verfilmd. Van de single „It's raining
again" is er al een tijd een video klaar.
We gaan nu aan het volgende nummer
werken. Als groep zien we het liefst „My
kind of lady" als nieuwe single. Het idee
voor het filmpje is er ook al. Super
tramp zal er optreden als groep in de
stijl van de jaren '50. We laten ons er
voor scheren, de haren gaan achterover
en de zwarte pakken liggen al klaar".
Animo om concerten te geven is er ook
weer „Volgend jaar zomer komen we
definitief naar Europa en zeker ook
naar Nederland. We zoeken echter wat
andere gelegenheden dan doorgaans
het geval is. De belangstelling gaat
vooral uit naar openluchtplekkenHet
Feyenoord-stadion? „Daar kunnen ge
loof ik zo'n 60 000 mensen in? Nee. dat is
dan te groot voor ons. We zoeken iets
intiemers".
Dougie Thomson verzekert nog eens,
dat defamous last words..." van Su
pertramp nog lang niet hebben geklon
ken. De band heeft weliswaar vooreen
minder intensief leven gekozen, doch
zal een uitlaatklep blijven voor de
geestesprodukten van Davies en Hodg
son. „Het vergt soms moeite om de mu
ziek van die twee tegenpolen samen te
brengen", concludeert Thomson, „het
loont echter wel de moeite".
De bekende acteur/regisseur Arnold Gelderman komt
vanavond, donderdag, in het Dorpshuis Kortgene met
zijn soloprogramma 'De Lange Nek' of'Stijloefeningen'
van Raymond Queneau. (20.00 uur).
'De Lange Nek' is een avondvullende voorstelling, waar
in Gelderman zich uitleeft in zijn specialisme: het in
hoog tempo trefzeker neerzetten van een groot aantal
zeer uiteenlopende karakters. Verbluffende mimische en
taalkundige acrobatiek, en humor vormen de ingrediën
ten voor dit programma.
Amold Gelderman is door de jaren heen door de vele
verschillende en veelzijdige rollen die hij vertolkte be
kend geworden. Opgevoed en voor het toneel opgeleid
door Rene Simon in Frankrijk won hij de eerste prijs
voor komedie bij zijn eindexamen Prix Francois Périer).
Daarnaast volgde hij een cursus voor film op de Paryse
filmacademie 1IDHEC1.
In zijn 19-jarige carrière speelde hij vele toneelrollen,
regisseerde hij toneel en film. deed mee aan commercials
en synchroniseerde hy verscheidene stukken.
Toneelgroep Theater speelt vanavond, donderdag in
Cultureel Centrum Den Dullaert in Hulst het toneel
stuk 'Fijne Vleeswaren' van Francois-Louis Tilly onder
regie van Christiaan Nortier (20.00 uur).
Het stuk 'Fijne Vleeswaren' was dè openbaring van het
vorige toneelseizoen in Frankrijk. Het is een eigentijds
familiestuk, maar dan zonder de gebruikelijke gezellig
heid. Het stuk speelt in de keuken van een keurig mid
denstandsgezin en Iaat de kortsluiting zien tussen ou
ders en hun 20-jarige zoon. Pa en ma hebben een keursla
gerij en zijn gespecialiseerd in fijne vleeswaren.
Keurige mensen met een uitgestippeld bestaan op wie
niets valt aan te merken. Hun zoon raakt desondanks
steeds meer op drift. Wat zijn ouders ook proberen, hij
wil zich niet aanpassen aan de regels. Deze 'onaange
pastheid' groeit de ouders boven het hoofd en de toe
stand in het gezin wordt steeds onhoudbaarder. De radi
cale oplossing van de ouders voor dit probleem is niette
min huiveringwekkend en controversieel. 'Fijne Vlees
waren' is vertaald door Loek Schaareman, medewerken
den zijn Peter Bolhuis, Willem Paul Edelman, Lous Hen-
sen, Wim Kouwenhoven en Anita Menist.
Toneelgroep Parlande brengt zaterdagavond in de Kui
perspoort te Middelburg het bekende toneelstuk 'Geen
Bacchanalen' van de schrijfster Hella Haasse op de
planken. (20.30 uur).
'Geen Bacchanalen' heeft de dubbele bodem van een
klassiek gegeven: 'gezagsverhoudingen vroeger en nu'.
Door de 'toneel op toneel'-formule op knappe wyze toe te
passen is de schrijfster er volledig in geslaagd weer te
geven hoe er toen in het oude Rome en nu in onze heden
daagse maatschappij over gezagsverhoudingen wordt
gedacht. Het verhaal speelt zich af op een gymnastium.
Rector Van Duin heeft een stuk geschreven dat door zyn
leerlingen zal worden opgevoerd, maar dat aanleiding is
tot een reeks conflicten tussen de aanwezige generaties
De rechtlijnige rector, gevangen in de traditie van orde
en plicht, staat tegenover de progressieve lerares die
partij kiest voor de leerlingen zonder in staat te zijn de
meningsverschillen op bevredigende wijze op te lossen.
Dan zijn er de leerlingen in vier figuren duidelijk neerge
zet in hun verschillende karakters, maar één in hun on
vrede over de bestaande gang van zaken. Verder is er dan
nog de conciërge, die door hartelijkheid en belangstel
ling de steken opraapt die de meer geletterde personen
laten vallen. Spelers zijn Rob Hubrechsen. Ria Kamp.
Klaas Schuit. Ingrid van Veldhuizen. Wim Clarijs. Rom-
ke Schrage en Hans Clarijs. de regie is in handen van Ad
van Noort.
Vanavond" donderdag, draait in Filmhuis Zuidland
theater ie Terneuzen de film 'India Song' van de Franse
cineaste Marguerite Duras. (20.00 uur).
Het verhaal speelt zich af aan het eind van de jaren
dertig in de Indiase stad Calcutta. Op de Franse ambas
sade wordt een feestje gegeven. De partij wordt onder
anderen bezocht door de Franse vice-consul van Lahore,
die ooit vroeger eens een misdaad pleegde. Hij is op zoek
naar Anne-Mane Stretter. een opvallend mooie gaste die
voortdurend door mannelijke party-bezoekers wordt
omgeven. De Franse vice-consul heeft jaren geleden een
relatie gehad met deze uitzonderlijk mooie vrouw, maar
zijn liefde is uitzichtloos. Buiten, met ver van de ambas
sade. aan de oevers van de Ganges, houden de bedelaars
zich op Ook al zijn ze niet te zien, ze beïnvloeden wel
degelijk het feest. Onder hen bevindt zich de onzichtbare
tegenspeelster van Anne-Marie Stretter. De hoofdrollen
in 'India Song' worden vertolkt door Delphine Seyrig,
Michel Lonsdate, en Mathieu Carrière.
ben draadje
ijitel van de plaat zou kunnen duiden
een afscheid. Ook de werktitel
Rope" („Aan een zijden draad-
Wekte dergelyke vermoedens. Ten