Man die boete wilde uitzitten
slaags met Vlissingse politie
Ernstig ongeluk bij
bevrijdingsmars
Uw Gasbedrijf
adviseert.
Van der Doef:
voorbeeld slechte
aanpak overheid
Thema-avond
risico's Ipg
DINSDAG 2 NOVEMBER 1982
AANKLACHT WEGENS MISHANDELING DOOR AGENTEN
VLISSINGEN - De Vlissingse politie heeft in de nacht van zondag op maandag alle moeite moeten
doen om een man buiten het bureau te houden, die was gekomen om een onbetaalde verkeersboete
uit te zitten. Hoe heftiger hem de deur werd gewezen, omdat hij niet vermeld stond op het
opsporingsregister, des te dringender hield hij aan, zijn straf van drie dagen te mogen uitzitten. De
Vlissinger, J. C. de Winter (29), zegt pijn in zijn rug, gescheurde kleding en hevige verontwaardi
ging te hebben overgehouden aan deze schermutselingen en heeft maandagmiddag een aanklacht
ingediend wegens mishandeling. De politie zegt de zaak nog in onderzoek te hebben en spreekt
van een groot misverstand, dat tot volle tevredenheid is opgelost.
De Vlissinger was in de stelligste over
tuiging welkom te zijn op het bureau,
omdat hij zondagavond om ongeveer
zeven uur had opgebeld met de vraag,
of hij zich kon melden voor zijn straf,
zodat hij die tenminste achter de rug
zou hebben. Hij had namelijk een brief
gekregen van de rechtbank, dat hij een
gevangenisstraf van drie dagen moest
uitzitten, omdat hij zijn boete niet had
betaald.
„Dan kan ik wel wachten tot de politie
mij op straat oppakt, maar ik weet lie
ver waaraan ik toe ben, zodat ik bijvoor
beeld ook rekening kan houden met
mijn afspraken. Tja, dan bel ik niet naar
Middelburg of Goes, maar naar het poli
tiebureau van mijn eigen woonplaats
om te informeren hoe dat gaat en of ik
onmiddellijk kan komen", vertelt De
Automobilist gewond
bij aanrijding
GOES - De automobilist M. H. uit
Kruiningen is maandagmiddag om
streeks 17.40 uur licht gewond geraakt,
toen een autobus bestuurd door C. K.
uit Wemeldinge tegen zijn wagen bot
ste.
Dit gebeurde op de Van de Spiegel
straat te Goes ter hoogte van Ocken-
burgh. Op het moment van de botsing
stond de auto van H. stil. Dit merkte K.
te laat, waardoor een botsing onvermij
delijk was. Het slachtoffer moest met
buikklachten worden vervoerd naar
het Bergzichtziekenhuis te Goes. Zijn
auto werd weggesleept.
Biervliet bereidt
viering 800 jaar
stad voor
BIERVLIET - In Biervliet zijn de voor
bereidingen begonnen voor de viering
van 800 jaar stad op 12, 13 en 14 mei
volgend jaar. Het feest wordt gecombi
neerd met de jubileumfestiviteiten
van de harmonie Willem Beukelszoon,
die 25 jaar bestaat.
Het Geuzencomité, centrale instantie
bij de organisatie, heeft inmiddels circa
30 verenigingen, wijken en instellingen
benaderd met een verzoek om mede
werking. Een historische optocht moet
één van de hoogtepunten worden van
het feest. Daarnaast wordt er gedacht
aan een zeskamp, een tentoonstelling
en kinderspelen. Het 'stadsjubileum'
zal worden opgeluisterd door de familie
Van Biervliet, die oom in '73 een reünie
hield in het Geuzenstadje.
VLISSINGEN - De Vlissingse
werkgroep 'LPG en andere gevaar
lijke stoffen' houdt donderdag
vanaf 20.00 uur een thema-avond
over de aanvoer, opslag en door
voer van vloeibaar gas in Zeeland
en in Vlissïngen in het bijzonder,
in het welzijnscentrum Bacht.cn
Komme. Het is volgens de organi
satoren de bedoeling om objectie
ve informatie te geven aan de Vlis
singse bevolking en andere be
langstellenden over de gevaren
die kunnen ontstaan en welke
maatregelen nodig zijn voor een
veilige behandeling van Ipg.
Voor de discussie zijn uitgenodigd,
de Tweede Kamerleden J. C. Th.
van der Doef (PvdA), H. Eversdijk
(CDA) en A. J. te Velthuis (WD), de
gedeputeerde J. P. Boersma
(PvdA), de Vlissingse wethouder W.
Wisse (PvdA) en medewerkers van
TNO en IMGO.
De werkgroep is in het leven geroe
pen door de Vlissingse wijkcomi-
té's en uitgebreid met verschillen
de andere organisaties, zoals de
Vereniging Milieuhygiëne Zeeland
(VMZ). Zij menen dat de tijd rijp is
voor een dergelijke informatie
avond, gezien de verontrusting
over de risico's van het transport
van Ipg bij de Vlissingse bevolking.
„Die is tijdens eerdere bijeenkom
sten duidelijk naar voren geko
men", aldus P. Gillissen van de
stichting Opbouwwerk Vlissingen.
Daarbij is volgens de organisatoren
ook gebleken, dat bij de bevolking
niet goed duidelijk is in hoeverre er
risico's bestaan.
De avond begint met twee inleidin
gen. J. van der Schaaf van de Orga
nisatie voor toegepast natuurwe
tenschappelijk onderzoek (TNO)
en H. Jacobs van het Instituut voor
Maatschappelijk Gericht Onder
zoek (IMGO) geven daarin hun vi
sie op de risico's. Vervolgens wor
den twee video-programma's ge
toond, namelijk 'Ship Shore Inter
face' van Dow Chemical, over de
aanlanding van Ipg en 'Handling
LPG emergencies' van de brand
weer in Den Haag. over mogelijke
gevolgen van een ongeval.
De avond wordt afgesloten met een
discussie onder leiding van H. Ban-
nink van de werkgroep Ipg en de
VMZ, aan de hand van verschillen
de stellingen Deze zijn ingediend
door de inleiders en andere deskun
digen uit de regio en kunnen door
het publiek worden gekozen.
Winter. Hij kreeg naar zijn zeggen te
horen, dat hij zyn afspraken maar
moest afzeggen en dan welkom was.
„Nou. dat heb ik eerst gedaan", aldus
De Winter. Nadien belde de politie vol
gens hem echter terug met de medede
ling, dat men niet meer lastig gevallen
wilde worden met allerlei telefoontjes.
Anders zou de PTT de lijn afsluiten. De
Winter ging daarop naar naar het poli
tiebureau om opheldering te vragen
daarover en zich te melden voor zijn
straf. „Het was mij toegezegd. Daarvoor
had ik afspraken afgezegd. Dan wil ik
echter ook. dat de ander zich houdt aan
beloften", zo verklaart De Winter zijn
hardnekkig aanhouden.
De Winter werd, volgens zijn lezing van
het gebeuren, binnen tien minuten bui
ten de deur gezet. Toen hij zich met ver
wijderde werd er volgens hem vuurwerk
aangestoken en vanuit het raam naar
hem gegooid. ,He,' begin je nou nog te
schieten ook", zou hem zijn verweten.
(ADVERTENTIE)
Er gaat heel wat warmte verloren soms. Zonde van
het gas dat u voor niets verstookt. Misschien zijn dubbele
ramen de oplossing. Ook voor u?
Informeert u eens bij uw Gasbedrijf.
Dn is een publicatie van de in VEGIN samenwerkende Gasbedrijven IX1
„Toen gingen zij echter te ver, want ik
ben helemaal niet iemand die vecht en
zal zeker niet met vuurwapens lopen.
Ze wilden mij duidelijk provoceren en
kwaad maken", zegt hij verontwaar
digd.
Later kwamen enkele agenten naar
buiten. „Een van hen bracht mij weer
binnen, waar hij me sloeg en schopte",
vertelt De Winter. Hij zegt daaraan
geen verwondingen te hebben overge
houden, maar wel geschokt te zijn door
de manier waarop hij is aangepakt.
„Misschien is de eerste agent, die hem
aan de lijn kreeg, een beetje kortzichtig
geweest en heeft hij niet goed nageke
ken of er een arrestatiebevel was", ver
onderstelt de politie in een eerste reac
tie. Als dat wel was gedaan, dan was er
misschien helemaal niets gebeurd ver
der". Maai- het komt nooit voor, dat ie
mand zich komt melden om een straf
uit te zitten. Het was de eerste keer, dat
wij zoiets meemaken", aldus een poli
tiewoordvoerder.
Hij zegt overigens toch wel enig begrip
te hebben voor de vasthoudendheid
van de Vlissinger. „Hij had namelijk te
voren een telefonische afspraak ge
maakt. Maar ja, hij stond niet in het
opsporingsregister en dan kun je ie
mand niet vasthouden. Dat kun je niet
verantwoorden tegenover justitie en
dat is hem ook meegedeeld", aldus de
woordvoerder.
„Een misverstand, dat kan ik best be
grijpen", zegt de heer De Winter. „Wij
zijn allemaal mensen en kunnen alle
maal fouten maken. Het gaat mij echter
om de manier, waarop is geprobeerd
mij het een en ander duidelijk te ma
ken. De politie heeft mij maandag in
derdaad verteld dat er sprake is ge
weest van een misverstand en probeer
de mij te sussen. Van mij wordt beleefd
heid verwacht, dan mag ik dat ook van
de politie verwachten. Maar excuses
zyn mij niet aangeboden. Ik heb aangif
te gedaan, in het bijzijn van een getuige.
Mijn aanklacht is opgeschreven en zou
verder nog worden onderzocht. Ik heb
nog niets ondertekend, want dat is mij
niet gevraagd, maar die aanklacht
handhaaf ik. want ik wil het er niet zo
maar bij laten zitten", aldus De Winter.
De schermutselingen met de politie
hebben volgens hem tot bijna half zes
maandagochtend geduurd.
HOOFDPLAAT - De negende Canade
se bevrijdingsmars van Hoofdplaat
naar Knokke, die maandag werd gelo
pen, werd tegen de middag opge
schrikt door een ernstig verkeersonge
luk bij Oostburg. Een begeleidende
jeep, bestuurd door P. V. uit Knokke,
kwam op de kruising bij de watertoren
in botsing met een vrachtwagen. Twee
van de inzittenden van de jeep, C. D. en
H. V. uit Knokke, moesten zwaarge
wond naar het Sint Antoniuszieken-
huis worden overgebracht. Volgens
chirurg J. de Blok is er geen sprake van
levensgevaar.
Eén van de gewonden zal voorlopig nog
in het Oostburgse ziekenhuis moeten
blijven omdat hij er te erg aan toe is om
vervoerd te worden. De rest van de
mars verliep zonder incidenten. Om ne
gen uur vertrokken ruim vijftienhon
derd wandelaars uit Hoofdplaat voor de
33 kilometer lange tocht naar Knokke.
Ze werden uitgeleide gedaan door een
groep Hoofdplaatse schoolkinderen en
de Canadese Pipes and Drums.
De bevrijdingsmars vormt een hoogte
punt van de jaarlijkse bevrijdingsweek
die wordt georganiseerd door Cnoc is
Ier, de heemkundige kring van Knokke.
Volgens voorlopige tellingen was het
aantal deelnemers weer iets groter dan
in voorgaande jaren. Vooral veel Belgen
namen deel aan de tocht. In Belgiè had
men gisteren een vrije dag in verband
met het feest van Allerheiligen. Om half
tien was er een korte plechtigheid bij
het Oorlogsmonument in de Paulina-
polder. Een groep Canadese militairen
en een aantal genodigden woonden
daar de kranslegging bij door vertegen
woordigers van de heemkundige krin
gen van Knokke en West-Zeeuwsch-
Vlaanderen.
The lastPost
G. Cockuyt uit Hoofdplaat speelde The
Last Post en de Canadese Pipers brach
ten een hymne ten gehore. De heer A.
Dhondt voorzitter van Cnoc is Ier, en
G. van Vooren secretaris van de West-
Zeeuws-Vlaamse heemkundige kring,
hielden een korte toespraak waarin zij
de bevrijding herdachten. Voor het
eerst in de geschiedenis van de bevrij
dingsmars waren er dit jaar negen oud
strijders aanwezig van de drie Canade
se regimenten die in 1944 zijn geland.
De Highland Light Infantry of Canada,
de North Nova Scotia Highlanders en
de Stromont Dundas and Glenngary
Highlanders begonnen achtendertig
jaar geleden bij Hoofdplaat de bevrij
ding van West-Zeeuwsch-Vlaanderen.
De oud-strijders legden ook kransen
bij het monument.
Burgemeester C. T. Spijkerboer verte
genwoordigde de gemeente Oostburg.
Oud-wethouder G. Claeys, die in de oor
log in het verzet actief was, bevond zich
eveneens in het gezelschap. Na afloop
van de plechtigheid werd er koffie ge
dronken in Hoofdplaat. J. van den
Ameele, voorzitter van de Hoofdplaatse
dorpsraad, bood daar aan de Canadese
oud-strijder Whiteside een fotoboek
over West-Zeeuwsch-Vlaanderen aan.
De heer Whiteside raakte in 1944 zwaar
gewond bij de bouw van een brug het
Leopoldkanaal. Om twaalf uur kwa
men de Canadese Engeneers met Pipes
and Drums in Oostburg aan. Voor de
wandelaars was er een EHBO-post in
gericht in de sporthal. Op het ge
meentehuis werd een receptie gehou-
dea De genodigden konden een lunch
gebruiken bij 'Chez Renë' op de Markt.
Om 13.15 urn-
Om 13.15 uur begon het tweede gedeel
te van de mars. Via Zuidzande, Retran-
chement en het Hazegras ging het nu
aan op Knokke. Onderweg was er nog
een EHBO-post ingericht. Rond vier
uur kwam men aan in de wijk Oost
hoek te Knokke, waar men zich via de
Zoutelaan onder politiebegeleiding
naar het monument bij het gemeente
huis begaf. Naar een kranslegging on
der een défiléplaats op het Verwee-
plein voor het gemeentehuis. Daarna
werden de Canadezen en genodigden
waaronder de burgemeesters van
Sluis en Aardenburg op het
ontvangen.
De negende Canadese bevrijdingsmars trok weer meer deelnemers dan in voorgaande jaren.
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG - „Toegegeven. Dit is één van de voorbeelden waarin de over
heid slecht beleid heeft gevoerd. Dat geldt voor de mensen die er lang
gezeten hebben maar ook, en ook dat geef ik toe, voor degenen die er slechts
korte tijd waren. Het LPG-beleid, dat is een voorbeeld van een wijze waarop
de overheid niet met het bedrijfsleven moet omgaan". Jaap van der Doef, op
dit moment Tweede Kamerlid voor de Partij van de Arbeid, raakt in ieder
geval niet vrolijk gestemd wanneer de doortastendheid die het rijk in de
afgelopen jaren voor wat het LPG-beleid aan de dag heeft gelegd eens nader
wordt bekeken. Zo er al sprake was van een beleid, dan in ieder geval één dat
niet uitmuntte door duidelijkheid en visie en vaak achter de feiten moest
aanhobbelen.
Van der Doef is daar vooreen beperk
te période mede verantwoordelijk
voor: in het tweede kabinet-Van Agt
was hij staatssecretaris op verkeer en
waterstaat met het LPG-beleid in z'n
portefeuille. Verder dan enige ge
sprekken op ambtelijk niveau is het
niet gekomen, mede door de snelle
kabinetscrisis. Moeizame gesprek
ken overigens, vanwege het feit dat
ministeries als verkeer en waterstaat
(transport), economische zaken (be
drijfsleven) en volksgezondheid en
milieu (veiligheid) in deze zaak vol
strekt verschillende heren dienen.
En het beleid dat daaruit voortkomt
dus per definitie een compromis is
dat alleen kan worden begrepen wan
neer de strijd der departementen als
uitgangspunt wordt genomen, en
even voorbij wordt gegaan aan wat
zich buiten de ministeries aan reali
teit aandient.
Hoe ziet dat regeringsbeleid er, kort
geschetst uit? Alle kaarten waren op
de bouw van één grote LPG-terminal
van Shell en BP in Rijnmond gezet.
Echter, ook Eurogas bouwde er in het
Sloegebied eentje, en eerder. Het rijk
heeft dat laatste, en dat blijkt uit een
in augustus aan de Tweede Kamer
gezonde notitie, met moeite geslikt,
maar zou nog steeds liever Rijnmond
de voorkeur geven. Shell en BP heb
ben van die plannen afgezien, mede
op grond van de minstens gehalveer
de afzetverwachtingen -bovendien
gebruiken de twee energiegiganten
nu Eurogas voor hun LPG-behoefte.
„Die kunnen zich aardig redden",
zegt Van der Doef.
Als veiligheidseis, vooral op aan
drang van volksgezondheid en mi
lieu tot stand gekomen, houdt het
rijk echter vast aan de aanleg van een
pijpleiding voor de doorvoer van
LPG naar het achterland. Tenmin
ste. als het transport per birrnen-
vaarttanker groter zal zijn dan
500.000 ton per jaar. Totale kosten,
indien er een pijp naar Duitsland
komt, worden door Van der Doef op
200 a 300 miljoen geschet. Om aanleg
nu te verwachten is dan ook vol
strekt ireëel, zeggen het bedrijfsleven
en bijvoorbeeld ook GS van Zeeland.
Maar inmiddels is die 500.000 ton-
grens in augustus nogmaals beves
tigd.
Arbitrair
Van der Doef is er niet erg over te
spreken: „Ik zie niet goed in hoe zo'n
betrekkelijk arbitrair gegeven als
absoluut, bijna wiskundig getal ge
handhaafd kan blijven". En later:
„Die grens van 500.000 ton is volgens
het bedrijfsleven irreëel, men
spreekt over een veelvoud ervan
waarbinnen exploitatie van zo'n
pijpleiding rendabel wordt. Wel, dat
wil ik best aannemen".
Daarom ook maakt met name Euro
gas enig misbaar over het handhaven
van die norm, stellend dat nieuwe in
vesteringen er door tegengehouden
worden. Van der Doef denkt dat dat
op dit moment nog wel meevalt: „Ik
Antwerpen
Jt
hanteren, mag naar België vrijwel*
ongereglementeerd verlopen én, dat
is het wrange, dat geschiedt via dell
Hrn
Westerschelde: het 'Gat' van Ant-|
werpen.
De dreiging is des te groter: Neder
land kan door zichzelf uit de markt tet
iser
heb niet de indruk dat die grens van
500.000 ton nu al investeringen en
transport frustreert. Dat kan echter
later wél gebeuren..." Hij lijkt de
overtuiging te hebben dat die norm
straks minder heilig zal blijken te zijn
dan het rijk nu voorspiegelt, maar
geeft toe dat een bedrijf op die ver
wachtingen moeilijk zijn investe
ringspolitiek kan baseren.
Hoe lang blijft de half miljoen-ton
grens haar schaduw echter over de
markt werpen? In ieder geval totdat
de onder de rijks planologische com
missie vallende commissie-Hellinga
haar definitieve LPG-integraalstu-
die zal hebben voltooid, en die ver
taald is in beleid. Van der Doef vindt
dat Hellinga c.s. enig tempo moeten
ontwikkelen in die zin dat het huidig
interim-LPG-beleid van de overheid
al betrekkelijk snel in het volgend
jaar kan worden vervangen door een
definitief beleid, op wettelijke regels
gegrondvest.
De oud-staatssecretaris verwacht
dat de integraal-studie het arbitraire
karakter van de pijpleidingeis zal
aantonen en dat zal blijken dat ook
op andere manier een veilig trans
port te bewerkstelligen valt. Van der
Doef denkt daarbij aan betere bin-
nenvaarttankers -onderwerp van een
studie in opdracht van volksgezond
heid en milieu- een geoptimaliseerde
veiligheid binnen de terminals zelf en
een betere verkeersbegeleiding van
de scheepvaart. Zijn voorkeur gaat
echter op de langere termijn ook uit
naar transport via een pijpleidingen
systeem, de „relatief meest veilige
methode", zegt hij.„Die pijpleiding,
die schrap ik niet".
Hét grote probleem voor Nederland
wordt op dit moment gevormd door
concurrentie vanuit België, waar
met name bij Antwerpen snel aan
LPG-terminals wordt gebouwd en
Nederland forse concurrentie wordt
aangedaan. LPG-transport, waar
voor Nederland strenge eisen wil
Jaap van der Doef
■jen
'mr.
wiujts
dat betreuren, mede gezien de aan-Lc
trekkefijke kanten van LPG-door-^
voer voor de Nederlandse economie.^.
Van der Doef: „Het wordt natuurlijk;
wél dringend tijd dat we met België1
tot zaken kunnen komen". En enigs-K,
zins dreigend: „We moeten voor on-sC
szelf een betere onderhandelingssi
tuatie scheppen. Het probleem is: wij|£<
zijn de vragende partijmaar als deze
situatie voortduurt is het wel bijzon! j
der zuur als je in Belgie de bouw van'"
terminals tot stand ziet komen met;
Nederlandse participanten, en je»®'
krijgt wél de doorvoer over je grond-!Ci 4
gebied, maar niet de havenactivitei-'en^
ten. Dan draag je wél de risico's -datfar
is bijzonder zuur, en ongewenst". Fr
Wat is de oplossing? Wellicht die be-i1®1
tere tankers en verkeersbegeleiding,
waarvoor de commissie-Hellinga dej' n
mogelijkheden zal aangeven. Vanrc'
der Doef: „Ik sluit niet uit dat er zo-*1011
veel voorzieningen te treffen zijn en!un
al zijn getroffen, dat gelet op de waar-P™
schijnlijke ontwikkelingen voor wat!eic
betreft de doorvoerstromingen, jePee
niet noodzakelijkerwijs je investerin-|10£
gen hoeft af te leiden naar België",
Met andere woorden: er is een veilig-ers
heidsbeleid denkbaar dat niet uit-V
gaat van de 500.000 ton-grens en datPJ?
het Nederlandse LPG-bedrijfslevenP
een gezonde concurrentiepositie!101
geeft. In dat verband moet je je vol-[eo1
gens Van der Doef afvragen wat[ur
maatschappelijk wenselijk is, waar-Jar
bij hij er overigens de nadruk op legtre
dat je je veiligheidsnormen sowiesoPei
niet moet laten vallen. Het gaat hemP01
slechts om een evenwicht tussen alle[sr
meespelende factoren.
De tijd is voor zo'n afweging rijp, nu0
LPG volgens hem wat zakelijker^
wordt beoordeeld en niet meer op eent
„ahgstige, krampachtige wijze dier
ook in de PvdA opgeld heeft ge-p
daan". Daartegenover staat dat e
wat meer nagedacht zou moeten w
den over de gevaarsaspecten van het
kleinschalig LPG-gebruik. Daarop
zou vooral volksgezondheid en mi
lieu zich moeten richten: men heeft
de instrumenten daarvoor en zou d
moeten gebruiken, in plaats van p
gingen te doen die „fijnmaziger stro
men" te beinvloeden door aan de
hoofdstroom te zitten, zoals Van der
Doef zegt.
Kier
Terug naar het overheidsbeleid.
Moet, zoals in Zeeland wel gehoord
wordt, het concentratiebeleid van
de overheid overeind blijven, maar
dan gericht op Zeeland? Van der
Doef vindt dat te ver gaan. Hij wil de
deur voor Rotterdam op een kier
houden en toekomstige ontwikke
lingen niet nu al frustreren, vooral
gezien de behoeften van de chemi
sche industrie: „Rotterdam moet
straks géén dichte deur vinden".
Inmiddels is, het is al gezegd, het
Shell-BP-project voorlopig van de
baan. Van der Doef: „Het probleem
in Rotterdam was dat de partij, de
PvdA, zich zo op LPG en de bezwaren
ertegen had geconcentreerd, dat dat
ongetwijfeld z'n gevolgen voor de
gang van zaken heeft gehad, In Zee
land is de besluitvorming sneller, en
realistischer verlopen..."
PZC/provincie
Opslagtanks op het terrein van Eurogas.