Man die boete wilde uitzitten slaags met Vlissingse politie Dulbtoefe ramen? Ernstig ongeluk bij bevrijdingsmars Uw Gasbedrijf adviseert ril Van derDoef: voorbeeld slechte aanpak overheid AANKLACHT WEGENS MISHANDELING DOOR AGENTEN Biervliet bereidt viering 800 jaar stad voor Thema-avond risico's Ipg DINSDAG 2 NOVEMBER 1982 VLISSINGEN - De Vlissingse politie heeft in de nacht van zondag op maandag alle moeite moeten doen om een man buiten het bureau te houden, die was gekomen om een onbetaalde verkeersboete uit te zitten. Hoe heftiger hem de deur werd gewezen, omdat hij niet vermeld stond op het opsporingsregister, des te dringender hield hij aan, zijn straf van drie dagen te mogen uitzitten. De Vlissinger, J. C. de Winter (29), zegt pijn in zijn rug, gescheurde kleding en hevige verontwaardi ging te hebben overgehouden aan deze schermutselingen en heeft maandagmiddag een aanklacht ingediend wegens mishandeling. De politic zegt de zaak nog in onderzoek te hebben en spreekt van een groot misverstand, dat tot volle tevredenheid is opgelost. De Vlissinger was in de stelligste over tuiging welkom te zijn op het bureau, omdat hij zondagavond om ongeveer zeven uur had opgebeld met de vraag, of hij zich kon melden voor zijn straf, zodat hij die tenminste achter de rug zou hebben. Hij had namelijk een brief gekregen van de rechtbank, dat hij een gevangenisstraf van drie dagen moest uitzitten, omdat hij zijn boete niet had betaald. ..Dan kan ik wel wachten tot de politie mij op straat oppakt, maar ik weet lie ver waaraan ik toe ben. zodat ik bijvoor beeld ook rekening kan houden met mijn afspraken. Tja, dan bel ik niet naar Middelburg of Goes, maar naar het poli tiebureau van mijn eigen woonplaats om te informeren hoe dat gaat en of ik onmiddellijk kan komen", vertelt De Automobilist gewond bij aanrijding GOES - De automobilist M. H. uit Kruiningcn is maandagmiddag om streeks 17.40 uur licht gewond geraakt, toen een autobus bestuurd door C. K. uit Wemeldinge tegen zijn wagen bot ste. Dit gebeurde op de Van de Spiegel straat te Goes ter hoogte van Ocken- burgh. Op het moment van de botsing stond de auto van H. stil. Dit merkte K. te laat. waardoor een botsing onvermij delijk was. Het slachtoffer moest met buikklachten worden vervoerd naar het Bergzichtziekenhuis te Goes. Zijn auto werd weggesleept. Winter. Hij kreeg naar zijn zeggen te horen, dat hij zijn afspraken maar moest afzeggen en dan welkom was. „Nou, dat heb ik eerst gedaan", aldus De Winter. Nadien belde de politie vol gens hem echter terug met de medede ling, dat men niet meer lastig gevallen wilde worden met allerlei telefoontjes. Anders zou de PTT de lijn afsluiten. De Winter ging daarop naar naar het poli tiebureau om opheldering te vragen daarover en zich te melden voor zijn straf. „Het was mij toegezegd. Daarvoor had ik afspraken afgezegd Dan wil ik echter ook. dat de ander zich houdt aan beloften", zo verklaart De Winter zijn hardnekkig aanhouden. De Winter werd. volgens zijn lezing van het gebeuren, binnen tien minuten bui ten de deur gezet. Toen hij zich niet ver wijderde werd er volgens hem vuurwerk aangestoken en vanuit het raam naar hem gegooid. „He; begin je nou nog te schieten ook", zou hem zijn verweten. „Toen gingen zij echter te ver, want ik ben helemaal niet iemand die vecht en zal zeker niet met vuurwapens lopen. Ze wilden mij duidelijk provoceren en kwaad maken", zegt hij verontwaar digd. Later kwamen enkele agenten naar buiten. „Een van hen bracht mij weer binnen, waar hij me sloeg en schopte", vertelt De Winter. Hij zegt daaraan geen verwondingen te hebben overge houden, maar wel geschokt te zijn door de manier waarop hij is aangepakt. „Misschien is de eerste agent, die hem aan de lijn kreeg, een beetje kortzichtig geweest en heeft hij niet goed nageke ken of er een arrestatiebevel was", ver onderstelt de politie in een eerste reac tie. „Als dat wel was gedaan, dan was er misschien helemaal niets gebeurd ver der". Maar het komt nooit voor, dat ie mand zich komt melden om een straf uit te zitten. Het was de eerste keer. dat wij zoiets meemaken", aldus een poli tiewoordvoerder. Hjj zegt overigens toch wel enig begrip te hebben voor de vasthoudendheid van de Vlissinger. „Hij had namelijk te voren een telefonische afspraak ge maakt. Maar ja, hij stond niet in het opsporingsregister en dan kun je ie mand niet vasthouden. Dat kun je niet verantwoorden tegenover justitie en dat is hem ook meegedeeld", aldus de woordvoerder. „Een misverstand, dat kan ik best be grijpen". zegt de heer De Winter. „Wy zijn allemaal mensen en kunnen alle maal fouten maken. Het gaat nuj echter om de manier, waarop is geprobeerd my het een en ander duidelijk te ma ken. De politie heeft my maandag in derdaad verteld dat er sprake is ge weest van een misverstand en probeer de my te sussen. Van my wordt beleefd heid verwacht, dan mag ik dat ook van de politie verwachten. Maar excuses zyn rruj niet aangeboden. Ik heb aangif te gedaan, in het by zijn van een getuige. Mijn aanklacht is opgeschreven en zou verder nog worden onderzocht. Ik heb nog niets ondertekend, want dat is my niet gevraagd, maar die aanklacht handhaaf ik, want ik wil het er niet zo maar by laten zitten", aldus De Winter. De schermutselingen met de politie hebben volgens hem tot bijna half zes maandagochtend geduurd. (ADVERTENTIE) Er gaat heel wat warmte verloren soms. Zonde van het gas dat u voor niets verstookt. Misschien zijn dubbele ramen de oplossing. Ook voor u? Informeert u eens bij uw Gasbedrijf. Dit isccn publicatie van dein VEG1N samenwerkende Gasbedrijven I1 (Van onze Haagse redacteur DEN HAAG - „Toegegeven. Dit is één van de voorbeelden waarin de over heid slecht beleid heeft gevoerd. Dat geldt voor de mensen die er lang gezeten hebben maar ook, en ook dat geef ik toe, voor degenen die er slechts korte tijd waren. Het LPG-beleid, dat is een voorbeeld van een wijze waarop de overheid niet met het bedrijfsleven moet omgaan". Jaap van der Doef, op dit moment Tweede Kamerlid voor de Partij van de Arbeid, raakt in ieder geval niet vrolijk gestemd wanneer de doortastendheid die het rijk in de afgelopen jaren voor wat het LPG-beleid aan de dag heeft gelegd eens nader wordt bekeken. Zo er al sprake was van een beleid, dan in ieder geval één dat niet uitmuntte door duidelijkheid en visie en vaak achter de feiten moest aanhobbelen. Van der Doef is daar vooreen beperk te periode mede verantwoordeiyk voor: in het tweede kabinet-Van Agt was hy staatssecretaris op verkeer en waterstaat met het LPG-beleid in z'n portefeuille. Verder dan enige ge sprekken op ambtelyk niveau is het niet gekomen, mede door de snelle kabinetscrisis. Moeizame gesprek ken overigens, vanwege het feit dat ministeries als verkeer en waterstaat (transport), economische zaken (be drijfsleven) en volksgezondheid en milieu (veiligheid) in deze zaak vol strekt verschillende heren dienen. En het beleid dat daaruit voortkomt dus per definitie een compromis is dat alleen kan worden begrepen wan neer de strijd der departementen als uitgangspunt wordt genomen, en even voorbij wordt gegaan aan wat zich buiten de ministeries aan reali teit aandient. Hoe ziet dat regeringsbeleid er, kort geschetst uit? Alle kaarten waren op de bouw van één grote LPG-terminal van Shell en BP in Rynmond gezet. Echter, ook Eurogas bouwde er in het Sloegebied eentje, en eerder. Het rijk heeft dat laatste, en dat blykt uit een in augustus aan de Tweede Kamer gezonde notitie, met moeite geslikt, maar zou nog steeds liever Rijnmond de voorkeur geven. Shell en BP heb ben van die plannen afgezien, mede op grond van de minstens gehalveer de afzetverwachtingen -bovendien gebruiken de twee energiegiganten nu Eurogas voor hun LPG-behoefte. „Die kunnen zich aardig redden", zegt Van der Doef. Als veiligheidseis, vooral op aan drang van volksgezondheid en mi lieu tot stand gekomen, houdt het rijk echter vast aan de aanleg van een pypleiding voor de doorvoer van LPG naar het achterland. Tenmin ste, als het transport per binnen- vaarttanker groter zal zijn dan 500.000 ton per jaar. Totale kosten, indien er een pyp naar Duitsland komt, worden door Van der Doef op 200 a 300 miljoen geschet. Om aanleg nu te verwachten is dan ook vol strekt ireëel, zeggen het bedryfsleven en bijvoorbeeld ook GS van Zeeland. Maar inmiddels is die 500.000 ton- grens in augustus nogmaals beves tigd. Arbitrair Van der Doef is er niet erg over te spreken: „Ik zie niet goed in hoe zo'n betrekkelijk arbitrair gegeven als absoluut, bijna wiskundig getal ge handhaafd kan blijven". En later: „Die grens van 500.000 ton is volgens het bedrijfsleven irreëel, men spreekt over een veelvoud ervan waarbinnen exploitatie van zo'n pijpleiding rendabel wordt. Wel, dat wil ik best aannemen". Daarom ook maakt met name Euro gas enig misbaar over het handhaven van die norm, stellend dat nieuwe in vesteringen er door tegengehouden worden. Van der Doef denkt dat dat op dit moment nog wel meevalt: „Ik heb niet de indruk dat die grens van 500.000 ton nu al investeringen en transport frustreert. Dat kan echter later wél gebeuren..." Hij üjkt de overtuiging te hebben dat die norm straks minder heilig zal bhj ken te zyn dan het rijk nu voorspiegelt, maar geeft toe dat een bedrijf op die ver wachtingen moeilyk zyn investe ringspolitiek kan baseren. Hoe lang biyft de half miljoen-ton grens haar schaduw echter over de markt werpen? In ieder geval totdat de onder de rijks planologische com missie vallende commissie-Hellinga haar definitieve LPG-integraalstu- die zal hebben voltooid, en die ver taald is in beleid. Van der Doef vindt dat Hellinga c.s. enig tempo moeten ontwikkelen in die zin dat het huidig interim-LPG-beleid van de overheid al betrekkelyk snel in het volgend jaar kan worden vervangen door ccn definitief beleid, op wettelyke regels gegrondvest. De oud-staatssecretaris verwaent dat de integraal-studie het arbitraire karakter van de pijpleidingeis zal aantonen en dat zal blijken dat ook op andere manier een veilig trans port te bewerkstelligen valt. Van der Doef denkt daarbij aan betere bin- nenvaarttankers -onderwerp van een studie in opdracht van volksgezond heid en milieu- een geoptimaliseerde veiligheid binnen de terminals zelf en een betere verkeersbegeleiding van de scheepvaart. Zijn voorkeur gaat echter op de langere termijn ook uit naar transport via een pypleidingen- systeem, de „relatief meest veilige methode", zegt hy.„Die pijpleiding, die schrap ik niet". Antwerpen Hét grote probleem voor Nederland wordt op dit moment gevormd door concurrentie vanuit België, waar met name bij Antwerpen snel aan LPG-terminals wordt gebouwd en Nederland forse concurrentie wordt aangedaan. LPG-transport, waar voor Nederland strenge eisen wil hanteren, mag naar België vrijwi ongereglementeerd verlopen én, ds is het wrange, dat geschiedt via tp"1 Westerschelde: het 'Gat' van Anr werpen. tëjf De dreiging is des te groter: Nedefc land kan door zichzelf uit de markt prijzen haar aandeel op de LPqs markt verliezen. Van der Doef zoj.j0 dat betreuren, mede gezien de aai trekkeiyke kanten van LPG-doo|ST voer voor de Nederlandse economisuu Van der Doef: „Het wordt natuurliji)E wél dringend tijd dat we met Belgf»^ tot zaken kunnen komen". En enigfpg zins dreigend: „We moeten voor oier. szelf een betere onderhandelingss^ tuatie scheppen. Het probleem is: w^§ j zijn de vragende party, maar als deantl situatie voortduurt is het wel bijzon der zuur als je in Belgie de bouw vaj^, terminals tot stand ziet komen m&v0 Nederlandse participanten, en j krijgt wél de doorvoer over je groncjjy, gebied, maar niet de havenactiviteit, ten. Dan draag je wél de risico's -da., is byzonder zuur, en ongewenst". v J Wat is de oplossing? Wellicht die bt., tere tankers en verkeersbegeleidingr waarvoor de commissie-Hellinga mogelykheden zal aangeven. VajL, der Doef: „Ik sluit niet uit dat er zc?., veel voorzieningen te treffen zyn al zyn getroffen, dat gelet op de waaw schynlijke ontwikkelingen voor wel betreft de doorvoerstromingen, fj: niet noodzakelijkerwys je investeriK gen hoeft af te leiden naar Belgiéïj- Met andere woorden: er is een veilig heidsbeleid denkbaar dat niet ulw gaat van de 500.000 ton-grens en da, het Nederlandse LPG-bedrijfsleve;, een gezonde concurrentiepositÉ geeft. In dat verband moet je je vol gens Van der Doef afvragen wat maatschappelyk wenselijk is, waaf^1 bij hij er overigens de nadruk op leg^, dat je je veiligheidsnormen sowiesc niet moet laten vallen. Het gaat heif slechts om een evenwicht tussen aU|T(- meespelende factoren. De tyd is voor zo'n afweging rijp, nL LPG volgens hem wat zakelykC. wordt beoordeeld en niet meer op eefH „angstige, krampachtige wyze dit ook in de PvdA opgeld heeft gee daan". Daartegenover staat dat &IN wat meer naged acht zou moeten wol den over de gevaarsaspecten van hefcg kleinschalig LPG-gebruik. Daaroj zou vooral volksgezondheid en mï lieu zich moeten richten: men heeffg' de instrumenten daarvoor en zou dit, moeten gebruiken, in plaats van pa,,,, gingen te doen die „fijnmaziger strek,,, men" te beïnvloeden door aan dC, hoofdstroom te zitten, zoals Van deL\, Doef zegt. gj Kier frlb liw: Jaap van der Doef Terug naar het overheidsbeleid: Sc Moet, zoals in Zeeland wel gehoordSSi wordt, het concentratiebeleid vaij2.31 de overheid overeind blijven, maade i dan gericht op Zeeland? Van deijtSI Doef vindt dat te ver gaan. Hij wil de es deur voor Rotterdam op een kieren; houden en toekomstige ontwikke&U lingen niet nu al frustreren, vooralpe gezien de behoeften van de chemi-(t'i sche industrie: „Rotterdam moet straks géén dichte deur vinden". Inmiddels is. het is al gezegd. hetf"( Shell-BP-project voorlopig van de baan. Van der Doef: „Het probleemfl.u in Rotterdam was dat de party, defon, PvdA. zich zo op LPG en de bezwaren)d ertegen had geconcentreerd, dat dat hu ongetwyfeld z'n gevolgen voor dej- M gang van zaken heeft gehad. In Zee-P?' land is de besluitvorming sneller, enj1? realistischer verlopen..." U|a BIERVLIET - In Biervliet zijn de voor bereidingen begonnen voor de viering van 800 jaar stad op 12, 13 en 14 mei volgend jaar. Het feest wordt gecombi neerd met de jubileumfestiviteiten van de harmonie Willem Beukelszoon, die 25 jaar bestaat. Het Geuzencomité, centrale instantie by de organisatie, heeft inmiddels circa 30 verenigingen, wyken en instellingen benaderd met een verzoek om mede werking. Een historische optocht moet één van de hoogtepunten worden van het feest Daarnaast wordt er gedacht aan een zeskamp, een tentoonstelling en kinderspelen. Het 'stadsjubileum' zal worden opgeluisterd door de familie Van Biervliet, die oom in '73 een reünie hield in het Geuzenstadje. VLISSINGEN - De Vlissingse werkgroep 'LPG en andere gevaar lijke stoffen' houdt donderdag vanaf 20.00 uur een thema-avond over de aanvoer, opslag en door voer van vloeibaar gas in Zeeland en in Vlissingen in het bijzonder, in het welzijnscentrum Bachten Komme. Het is volgens de organi satoren de bedoeling om objectie ve informatie te geven aan de Vlis singse bevolking en andere be langstellenden over de gevaren die kunnen ontstaan en welke maatregelen nodig zijn voor een veilige behandeling van lpg. Voor de discussie zijn uitgenodigd, de Tweede Kamerleden J. C. Th. van der Doef (PvdA), H. Eversdyk (CDA) en A. J. te Velthuis (WD), de gedeputeerde J. P. Boersma (PvdA), de Vlissingse wethouder W. Wisse (PvdA) en medewerkers van TNO en IMGO. De werkgroep is in het leven geroe pen door de Vlissingse wljkcomi- té's en uitgebreid met verschillen de andere organisaties, zoals de Vereniging Milieuhygiëne Zeeland (VMZ). Zij menen dat de tyd rijp is voor een dergelijke informatie avond, gezien de verontrusting over de risico's van het transport van lpg bij de Vlissingse bevolking. „Die is tydens eerdere by eenkom sten duidelyk naar voren geko men", aldus P. Gillissen van de stichting Opbouwwerk Vlissingen. Daarby is volgens de organisatoren ook gebleken, dat by de bevolking niet goed duidelyk is in hoeverre er risico's bestaan. De avond begint met twee inleidin gen. J. van der Schaaf van de Orga nisatie voor toegepast natuurwe tenschappelijk onderzoek (TNO) en H. Jacobs van het Instituut voor Maatschappelyk Gericht Onder zoek (IMGO) geven daarin hun vi sie op de risico's. Vervolgens wor den twee video-programma's ge toond. nameiyk 'Ship Shore Inter face' van Dow Chemical, over de aanlanding van lpg en 'Handling LPG emergencies' van de brand weer in Den Haag. over mogelyke gevolgen van een ongeval. De avond wordt afgesloten met een discussie onder leiding van H. Ban- nink van de werkgroep lpg en de VMZ. aan de hand van verschillen de stellingen. Deze zyn ingediend door de inleiders en andere deskun digen uit de regio en kunnen door het publiek worden gekozen. HOOFDPLAAT - De negende Canade se bevrijdingsmars van Hoofdplaat naar Knokke, die maandag werd gelo pen, werd tegen de middag opge schrikt door een ernstig verkeersonge luk bij Oostburg. Een begeleidende jeep, bestuurd door P. V. uit Knokke, kwam op de kruising bij de watertoren in botsing met een vrachtwagen. Twee van de inzittenden van de jeep, C. D. en H. V. uit Knokke, moesten zwaarge wond naar het Sint Antoniuszieken- huis worden overgebracht. Volgens chirurg J. de Blok is er geen sprake van Eén van de gewonden zal voorlopig nog in het Oostburgse ziekenhuis moeten bly ven omdat hij er te erg aan toe is om vervoerd te worden. De rest van de mars verliep zonder incidenten. Om ne gen uur vertrokken ruim vyftienhon- derd wandelaars uit Hoofdplaat voor de 33 kilometer lange tocht naar Knokke. Ze werden uitgeleide gedaan door een groep Hoofdplaatse schoolkinderen en de Canadese Pipes and Drums. De bevrijdingsmars vormt een hoogte punt van de jaarlijkse bevrijdingsweek die wordt georganiseerd door Cnoc is Ier, de heemkundige kring van Knokke. Volgens voorlopige tellingen was het aantal deelnemers weer iets groter dan in voorgaande jaren. Vooral veel Belgen namen deel aan de tocht. In België had men gisteren een vrije dag in verband met het feest van Allerheiligen. Om half tien was er een korte plechtigheid by het Oorlogsmonument in de Faulina- polder. Een groep Canadese militairen en een aantal genodigden woonden daar de kranslegging by door vertegen woordigers van de heemkundige krin gen van Knokke en West-Zeeuwsch- Vlaanderen. The last Post G. Cockuyt uit Hoofdplaat speelde The Last Post en de Canadese Pipers brach ten een hymne ten gehore. De heer A. Dhondt voorzitter van Cnoc is Ier, en G. van Vooren secretaris van de West- Zeeuws-Vlaamse heemkundige kring, hielden een korte toespraak waarin zij de bevrijding herdachten. Voor het eerst in de geschiedenis van de bevrij dingsmars waren er dit jaar negen oud- strijders aanwezig van de drie Canade se regimenten die in 1944 zijn geland. De Highland Light Infantry of Canada, de North Nova Scotia Highlanders en de Stromont Dundas and Glenngary Highlanders begonnen achtendertig jaar geleden bij Hoofdplaat de bevrij ding van West-Zeeuwsch-Vlaanderen. De oud-strijders legden ook kransen bij het monument. Burgemeester C. T. Spijkerboer verte genwoordigde de gemeente Oostburg. Oud-wethouder G. Claeys, die in de oor log in het verzet actief was, bevond zich eveneens in het gezelschap. Na afloop van de plechtigheid werd er koffie ge dronken in Hoofdplaat. J. van den Ameele, voorzitter van de Hoofdplaatse dorpsraad, bood daar aan de Canadese oud-strijder Whiteside een fotoboek over West-Zeeuwsch-Vlaanderen aan. De heer Whiteside raakte in 1944 zwaar gewond bij de bouw van een brug het Leopoldkanaal. Om twaalf uur kwa men de Canadese Engeneers met Pipes and Drums in Oostburg aan. Voor de wandelaars was er een EHBO-post in gericht in de sporthal. Op het ge meentehuis werd een receptie gehou den. De genodigden konden een lunch- gebruiken by 'Chez René' op de Markt. Om 13.15 uur Om 13.15 uur begon het tweede gedeel te van de mars. Via Zuidzande, Retran- cbement en het Hazegras ging het nu aan op Knokke. Onderweg was er nog een EHBO-post ingericht. Rond vier uur kwam men aan in de wijk Oost hoek te Knokke, waar men zich via de Zoutelaan onder politiebegeleiding naar het monument bij het gemeente huis begaf. Naar een kranslegging on der een défiléplaats op het Verwee- plein voor het gemeentehuis. Daarna werden de Canadezen en genodigden waaronder de burgemeesters van Sluis en Aardenburg op het stadhuis ontvangen. De negende Canadese bevrijdingsmars trok weer meer deelnemers dan in voorgaande jaren

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 16