AKKOORD nieuwe bezuinigingen op overheidsuitgaven recht op weerwoord voor luisteraar en kijker cda en vvd willen aantal ambtenaren fors verminderen koopkrachtontwikkeling instemming met regeerakkoord geen bindend oordeel kamer over de kruisraket navordering WOENSDAG 27 OKTOBER 1982 PZC/opinie en achtergrond (Van onze parlementaire redactie) De nieuwe coalitie van CDA en WD wil in vier jaar tijd komen tot een aanzienlijke vermindering van het aantal ambtenaren. Het nieuwe kabinet zal via een systematisch beleid het aantal ambtenaren bij het rijk en lagere overheden met jaarlijks minstens 1 procent verminderen. Dat komt neer op een verlies van zo'n 30.000 volledige arbeidsplaatsen. De beperking zal worden doorgevoerd door middel van een gehele of gedeelte lijke vacaturestop. Zoveel mogelijk zal de vermindering voorts gepaard gaan met de invoering van deeltijdbanen, zo dat het beschikbare aantal uren over zoveel mogelijk mensen wordt ge spreid. Politie, defensie en de belasting dienst worden bij deze maatregel bui ten beschouwing gelaten. De vermindering van het aantal ar beidsplaatsen bij de overheid is een van de meest in het oog springende wijzigin gen in het regeerakkoord. Hiertoe werd formeel dinsdagochtend besloten, na dat de partijen elkaar maandagavond dicht genaderd waren. De nieuwe coali tie vindt de vermindering nodig om op deze wijze te komen tot stroomlijning van de overheid, privatisering, decen tralisatie en vermindering van over heidsbemoeienis. De onderhandelaars bereikten verder tijdens en na het weekeinde overeen stemming over een aantal sociaal-eco nomische voorstellen: - de inflatiecorrectie (de vergoeding in de belastingen voor de inflatie) zal per 1 januari voor 80 procent doorgaan; - de solidariteitshefflng wordt op die datum geschrapt; - de btw wordt niet verhoogd; - de be lastingvrije voet voor alle categoriën zal niet worden gewijzigd; - de premiegrens voor de volksverze- Een kabinet van CDA en WD legt zich niet bij voorbaat neer bij een eventuele afwijzing door de Tweede Kamer van actieve voor bereidingen voor de plaatsing van kruisraketten in ons land. Dat blijkt uit een wijziging van het ontwerp-regeerakkoord, waar over Lubbers en Nijpels dinsdag overeenstemming bereikten. In het eerste ontwerp stond dat een regeringsbeslissing over de te ne men operationele maatregelen niet zou worden uitgevoerddan na dat is gebleken dat de Staten-Ge- neraal tegen die beslissing geen be zwaar heeft". De nieuwe tekst luidt: „...dan nadat is gebleken dat de Tweede Kamer in de gelegen heid is geweest zich daarover uit te spreken". Door die wijziging in de tekst houdt het te vormen kabinet de mogelijk heid open om een eventuele afwij zende motie van een meerderheid in de Tweede Kamer (bijvoorbeeld van de linkse partijen plus een aan tal leden van het CDA) naast zich neer te leggen. De kem van de kemwapenpara- graaf is ongewijzigd gebleven. Ne derland gaat door met de voorbe reidingen. zonder een principebe sluit te nemen over het al dan met plaatsen van 48 kruisraketten. Voor dat besluit zal een defensieno ta die vóór september 1983 moet verschijnen als „ijkpunt" dienen. In het nieuwe ontwerp-akkoord wordt vastgehouden aan een groei van de defensie-uitgaven met twee procent per jaar. keringen wordt verhoogd tot 61.150. - de overheid zal nog eens ruim 1,2 mil jard bezuinigen op de begroting voor 1983; en - de belastingaftrek voor bejaarden en gehandicapten blijft ongewijzigd Over dit laatste pakket maatregelen bleken CDA en WD het dinsdag in de Tweede Kamer eens te zijn. Samen dienden deze fracties een motie in, waarin er bij het demissionaire kabinet op werd aangedrongen de belastingta bellen met deze wijzigingen voor ogen aan te passen. Hoewel de motie niet door de Kamer werd aanvaard. (61 stemmen voor, 62 tegen) zal minister Van der Stee (financiën) hem toch uit voeren, omdat geen enkele andere mo tie voldoende steun kreeg. gat Het voorstel van CD A en WD betekent dat het kabinet volgend jaar begint met een 'gat' van zo'n 500 miljoen, vanwege het niet doorgaan van de btw-verhoging. Door aanvullende be zuinigingen op de begrotingen is hier in inmiddels voorzien. Volgens CDA- woordvoerder Van Amelsvoort is dit 'gat' aanvaardbaar indien daardoor het overleg met de sociale partners tot stand kan komen. Van Amelsvoort stelde verder voor om de sociale fondsen minder snel dan voorzien was te vergroten. Deze vertra ging leidt tot een lichte verbetering in de lasten voor de verschillende inko mensgroepen. Overigens leidt het CDA-WD-voorstel verhoudingsgewijs tot een verslechtering voor de hoogste inkomen en een lichte verbetering voor de lagere inkomens. onderwijzers Het onderwijzend personeel zal daar naast in 1983 nog eens 1,65 procent moeten inleveren als bijdrage in de be zuinigingen op de departementale be groting van onderwijs en wetenschap pen. De onderhandelaars tekenen hier bij echter aan dat dergelijke sectorale extra bezuinigingen in de toekomst niet meer dienen voor te komen. De coalitie wil voorts de mogelijkheden voor het inzetten van werkloze onder wijsgevenden, als extra boven het vast gestelde aantal leerkrachten, verrui men. Deze tijdelijke inschakeling met behoud van uitkering zal geschieden op basis van vrijwilligheid en zoveel moge lijk in deeltijd Er zal geprobeerd wor den om te komen tot een definitieve wij ziging van de betrokken wetten en an dere regels. Bij de voorgenomen vermindering van bet aantal ambtenaren worden politie en belastingdienst buiten beschou wing gelaten omdat het nieuwe kabi net de criminaliteit wil terugdringen en de belastingfraude wil tegengaan. Bij defensie wordt een zelfstandig per soneelsbeleid gevoerd. Door jaarlijks zo'n 7000 arbeidsplaat sen bij rijk, provincies en gemeenten te schrappen wil het nieuwe kabinet al in 1984 vier miljard bezuinigen. Dat be drag loopt in 1986 op tot 12 miljard. Hierbij gaat de coalitie uit van een jaar lijkse loonmatiging van twee procent in het bedrijfsleven. Via de koppelingen werkt deze matiging ook door in de overheidssalarissen. De gerealiseerde besparing zal voor de helft beschouwd worden als invulling van de noodzakelijke bezuiniging op de arbeidsvoorwaarden in de collectieve sector (zes miljard). Voor de andere helft wordt het gezien als een bezuini ging op de begroting. Aan het totaal bedrag aan bezuinigingen mag voorts niet getornd worden, wel aan de wijze van invulling. Daarover zal nog met de bonden van overheidspersoneel over leg worden gevoerd. Onder voorzitterschap van Ruud Lubbers (ml vergaderde de CDA-fractie dinsdagavond over het bereikte regeeraccoord. Links van de heer Lubbers, minister van landbouw De Koning en rechts minister van onderwijs in het huidige demissionaire kabinet. Deetman. Het nieuwe kabinet wil in 1983 nog eens ruim f 1,2 miljard bezuinigen op de overheidsuitgaven. Op deze wij ze ontkomt de coalitie aan een door het vorige kabinet voorgestelde verho ging van de btw-tarieven met 1 pro cent. De nieuwe bezuinigingen zullen voor een deel al gelden als invulling van de voorgenomen bezuinigingen op de rijksbegroting. Een groot deel van de nieuwe besparin gen hebben de onderhandelaars gevon den door lastenverzwaringen. Het pak ket bevat: - een verschuiving van het woning bouwprogramma en verhoging woon lasten: 300 miljoen; - verlaging uitkeringen voor werkloze jongeren: 150 miljoen; - extra terugtrekking rijksbijdragen so ciale fondsen: 200 miljoen; - tolheffing rijkswegen: 85 miljoen; - beperking uitkeringen gemeente- en provinciefonds: 140 miljoen; - verhoging leerlingenschaal: 225 mil joen; - beperking uitgaven landinrichting, aankoop gronden en aanleg" riolerin gen: 25 mftjoen; - hogere toerekening contributie voor de Verenigde Naties aan ontwikke lingssamenwerking: 20 miljoen; - lagere statistische correctie en beper king stuwmeer ontwikkelingssamen werking: 120 miljoen; en - verhoging budget voor ontwikke lingssamenwerking als compensatie voorlagere kapitaalmarktleningen: -50 miljoen. Deze bezuinigingen komen in de plaats van de door het vorige kabinet voorge stelde verhoging van beide btw-tarie ven met 1 procent. Daarmee wilde de overheid in totaal f 1.6 miljard binnen halen. Het ontbrekende bedrag denken de onderhandelaars Lubbers (CDA) en Nijpels (WD) te vinden door een ver mindering van het aantal ambtenaren. Blijft er dan nog een tekort over dan wordt, daarvoor een deel van de niet uit gekeerde inflatiecorrectie gebruikt. Naast de voorgenomen „besparing" van 1,6 miljard wil het nieuwe kabinet aanvullende bezuinigingen vinden tot een totaal bedrag van zes miljard in 1986. Daarvoor zal gebruik worden ge maakt van het overzicht dat de sociaal- economische werkgroep in haar rap port heeft voorgesteld. Veel van deze voorstellen komen voort uit de herover wegingsrapporten, die groepen ambte naren de afgelopen jaren hebben voor gesteld. In totaal wil het nieuwe kabinet van 1984 tot 1986 f21 miljard bezuinigen bij de overheid. Naast de al genoemde be zuiniging op de rijksbegroting van f6 miljard, zullen dergelijke bezuinigin gen ook plaatsvinden in de sociale ze kerheid en de salarissen in de collectie ve sector. Volksgezondheid zal voor f3 miljard worden aangeslagen. Hierbij wordt onder meer rekening gehouden met de invoering van een eigen bijdrage voor medicijnen. Doordat in 1983 het kabinet f 13 miljard wil besparen komen de totale bezuini gingen voor de komende vier jaar uit op 34 miljard. Daarbij gaat het kabinet uit van een loonmatiging van twee procent per jaar in het bedrijfsleven. In een kanttekening laten de onderhande laars blijken „nadrukkelijk" aan deze matiging te willen vasthouden. Wat er gebeurt indien het bedrijfsleven niet voldoende matigt, laten zij in het mid den. Hzy ieuwe kabinet zal voorts proberen de lastenverdeling verder te wijzigen. Nog steeds vinden CDA en WD het koopkrachtplaatje ongeschikt, omdat de hoogste inkomens minder inleveren dan de laagste. De verdere verdeling van de lasten zal echter pas gebeuren nadat het kabinet tijdens de komende „adempauze" overlegd heeft met werk gevers en werknemers. Als het kabinet de gedachten van CDA en VVD voor de belastingtabellen voor volgend jaar volgt, houdt dat in dat de laagste inkomens er iets minder op achteruitgaan in koopkracht dan voorzien was in de macro-economische ver kenningen. De hoogste inkomens zullen iets meer achteruitgaan. Minister De Graaf van sociale zaken en werkgelegenheid rekende de kamer dit dinsdagmiddag voor. Uitgaande van 80 procent inflatiecorrectie, het niet doorgaan van de btw, geen wijziging in de belastingvrije sommen, het afschaffen van de solidariteitsheffing en de verhoging van de premie-inkomensgrens tot 61.150 gulden, ziet de koopkracht ontwikkeling er als volgt uit: minimumloon min 3,5 tot min 4 procent minimum 'plus' min 3,5 tot min 4 procent modaal min 4,5 procent twee maal modaal min 4 tot min 4,5 procent vier maal modaal min 1.5 procent Vrolijke fractieleiders in de Tweede KamerNijpels (I) en Lubbers. (Slot van pagina 1) lijke onderhandelingen nodig over de laatste knelpunten. Daarbij ging het vooral over de omvang van de bezuini gingen en over de inflatiecorrectie. Volgens Nijpels zijn de onderhande laars in die besprekingen „een paar keer langs de afgrond gegaan". Hij -vas niettemin „verrast" over de snelheid waarmee uiteindelijk toch overeen stemming is bereikt. Lubbers beaamde dat er stevig onderhandeld is. maar zei geen moment aan de totstandkoming van de coalitie te hebben getwijfeld Na afloop van de CD A-fractie vergade ring noemde Lubbers het regeer-ak- koord „duidelijk verbeterd" ten opzich te van het eerste ontwerp. „Ik heb geen spijt dat we er nog een extra week voor hebben genomen", zei hij. Vooral de duidelijke keuze voor een beleid van 2 procent loonmatiging noemde hij een pluspunt. Over de vraag wat er moet gebeuren bij een tegenvallende tvrijvtmiscj loonmatiging, lopen de meningen van Nijpels en Lubbers overigens uiteen. Nijpels kiest in dat geval duidelijk voor meer bezuinigen (tot 10 miljard per jaar). Lubbers houdt de keuze open tussen extra bezuinigingen, groei van het overheidstekort en een loonmaat regel om de matiging op te leggen. adempauze De al eerder aangekondigde adempau ze op 1 januari gaat door. Minister Van der Stee rekende de Tweede Kamer gis teren al voor dat die adempauze leidt tot een „gat" van enkele honderden miljoenen CDA en WD maken daar van op dit moment geen punt ..De adempauze is het begin van de ver betering van de economie. Dan zijn re kensommen minder belangrijk dan het feit van die nieuwe aanpak", zei Lub bers Terugdringing van het financie ringstekort noemde Lubbers erg be langrijk. maar niet heilig. Hoewel de CDA-fractie gisteravond on- verddead ,ja" zei tegen het ontwerp akkoord. hebben enkele leden voorbe houd gemaakt op onderdelen. Het be kende groepje kernwapenbezwaarden deed dat op de defensieparagraaf, de missionair minister Gardeniers tegen de 3 miljard bezuinigingen op „haar" departement van volksgezondheid en de leden Van Baars en Van der Sanden op hyehpunt van onderwijs Gardeniers heeft hiermee de kandidatuur voor pro longatie van haar functie zo goed als zeker verspeeld. Nijpels toonde zich tevreden met het bereikte akkoord. „Dat komt in rede lijke mate overeen met wat de WD wil". Voor het sociaal-economisch be leid staan drie zaken keihq jj overeind, zei hij: de beperking van het financie ringstekort met 1 procent per jaar, de stabilisering van de lastendruk en de omvang van de bezuinigingen. Die drie punten waren voor hem voorwaarden. (Van onze parlementaire redactie) De Nederlandse tv-kijker en radio luisteraar moet een „recht op weerwoord" krijgen. Dat recht zou in de Omroepwet moeten worden vastge legd. Dat hebben de fractieleiders Lub bers (CDAl en Nijpels (VVD) in de dins dag gepubliceerde herziene versie van het ontwerp-regeerakkoord laten op- Lubbers en Nijpels hebben ook de pas sage aangescherpt over het weren van commerciële, speciaal op ons land ge richte buitenlandse programma's. In de nieuwe versie staat dat „uitsluitend" commerciële programma's worden ge weerd. Dat geldt derhalve niet voor an dere uitzendingen. In het oorspronke lijk ontwerp was dat niet duidelijk gere geld. De bepaling dat de lokale en regionale omroep gefinancierd moeten worden uit verhoging van de omroepbijdragen, indien geen lokale reclame tot stand komt, is door de fractieleiders nu afge zwakt. Er staat nu slechts dat de te ver schijnen Medianota hierover duidelijk heid moet bieden. Lastenverzwaring moet echter „zoveel mogelijk" voorkomen worden Lubbers en Nijpels hebben voorts uit gesproken dat gestreefd zal moeten worden naar een optimale benutting van de kabelnetten, om „leegstand" van die netten te voorkomen. Wijzigingen Behalve de media-paragraaf uit het ontwerp-akkoord van vorige week, zijn door CDA en VVD nog tal van an dere (veelal kleine) wijzigingen in dat akkoord aangebracht. De belangrijk ste daarvan zijn: Bij het opstellen van een nieuwe wet op de gelijke behandeling (tegen discri minatie op grond van o.a seksuele ge aardheid. samenlevingsvormen! zullen de uitgangspunten van het oude voor ontwerp van wet behouden blijven. In het oude akkoord stond slechts dat het voorontwerp zou worden teruggeno men ten behoeve van een nieuwe wet Nieuw in het akkoord is dat er lande lijk gelijke normen moeten komen voor de gemeente-garanties op hypotheken Nu worden die garantie-normen per ge meente afzonderlijk vastgesteld. De in het ontwerp-regeerakkoord opgenomen tijdelijke altrekbaarheid van het groot-onderhoud zal volgens Lubbers en Nijpels alleen mogen gelden voor de tot hoofdbewoning dienende ei gen woning Toegevoegd is ook dat bij de beper king van de individuele huursubsidies geprobeerd zal worden de „echte mini ma' zoveel mogelijk te ontzien. Een nieuw punt in het akkoord is dat gemeenten en provincies voortaan in gelijke mate moeten bezuinigen als de rijksoverheid. de tariefsverhogingen bij het open baar vervoer zullen „mede" gebruikt moeten worden voor verbetering van de kwaliteit van het openbaar vervoer de eigen bijdrage van ziekenayi.ds verzekerden voor medicijnen is nu ook in het ontwerp-akkoord opgenomen; met de uitvoering van het al aange kondigde jeugdwerkplan zal binnen zes maanden begonnen moeten worden. bij de invoering van het sociaal en fiscaal nummer zal de persoonlijke le venssfeer beschermd moeten worden. als niet voldoende geld beschikbaar is, zal niets terecht kunnen komen van de in het ontwerp-akkoord toegezegde maatregelen ter versterking van de des kundigheid van de besturen in het on derwijs (bijvoorbeeld door het oprich ten van regionale organen voor het bij zonder onderwijs! DDe eerste keer leek het nogiax uit een boosaardig sprookje. Dat was een maand geleden, scha ik, de Engelse kranten schreven», over. zoals ze nog altijd over de na weeèn van de Falkland-oorlog schrijven. De ouders van een ge- sneuvelde soldaat hadden en navordering gekregen van 30 pom of zoiets wegens zoekgeraakte nut. taire spullen die aan hun zoon had den toebehoord. Dat het leger hun zoon had zoekgemaakt, voor een tegenwaarde van 30 miljard pond, scheen met aftrekbaar te zijn bijde- ze uitwisseling van schadeposten. De tijd dat ik bij het lezen van zulke berichten in edele colère ontstaken de adrenaline met windkracht 12 door mijn aderen voelde daveren, is al lang voorbij. Een milde glim. lach is tegemvoordig het loon voor zulke berichten Ze zijn zo ver trouwd, ze bewijzen dat de mens door de eeuwen heen zichzelf blijft, een onhandige stoethaspel, geen hersens, geen gevoel, niet eerst even nadenken bij het uitschrijven van zo'n aanmaning tot betalen, of voor alle zekerheid even nachec ken of de betrokken slordervos van een soldaat niet per ongeluk ia ge sneuveld (wat zijn slordigheid al leen maar zou bevestigen), nee, ge woon de volgende lijst van de sta pel nemen en de boete uitschrijven en opsturen. Want zo gaan die din gen. De mens in zijn gedaante als robot, een woord dat de Tsjechi sche schrijver Karei Capek heeft bedacht en dat van het werkwoord 'werken' afkomstig is. En u weet, waar gewerkt wordt, worden fou ten gemaakt, zo simpel ligt dat' kogel De mildheid waarmee ik dit geïso leerde geval bezag (ik kon me de doodschrik van de Britse legerlei ding, om van Margaret Thatcher maar te zwijgen, levendig voorstel len toen zij dit in de krant lazen; 'kunnen we die sergeant-majoor van de administratie niet ontslaan, of anders misschien opknopen?'1 riepen ze ontzet uit), kwam ook voort uit mijn overtuiging dat het allemaal om een onnadenkende, onhandige, administratieve lopen- de-bandhandeling ging, die na elke oorlog wel een of twee keer ge maakt zal worden Zoals er bij ie dere verklaring ook altijd een op roep bij een schattige baby terecht komt, en er eens in de drie maan den een bedrag van f7.823.950 op de postrekening van een groente man wordt bijgeschreven. It's all in the game. In landen als Iran krij gen de ouders van een gefusilleerde politieke tegenstander de rekening gepresenteerd van de kogel waar mee hun zoonis neergeknald,maar TRIJFEL Nico Scheepmaker dat is pure boosaardigheid, een ex tra schop na, een perversiteit, ter wijl het in dat ene geval van die gesneuvelde Britse soldaat om een administratieve onoplettendheid ging, waaruit je geen andere con clusie mag trekken dan dat de mens feilbaar is, en onhandig, en hoogst onnadenkend. kit Maar wat lees ik nu weer op de voorpagina van de Daily Minor van afgelopen maandag? „Zij vochten voor Engeland... nu wor den zg beboet". En in nog grotere letters: FALKLAND HELDEN MOETEN VOOR VERLOREN GE- GANE PLUNJEZAK BETALEN De vrouw van een para van helle bataljon merkte dat er 60 pond was afgetrokken van het traktement van haar 19-jarige man. wiens bes te vriend tijdens de gevechtenopde Falkland Eilanden was gesneu veld. Die 60 pond ongeveer 300 gul den) waren in mindering gebracht, omdat hij een paar windproofs was kwijtgeraakt. Mijn Engelstali ge woordenboeken, inclusief de Webster van 2000 pagina's, weige ren te onthullen wat windproofs zijn (militair geheim wellicht?), maar het zullen wel windbestendt- ge jacks of zoiets zijn geweest. „Maar je gaat in de hitte van de strijd toch niet terug om naar ieder stukje kleding te zoeken!", zet de echtgenote verbitterd. opzet Dit nu blijkt niet een geval op zich zelf te zijn, een misser van een over ijverige administratiepik, want een andere para uit Aldershot schatte dat 75 procent van de militairen die op de Falklands hadden gevochten voor zulke dingen op hun gage ge kort waren. Hijzelf had bijvoor beeld 12 pond moeten betalen voor een weggeraakte broek, hoewel de sergeant na de roemrijke overwin ning op de terugreis naar het en thousiaste moederland gezegd had dat dit toch afgeschreven spullen waren. „We aten. sliepen, deden al les in onze plunjezak. Hij was altyd nat. en tegen de tijd dat de oorlog voorbij was, was een deel ervan al weggerot en stonk hij zo dat hi) toch nooit meer gebruikt had kunnen worden", aldus deze para. Jelfs jongens die gewond zijn geraakte daardoor zonder hun spullen leer den weggevoerd, moeten die nu be talen". En een soldaat van de Royal Artillery vertelde dat ze hun spullen voor een deel hadden moe ten achterlaten voor het legeron derdeel dat hen ktoam aflossen, maaz dat ze in zo slechte staat wa ren, dat ze moesten worden ver brand. Mee terugnemen had dus helemaal geen zin gehad. En wal zegt de foener, die al deze boetes uitdeelde? Het speet hem erg. maar hij handelde op bevel van hoger hand. Dus tochGeen onnadenken de. overijverige vergissing van een administratierobot, maar een wel overwogen maatregel van een ge neraal die bij de parades nog nood zijn slokje is kwijtgeraakt!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 4