investeringen Vlissingen
Zeevalking: 8 miljoen voor dijken
Hoechst dreigt met staken
V rachtwagencombinatie
versperde weg Rilland
Verzoeningspoging in
raad van Aardenburg
Rijk wil Westerscheldeveren overnemen
Belgen gratis per
bus naar weekmarkt
PZC/ provincie
HEKfSt'
almanak
VERWACHTING 13 MILJOEN WAS NIET ZO GEK'
Goederentrein
raakt auto
I europcar
VMZ TEGEN BOUW AMMONIAKTERMINAL:
WOENSDAG 13 OKTOBER 1982
Huur een auto bij Europe;
vlissingen paul krugebsw»
de ammoniakmarkt als een groei
markt, zo legde mr Van Andel uit.
GS van Zeeland achten de komst van
de Hoechst-terminal alleszins aan
vaardbaar uit het oogpunt van veilig
heid: TNO-rapporten ondersteunen die
(Van ome Haagse redacteur)
DEN HAAG - Als Hoechst-Vlissingen te lang in onzekerheid blijft verkeren over de vraag of de
bouw van de ammoniak-terminal in het Sloegebied door kan gaan of niet, zou dat de Duitse
moedermaatschappij „kunnen noodzaken" de investeringen stop te zetten en het project elders te
realiseren. Deze ietwat dreigende taal uitte mr C. van Andel namens Hoechst dinsdag in Den Haag
waar staatsraad dr G. Veringa zich boog over het verzoek van de Vereniging Milieuhygiëne
Zeeland om de door GS van Zeeland aan het bedrijf gegeven vergunningen te schorsen en zo de
bouw van de ammoniakterminal voorlopig onmogelijk te maken. Voor de VMZ spelen de risico's
die in de ogen van de vereniging aanwezig zijn bij de aan- en afvoer van ammoniak per schip de
voornaamste rol, een belangrijker rol dan de twee te bouwen tanks zelf.
Hoechst heeft haar twee nu door de
VMZ bestreden vergunningen op 20 juli
gekregen. Het beroep van de VMZ bete
kent echter dat de al aangevangen
bouw moest worden stilgelegd: van de
in totaal benodigde 40 miljoen aan in
vesteringen was toen 9 miljoen besteed.
Hoechst heeft haast, daar liet mr Van
Andel géén twijfel over bestaan. Hij
vroeg Veringa nog deze week een be
sluit te nemen, zodat -als de voorzitter
van de afdeling geschillen van de Raad
van State het VMZ-verzoek afwijst-
rond 1 november met de bouw kan wor
den begonnen en het nodzakelijke 'be
tonwerk' gereed kan zijn voordat de
winter in al z'n hevigheid aanvangt.
Veringa zag de redelijkheid van het ver
zoek in: hij maakt vrijdag of uitterlijk
volgende week maandag z'n uitspraak
bekend.
Desastreus
Met die haast heeft de VMZ echter wei
nig van doen, want de vereniging is
vooral bang van de risico's die ont
staan door de aan- en afvoer van de
ammoniaktankers over de Wester-
schelde. VMZ-woordvoerder H. Ban-
nink zei dinsdag: „Wanneer zich daar-
buiteb op de Westerschelde en met na
me op de rede van Vlissingen een kri
tieke aanvaring met een ammoniak-
tanker voordoet, dat zal dit desastreu
ze gevolgen kunen hebben wegens ern
stige vergiftigingsverschijnselen bij
een belangrijk deel van de vooral bui
tenshuis vertoevende bevolking".
Dat bracht hem bij z'n twijfels over het
maatschappelijk nut van de Hoechst-
plannen en tot de vraag of dat nut wel
opweegt tegen het feit dat „de bevol
king voornamelijk met de mogelijk na
delige gevolgen ervan zal worden ge
confronteerd".
Terug echter naar de vraag of GS zich in
voldoende mate hebben beziggehou
den met de risico's van aan en afvoer.
GS-wordvoerder L. Minnaar duidde er
op dat de hinderwet weliswaar reke
ning houdt met aspecten van aan- en
afvoer, maar stelde dat die wettelijke
bemoeienis geografisch wordt beperkt:
de vervoersstromen over de Wester
schelde. grotendeels richting Antwer
pen. vallen er volgens hem buiten.
Mr van Andel kwam namens Hoechst
tot eenzelfde conclusie en zag de VMZ
voor het probleem staan dat de vereni
ging niet zozeer bezwaren had tegen de
door GS verleende vergunningen, maar
meer tegen de ontoereikendheid van de
hinderwet, die een vergaande toetsing
van de transport-aspecten niet moge
lijk maakt.
Groei
Hoechst acht de bouw van de ammo
niakterminal van groot belang voor de
Vlissingse vestiging: niet alleen biedt
de terminal een garantie voor de hand
having van de continuïteit, bovendien
kan er op deze manier een vierde pro-
duktiegroep ontstaan en kan er wel
licht aan verdere uitbreiding in de toe
komst worden gedacht. De moeder
maatschappij in Frankfurt beschouwt
AXEL - De stichting Streekcentrum
Axel heeft, in samenwerking met de
plaatselijke horeca en de ambulante
handel, de strijd aangebonden tegen
het teruglopende bezoek van het Belgi
sche kooppubliek aan de zaterdagse
weekmarkt. Voorlopig als proef wor
den inwoners van de Belgische provin
cies Oost- en West-Vlaanderen elke za
terdag met bussen gratis naar Axel
vervoerd. De proef geldt voor vier we
ken; twee daarvan zijn inmiddels
voorbij en volgens secretaris T. W.
Wikkering van het Streekcentrum zijn
de reacties van de ondernemers op het
initiatief positief.
De economische recessie, maar vooral
de twee devaluaties van de Belgische
frank hebben de afgelopen maanden
geleid tot een dalend bezoek vanuit het
Belgische achterland aan weekmark
ten én koopcentra in Zeeuwsch-Vlaan
deren. Die daling was en is vooral merk
baar bij ondernemers in koopcentra als
Hulst, Sluis en Axel, waar de omvang
van het winkelbestand toch voor een
deel is afgestemd op de komst van de
Belgen.
Vorige maand besloot de stichting
Streekcentrum Axel, waarbij het me
rendeel van de plaatselijke winkeliers is
aangesloten, niet met lede ogen te blij
ven toezien hoe de Belgische koper
wegbleef. In samenwerking met de ho-
reca-ondememers en de ambulante
handel werd besloten om als proef ge
durende vier achtereenvolgende zater
dagen in de maand oktober gratis bus
sen van en naar België te laten rijden.
Het gaat daarbij om wekelijks minstens
vier bussen (in totaal zestien over de
gehele proefperiode), die worden inge
zet voor passagiers uit Oost- en West-
Vlaanderen, van Brussel tot Oostende.
De Belgische bezoekers worden in Axel
tot vlakbij de weekmarkt en het koop
centrum gebracht: de bussen worden
geparkeerd op het Szydlowskipfein, het
Hofplein en het Kennedyplein.
Ondernemers
visie. Bovendien zijn erin samenspraak
met het Vlissingse Havenschap nauti
sche maatregelen getroffen en zijn de
eisen uit de verschillende verguningen
voldoende, aldus Minnaar.
En discussie is nog gaande over de
vraag hoe ammoniak in en uit de tanks
moet stromen, om het simpel te zeggen:
via de wand, zoals de bedoeling is. of via
de top, waarvoor de directeur-generaal
voor de milieuhyguene, vaste adviseur
van de Raad van State, een voorkeur
lijkt te hebben. Mr Van Andel echter
benadrukte dat het -en Bannink ont
kende dat op zijn beurt- onmogelijk is
om de 'top'-oplossing te kiezen. Echter,
mocht dit een breekpunt zijn, dan is
Hoechst - bij wijze van uiterste toezeg
ging - bereid om de top-oplossing, in
dien technisch uitvoerbaar, te realise
ren. Hoechst is ook bereid om, uit veilig
heidsoverwegingen. het leidingensys
teem verder te 'compartimenteren',
waardoor het gebied dat in theorie bij
een calamiteit getroffen kan worden,
binnen een straal van 4 kilometer rond
de vestigingm kan worden verkleind.
Dat zijn echter aspecten die een be
langrijker rol gaan spelen wanneer de
bestreden vergunningen in hun totali
teit aan de orde komen, iets dat in deze
zogenaamde 'Kroonprocedure' nog ja
ren kan duren. Nu staat de vraag cen
traal wie er het grootste nadeel lijdt:
De VMZ, wanneer Hoechst de ammo
niakterminal verder mag bouwen en
mag gaan gebruiken, of Hoechst, wan
neer de VMZ haar zin krijgt en de ver
gunningen schorst.
Dr. Veringa zal die knoop binnen enke
le dagen doorhakken.
Er moest dinsdagmiddag een mobiele kraan aan te pas komen om een tegen de vangrail geraakte vrachtwagencombi»
op de rijksweg A-58, vlakbij de Kreekrakbrug, weer in 'mormale positiete krijgen. Het verkeer werd door het ongeval tri
uren ernstig vertraagd.
VERKEER UREN VERTRAAGD
RILLAND - Het wegverkeer door de
hals van Zuid-Beveland, vlakbij de
bruggen over de Schelde-Rijnverbin-
ding, is dinsdagmiddag enkele uren
ernstig vertraagd. Dat kwam door een
ongeval met een vrachtautocombina
tie van een transportbedrijf uit Vogel
waarde, bestuurd door W. F. A. R. uit
Boschkapelle. Persoonlijke ongeval
len deden zich niet voor en de materië
le schade bleef beperkt. Verkeer via
rijksweg A-58 was geruime tijd onmo
gelijk en ook de omleiding via de oude
rijksweg 258 leverde wegens asfalte-
Na afloop van de vierweekse proef
gaan de ondernemers opnieuw aan ta
fel zitten voor een evaluerend gesprek.
Wikkering; „De proef is de eerste twee
weken succesvol verlopen. Of wc met
de gratis bussen doorgaan, is natuur
lijk vooral afhankelijk van de onder
nemers. Die moeten het vervoer uitein
delijk betalen.
De kosten voor de nu geplande zestien
bussen bedragen 80.000 Belgische
frank. De helft daarvan wordt opge
bracht door de ambulante handel (80
deelnemers), een vierde deel door de ho
reca (15 tot 20 deelnemers) en eveneens
een vierde door de winkeliers. De stich
ting Streekcentrum gaat er daarbij
vanuit dat van de honderd leden onge
veer 25 winkeliers belang hebben bij de
komst van het Belgische kooppubliek.
De Axelse weekmarkt, toaar inwoners van de Belgische provincies Oost- en West-
Vlaanderen als proef gratis per bus heen worden gebracht, in het kader van de
strijd tegen het teruglopend bezoek van het Belgische kooppubliek.
AARDENBURG - Burgemeester W. L.
A. Lockefeer en de twee strijdende
groepen in de gemeenteraad van Aar
denburg willen een 'verzoening'. Zo
wel oppositieleider A. J. van der Bliek
(cda) als de wethouders zijn daarvoor
te vinden. Taferelen, zoals die maan
dagavond te zien waren in de extra
raadsvergadering doen niemand goed.
Daar waren zowel burgemeester Loc
kefeer als Van der Bliek en wethouder
R. van de Wijnckel het over eens. Ze
betreurden eensgezind het tumult
rond de toelating van het raadslid A.
Scheppers (lijst Standaert) en het
vroegtijdig vertrek van de regerings
coalitie uit de vergadering.
„Een informeel gesprek met de groep
van vijf is nu hard nodig", zei wethou
der Van de Wijnckel. „Het is in ons aller
belang dat deze toestanden zo snel mo
gelijk uit de wereld worden geholpen.
Na afloop van de vergadering op maan
dag heb ik bij verscheidene mensen van
de oppositie de bereidheid tot zo'n ge
sprek geproefd".
Dat wordt beaamd door oppositieleider
Van der Bliek. „Er moet toch eens ge
praat worden, want dit kan natuurlijk
niet zo", zei hij dinsdagavond. „Deze
pat-stelling moet doorbroken worden".
Hij verklaarde zich met graagte bereid
tot een constructief gesprek met de coa
litie. „Maar ik vind wel, dat het initiatief
voor zo'n overleg moet komen van de
andere groep", voegde Van der Bliek
daaraan toe. „We voelen ons toch wel
een beetje genomen door al die toestan
den. Er zijn dingen gebeurd, die even
moeten bezinken".
Zijn wachten op de handreiking van de
coalitie hoeft, wat wethouder Van de
Wijnckel betreft, niet zo lang te duren.
„We zullen zo snel mogelijk een gesprek
met de raadsminderheid op gang pro
beren te brengen". Dinsdag werd in
Aardenburg het college-overleg gehou
den, waarin ook de gebeurtenissen in de
raadsvergadering aan de orde werden
gesteld. „We hebben, voor het eerst ei
genlijk, een zeer openhartig gesprek ge
had", merkte Van de Wijnckel op over
het college-overleg.
Burgemeester Lockefeer is evenmin ge
lukkig met de huidige verhoudingen in
de raad en binnen het college. „Het is
niet goed dat de verhoudingen zo
scherp zijn", vond hij. „Het wordt als
maar verder gepolariseerd".
Onpartijdig
Lockefeer kondigde aan dat hij met
verscheidene raadsleden een 'infor
meel' gesprek wil hebben over de in
terne verhoudingen. Hij benadrukte
zijn 'onpartijdigheid'. „Ik probeer me
bewust ver weg te houden van het poli
tieke bedrijf', verklaarde hij. „Maar
dan moeten ze me er ook buiten laten".
Dat is volgens hem niet gebeurd. Over
de motie van PvdA, WD en D'66 over
zijn 'partijdige' houding ten aanzien
van wethouder De Ridder heeft hij
geen goed woord over. „Vooral de hou
ding van de VVD verbaast me in hoge
mate. Ze moeten zich niet zo tegen mij
afzetten. Ik neem het de WD hoogst
kwalijk dat ze de PvdA-motie hebben
ondertekend". Dat de brief ook aan de
commissaris van de koningin, dr C.
Boertien, is verstuurd kwalificeerde
hij als 'broodroof. „Ik hoop dat ze te
rugkeren op hun schreden", zei hij over
de WD.
Commissaris van de koningin Boertien
wilde dinsdag geen commentaar geven
op de gang van zaken in Aardenburg.
Hij verklaarde nog geen 'bemiddelings
verzoek' binnen gekregen te hebben.
De commissaris kan ingrijpen in het be
stuur als blijkt dat de gemeenteraad
geen concrete beslissingen meer kan
nemen over bijvoorbeeld bouwaanvra-
gen. Die mogelijkheid is in Aardenburg
aanwezig, omdat de oppositie én de 're
geringscoalitie' momenteel uit vijf
raadsleden bestaan. De toetreding van
het zesde raadslid voor de coalitie werd
maandagavond namelijk opgehouden,
omdat de oppositie tégen stemde. Als
dat twee keer gebeurt kan het bewuste
kandidaat-raadslid A. Scheppers bin
nen zeven dagen een AROB-procedure
beginnen bij de Raad van State.
ringswerkzaamheden problemen
De rijkspolitie, groep Reimer»
had handenvol werk om het rot
met zo min mogelijk vertragingiii
de banen te leiden. Tegen de avondi
het ergste verkeersleed geleden.
Het ongeval gebeurde op de nooti
rijbaan van de A-58, kort na de E
krakbrug. Een met 112 papierrollK
laden vrachtauto met oplegger,ko:
de uit de richting Bergen o
kwam met de wielen in de zachte b
terecht. De chauffeur kon zijn voet
niet meer op de rijbaan krijgen
combinatie kantelde om vcrvt(;
met een slagzij van ruim 30 gn
schuin tegen de vangrail te bela
Daardoor werd de noordelijke ri]b
gelijk versperd. Bij het overeindl
len van de vrachtautocombt
moest ook geruime tijd de zuidelijk
baan, in de richting van F
Zoom, voor het wegverkeer wordt:
gesloten.
De rijkspolitie leidde de automol
ten vroegtijdig om via de oude rijt
258. Daar moest nabij de Kreekrail
het verkeer gebruikmaken van s
baan, omdat er werkzaamheden
den uitgevoerd aan de weg. Deri,'!
litie regelde ter plekke het veite
handbediening. Er ontstonden I
van 4 tot 5 kilometer. Door sneli
pen van de politie en het vlot vers
ren van de gekantelde vrachtauto!
natie (waarvan de lading 'aan b#
bleef) konden de moeilijkheden rei
binnen de perken worden gehouda
ZEEUWSE
Doos
Taal, goede lezer, dat blijft boeien
hoor.
Ter staving van deze inleidende be
wering schetsen we u met plezier
een voorval, dat onlangs plaats
vond in een winkel te Zoutelande.
Een heer uit Duitsland stortte op
gelucht een grote hoeveelheid le
vensmiddelen neer bij de kassa. Je
zag hem kijken hoe hij het vervoer
van zijn leeftocht verder kon orga
niseren. Hij klaarde wat op, toen
htj achter de kassa een lege doos
zag staan, waarin blijkens het op
schrift zonnebloemolie had geze
ten.
,Jst das leer"? wilde hij weten.
De kruidenier keek naar de doos en
antwoordde: „Nee, dat is geen leer.
Dat is karton".
(Van onze Haagse redacteur
DEN HAAG - Zeeland heeft, formeel
gesproken, geen recht op een bedrag
van 13 miljoen, bestemd voor de ver
sterking van de zeeweringen.
Desondanks vindt minister Zeeval
king van verkeer en waterstaat het
niet zo vreemd dat Zeeland, en met na
me waterstaatsgedeputeerde De
Voogd, de indruk heeft gekregen dat er
in 1982 inderdaad een bedrag van 13
miljoen besteed zou mogen worden.
Dat blijkt uit antwoorden van de be
windsman op vragen van de tweede
kamerleden Eversdijk (CDA), Zijlstra
(PvdA), Koning (WDl en Van Rossum
(SGP). Uit Zeevalkings antwoorden
blijkt dat er dit jaar naar alle waar
schijnlijkheid 8 miljoen voor Zeeuwse
dijkversterkingsprojecten besteed zal
worden.
Zeevalking spaart in zijn antwoorden
de kool en de geit, in die zin dat hij met
is getreden in de prestigekwestie die in
middels is ontstaan tussen de al ge
noemde waterstaatsgedeputeerde J de
Voogd en het Zeeuws CDA-kamerlid H.
Eversdijk. De Voogd had het bedrag
van 13 miljoen genoemd als een bedrag
waar Zeeland recht op heeft. Eversdijk
heeft dat - onder meer door partijgeno
ten in provinciale staten vragen te laten
stellen - bestreden op basis van de con
cept-nota van verkeer en waterstaat
waarin een bepaalde verdeelsleutel
voor het voor de dijkversterkingen be
schikbare geld over de betrokken pro
vincies wordt voorgesteld. Het is dezelf
de nota waarin het jaar 1990 als jaar
waarin alle dijken op Deltahoogte ge
bracht zouden zijn om financiële rede
nen is losgelaten.
Zowel De Voogd als Eversdijk worden
in de antwoorden ontzien formeel is er
geen recht op 13 miljoen, maar Zeeval
king heeft er alle bergip voor dat dat in
de provincie, op grond van de in de con
cept-nota gekozen formuleringen, wél
werd gedacht. In die nota wordt name
lijk een bepaalde verdeelsleutel voorge
steld - 15 procent van het totaalbedrag
voor Zeeland - en omgerekend kwam
dat inderdaad op 13 miljoen uit. Er zijn
Zeeland echter, en dat zal op grond van
bovenstaande duidelijk zijn, nooit ex
pliciete toezeggingen door verkeer en
waterstaat gedaan.
Zeevalking geeft overigens aan dat de
verdeelsleutel slechts richtbedragen
oplevert: afhankelijk van de uitvoe
ring van de verschillende dijkverster
kingsprojecten zal niet iedere provin
cie steeds tot op de komma nauwkeu
rig het bedrag krijgen waarop zij vol
gens de systematiek van verkeer en
waterstaat recht heeft. Over een aan
tal jaren gezien zullen de bedragen
wanneer zij gemiddeld worden geno
men overigens wel kloppen.
Zeeland zal eind van dit jaar ongeveer 8
miljoen aan dijkversterkingen besteed
hebben, bestemd voor de versterking
van de dijken van onder meer de water
schappen Hulster-Ambacht en Noord
en Zuid-Beveland, de Boulevards Ban-
kert en Evertsen en de Boulevard De
Ruijter, zo blijkt uit Zeevalkings ant
woorden.
Het is overigens de vraag of de in de
concept-nota gehanteerde verdeelsleu
tel ook in de uiteindelijke nota die naar
de Kamer zal gaan zal worden overge
nomen. Er is, met name in de wereld
van de waterschappen en de vijf kust
provincies, veel oppositie tegen de uit
gangspunten in die nota dat 1990 niet
langer gehandhaafd kan blijven als
'jaar van Deltaveiligheid'. Ook in de for
matie zal over de dijkversterkingen
worden gesproken, zo is nu de inschat
ting. Zeevalking zelf kondigt overigens
aan dat hij de definitiefe nota aan de
Kamer zal zenden voordat zijn begro
ting wordt behandeld. De nota zal ook
een per provincie uitgesplitst uitvoe
ringsprogramma bevatten.
KRABBENDIJKE - Door een om
kige manoeuvre is dinsdagavond!
met automatische halfopen spow
bomen bewaakte overweg nabiji
bendijke een personenauto ber jc
door mevrouw D. C. K. uit Rilland
de rails terecht gekomen en kar.
dien geraakt door een goederol
bestuurd door G. C. ten A. nitl
Rijen. Mevrouw K. en haarvierj
giers konden zich nog net in veilt
stellen. De auto werd aan Ut
flink beschadigd door de trein.
Het spoorwegverkeer op de zoja
de Zeeuwse lijn liep een stagno f
van ongeveer één uur. Gedure:.:
periode werden de treinpassagte t
bussen tussen Kruiningen en is
op Zoom vervoerd. De rijispo
groep Reimerswaal, zorgde ems u
het wegverkeer zo ongehinderds
lijk de spoorwegovergang -
de oude rijksweg 258 - kon pi
bemiddelde bij een snelle vooi
van het treinverkeer. Het ongfnK
beurde toen de auto bij passage'
overgang niet de bocht in de «s t
maar in plaats daarvan de spï
opreed.
ADVERTENTIE
MIDDELBURG - Het rijk is van plan
om de Westerschelde-veren over te
nemen van de provincie. Dat zou moe
ten gebeuren met ingang van 1985.
Dat staat in de voorlopige decentrali
satie-nota, die het kabinet eind vorige
week heeft uitgebracht. De aankondi
ging van dat voornemen heeft bij de
provincie Zeeland verontrusting en
„misnoegen" teweeg gebracht.
In de nota van de regering is aan de
Westerschelde-veren één korte passa
ge gewijd. Daarin staat, dat het rijk per
januari 1985 „de volledige verantwoor
delijkheid - dus ook de feitelijke be-
■dnjfsvoering - voor de Westerschelde-
veren" zal overnemen.
Die aankondiging wordt voorafgegaan
door de mededeling, dat het kabinet
heeft besloten „praktische uitvoering"
te geven aan de beleidslijn dat „veren
moeten worden beschouwd als scha
kels in wegverbindingen". Die opvat
ting is in de tweede kamer besproken,
toen daar de nota over de situatie rond
de zoute veren aan de orde kwam. Die
beleidslijn krijgt in de decentralisatie
nota gestalte in de mededeling, dat de
veren - niet gelegen in verbindingen
van het hoofdwegennet waarvoor het
rijk thans de zorg heeft - per januari
1985 worden overgedragen aan de la
gere overheden.
Misnoegen
Gedeputeerde J. D. de Voogd, die de
Westerscheldeveren onder zijn hoede
heeft in het college, gaf in een reactie
op de aankondiging van het kabinet
uiting aan zijn „misnoegen". „Ik ben
er hogelijk verbaasd over, dat deze
zaak in de decentralisatie-nota wordt
aangekaart. Dat stuk is hier een paar
dagen geleden binnengedwarreld
zonder dat we er vooraf ook maar iets
over hebben gehoord. Over zo'n zaak
hoort toch op z'n minst vooraf met de
provincie te worden besproken. Dat
dit niet is gebeurd, heeft ons zeer ont
stemd. We zullen dat misnoegen dan
ook kenbaar maken aan de minister"
Dat zal volgende week dinsdag gebeu
ren. als het Zeeuwse college met minis
ter Zeevalking praat over onder meer
de vaste verbinding Westerschelde. De
heer De Voogd liet weten, dat hü in dit
stadium „geen oordeel" uitspreekt
over het voornemen van het rijk de
Westerschelde-veren over te nemen.
Hij sprak het vermoeden uit, dat dit
voornemen van het kabinet samen
hangt met de nieuwe regeling, die in de
maak is voor het beheer van de wegen,
en waarbij de hoofdwegen bij het rijk
blijven en andere wegen onder meer
van waterschappen naar de proving
zouden gaan; een operatie, die ook»
gin 1985 voltooid zou moeten zijn a
de opvatting rond de Westerschelfc
veren van het rijk gevolgen zal hebbq
voor de opstelling uit .Den Haag'ro«
de vaste verbinding, kon de heer
Voogd dinsdag niet zeggen. Bij hete
nisterie van verkeer en waterstaat»*
dinsdag geen nadere informatie 0%
de betekenis van de voorgestaneovt li
name door het rijk van de Westerse^ t
de-veren te krijgen.