investeringen Vlissingen Zeevalking: 8 miljoen voor dijken Hoechst dreigt met staken V rachtwagencombinatie versperde weg Rilland Verzoeningspoging in raad van Aardenburg Rijk wil Westerscheldeveren overnemen Belgen gratis per bus naar weekmarkt PZC/ provincie HEKfSt' almanak VERWACHTING 13 MILJOEN WAS NIET ZO GEK' Goederentrein raakt auto I europcar VMZ TEGEN BOUW AMMONIAKTERMINAL: WOENSDAG 13 OKTOBER 1982 Huur een auto bij Europe; vlissingen paul krugebsw» de ammoniakmarkt als een groei markt, zo legde mr Van Andel uit. GS van Zeeland achten de komst van de Hoechst-terminal alleszins aan vaardbaar uit het oogpunt van veilig heid: TNO-rapporten ondersteunen die (Van ome Haagse redacteur) DEN HAAG - Als Hoechst-Vlissingen te lang in onzekerheid blijft verkeren over de vraag of de bouw van de ammoniak-terminal in het Sloegebied door kan gaan of niet, zou dat de Duitse moedermaatschappij „kunnen noodzaken" de investeringen stop te zetten en het project elders te realiseren. Deze ietwat dreigende taal uitte mr C. van Andel namens Hoechst dinsdag in Den Haag waar staatsraad dr G. Veringa zich boog over het verzoek van de Vereniging Milieuhygiëne Zeeland om de door GS van Zeeland aan het bedrijf gegeven vergunningen te schorsen en zo de bouw van de ammoniakterminal voorlopig onmogelijk te maken. Voor de VMZ spelen de risico's die in de ogen van de vereniging aanwezig zijn bij de aan- en afvoer van ammoniak per schip de voornaamste rol, een belangrijker rol dan de twee te bouwen tanks zelf. Hoechst heeft haar twee nu door de VMZ bestreden vergunningen op 20 juli gekregen. Het beroep van de VMZ bete kent echter dat de al aangevangen bouw moest worden stilgelegd: van de in totaal benodigde 40 miljoen aan in vesteringen was toen 9 miljoen besteed. Hoechst heeft haast, daar liet mr Van Andel géén twijfel over bestaan. Hij vroeg Veringa nog deze week een be sluit te nemen, zodat -als de voorzitter van de afdeling geschillen van de Raad van State het VMZ-verzoek afwijst- rond 1 november met de bouw kan wor den begonnen en het nodzakelijke 'be tonwerk' gereed kan zijn voordat de winter in al z'n hevigheid aanvangt. Veringa zag de redelijkheid van het ver zoek in: hij maakt vrijdag of uitterlijk volgende week maandag z'n uitspraak bekend. Desastreus Met die haast heeft de VMZ echter wei nig van doen, want de vereniging is vooral bang van de risico's die ont staan door de aan- en afvoer van de ammoniaktankers over de Wester- schelde. VMZ-woordvoerder H. Ban- nink zei dinsdag: „Wanneer zich daar- buiteb op de Westerschelde en met na me op de rede van Vlissingen een kri tieke aanvaring met een ammoniak- tanker voordoet, dat zal dit desastreu ze gevolgen kunen hebben wegens ern stige vergiftigingsverschijnselen bij een belangrijk deel van de vooral bui tenshuis vertoevende bevolking". Dat bracht hem bij z'n twijfels over het maatschappelijk nut van de Hoechst- plannen en tot de vraag of dat nut wel opweegt tegen het feit dat „de bevol king voornamelijk met de mogelijk na delige gevolgen ervan zal worden ge confronteerd". Terug echter naar de vraag of GS zich in voldoende mate hebben beziggehou den met de risico's van aan en afvoer. GS-wordvoerder L. Minnaar duidde er op dat de hinderwet weliswaar reke ning houdt met aspecten van aan- en afvoer, maar stelde dat die wettelijke bemoeienis geografisch wordt beperkt: de vervoersstromen over de Wester schelde. grotendeels richting Antwer pen. vallen er volgens hem buiten. Mr van Andel kwam namens Hoechst tot eenzelfde conclusie en zag de VMZ voor het probleem staan dat de vereni ging niet zozeer bezwaren had tegen de door GS verleende vergunningen, maar meer tegen de ontoereikendheid van de hinderwet, die een vergaande toetsing van de transport-aspecten niet moge lijk maakt. Groei Hoechst acht de bouw van de ammo niakterminal van groot belang voor de Vlissingse vestiging: niet alleen biedt de terminal een garantie voor de hand having van de continuïteit, bovendien kan er op deze manier een vierde pro- duktiegroep ontstaan en kan er wel licht aan verdere uitbreiding in de toe komst worden gedacht. De moeder maatschappij in Frankfurt beschouwt AXEL - De stichting Streekcentrum Axel heeft, in samenwerking met de plaatselijke horeca en de ambulante handel, de strijd aangebonden tegen het teruglopende bezoek van het Belgi sche kooppubliek aan de zaterdagse weekmarkt. Voorlopig als proef wor den inwoners van de Belgische provin cies Oost- en West-Vlaanderen elke za terdag met bussen gratis naar Axel vervoerd. De proef geldt voor vier we ken; twee daarvan zijn inmiddels voorbij en volgens secretaris T. W. Wikkering van het Streekcentrum zijn de reacties van de ondernemers op het initiatief positief. De economische recessie, maar vooral de twee devaluaties van de Belgische frank hebben de afgelopen maanden geleid tot een dalend bezoek vanuit het Belgische achterland aan weekmark ten én koopcentra in Zeeuwsch-Vlaan deren. Die daling was en is vooral merk baar bij ondernemers in koopcentra als Hulst, Sluis en Axel, waar de omvang van het winkelbestand toch voor een deel is afgestemd op de komst van de Belgen. Vorige maand besloot de stichting Streekcentrum Axel, waarbij het me rendeel van de plaatselijke winkeliers is aangesloten, niet met lede ogen te blij ven toezien hoe de Belgische koper wegbleef. In samenwerking met de ho- reca-ondememers en de ambulante handel werd besloten om als proef ge durende vier achtereenvolgende zater dagen in de maand oktober gratis bus sen van en naar België te laten rijden. Het gaat daarbij om wekelijks minstens vier bussen (in totaal zestien over de gehele proefperiode), die worden inge zet voor passagiers uit Oost- en West- Vlaanderen, van Brussel tot Oostende. De Belgische bezoekers worden in Axel tot vlakbij de weekmarkt en het koop centrum gebracht: de bussen worden geparkeerd op het Szydlowskipfein, het Hofplein en het Kennedyplein. Ondernemers visie. Bovendien zijn erin samenspraak met het Vlissingse Havenschap nauti sche maatregelen getroffen en zijn de eisen uit de verschillende verguningen voldoende, aldus Minnaar. En discussie is nog gaande over de vraag hoe ammoniak in en uit de tanks moet stromen, om het simpel te zeggen: via de wand, zoals de bedoeling is. of via de top, waarvoor de directeur-generaal voor de milieuhyguene, vaste adviseur van de Raad van State, een voorkeur lijkt te hebben. Mr Van Andel echter benadrukte dat het -en Bannink ont kende dat op zijn beurt- onmogelijk is om de 'top'-oplossing te kiezen. Echter, mocht dit een breekpunt zijn, dan is Hoechst - bij wijze van uiterste toezeg ging - bereid om de top-oplossing, in dien technisch uitvoerbaar, te realise ren. Hoechst is ook bereid om, uit veilig heidsoverwegingen. het leidingensys teem verder te 'compartimenteren', waardoor het gebied dat in theorie bij een calamiteit getroffen kan worden, binnen een straal van 4 kilometer rond de vestigingm kan worden verkleind. Dat zijn echter aspecten die een be langrijker rol gaan spelen wanneer de bestreden vergunningen in hun totali teit aan de orde komen, iets dat in deze zogenaamde 'Kroonprocedure' nog ja ren kan duren. Nu staat de vraag cen traal wie er het grootste nadeel lijdt: De VMZ, wanneer Hoechst de ammo niakterminal verder mag bouwen en mag gaan gebruiken, of Hoechst, wan neer de VMZ haar zin krijgt en de ver gunningen schorst. Dr. Veringa zal die knoop binnen enke le dagen doorhakken. Er moest dinsdagmiddag een mobiele kraan aan te pas komen om een tegen de vangrail geraakte vrachtwagencombi» op de rijksweg A-58, vlakbij de Kreekrakbrug, weer in 'mormale positiete krijgen. Het verkeer werd door het ongeval tri uren ernstig vertraagd. VERKEER UREN VERTRAAGD RILLAND - Het wegverkeer door de hals van Zuid-Beveland, vlakbij de bruggen over de Schelde-Rijnverbin- ding, is dinsdagmiddag enkele uren ernstig vertraagd. Dat kwam door een ongeval met een vrachtautocombina tie van een transportbedrijf uit Vogel waarde, bestuurd door W. F. A. R. uit Boschkapelle. Persoonlijke ongeval len deden zich niet voor en de materië le schade bleef beperkt. Verkeer via rijksweg A-58 was geruime tijd onmo gelijk en ook de omleiding via de oude rijksweg 258 leverde wegens asfalte- Na afloop van de vierweekse proef gaan de ondernemers opnieuw aan ta fel zitten voor een evaluerend gesprek. Wikkering; „De proef is de eerste twee weken succesvol verlopen. Of wc met de gratis bussen doorgaan, is natuur lijk vooral afhankelijk van de onder nemers. Die moeten het vervoer uitein delijk betalen. De kosten voor de nu geplande zestien bussen bedragen 80.000 Belgische frank. De helft daarvan wordt opge bracht door de ambulante handel (80 deelnemers), een vierde deel door de ho reca (15 tot 20 deelnemers) en eveneens een vierde door de winkeliers. De stich ting Streekcentrum gaat er daarbij vanuit dat van de honderd leden onge veer 25 winkeliers belang hebben bij de komst van het Belgische kooppubliek. De Axelse weekmarkt, toaar inwoners van de Belgische provincies Oost- en West- Vlaanderen als proef gratis per bus heen worden gebracht, in het kader van de strijd tegen het teruglopend bezoek van het Belgische kooppubliek. AARDENBURG - Burgemeester W. L. A. Lockefeer en de twee strijdende groepen in de gemeenteraad van Aar denburg willen een 'verzoening'. Zo wel oppositieleider A. J. van der Bliek (cda) als de wethouders zijn daarvoor te vinden. Taferelen, zoals die maan dagavond te zien waren in de extra raadsvergadering doen niemand goed. Daar waren zowel burgemeester Loc kefeer als Van der Bliek en wethouder R. van de Wijnckel het over eens. Ze betreurden eensgezind het tumult rond de toelating van het raadslid A. Scheppers (lijst Standaert) en het vroegtijdig vertrek van de regerings coalitie uit de vergadering. „Een informeel gesprek met de groep van vijf is nu hard nodig", zei wethou der Van de Wijnckel. „Het is in ons aller belang dat deze toestanden zo snel mo gelijk uit de wereld worden geholpen. Na afloop van de vergadering op maan dag heb ik bij verscheidene mensen van de oppositie de bereidheid tot zo'n ge sprek geproefd". Dat wordt beaamd door oppositieleider Van der Bliek. „Er moet toch eens ge praat worden, want dit kan natuurlijk niet zo", zei hij dinsdagavond. „Deze pat-stelling moet doorbroken worden". Hij verklaarde zich met graagte bereid tot een constructief gesprek met de coa litie. „Maar ik vind wel, dat het initiatief voor zo'n overleg moet komen van de andere groep", voegde Van der Bliek daaraan toe. „We voelen ons toch wel een beetje genomen door al die toestan den. Er zijn dingen gebeurd, die even moeten bezinken". Zijn wachten op de handreiking van de coalitie hoeft, wat wethouder Van de Wijnckel betreft, niet zo lang te duren. „We zullen zo snel mogelijk een gesprek met de raadsminderheid op gang pro beren te brengen". Dinsdag werd in Aardenburg het college-overleg gehou den, waarin ook de gebeurtenissen in de raadsvergadering aan de orde werden gesteld. „We hebben, voor het eerst ei genlijk, een zeer openhartig gesprek ge had", merkte Van de Wijnckel op over het college-overleg. Burgemeester Lockefeer is evenmin ge lukkig met de huidige verhoudingen in de raad en binnen het college. „Het is niet goed dat de verhoudingen zo scherp zijn", vond hij. „Het wordt als maar verder gepolariseerd". Onpartijdig Lockefeer kondigde aan dat hij met verscheidene raadsleden een 'infor meel' gesprek wil hebben over de in terne verhoudingen. Hij benadrukte zijn 'onpartijdigheid'. „Ik probeer me bewust ver weg te houden van het poli tieke bedrijf', verklaarde hij. „Maar dan moeten ze me er ook buiten laten". Dat is volgens hem niet gebeurd. Over de motie van PvdA, WD en D'66 over zijn 'partijdige' houding ten aanzien van wethouder De Ridder heeft hij geen goed woord over. „Vooral de hou ding van de VVD verbaast me in hoge mate. Ze moeten zich niet zo tegen mij afzetten. Ik neem het de WD hoogst kwalijk dat ze de PvdA-motie hebben ondertekend". Dat de brief ook aan de commissaris van de koningin, dr C. Boertien, is verstuurd kwalificeerde hij als 'broodroof. „Ik hoop dat ze te rugkeren op hun schreden", zei hij over de WD. Commissaris van de koningin Boertien wilde dinsdag geen commentaar geven op de gang van zaken in Aardenburg. Hij verklaarde nog geen 'bemiddelings verzoek' binnen gekregen te hebben. De commissaris kan ingrijpen in het be stuur als blijkt dat de gemeenteraad geen concrete beslissingen meer kan nemen over bijvoorbeeld bouwaanvra- gen. Die mogelijkheid is in Aardenburg aanwezig, omdat de oppositie én de 're geringscoalitie' momenteel uit vijf raadsleden bestaan. De toetreding van het zesde raadslid voor de coalitie werd maandagavond namelijk opgehouden, omdat de oppositie tégen stemde. Als dat twee keer gebeurt kan het bewuste kandidaat-raadslid A. Scheppers bin nen zeven dagen een AROB-procedure beginnen bij de Raad van State. ringswerkzaamheden problemen De rijkspolitie, groep Reimer» had handenvol werk om het rot met zo min mogelijk vertragingiii de banen te leiden. Tegen de avondi het ergste verkeersleed geleden. Het ongeval gebeurde op de nooti rijbaan van de A-58, kort na de E krakbrug. Een met 112 papierrollK laden vrachtauto met oplegger,ko: de uit de richting Bergen o kwam met de wielen in de zachte b terecht. De chauffeur kon zijn voet niet meer op de rijbaan krijgen combinatie kantelde om vcrvt(; met een slagzij van ruim 30 gn schuin tegen de vangrail te bela Daardoor werd de noordelijke ri]b gelijk versperd. Bij het overeindl len van de vrachtautocombt moest ook geruime tijd de zuidelijk baan, in de richting van F Zoom, voor het wegverkeer wordt: gesloten. De rijkspolitie leidde de automol ten vroegtijdig om via de oude rijt 258. Daar moest nabij de Kreekrail het verkeer gebruikmaken van s baan, omdat er werkzaamheden den uitgevoerd aan de weg. Deri,'! litie regelde ter plekke het veite handbediening. Er ontstonden I van 4 tot 5 kilometer. Door sneli pen van de politie en het vlot vers ren van de gekantelde vrachtauto! natie (waarvan de lading 'aan b# bleef) konden de moeilijkheden rei binnen de perken worden gehouda ZEEUWSE Doos Taal, goede lezer, dat blijft boeien hoor. Ter staving van deze inleidende be wering schetsen we u met plezier een voorval, dat onlangs plaats vond in een winkel te Zoutelande. Een heer uit Duitsland stortte op gelucht een grote hoeveelheid le vensmiddelen neer bij de kassa. Je zag hem kijken hoe hij het vervoer van zijn leeftocht verder kon orga niseren. Hij klaarde wat op, toen htj achter de kassa een lege doos zag staan, waarin blijkens het op schrift zonnebloemolie had geze ten. ,Jst das leer"? wilde hij weten. De kruidenier keek naar de doos en antwoordde: „Nee, dat is geen leer. Dat is karton". (Van onze Haagse redacteur DEN HAAG - Zeeland heeft, formeel gesproken, geen recht op een bedrag van 13 miljoen, bestemd voor de ver sterking van de zeeweringen. Desondanks vindt minister Zeeval king van verkeer en waterstaat het niet zo vreemd dat Zeeland, en met na me waterstaatsgedeputeerde De Voogd, de indruk heeft gekregen dat er in 1982 inderdaad een bedrag van 13 miljoen besteed zou mogen worden. Dat blijkt uit antwoorden van de be windsman op vragen van de tweede kamerleden Eversdijk (CDA), Zijlstra (PvdA), Koning (WDl en Van Rossum (SGP). Uit Zeevalkings antwoorden blijkt dat er dit jaar naar alle waar schijnlijkheid 8 miljoen voor Zeeuwse dijkversterkingsprojecten besteed zal worden. Zeevalking spaart in zijn antwoorden de kool en de geit, in die zin dat hij met is getreden in de prestigekwestie die in middels is ontstaan tussen de al ge noemde waterstaatsgedeputeerde J de Voogd en het Zeeuws CDA-kamerlid H. Eversdijk. De Voogd had het bedrag van 13 miljoen genoemd als een bedrag waar Zeeland recht op heeft. Eversdijk heeft dat - onder meer door partijgeno ten in provinciale staten vragen te laten stellen - bestreden op basis van de con cept-nota van verkeer en waterstaat waarin een bepaalde verdeelsleutel voor het voor de dijkversterkingen be schikbare geld over de betrokken pro vincies wordt voorgesteld. Het is dezelf de nota waarin het jaar 1990 als jaar waarin alle dijken op Deltahoogte ge bracht zouden zijn om financiële rede nen is losgelaten. Zowel De Voogd als Eversdijk worden in de antwoorden ontzien formeel is er geen recht op 13 miljoen, maar Zeeval king heeft er alle bergip voor dat dat in de provincie, op grond van de in de con cept-nota gekozen formuleringen, wél werd gedacht. In die nota wordt name lijk een bepaalde verdeelsleutel voorge steld - 15 procent van het totaalbedrag voor Zeeland - en omgerekend kwam dat inderdaad op 13 miljoen uit. Er zijn Zeeland echter, en dat zal op grond van bovenstaande duidelijk zijn, nooit ex pliciete toezeggingen door verkeer en waterstaat gedaan. Zeevalking geeft overigens aan dat de verdeelsleutel slechts richtbedragen oplevert: afhankelijk van de uitvoe ring van de verschillende dijkverster kingsprojecten zal niet iedere provin cie steeds tot op de komma nauwkeu rig het bedrag krijgen waarop zij vol gens de systematiek van verkeer en waterstaat recht heeft. Over een aan tal jaren gezien zullen de bedragen wanneer zij gemiddeld worden geno men overigens wel kloppen. Zeeland zal eind van dit jaar ongeveer 8 miljoen aan dijkversterkingen besteed hebben, bestemd voor de versterking van de dijken van onder meer de water schappen Hulster-Ambacht en Noord en Zuid-Beveland, de Boulevards Ban- kert en Evertsen en de Boulevard De Ruijter, zo blijkt uit Zeevalkings ant woorden. Het is overigens de vraag of de in de concept-nota gehanteerde verdeelsleu tel ook in de uiteindelijke nota die naar de Kamer zal gaan zal worden overge nomen. Er is, met name in de wereld van de waterschappen en de vijf kust provincies, veel oppositie tegen de uit gangspunten in die nota dat 1990 niet langer gehandhaafd kan blijven als 'jaar van Deltaveiligheid'. Ook in de for matie zal over de dijkversterkingen worden gesproken, zo is nu de inschat ting. Zeevalking zelf kondigt overigens aan dat hij de definitiefe nota aan de Kamer zal zenden voordat zijn begro ting wordt behandeld. De nota zal ook een per provincie uitgesplitst uitvoe ringsprogramma bevatten. KRABBENDIJKE - Door een om kige manoeuvre is dinsdagavond! met automatische halfopen spow bomen bewaakte overweg nabiji bendijke een personenauto ber jc door mevrouw D. C. K. uit Rilland de rails terecht gekomen en kar. dien geraakt door een goederol bestuurd door G. C. ten A. nitl Rijen. Mevrouw K. en haarvierj giers konden zich nog net in veilt stellen. De auto werd aan Ut flink beschadigd door de trein. Het spoorwegverkeer op de zoja de Zeeuwse lijn liep een stagno f van ongeveer één uur. Gedure:.: periode werden de treinpassagte t bussen tussen Kruiningen en is op Zoom vervoerd. De rijispo groep Reimerswaal, zorgde ems u het wegverkeer zo ongehinderds lijk de spoorwegovergang - de oude rijksweg 258 - kon pi bemiddelde bij een snelle vooi van het treinverkeer. Het ongfnK beurde toen de auto bij passage' overgang niet de bocht in de «s t maar in plaats daarvan de spï opreed. ADVERTENTIE MIDDELBURG - Het rijk is van plan om de Westerschelde-veren over te nemen van de provincie. Dat zou moe ten gebeuren met ingang van 1985. Dat staat in de voorlopige decentrali satie-nota, die het kabinet eind vorige week heeft uitgebracht. De aankondi ging van dat voornemen heeft bij de provincie Zeeland verontrusting en „misnoegen" teweeg gebracht. In de nota van de regering is aan de Westerschelde-veren één korte passa ge gewijd. Daarin staat, dat het rijk per januari 1985 „de volledige verantwoor delijkheid - dus ook de feitelijke be- ■dnjfsvoering - voor de Westerschelde- veren" zal overnemen. Die aankondiging wordt voorafgegaan door de mededeling, dat het kabinet heeft besloten „praktische uitvoering" te geven aan de beleidslijn dat „veren moeten worden beschouwd als scha kels in wegverbindingen". Die opvat ting is in de tweede kamer besproken, toen daar de nota over de situatie rond de zoute veren aan de orde kwam. Die beleidslijn krijgt in de decentralisatie nota gestalte in de mededeling, dat de veren - niet gelegen in verbindingen van het hoofdwegennet waarvoor het rijk thans de zorg heeft - per januari 1985 worden overgedragen aan de la gere overheden. Misnoegen Gedeputeerde J. D. de Voogd, die de Westerscheldeveren onder zijn hoede heeft in het college, gaf in een reactie op de aankondiging van het kabinet uiting aan zijn „misnoegen". „Ik ben er hogelijk verbaasd over, dat deze zaak in de decentralisatie-nota wordt aangekaart. Dat stuk is hier een paar dagen geleden binnengedwarreld zonder dat we er vooraf ook maar iets over hebben gehoord. Over zo'n zaak hoort toch op z'n minst vooraf met de provincie te worden besproken. Dat dit niet is gebeurd, heeft ons zeer ont stemd. We zullen dat misnoegen dan ook kenbaar maken aan de minister" Dat zal volgende week dinsdag gebeu ren. als het Zeeuwse college met minis ter Zeevalking praat over onder meer de vaste verbinding Westerschelde. De heer De Voogd liet weten, dat hü in dit stadium „geen oordeel" uitspreekt over het voornemen van het rijk de Westerschelde-veren over te nemen. Hij sprak het vermoeden uit, dat dit voornemen van het kabinet samen hangt met de nieuwe regeling, die in de maak is voor het beheer van de wegen, en waarbij de hoofdwegen bij het rijk blijven en andere wegen onder meer van waterschappen naar de proving zouden gaan; een operatie, die ook» gin 1985 voltooid zou moeten zijn a de opvatting rond de Westerschelfc veren van het rijk gevolgen zal hebbq voor de opstelling uit .Den Haag'ro« de vaste verbinding, kon de heer Voogd dinsdag niet zeggen. Bij hete nisterie van verkeer en waterstaat»* dinsdag geen nadere informatie 0% de betekenis van de voorgestaneovt li name door het rijk van de Westerse^ t de-veren te krijgen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 2