ngrijpende reorganisatie
lij rederij Van Nievelt
Industrie ontwikkelt
nachtzichtapparatuur
MSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Unilever
fors terug
ULIES VAN 190 ARBEIDSPLAATSEN
El Al verplaatst deel
activiteiten naar Schiphol
Nieuw luchtschip maakt testvlucht
BESTEMD VOOR LEOPARD-TANKS
OENSOAG 13JDKT0BER 1982
«TERDAM (ANP) - Bij de Rotterdamse rederij Van Nievelt Goudriaan zullen ten gevolge van
ingrijpende reorganisatie 190 arbeidsplaatsen moeten verdwijnen. Daarnaast zullen vier
lichtschepen worden verkocht. Het is volgens directeur B. C. Fock de enige mogelijkheid om het
jfjjf, waar nu 600 mensen werken, uit de verliesgevende cijfers te halen.
a heeft de bijzonderheden over de De huidige saneringsoperatie heeft be- de werkgelegenheid van het gehele fce-
Krtngsoperatie dinsdag bekendge- - -- ->
•Kin het personeelsblad van de re-
De ondernemingsraad is half sep
tal om advies gevraagdVan Nie-
Ljt het merendeel van de vermin-
Van de arbeidsplaatsen op de
'tot stand brengen, in eerste in-
.itfwir middel van vervroegde uit-
ngofherplaatsing binnen het moe-
(driJf SHV. De walorganisatie zal
25a 30 man worden ingekrompen.
vloot zullen 160 arbeidsplaatsen
jDea Over gedwongen ontslagen
jt door het bedrijf nog niet gespro-
nditjaar heeft Van Nievelt de tan-
divitelten al beëindigd. Dat heeft
nu toe geleid tot de verkoop van drie
Iers, Van de resterende twee tan-
i ttt |is er één nog in de vaart en één
trekking op de zwaar verliesgevende
chartermarkt voor schepen die niet in
de lijn vaartactiviteiten van de rederij
passen. Op korte termijn wil de rederij
de 'Aludra' (13.945 ton) verkopen. De
andere drie schepen zullen in 1983 wor
den afgestoten. De vloot van Van Nie
velt zal na de saneringsoperatie nog be
staan uit drie grote handelsvaartsche
pen. drie kleine handelsvaartschepen
en twee schepen voor het vlootmanage-
ment.
„De verliezen hangen als een molen
steen om de hals", aldus directeur Fock
in het personeelsblad. „Als wij niets
zouden doen zouden de continuïteiten
drijf ernstig gevaar lopen". Volgens
Fock is de huidige situatie in de wereld
scheepvaart de slechtste sedert de
tweede wereldoorlog Ook de toekomst
perspectieven zijn niet bemoedigend.
Van Nievelt wil een extern adviesbu
reau die toekomstperspectieven nader
laten bestuderen. Op de vrije charter-
markt is de situatie erg slecht Door een
te groot aanbod van schepen is het
prijsniveau zo beroerd, dat net ondoen
lijk is schepen voor deze vrije markt
binnen de rederij te houden, aldus
Fock. Hoe groot de verliezen bij Van
Nievelt zijn staat niet vermeld, wel
mterdamse
i Wisselmarkt
2,72375-72825
4.6875*925
109.255-305
38.585-635
K'
etnl, Zr
128,295-345
103,07-77
19,185-235
37345-395
30,945-995
37.575-625
2,22275-22525
15.5430-5530
3.7150-7250
2,400-420
2.5900-6000
1.5050-5250
1.5125-5425
79.10-35
ITÏNUNDS BANKPAPIER
RQtDABf iANPi - De
m verkoopprijzen i voor buitenlands
jptpl» geldend ir, Amsterdam op de vol
te irtkdag luidden guleren
index 78 70
Stiatil 1221
3-5 jr 12.16
Wo56Jr 12.24
rJJ(J nitngrr 12 20
I WQ-lenlngen 12,12
1 tunklenlngen 12.20
(find brieven 13 76
jnku>
SCHIPHOL - De Israëlische luchtvaartmaatschappij El AI, geteisterd
door een staking van het cabinepersoneel en een conflict met de Israëli
sche regering wegens een vliegverbod op de sabbat, heeft het merendeel
van zijn activiteiten naar Schiphol verplaatst. El Al omzeilt het sabbat-
vliegverbod door vliegtuigen van andere maatschappijen te charteren.
Manager Kryll van El Al in Amsterdam heeft dit bevestigd.
Het vliegverbod op de sabbat zou tegenover geboekte passagiers na,
aanvankelijk van kracht worden
op 4 september. El Al heeft dit be
sluit echter aangevochten voor het
Israëlische hooggerechtshof, dat
voorlopig heeft bepaald dat de
overheid meer bewijzen moet aan
dragen om de rechtmatigheid van
het vliegverbod aan te tonen. De
overheid heeft daarvoor 45 dagen
gekregen, terwijl El Al in die perio
de op sabbat zijn vluchten mag blij
ven uitvoeren.
Door de staking van stewardessen
en purchers kan El Al desondanks
niet met éigen materieel vliegen.
Gebruik makend van de geweldige
overcapaciteit in de luchtvaart,
komt El Al toch zijn verplichtingen
doordat de maatschappij het leeu
wendeel van z'n activiteiten van Is
raël naar Amsterdam heeft ver
plaatst. Er zijn contracten gesloten
met meer maatschappijen dan het
aantal van twaalf vliegtuigen dat
El Al zelf heeft, zodat die vliegtui
gen zoveel mogelijk vanaf hun
thuisbasis kunnen vliegen.
De begunstigde maatschappijen
zijn KLM idie passagiers in eigen
lijnvliegtuigen meeneemt). Marti
nair, Transavia, Luxair, TEA (Bel
gië). Transamerica, Spantax,
World Airways (uit San Francisco
en bijna failliet), Belair en Comair
uit Zwitserland. Sterling en BMA
uit Groot-Brittanniè, CP Air en
Wardair uit Canada.
wordt gesproken van „zeer grote verlie
zen".
Het personeelsbestand zal gefaseerd
worden teruggebracht. Het moment
van verkoop van de vier vrachtsche
pen is daarbij bepalend. De walorgani
satie zal worden aangepast om de effi
ciency te verhogen.
Van Nievelt is er niet in geslaagd be
manningen te verhuren voor andere
schepen (zogenaamd fleetmanage-
mentcontracten) om de personeelspro
blemen te verlichten. Volgens directeur
Fock komt dat door de bar slechte
markt en door het hoge kostenniveau
van bemanningen die onder een Neder
landse cao vallen. Van Nievelt vaart
overigens voor een groot deel met bui
tenlandse gezellen.
Volgens secretaris J. Gerritsen van de
werknemersorganisatie FWZ is de
slechte gang van zaken bij Van Nievelt
niet alleen te wijten aan de ongunstige
marktsituatie, maar ook aan het spe
culatieve aankoopbeleid van het moe
derbedrijf SHV in het verleden. De
start van tankvaartactiviteiten was
enkele jaren geleden voor het bedrijf
„een sprong in het duister". Ook is Van
Nievelt bij beslissingen over deelne
mingen in lijnvaartactiviteiten niet
altijd even gelukkig geweest, aldus
Gerritsen.
Het luchtschip 'Skyship 500', een produkt van de Britse onderneming Airship Industries, maakt hier een testvlucht
boven Parijs. Links onder is de Eiffeltoren te zien. Ofschoon het bestuurbare luchtschip sinds de rampen met de
befaamde Zeppelins in de vooroorlogse jaren nog maar weinig 'opgang' heeft gemaakt, gelooft Airship Industries toch
rotsvast in de toekomst van dit vervoermiddel. De onderneming heeft zelfs de Franse overheid toestemming gevraagd
om een verbinding met een Skyship tussen de Parijse vliegvelden Roissy-Charles de Gaulle en Orly te mogen onderhou
den. De prijs van zo'n reisje zou ruim vijftig gulden moeten bedragen. Het luchtschip, dat een snelheid van honderd
kilometer per uur kan halen, heeft in de 'gondel' ruimte voor tien passagiers.
Rotterdam wil tarief
havengelden met 7,2
procent verhogen
ROTTERDAM - Het gemeentelijk ha
venbedrijf van Rotterdam wil het zee
havengeld met ingang van 1 januari
1983 met gemiddeld 7,2 procent verho
gen, als de Rotterdamse gemeenteraad
met het voorstel akkoord gaat, kan het
havenbedrijf het volgend jaar rekenen
op een extra opbrengst aan zeehaven
gelden van bijna 18 miljoen gulden.
Ook Amsterdam. Delfzijl en Vllssingen
willen het volgend jaar met tariefstij
gingen komen die uitgaan boven de vier
procent. Het is de bedoeling van de
rijksoverheid om de overheidstarieven
het volgend jaar niet met meer te laten
stijgen dan met dit percentage. Alleen
Temeuzen overweeg om de havengel
den slechts met vier procent te verho
gen, in verband met de concurrentie
van Belgische havens.
DEN HAAG - Aan de Nederlandse in
dustrie (Hollandse Signaal Apparaten,
Oldelft en USFA) is door defensie op
dracht gegeven tot het ontwikkelen en
bouwen van een aantal prototypen van
warmtebeeldapparatuur (nachtzicht)
voor inbouw in de Leopard-tanks en in
gevechtsvoertuigen.
van de opdracht bedragen
21,3 miljoen gulden. Dit bedrag bestaat
uit 15.6 miljoen gulden ontwikkelings
kosten en 5.7 miljoen gulden voor de
levering van prototypen. De ontwikke
lingskosten worden in gelijke mate be
taald door de industrie, het departe
ment van economische zaken en door
defensie. De kosten van de prototypen
zijn ten laste van defensie. Ook de West-
duitse firma Zeiss is opdracht gegeven
tot het produceren van prototypes. De
hieraan verbonden kosten bedragen 3,9
miljoen gulden. Hiervan komen 2.9 mil
joen ten laste van defensie en één mil
joen wordt door Zeiss gedragen.
Dividend Rolinco
ROTTERDAM (ANP) - Rolinco stelt
voor over het boekjaar 1981-82 een con
tractdividend uit te keren van 7,80
per aandeel. Dit betekent een verho
ging met ruim 8 pet ten opzichte van
vorig jaar 7,20).
Het jaarverslag verschijnt op 11 novem
ber. De aandeelhoudersvergadering is
op 30 november.
Eenheden van het eerste legerkorps
zullen het overigens de komende jaren
moeten doen met een aantal nieuwe
Leopard-tanks, die 'nachtblind' zijn.
Dit is een gevolg van vertraging van en
kele maanden in de bestelling van
tanks. Eerst de in september van vol
gend jaar te leveren 128ste tank zal di
rect van de benodigde warmtebeeldap
paratuur zijn voorzien. Voor de eerder
af te leveren 127 Leopards zal de appa
ratuur moeten worden Ingebouwd. Dit
betekent dat in de periode juli 1983 tot
januari 1985 een aantal tanks 'nacht-
blind' by de betrokken eenheden wor
den ingevoerd Er zullen nooit meer dan
36 tanks tegeiyk 'nachtblind' zijn, zo
heeft staatssecretaris van Houwelingen
(defensie) de tweede kamer laten weten.
tl IÏRDAM (ANP) - Vrijblijvende ad-
«rntn goud en zilver:
tinmetaal 38040-38840; bewerkt 40790.
r tinmetaal 795-865, bewerkt 910.
WASHINGTON (UPD- Het ruimteveer
heeft het mogelijk gemaakt hele ste
den te verlichten met reusachtige zon-
nereflectors die in een stationaire
baan in de ruimte worden gebracht, zo
heeft de NASA meegedeeld.
Achttien spiegels van 800 meter door
snee zouden zo vier of vyf grote steden
in de Verenigde Staten vier of vyf uren
achtereen, ofwel twee uren na zonson
dergang en twee uren voor zonsopgang
tydens de ochtendspits, kunnen ver
lichten.
John Canady en John Allen van het
Langley onderzoekcentrum van de NA
SA in Hampton, Virginia, hebben deze
gedachte verder uitgewerkt. Het idee is
overigens niet nieuw. De Duitse ruimte
vaartpionier Hermann Oberth Is er in
1929 al mee gekomen. Krafft Ehricke,
een Amerikaanse ruimtevaartinge
nieur, heeft het in de jaren 1970 nader
onderzocht. De twee van Langley heb
ben nu vastgesteld dat het ook econo
misch haalbaar moet zijn.
Hun onderzoek heeft echter niet geheel
kunnen vaststellen wat de keerzijde
van een dergeiyke nachtverlichting is.
Veel mensen zullen er bezwaar tegen
maken, zoals sterrenkundigen die in
hun waarnemingen worden gehinderd,
en milieustrijders die er nare gevolgen
van verwachten voor onder meer de fo
tosynthese door planten en de gewoon
ten van dieren die in het wild leven. De
baten zyn besparing van elektriciteit,
vermoedelijk het teruglopen van het
aantal inbraken en geweldplegingen,
minder verkeersongelukken en meer
gelegenheid voor bezigheden buitens
huis.
Met het ruimteveer kunnen opgevou
wen reflectorkunstmanen in een baan
op 700 km hoogte worden gebracht,
waarna zij met de lichtdruk van het
zonlicht naar de stationaire baan kun
nen zeilen.
De achttien reflectors zouden 1,44 mil
jard dollar gaan kosten en het licht van
56 volle manen kunnen 'gieten' over vyf
grote stedeüjke gebieden van 630 by
355 kilometer. Dat zou zichzelf in viere
neenhalf jaar terugbetalen, waarna er
nog tieneneenhalf Jaar van geprofiteerd
kan worden, wat een besparing van 2,85
miljard dollar oplevert, aldus de twee
onderzoekers.
Bepaalde werkzaamheden kunnen al
verricht worden met slechts vier re
flectors van een kilometer doorsnee,
„die gebruikt kunnen worden voor het
demonstreren en op waarde schatten
van het plan, voordat we overgaan tot
grotere, ambitieuzere systemen", al
dus de ouderzoekers.
to.b. bieden; d: exdiv.; e: gedaan-bieden; f: laten; g: bieden en exdiv.; h: laten en exdiv.; k: gedaan-laten en exdiv.; I: gedaan-bieden en exdiv
sSM te pei;
Vorige Laatste
koersen koersen
(hoofdfondsen)
JiJ-'O 93.50
26.50 27 00
2of'Ü2 253.50
Sf'oS 8570
38.80 40.20
87,78 36,80
8470 35 20
83-30 83,50
163,00 166.80
124,00 124.00
nn 33,00
33,00
88,70
69.30
64.70
74.20
14.70
87.80
91.70
37,20 37^40
2» 27.30e
&2 231.00
ItVNU
25,00 26^00
73.50 73150
«I:Obligaties
'«81-91 H6.30 116,70
110,90 111.50
107.40 107,60
108.30 108.90
106.10 106.30
105.60 106.30
105.70 106.20
106.20 106,70
106.70 107.20
106.70 107.20
106,20 107.00
108.40 109.00
103.90 104.00
104 70 105 10
103.90 104.40
103.60 104,20
104.20 104.30
104.90 105,00
102 20 102,60
102,60 103.00
103.20 103,40
102.90 102.90
102,30 102,70
100,80 101.20
100.60 101,10
Irtsömo I00,8° 101'20
f.f'2"2 100,90 101.70
99,60 99.80
101.50 101.70
99.00
98.40
98,20
96.30 96.70
96.50 96,90
97.40 97,80
97,30 97.70
95.80 9620
96.30 96.60
1481-91
(81-92
482-92
92
•4 82 92
11Ï94
4*94
99.00
8 75 ld 79-89
8 50 ld 75-90
8 50 ld 75-91
8 50 ld 78-93
8 50 id 78-89
8.50 ld 79-89
8.25 ld 76-96
8 25 ld 77-92
8.25 ld 77-93
8 25 ld 79-89
8 00 id 69
8.00 ld 70-95
8 00 id 71-96
8 00 ld 70-1
8 00 id 70-2
8 00 id 70-3
8 00 id 76-91
8 00 ld 77-97
8 00 ld 77-87
8.00 id 78-88
7 75 id 71-96
7 75 ld 73-98
7 75 ld 77-97
7 75 ld 77 92
7.50 id 69-94
7 50 id 71-96
7.50 ld 72-97
7 50 ld 78-93
7.50 ld 78-88-1
7 50 ld 78-88-2
7 20 ld 72-97
7 00 ld 66-91
7.00 id 66-92
7 00 ld 69-94
6 75 ld 78-98
6 50 ld 68-93-1
6 50 ld 68-93-2
6 50 ld 68-94
6 25 ld 66-91
6 25 ld 67-92
6 00 id 67-92
5 75 ld 65-90-1
5.75 ld 65-90-2
5 25 ld 64-89-1
5.25 ld 64 89-2
5 00 ld 64-94
4 50 ld 58-83
4.50 ld 59-89
4 50 ld 60-85
4 50 ld 60-90
4 50 ld 63-93
4 25 ld 59-84
4 25 ld 60-90
4 25 ld 61-91
4 25 ld 63-93-1
4 25 id 63-93-2
4 00 ld 61-86
4 00 ld 62-92
3.75 ld 53-93
3 50 ld st 47
3.50 .d 53-83
3.50 ld 56-86
3.25 ld 48-98
3.25 ld 50-90
3 25 ld 54-94
3.25 ld 55 95
3.25 ld 55-85
3.00 ld Grb46
12 00 BNG81
11 00 ld 74-84
11 00 ld 81-06
9 50 ld 74-99
9.50 ld 75-85
9 50 ld 78-01
9 00 ld 75-00
8.75 ld 70-90
93,20
93.20
92,10
100,00
100.20
100.10
94.70
91.90
97.70
95.40
92.20
90 00
90.70
92,90
91.30
90.70
89.90
91.70
94.60
94.00
88 80
91.50
91.50
90.00
91.30
90,80
91.00
86.90
97.90
9150
97.30
91.20
87.60
96.60
91 10
89.80
87.90
86.90
94.00
87.60
86,80
86,70
98.00
95,10
79,50
90,50
97.00
97.50
97,50
95.10
98.10
97,80
94,00
96.30
95.80
96.60
93.60
93,70
92,40
100.60
100,50
100.40r
95,10
92.30
98.00
95.60
92.50
00.30
91.00
94.00
91.70
91.00
90 20
92.40
94.80
94.20
89.00
91.70
91.70
90.20
86.40
89.40
89,20
89,40
91.40
89.80
90,70
90.60
91.30
84.70
94.40
99 70
111.40
104.10
105.50
98.60
100.30
97.80
95.70
96.70
100.70
98.10
95 80
97.00
8 75 ld 70-95
8.75 id 75-00
8.75 id 77-02
8.50 ld 70-85
8.50 ld 70-95
8 50 id 73-98
8.25 ld 70-85
8.25 ld 70-96
8.25 id 76-01
8 00 ld 69-94
8.00 ld 71-96
8.00 ld 72-97
8.00 ld 73-79
8,00 ld 75-00
7.60 id 73-98
7.50 id 72-97
7.25 id 73-98
7 00 ld 661-91
7 00 id 66U
91,20
100,50
90.50
88,60
88,40
86,90
91,30
91.00
95 JO
94.80
94.40
99.30
94.30
93.30
99,50
93.20
92,80
92.20
91.50
91,70
100,50
91,10
88.80
88.80
87.30
91.50
91.20
7.00 id 66TV
7.00 Id 72-97
7.00 id 73-83
6.75 Id 67-92
6.75 id 68-93
6.50 id 67-92
6 25 id 67-92
6.00 id 57-82
6.00 id 651-90 90,80
6.00 id 65n
5.75 ld 65H
5.50 id 65-90
5.25 id 64-89
5.25 id 65-90
5.00 id 58-88
5 00 id 64-89
4.75 id 58-88
4.50 id 58-89
4 50 Id 59-84
4 50 id 60-85
4 50 id 62-92
4 50 id 62-93
91.80
86 80
99.60
90.60
88.80
99 00
90.70
90.70
92,10
91.30
92.50
96.40
95,90
87 70
87.40
90 90
90.60
90.80
90.80
90.70
92 30
91.30
91.40
Pandbrieven
9 00 FGH
7.00 id 72
6 00 id DW
4 75 id X-XA
4 50 Id DU
lOOOSchNed
11.25 TUb H
8.75 Tilb.H
7 50 WesU BZ
6 00 ld X
12,38 ld n 69
11.00 Id 80
10 50 id 80
8.25 id 70
8.00 id 71
7.50 Id 71
7 00 id 72
12 50 id ri 70
98.25
84.00
76.50
77.20
81 10
54.20
54.00
81 10
75.00
91.00
98 30
97,30
94.90
94.60
93,00
90,00
95.40
Banken, Handel, Industrie
11,25 Akzo lono 101.20
9 50 Akzo 97 so 97,80
9 25 Akzo 97 oo 97,50
11,25 ABN 74 102.20 102 80b
100.00 99.80
93.50
93.20
83.40
7620
77 10
81.10
54.50
55 00
81.20
75,00e
91.00
98.00
97 10
94.90
94.50
93,00
89,00
10 50 id 1974
9 75 id 79-99
9.50 id 79-94
9.00 id 75
8 SO id 1975
8 00 id 71-86
8 00 id 73-88
97 50
98.70
98,20
95 00
10 75 Amro 74 iqojo 102.80
9.75 id 75
9,75 Id 80-00
8.75 id 73
8 50 id 73
7 75 Id 71-86
7 50 id 73-88
7 50 MeesH72
8.75 BanqueP 75
8.00 BwfLimb.
8.50 BOZ
8 25 id
8.25 Breevast 71
8.00 Breevast 73
8.25 Bredero 71
8.00 Br.Petr.
7.25 id 72
10.00 Ceehom
7.25 CMC 72
9,50 CRBoerl bk
8.00 Elsev -NDU
101.20 100.90
92.00 93,00
93,40 94,00
95.10 95.70
95,50 95.50
91.20 92,00
93,50 93.50
92,00 92,00
95,50 95,50
95,00 95.00
79,50 79,50
71,50 71,50
90,30 90,30
97.70 97.80
94,50 94.50
102,00 102.50b
7.25 Hagemeyer
7.00 Hem Bier
6 00 Holec Div.
8 00 Hoogov71
8.00 Id 72
6.50 id 66
7.00 KLM 68
7 75 Lyons
11.00 MaasvOT
9.50 Maasv O.T
9 00 Maasv O.T
1150 Nat.Inv 80
11 00 id 74
9 75 id 74
8.50 id 75-2
10 00 GasU 74
9 50 id 15j
8.75 id 75
8.50 id 15j
8 25 id 70
8 00 id 71
8.00 id 72
7 75 id 72
7 50 id 69
7 25 id 66
7.25 Id 73
6 50 id 66
6.50 id 68
9.75 NMB 74
6 75 id kap 72
8 75 NOB 76
7 75 id 73
7.00 id 66
6.00 Id 64
8.50 N S. 70
7.25 id 72
8.00 Watsch
7.75 O tra 72
7.75 Pakh 73
7.00 id 68
7.00 ld 72
7.25 ld Blh66
6.50 id 67
5.25 id 64
7.75 Pechiney
8 00 P en C-gr
9.75 Philips 75
8.00 Philips 72
6 00 Pegem 57
5 50 ld 58
5.00 ld 58
6.00 PGEM 57
6.00 ld 64
87.50 81 80
98.30 98 30
87.50 88.50
93.00t 93.50b
91.50 92,50
97.70 97.70
93,10 93.10
93,70 93.70
101 10 101.10
97,00 97.20
97,00 97.30
103.50 103.60
103,508103,00
99.50 99,90
99.10 99.10
98.50 98.50
97.50 97.50
96.60 96.60
96.10 96,10
93 10 93.50
97.20 97,50
94.00 94.00
94.20 94.20
93.40 93.40
96.50 96.50
92.50 92 50
99.00 99.00
88 50 88.80
91.20 91.20
91.50 91,50
98,50 98.50
89,70 90 20
90.80 91.20
24.00 74,00
90 00 90,00
89,50 89,50
90,00 90.00
94,00 94,00
91.00 91.00
95.50 95,50
85.80 86.30
77.00
100.20 10040
98.50 98 50
92 00 92.00
92.00 92.00
91.00 91.00
98 50 98.50
90,00 90.00
9450
91.60
96.50b
95,50
51.10
83,80
96,60
96,20
94,50
92,30
98,60
89,50b
60,50
6 50 ld 59
8.50 R-R Pijp
4 75 ld 62
8 50 RljnlDls
7 12 RljnSch
6 00 Schiphol
8.50 8hell 75
8.25 ld 71
7 75 ld 72
14.9 SHV 72
13 7 SHV 73
7 00 Skol Br
8.00 SlavB 71
7 25 Total 72
8.75 Unllev 75
6 00 Unilev 66
7 12 VMF 69
6.50 ld 68
8.75 VNU 75
Prem ie-obl igaties
2 50 Al km. 56 58.50
230 Adam 51 57.60t
2 50 ld 5SI 58.10
2 50 Id 5611
2 50 id S61II
2 50 ld 59 61.00
2.50 Breda 54 56,55
2.50 Dordr 56 56,05
2 50 E'hvn 54 64,20
2.50 Ensch. 54
2.50 Haag 521
2 50 ld 5211 80.50
2 50 R Knus 80,10
2 50 Rdum 521 80.50
2.50 Id 52H 79,90
2.50 ld 57 67,50
2.50 Utr 52 81,00
2 50 Z.Holl.57 69.05
2 50 ld 59 70.25
94,50
91.70
97.00b
95.50
51.00
84.10
96.40
98.10
93.00
68.10
67.20
59,50
56.55
56.05
64 50
66.10
82.25
82.50
78.00a
67,20e
83.00
69,05
69.05
Converteerbare Obligaties
4 75 Akzo 83.70 83 70
8.75 ABN 100.70 101,00
6 75 AmRo73 92,00 92.50
5 50 AmRo 69 - 118,00
8.50 Boskalis W 75 78.50 78,00
6.25 Buhrm T 73 85.50 85.00
4 00 Elalon 80 89 30 89.80
8 75 Elsev NDU 75 40 75.90
7.25 Fum 73 83.30 83 50
5 75 Glst-Broc 73 129.20 129.50
5.25 Hoogov 68
7.25 Kappa 73
8.75 KNSM 75
8,75 K
B 75
8350
93.00» 94.00b
49.70 50.00
90.70 91.00
7 75 K.N.Pap. 72
7.25 Macintosh 73 98.50 98.50
900Meneba74 94.20 94 50
7 00 NBM-8 72 21,00 19.00
7 75 Nutricia 72 90.30 90.30
8.00 Nijverd. 70 93,20 93.20
6 50Oeev,dGr 69 - 94,00
4.75 Philips 68 95,75 95.75
10.00 Pont 74 68 00 RR 00
7 50 Proost B 71
6.50 Rolinco 67
6.50 ld 1000
8.00 Sanders 72
8 75 Schullema 76
7 00 Slav Bk 74-75 91.90 91 90
8.75 Stevm Gr 76 82.50 82 50
9 00 VMF-Stork 76 74,90 74.50
8 25 Vlh-But 70
8 50 Volk 8te 78 69.00 69.80
88.00 88.00b
67.00 67,00
69.80 69,80
90.50 90.00
7 00 W'have 105.00 105.50
7 00 W'sanen 91.60 90.80
8.75 W U.Hyp 84.80 84,30
Binnenl. Aandelen
ACFHold. 81.00
Amfas 78.00
Asd Rubber 1.62
Asd Rijtuig 138.50
An (..Brouw. 150.00b
AntVerf 182.00
Ass8t.Rdam 55.30
AUDET
AutlndRt
Ball ast-N
BAM Hold.
Batenburg
Beek.van
Beers'
Begemann
Bellndo
Berkels P
Blydenst C
Boer Druk
Bols
BorsumlJ W
Braat Bouw
Breevast
Breevast eert
Bredero
Bredero eert
Buhrm.Tett c
Caland Hold.
Calve-D eert
ld 6 pet eert
Centr.Sulk.
ld eert
Ceteco
ld eert
Chamotte
Cindu-Key
Clatmindo
Dell My
Desseaux
Dorpen Co.
Econosto
EMBA
Eriks
Fokker
Fumess
Gamma H
ld 5 pel PW
Gel Delft c
Gcrofabr
Giessen
Goudsnut
Grasso
Hagem.
Hoeks M.
Holdoh
Holec
HALL Trust
HoU-Kloos
Hl S Search
Hunter D.
HVA-Myen ert
IHC-lnter
Ind Maatsch.
1BB Kondor
IntematiO
Kemp.Beg
Kiene S
Kluwer
KBB
ld eert
id 6 cum
K.N.Pap
Krasnsky
Kwatta
73.50
685.00
64,60
27,60
320.00
54.00
105,50
43.00b
344,20
15,60e
749.00
75.00e
57.50e
135.00
150.00b
182.00
55,80
74,00
688.00
64,30
25,50
335,00
55,00
105.50
45.00b
345.00
15,20
749.00
78,00e
60.50e
88.60
98,70
98.20
105.00
105.00
27,90
23.50b
245.00
1427.00 1430.00b
78 00 79,50
77.00 77.80
147.00 147.20
146.50e 147.60
11,50 11.90
99.00
98 80
107.00
107.00
27.90
25.00
240,00
9,50
52,00
40.10
85,00
58,30
28,00
32,90
9.70
348,00
56.00
41,00
52,50
41.00
84.00
58.50e
28,00e
32,00
49 40
15.50
194.00
42,00
87.00
40.50
57,50
27 90
46.50
127.00
38.00
196,00
112,00
49.10
15.40
194.00
42 00
86.00
42,00
56.00
27.80
46.30
126.00
38 20
195.50
112,00
3.00e
7100
117,00
16.00
62.00
216,00
48.80
19.00e
13.00
117.00
16.50
62,00
219,00
48,80
20,00b
12.70
Landre&Gl
Leids.Wol
Macintosh
Maxw Petr
Meneba
MHV A'dam
Moeara En.
ld 1-10
ld 1-
84,60
218.00
53.50
13.00b
1000.00
510,00
300.00
22.00
Mulder
Mljnb.W.
Naarden
Naeff
Nagron 17.00
NBM-Bouw 3,00
Nedap 105,00
NedCrediet 24,90
NedScheepshy 190.50
Ned.Springst.
Nierstrasz
Norit
Nutricia GB
Nijverdal
Oce v d.Gr.
Orenstein
Otra
97.00
95.60
85.00
222.00
53.20
14.00b
385.00
4850.00
1010.00
510.00
300.00
22,70
670,00
58,00
52.30
46,80
140,00e
128,00
50.00
3100.00
670.00
62.00
52.60
47.30
139,90
125.00
52,00b
Palembang
Pal the
Pont Hout
Porcel-Fles
Proost&Br
Rademakers
Ravast
Rees ink
RIVA
ld eert
Rohte&Jisk
Rommenholl.
Rijn-Schelde
Sanders
Sarakreek
Schlumberger
Schuitema
Schuppen
Schuttersv
Slavenb.Bnk
Smit Intern
55.008
31.50
40.00
133.00
53.80
95.00
15,50
203.00
352.00
351.20
93,00
291.00
22.20
58.00
70,20
519.00
63.30
115,00
22,00e
71.00
51.00
53.00a
31.50
38.00a
53 JÖ
96,00
15.50
291,00
22.00
59,00
70,80
539,00
63,00
113.10
20.00a
70,20
51.50
Telegraaf
Textiel Tw
TUb Hyp bk
Tw Kabel H.
Twynstra en G.
Ubbmk
Ver Glasf
VMF-Stork
Verto eert
VRG Gem Bex
Wegen. C eert
Wessanen c
Westhav Asd
Woltere Sams.
Wyers
Wijk en Her
4*0
4.80
141,00 140.00
26,00 26.00
64.50 62.00
137,00 142.00b
48.60 49J0
29.70 30.00e
27.50 27.70e
18 00 18.50
79.20 80.70
161.00 160.00a
59.30 59 30
25.20 25,20
60.00 60.20
Alrenta
Alvamy
America Fnd
Asd Belegg D 152~7Ö
Binn.Belf VG ios 00e
**.O.G.
119.70
103.20
181,00
Goldmines
Holland F
Interbonds
Leveraged
Sumabel
Tokyo PH(S)
149,50
1128.00
113.00
569.00
296.00
83.00
42.50
132.00
157,00
106.00b
149.80
1110.00
113.20
570.00
302.00
83.90
43.00
138 30
Tokyo PH
Uni-Invest
Viking
Wereldhave
Concentra
Unifonds
Chemical F
ColGrowth
Japan Fund
Madison F
Technology F
Vance.Sand.
183.50
95,00
105,00
115.50
186.00
345,00
25.20
20,40
22,50
188.50
95,00
106.50
116.00
346.00
25 20
20.60
91,00
97,00
95,00
96.00b
96.60
87.70
96.00
91.50
97,20
95 00
32.00
Buitenlandse Obligaties
5.75 EGKS 64 95 20
5 75 EGKS 65 94,00
9.00 Eurlnv75 Q7 'vnh
7.75 id 72
5.75 ld 64
5.75 ld 85
8.00 IntAm 71
7 00 ld 68
8.25 IntBk 71
7 00 AU Lyons
3.50 Eng WL c. 3110
4 00 Nor Hyd
11 25 Reed ?4
6.25 Rothm
Amerika (orig. aandelen!
Am Express 53.70 57 go
Am Expr ware.
Am-Motors 4 7Q
AmTel&TeL 61*5
Asarco 2530
A tl Richt 45 30
Beth.Steel jg70
Boeing Comp. Z2 90
Burroughs 33 30
33.10
46,00
20.50
40,75
63.40
26,70
45.20
17,10
23.00
39,90
34,00
46.80
21,00
40,25
cons rooos 40,75 4n 2s
Control Data 3150e 33'30
Dow Chemical 25 20 m
Du Pont 37 85
Eastman Kodal g3'2o
Exxon Corp. 28 90
Fluor Corp jg jq
Ford Motor 29 15
Genera] Electr 3290
General Motors 59^30
Getty OU 55 8Q
Gillette 41 go
Gulf OU 32*0
JB" 80.80
Intem.Flavor 24 20
43>5
Intern Tel&Tel 23 50
Litton Ind 46 40
Lockheed Aircr 74'qo
L.T.V Corp. 8.80
MobU OU 25 80
North Am.PhU 45'8o
Occ Petr Corp. 20 00
Pepsico 48 60
PhUlp Morris go 35
Philips Petr 30;2o
Polaroid Corp- 25 30
Quaker Oats 4g[25
R.C.A. 25 30
Rep.Steel
Schlumberger 37 g0
Sears Roebuck 26 50
SheUOÜ 4040
Sperrv Corp 24 80
Standard OU 3q
Tandy 3470
Texaco 3010
37.90
95.25
31,00
19.90
31.20
83.00
53 :s
58.00
45.50
33.50
83.30
24.90
45.30
26.10
46.80
19.85
48,70
- 30.10 3210
Texas Instr 102 00 10-
25.10
15.40
39,30
27.15
40,80
24.80
31.40
36.75
32.10
Union Carb. 54,10 55.40
Union Paclt 45,10 46,60
UB Steel i8 60 18,30
Warner Lamb. 26.80 26.70
WestinghEl. 36,10 37.10
Woolworth 26 80 26.60
Xerox Corp. 35,50b 35.55
Bultenl. Aandelen
AU.Breweries 650.00 655,00
Br PetroL 570,00 570,00
Gevaert Ph. 9160
Hoechsts 115,00 118.50
Hoesch 36.50 37.00
ImpChem.
PetroQna
Solvay '105,00
Alcan 61.40 66,30
Am-Cyanam. 87,00 89.50
Am Standard 67,00 70.20
BeU Teleph 43.00 44.90
Can.Pactflc 70,90 73,20
Celanese 140,00 143,00
Chrysler 24.10 25,00
Columb Gas 82.50 83.00
Cons Edison 1 io.00b 110.00e
Curtlss W 123.50d 122.50
East Alrl. 15,00 15 50
Gen. Foods 117.10 120,80
Goodrich 55.00
Goodyear 72.00
Husky OU 17,10
Imperial OU 66.00
Inco 25,00
Mc DonneU 115.OO
Merck Co. 219.10
Minnesota 20LOO
Nabisco Br. 114.30
National Can 48.00
NatDist&C. 65,20
NCR Corp 186,00
Procter&C 306,00
Reynolds I. 143.00
Shell Can. 4930
Sterling Dr 7370
Sun OU C. 91 40
Transam.C. 6L60
U Brands 23 50
Dal-Ichi K.
Nippon Elec.
Pioneer El.
Sanyo Electr
Sony Corp 780,00 720.00
iclaims. scrips, stockdiv.edi
Doorlopend genoteerd;
NatNed(wiT'6) 314.00 308.00
NatNediwrr'7)240.00 240.00
WUHBiwrrB) 14.70e 16.80
56.00
74,00
17.00
66.60
26.20
112.50
223.30
203.00
113,20
48,50
64,70
187.00
301.00
149,50
50,00
73.60
92.00
61.50
24.00
Afgifteprijxen
ABN belegg.
ABN rendem.
AMRO OF
AMRO AK
AMRO OK
Pers fund
Amva belegg.
Belegg.v.d.7
Bemco d.b.
Bemco J b
Bemco A.b.
Bemco rend.
E aL. vgfvw.
E aX. vgfd
EaL vgja. b.
Esmeralda
Unlco
Unifonds
funds (Ned.)
74.06 75.22
53.59 53.65
156.10 156.75
138.89 140.13
171 86 184.58
2440 25.08
171.97 173.17
10 38 1102
118 80 11880
122.90 122.90
84.50 84 50
130.10 130 10
14.21 14.24
1240 1240
1212 12AS
75 93 77 05
7030 7010
1680 1700
AMSTERDAM (ANP) - De koersen op
de Amsterdamse effectenbeurs vielen
dinsdag zwaar tegen. Gezien de ontwik
keling in Amerika, waar de Dow Jones-
index 26 punten steeg en door de magi
sche 1000-puntengrens heenschoot. vie
len de koerswinstjes in Amsterdam ma
ger uit. De handelaren noemden de aan
delenmarkt teleurstellend. De hardlo
pers van maandag moesten zelfs om
laag. Zo viel Unilever fors terug van
f 190 tot f 183.50. De koersbeweglng
was overigens hectisch. Als een jojo
schoot het fonds heen en weer tussen
f 187 en f 182,50. De omzetten werden
opnieuw goed genoemd. Voor Konink-
ïyke Olie gold enigszins hetzelfde. In
het oliefonds werd behooriyk gehan
deld maar de koers zakte twee dubbel
tjes op f 92,90. Een en ander hand mede
te maken met het feit dat de koersen
van beide fondsen maandag in de na
middag stevig waren opgelopen, voor
uitlopend op de -gang van zaken op de
beurs van New York. die om deze tyd
opengaat.
Voorts won Philips dertig cent op
f 27,40 en KLM f 1.50 op f 90. Hoogo
vens en Akzo moesten iets terrein prijs
geven. De banken deden het redehjk
goed. ABN won f 3.50 op f 251,50 en
Amro zestig cent op f 40,30. NMB klom
een halve gulden op f 105,50. In de hy
potheekbanken zat weinig beweging.
De verzekeraars waren licht verdeeld.
By de uitgevers was Elsevier-NDU
f 2,50 beter op f 165. By de bouwers ge
beurde weinig spectaculaire dingen. De
scheepvaartsector verloor terrein.
Daarentegen zetten Heineken en Gist-
Brucades de opmars voort. Heineken
ging naar f 70.90. een vooruitgang van
negentig cent, en Gist-Brocades naar
f 91 een winst van f 1.40.
De obligatiemarkt was 0.2 tot 0,3 punt
hoger. Er werd behooriyk wat verhan
deld, zoals de laatste dagen gebruike-
ïyk is. De lange rente is thans duideiyk
onder de 10 pet gezakt.
Op de lokale markt was Bols vast. Het
drankenfonds won f 2,50 op f 60. Ook
Norit was in trek. De aandelen werden
f 4 hoger geprijsd op f 62 bieden, In de
tweede periode mocht alsnog een geda
ne notering worden opgemaakt. HVA
steeg f 1.80 naar f 67.50 en Kiene f 3
naar f 219. Vereenigde Glas won f 3 op
f 140. Winsten van rond f 1 waren er
voor Wessanen. DeÜ en Van Beek. Ver
der lagen goed in de markt Bredero,
Otra en Twentsche Kabel. Aan de ande
re kant moest Caland f 1 terug naar
f 24 laten. IHC-lnter werd tevergeefs
t 2 lager aangeboeden op f 60 Voor
Pont kwam een notering van f 38 laten,
f 2 lager, op het bord Collega Holdoh
zakte "f 1.50 opf 125.50. ADM daalde f 1
naar f 160 laten en Schuttersveld f 2
naar f 20 laten. Verder moesten ook
Grasso, BAM en Van Schuppen terug.
Tydens beurstyd brokkelden de koersn
van de internationals af. De banken
gingen daarentegen omhoog. De rest
van de actieve markt gleed echter om
laag, met uitzondering van HBG, Vol-
ker-Stevin en Ennla.
Op de optiebeurs werd kort na het be
gin van de handel het miyoenste con
tract van dit jaar verhandeld. Vorig jaar
werd voor de eerste maal binnen een
kalenderjaar de grens van een miyoen
contracten overschreden Toen gebeur
de dit echter ipas op 4 december