ngrijpende reorganisatie lij rederij Van Nievelt Industrie ontwikkelt nachtzichtapparatuur MSTERDAMSE EFFECTENBEURS Unilever fors terug ULIES VAN 190 ARBEIDSPLAATSEN El Al verplaatst deel activiteiten naar Schiphol Nieuw luchtschip maakt testvlucht BESTEMD VOOR LEOPARD-TANKS OENSOAG 13JDKT0BER 1982 «TERDAM (ANP) - Bij de Rotterdamse rederij Van Nievelt Goudriaan zullen ten gevolge van ingrijpende reorganisatie 190 arbeidsplaatsen moeten verdwijnen. Daarnaast zullen vier lichtschepen worden verkocht. Het is volgens directeur B. C. Fock de enige mogelijkheid om het jfjjf, waar nu 600 mensen werken, uit de verliesgevende cijfers te halen. a heeft de bijzonderheden over de De huidige saneringsoperatie heeft be- de werkgelegenheid van het gehele fce- Krtngsoperatie dinsdag bekendge- - -- -> •Kin het personeelsblad van de re- De ondernemingsraad is half sep tal om advies gevraagdVan Nie- Ljt het merendeel van de vermin- Van de arbeidsplaatsen op de 'tot stand brengen, in eerste in- .itfwir middel van vervroegde uit- ngofherplaatsing binnen het moe- (driJf SHV. De walorganisatie zal 25a 30 man worden ingekrompen. vloot zullen 160 arbeidsplaatsen jDea Over gedwongen ontslagen jt door het bedrijf nog niet gespro- nditjaar heeft Van Nievelt de tan- divitelten al beëindigd. Dat heeft nu toe geleid tot de verkoop van drie Iers, Van de resterende twee tan- i ttt |is er één nog in de vaart en één trekking op de zwaar verliesgevende chartermarkt voor schepen die niet in de lijn vaartactiviteiten van de rederij passen. Op korte termijn wil de rederij de 'Aludra' (13.945 ton) verkopen. De andere drie schepen zullen in 1983 wor den afgestoten. De vloot van Van Nie velt zal na de saneringsoperatie nog be staan uit drie grote handelsvaartsche pen. drie kleine handelsvaartschepen en twee schepen voor het vlootmanage- ment. „De verliezen hangen als een molen steen om de hals", aldus directeur Fock in het personeelsblad. „Als wij niets zouden doen zouden de continuïteiten drijf ernstig gevaar lopen". Volgens Fock is de huidige situatie in de wereld scheepvaart de slechtste sedert de tweede wereldoorlog Ook de toekomst perspectieven zijn niet bemoedigend. Van Nievelt wil een extern adviesbu reau die toekomstperspectieven nader laten bestuderen. Op de vrije charter- markt is de situatie erg slecht Door een te groot aanbod van schepen is het prijsniveau zo beroerd, dat net ondoen lijk is schepen voor deze vrije markt binnen de rederij te houden, aldus Fock. Hoe groot de verliezen bij Van Nievelt zijn staat niet vermeld, wel mterdamse i Wisselmarkt 2,72375-72825 4.6875*925 109.255-305 38.585-635 K' etnl, Zr 128,295-345 103,07-77 19,185-235 37345-395 30,945-995 37.575-625 2,22275-22525 15.5430-5530 3.7150-7250 2,400-420 2.5900-6000 1.5050-5250 1.5125-5425 79.10-35 ITÏNUNDS BANKPAPIER RQtDABf iANPi - De m verkoopprijzen i voor buitenlands jptpl» geldend ir, Amsterdam op de vol te irtkdag luidden guleren index 78 70 Stiatil 1221 3-5 jr 12.16 Wo56Jr 12.24 rJJ(J nitngrr 12 20 I WQ-lenlngen 12,12 1 tunklenlngen 12.20 (find brieven 13 76 jnku> SCHIPHOL - De Israëlische luchtvaartmaatschappij El AI, geteisterd door een staking van het cabinepersoneel en een conflict met de Israëli sche regering wegens een vliegverbod op de sabbat, heeft het merendeel van zijn activiteiten naar Schiphol verplaatst. El Al omzeilt het sabbat- vliegverbod door vliegtuigen van andere maatschappijen te charteren. Manager Kryll van El Al in Amsterdam heeft dit bevestigd. Het vliegverbod op de sabbat zou tegenover geboekte passagiers na, aanvankelijk van kracht worden op 4 september. El Al heeft dit be sluit echter aangevochten voor het Israëlische hooggerechtshof, dat voorlopig heeft bepaald dat de overheid meer bewijzen moet aan dragen om de rechtmatigheid van het vliegverbod aan te tonen. De overheid heeft daarvoor 45 dagen gekregen, terwijl El Al in die perio de op sabbat zijn vluchten mag blij ven uitvoeren. Door de staking van stewardessen en purchers kan El Al desondanks niet met éigen materieel vliegen. Gebruik makend van de geweldige overcapaciteit in de luchtvaart, komt El Al toch zijn verplichtingen doordat de maatschappij het leeu wendeel van z'n activiteiten van Is raël naar Amsterdam heeft ver plaatst. Er zijn contracten gesloten met meer maatschappijen dan het aantal van twaalf vliegtuigen dat El Al zelf heeft, zodat die vliegtui gen zoveel mogelijk vanaf hun thuisbasis kunnen vliegen. De begunstigde maatschappijen zijn KLM idie passagiers in eigen lijnvliegtuigen meeneemt). Marti nair, Transavia, Luxair, TEA (Bel gië). Transamerica, Spantax, World Airways (uit San Francisco en bijna failliet), Belair en Comair uit Zwitserland. Sterling en BMA uit Groot-Brittanniè, CP Air en Wardair uit Canada. wordt gesproken van „zeer grote verlie zen". Het personeelsbestand zal gefaseerd worden teruggebracht. Het moment van verkoop van de vier vrachtsche pen is daarbij bepalend. De walorgani satie zal worden aangepast om de effi ciency te verhogen. Van Nievelt is er niet in geslaagd be manningen te verhuren voor andere schepen (zogenaamd fleetmanage- mentcontracten) om de personeelspro blemen te verlichten. Volgens directeur Fock komt dat door de bar slechte markt en door het hoge kostenniveau van bemanningen die onder een Neder landse cao vallen. Van Nievelt vaart overigens voor een groot deel met bui tenlandse gezellen. Volgens secretaris J. Gerritsen van de werknemersorganisatie FWZ is de slechte gang van zaken bij Van Nievelt niet alleen te wijten aan de ongunstige marktsituatie, maar ook aan het spe culatieve aankoopbeleid van het moe derbedrijf SHV in het verleden. De start van tankvaartactiviteiten was enkele jaren geleden voor het bedrijf „een sprong in het duister". Ook is Van Nievelt bij beslissingen over deelne mingen in lijnvaartactiviteiten niet altijd even gelukkig geweest, aldus Gerritsen. Het luchtschip 'Skyship 500', een produkt van de Britse onderneming Airship Industries, maakt hier een testvlucht boven Parijs. Links onder is de Eiffeltoren te zien. Ofschoon het bestuurbare luchtschip sinds de rampen met de befaamde Zeppelins in de vooroorlogse jaren nog maar weinig 'opgang' heeft gemaakt, gelooft Airship Industries toch rotsvast in de toekomst van dit vervoermiddel. De onderneming heeft zelfs de Franse overheid toestemming gevraagd om een verbinding met een Skyship tussen de Parijse vliegvelden Roissy-Charles de Gaulle en Orly te mogen onderhou den. De prijs van zo'n reisje zou ruim vijftig gulden moeten bedragen. Het luchtschip, dat een snelheid van honderd kilometer per uur kan halen, heeft in de 'gondel' ruimte voor tien passagiers. Rotterdam wil tarief havengelden met 7,2 procent verhogen ROTTERDAM - Het gemeentelijk ha venbedrijf van Rotterdam wil het zee havengeld met ingang van 1 januari 1983 met gemiddeld 7,2 procent verho gen, als de Rotterdamse gemeenteraad met het voorstel akkoord gaat, kan het havenbedrijf het volgend jaar rekenen op een extra opbrengst aan zeehaven gelden van bijna 18 miljoen gulden. Ook Amsterdam. Delfzijl en Vllssingen willen het volgend jaar met tariefstij gingen komen die uitgaan boven de vier procent. Het is de bedoeling van de rijksoverheid om de overheidstarieven het volgend jaar niet met meer te laten stijgen dan met dit percentage. Alleen Temeuzen overweeg om de havengel den slechts met vier procent te verho gen, in verband met de concurrentie van Belgische havens. DEN HAAG - Aan de Nederlandse in dustrie (Hollandse Signaal Apparaten, Oldelft en USFA) is door defensie op dracht gegeven tot het ontwikkelen en bouwen van een aantal prototypen van warmtebeeldapparatuur (nachtzicht) voor inbouw in de Leopard-tanks en in gevechtsvoertuigen. van de opdracht bedragen 21,3 miljoen gulden. Dit bedrag bestaat uit 15.6 miljoen gulden ontwikkelings kosten en 5.7 miljoen gulden voor de levering van prototypen. De ontwikke lingskosten worden in gelijke mate be taald door de industrie, het departe ment van economische zaken en door defensie. De kosten van de prototypen zijn ten laste van defensie. Ook de West- duitse firma Zeiss is opdracht gegeven tot het produceren van prototypes. De hieraan verbonden kosten bedragen 3,9 miljoen gulden. Hiervan komen 2.9 mil joen ten laste van defensie en één mil joen wordt door Zeiss gedragen. Dividend Rolinco ROTTERDAM (ANP) - Rolinco stelt voor over het boekjaar 1981-82 een con tractdividend uit te keren van 7,80 per aandeel. Dit betekent een verho ging met ruim 8 pet ten opzichte van vorig jaar 7,20). Het jaarverslag verschijnt op 11 novem ber. De aandeelhoudersvergadering is op 30 november. Eenheden van het eerste legerkorps zullen het overigens de komende jaren moeten doen met een aantal nieuwe Leopard-tanks, die 'nachtblind' zijn. Dit is een gevolg van vertraging van en kele maanden in de bestelling van tanks. Eerst de in september van vol gend jaar te leveren 128ste tank zal di rect van de benodigde warmtebeeldap paratuur zijn voorzien. Voor de eerder af te leveren 127 Leopards zal de appa ratuur moeten worden Ingebouwd. Dit betekent dat in de periode juli 1983 tot januari 1985 een aantal tanks 'nacht- blind' by de betrokken eenheden wor den ingevoerd Er zullen nooit meer dan 36 tanks tegeiyk 'nachtblind' zijn, zo heeft staatssecretaris van Houwelingen (defensie) de tweede kamer laten weten. tl IÏRDAM (ANP) - Vrijblijvende ad- «rntn goud en zilver: tinmetaal 38040-38840; bewerkt 40790. r tinmetaal 795-865, bewerkt 910. WASHINGTON (UPD- Het ruimteveer heeft het mogelijk gemaakt hele ste den te verlichten met reusachtige zon- nereflectors die in een stationaire baan in de ruimte worden gebracht, zo heeft de NASA meegedeeld. Achttien spiegels van 800 meter door snee zouden zo vier of vyf grote steden in de Verenigde Staten vier of vyf uren achtereen, ofwel twee uren na zonson dergang en twee uren voor zonsopgang tydens de ochtendspits, kunnen ver lichten. John Canady en John Allen van het Langley onderzoekcentrum van de NA SA in Hampton, Virginia, hebben deze gedachte verder uitgewerkt. Het idee is overigens niet nieuw. De Duitse ruimte vaartpionier Hermann Oberth Is er in 1929 al mee gekomen. Krafft Ehricke, een Amerikaanse ruimtevaartinge nieur, heeft het in de jaren 1970 nader onderzocht. De twee van Langley heb ben nu vastgesteld dat het ook econo misch haalbaar moet zijn. Hun onderzoek heeft echter niet geheel kunnen vaststellen wat de keerzijde van een dergeiyke nachtverlichting is. Veel mensen zullen er bezwaar tegen maken, zoals sterrenkundigen die in hun waarnemingen worden gehinderd, en milieustrijders die er nare gevolgen van verwachten voor onder meer de fo tosynthese door planten en de gewoon ten van dieren die in het wild leven. De baten zyn besparing van elektriciteit, vermoedelijk het teruglopen van het aantal inbraken en geweldplegingen, minder verkeersongelukken en meer gelegenheid voor bezigheden buitens huis. Met het ruimteveer kunnen opgevou wen reflectorkunstmanen in een baan op 700 km hoogte worden gebracht, waarna zij met de lichtdruk van het zonlicht naar de stationaire baan kun nen zeilen. De achttien reflectors zouden 1,44 mil jard dollar gaan kosten en het licht van 56 volle manen kunnen 'gieten' over vyf grote stedeüjke gebieden van 630 by 355 kilometer. Dat zou zichzelf in viere neenhalf jaar terugbetalen, waarna er nog tieneneenhalf Jaar van geprofiteerd kan worden, wat een besparing van 2,85 miljard dollar oplevert, aldus de twee onderzoekers. Bepaalde werkzaamheden kunnen al verricht worden met slechts vier re flectors van een kilometer doorsnee, „die gebruikt kunnen worden voor het demonstreren en op waarde schatten van het plan, voordat we overgaan tot grotere, ambitieuzere systemen", al dus de ouderzoekers. to.b. bieden; d: exdiv.; e: gedaan-bieden; f: laten; g: bieden en exdiv.; h: laten en exdiv.; k: gedaan-laten en exdiv.; I: gedaan-bieden en exdiv sSM te pei; Vorige Laatste koersen koersen (hoofdfondsen) JiJ-'O 93.50 26.50 27 00 2of'Ü2 253.50 Sf'oS 8570 38.80 40.20 87,78 36,80 8470 35 20 83-30 83,50 163,00 166.80 124,00 124.00 nn 33,00 33,00 88,70 69.30 64.70 74.20 14.70 87.80 91.70 37,20 37^40 2» 27.30e &2 231.00 ItVNU 25,00 26^00 73.50 73150 «I:Obligaties '«81-91 H6.30 116,70 110,90 111.50 107.40 107,60 108.30 108.90 106.10 106.30 105.60 106.30 105.70 106.20 106.20 106,70 106.70 107.20 106.70 107.20 106,20 107.00 108.40 109.00 103.90 104.00 104 70 105 10 103.90 104.40 103.60 104,20 104.20 104.30 104.90 105,00 102 20 102,60 102,60 103.00 103.20 103,40 102.90 102.90 102,30 102,70 100,80 101.20 100.60 101,10 Irtsömo I00,8° 101'20 f.f'2"2 100,90 101.70 99,60 99.80 101.50 101.70 99.00 98.40 98,20 96.30 96.70 96.50 96,90 97.40 97,80 97,30 97.70 95.80 9620 96.30 96.60 1481-91 (81-92 482-92 92 •4 82 92 11Ï94 4*94 99.00 8 75 ld 79-89 8 50 ld 75-90 8 50 ld 75-91 8 50 ld 78-93 8 50 id 78-89 8.50 ld 79-89 8.25 ld 76-96 8 25 ld 77-92 8.25 ld 77-93 8 25 ld 79-89 8 00 id 69 8.00 ld 70-95 8 00 id 71-96 8 00 ld 70-1 8 00 id 70-2 8 00 id 70-3 8 00 id 76-91 8 00 ld 77-97 8 00 ld 77-87 8.00 id 78-88 7 75 id 71-96 7 75 ld 73-98 7 75 ld 77-97 7 75 ld 77 92 7.50 id 69-94 7 50 id 71-96 7.50 ld 72-97 7 50 ld 78-93 7.50 ld 78-88-1 7 50 ld 78-88-2 7 20 ld 72-97 7 00 ld 66-91 7.00 id 66-92 7 00 ld 69-94 6 75 ld 78-98 6 50 ld 68-93-1 6 50 ld 68-93-2 6 50 ld 68-94 6 25 ld 66-91 6 25 ld 67-92 6 00 id 67-92 5 75 ld 65-90-1 5.75 ld 65-90-2 5 25 ld 64-89-1 5.25 ld 64 89-2 5 00 ld 64-94 4 50 ld 58-83 4.50 ld 59-89 4 50 ld 60-85 4 50 ld 60-90 4 50 ld 63-93 4 25 ld 59-84 4 25 ld 60-90 4 25 ld 61-91 4 25 ld 63-93-1 4 25 id 63-93-2 4 00 ld 61-86 4 00 ld 62-92 3.75 ld 53-93 3 50 ld st 47 3.50 .d 53-83 3.50 ld 56-86 3.25 ld 48-98 3.25 ld 50-90 3 25 ld 54-94 3.25 ld 55 95 3.25 ld 55-85 3.00 ld Grb46 12 00 BNG81 11 00 ld 74-84 11 00 ld 81-06 9 50 ld 74-99 9.50 ld 75-85 9 50 ld 78-01 9 00 ld 75-00 8.75 ld 70-90 93,20 93.20 92,10 100,00 100.20 100.10 94.70 91.90 97.70 95.40 92.20 90 00 90.70 92,90 91.30 90.70 89.90 91.70 94.60 94.00 88 80 91.50 91.50 90.00 91.30 90,80 91.00 86.90 97.90 9150 97.30 91.20 87.60 96.60 91 10 89.80 87.90 86.90 94.00 87.60 86,80 86,70 98.00 95,10 79,50 90,50 97.00 97.50 97,50 95.10 98.10 97,80 94,00 96.30 95.80 96.60 93.60 93,70 92,40 100.60 100,50 100.40r 95,10 92.30 98.00 95.60 92.50 00.30 91.00 94.00 91.70 91.00 90 20 92.40 94.80 94.20 89.00 91.70 91.70 90.20 86.40 89.40 89,20 89,40 91.40 89.80 90,70 90.60 91.30 84.70 94.40 99 70 111.40 104.10 105.50 98.60 100.30 97.80 95.70 96.70 100.70 98.10 95 80 97.00 8 75 ld 70-95 8.75 id 75-00 8.75 id 77-02 8.50 ld 70-85 8.50 ld 70-95 8 50 id 73-98 8.25 ld 70-85 8.25 ld 70-96 8.25 id 76-01 8 00 ld 69-94 8.00 ld 71-96 8.00 ld 72-97 8.00 ld 73-79 8,00 ld 75-00 7.60 id 73-98 7.50 id 72-97 7.25 id 73-98 7 00 ld 661-91 7 00 id 66U 91,20 100,50 90.50 88,60 88,40 86,90 91,30 91.00 95 JO 94.80 94.40 99.30 94.30 93.30 99,50 93.20 92,80 92.20 91.50 91,70 100,50 91,10 88.80 88.80 87.30 91.50 91.20 7.00 id 66TV 7.00 Id 72-97 7.00 id 73-83 6.75 Id 67-92 6.75 id 68-93 6.50 id 67-92 6 25 id 67-92 6.00 id 57-82 6.00 id 651-90 90,80 6.00 id 65n 5.75 ld 65H 5.50 id 65-90 5.25 id 64-89 5.25 id 65-90 5.00 id 58-88 5 00 id 64-89 4.75 id 58-88 4.50 id 58-89 4 50 Id 59-84 4 50 id 60-85 4 50 id 62-92 4 50 id 62-93 91.80 86 80 99.60 90.60 88.80 99 00 90.70 90.70 92,10 91.30 92.50 96.40 95,90 87 70 87.40 90 90 90.60 90.80 90.80 90.70 92 30 91.30 91.40 Pandbrieven 9 00 FGH 7.00 id 72 6 00 id DW 4 75 id X-XA 4 50 Id DU lOOOSchNed 11.25 TUb H 8.75 Tilb.H 7 50 WesU BZ 6 00 ld X 12,38 ld n 69 11.00 Id 80 10 50 id 80 8.25 id 70 8.00 id 71 7.50 Id 71 7 00 id 72 12 50 id ri 70 98.25 84.00 76.50 77.20 81 10 54.20 54.00 81 10 75.00 91.00 98 30 97,30 94.90 94.60 93,00 90,00 95.40 Banken, Handel, Industrie 11,25 Akzo lono 101.20 9 50 Akzo 97 so 97,80 9 25 Akzo 97 oo 97,50 11,25 ABN 74 102.20 102 80b 100.00 99.80 93.50 93.20 83.40 7620 77 10 81.10 54.50 55 00 81.20 75,00e 91.00 98.00 97 10 94.90 94.50 93,00 89,00 10 50 id 1974 9 75 id 79-99 9.50 id 79-94 9.00 id 75 8 SO id 1975 8 00 id 71-86 8 00 id 73-88 97 50 98.70 98,20 95 00 10 75 Amro 74 iqojo 102.80 9.75 id 75 9,75 Id 80-00 8.75 id 73 8 50 id 73 7 75 Id 71-86 7 50 id 73-88 7 50 MeesH72 8.75 BanqueP 75 8.00 BwfLimb. 8.50 BOZ 8 25 id 8.25 Breevast 71 8.00 Breevast 73 8.25 Bredero 71 8.00 Br.Petr. 7.25 id 72 10.00 Ceehom 7.25 CMC 72 9,50 CRBoerl bk 8.00 Elsev -NDU 101.20 100.90 92.00 93,00 93,40 94,00 95.10 95.70 95,50 95.50 91.20 92,00 93,50 93.50 92,00 92,00 95,50 95,50 95,00 95.00 79,50 79,50 71,50 71,50 90,30 90,30 97.70 97.80 94,50 94.50 102,00 102.50b 7.25 Hagemeyer 7.00 Hem Bier 6 00 Holec Div. 8 00 Hoogov71 8.00 Id 72 6.50 id 66 7.00 KLM 68 7 75 Lyons 11.00 MaasvOT 9.50 Maasv O.T 9 00 Maasv O.T 1150 Nat.Inv 80 11 00 id 74 9 75 id 74 8.50 id 75-2 10 00 GasU 74 9 50 id 15j 8.75 id 75 8.50 id 15j 8 25 id 70 8 00 id 71 8.00 id 72 7 75 id 72 7 50 id 69 7 25 id 66 7.25 Id 73 6 50 id 66 6.50 id 68 9.75 NMB 74 6 75 id kap 72 8 75 NOB 76 7 75 id 73 7.00 id 66 6.00 Id 64 8.50 N S. 70 7.25 id 72 8.00 Watsch 7.75 O tra 72 7.75 Pakh 73 7.00 id 68 7.00 ld 72 7.25 ld Blh66 6.50 id 67 5.25 id 64 7.75 Pechiney 8 00 P en C-gr 9.75 Philips 75 8.00 Philips 72 6 00 Pegem 57 5 50 ld 58 5.00 ld 58 6.00 PGEM 57 6.00 ld 64 87.50 81 80 98.30 98 30 87.50 88.50 93.00t 93.50b 91.50 92,50 97.70 97.70 93,10 93.10 93,70 93.70 101 10 101.10 97,00 97.20 97,00 97.30 103.50 103.60 103,508103,00 99.50 99,90 99.10 99.10 98.50 98.50 97.50 97.50 96.60 96.60 96.10 96,10 93 10 93.50 97.20 97,50 94.00 94.00 94.20 94.20 93.40 93.40 96.50 96.50 92.50 92 50 99.00 99.00 88 50 88.80 91.20 91.20 91.50 91,50 98,50 98.50 89,70 90 20 90.80 91.20 24.00 74,00 90 00 90,00 89,50 89,50 90,00 90.00 94,00 94,00 91.00 91.00 95.50 95,50 85.80 86.30 77.00 100.20 10040 98.50 98 50 92 00 92.00 92.00 92.00 91.00 91.00 98 50 98.50 90,00 90.00 9450 91.60 96.50b 95,50 51.10 83,80 96,60 96,20 94,50 92,30 98,60 89,50b 60,50 6 50 ld 59 8.50 R-R Pijp 4 75 ld 62 8 50 RljnlDls 7 12 RljnSch 6 00 Schiphol 8.50 8hell 75 8.25 ld 71 7 75 ld 72 14.9 SHV 72 13 7 SHV 73 7 00 Skol Br 8.00 SlavB 71 7 25 Total 72 8.75 Unllev 75 6 00 Unilev 66 7 12 VMF 69 6.50 ld 68 8.75 VNU 75 Prem ie-obl igaties 2 50 Al km. 56 58.50 230 Adam 51 57.60t 2 50 ld 5SI 58.10 2 50 Id 5611 2 50 id S61II 2 50 ld 59 61.00 2.50 Breda 54 56,55 2.50 Dordr 56 56,05 2 50 E'hvn 54 64,20 2.50 Ensch. 54 2.50 Haag 521 2 50 ld 5211 80.50 2 50 R Knus 80,10 2 50 Rdum 521 80.50 2.50 Id 52H 79,90 2.50 ld 57 67,50 2.50 Utr 52 81,00 2 50 Z.Holl.57 69.05 2 50 ld 59 70.25 94,50 91.70 97.00b 95.50 51.00 84.10 96.40 98.10 93.00 68.10 67.20 59,50 56.55 56.05 64 50 66.10 82.25 82.50 78.00a 67,20e 83.00 69,05 69.05 Converteerbare Obligaties 4 75 Akzo 83.70 83 70 8.75 ABN 100.70 101,00 6 75 AmRo73 92,00 92.50 5 50 AmRo 69 - 118,00 8.50 Boskalis W 75 78.50 78,00 6.25 Buhrm T 73 85.50 85.00 4 00 Elalon 80 89 30 89.80 8 75 Elsev NDU 75 40 75.90 7.25 Fum 73 83.30 83 50 5 75 Glst-Broc 73 129.20 129.50 5.25 Hoogov 68 7.25 Kappa 73 8.75 KNSM 75 8,75 K B 75 8350 93.00» 94.00b 49.70 50.00 90.70 91.00 7 75 K.N.Pap. 72 7.25 Macintosh 73 98.50 98.50 900Meneba74 94.20 94 50 7 00 NBM-8 72 21,00 19.00 7 75 Nutricia 72 90.30 90.30 8.00 Nijverd. 70 93,20 93.20 6 50Oeev,dGr 69 - 94,00 4.75 Philips 68 95,75 95.75 10.00 Pont 74 68 00 RR 00 7 50 Proost B 71 6.50 Rolinco 67 6.50 ld 1000 8.00 Sanders 72 8 75 Schullema 76 7 00 Slav Bk 74-75 91.90 91 90 8.75 Stevm Gr 76 82.50 82 50 9 00 VMF-Stork 76 74,90 74.50 8 25 Vlh-But 70 8 50 Volk 8te 78 69.00 69.80 88.00 88.00b 67.00 67,00 69.80 69,80 90.50 90.00 7 00 W'have 105.00 105.50 7 00 W'sanen 91.60 90.80 8.75 W U.Hyp 84.80 84,30 Binnenl. Aandelen ACFHold. 81.00 Amfas 78.00 Asd Rubber 1.62 Asd Rijtuig 138.50 An (..Brouw. 150.00b AntVerf 182.00 Ass8t.Rdam 55.30 AUDET AutlndRt Ball ast-N BAM Hold. Batenburg Beek.van Beers' Begemann Bellndo Berkels P Blydenst C Boer Druk Bols BorsumlJ W Braat Bouw Breevast Breevast eert Bredero Bredero eert Buhrm.Tett c Caland Hold. Calve-D eert ld 6 pet eert Centr.Sulk. ld eert Ceteco ld eert Chamotte Cindu-Key Clatmindo Dell My Desseaux Dorpen Co. Econosto EMBA Eriks Fokker Fumess Gamma H ld 5 pel PW Gel Delft c Gcrofabr Giessen Goudsnut Grasso Hagem. Hoeks M. Holdoh Holec HALL Trust HoU-Kloos Hl S Search Hunter D. HVA-Myen ert IHC-lnter Ind Maatsch. 1BB Kondor IntematiO Kemp.Beg Kiene S Kluwer KBB ld eert id 6 cum K.N.Pap Krasnsky Kwatta 73.50 685.00 64,60 27,60 320.00 54.00 105,50 43.00b 344,20 15,60e 749.00 75.00e 57.50e 135.00 150.00b 182.00 55,80 74,00 688.00 64,30 25,50 335,00 55,00 105.50 45.00b 345.00 15,20 749.00 78,00e 60.50e 88.60 98,70 98.20 105.00 105.00 27,90 23.50b 245.00 1427.00 1430.00b 78 00 79,50 77.00 77.80 147.00 147.20 146.50e 147.60 11,50 11.90 99.00 98 80 107.00 107.00 27.90 25.00 240,00 9,50 52,00 40.10 85,00 58,30 28,00 32,90 9.70 348,00 56.00 41,00 52,50 41.00 84.00 58.50e 28,00e 32,00 49 40 15.50 194.00 42,00 87.00 40.50 57,50 27 90 46.50 127.00 38.00 196,00 112,00 49.10 15.40 194.00 42 00 86.00 42,00 56.00 27.80 46.30 126.00 38 20 195.50 112,00 3.00e 7100 117,00 16.00 62.00 216,00 48.80 19.00e 13.00 117.00 16.50 62,00 219,00 48,80 20,00b 12.70 Landre&Gl Leids.Wol Macintosh Maxw Petr Meneba MHV A'dam Moeara En. ld 1-10 ld 1- 84,60 218.00 53.50 13.00b 1000.00 510,00 300.00 22.00 Mulder Mljnb.W. Naarden Naeff Nagron 17.00 NBM-Bouw 3,00 Nedap 105,00 NedCrediet 24,90 NedScheepshy 190.50 Ned.Springst. Nierstrasz Norit Nutricia GB Nijverdal Oce v d.Gr. Orenstein Otra 97.00 95.60 85.00 222.00 53.20 14.00b 385.00 4850.00 1010.00 510.00 300.00 22,70 670,00 58,00 52.30 46,80 140,00e 128,00 50.00 3100.00 670.00 62.00 52.60 47.30 139,90 125.00 52,00b Palembang Pal the Pont Hout Porcel-Fles Proost&Br Rademakers Ravast Rees ink RIVA ld eert Rohte&Jisk Rommenholl. Rijn-Schelde Sanders Sarakreek Schlumberger Schuitema Schuppen Schuttersv Slavenb.Bnk Smit Intern 55.008 31.50 40.00 133.00 53.80 95.00 15,50 203.00 352.00 351.20 93,00 291.00 22.20 58.00 70,20 519.00 63.30 115,00 22,00e 71.00 51.00 53.00a 31.50 38.00a 53 JÖ 96,00 15.50 291,00 22.00 59,00 70,80 539,00 63,00 113.10 20.00a 70,20 51.50 Telegraaf Textiel Tw TUb Hyp bk Tw Kabel H. Twynstra en G. Ubbmk Ver Glasf VMF-Stork Verto eert VRG Gem Bex Wegen. C eert Wessanen c Westhav Asd Woltere Sams. Wyers Wijk en Her 4*0 4.80 141,00 140.00 26,00 26.00 64.50 62.00 137,00 142.00b 48.60 49J0 29.70 30.00e 27.50 27.70e 18 00 18.50 79.20 80.70 161.00 160.00a 59.30 59 30 25.20 25,20 60.00 60.20 Alrenta Alvamy America Fnd Asd Belegg D 152~7Ö Binn.Belf VG ios 00e **.O.G. 119.70 103.20 181,00 Goldmines Holland F Interbonds Leveraged Sumabel Tokyo PH(S) 149,50 1128.00 113.00 569.00 296.00 83.00 42.50 132.00 157,00 106.00b 149.80 1110.00 113.20 570.00 302.00 83.90 43.00 138 30 Tokyo PH Uni-Invest Viking Wereldhave Concentra Unifonds Chemical F ColGrowth Japan Fund Madison F Technology F Vance.Sand. 183.50 95,00 105,00 115.50 186.00 345,00 25.20 20,40 22,50 188.50 95,00 106.50 116.00 346.00 25 20 20.60 91,00 97,00 95,00 96.00b 96.60 87.70 96.00 91.50 97,20 95 00 32.00 Buitenlandse Obligaties 5.75 EGKS 64 95 20 5 75 EGKS 65 94,00 9.00 Eurlnv75 Q7 'vnh 7.75 id 72 5.75 ld 64 5.75 ld 85 8.00 IntAm 71 7 00 ld 68 8.25 IntBk 71 7 00 AU Lyons 3.50 Eng WL c. 3110 4 00 Nor Hyd 11 25 Reed ?4 6.25 Rothm Amerika (orig. aandelen! Am Express 53.70 57 go Am Expr ware. Am-Motors 4 7Q AmTel&TeL 61*5 Asarco 2530 A tl Richt 45 30 Beth.Steel jg70 Boeing Comp. Z2 90 Burroughs 33 30 33.10 46,00 20.50 40,75 63.40 26,70 45.20 17,10 23.00 39,90 34,00 46.80 21,00 40,25 cons rooos 40,75 4n 2s Control Data 3150e 33'30 Dow Chemical 25 20 m Du Pont 37 85 Eastman Kodal g3'2o Exxon Corp. 28 90 Fluor Corp jg jq Ford Motor 29 15 Genera] Electr 3290 General Motors 59^30 Getty OU 55 8Q Gillette 41 go Gulf OU 32*0 JB" 80.80 Intem.Flavor 24 20 43>5 Intern Tel&Tel 23 50 Litton Ind 46 40 Lockheed Aircr 74'qo L.T.V Corp. 8.80 MobU OU 25 80 North Am.PhU 45'8o Occ Petr Corp. 20 00 Pepsico 48 60 PhUlp Morris go 35 Philips Petr 30;2o Polaroid Corp- 25 30 Quaker Oats 4g[25 R.C.A. 25 30 Rep.Steel Schlumberger 37 g0 Sears Roebuck 26 50 SheUOÜ 4040 Sperrv Corp 24 80 Standard OU 3q Tandy 3470 Texaco 3010 37.90 95.25 31,00 19.90 31.20 83.00 53 :s 58.00 45.50 33.50 83.30 24.90 45.30 26.10 46.80 19.85 48,70 - 30.10 3210 Texas Instr 102 00 10- 25.10 15.40 39,30 27.15 40,80 24.80 31.40 36.75 32.10 Union Carb. 54,10 55.40 Union Paclt 45,10 46,60 UB Steel i8 60 18,30 Warner Lamb. 26.80 26.70 WestinghEl. 36,10 37.10 Woolworth 26 80 26.60 Xerox Corp. 35,50b 35.55 Bultenl. Aandelen AU.Breweries 650.00 655,00 Br PetroL 570,00 570,00 Gevaert Ph. 9160 Hoechsts 115,00 118.50 Hoesch 36.50 37.00 ImpChem. PetroQna Solvay '105,00 Alcan 61.40 66,30 Am-Cyanam. 87,00 89.50 Am Standard 67,00 70.20 BeU Teleph 43.00 44.90 Can.Pactflc 70,90 73,20 Celanese 140,00 143,00 Chrysler 24.10 25,00 Columb Gas 82.50 83.00 Cons Edison 1 io.00b 110.00e Curtlss W 123.50d 122.50 East Alrl. 15,00 15 50 Gen. Foods 117.10 120,80 Goodrich 55.00 Goodyear 72.00 Husky OU 17,10 Imperial OU 66.00 Inco 25,00 Mc DonneU 115.OO Merck Co. 219.10 Minnesota 20LOO Nabisco Br. 114.30 National Can 48.00 NatDist&C. 65,20 NCR Corp 186,00 Procter&C 306,00 Reynolds I. 143.00 Shell Can. 4930 Sterling Dr 7370 Sun OU C. 91 40 Transam.C. 6L60 U Brands 23 50 Dal-Ichi K. Nippon Elec. Pioneer El. Sanyo Electr Sony Corp 780,00 720.00 iclaims. scrips, stockdiv.edi Doorlopend genoteerd; NatNed(wiT'6) 314.00 308.00 NatNediwrr'7)240.00 240.00 WUHBiwrrB) 14.70e 16.80 56.00 74,00 17.00 66.60 26.20 112.50 223.30 203.00 113,20 48,50 64,70 187.00 301.00 149,50 50,00 73.60 92.00 61.50 24.00 Afgifteprijxen ABN belegg. ABN rendem. AMRO OF AMRO AK AMRO OK Pers fund Amva belegg. Belegg.v.d.7 Bemco d.b. Bemco J b Bemco A.b. Bemco rend. E aL. vgfvw. E aX. vgfd EaL vgja. b. Esmeralda Unlco Unifonds funds (Ned.) 74.06 75.22 53.59 53.65 156.10 156.75 138.89 140.13 171 86 184.58 2440 25.08 171.97 173.17 10 38 1102 118 80 11880 122.90 122.90 84.50 84 50 130.10 130 10 14.21 14.24 1240 1240 1212 12AS 75 93 77 05 7030 7010 1680 1700 AMSTERDAM (ANP) - De koersen op de Amsterdamse effectenbeurs vielen dinsdag zwaar tegen. Gezien de ontwik keling in Amerika, waar de Dow Jones- index 26 punten steeg en door de magi sche 1000-puntengrens heenschoot. vie len de koerswinstjes in Amsterdam ma ger uit. De handelaren noemden de aan delenmarkt teleurstellend. De hardlo pers van maandag moesten zelfs om laag. Zo viel Unilever fors terug van f 190 tot f 183.50. De koersbeweglng was overigens hectisch. Als een jojo schoot het fonds heen en weer tussen f 187 en f 182,50. De omzetten werden opnieuw goed genoemd. Voor Konink- ïyke Olie gold enigszins hetzelfde. In het oliefonds werd behooriyk gehan deld maar de koers zakte twee dubbel tjes op f 92,90. Een en ander hand mede te maken met het feit dat de koersen van beide fondsen maandag in de na middag stevig waren opgelopen, voor uitlopend op de -gang van zaken op de beurs van New York. die om deze tyd opengaat. Voorts won Philips dertig cent op f 27,40 en KLM f 1.50 op f 90. Hoogo vens en Akzo moesten iets terrein prijs geven. De banken deden het redehjk goed. ABN won f 3.50 op f 251,50 en Amro zestig cent op f 40,30. NMB klom een halve gulden op f 105,50. In de hy potheekbanken zat weinig beweging. De verzekeraars waren licht verdeeld. By de uitgevers was Elsevier-NDU f 2,50 beter op f 165. By de bouwers ge beurde weinig spectaculaire dingen. De scheepvaartsector verloor terrein. Daarentegen zetten Heineken en Gist- Brucades de opmars voort. Heineken ging naar f 70.90. een vooruitgang van negentig cent, en Gist-Brocades naar f 91 een winst van f 1.40. De obligatiemarkt was 0.2 tot 0,3 punt hoger. Er werd behooriyk wat verhan deld, zoals de laatste dagen gebruike- ïyk is. De lange rente is thans duideiyk onder de 10 pet gezakt. Op de lokale markt was Bols vast. Het drankenfonds won f 2,50 op f 60. Ook Norit was in trek. De aandelen werden f 4 hoger geprijsd op f 62 bieden, In de tweede periode mocht alsnog een geda ne notering worden opgemaakt. HVA steeg f 1.80 naar f 67.50 en Kiene f 3 naar f 219. Vereenigde Glas won f 3 op f 140. Winsten van rond f 1 waren er voor Wessanen. DeÜ en Van Beek. Ver der lagen goed in de markt Bredero, Otra en Twentsche Kabel. Aan de ande re kant moest Caland f 1 terug naar f 24 laten. IHC-lnter werd tevergeefs t 2 lager aangeboeden op f 60 Voor Pont kwam een notering van f 38 laten, f 2 lager, op het bord Collega Holdoh zakte "f 1.50 opf 125.50. ADM daalde f 1 naar f 160 laten en Schuttersveld f 2 naar f 20 laten. Verder moesten ook Grasso, BAM en Van Schuppen terug. Tydens beurstyd brokkelden de koersn van de internationals af. De banken gingen daarentegen omhoog. De rest van de actieve markt gleed echter om laag, met uitzondering van HBG, Vol- ker-Stevin en Ennla. Op de optiebeurs werd kort na het be gin van de handel het miyoenste con tract van dit jaar verhandeld. Vorig jaar werd voor de eerste maal binnen een kalenderjaar de grens van een miyoen contracten overschreden Toen gebeur de dit echter ipas op 4 december

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 19