BRUNA verslaafd opkomst en ondergang van een familiebedrijf BOEKEN VOL JUNKIEVERDRIET WOENSDAG 13 OKTOBER 1982 PZC/k unst/cultuur VO naar later bleek, een gesprekje van een kwartier zou worden. Daarna was het feestvieren geblazen. Ja. A. W. leefde joyeus en royaal, maar het werd hem graag vergeven. Het hoorde bij het feno meen en het kon allemaal in die tijd, dank zij deze levensgenieter. Onder het beheer van H. M. Bruna (de vader van A. W.) en zijn jongste zoon Henk. kwam de Algemeene Spoorweg boekhandel, zoals het kioskenbedrijf heette, na de oorlog tot buitensporige bloei. De eerste jaren waren kalm en bedaard (al ontstond er met name in het Zuiden veel rumoer over het etale ren van "De Lach' in de kiosken), maar met de verbreiding van de welvaart en het pocketboek kwam de gang er in. Bruna introduceerde al gauw zijn ILA- winkel (Internationale Lectuur Asso ciatie). de kijkgrijp-boekhandel. Het was een soort revolutie in de vanouds statige boekenbranche. heertjes Maar het was ook slim bedacht: popu laire werkjes zó te koop aanbieden, dat het bijna onvermijdelijk werd ze mee te nemen. Pockets moesten een aan trekkelijke omslag hebben (daar stond Dick Bruna borg voor) en ze stonden niet langer rug aan rug in de rekken, maar ze werden 'plat' geètaleerd. Mede in de hausse van de Zwarte Beer tjes bleef het bedrijf maar groeien. La ter kwamen de 'contractboekhandela ren' er bij, zelfstandige winkeliers die hun voorraden vanuit de Bruna-maga- zijnen (Brigittenstraat, later Hollant- laan) betrokken. Aldus schiepen de Bruna's de in deze branche grootste winkelketen van Nederland. Het bedrijf waarin sinds enkele jaren ook Elsevier- NDU en Buhrmann-Tetterode deelne men, (samen 48 procent van de aande len), heeft nu ruim 4uö verkooppunten. 930 arbeidsplaatsen en een omzet van 230 miljoen gulden. Die geweldige expansie is mede het werk geweest van Henk Bruna. 'meneer H.'. Hij was 30 jaar lang de boekverko per van de familie met speciale gaven op het gebied van inkoop, winkelinrich ting en dergelijke. Een man van plichts besef en koopmanschap, veel zuiniger dan zjjn broer, dat spreekt. Hij dacht misschien een beetje patriar chaal. zoals alle Bruna's, maar verder: hij had een warm hart voor zijn perso neel. Wie problemen had. kon altijd bij 'meneer H.' terecht. In het begin van de jaren '70 ging hij ook de uitgeverij erbij doen. Het zouden niet zijn beste jaren worden. friesch Vorig jaar verkocht de Bruna-uitge- versmaatschappij haar hele Zwarte Beertjes-produktie aan de Friesche Pers. Dat leverde 3,8 miljoen gulden op, maar het bleek niet voldoende om het bedrijf te redden. De schuld was opgelopen tot rond 17 miljoen gulden. In februari van dit jaar werd surséance van betaling aangevraagd, in april kwam het verlossende bericht dat de Friesche Pers - zij het na grote aarze ling - het bedrijf overnam. Het kostte wel de helft van de 30 personeelsleden hun baan. Het betekende meteen het afscheid van 'meneer H.', die inmid dels 65 was geworden. De oorzaken van het drama? Heel in het kort: het ontbreken van een nieuwe Ivans of een nieuwe Havank. Al in 1973 zei de grote A. W. Bruna dat hij zat te springen om een Nederlander die in rap tempo bestsellers kon schrijven. Bruna had weliswaar Koos van Zomeren en vooral Jan Willem van de Wetering ('Gnjpstra en De Gier' en 'De Vlinderja ger' die begin dit jaar als 2000e Zwarte Beer verscheen) en het scoorde ook goed met klassiekers als 'Vlimmen' en de 'Forsyte Sage', maar toch - de echte toppers zaten elders. Ze waren trou wens toch onbetaalbaar geworden voor een kleinere uitgeverij als Bruna. In februari dit jaar stelde H. Bruna vast: „Het uitgeversvak wordt wel eens als romantisch omschreven, maar het is gewoon keihard. Er is een hevige strijd onderling om auteurs aan te trekken of te kunnen behouden. Op de Frankfurter Buehmesse worden werkelijk gevechten geleverd. Er wordt met geld gesmeten. Het is ab surd wat daar allemaal gebeurt". Nu is dus de winkelketen aan de beurt. Er moet 140 man uit. Van de laatste actieve Bruna's. F. H. (zoon van A. W.i en M. J. (zoon van H.), blijft de eerste als adviseur aan het bedrijf verbonden, dat wel. maar in feite is alleen M. J. (met de 'andere taken') nog over Waarschijn lijk zal het bedrijf binnen enkele jaren ook uit Utrecht vertrekken. Het is toch een beetje het einde van een tijdperk. (Door Jaap Ottenl September 1966 beleefde de firma Bruna zo'n dag waarvoor de kroniekschrijver z'n mooiste sierletter bewaart. Uit Amsterdam vertrok die morgen de 'Zwarte Beertjes Expres', een sneltrein speciaal afgehuurd om honderden genodigden in Delfzijl een feestje te laten vieren. Bruna had namelijk zojuist zijn duizendste Zwarte Beer uitgebracht - een Simenon natuurlijk. Dat verklaart de wat zonderlinge reisbestemming van het gezelschap. Was inspecteur Maigret, Simenons vermaarde speurder, niet in Delfzijl geboren? En zo gebeurde er opeens iets in Delfzijl: door de straten stapte George Simenon en naast hem Rupert Davies, Heinz Ruhmann - even overgewipt per helikopter - en Jan Teulings, acteurs die door film en televisie inmiddels grote bekendheid hadden verworven als Maifjret-vertolkers. In een park werd een door de Utrechtse beeldhouwer Pieter d'Hont vervaardigd beeld van Maigret onthuld en daarna ging het naar een salonboot, waar directeur A. W. Bruna zijn gasten, onder wie tal van binnen- en buitenlandse uitgevers, onthaalde op spijs en drank, een vlootshow en een spirituele speech, want speechen was A. W. wel toevertrouwd. Het werd uiteindelijk een driedaags feest dat het gezelschap van Delfzijl via Amsterdam naar de Lage Vuursche bracht en het had, ja, het had allure. De kreeft was voor deze gelegenheid over gevlogen uit Maine (VS) en zo waren er nog wat verrassingen. Het moet de fir ma iets van een half miljoen hebben ge kost, in die tijd een vermogen, maar in de eerste plaats kon het eraf en in de tweede plaats leverde het een enorme hoeveelheid 'free publicity' op en dat was ook wat waard. goud Ja, als er bij Bruna wat te vieren was, en dat was in die tijd vaak het geval, deden ze dat met de zwier en de fanta sie waarmee ze nieuwe winkels open den of een nieuwe Havank of Fleming op de markt bracht. In '68 bestond de firma 100 jaar - Tivoli werd een dagje afgehuurd, het personeel schoof er aan voor een uitgebreide maaltijd en het Utrechts Symfonie Orkest speelde er de Bruna-mars, speciaal voor die gele genheid gecomponeerd. Het waren gouden jaren. Bruna telde iets van 73 kiosken, tien stadskiosken, 50 ILA-winkels en 96 contractboekhan dels; het was in deze branche de groot ste van Nederland. De uitgeverij, die in een aparte NV was ondergebracht, had zojuist de Bond-rage achter de rug. Ad junct-directeur Buis: „De eerste Fle mings haalden met pijn de 12.000, maar toen kwam de film dr. NO. We drukten er in 14 dagen 1 miljoen exemplaren uit, verdeeld over 13 titels, 75.000 exempla ren per titel". Het was het grootste kassucces in de Zwarte-Beertjes-reeks, de pocket-serie die in 1955 begon met *De dood van apo theker Dekkinga' van Tjeerd Adama. Elf jaar later waren er 20 miljoen Zwarte Beren verkocht, een fantastische score, maar Bruna had dan ook alle grote de tective-schrijvers in huis: Havank, Van den Broek, Charteris (de Saint), Chey- ney. Jean Bruce (OSS 117), Durbridge (Paul Vlaanderen), Simenon, Fleming, noem maar op. Dick Bruna, de zoon van directeur A. W., ontwierp de omslagen van de boekjes en werd een beroemd tekenaar. In deze euforie kon het gebeu ren dat de directeur gehuld in berenpak op een personeelsfeest verscheen. top En nu? Nu is Albert Willem Bruna ('Abs' voor zijn vrienden) alweer 80 jaar en een heer in ruste. Hij woont aan de Co te d'Azur; zoon Dick, geruime tijd directeur en art-director geweest, heeft zijn eigen tekenbedrijfje; de uit geverij werd dit jaar overgenomen door de Friesche Pers en onlangs bleek ook de winkelketen waarin H. Bruna (een broer van A. W.) zo lang de stuwen de kracht is geweest, aan een reorgani satie toe: er verdwijnen 140 arbeids plaatsen. Wat meer is: vorige week werd bekend dat van de twee nog lei dinggevende Bruna's in het bedrijf, F. H. (zoon van A. W.) en M. J. (zoon van H.) de eerste zijn directiezetel had opgege ven, terwijl aan M. J. „andere taken zijn toebedeeld", zoals het op het hoofdkantoor wordt geformuleerd. Dat gebeurde nadat het organisatiebu reau Horringa en De Koning (bij Bruna meteen 'Horror en De Koning' ge noemd) een volgens de vakbondpn mis troostig rapport had uitgebracht over het functioneren van de bedrijfstop. Van het familiebedrijf als zodanig is dus weinig meer over. coupé Het huis Bruna dateert van 1868. In dat jaar begon Albert Willem Bruna een boek-, papier- en muziekhandel in de St.-Janstraat in Haarlem. Hij deed in kantoorbehoeften, leesportefeuilles, kranten en tijdschriften en hij begon ook uit te geven: zijn eersteling was een theologisch werkje van zijn vader, die Nederlands Hervormd predikant was in Hasselt. In 1890 vestigde Bruna zich in Utrecht (Mgr. v.d. Weterings traat, later Maliebaan) en daarna ging A. W. Bruna het sneleen jaar later nam hij de pacht ter hand van een groot aantal stations kiosken. In in 1893 deed hij een werkje verschij nen dat, naar zijn inhoud en afmetin gen, in de kiosken voortreffelijk paste. 'Boete' van Louise Stratenius, het was het eerste pocketboek en het begin van een serie die 'Voor den Coupé' heette. De naam zegt het al: ze was bedoeld ter verstrooiing van de treinreiziger van wie in die tijd geduld en volharding wer den verlangd. Bruna had dat goed door, de boekjes vlogen de kiosken uit. In 1917 waren er 2,5 miljoen exemplaren verkocht. Zo werd A. W. Bruna en Zoons dé uitge ver en verkoper van reis- en ontspan ningslectuur. Na 'Voor den Coupé' kwam de serie 'De Speurhond' ('Herin neringen van de beroemdste Ameri kaanse detectives en avontuurlijke ver halen uit de prairiën') en daarna volgde 'De Vrije Bazuin'. Rond 1908 bevat de Bruna-lyst titels als: „Het leven op de locomotief. Avonturen en onthulling van een oud-leerling-machinist' en van de hand van ene Rudolf Felseck: 'Het dagboek eener gevallen vrouw, ook van eene doode'. In die tijd duikt echter ook de eerste grote crime-schrijver op: Mau rice Leblanc, een Fransman wiens held Arsène Lupin heette. De literatuur (Top Naeff) kon bij Bruna toen nog gemakkelijk op één plankje; later werd het beter (Clare Lennart, C. J. Kelk. Maurits Dekker en buitenlan ders als Gide, Faulkner, Baldwin en Sartre), maar erg veel literatuur heeft het nooit in huis gehad. Letterkunde verkoopt dan ook slecht aan treinreizi gers. detective Op 4 februari 1902 overleed Albert Wil lem Bruna, de stichter van het huis, een half jaar later werd zijn eerste kleinzoon geboren, ook een Albert Wil lem. Een geboren uitgever, naar later zou blijken. Hij werd een persoonlijke vriend van Ivans, hij haalde Havank en Charteris bij Bruna binnen en bij was heel goed met Simenon, kortom: deze A. W. Bruna, 'meneer A. W.' voor het personeel, zou het huis zijn naam en faam als detective-uitgeverij bezor gen. Als 21-jarige kwam hij het bedrijf bin nen, 12 jaar later werd hij enig direc teur, anderhalve maand later overleed Ivans, Nederlands eerste grote crime- schrijver. Ivans (pseudoniem voor mr. Jacob van Schevichaven) debuteerde in 1917 met 'De man uit Frankrijk, een avontuur van Geoffry Gill'. Het boek haalde een oplage van ruim 20.000. in die tijd een wonderbaarlijk aantal. Daarna schreef hij in betrekkelijk korte tijd nog eens 34 Geoffry Gill-boeken. Zijn dood was een klap voor het uitge vershuis. havank Wat Bruna toen bewoog om ene H. F. van der Kallen uit Leeuwarden te ont bieden, is nooit helemaal duidelijk ge worden. Zeker, de man had eens een manuscript gestuurd, maar dat was ge weigerd. Maar een feit is dat binnen enkele maanden de eerste Havank in de kiosken lag: „Het mysterie van St.- Eustache" met Charles C. M. Carlicr, alias De Schaduw, in de hoofdrol. Het werd een daverend succes. Havank werd er ingeheid met de histo rische geworden reclamekreet: „Ren als de Weerlicht: de nieuwe Havank is uit", een campagne waaraan de schrij ver zelf trouwens een bijzondere bijdra ge leverde. Toen A. W. Bruna dacht vol doende reclame te hebben gemaakt voor zijn nieuwe troef, bekende minis ter-president Colijn in een dagbladin terview graag detective-romans te le zen. Havank pakte vervolgens de tele foon en sprak tot zijn uitgever op geste ven toon: „U spreekt met Colijn. Kuntu mij zeggen wanneer de volgende Ha vank verschijnt?". Onmiddellijk beval A. W. Bruna de reclamecampagne met onverminderde kracht voort te zetten en nog bij zijn afscheid in 1973 vertelde hij met graagte de anekdote van zijn telefoongesprek met de minister-presi dent. Havank was de eerste gouden greep van A. W. Er kwamen 30 titels uit die stuk voor stuk goed waren voor een ho ge oplage. In '64 overleed Van der Kal len. De serie werd (en wordt) voortgezet door Pieter Terpstra reizen In een grove schets van A. W. Bruna mag zijn reisdrift niet ontbreken. Ha vank trof hij bij voorkeur in Italië en Charteris placht hij te ontmoeten in het Zuidfranse St. Jean-Cap-Ferrat, hij was altijd 'on tour'. Bij Bruna circu leerde dan ook de grap: „A. W.? Die is in Londen een pakje sigaretten kopen". Maar toch - A. W. genoot groot respect. Een slagvaardige, vindingrijke en ai mabele man met slechts één ondeugd: hij smeet met geld. Het is gebeurd dat hij uit Nice belde en aldaar spoorslags een medewerker ontbood. De man stap te gehaast op het vliegtuig voor wat, Yvonne Keuls (Door Inge van den Blink) bOllke Boeken over aan heroine verslaafde kinderen verkopen als patat met mayonaise. 'De moeder van David S.', van Yvonne Keuls bijvoorbeeld, dat in 1980 uitkwam, is inmiddels aan zijn twaalfde druk toe. Hetzelfde geldt voor 'Christiane F., verslag van een junkie', dat onder scholieren in West-Duitsland tot een waar cult-boek is uitgegroeid. Van de hand van Yvonne Keuls is inmiddels ook 'Het verrotte leven van Floortje Bloem' verschenen, waarin het leven van een heroinehoertje wordt beschreven. In dc meeste boekenwinkels zijn deze boeken te vinden op de afdeling jeugdliteratuur. Eén overeenkomst valt meteen op, en dat is dat het in bijna alle gevallen niet om fictie gaat. maar om op zijn minst op de werkelijkheid gebaseerde verhalen; dagboeken, brieven of persoonlijke le- vensgesch iedenissen. Al in 1972 verscheen 'Het onkruid en de bloem', een oorspronkelijk Ameri kaans boek. bestaande uit dagboe ken van een 15-jarig meisje dat ver slaafd raakte aan verdovende midde len. Het boek (vertaald door Remco Campert) is inmiddels aan zijn 14e druk toe. In zekere zin is 'Het onkruid en de bloem' een verouderd boek, want het speelt in de periode van eind zestiger, begin zeventigerjaren, en het betref fende meisje gebruikte geen heroine, maar voornamelijk LSD, een middel dat in de huidige drugscène nauwe lijks nog een rol speelt. Uit het boek wordt heel duidelijk hoe het meisje uit onzekerheid en angst om niet aan de verwachtingen van haar ouders en medescholieren te kunnen voldoen, aan de drugs raakte. Het toont hiermee de negatieve in vloed die het Amerikaanse denken (keep smiling, be positive) op jonge mensen kan hebben. Dit is een thema datje ook veel in andere Amerikaan se jeugdboeken tegenkomt, en wat dat betreft heeft 'Het onrkuid en de bloem' nog niet veel aan actualiteit verloren. In tegenstelling tot 'Het onkruid en de bloem' loopt 'Christiane F., ver slag van een junkie' goed af. Mis schien is dat wel een gedeeltelijke verklaring voor het succes van dit boek, dat op dit gebied tot nu toe zeker het beste is. Het geeft jonge mensen zowel mogelijkheden zich te identificeren met de hoofdpersoon, als inzicht in de uitzichtloze ellende die een heroïneverslaving met zich meebrengt. floortje bloem Beter, en ook beter geschreven dan T)e moeder van David S', is het boek 'Het verrotte leven van Floortje Bloem'. Het is de (fictieve) levensge schiedenis van een jong heroine hoertje, alweer gebaseerd op feiten. Met dit verhaal heeft Yvonne Keuls een aanklacht willen schrijven te gen de bestaande toestanden in kin dertehuizen. Het leven van Floortje Bloem is een aaneenschakeling van ellende. Vanaf het moment dat haar moeder haar afstond: tehuizen, internaten, obser vatiehuizen. pleeggezinnen en ga zo maar door. Het open einde doet niet veel goeds vermoeden. Ondanks alles is er in dit boek af en toe toch nog een (wrang) humoristi sche noot, die in David S. geheel ont breekt. Zo is één van de personages een grove, maar lachwekkende kari katuur van 'de' welzijnswerker die wel goede bedoelingen heeft, maar geheel verstrikt zit in zijn vakjargon en niet te vergeten in zijn eigen pro blemen. 'Bouke, leven en dood mtlhg is gemaakt naar het VARA, programma 'Popdonder Pit;, de hand van interviews nut staanden wordt een beeld oh pen van 'Bouke', een Aim), mer die aan heroine o verlet^ de Amsterdamse heroinesca als uit het radioprogranun nit dit boek de jongere nat; als een onaangename, et balf-crimineei, die sommige; voor zich innam, maar uiteindelijk door haast werd betreurd. Als enig mogelijke oorzaak kes heroïneverslaving wordti fascineerdheid met de penosejongens en de pi noemd. Het lijkt me dan kwalijk soort romantisering: 'Bouke' als 'slachtoffer' te ken, zoals op de omslag van! wordt gedaan. Wellicht is dit' offerschap' voor de samt manier om hun gefascint de zelfkant te verantwc erg fris vind ik het niet effect david s. Nu naar Yvonne Keuls. 'De moeder van David S.' gaat over een vrouw die, doordat haar zoon aan de heroi ne gaat, zelf in een uitzichtloze situa tie terecht komt, en haar gezin naar de knoppen ziet gaan. Uiteindelijk komt ze in een praatgroep van ou ders van verslaafde kinderen te recht, waar ze leert dat ze, om haar eigen leven te redden, haar zoon los moet laten. Alle goedbedoelde bemoeienissen en de hulp die zij haar kind wil geven, blijken toch niets uit te halen en ei genlijk een negatief effect te hebben, omdat de jongen moet ervaren dat hij zelf de verantwoordelijkheid draagt voor zijn eigen leven. Deze boodschap heeft Yvonne Keuls niet zomaar bedacht, maar het is haar conclusie na jarenlange ervaring in de begeleiding van dergelijke ouder- groepen. Haar boodschap komt in het boek heel duidelijk over. Dat neemt niet weg datje wel bepaal de bedenkingen tegen 'De moeder van David S.' kunt hebben. David is al vanaf het begin een probleemkind. Als baby huilt hij dag en nacht, zodat zijn moeder er bijna gek van wordt. Er is iets mis met dat kind. De moe der reageert daar echter op zo'n ma nier op datje als lezer geneigd bent te denken dat er ook aan haar een steekje los is: „Dat David mijn straf is, maar ook mijn kans. Mijn straf om dat ik niet in staat was met mijn ei gen moeder om te gaan... en ergens diep in me natuurlijk ook dat bom bardement. Ik ben in 1939 geboren, misschien was ik in mijn vorige leven wel een fascist en David een slachtof fer van mij". Dergelijke 'psychologie' maakt de persoon van de moeder er niet over tuigender op, en de combinatie met de heftige emoties die op elke pagina het boek uitknallen, maken dit tot vermoeiende lectuur. Vervelender is nog. dat vooral in dit boek door Yvonne Keuls geen enkel onderscheid wordt gemaakt tussen' hasj en heroine en allerlei andere middelen. In de inleiding tot het boek zegt de schrijfster: „Ik heb het ook geschreven voor allen die op de een of andere manier met jongeren te maken hebben en die zich tolerant opstellen ten opzichte van de soft drugs. Want met Tom (een personage uit het boek) zou ik hen willen toeroe pen: „Er is nog nooit iemand aan de heroine gestorven, die niet met hasj begonnen is!" Deze stepping-stone-theorie is al ja ren achterhaald, en Yvonne Keuls zou toch moeten weten dat er in Ne derland duizenden brave burgers zijn die in het weekeinde hun stickie ro ken zoals een ander zijn glas wijn drinkt. Dat iedere alcoholist begon nen is met één glas bier of wijn is tenslotte ook geen reden om ons land dan maar droog te leggen. de cirkel 'De Cirkel' van Maria Meynen, dat verscheen in 1979, biedt eveneens weinig opwekkende literatuur. In middels is er een vervolg uit: 'Dc Ge broken Cirkel'. De schrijfster doet in de twee boeken verslag van de heroï neverslaving van haar zoon, aan de hand van (haar eigen) dagboeken en van brieven. Een overeenkomst met David S. is, dat ook in dit boek de gebeurtenissen geheel door de ogen van de moeder worden gezien. Het is onmogelijk om als lezer enige sympathie te voelen voor de Paul waar alles om draait, en dat doet het boek geen goed. Naar mate het boek verder vordert, ga je je bovendien ergeren aan de eindeloze opofferende liefde van de moeder, die haar zoon meer gaat nalopen en ver troetelen naarmate het slechter met hem gaat. Haar 'definitieve' af scheidsbrieven zijn al even weinig de finitief als de goede voornemens van haar verslaafde zoon om met de he roine op te houden. Het boek geeft een beeld van een de gelijk katholiek gezin uit de buurt van Roermond, waarin 'samenwo nen' nog steeds niet geoorloofd is. en een jongen met een ringetje in zijn oor welhaast in de goot terecht móet komen. Tot slot nog dit: de meestei hierboven genoemde boekenp: 18 deren geen'literatuur'tc zijn 18 teraire vormgeving is dan ooi: 19 afwezig, of nauwelijks interr De voornaamste functie is schijnlijk dat ze een afschri kend effect hebben. Het is inde nauwelijks voorstelbaar di mand die meer van dezefo,^ heeft gelezen ooit naar dc te zal grijpen. Een andere functie van deze!» en waarschijnlijk een belq oorzaak van de popularitelten het bevredigen van nieuws heid. En hoewel het onmogd aan te geven waar 'gezonde'd gierigheid overgaat in 'ongezo je de makers van de boekend kwade trouw hoeft te verdenk ven met name 'Bouke' en de! van Yvonne Keuls de lezer nas smaak te veel gelegenheidtej in de ellende van anderen. Wie geïnteresseerd is in feita waarschijnlijk het bestemetl schaf van een voorlichtinpt bijvoorbeeld 'Druggebruik a bruik' van F. Hacker, of'Veni van Ivan Wolffers. Het eenï informatieve, boek is geschn tamelijk wetenschappelijk) het tweede in populaire tul op bet kleuterachtige af. Bdi schenen bij uitgeverij Ambt 'Het onkruid en de bloem' Becht; 'Christiane F., veni een junkie', uitgeverij Becht;) Keuls. 'De moeder van Dandl geverij Ambo; Yvonne Kal verrotte leven van Floortjt uitgeverij Ambo; Maria Utrfl Cirkel', uitgeverij Sijtkoj. Meynen, 'De Gebroken CtrY.6, verij Sijthoff; 'Bouke, terenflj met heroine' (Peter d Dijk, Bert Molenaar), i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 16