een veilige pechvogel VLIEGEN reddeloos in de vandaag collectief Een mengeling van stijlen, het samengaan van kunst en kitsch, het in een adem noe men van antieke literatuur en popmuziek. Ingrediënten van het met raadsels omge ven werk van Joyce en Co. Hans Warren bespreekt het klatergoud van een schrij verscollectief. In de Letter kundige Kroniek aandacht voor 'Zuster Bertha' van A. Aletrino. Pagina 16. intiem Tweede deel van het Geheim Dagboek van Hans Warren. Een genadeloos Intiem Jour naal. Pagina 17. rotmeissie Jenny Pisuisse schreef een boek over 'n rotmeissie: Fien- tje de la Mar. André Oosthoek sprak met Jenny over Fien én Jean Louis. Pagina 17. welzijnsbeleid De overheveling van allerlei welzijnswerk van het rijk naar de provincie biedt nog weinig reden tot vreugde. Het is niet uitgesloten dat het pro vinciale welzijnsbeleid bin nenkort weer terug is 'in de jaren vijftig'. Kees Cijsouw op pagina 19. voetbalcarrière Armand Doesburg geniet nog zichtbaar als hij in gedachten het shirt van het Surinaamse voetbalelftal over zijn schou ders trekt. Doesburg kijkt met Koen Mijnheer terug op een lange carrière vol schitte rende belevenissen. Pagina 21 door de gladheid doorschoot en in het water terecht kwam „Minuten lang", zegt instructeur Hen- ning Uhlemarm, „hadden de stewardes sen achterin het vliegtuig niet in de ga ten dat zij in het water terecht gekomen waren. Waardoor? Doordat zij de motor nog hoorden draaien. Conclusie, als u in moeilijke omstandigheden bent ge land, kijkt u dan even naar buiten of alles is zoals het hoort". onvoldoende Tijdens de mondelinge, met ontspan nen vraag-en-antwoordspel doorscho ten instructie is het een van de vele opmerkingen waarmee Uhlemann tracht duidelijk te maken dat je ook als ervaren vlieger of stewardess het on geluk niet hoeft te verwachten na ont ploffingen of ander schrikaanjagend onheil. Dat je eigenlijk onder alle om- harry kuiper standigheden erop voorbereid moet zijn iedereen uit het vliegtuig te moe ten jagen. „Desnoods met de bijl", zei ooit een Nederlandse stewardess. Want als de nood aan de man komt is haast geboden. Hedendaagse vliegtui gen - we spreken dan over de grote kas ten die 15 jaar geleden zijn ontworpen - voldoen aan de eis dat bij een vol vlieg tuig alle passagiers in 90 seconden het - r jüegrampen - met enige re it gelmaat wordt er melding van gemaakt. Nog deze week verongelukte een Russische II- joesjin 62 op de luchthaven van Luxemburg. De DC-10 was deze maand tweemaal in het nieuws: bij het Spaanse Mala ga verongelukte een toestel di rect na de startop Schiphol moesten alle passagiers een vliegtuig verlaten, eveneens wegens moeilijkheden bij de start. Een van onze redacteuren dook in de veiligheid van het vliegen: een gesprek met de heer Wollesivinkel van de Rijksluchtvaartd.ienst en een onderzoek naar de manier, waarop de bemanning wordt voorbereid op calamiteiten. io: In Malaga (Spanje) kwamen undag 13 september 51 mensen om m een DC-10 tijdens de start in brand W- Ir. H. N. Wolleswinkel, directeur van de Inchlvaartinspectie van de Rijksluchtvaartdienst (RLD), wijst van de hand dat de DC-10 geen veilig vliegtuig zou zijn. „Het is een pechvogel, dat wel. Maar de DC-10 zit beter in elkaar, is robuuster gebouwd dan bijvoorbeeld de Boeing-747", zegt Wolleswinkel, in zijn functie belast met het veiligheidstoezicht voor alle niet-militaire luchtvaart en de vliegtuigen die in Nederland ge bouwd en in gebruik zijn. Te Malaga kwam op 13 september opnieuw een groot aantal mensen om het leven toen een DC-10 veron gelukte, en volgens een optelling van het Britse blad Flight Interna tional, afgelopen week. zijn als ge volg van technische mankementen meer inzittenden van een DC-10 om het leven gekomen dan van andere vliegtuigtypen. Maar voor Wolles winkel is die optelling geen goede maatstaf voor een oordeeL .diet mag vreemd klinken, mensen vinden het misschien een cynische benadering, maar voor je zo'n con clusie kunt trekken zouden er ei genlijk nog meer ongelukken moe ten gebeuren. En dat is dan tegelijk het eerste gegeven: meer dan tien jeaar hebben we nu breedromp- vliegtuigen. en nog steeds zijn er bij wijze van spreken te weinig onge lukken gebeurd om gefundeerd te kunnen zeggen, deze is minder vei lig dan die" Wolleswinkel stelt dit gegeven naast de ervaringen die voor de komst van de Boeing-747, de Lock- heed-Tristar en de DC-10 werden opgedaan, de ongelukken die vroe ger gebeurden met de kleinere straal- en propellervliegtuigen. „Daaruit blijkt datje in een DC-10 beter af bent wanneer er iets ge beurt dan in een vliegtuig van vroe gere generaties. Neem het feit dat al die vliegtuigen voldoen aan de eis dat alle passagiers in 90 secon den het vliegtuig moeten kunnen verlaten, zelfs indien de helft van het voorgeschreven aantal deuren niet open kan". Dan blijven er toch vragen on beantwoord- ook voor Wolleswin kel zelf. Want het is hem nog steeds een raadsel hoe het mogelijk was dat in Saoedi-Arabiê een Lock- heed Tristar wegens brand aan boord een landing maakte, veilig op de grond kwam en dat toch alle inzittenden om het leven kwamen doordat geen enkele deur kon wor den geopend. Ook in Malaga gin gen achterin het vliegtuig deuren niet open. „Ja, maar wat in Malaga is gebeur de laat zich niet vergehjken met het ongeluk in Saoedi-Arabië". vindt Wolleswinkel. ..We worden weinig wijzer als we alie ongelukken op een hoop gooien. In Malaga veront- gelukte een vliegtuig aan het eind van een mislukte start. Je kunt je afvragen of die vlieger er goed aan heeft gedaan op dat moment van zy'n aanloop de start af te breken. Ik betwijfel dat ten sterkste. Ik denk dat wat in Malaga is gebeurd, gewoon vragen om ongelukken was". overlevingskans „Wat daarop volgde is een toestand die zich eigenlijk minder leent voor de opmerking dat er zoveel mensen om het leven zijn gekomen, maar juist dat zovelen het er levend heb ben afgebracht. Hoe groot zou de overlevingskans zijn bij een auto bus die in volle vaart ergens tegen aan rijdt? Bedenk dat dit vliegtuig een 250 a 300 km per uur reed toen de vlieger alsnog besloot de start af te breken, waarbij komt dat vl'eg- tuigen worden gebouwd om te vüegen; niet om als autobus te fun geren. Toch hebben de meeste in zittenden het er levend afgebracht. Ik weet dat ook dit cynisch kan overkomen, maar voor mij is het een bewijs dat dit een goed vlieg tuig is: als er wat gebeurt heb je een goede kans eruit te komen". Wolleswinkel wijst erop dat het slechte imago van de DC-10 begon nen is met het ongeluk (in 1974 bij Parijs) waarvan een onjuiste ver grendeling de oorzaak was. Het was het eerste ongeluk waarbij al le inzittenden van een groot vlieg tuig om het leven kwamen, „en vanaf dat moment bleef de DC-10 in de aandacht". Een feit is ook, dat alle typen ongelukken die de DC-10 sindsdien zijn overkomen, ook met de andere breedromp- vliegtuigen zijn gebeurd, „maar het verschil was over het alge meen dat de andere vliegtuigen die verongelukten veel minder in zittenden hadden. Volstrekt gelij ke ongelukken als de DC-10 heeft gehad, zijn met andere vliegtuigen gebeurd zonder dat ze zelfs in de aandacht kwamen". Hij noemt voorts en ter vergelijking het feit dat de Boeing-747 'erg veel corrosieproblemen' heeft gegeven: dat het bij grote onderhoudsbeur ten van de 747, wanneer het vlieg tuig nagenoeg geheel wordt leegge haald. is voorgekomen 'dat het vliegtuig niet veel langer had moe ten vliegen of de hele keuken was door de romp gezakt'. Wolleswinkel wijst erop dat de 747 weliswaar vier hydraulische systemen (de mecha nische 'spierkracht' van de vlieger om de verschillende organen te be dienen) heeft en de DC-10 drie, maar dat bij een of twee uitgevallen hydraulische systemen van de DC- 10 het vliegtuig beter bestuurbaar blijft dan bij twee of dne uitgeval len systemen van de 747. proeven „De hele constructie van de DC-10 is een betere dan van de Boeing- 747", zegt Wolleswinkel, „en dit is het duidelijkst gebleken bij de ver- moeiingsproeven die op de twee vliegtuigen zijn uitgevoerd nog voor zij in de lucht kwamen. Het bleek dat de DC-10 robuuster wordt gebouwd dan de Boeing-747 De 747 is een veel marginaler vüeg- tuiger dan de DC-10. De service bulletins die we hier voor de 747 krijgen zijn veel ingrijpender dan voor de DC-10". Daar zit ook een stuk filosofie ach ter. aldus Wolleswinkel „De opvat ting bi) Boeing is. we leveren het vliegtuig zó af. en wat er aan man keert verbeteren we later wel. Bij Douglas, nu McDonnell Douglas is de filosofie altijd geweest het vlieg tuig direct zo goed mogelijk af te leveren. Het resultaat is dat, omge rekend naar zitplaats en nog wat factoren een Boeing goedkoper is dan een DC-vliegtuig. Maar laten we niet vergeten dat Boeing voor de 720 (een 707 voor de korte afstan den) op zeker moment een hele pro- duktielijn opnieuw heeft moeten opzetten om de fouten van de be staande vliegtuigen eruit te halen". „Voor de 747 wordt volgend jaar een bouwkundig inspectie-docu ment uigegeven. Ik denk dat we dat document hier eens goed gaan bekijken. Want het is natuurlijk best mooi dat vliegtuigen steeds langer mee kunnen, hel betekent ook dat het veel langer duurt voor er iets nieuws komt. Zo lang vlieg tuigen niet vervangen hoeven te worden, blijf je met de technieken van een jaar of vijftien geleden zit ten. Ik denk dat we hier op Schip hol al lang geen geluidshinder meer hadden als vliegtuigen wat minder lang meegingen dan ze te genwoordig kunnen", zegt Wolles winkel. De piloot van deze KLM DC-10 brak onlangs de start af omdat hij manke- menlen aan twee motoren en aan de remmen vermoedde. De 240 passa giers verlieten het toestel via noodglijbanen. De inmiddels gedemonteerde glijbanen liggen voor het toestel. vliegtuig kunnen verlaten, gewonden inbegrepen, zelfs indien de helft van alle deuren met kon worden geopend. En dan toch zulke ongelukken als in Mala ga, of zoals in Djeddah waar geen enke le deur open kon nadat de Lockheed Tristar wegens brand aan boord veilig en heelhuids aan de grond gekomen was. Na een hele dag zo'n bemanningentrai- ning te hebben meegemaakt, valt het in de eerste plaats op hoe intensief zij wor den voorbereid op hulp aan passagiers m geval van echte nood. En vervolgens hoezeer deze aan de praktijk ontleende kennis op gespannen voet staat met de werkelijkheid van voorlichting aan de passagiers Want wat wordt de passagiers nu ei genlijk helemaal bijgebracht? Wat is, afgezien van de eerder genoemde ken merken, het verschil tussen een veilig heidsinstructie voor een 55 minuten durende vlucht naar Frankfurt of een van elf uiir naar Los Angeles. Aanzien lijk meer dan de kritieke 3 minuten na de start wordt passagiers vertelt wat zij tijdens de vlucht moeten nalaten en in bepaalde situaties moeten doen. Kort voor de landing wordt gezegd dat de rugleuningen rechtop moeten, dat de riemen vast en de sigaretten uit moeten en dat je niet mag opstaan voordat het vliegtuig helemaal stil staat. valse schaamte Wat zou luchtvaartmaatschappijen be letten om de relevante veiligheidsin structies te geven voor het geval van een mislukte start; nog vóór de passa giers zijn ingestapt of nog vóór het vliegtuig aan de kop van de baan is ge komen - zoals een enkele Amerikaanse maatschappij doet? Welke hinderpalen zijn er om een in dringend accentverschil aan te brengen tussen de aankondiging voor een moge lijk 'riemen vast' wegens turbulentie onderweg, en de absolute eis dat op we's niet mag worden gerookt? (Afge zien van het reële gevaar voor een wc- brand zegt de Lufthansa tegen zijn vliegend personeel: Bent u bang voor een ongeluk tijdens de vlucht? Dan mag u wel eens wat meer vertrouwen schenken aan de hedendaagse vlieg tuigbouw.) Waarom geven luchtvaartmaatschap pijen niet nog eens een relevante veilig heidsinstructie voor de kritieke acht minuten voor en van de landing? Leu ningen rechtop, riemen vast. niet meer roken en zitten blijven is meer vanuit de behoefte aan orde en regel, dan dat het rekening houdt met wat er gebeuren moet indien het vliegtuig naast, voor of voorbij de baan tot stilstand komt. en passagiers er zo snel mogelijk uit moe ten. Dat het allemaal kan gebeuren, weet een ieder die iets van luchtvaart weet. Bemanningen wordt het steeds op nieuw ingeprent, maar geen beman ning die het zijn eigen passagiers goed bij brengt. Valse schaamte, gelijk bij ouderwetse artsen, kan het enige ant woord zijn op de vraag waarom lucht vaartmaatschappijen van oordeel zijn dat hun passagiers niet meer moet worden verteld dan in de tijd van de Dakota, dc DC-3. Dc doden te Malaga van 1982, van Luxemburg 1982 en zo veel andere plaatsen ten spijt. thaars loedenmiddag dames en heren, wel- im aan boord. Kijkt u goed naar de ewardess die u enkele veiligheidsin- ructies gaat geven". De omvang van aanwijzingen zijn eigen aan de leng- of de bestemming van de vlucht. Van tfopa naar Afrika is een pool-instruc- nogal zinloos. Daarentegegen wordt or het relatief korte stuk over de Mid- llandse Zee een overwater-aanwij- gegeven alsof het een transatlanti Bemanmngen ivorden prima voorbereid, maar hoe ontsnappen passagiers uit een brandend vliegtuig? •olie vliegtuigen vervoeren honderden passagiers tegelijk - hun aantal kan oplopen tot 500. Wanneer er met het vliegtuig iets fout gaat, zitten die 500 dan als ratten in de val? Hoe groot is overlevingskans wanneer zij wegens brand aan boord, door een mislukte start of landing :ns allemaal eruit moeten, zoals onlangs in Malaga? in het Oefencentrum voor noodsi- laties van de Lufthansa in Frankfurt In dag naar hartelust te hebben mee- f daan met een groepje van 25 vliegers i stewardessen die een herhalings- of ^scholingscursus kregen voor de being-747, na echte en nagemaakte anden te hebben geblust, van vleu- Ihoogte en vanaf de 9,5 meter hoge ckpit over glijbanen omlaag te zijn tort, is een aantal dingen wel duide- geworden. Dat passagiers niet on- r alle omstandigheden reddeloos op- loten zijn, en dat de passagiers veel •er kan worden bijgebracht - voor li veiligheid - dan luchtvaartmaat- happijen vertellen, aar vooral is het duidelijk dat er niets iven een veilige vlucht gaat. Een da- g gekneusde stuit, knallende hoofd- |n en een verstuikte voet zijn 'deuken' als ze mij bij een echte vlucht niet rder zijn overkomen. De oorzak? De structies voor de gesimuleerde eva- latie over de glijbanen wel gehoord, aar niet goed opgevolgd. Niet de indjes vooruit gehouden toen we van- de vleugel omlaag schoten, waardoor it einde van de glijbaan niet het einde in de glijvlucht betekende. Even later, maf'de hoge', en wel de vuisten stevig loruit gestoken, verloopt de evacuatie ecies zoals het moet: opstaan en weg- pen want de volgende passagier is in intocht. ledenk dat de meeste ongelukken ge uren in de eerste drie minuten van start en in de laatste acht minuten or de landing", luidt een tekst in Luf- insa's oefencentrum. Bij het recente igeluk met het Spartax-toeste! in Ma- ?a waren deze drie minuten mis- hien nauwelijks voorbij toen een jftigtal inzittenden, reeds dodelijk igesloten zat achterin het vliegtuig it voorbij de startbaan veranderde in k n door brand verpulverend wrak. isten die circa 50 wat zij in een nood- luatie als deze hadden moeten doen? ensen die regelmatig in een vliegtuig appen weten het wel uit hun hoofd: todbagage opbergen, zitten en riemen istmaken, wachten op vertrek. Het iegtuig rijdt naar de kop van de baan, motoren gaan op volle stuwkracht aaien en prompt begint de aanloop, leller. Vanuit de buik klinkt 'boem- )em' en hop, daar vliegt-ie. Met veel raai steil omhoog. Ping - daar mag je ';en. Het vliegtuig klimt steil verder, ïg - nu mogen ook de riemen los. Zo- a de vliegers stuwkracht teruggeno- en hebben, waarna de klim wat min- r steil wordt voortgezet, komt het ca- nepersoneel in actie. sche vlucht betreft, omdat - de algeme ne regel - het vliegtuig meer dan 90 km uit de kust komt. Geen overwater-in- structies bijgevolg wanneer je van Frankfurt naar Amsterdam, of van Am sterdam over zee naar Stavanger vliegt. Tijdens zulke aanwijzingen vallen, elke vlucht opnieuw, de passagiers uiteen in twee, eigenlijk drie categorieën. De eer ste groep bestaat uit mensen voor wie alles nieuw is en aandachtig luistert. Een andere groep is die van de mensen die regelmatig vliegen en het belang on derkennen van zo'n veiligheidsinstruc tie- De afwijkende categorie bestaat uit mensen die vorig jaar ook al eens in een vliegtuig hebben gezeten, of 'vorige maand nog' en die vinden dat hun hele omgeving dat mag weten. Opzichtig blijven zij in kranten lezen, met hun bu ren praten, kortom op allerlei manieren duidelijk maken dat zij de vlieginstruc ties al eens eerder hebben aangehoord. Stewardessen komen er voor uit dat zij zich 'soms kapot ergeren' aan zulke krantelezers, maar aan de andere kant - hoe vaak gaat er nu eigenlijk iets fout? Dat is waar, uit de statistieken blijkt dat de kans op een ongeluk bijzonder klein is, gegeven het enorm grote aantal vluchten dat dagelijks wordt gemaakt, Echter - ,je zult er maar inzitten"! In een van de 69 vliegtuigen bijvoorbeeld die in 1979. '80 en '81 zijn verongelukten waarbij 2056 van de 3003 inzittenden om het leven zijn gekomen - 68 procent. (In '79 en '81 verloor 78 procent het le ven, in '80 57 procent). Vliegtuigbemanningen worden inten sief getraind op wat hen te doen staat in zulke noodsituaties. Bij de Lufthan sa vijf dagen achtereen voor de grond beginselen. Regelmatig moeten zij op herhaling: niet alleen wanneer zij wor den omgeschoold voor een ander vlieg tuigtype, ook omdat vliegtuigen veili ge verkeersmiddelen zijn, zodat be roepsmatige vliegers in hun loopbaan maar zelden met een 'echte' praktijk worden geconfronteerd. Ten slotte ook omdat procedures en reddingsmidde len steeds worden verbeterd. Tijdens deze uitgebreide training (elke maatschappij heeft zijn eigen schema, maar gegeven dezelfde vliegtuigen is de training in essentie natuurlijk overal dezelfde) worden de beroepsmatige vliegers met zo'n beetje van alles ver trouwd gemaakt wat zich in de recente praktijk heeft voorgedaan. Bijvoor beeld het geval in Boston, begin dit jaar, waar een vliegtuig na de landing

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 15