Orlow Seunke en de
nasmaak van water
ISENFTj
X
JONGENSDROOM EN ANTICLIMAX
ZATERDAG
HILVERSUM-1
ZATERDAG 18 SEPTEMBER 1982
PZC/radio-tv en kunst
gw
Door Pieter van Lierop
VENETIE-UTRECHT - Dat een Nederlandse film de hoogste onderscheiding toegekend krijgt op
een van de drie grote festivals (Cannes, Berlijn, Venetië), is een luxe die onze nationale cinema
slechts hoogst zelden heeft kunnen smaken. Vorige week gebeurde het: Orlow Seunke streek met
zijn film 'De Smaak van Water' de Gouden Leeuw op voor het beste debuut, nadat hij een dag
eerder al gecoiffeerd was met de UNICEF-Persprijs. Op 23 september gaat 'De Smaak van Water'
in Nederlandse première als openingsfilm van de Nederlandse Filmdagen in Utrecht. Dan begint
tevens het bioscooproulement.
s film (over een sociaal werker
die zich de zorg aantrekt voor een meis
je dat jarenlang in een kast opgesloten
had gezeten) heeft door die Gouden
Leeuw een enorme hoeveelheid plezie
rige publiciteit extra gekregen. Onge
wild kregen de makers daarnaast te
maken met enige publiciteit veroorza
kende feiten die aanmerkelijk minder
gelukkig van aard zijn. Meest pijnlijk
was wel de dood van Hans van Tonge
ren. Daags voordat Seunke en zijn
ploeg naar Venetié zouden vertrekken,
benam deze acteur-dieeen belangrijke -
rol speelt in De Smaak van Water-zich Sept6t1ÏD6T
het leven. Drie dagen later duikt Orlow over gebrek
op in het gewoel van het festival.
nader verklaren. De meeste vragen
stellers blijken in de medisch-psychia-
trische aspecten geiinteresseerd. En
Seunke maar uitleggen: „Ik heb welis
waar een aantal case stories bestu
deerd die verwantschap hebben met
die thema, maar ik wil benadrukken
dat mijn film niet bedoelt wetenschap
pelijk verantwoord te zijn. Het is een
film over menselijke relaties. Over
liefde feitelijk, over het zoeken van
contact en warmte. It's a message of
love".
30 augustus
De stemming van een jonge cineast die
met zijn eerste grote film meteen in het
brandpunt van de internationale be
langstelling komt te staan, moet al ner
veus genoeg zijn, ook zonder dat hij van
de begrafenis van een hoofdrolspeler
rechtstreeks in het vliegtuig moet stap
pen naar de wereldpremière op een
filmfestival. Orlow kan de overgang
nauwelijks verwerken. Ietwat ver
dwaasd staat hjj 's avonds, ongescho
ren en met een pak oude kranten en
tijdschriften onder zijn arm („Dat is een
afwijking van me, ik ben altijd bang
niet iets te lezen te hebben") aan de bar
van Excelsior, het onwijs luxueuze ho
tel dat functioneert als festival-cen
trum.
Orlow Seunke: „Het is net of ik hier
niet echt sta. Vanmorgen hebben we
Hans begraven en nu zijn we in Venetië
en sta ik champagne met perzikensap
te drinken. Het is absurd".
Hans is méér voor je geweest dan een
acteur in je laatste film?
„Hij was een goede vriend, die maanden
bij ons in huis heeft gewoond. Hy had
wel eens gezegd dat hij zelfmoord zou
plegen, daar hebben we vaak over ge
praat. Op een of andere manier denk je
altijd dat het niet zo'n vaart zal lopen.
En dan gebeurt het tóch. Het was een
vreselijke schok. Hans had eerder al in
een paar korte films van mij gezeten. Ik
bad hem in Spetters gezien en vond zijn
rol schitterend. Toen zijn we samen
gaan werken en Gerard Thoolen, met
wie ik nauw overleg heb gepleegd over
de casting van De Smaak van Water,
was ook erg onder de indruk van de ca
paciteiten van Hans. Die twee wilden
zelfs een theaterproduktie gaan opzet
ten samen".
„Hans was heel trots a» zijn rol in
Spetters. Hij vond het alleen verve
lend dat die film een bepaalde kant op
werd geduwd, maar hij heeft prima
met Paul Verhoeven gewerkt en zou
meteen een nieuwe film met Paul heb
ben willen doen. Ik wildespeciaal voor
Hans iets gaan schrijven, want hij had
een geweldige uitstraling. Je zette die
camera op hem en dan vond er iets
plaats. Hij was ontzettend positief in
gesteld, altijd actief, met dingen be
zig".
belangstelling heeft
Orlow Seunke niet te klagen gehad. De
Italiaanse journalisten staan voor hem
in de rij. Hij geeft interviews aan de
Duitse en Italiaanse televisie. Franse
critici hebben laaiend enthousiaste re
censies gepubliceerd. Er zyn onderhan
delingen op gang gekomen met kopers
uit Italië, Engeland. Frankrijk, Duits
land en Zweden.
Het gerucht doet de ronde dat Seunke
de UNICEF-Persprijs zal krijgen. Sa
men met de filmer ga ik het checken.
Het gerucht blijkt waar. 's Avonds ont
vangt Seunke de onderscheiding uit
handen van de 82-jarige Hollywood-ve
teraan George Cukor, voorafgaand aan
een speciale vertoning van De Smaak
van Water in een openlucht-bioscoop in
het hartje van de oude stad.
Seunke: „Deze UNICEF-prijs en dat je
dan lof toegezwaaid krijgt van iemand
als George Cukor, dal had ik toch niet
voor mogelijk gehouden. Dat hele ge
doe morgen met al die andere prijzen,
dat interesseert me nauwelijks meer.
Achter prijzen als De Gouden Leeuw,
daar zit vaak zoveel diplomatie en ge
lobby achter, maar zo'n UNICEF-Pers
prijs valt werkelijk uit de hemel".
ADVERTENTIE
J hoe je door open kalkulatie
tot een reële prijs komt 2
5 SCHOONMAAKBEDRIJF
Senft en Co. B.V.
hoofdkantoor m
Zamenhofstraat 10
2518 PB Den Haag
Postbus 474
2501 CL Den Haag
Tel 070-4695 45 J
Jf
aanmal
Je hebt herhaaldelijk samengewerkt
met scenario-schrijver Dirk Ayelt Kooi
man Waar is jullie bijzondere samen
werking op gebaseerd?
„Ik had op de academie zo'n gevoel van:
ik ben niks, ik ben niemand en ik heb
niks te verliezen. Ik had wat succes met
die eerste filmpjes, maar ik vroeg me af:
kan ik eigenlijk wel een dramatische
structuur maken? In het begin leef je
via de spontaniteit, de impulsiviteit
waarmee je iets wilt vertellen. De rest
kan je aan je reet roesten. En later ga je
je de techniek eigen maken. Maar in de
tussenperiode word je onzeker".
„Toen las ik Romance van Dirk Ayelt
Kooiman, en dat boek vond ik schitte
rend. Vind ik nog steeds. Ik dacht: dit
sluit aan. Ik belde hem en hij vond het
leuk om iets met film te gaan doen en zo
is de samenwerking gegroeid. En in de
loop der jaren ben ik alles met hem blij
ven doen. Hij is erg goed in het maken
van overzichten, het structureren, de
grote vorm. En daarna ga ik veel meer
zelf mijn eigen gang. Andere scènes be
denken".
Wie van jullie lanceerde het idee voor
De Smaak van Water?
„Het idee kwam van mij. In zoverre dat
ik al acht jaar rondliep met het plan een
film te maken op het thema machte
loosheid. Het gevoel van iemand die er
gens achter staat, maar zijn doel niet
kan bereiken. Maar daar kwamen in de
afgelopen jaren vier jaar steeds meer
dingen bij. Ik heb Kafka gelezen en de
Hongaar Konrad. Door de persoonlijke
ervaringen van Gerard Thoolen. de
dood van mijn broer, waardoor het mo
tief van de identiteitscrisis steeds ver
der naar voren is gekomen, waardoor
ook de liefde tussen die sociaal werker
en dat achterlijke meisje verder werd
uitgewerkt. Wie leert van wie? De bu
reaucratie en de vernedering die daar
mee gepaard gaat. De hulpverlener die
dan naar de andere kant van het bureau
verhuist. We hebben ook steeds alle me
dewerkers erbij betrokken. Als Gerard
zei dat er volgens hem gevoelsmatig
tussen die twee mensen dat en dat
moest gebeuren, nou dan probeerden
we dat in scène te zetten".
samen met Wenders leeuwen torsend,
op het podium gebracht heeft van het
festivalpaleis in het Lido.
Maar inmiddels is er ook aan een anti
climax gewerkt. Een Hongaarse kennis
van de schrijver Gyorgy Konrad is een
campagne begonnen en heeft een paar
journalisten een brief gestuurd die be
toogt dat De Smaak van Water „van a
tot z is gestolen". Voor een deel ontze
nuwt die brief echter zichzelf, door te
verwijzen naar een van 1980 daterend
stukje in Vrij Nederland, waarin de film
door de betrokkenen nota bene wordt
aangekondigd als een project dat op
Konrad gebaseerd zou worden.
Hoe kun je iemand die in 1980 aankon
digt zich met een film op een bepaald
boek te gaan baseren en die in 1982 die
invloed nog steeds blijft noemen, be
tichten van plagiaat, wat verondersteld
wordt een heimelijke misdraging te
zijn. Hooguit kan Seunke verweten
worden dat hij in interviews van de laat
ste maand Konrad niet noemt als aan
vankelijke inspiratiebron.
13 september
september
Ondanks de sterke Italiaanse lobby
voor twee Italiaanse debuten en on
danks de kwaliteiten van de rivaal uit
Portugal, krijgt Orlow Seunke een
Gouden Leeuw. En veel meer dan 'fan
tastisch' en 'jongensdroom' valt er uit
zijn mond niet op te tekenen. Een dag
later terug in Nederland, valt de filmer
een ontvangst ten deel door familiele
den, vrienden en medewerkers, waar
door Seunke zegt nog meer getroffen te
zijn dan door de gala-avond die hem.
Orlow Seunke weet dat de NRC een dag
later met een schandaal-artikel zal ko
men. De feeststemming schijnt danig te
zijn afgenomen.
„Seunke: „Het is lullig en het is mis
schien wel mijn eigen schuld ook, maar
ik voel me niet echt schuldig. Het is
waar dat De Smaak van Water aanvan
kelijk ooit werd bedacht als een verfil
ming van Konrads boek. Daarom heb
ben we hem aanvankelijk ook zo aange
kondigd. Via Rob van Gennep, die de
Nederlandse vertaling heeft uitgege
ven, hebben we de rechten van De Be
zoeker willen verwerven".
„Ik kan je doorslagen laten zien van vijf
brieven die Van Gennep naar Konrad
gestuurd heeft, zonder dat er ooit ant
woord uit Hongarije is gekomen. Dus
we zijn nooit in staat geweest om die
rechten behoorlijk te regelen. Omdat
we met de script-bewerking bovendien
steeds verder onze eigen kant zijn uitge
gaan, is er op zeker moment niet ook
nog eens een zesde poging ondernomen
om contact te krijgen met Konrad".
„Hoewel het basisgegeven - een sociaal
werker gaat zich steeds meer vereenzel
vigen met een cliënt - ontleend is aan
Konrad, heb ik dat boek later nooit
meer geraadpleegd en ben het steeds
meer gaan beschouwen als iets va me
zelf. Ik weet het niet, misschien is De
Smaak van Water dichter bij De Bezoe
ker in de burnt gebleven dan ik denk".
„In elk geval heb ik nu eindelijk een
afspraak met Gyorgy Konrad kunnen
maken. Ik ontmoet hem 25 september
in Berlijn. Dan draai ik de film voor
hem en dan moet hij maar uitmaken of
hij deze film kan beschouwen als iets
dat nog steeds zijn geestelijk eigendom
zou zijn en waarvoor hij rechten uitbe
taald wil hebben. Dan is dat geen enkel
probleem, zoals het evenmin een pro
bleem geweest zou zijn ais we die rech
ten drie jaar geleden hadden kunnen
kopen, wat we dus herhaaldelijk ook
geprobeerd hebben. Maar intussen
vind ik het wel erg dat sommigen be
reid zijn voetstoots aan te nemen dat ik
te kwader trouw ben geweest".
1 september
De eerste persvoorstelling is achter de
rug. De Smaak van Water schijnt goed
te zijn gevallen.
's Middags vindt de eerste openbare
voorstelling plaats. Het publiek rea
geert overweldigend met een minuten
lang applaus.
Orlow: „Het is het meest fantastische
dat ik ooit heb meegemaakt. We had
den de film nog nooit aan publiek laten
zien. En dan ineens zo'n zaal van 1300
mensen, die als één man opstaat. Ik
wist niet wat me overkwam. En wat
hieruit kan voortkomen? Wat ik nu
hoop, is dat hij aan het buitenland ver
kocht kan worden, want we hebben er
50.000 gulden eigen geld ingestoken.
Het zou leuk zijn als dat terugkwam".
„De pers schijnt ook enthousiast. Ik
hoor complimenten van alle kanten. Ik
zou bijna gaan geloven dat ik kans
maak op die Gouden leeuw. Hoewel ik
ook erg gunstige geluiden opvang over
die Portugese debuutfilm. En die Ita
liaanse inzending. De Blauwe Planeet,
heeft in de Italiaanse kranten schitte
rende kritieken gekregen. Dus ik moet
me niet gek laten maken".
2 september
Nadat Scuokcs persconferentie een
dag tevoren was uitgesteld omdat
slechts drie aanwezigen De Smaak van
Water al gezien bleken te hebben, kan
de Nederlandse cineast zich eindelijk
Orlow Seunke met Hollywood-veteraan George Cukor
van de dag. 19-02 HetMetropole Orkest.
19.30 Zing zomaar een melodie. 20.03
Blaastest. NOS: 20.30 Langs de lijn,
sport en muziek. VARA: 22.30-24.00
Wachten op middernacht.
HILVERSUM-2
LICHTING. 18.30 Leven en welzijn.
TROS: 18.40 Voorzichtig breekbaar,
19.00 Twee clowns op reis. 19.45 Het he
melse gerecht. (20.00 Nws.) EO: 20.45
Laat ons de rustdag wijden. TELEAC:
21.30 Micro Electronica in Bedrijf. 22.00
Geologie en Water. EO: 22.30 Nws. 22.40
Reflector. 23.00 Ronduit-extra. 23.55-
24.00 Nws.
o.m. aandacht voor dc Nationale Hitpa
rade. NCRV: 19.02 Op Stapl. 20.02 El
pee-pop. 21.02 Country Style. 22.30 Pers
Vers. 23.02-24.00 Jazztime.
HILVERSUM-4
ZATERDAG
NOS" Ieder heel uur nieuw. VARA:
12.03 Wie in't Nederlands wil zingen.
13.06 In de Rooie Haan. 15.03 Openings
concert van het 'Matinee op de Vrije-
Zaterdag-Selzoen: Klass. muz. 16.40 De
speeldoos. 17.55 Meded. 18.06 Dingen
ZATERDAG
NOS: 12.26 Meded. voor land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. TROS: 12.36 Aktua.
13.00 Nws. 13.10 Aktua-extra. (13.30
Nws.) 14.00 Coulissen (14.30 Nws.) 15.00
Han en alleman op pad. (15.30 en 16.30
Nws.) 17.00 Aktua-extra-Kamerbreed.
17.30 Nws. 17.36 Aktua. 18.00 Nws. 18 10
Coulissen Junior. OVERHEIDSVOOR-
HILVERSUM-3
ZATERDAG
NOS: Ieder heel uur nieuws. NCRV:
12.03 Los Vast. 14.03 Tussenuur. 16.03
Disco-express. 17.03 NCRV-Zaterdag-
Sport. NOS: 18.04 De Avondspits, met
ZATERDAG
AVRO: 11.45 'Die Forelle'. licht-klass.
voor de lunch. 13.00 Nws. 13.05100 Jaar
Berliner Philharmoniker. klass. niuz.
15.00 OXP 'T Schellinkje. 16.00-17.00
Klassiek met Caroline. 20.00-23.00 Mu
ziek op zaterdagavond (Met om 20.00
Igor Strawinski (2), 21.30 Het Ludwig
Tno. 22.25 Omroepkoor olv. Robin
Gritton. 22.35-23.00 Bohuslav Martinu.)
NOS
13.00 -13.05 Nieuws voor slechthorenden
15.30 Journaal
VARA
15.32 Hollywood or bust.
Amerikaanse komische film (1956) van en met Jer
ry Lewis, met Dean Martin en Anita Ekberg (foto):
Twee New Yorkse jongens winnen samen een au
to. De een wil de auto zo snel mogelijk verkopen
maar de ander wil met de auto naar Hollywood
reizen om zijn favoriete filmster, Anita Ekberg, te
ontmoeten. De twee worden het eens en vertrek
ken naar Hollywood. Het begin van een reeks
amoureuze en dwaze avonturen.
17.03 De film van Ome Willem.
Kinderprogramma. „Ome Willem wil naar de ko
ningin".
NOS
18.20 Nieuws voor slechthorenden.
18.58 Journaal
KRO
19.00 Bugs Bunny.
Tekenfilmserie
19.15 Klassewerk internationaal
De Mr. Van Eyckschool uit Rotterdam kwam dit jaar
als winnaar van KRO's Klassewerk uit de bus. De
prijs was: een reis naar Denemarken. Vanavond
een verslag van deze reis.
20.00 Dizzy feet.
Dansende voeten zowel in klassiek ballet als snelle
tapdansen of wervelende Latijns-Amerikaanse
dansen vliegen aan u voorbij. Met dit programma
won Engeland in Montreux de Gouden Roos.
20.35 Hints.
Spelprogramma waarin bekende Nederlanders
zich eens van een heel andere en zeer verrassende
kant laten zien. Presentatie: Frank Kramer.
21.05 Alle zegen komt van boven. (Bless me father).
Britse komische serie met Arthur Lowe en Daniel
Abïneri: „De biecht"
NOS
21.37 Journaal
KRO
21.55 Sport op zaterdag.
Actueel sportnieuws uit binnen- en buitenland,
achtergrond-reportages en filmverslagen van bij
zondere gebeurtenissen op sportief gebied.
22.50 Algemene Loterij Nederland
NOS
23.00 Journaal
23.05 Nieuws voor slechthorenden
KRO
23.10 Take the money and run.
Amerikaanse film van en met Woody Allen en met
Janet Margolin, Jacquelyn Hyde en Marcel Hillai-
re: Virgil Starkwell zag het levenslicht in een van de
ellendigste straatjes van Baltimore. Reeds als kind
komt hij met de politie in aanraking. Hij groeit op
tot een eenzame en ontwortelde jongeman en zijn
pogingen om aan een baantje te komen mislukken.
Om toch in zijn levensonderhoud te kunnen voor
zien pleegt hij gewapend met een speelgoedrevol-
ver een overval. Het zit Virgil ook in de misdaad
niet mee en hij komt in de gevangenis terecht. (Tot
00.30 u.)
NOS
13.00 -13.05 Nieuws voor slechthorenden
18.10 Medelanders-Nederlanders.
Onderwijsmogelijkheden voor Marokkaanse vol
wassenen.
18.25 Paspoort.
Programma voor Marokkanen
18.35 Sesamstraat
18.50 Toeristische tips
NCRV
18.59 Rollebol.
Franse poppenserie
19.05 De familie Mayer.
Duitse serie met Wolfgang Schenck en Antje Ha
gen. Afl. 4: Moeder Mayer is door haar baantje als
demonstratrice zo weinig thuis dat het huishouden
een chaos wordt. En dat uitgerekend nu Anna moet
beslissen of ze al dan niet naar het gymnasium zal
gaan. Gelukkig voor haar is oma er ook nog. Lang
zamerhand heeft de hele familie zoveel te doen dat
ze besluiten om niet naar Saoedi-Arabië te gaan.
Vader Mayer is diep teleurgesteld over dit besluit.
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.27 Pip's grote verwachtingen.
Brits feuilleton met Gerry Sundquist en Stratford
Jones. Afl. 5: Pip weet nu dat niet Miss Havisham
maar Magwitch de onbekende weldoener is, aan
wie hij zoveel te danken heeft. Hij heeft, in overleg
met zijn vriend Herbert, besloten om Magwitch
van zijn kant te helpen om Engeland te ontvluch
ten. Daarvoor is veel geld nodig en wie zou hem
beter kunnen helpen dan de schatrijke Miss Havis
ham?
21.20 Robert Paul one-man show.
De afgelopen twee jaar reisde imitator-entertainer
zanger Robert Paul met zijn avondvullende one-
man show door ons land. Hij werd daarbij muzikaal
begeleid door het combo Bert Stoots. In het Zwol
se theater Odeon maakte de NCRV opnamen van
hoogtepunten uit dit succesvolle programma.
22.20 Hier en nu.
Actualiteitenprogramma
23.00 Hier en nu - Studio Sport
23.25 De verliezers (6).
De Grieks-Orthodoxe kerk, de Duitse kerk, Ierse
monniken. Maarten Luther, tot aan in onze tijd
prof. Kung, vormen de lange rij van mensen en
organisaties, die „verloren" hebben van de pau
sen. In deze aflevering gaat de kerkhistoricus prof.
dr. G. Quispel met zijn oud-leerling Henk Verkerk
naar Rome om de plaatsen aan te wijzen waar
Pausen hebben geleefd die een zegen en soms ook
een vloek zijn geweest.
NOS
23.55 Journaal
24.00 Nieuws voor slechthorenden.
14.30 Open School.
De natuur rondom ons. (Afl. 1ce.
FRANSTALIGE PROGRAMMA'S
Poppenshow. Gast: Marty Feldman (foto).
20.35 Terloops.
Nieuws in de marge
21.20 Shogun.
Vijfdelige Amerikaanse serie van Jerry London
naar de roman van James Cfavell, met Richard
Chamberlain, Toshiro Mifune en Yoko Shimade
(foto). Afl. 3: Blackthorne doet zijn uiterste bestoni
de waarden en gebruiken van de samoerai te door
gronden. Het dreigement van Yabu om de dorpe
lingen te doden als hij er niet in slaagt Japans Ie
leren weegt zwaar. Blackthorne verklaart dat hijdal
niet op zijn geweten wil hebben en dreigt zelf
moord te plegen.
22.50 Journaal.
Voorafgegaan door Tiercé.
BELGIE FRANS 1
14.00 Fêtes da Wallonië.
Rechtstreekse reportage van de feestelijkhedenii
Wallonië.
14.05 Theatre Wallon Rastrin Diogène.
Eerste deel van een komedie in dri
Rathmès met Jules Goffaux, Line Tassin en Claudi-
ne Gobert.
14.45 Fètes de Wallonië.
Vervolg
14.50 Theatre Wallon Rastrin Diogène.
Tweede deel.
15.20 Fêtes de Wallonië.
Vervolg
15.25 Theatre Wallon Rastin Diogène.
Derde deel
16.05 Fêtes de Wallonië.
Vervolg
16.10 Politieke uitzending
16.40 Portraits Musicaux.
Muzikaal portret van het Groot Theater van Gene
ve.
17.45 La pensee et les hommes.
Filosofische uitzending
18.15 Fètes de Wallonië.
Vervolg
18.20 La boite aux images
18.35 Summertime.
Jeugdmagazine met muziek en agenda met activi
teiten
19.00 Fêtes de Wallonië.
Vervolg
19.05 Teletourisme.
Toeristisch magazine
19.23 Lotto en weerbericht
19.30 Journaal
19.55 L'aventure de la vie.
Documentaire: „De vogels van de eilanden".
20.30 L'homme a la Buick.
Franse politiekomedie (1966) van Gilles Grangw
met Fernandel, Danielle Darrieux en Jean-Pic*
Marielle: Armand Favrot is een mysterieus perso
nage die voor multi-miljonair speelt en voor de
inwoners van Honfleurwaar hij een luxueuze villa
heeft gekocht, een raadsel is. In werkelijkheids
Favrot een zwarthandelaar die met zijn verleden
wenst te breken.
22.00 Variétés.
Muziekprogramma met Michel Jonasz.
22.55 Journaal, lotto en weerbericht.
16.00 De schoonheid van de duivel.
„La beauté du diable". Frans-Italiaanse speed-
(zw) uit 1950 van René Clair, met Gérard Philip
Michel Simon en Raymond Gordy: Mephisiop^
les, de duivel, probeert dr. Faust in zijn netten-,
vangen. Eerst geeft hij dr. Faust alles wat hij wena
de eeuwige jeugd, succes aan het hof, de liefdevan
een prinses en het geheim om zand in goud te
veranderen. Als Mephistopheles plotseling al dezn
dingen weer van dr. Faust afneemt, is deze rad»,
loos en verkoopt zijn ziel aan de duivel.
18.00 Peter Selie.
Britse animatieserie Afl. 14 „De kristallen bol".
18.05 Het Veenmysterie.
13-delig Vlaams jeugdfeuilleton met Roger Bot
ders en Brie Leloup. Afl. 2: Miran, de geheimzin^
ge vrouw die bij de pingo naar Jan en Hildestoic
te loeren, geeft de oneerlijke sjacheraar Liefme^
een lesje als hij haar wil bedriegen
18.30 Napoleon en Samantha.
Tweede en laatste deel van de Amerikaanse fw
uit de serie „Disneyland", met Johny Whitacker
Michael Douglas en Will Geer: Napoleon en Sr
mantha zijn hopeloos verdwaald en beginnen dj
moed te verliezen. Plotseling ontmoeten ze Danny
die zich verbaasd afvraagt hoe de kinderen de or
vaarvolle tocht hebben overleefd,
zoek naar de voogd van Samantha en
ren achter bij Mark, een zonderling die in de b
leeft...
19.15 Juke Box.
Ultravox: „The Voice", Marianne Faithfull
„Letters" en Nikka Costa: „On my own"
19.30 Tiercé: uitslagen, lotto-trekking, mededelingenm
morgen.
19.45 Journaal
20.10 De Muppats.
i