Orlow Seunke en de nasmaak van water ISENFTj X JONGENSDROOM EN ANTICLIMAX ZATERDAG HILVERSUM-1 ZATERDAG 18 SEPTEMBER 1982 PZC/radio-tv en kunst gw Door Pieter van Lierop VENETIE-UTRECHT - Dat een Nederlandse film de hoogste onderscheiding toegekend krijgt op een van de drie grote festivals (Cannes, Berlijn, Venetië), is een luxe die onze nationale cinema slechts hoogst zelden heeft kunnen smaken. Vorige week gebeurde het: Orlow Seunke streek met zijn film 'De Smaak van Water' de Gouden Leeuw op voor het beste debuut, nadat hij een dag eerder al gecoiffeerd was met de UNICEF-Persprijs. Op 23 september gaat 'De Smaak van Water' in Nederlandse première als openingsfilm van de Nederlandse Filmdagen in Utrecht. Dan begint tevens het bioscooproulement. s film (over een sociaal werker die zich de zorg aantrekt voor een meis je dat jarenlang in een kast opgesloten had gezeten) heeft door die Gouden Leeuw een enorme hoeveelheid plezie rige publiciteit extra gekregen. Onge wild kregen de makers daarnaast te maken met enige publiciteit veroorza kende feiten die aanmerkelijk minder gelukkig van aard zijn. Meest pijnlijk was wel de dood van Hans van Tonge ren. Daags voordat Seunke en zijn ploeg naar Venetié zouden vertrekken, benam deze acteur-dieeen belangrijke - rol speelt in De Smaak van Water-zich Sept6t1ÏD6T het leven. Drie dagen later duikt Orlow over gebrek op in het gewoel van het festival. nader verklaren. De meeste vragen stellers blijken in de medisch-psychia- trische aspecten geiinteresseerd. En Seunke maar uitleggen: „Ik heb welis waar een aantal case stories bestu deerd die verwantschap hebben met die thema, maar ik wil benadrukken dat mijn film niet bedoelt wetenschap pelijk verantwoord te zijn. Het is een film over menselijke relaties. Over liefde feitelijk, over het zoeken van contact en warmte. It's a message of love". 30 augustus De stemming van een jonge cineast die met zijn eerste grote film meteen in het brandpunt van de internationale be langstelling komt te staan, moet al ner veus genoeg zijn, ook zonder dat hij van de begrafenis van een hoofdrolspeler rechtstreeks in het vliegtuig moet stap pen naar de wereldpremière op een filmfestival. Orlow kan de overgang nauwelijks verwerken. Ietwat ver dwaasd staat hjj 's avonds, ongescho ren en met een pak oude kranten en tijdschriften onder zijn arm („Dat is een afwijking van me, ik ben altijd bang niet iets te lezen te hebben") aan de bar van Excelsior, het onwijs luxueuze ho tel dat functioneert als festival-cen trum. Orlow Seunke: „Het is net of ik hier niet echt sta. Vanmorgen hebben we Hans begraven en nu zijn we in Venetië en sta ik champagne met perzikensap te drinken. Het is absurd". Hans is méér voor je geweest dan een acteur in je laatste film? „Hij was een goede vriend, die maanden bij ons in huis heeft gewoond. Hy had wel eens gezegd dat hij zelfmoord zou plegen, daar hebben we vaak over ge praat. Op een of andere manier denk je altijd dat het niet zo'n vaart zal lopen. En dan gebeurt het tóch. Het was een vreselijke schok. Hans had eerder al in een paar korte films van mij gezeten. Ik bad hem in Spetters gezien en vond zijn rol schitterend. Toen zijn we samen gaan werken en Gerard Thoolen, met wie ik nauw overleg heb gepleegd over de casting van De Smaak van Water, was ook erg onder de indruk van de ca paciteiten van Hans. Die twee wilden zelfs een theaterproduktie gaan opzet ten samen". „Hans was heel trots a» zijn rol in Spetters. Hij vond het alleen verve lend dat die film een bepaalde kant op werd geduwd, maar hij heeft prima met Paul Verhoeven gewerkt en zou meteen een nieuwe film met Paul heb ben willen doen. Ik wildespeciaal voor Hans iets gaan schrijven, want hij had een geweldige uitstraling. Je zette die camera op hem en dan vond er iets plaats. Hij was ontzettend positief in gesteld, altijd actief, met dingen be zig". belangstelling heeft Orlow Seunke niet te klagen gehad. De Italiaanse journalisten staan voor hem in de rij. Hij geeft interviews aan de Duitse en Italiaanse televisie. Franse critici hebben laaiend enthousiaste re censies gepubliceerd. Er zyn onderhan delingen op gang gekomen met kopers uit Italië, Engeland. Frankrijk, Duits land en Zweden. Het gerucht doet de ronde dat Seunke de UNICEF-Persprijs zal krijgen. Sa men met de filmer ga ik het checken. Het gerucht blijkt waar. 's Avonds ont vangt Seunke de onderscheiding uit handen van de 82-jarige Hollywood-ve teraan George Cukor, voorafgaand aan een speciale vertoning van De Smaak van Water in een openlucht-bioscoop in het hartje van de oude stad. Seunke: „Deze UNICEF-prijs en dat je dan lof toegezwaaid krijgt van iemand als George Cukor, dal had ik toch niet voor mogelijk gehouden. Dat hele ge doe morgen met al die andere prijzen, dat interesseert me nauwelijks meer. Achter prijzen als De Gouden Leeuw, daar zit vaak zoveel diplomatie en ge lobby achter, maar zo'n UNICEF-Pers prijs valt werkelijk uit de hemel". ADVERTENTIE J hoe je door open kalkulatie tot een reële prijs komt 2 5 SCHOONMAAKBEDRIJF Senft en Co. B.V. hoofdkantoor m Zamenhofstraat 10 2518 PB Den Haag Postbus 474 2501 CL Den Haag Tel 070-4695 45 J Jf aanmal Je hebt herhaaldelijk samengewerkt met scenario-schrijver Dirk Ayelt Kooi man Waar is jullie bijzondere samen werking op gebaseerd? „Ik had op de academie zo'n gevoel van: ik ben niks, ik ben niemand en ik heb niks te verliezen. Ik had wat succes met die eerste filmpjes, maar ik vroeg me af: kan ik eigenlijk wel een dramatische structuur maken? In het begin leef je via de spontaniteit, de impulsiviteit waarmee je iets wilt vertellen. De rest kan je aan je reet roesten. En later ga je je de techniek eigen maken. Maar in de tussenperiode word je onzeker". „Toen las ik Romance van Dirk Ayelt Kooiman, en dat boek vond ik schitte rend. Vind ik nog steeds. Ik dacht: dit sluit aan. Ik belde hem en hij vond het leuk om iets met film te gaan doen en zo is de samenwerking gegroeid. En in de loop der jaren ben ik alles met hem blij ven doen. Hij is erg goed in het maken van overzichten, het structureren, de grote vorm. En daarna ga ik veel meer zelf mijn eigen gang. Andere scènes be denken". Wie van jullie lanceerde het idee voor De Smaak van Water? „Het idee kwam van mij. In zoverre dat ik al acht jaar rondliep met het plan een film te maken op het thema machte loosheid. Het gevoel van iemand die er gens achter staat, maar zijn doel niet kan bereiken. Maar daar kwamen in de afgelopen jaren vier jaar steeds meer dingen bij. Ik heb Kafka gelezen en de Hongaar Konrad. Door de persoonlijke ervaringen van Gerard Thoolen. de dood van mijn broer, waardoor het mo tief van de identiteitscrisis steeds ver der naar voren is gekomen, waardoor ook de liefde tussen die sociaal werker en dat achterlijke meisje verder werd uitgewerkt. Wie leert van wie? De bu reaucratie en de vernedering die daar mee gepaard gaat. De hulpverlener die dan naar de andere kant van het bureau verhuist. We hebben ook steeds alle me dewerkers erbij betrokken. Als Gerard zei dat er volgens hem gevoelsmatig tussen die twee mensen dat en dat moest gebeuren, nou dan probeerden we dat in scène te zetten". samen met Wenders leeuwen torsend, op het podium gebracht heeft van het festivalpaleis in het Lido. Maar inmiddels is er ook aan een anti climax gewerkt. Een Hongaarse kennis van de schrijver Gyorgy Konrad is een campagne begonnen en heeft een paar journalisten een brief gestuurd die be toogt dat De Smaak van Water „van a tot z is gestolen". Voor een deel ontze nuwt die brief echter zichzelf, door te verwijzen naar een van 1980 daterend stukje in Vrij Nederland, waarin de film door de betrokkenen nota bene wordt aangekondigd als een project dat op Konrad gebaseerd zou worden. Hoe kun je iemand die in 1980 aankon digt zich met een film op een bepaald boek te gaan baseren en die in 1982 die invloed nog steeds blijft noemen, be tichten van plagiaat, wat verondersteld wordt een heimelijke misdraging te zijn. Hooguit kan Seunke verweten worden dat hij in interviews van de laat ste maand Konrad niet noemt als aan vankelijke inspiratiebron. 13 september september Ondanks de sterke Italiaanse lobby voor twee Italiaanse debuten en on danks de kwaliteiten van de rivaal uit Portugal, krijgt Orlow Seunke een Gouden Leeuw. En veel meer dan 'fan tastisch' en 'jongensdroom' valt er uit zijn mond niet op te tekenen. Een dag later terug in Nederland, valt de filmer een ontvangst ten deel door familiele den, vrienden en medewerkers, waar door Seunke zegt nog meer getroffen te zijn dan door de gala-avond die hem. Orlow Seunke weet dat de NRC een dag later met een schandaal-artikel zal ko men. De feeststemming schijnt danig te zijn afgenomen. „Seunke: „Het is lullig en het is mis schien wel mijn eigen schuld ook, maar ik voel me niet echt schuldig. Het is waar dat De Smaak van Water aanvan kelijk ooit werd bedacht als een verfil ming van Konrads boek. Daarom heb ben we hem aanvankelijk ook zo aange kondigd. Via Rob van Gennep, die de Nederlandse vertaling heeft uitgege ven, hebben we de rechten van De Be zoeker willen verwerven". „Ik kan je doorslagen laten zien van vijf brieven die Van Gennep naar Konrad gestuurd heeft, zonder dat er ooit ant woord uit Hongarije is gekomen. Dus we zijn nooit in staat geweest om die rechten behoorlijk te regelen. Omdat we met de script-bewerking bovendien steeds verder onze eigen kant zijn uitge gaan, is er op zeker moment niet ook nog eens een zesde poging ondernomen om contact te krijgen met Konrad". „Hoewel het basisgegeven - een sociaal werker gaat zich steeds meer vereenzel vigen met een cliënt - ontleend is aan Konrad, heb ik dat boek later nooit meer geraadpleegd en ben het steeds meer gaan beschouwen als iets va me zelf. Ik weet het niet, misschien is De Smaak van Water dichter bij De Bezoe ker in de burnt gebleven dan ik denk". „In elk geval heb ik nu eindelijk een afspraak met Gyorgy Konrad kunnen maken. Ik ontmoet hem 25 september in Berlijn. Dan draai ik de film voor hem en dan moet hij maar uitmaken of hij deze film kan beschouwen als iets dat nog steeds zijn geestelijk eigendom zou zijn en waarvoor hij rechten uitbe taald wil hebben. Dan is dat geen enkel probleem, zoals het evenmin een pro bleem geweest zou zijn ais we die rech ten drie jaar geleden hadden kunnen kopen, wat we dus herhaaldelijk ook geprobeerd hebben. Maar intussen vind ik het wel erg dat sommigen be reid zijn voetstoots aan te nemen dat ik te kwader trouw ben geweest". 1 september De eerste persvoorstelling is achter de rug. De Smaak van Water schijnt goed te zijn gevallen. 's Middags vindt de eerste openbare voorstelling plaats. Het publiek rea geert overweldigend met een minuten lang applaus. Orlow: „Het is het meest fantastische dat ik ooit heb meegemaakt. We had den de film nog nooit aan publiek laten zien. En dan ineens zo'n zaal van 1300 mensen, die als één man opstaat. Ik wist niet wat me overkwam. En wat hieruit kan voortkomen? Wat ik nu hoop, is dat hij aan het buitenland ver kocht kan worden, want we hebben er 50.000 gulden eigen geld ingestoken. Het zou leuk zijn als dat terugkwam". „De pers schijnt ook enthousiast. Ik hoor complimenten van alle kanten. Ik zou bijna gaan geloven dat ik kans maak op die Gouden leeuw. Hoewel ik ook erg gunstige geluiden opvang over die Portugese debuutfilm. En die Ita liaanse inzending. De Blauwe Planeet, heeft in de Italiaanse kranten schitte rende kritieken gekregen. Dus ik moet me niet gek laten maken". 2 september Nadat Scuokcs persconferentie een dag tevoren was uitgesteld omdat slechts drie aanwezigen De Smaak van Water al gezien bleken te hebben, kan de Nederlandse cineast zich eindelijk Orlow Seunke met Hollywood-veteraan George Cukor van de dag. 19-02 HetMetropole Orkest. 19.30 Zing zomaar een melodie. 20.03 Blaastest. NOS: 20.30 Langs de lijn, sport en muziek. VARA: 22.30-24.00 Wachten op middernacht. HILVERSUM-2 LICHTING. 18.30 Leven en welzijn. TROS: 18.40 Voorzichtig breekbaar, 19.00 Twee clowns op reis. 19.45 Het he melse gerecht. (20.00 Nws.) EO: 20.45 Laat ons de rustdag wijden. TELEAC: 21.30 Micro Electronica in Bedrijf. 22.00 Geologie en Water. EO: 22.30 Nws. 22.40 Reflector. 23.00 Ronduit-extra. 23.55- 24.00 Nws. o.m. aandacht voor dc Nationale Hitpa rade. NCRV: 19.02 Op Stapl. 20.02 El pee-pop. 21.02 Country Style. 22.30 Pers Vers. 23.02-24.00 Jazztime. HILVERSUM-4 ZATERDAG NOS" Ieder heel uur nieuw. VARA: 12.03 Wie in't Nederlands wil zingen. 13.06 In de Rooie Haan. 15.03 Openings concert van het 'Matinee op de Vrije- Zaterdag-Selzoen: Klass. muz. 16.40 De speeldoos. 17.55 Meded. 18.06 Dingen ZATERDAG NOS: 12.26 Meded. voor land- en tuin bouw. 12.30 Nws. TROS: 12.36 Aktua. 13.00 Nws. 13.10 Aktua-extra. (13.30 Nws.) 14.00 Coulissen (14.30 Nws.) 15.00 Han en alleman op pad. (15.30 en 16.30 Nws.) 17.00 Aktua-extra-Kamerbreed. 17.30 Nws. 17.36 Aktua. 18.00 Nws. 18 10 Coulissen Junior. OVERHEIDSVOOR- HILVERSUM-3 ZATERDAG NOS: Ieder heel uur nieuws. NCRV: 12.03 Los Vast. 14.03 Tussenuur. 16.03 Disco-express. 17.03 NCRV-Zaterdag- Sport. NOS: 18.04 De Avondspits, met ZATERDAG AVRO: 11.45 'Die Forelle'. licht-klass. voor de lunch. 13.00 Nws. 13.05100 Jaar Berliner Philharmoniker. klass. niuz. 15.00 OXP 'T Schellinkje. 16.00-17.00 Klassiek met Caroline. 20.00-23.00 Mu ziek op zaterdagavond (Met om 20.00 Igor Strawinski (2), 21.30 Het Ludwig Tno. 22.25 Omroepkoor olv. Robin Gritton. 22.35-23.00 Bohuslav Martinu.) NOS 13.00 -13.05 Nieuws voor slechthorenden 15.30 Journaal VARA 15.32 Hollywood or bust. Amerikaanse komische film (1956) van en met Jer ry Lewis, met Dean Martin en Anita Ekberg (foto): Twee New Yorkse jongens winnen samen een au to. De een wil de auto zo snel mogelijk verkopen maar de ander wil met de auto naar Hollywood reizen om zijn favoriete filmster, Anita Ekberg, te ontmoeten. De twee worden het eens en vertrek ken naar Hollywood. Het begin van een reeks amoureuze en dwaze avonturen. 17.03 De film van Ome Willem. Kinderprogramma. „Ome Willem wil naar de ko ningin". NOS 18.20 Nieuws voor slechthorenden. 18.58 Journaal KRO 19.00 Bugs Bunny. Tekenfilmserie 19.15 Klassewerk internationaal De Mr. Van Eyckschool uit Rotterdam kwam dit jaar als winnaar van KRO's Klassewerk uit de bus. De prijs was: een reis naar Denemarken. Vanavond een verslag van deze reis. 20.00 Dizzy feet. Dansende voeten zowel in klassiek ballet als snelle tapdansen of wervelende Latijns-Amerikaanse dansen vliegen aan u voorbij. Met dit programma won Engeland in Montreux de Gouden Roos. 20.35 Hints. Spelprogramma waarin bekende Nederlanders zich eens van een heel andere en zeer verrassende kant laten zien. Presentatie: Frank Kramer. 21.05 Alle zegen komt van boven. (Bless me father). Britse komische serie met Arthur Lowe en Daniel Abïneri: „De biecht" NOS 21.37 Journaal KRO 21.55 Sport op zaterdag. Actueel sportnieuws uit binnen- en buitenland, achtergrond-reportages en filmverslagen van bij zondere gebeurtenissen op sportief gebied. 22.50 Algemene Loterij Nederland NOS 23.00 Journaal 23.05 Nieuws voor slechthorenden KRO 23.10 Take the money and run. Amerikaanse film van en met Woody Allen en met Janet Margolin, Jacquelyn Hyde en Marcel Hillai- re: Virgil Starkwell zag het levenslicht in een van de ellendigste straatjes van Baltimore. Reeds als kind komt hij met de politie in aanraking. Hij groeit op tot een eenzame en ontwortelde jongeman en zijn pogingen om aan een baantje te komen mislukken. Om toch in zijn levensonderhoud te kunnen voor zien pleegt hij gewapend met een speelgoedrevol- ver een overval. Het zit Virgil ook in de misdaad niet mee en hij komt in de gevangenis terecht. (Tot 00.30 u.) NOS 13.00 -13.05 Nieuws voor slechthorenden 18.10 Medelanders-Nederlanders. Onderwijsmogelijkheden voor Marokkaanse vol wassenen. 18.25 Paspoort. Programma voor Marokkanen 18.35 Sesamstraat 18.50 Toeristische tips NCRV 18.59 Rollebol. Franse poppenserie 19.05 De familie Mayer. Duitse serie met Wolfgang Schenck en Antje Ha gen. Afl. 4: Moeder Mayer is door haar baantje als demonstratrice zo weinig thuis dat het huishouden een chaos wordt. En dat uitgerekend nu Anna moet beslissen of ze al dan niet naar het gymnasium zal gaan. Gelukkig voor haar is oma er ook nog. Lang zamerhand heeft de hele familie zoveel te doen dat ze besluiten om niet naar Saoedi-Arabië te gaan. Vader Mayer is diep teleurgesteld over dit besluit. NOS 20.00 Journaal NCRV 20.27 Pip's grote verwachtingen. Brits feuilleton met Gerry Sundquist en Stratford Jones. Afl. 5: Pip weet nu dat niet Miss Havisham maar Magwitch de onbekende weldoener is, aan wie hij zoveel te danken heeft. Hij heeft, in overleg met zijn vriend Herbert, besloten om Magwitch van zijn kant te helpen om Engeland te ontvluch ten. Daarvoor is veel geld nodig en wie zou hem beter kunnen helpen dan de schatrijke Miss Havis ham? 21.20 Robert Paul one-man show. De afgelopen twee jaar reisde imitator-entertainer zanger Robert Paul met zijn avondvullende one- man show door ons land. Hij werd daarbij muzikaal begeleid door het combo Bert Stoots. In het Zwol se theater Odeon maakte de NCRV opnamen van hoogtepunten uit dit succesvolle programma. 22.20 Hier en nu. Actualiteitenprogramma 23.00 Hier en nu - Studio Sport 23.25 De verliezers (6). De Grieks-Orthodoxe kerk, de Duitse kerk, Ierse monniken. Maarten Luther, tot aan in onze tijd prof. Kung, vormen de lange rij van mensen en organisaties, die „verloren" hebben van de pau sen. In deze aflevering gaat de kerkhistoricus prof. dr. G. Quispel met zijn oud-leerling Henk Verkerk naar Rome om de plaatsen aan te wijzen waar Pausen hebben geleefd die een zegen en soms ook een vloek zijn geweest. NOS 23.55 Journaal 24.00 Nieuws voor slechthorenden. 14.30 Open School. De natuur rondom ons. (Afl. 1ce. FRANSTALIGE PROGRAMMA'S Poppenshow. Gast: Marty Feldman (foto). 20.35 Terloops. Nieuws in de marge 21.20 Shogun. Vijfdelige Amerikaanse serie van Jerry London naar de roman van James Cfavell, met Richard Chamberlain, Toshiro Mifune en Yoko Shimade (foto). Afl. 3: Blackthorne doet zijn uiterste bestoni de waarden en gebruiken van de samoerai te door gronden. Het dreigement van Yabu om de dorpe lingen te doden als hij er niet in slaagt Japans Ie leren weegt zwaar. Blackthorne verklaart dat hijdal niet op zijn geweten wil hebben en dreigt zelf moord te plegen. 22.50 Journaal. Voorafgegaan door Tiercé. BELGIE FRANS 1 14.00 Fêtes da Wallonië. Rechtstreekse reportage van de feestelijkhedenii Wallonië. 14.05 Theatre Wallon Rastrin Diogène. Eerste deel van een komedie in dri Rathmès met Jules Goffaux, Line Tassin en Claudi- ne Gobert. 14.45 Fètes de Wallonië. Vervolg 14.50 Theatre Wallon Rastrin Diogène. Tweede deel. 15.20 Fêtes de Wallonië. Vervolg 15.25 Theatre Wallon Rastin Diogène. Derde deel 16.05 Fêtes de Wallonië. Vervolg 16.10 Politieke uitzending 16.40 Portraits Musicaux. Muzikaal portret van het Groot Theater van Gene ve. 17.45 La pensee et les hommes. Filosofische uitzending 18.15 Fètes de Wallonië. Vervolg 18.20 La boite aux images 18.35 Summertime. Jeugdmagazine met muziek en agenda met activi teiten 19.00 Fêtes de Wallonië. Vervolg 19.05 Teletourisme. Toeristisch magazine 19.23 Lotto en weerbericht 19.30 Journaal 19.55 L'aventure de la vie. Documentaire: „De vogels van de eilanden". 20.30 L'homme a la Buick. Franse politiekomedie (1966) van Gilles Grangw met Fernandel, Danielle Darrieux en Jean-Pic* Marielle: Armand Favrot is een mysterieus perso nage die voor multi-miljonair speelt en voor de inwoners van Honfleurwaar hij een luxueuze villa heeft gekocht, een raadsel is. In werkelijkheids Favrot een zwarthandelaar die met zijn verleden wenst te breken. 22.00 Variétés. Muziekprogramma met Michel Jonasz. 22.55 Journaal, lotto en weerbericht. 16.00 De schoonheid van de duivel. „La beauté du diable". Frans-Italiaanse speed- (zw) uit 1950 van René Clair, met Gérard Philip Michel Simon en Raymond Gordy: Mephisiop^ les, de duivel, probeert dr. Faust in zijn netten-, vangen. Eerst geeft hij dr. Faust alles wat hij wena de eeuwige jeugd, succes aan het hof, de liefdevan een prinses en het geheim om zand in goud te veranderen. Als Mephistopheles plotseling al dezn dingen weer van dr. Faust afneemt, is deze rad», loos en verkoopt zijn ziel aan de duivel. 18.00 Peter Selie. Britse animatieserie Afl. 14 „De kristallen bol". 18.05 Het Veenmysterie. 13-delig Vlaams jeugdfeuilleton met Roger Bot ders en Brie Leloup. Afl. 2: Miran, de geheimzin^ ge vrouw die bij de pingo naar Jan en Hildestoic te loeren, geeft de oneerlijke sjacheraar Liefme^ een lesje als hij haar wil bedriegen 18.30 Napoleon en Samantha. Tweede en laatste deel van de Amerikaanse fw uit de serie „Disneyland", met Johny Whitacker Michael Douglas en Will Geer: Napoleon en Sr mantha zijn hopeloos verdwaald en beginnen dj moed te verliezen. Plotseling ontmoeten ze Danny die zich verbaasd afvraagt hoe de kinderen de or vaarvolle tocht hebben overleefd, zoek naar de voogd van Samantha en ren achter bij Mark, een zonderling die in de b leeft... 19.15 Juke Box. Ultravox: „The Voice", Marianne Faithfull „Letters" en Nikka Costa: „On my own" 19.30 Tiercé: uitslagen, lotto-trekking, mededelingenm morgen. 19.45 Journaal 20.10 De Muppats. i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 26