Uiterlijk 1990 moet de
Deltaveiligheid feit zijn
Winstgevend seizoen in recreatie
Uitstel van werken aan
de Oosterscheldekering
Werkneemster stal voor halve ton bij bedrijf
UNIE VAN WATERSCHAPPEN CONTRA MINISTER
CNV-districten
tegen schrappen
van liftsluis
Faillissement aannemer
kost 20 mensen baan
'Niet alles
ophangen
aan ramp '53'
ZATERDAG 21 AUGUSTUS 1982
HULST - De twintigjarige mejuffrouw I. S. uit Hulst heeft in het afgelopen half
jaar voor vijftigduizend gulden aan goederen ontvreemd bij het postorderbe
drijf Neckermann in Sint-Jansteen. Zij werkte daar.
De zaak kwam aan het licht toen één van de personeelsleden van Neckermann de
directie op de hoogte bracht van de handel en wandel van mejuffrouw S. De
goederen die zij zich heeft toegeëigend waren stereo-installaties, videorecorders.
kinder-, dames- en herenkleding, dekbedovertrekken, speelgoed, potten en pan
nen. washandjes en theedoeken. De Hulsterse heeft enkele stereo-installaties
verkocht aan H. de B. uit Hulst. De B. zegt niet te weten dat de spullen waren
gestolen. De andere goederen werden geschonken aan familie, vrienden en kennis
sen. Een huiszoeking bij haar heeft niets opgeleverd. Mejuffrouw S. werd donder
dag aangehouden, verhoord en vrijdag weer vrijgelaten. Zij is voorgeleid aan de
hulpofficier van justitie.
GOES - De Unie van Waterschappen zal zich hardnekkig verzetten tegen het plan van minister H.
J. Zeevalking (verkeer en waterstaat) om het bereiken van Deltaveiligheid langs de hele Neder
landse kust uit te stellen tot tenminste 1995. De volksvertegenwoordiging moet het mogelijk
maken dat uiterlijk 1990 het definitieve einde van de Deltawerken wordt. Dat is dan al aanzienlijk
later dan is toegezegd in de in 1957 aangenomen Deltawet. In die wet hebben regering en parle
ment de verplichting verankerd de hoofdwaterkeringen langs de zee en de mondingen van de
grote rivieren te versterken, daarbij uitgaande van een termijn van 25 jaar na de watersnoodramp
van 1953. Almaar uitstellen van de termijn, is uit een oogpunt van veiligheid niet langer verant
woord.
Eén en ander blijkt uit opmerkingen
van G. J. de Jager, het dagelijks be
stuurslid van de Unie van Waterschap
pen, belast met de zorg voor de water
keringen. Hij vindt dat minister Zeeval
king met zijn plan 'een doodzonde aan
het bedrijven is tegenover de veilig
heid". De Jager stelt dat het parlement
zich komen najaar zeer nadrukkelijk
uit zal moeten spreken over het beleid
van de regering met betrekking tot de
Inbraak kantoor
'De Braakman:
buit 2 mille
TERNEUZEN - Onbekenden hebben
ongeveer 2000 gulden buitgemaakt bij
een inbraak in het kantoor van recrea
tiecentrum 'De Braakman' in Hoek.
Ze drukten in de nacht van donderdag
op vrijdag een raam aan de zijkant van
het gebouw in en doorzochten het kan
toor. Er werden drie geldkistjes, drie
kassa's en enkele geldladen meegeno
men- De politie heeft de inbraak in on
derzoek.
VLISSINGEN - De CNV-districten Zee
land en Noord-Brabant zijn verontrust
over het kabinetsvoornemen om de
liftsluis in de Oosterschelde als onder
deel van de werkzaamheden ter afslui
ting van deze zeearm te schrappen.
In een brief aan de tweede kamer schrij
ven de bonden, het te betreuren dat bij
de besluitvorming voorbijgegaan
wordt aan de economische belangen
van de regio West-Brabant en Zeeland.
Zij wijzen erop, dat bedrijven, gelet op
eerdere besluitvorming en gedane toe
zeggingen. bij hun vestiging in West-
Brabant rekenen op de mogelijkheden
van aan- en afvoer via de haven van
Bergen op Zoom. De bonden vrezen een
ernstige benadeling van het vesti
gingsklimaat in de regio West-Brabant,
indien de tweede kamer de voorgestel
de wijzigingen van minister Zeevalking
in dit onderdeel van de Deltaplannen
aanneemt. Instemming van de kamer
zal ook de bestrijding van de werkloos
heid in de regio nadelig beinvloeden,
waar de cijfers ongunstiger liggen dan
'het landelijk gemiddelde, zo besluiten
de bonden, die de overwegingen van de
minister voor zijn 'schrap-maatregel'
onvoldoende onderbouwd noemen.
RESTO
VROUWENPOLDER
dijkversterkingen. „De zaak is van een
zodanige importantie, dat een duidelijk
politiek debat hier op zijn plaats is",
meent hij. De Unie van Waterschappen
zal via de vaste kamercommissie van
verkeer en waterstaat aandringen op
een debat.
Bestuurslid De Jager acht het bijzon
der belangrijk dat de kustprovincies en
betrokken waterschappen één front
vormen tegenover Zeevalking. „We
moeten voorkomen dat elke provincie
eigen voorkeuren en opvattingen - hoe
begrijpelijk ook - naar voren gaat bren
gen. Anders wordt het een competitie
met als gevolg een verdeel- en heerspo
litiek", betoogt De Jager. Hij wijst met
name op twee zaken die de gezamenlijk
aandacht moeten krijgen en waarover
geen regionaal verschil kan zijn:
1990 moet de absolute einddatum
blijven waarop de Deltawerken klaar
zijn; daarop afgestemd moeten finan
ciële middelen beschikbaar worden ge
steld:
J23£k.
tel. 01189-1900. b.g.g. 1965.
Reserveringen:
diners - partijen - koffietafels
a la carte
vlees- en visspeclaliteit
Gelukkig
In de rubriek 'zakenkleintjesop de
advertentiepagina's van dit blad
treft men niet zelden annonces aan,
die ons eerder treffen door mense
lijkheid dan door gevoelens voor
harde bisnis.
Zo viel ons oog onlangs op de op
wekking van een Vlissinger:
Wie ruilt mijn stereoversterker,
platenspeler en grote boxen (60
Wattvoor een postzegelverzame
ling?"
Dat vinden wij aanbiedingen, loaar
de samenleving wat aan heeft.
Drie mensen gelukkig.
Degene, die zijn appartuur inclu
sief grote boxen kan ruilen voor
een postzegelverzameling.
Degene, die van zijn postzegels af
teil en aan muziekapparatuur
denkt.
En de buurman van de aanstaande
postzegelverzamelaar.
er is een objectieve benadering nodig
in de afweging van de gevaarkansen op
grond van gelijke onderzoekmethoden.
De uniebestuurder maakt duidelijk dat
de minister voor het bepalen van de ur
gentie van dijkversterkingen de verou
derde stormnota uit 1974 hanteert. De
Jager: „De minister heeft zelf gezegd
dat de indeling in gevarenklassen in
1974 tamelijk globaal is gebeurd. Sinds
dien hebben betere onderzoektechnie
ken een betere afweging mogelijk ge
maakt. Alleen de provincie Zeeland be
schikt in dit opzicht over geactualiseer
de gegevens, maar die moeten er voor
de hele Nederlandse kust komen. Dan
hoeft er ook geen onenigheid te ont
staan over de volgorde van dijkverster
kingen". Geschat wordt dat er in totaal
nog een bedrag van ongeveer 1,5 mil
jard gulden nodig is om de kust Delta-
veilig te maken. Circa de helft moet
naar de waterkeringen in Zuid-Hol
land; de rest is langs de hele kust, van
Groningen tot en met Zeeuwsch-Vlaan-
KAPELLE - Het aannemingsbedrijf Kapelle BV in Kapelle is deze ween laiiuei
verklaard. Daardoor staan in totaal twintig personeelsleden op straat. De direc
tie heeft het faillissement zelf aangevraagd in verband met de toenemende
schulden. Curator mr Olie verklaarde vrijdag te zullen zoeken naar een eventue
le gegadigde om het bedrijf over te nemen. Maar zijn verwachtingen dienaan
gaande zijn gezien de situatie in de bouw niet erg hoog gespannen. „Maar je moet
altijd proberen", meende hij.
Behalve het feit dat momenteel toch al weinig bouwopdrachten voor handen zijn,
zag de curator evenals districstbestuurder Klein van de FNV-Hout- en Bouwbond
nog een tweede oorzaak voor de financiële problemen waarin Kapelle BV is te
recht gekomen. Het bedrijf heeft nogal wat koopwoningen voor eigen rekening
gebouwd. Toen de stagnatie op de koopwoningenmarkt steeds groter werd, moes
ten die tegen te lage prijzen worden verkocht. Mr Olie omschreef de schuldenlast
van het bedrijf als 'behoorlijk'. Volgens vakbondsbestuurder Klein hadden bij de
aannemingsbedrijf ook wanneer geen faillissement was uitgesproken binnenkort
mensen ontslagen moeten worden. Het bouwproject waaraan Kapelle BV tot nu
toe bezig was, is bijna voltooid. En er was nog geen zicht op een nieuwe opdracht.
deren, nodig. De Jager gaat ervan uit
dat er jaarlijks zo'n 150 miljoen gulden
moet komen, teneinde in 1990 de Delta
werken af te kunnen ronden. „Met dat
bedrag kunnen we een heel eind uit de
voeten. En naast datgene wat er al be
schikbaar is. zijn er best mogelijkheden
binnen de rij ksbegroting om geld te vin
den", zegt hij. „Natuurlijk, iedereen
vraagt om geld. Maar wij wegen geen
zaken af van direct materieel belang of
van private belangen. Wij praten over
uiterst essentiële zaken, die gaan over
de veiligheid van het leven".
Verantwoordelijkheid
De Jager herinnert eraan dat in de Del
tawet (5 november aanstaande kan het
25-jarig jubileum ervan worden ge
vierd) het rijk de verantwoordelijk
heid kreeg voor het dichten van de zee
gaten en de waterschappen belast wer
den met het verhogen van de zeedij
ken. „De waterschappen kunnen die
verantwoordelijkheid niet waar ma
ken, als de financiële middelen die zijn
toegezegd in de Deltawet, hun groten
deels worden onthouden", aldus de
uniebestuurder.
Wat hem ook bijzonder ergert is dat de
veiligheid ondergeschikt wordt ge
maakt aan geld. Hij beklemtoont dat de
waterschappen voor het uitvoeren van
dijkversterkingen afhankelijk zijn van
toestemming van de minister. „Het is
nu zo dat de minister naar believen be
slist op voorgelegde plannen van de wa
terschappen. Wij moeten lijdelijk af
wachten tot het zijne excellentie past
om 'ja' te zeggen", vertelt De Jager. In
dit verband vestigt hij er de aandacht
op dat in de provincie Zeeland in 1982,
ondanks de aanwezigheid van panklare
plannen, géén nieuw dijkversterkings-
werk kon beginnen. De huidige praktijk
(de minister geeft groen licht als het
hem zo uitkomt) noemt De Jager dan
ook onaanvaardbaar.
Naar de mening van het dagelijks be
stuurslid van de unie, moeten de wa
terschappen op korte termijn weer in
staat gesteld worden hun in de Delta
wet aangegeven verplichtingen tot
uitvoering van dijkverzwaringen, na
te komen. „Als de minister laat weten
dat hij geen geld heeft, dan zeg ik: het is
mede zijn taak in de ministerraad
daarvoor geld los te wurmen. Lukt dat
niet, dan zal de regering prioriteiten
moeten stellen. En zelfs in een politie
ke afweging mag de veiligheid niet te
weinig voorrang krijgen", meldt De Ja
ger.
Belangstellenden bij werkzaamheden aan de dijk bij Colijnsplaat, die momenteel wordt verzwaard.
WATERSCHAPSBESTUURDER G.J. DE JAGER:
GOES - Dagelijks bestuurder G. J. de
Jager van de Unie van Waterschappen
vindt dat uitvoering van de Ooster-
schelde-werken moet worden ver
traagd. Geld dat daardoor vrijkomt,
wil hij gebruiken voor het op Delta-
Drietal bekent
zeventien inbraken
in Vlissingen
VLISSINGEN - De drie jongelui die
donderdagmorgen door de Vlissingse
gemeentepolitie in Oost-Souburg wer
den aangehouden in verband met een
benzinediefstal blijken meer op hun
kerfstok te hebben dan aanvankelijk
werd aangenomen. Het drietal beken
de in totaal 17 diefstallen en inbraken
die zij afgelopen vier weken pleegden
in de gemeente Vlissingen.
Zoals gemeld werden de drie, W. K. (17),
C. H. L. P. 17) en B. A. L. (15), donderdag
op de Middelburgsestraat in Oost-Sou
burg aangehouden nadat omwonenden
hadden gezien dat zij benzine overhe
velden uit de tank van een geparkeerde
auto. Tijdens het verhoor op het politie
bureau bekenden zij verder inbraken in
een woning in Paauwenburg en in Bos-
senburgh. Het drietal bekende vrijdag
in de loop van de dag nog eens veertien
gevallen van diefstal en inbraak. De to
tale waarde van de gestolen goederen
bedraagt volgens de politie ongeveer
4000,- gulden.
MIDDELBURG - Het havenschap Vlis- te verhogen. Passerende schepen, gro-
singen wil in het havengebied een snel- ter dan 10.000 ton moeten sleepboot-
heidsbeperking om de veiligheid voor hulp hebben en mogen niet sneller va-
met name LPG- of ammoniaktankers ren dan 5 kilometer per uur, voor klei
nere schepen geldt een snelheid van 10
kilometer, al dan niet met sleepboot
hulp (niet verplicht tot 2500 ton).
Het dageljjks bestuur van het haven
schap doet de raad van bestuur voor
stellen om het havenreglement in die
richting te veranderen. Daarbij tekent
men aan. dat Indertijd bij het verlenen
van hinderwetvergunningen aan
Hoechst voor twee ammoniak-steigers
en aan Willem Muller Shipbrokers voor
schip/schip-overslag van LPG de eis
van een nautisch onderzoek is gesteld.
Uit dat TNO-onderzoek is- aldus het da
gelijks bestuur - gebleken dat met na
me snelheidsbeperkende maatregelen
voor de scheepvaart noodzakelijk zijn
„indien men wil voorkomen dat een af
gemeerde LPG/ammoniak-tanker zo
danig door een ander schip kan worden
aangevaren, dat binnendringen in een
ladingtank het gevolg is". Er wordt op
gewezen, dat schepen toestemming
voor het vertrek uit het havengebied
moeten vragen; die kan worden uitge
steld als een LPG-tanker binnenkomt.
Omgekeerd kan ook binnenkomst van
een schip worden opgehouden om een
ander vaartuig te laten vertrekken.
Nu de provincie de aanleg van drie ki
lometer stamspoorweg langs de terrei
nen Engelandweg en omgeving voor
infrastructuursubsidie voordraagt,
stelt het dagelijks bestuur voor dit
werk uit te voeren. Voorwaarde is dan
wel dat de zeven ton afkomt van het
rijk.
hoogte brengen van zwakke zeewerin
gen elders. De Jager wijst er in dit ver
band op dat dankzij de uitvoering van
partiële dijkversterkingen langs de
Oosterschelde, de veiligheid daar veel
groter geworden is dan bij menig dijk
vak in andere regio's. Langs de Ooster
schelde is er thans een overstromings
kans van 1 op 500 jaar; op vele plaatsen
1 op 100 jaar.
Volgens De Jager is uitstel van de Oos-
terschelde-werken uit een oogpunt van
veiligheid zonder meer verantwoord.
Gelet op de financieringsproblemen die
er toch al zijn met de bouw van de
stormvloedkering en de compartimen-
teringsdammen, gelooft hij dat vertra
ging van het project öók minister H. J.
Zeevalking van verkeer en waterstaat
niet onwelkom zal zijn. De Jager acht
het overhevelen van ongeveer 100 mil
joen gulden per jaar van de Ooster-
schelde-werken naar dijkversterkingen
(ook in het kader van het Deltaplan)
mogelijk. Hij stelt dat eventuele con
tractuele problemen met de aannemers
die aan de Oosterschelde-werken ver
bonden zijn, met enige goede wil onge
twijfeld opgelost kunnen worden.
Als datum waarop de Oosterschelde-
werken na vertraging klaar moeten
zijn, noemt De Jager 'omstreeks 1990'.
Hij geeft toe dat met name de Zeeuwse
waterschappen destijds vurig pleitten
voor 1985 als uiterste datum waarop de
stormvloedkering in de Oosterschelde-
monding gereed moest zijn. „Dat was
gebaseerd op het gegeven dat alle Del
tawerken in 1985 klaar zouden zijn. De
huidige situatie maakt heroverweging
echter noodzakelijk en uit veilighei
doverwegingen zijn er nu voldoende ar
gumenten om het Oosterschelde-pro-
ject wat op te schuiven", aldus de unie-
bestuurder. Hij gaat er overigens wel
van uit dat de stormvloedkering er
komt: „We zijn nu zo ver voortgeschre
den op de weg van de financiële vergis
sing van deze eeuw, dat teruggaan niet
meer zinvol is. We moeten doorfietsen".
Geen alternatief
Het laten vallen van de Oosterschelde
kering en het alsnog verhogen van de
zeedijken, ziet De Jager volstrekt niet
zitten. „Dat is géén alternatief en uitge
sloten", zegt hij, mede omdat er ds
ker niet in 1990 Deltaveiligheid zal
Het versterken van de dijken kostje
zijn mening niet alleen veel geld,c
ook bijzonder veel tijd vanwege alk ,UG
inspraak- en bezwarenprocedures., r
de partiële dijkversterkingen zijn»
ëén keer alle procedures over boort
gooid om op tijd klaar te zijn. Dat:
eenmalig en zoiets opnieuw doen!
gewoon niet meer. En denk eens aa
gevolgen voor dorpen als Yersekt,
lijnsplaat en Bruinisse. We hebbs
nu redelijke oplossingen kunnen
den voor een dijkverhoging van 1
500, mét stormvloedkering. Als
een dijkversterking tot 1 op 4000m
komen, Deltaveiligheid dus, danisi wï
nauwelijks mogelijk en onbetaalbi
betoogt De Jager. „Ik hoop dat wed to
nooit aan hoeven te beginnen, want !I!
wordt pas echt een martelgang i
Kromme Lindert".
Als onverhoopt het besluit valt da
stormvloedkering er uiteindelijk
komt (De Jager: „Ik pleit daat
voor"), dan moet volgens de u
stuurder teruggegrepen worden o
uitspraak van het parlement uitl
Toen werd besloten tot de aanleg i Kir
de stormvloedkering, onder enkelen
bindende voorwaarden. Eén erva)ii|ud;
niet doorgaan van de kering betel
alsnog de Oosterschelde met een dk
dam afsluiten.
(Slot van -pagina 1)
ieder jaar vol. Maar de terreinen in het
binnenland fungeren normaal gespro
ken als doortrek-camping. Dit seizoen
echter hadden ze het ook daar ontzet
tend druk".
Voor een flink aantal camping-exploi
tanten werd het trouwens hoog tijd dat
er weer eens goede zaken gedaan kon
den worden. Zegt Coppoolse: „Vooral
voor de campings die voornamelijk van
het topseizoen afhankelijk zijn is ie
dere dag dat de camping langer bezet is
meegenomen. Het wordt steeds moeilij
ker om de stijgende kosten op te kun
nen vangen. Denk alleen maar eens aan
de toeristenbelasting, de energieprij
zen, de watertarieven, de verontreini
gingsheffing en noem maar op".
De toerist is zuiniger geworden, dat
wel. Duidelijk is dat de vakantiegan
gers dit jaar wat meer op de kleintjes
gelet hebben dan in de voorgaande ja
ren het geval was. En dat werkte in het
voordeel van de campinghouders. Veel
toeristen die in Zeeland hun vakantie
dagen doorbrachten verkozen slaap
zak en tent boven een (doorgaans duur
der) verblijf in hotel of pension.
Toch hebben ook de exploitanten van
hotels en pensions - zo is de indruk van
VW-directeur De Regt - niet te moppe
ren gehad. Datzelfde geldt voor de bun
galowparken en appartementen. Op
een enkele uitzondering na waren de
toeristische accommodaties zowel aan
de kust als in het binnenland goed be-
Strand. zee en duinen waren veruit fa
voriet. Dat betekende dat de belang
stelling voor toeristische attracties in
het 'achterland' (zoals bijvoorbeeld mu
sea, Miniatuur Walcheren en de stoom
trein Goes-Borssele) wat tegenviel. Dat
geldt ook voor de horecabedrijven in dè
steden. Die kregen aanmerkelijk min
der klandizie dan de café's en restau
rants aan de kust. Secretaris H. R. de
Kok van de afdeling Zeeland van Hore-
caf-Zeeland: „Het is nog wat te vroeg
om een concreet beeld te schetsen. Ik
hoor heel verschillende berichten: voor
de één is het een heel goed seizoen ge
weest, voor de ander wat minder. Door
het mooie weer hebben de steden het
natuurlijk wat minder gehad, maar aan
de kust is het ideaal geweest".
Evenals in de horecasector is het ook in
de watersport nog iets te vroeg om de
resultaten van het nagenoeg voorbije
seizoen te kunnen overzien. „Maar",
zegt woordvoerder H. C. van de Bosch
van Hiswa-Zeeland (een belangenorga
nisatie van exploitanten van particulie
re jachthavens), „ik geloof dat het van
bedrijf tot bedrijf verschilt. Ik heb de
indruk dat een aantal havens te maken
heeft gehad met een terugval, terwijl
het in andere havens weer drukker was
dan aanvankelijk werd verwacht".
Devaluatie
De devaluatie van de Belgische frank
heeft enige invloed gehad op de omzet
van de middenstanders in toeristen
stadjes als Sluis en Hulst. Toch zijn de
consequenties niet zo groot geweest
als in eerste instantie werd gevreesd.
„Het is erg moeilijk om een algemeen
beeld te geven", zegt voorzitter J. A. M.
Bosch van de middenstandsvereniging
in in Hulst. „Een aantal branches - ik
denk vooral aan de levensmiddelensec
tor - heeft duidelijk moeten inleveren.
Andere branches daarentegen zijn er -
denk ik - redelijk in geslaagd hun om
zet op peil te houden". Soortgelijke ge
luiden uit Sluis.
Ook daar heeft de levensmiddelen
branche 'een flinke douw gekregen'.
„Maar voor het overige is het zeer mee
gevallen". aldus bestuurslid P. G. Kos
ter van de Sluisse winkeliersvereni
ging.
GOES - „Ik ben er tegen om 4
ramp te gebruiken als kapstok os a'
alles eraan op te hangen. Man jj£
naarmate de ramp verder weg lip
en minder mensen er daadwerk» ijjj
lijk weet van hebben, wil men 4
problemen rond de Deltavcilif 101
heid wel steeds verder afschó
ven". G. J. de Jager (dagelijkel*
stuurder van de unie van wat» K
schappen en dijkgraaf van het n
terschap 'Noord- en Zuid-Bev»
land') heeft zelf de watersnood n»
ramp van 1953 aan den lijve ondrr
vonden. Met zijn gezin moest bi;
het overstroomde Sint Philip
land verlaten, met achterlatuj
van have en goed.
De Jager: „Ik heb niet alleen 4 y,
ramp zelf meegemaakt, maar oc» -
de ontreddering toen het wate
wegtrok en de chaos erna Natuc w
lijk zijn de materiéle gevolgen r:? fa
weg te poetsen. Het menselijk ltó
en de ellende zijn echter niet te on-
schrijven. En alles was dood N» x:
tuuriijk komt er wel weer nieuw r
ven, maar de naween zijn erg groet ';!l
Zo zaten de mensen in de larc- :K
bouwsfeer 3 tot 4 jaar zon:?
oogst".
De uniebestuurder wil desondanks f1
de volksvertegenwoordiging as
op basis van emoties bewegen ma: i j-
geld voor dijkversterking te gevet yj
„We zullen de parlementsleden ft wt
Deltawet voorhouden, waarvoor* w
zelf verant woordelijk zijn". di
Bij de watersnoodramp - in ft tü
nacht van 31 januari op 1 febnu: al
1953 - kwamen in Zuidwest-Nede- K
land 1835 mensen om het leve
Zeeland was met 873 slachtoffe)
(de meesten op Schouwen-Dul» 'K
land) het zwaarst getroffen gebied ij.
In Zuid-Holland vielen 686 dode 144
(met ais zwaartepunt Goeree-Ove-
flakkee), in Noord-Brabant 254 e -
in overig Nederland 22. Uit hei 53
rampgebied moesten ongeveer
72.000 mensen evacueren.
maanden na de ramp konden rus g
24.000 evacuée's nog niet naar hia p'
terug. Ruim 250.000 hectare - eta
8 percent van Nederland - vet rit.
door de watervloed getroffen.
van was zo'n 150.000 hectare 0*
tuurgrond. Van de zeedijken werd
500 kilometer helemaal of vrijwS *-(
helemaal vernield. Er verdronk»
20.000 koeien, 12.000 varkeft N
165.000 stuks pluimvee, 1750 paa-
den en 2750 stuks kleinvee, ztë-j
schapen en geiten. Meer dan 74.0®
gebouwen werden beschadia kj<
waarvan eenvijfde onherstelbaar- t: