Uiterlijk 1990 moet de Deltaveiligheid feit zijn Winstgevend seizoen in recreatie Uitstel van werken aan de Oosterscheldekering Werkneemster stal voor halve ton bij bedrijf UNIE VAN WATERSCHAPPEN CONTRA MINISTER CNV-districten tegen schrappen van liftsluis Faillissement aannemer kost 20 mensen baan 'Niet alles ophangen aan ramp '53' ZATERDAG 21 AUGUSTUS 1982 HULST - De twintigjarige mejuffrouw I. S. uit Hulst heeft in het afgelopen half jaar voor vijftigduizend gulden aan goederen ontvreemd bij het postorderbe drijf Neckermann in Sint-Jansteen. Zij werkte daar. De zaak kwam aan het licht toen één van de personeelsleden van Neckermann de directie op de hoogte bracht van de handel en wandel van mejuffrouw S. De goederen die zij zich heeft toegeëigend waren stereo-installaties, videorecorders. kinder-, dames- en herenkleding, dekbedovertrekken, speelgoed, potten en pan nen. washandjes en theedoeken. De Hulsterse heeft enkele stereo-installaties verkocht aan H. de B. uit Hulst. De B. zegt niet te weten dat de spullen waren gestolen. De andere goederen werden geschonken aan familie, vrienden en kennis sen. Een huiszoeking bij haar heeft niets opgeleverd. Mejuffrouw S. werd donder dag aangehouden, verhoord en vrijdag weer vrijgelaten. Zij is voorgeleid aan de hulpofficier van justitie. GOES - De Unie van Waterschappen zal zich hardnekkig verzetten tegen het plan van minister H. J. Zeevalking (verkeer en waterstaat) om het bereiken van Deltaveiligheid langs de hele Neder landse kust uit te stellen tot tenminste 1995. De volksvertegenwoordiging moet het mogelijk maken dat uiterlijk 1990 het definitieve einde van de Deltawerken wordt. Dat is dan al aanzienlijk later dan is toegezegd in de in 1957 aangenomen Deltawet. In die wet hebben regering en parle ment de verplichting verankerd de hoofdwaterkeringen langs de zee en de mondingen van de grote rivieren te versterken, daarbij uitgaande van een termijn van 25 jaar na de watersnoodramp van 1953. Almaar uitstellen van de termijn, is uit een oogpunt van veiligheid niet langer verant woord. Eén en ander blijkt uit opmerkingen van G. J. de Jager, het dagelijks be stuurslid van de Unie van Waterschap pen, belast met de zorg voor de water keringen. Hij vindt dat minister Zeeval king met zijn plan 'een doodzonde aan het bedrijven is tegenover de veilig heid". De Jager stelt dat het parlement zich komen najaar zeer nadrukkelijk uit zal moeten spreken over het beleid van de regering met betrekking tot de Inbraak kantoor 'De Braakman: buit 2 mille TERNEUZEN - Onbekenden hebben ongeveer 2000 gulden buitgemaakt bij een inbraak in het kantoor van recrea tiecentrum 'De Braakman' in Hoek. Ze drukten in de nacht van donderdag op vrijdag een raam aan de zijkant van het gebouw in en doorzochten het kan toor. Er werden drie geldkistjes, drie kassa's en enkele geldladen meegeno men- De politie heeft de inbraak in on derzoek. VLISSINGEN - De CNV-districten Zee land en Noord-Brabant zijn verontrust over het kabinetsvoornemen om de liftsluis in de Oosterschelde als onder deel van de werkzaamheden ter afslui ting van deze zeearm te schrappen. In een brief aan de tweede kamer schrij ven de bonden, het te betreuren dat bij de besluitvorming voorbijgegaan wordt aan de economische belangen van de regio West-Brabant en Zeeland. Zij wijzen erop, dat bedrijven, gelet op eerdere besluitvorming en gedane toe zeggingen. bij hun vestiging in West- Brabant rekenen op de mogelijkheden van aan- en afvoer via de haven van Bergen op Zoom. De bonden vrezen een ernstige benadeling van het vesti gingsklimaat in de regio West-Brabant, indien de tweede kamer de voorgestel de wijzigingen van minister Zeevalking in dit onderdeel van de Deltaplannen aanneemt. Instemming van de kamer zal ook de bestrijding van de werkloos heid in de regio nadelig beinvloeden, waar de cijfers ongunstiger liggen dan 'het landelijk gemiddelde, zo besluiten de bonden, die de overwegingen van de minister voor zijn 'schrap-maatregel' onvoldoende onderbouwd noemen. RESTO VROUWENPOLDER dijkversterkingen. „De zaak is van een zodanige importantie, dat een duidelijk politiek debat hier op zijn plaats is", meent hij. De Unie van Waterschappen zal via de vaste kamercommissie van verkeer en waterstaat aandringen op een debat. Bestuurslid De Jager acht het bijzon der belangrijk dat de kustprovincies en betrokken waterschappen één front vormen tegenover Zeevalking. „We moeten voorkomen dat elke provincie eigen voorkeuren en opvattingen - hoe begrijpelijk ook - naar voren gaat bren gen. Anders wordt het een competitie met als gevolg een verdeel- en heerspo litiek", betoogt De Jager. Hij wijst met name op twee zaken die de gezamenlijk aandacht moeten krijgen en waarover geen regionaal verschil kan zijn: 1990 moet de absolute einddatum blijven waarop de Deltawerken klaar zijn; daarop afgestemd moeten finan ciële middelen beschikbaar worden ge steld: J23£k. tel. 01189-1900. b.g.g. 1965. Reserveringen: diners - partijen - koffietafels a la carte vlees- en visspeclaliteit Gelukkig In de rubriek 'zakenkleintjesop de advertentiepagina's van dit blad treft men niet zelden annonces aan, die ons eerder treffen door mense lijkheid dan door gevoelens voor harde bisnis. Zo viel ons oog onlangs op de op wekking van een Vlissinger: Wie ruilt mijn stereoversterker, platenspeler en grote boxen (60 Wattvoor een postzegelverzame ling?" Dat vinden wij aanbiedingen, loaar de samenleving wat aan heeft. Drie mensen gelukkig. Degene, die zijn appartuur inclu sief grote boxen kan ruilen voor een postzegelverzameling. Degene, die van zijn postzegels af teil en aan muziekapparatuur denkt. En de buurman van de aanstaande postzegelverzamelaar. er is een objectieve benadering nodig in de afweging van de gevaarkansen op grond van gelijke onderzoekmethoden. De uniebestuurder maakt duidelijk dat de minister voor het bepalen van de ur gentie van dijkversterkingen de verou derde stormnota uit 1974 hanteert. De Jager: „De minister heeft zelf gezegd dat de indeling in gevarenklassen in 1974 tamelijk globaal is gebeurd. Sinds dien hebben betere onderzoektechnie ken een betere afweging mogelijk ge maakt. Alleen de provincie Zeeland be schikt in dit opzicht over geactualiseer de gegevens, maar die moeten er voor de hele Nederlandse kust komen. Dan hoeft er ook geen onenigheid te ont staan over de volgorde van dijkverster kingen". Geschat wordt dat er in totaal nog een bedrag van ongeveer 1,5 mil jard gulden nodig is om de kust Delta- veilig te maken. Circa de helft moet naar de waterkeringen in Zuid-Hol land; de rest is langs de hele kust, van Groningen tot en met Zeeuwsch-Vlaan- KAPELLE - Het aannemingsbedrijf Kapelle BV in Kapelle is deze ween laiiuei verklaard. Daardoor staan in totaal twintig personeelsleden op straat. De direc tie heeft het faillissement zelf aangevraagd in verband met de toenemende schulden. Curator mr Olie verklaarde vrijdag te zullen zoeken naar een eventue le gegadigde om het bedrijf over te nemen. Maar zijn verwachtingen dienaan gaande zijn gezien de situatie in de bouw niet erg hoog gespannen. „Maar je moet altijd proberen", meende hij. Behalve het feit dat momenteel toch al weinig bouwopdrachten voor handen zijn, zag de curator evenals districstbestuurder Klein van de FNV-Hout- en Bouwbond nog een tweede oorzaak voor de financiële problemen waarin Kapelle BV is te recht gekomen. Het bedrijf heeft nogal wat koopwoningen voor eigen rekening gebouwd. Toen de stagnatie op de koopwoningenmarkt steeds groter werd, moes ten die tegen te lage prijzen worden verkocht. Mr Olie omschreef de schuldenlast van het bedrijf als 'behoorlijk'. Volgens vakbondsbestuurder Klein hadden bij de aannemingsbedrijf ook wanneer geen faillissement was uitgesproken binnenkort mensen ontslagen moeten worden. Het bouwproject waaraan Kapelle BV tot nu toe bezig was, is bijna voltooid. En er was nog geen zicht op een nieuwe opdracht. deren, nodig. De Jager gaat ervan uit dat er jaarlijks zo'n 150 miljoen gulden moet komen, teneinde in 1990 de Delta werken af te kunnen ronden. „Met dat bedrag kunnen we een heel eind uit de voeten. En naast datgene wat er al be schikbaar is. zijn er best mogelijkheden binnen de rij ksbegroting om geld te vin den", zegt hij. „Natuurlijk, iedereen vraagt om geld. Maar wij wegen geen zaken af van direct materieel belang of van private belangen. Wij praten over uiterst essentiële zaken, die gaan over de veiligheid van het leven". Verantwoordelijkheid De Jager herinnert eraan dat in de Del tawet (5 november aanstaande kan het 25-jarig jubileum ervan worden ge vierd) het rijk de verantwoordelijk heid kreeg voor het dichten van de zee gaten en de waterschappen belast wer den met het verhogen van de zeedij ken. „De waterschappen kunnen die verantwoordelijkheid niet waar ma ken, als de financiële middelen die zijn toegezegd in de Deltawet, hun groten deels worden onthouden", aldus de uniebestuurder. Wat hem ook bijzonder ergert is dat de veiligheid ondergeschikt wordt ge maakt aan geld. Hij beklemtoont dat de waterschappen voor het uitvoeren van dijkversterkingen afhankelijk zijn van toestemming van de minister. „Het is nu zo dat de minister naar believen be slist op voorgelegde plannen van de wa terschappen. Wij moeten lijdelijk af wachten tot het zijne excellentie past om 'ja' te zeggen", vertelt De Jager. In dit verband vestigt hij er de aandacht op dat in de provincie Zeeland in 1982, ondanks de aanwezigheid van panklare plannen, géén nieuw dijkversterkings- werk kon beginnen. De huidige praktijk (de minister geeft groen licht als het hem zo uitkomt) noemt De Jager dan ook onaanvaardbaar. Naar de mening van het dagelijks be stuurslid van de unie, moeten de wa terschappen op korte termijn weer in staat gesteld worden hun in de Delta wet aangegeven verplichtingen tot uitvoering van dijkverzwaringen, na te komen. „Als de minister laat weten dat hij geen geld heeft, dan zeg ik: het is mede zijn taak in de ministerraad daarvoor geld los te wurmen. Lukt dat niet, dan zal de regering prioriteiten moeten stellen. En zelfs in een politie ke afweging mag de veiligheid niet te weinig voorrang krijgen", meldt De Ja ger. Belangstellenden bij werkzaamheden aan de dijk bij Colijnsplaat, die momenteel wordt verzwaard. WATERSCHAPSBESTUURDER G.J. DE JAGER: GOES - Dagelijks bestuurder G. J. de Jager van de Unie van Waterschappen vindt dat uitvoering van de Ooster- schelde-werken moet worden ver traagd. Geld dat daardoor vrijkomt, wil hij gebruiken voor het op Delta- Drietal bekent zeventien inbraken in Vlissingen VLISSINGEN - De drie jongelui die donderdagmorgen door de Vlissingse gemeentepolitie in Oost-Souburg wer den aangehouden in verband met een benzinediefstal blijken meer op hun kerfstok te hebben dan aanvankelijk werd aangenomen. Het drietal beken de in totaal 17 diefstallen en inbraken die zij afgelopen vier weken pleegden in de gemeente Vlissingen. Zoals gemeld werden de drie, W. K. (17), C. H. L. P. 17) en B. A. L. (15), donderdag op de Middelburgsestraat in Oost-Sou burg aangehouden nadat omwonenden hadden gezien dat zij benzine overhe velden uit de tank van een geparkeerde auto. Tijdens het verhoor op het politie bureau bekenden zij verder inbraken in een woning in Paauwenburg en in Bos- senburgh. Het drietal bekende vrijdag in de loop van de dag nog eens veertien gevallen van diefstal en inbraak. De to tale waarde van de gestolen goederen bedraagt volgens de politie ongeveer 4000,- gulden. MIDDELBURG - Het havenschap Vlis- te verhogen. Passerende schepen, gro- singen wil in het havengebied een snel- ter dan 10.000 ton moeten sleepboot- heidsbeperking om de veiligheid voor hulp hebben en mogen niet sneller va- met name LPG- of ammoniaktankers ren dan 5 kilometer per uur, voor klei nere schepen geldt een snelheid van 10 kilometer, al dan niet met sleepboot hulp (niet verplicht tot 2500 ton). Het dageljjks bestuur van het haven schap doet de raad van bestuur voor stellen om het havenreglement in die richting te veranderen. Daarbij tekent men aan. dat Indertijd bij het verlenen van hinderwetvergunningen aan Hoechst voor twee ammoniak-steigers en aan Willem Muller Shipbrokers voor schip/schip-overslag van LPG de eis van een nautisch onderzoek is gesteld. Uit dat TNO-onderzoek is- aldus het da gelijks bestuur - gebleken dat met na me snelheidsbeperkende maatregelen voor de scheepvaart noodzakelijk zijn „indien men wil voorkomen dat een af gemeerde LPG/ammoniak-tanker zo danig door een ander schip kan worden aangevaren, dat binnendringen in een ladingtank het gevolg is". Er wordt op gewezen, dat schepen toestemming voor het vertrek uit het havengebied moeten vragen; die kan worden uitge steld als een LPG-tanker binnenkomt. Omgekeerd kan ook binnenkomst van een schip worden opgehouden om een ander vaartuig te laten vertrekken. Nu de provincie de aanleg van drie ki lometer stamspoorweg langs de terrei nen Engelandweg en omgeving voor infrastructuursubsidie voordraagt, stelt het dagelijks bestuur voor dit werk uit te voeren. Voorwaarde is dan wel dat de zeven ton afkomt van het rijk. hoogte brengen van zwakke zeewerin gen elders. De Jager wijst er in dit ver band op dat dankzij de uitvoering van partiële dijkversterkingen langs de Oosterschelde, de veiligheid daar veel groter geworden is dan bij menig dijk vak in andere regio's. Langs de Ooster schelde is er thans een overstromings kans van 1 op 500 jaar; op vele plaatsen 1 op 100 jaar. Volgens De Jager is uitstel van de Oos- terschelde-werken uit een oogpunt van veiligheid zonder meer verantwoord. Gelet op de financieringsproblemen die er toch al zijn met de bouw van de stormvloedkering en de compartimen- teringsdammen, gelooft hij dat vertra ging van het project öók minister H. J. Zeevalking van verkeer en waterstaat niet onwelkom zal zijn. De Jager acht het overhevelen van ongeveer 100 mil joen gulden per jaar van de Ooster- schelde-werken naar dijkversterkingen (ook in het kader van het Deltaplan) mogelijk. Hij stelt dat eventuele con tractuele problemen met de aannemers die aan de Oosterschelde-werken ver bonden zijn, met enige goede wil onge twijfeld opgelost kunnen worden. Als datum waarop de Oosterschelde- werken na vertraging klaar moeten zijn, noemt De Jager 'omstreeks 1990'. Hij geeft toe dat met name de Zeeuwse waterschappen destijds vurig pleitten voor 1985 als uiterste datum waarop de stormvloedkering in de Oosterschelde- monding gereed moest zijn. „Dat was gebaseerd op het gegeven dat alle Del tawerken in 1985 klaar zouden zijn. De huidige situatie maakt heroverweging echter noodzakelijk en uit veilighei doverwegingen zijn er nu voldoende ar gumenten om het Oosterschelde-pro- ject wat op te schuiven", aldus de unie- bestuurder. Hij gaat er overigens wel van uit dat de stormvloedkering er komt: „We zijn nu zo ver voortgeschre den op de weg van de financiële vergis sing van deze eeuw, dat teruggaan niet meer zinvol is. We moeten doorfietsen". Geen alternatief Het laten vallen van de Oosterschelde kering en het alsnog verhogen van de zeedijken, ziet De Jager volstrekt niet zitten. „Dat is géén alternatief en uitge sloten", zegt hij, mede omdat er ds ker niet in 1990 Deltaveiligheid zal Het versterken van de dijken kostje zijn mening niet alleen veel geld,c ook bijzonder veel tijd vanwege alk ,UG inspraak- en bezwarenprocedures., r de partiële dijkversterkingen zijn» ëén keer alle procedures over boort gooid om op tijd klaar te zijn. Dat: eenmalig en zoiets opnieuw doen! gewoon niet meer. En denk eens aa gevolgen voor dorpen als Yersekt, lijnsplaat en Bruinisse. We hebbs nu redelijke oplossingen kunnen den voor een dijkverhoging van 1 500, mét stormvloedkering. Als een dijkversterking tot 1 op 4000m komen, Deltaveiligheid dus, danisi wï nauwelijks mogelijk en onbetaalbi betoogt De Jager. „Ik hoop dat wed to nooit aan hoeven te beginnen, want !I! wordt pas echt een martelgang i Kromme Lindert". Als onverhoopt het besluit valt da stormvloedkering er uiteindelijk komt (De Jager: „Ik pleit daat voor"), dan moet volgens de u stuurder teruggegrepen worden o uitspraak van het parlement uitl Toen werd besloten tot de aanleg i Kir de stormvloedkering, onder enkelen bindende voorwaarden. Eén erva)ii|ud; niet doorgaan van de kering betel alsnog de Oosterschelde met een dk dam afsluiten. (Slot van -pagina 1) ieder jaar vol. Maar de terreinen in het binnenland fungeren normaal gespro ken als doortrek-camping. Dit seizoen echter hadden ze het ook daar ontzet tend druk". Voor een flink aantal camping-exploi tanten werd het trouwens hoog tijd dat er weer eens goede zaken gedaan kon den worden. Zegt Coppoolse: „Vooral voor de campings die voornamelijk van het topseizoen afhankelijk zijn is ie dere dag dat de camping langer bezet is meegenomen. Het wordt steeds moeilij ker om de stijgende kosten op te kun nen vangen. Denk alleen maar eens aan de toeristenbelasting, de energieprij zen, de watertarieven, de verontreini gingsheffing en noem maar op". De toerist is zuiniger geworden, dat wel. Duidelijk is dat de vakantiegan gers dit jaar wat meer op de kleintjes gelet hebben dan in de voorgaande ja ren het geval was. En dat werkte in het voordeel van de campinghouders. Veel toeristen die in Zeeland hun vakantie dagen doorbrachten verkozen slaap zak en tent boven een (doorgaans duur der) verblijf in hotel of pension. Toch hebben ook de exploitanten van hotels en pensions - zo is de indruk van VW-directeur De Regt - niet te moppe ren gehad. Datzelfde geldt voor de bun galowparken en appartementen. Op een enkele uitzondering na waren de toeristische accommodaties zowel aan de kust als in het binnenland goed be- Strand. zee en duinen waren veruit fa voriet. Dat betekende dat de belang stelling voor toeristische attracties in het 'achterland' (zoals bijvoorbeeld mu sea, Miniatuur Walcheren en de stoom trein Goes-Borssele) wat tegenviel. Dat geldt ook voor de horecabedrijven in dè steden. Die kregen aanmerkelijk min der klandizie dan de café's en restau rants aan de kust. Secretaris H. R. de Kok van de afdeling Zeeland van Hore- caf-Zeeland: „Het is nog wat te vroeg om een concreet beeld te schetsen. Ik hoor heel verschillende berichten: voor de één is het een heel goed seizoen ge weest, voor de ander wat minder. Door het mooie weer hebben de steden het natuurlijk wat minder gehad, maar aan de kust is het ideaal geweest". Evenals in de horecasector is het ook in de watersport nog iets te vroeg om de resultaten van het nagenoeg voorbije seizoen te kunnen overzien. „Maar", zegt woordvoerder H. C. van de Bosch van Hiswa-Zeeland (een belangenorga nisatie van exploitanten van particulie re jachthavens), „ik geloof dat het van bedrijf tot bedrijf verschilt. Ik heb de indruk dat een aantal havens te maken heeft gehad met een terugval, terwijl het in andere havens weer drukker was dan aanvankelijk werd verwacht". Devaluatie De devaluatie van de Belgische frank heeft enige invloed gehad op de omzet van de middenstanders in toeristen stadjes als Sluis en Hulst. Toch zijn de consequenties niet zo groot geweest als in eerste instantie werd gevreesd. „Het is erg moeilijk om een algemeen beeld te geven", zegt voorzitter J. A. M. Bosch van de middenstandsvereniging in in Hulst. „Een aantal branches - ik denk vooral aan de levensmiddelensec tor - heeft duidelijk moeten inleveren. Andere branches daarentegen zijn er - denk ik - redelijk in geslaagd hun om zet op peil te houden". Soortgelijke ge luiden uit Sluis. Ook daar heeft de levensmiddelen branche 'een flinke douw gekregen'. „Maar voor het overige is het zeer mee gevallen". aldus bestuurslid P. G. Kos ter van de Sluisse winkeliersvereni ging. GOES - „Ik ben er tegen om 4 ramp te gebruiken als kapstok os a' alles eraan op te hangen. Man jj£ naarmate de ramp verder weg lip en minder mensen er daadwerk» ijjj lijk weet van hebben, wil men 4 problemen rond de Deltavcilif 101 heid wel steeds verder afschó ven". G. J. de Jager (dagelijkel* stuurder van de unie van wat» K schappen en dijkgraaf van het n terschap 'Noord- en Zuid-Bev» land') heeft zelf de watersnood n» ramp van 1953 aan den lijve ondrr vonden. Met zijn gezin moest bi; het overstroomde Sint Philip land verlaten, met achterlatuj van have en goed. De Jager: „Ik heb niet alleen 4 y, ramp zelf meegemaakt, maar oc» - de ontreddering toen het wate wegtrok en de chaos erna Natuc w lijk zijn de materiéle gevolgen r:? fa weg te poetsen. Het menselijk ltó en de ellende zijn echter niet te on- schrijven. En alles was dood N» x: tuuriijk komt er wel weer nieuw r ven, maar de naween zijn erg groet ';!l Zo zaten de mensen in de larc- :K bouwsfeer 3 tot 4 jaar zon:? oogst". De uniebestuurder wil desondanks f1 de volksvertegenwoordiging as op basis van emoties bewegen ma: i j- geld voor dijkversterking te gevet yj „We zullen de parlementsleden ft wt Deltawet voorhouden, waarvoor* w zelf verant woordelijk zijn". di Bij de watersnoodramp - in ft tü nacht van 31 januari op 1 febnu: al 1953 - kwamen in Zuidwest-Nede- K land 1835 mensen om het leve Zeeland was met 873 slachtoffe) (de meesten op Schouwen-Dul» 'K land) het zwaarst getroffen gebied ij. In Zuid-Holland vielen 686 dode 144 (met ais zwaartepunt Goeree-Ove- flakkee), in Noord-Brabant 254 e - in overig Nederland 22. Uit hei 53 rampgebied moesten ongeveer 72.000 mensen evacueren. maanden na de ramp konden rus g 24.000 evacuée's nog niet naar hia p' terug. Ruim 250.000 hectare - eta 8 percent van Nederland - vet rit. door de watervloed getroffen. van was zo'n 150.000 hectare 0* tuurgrond. Van de zeedijken werd 500 kilometer helemaal of vrijwS *-( helemaal vernield. Er verdronk» 20.000 koeien, 12.000 varkeft N 165.000 stuks pluimvee, 1750 paa- den en 2750 stuks kleinvee, ztë-j schapen en geiten. Meer dan 74.0® gebouwen werden beschadia kj< waarvan eenvijfde onherstelbaar- t:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 2