llaand voor Engelsen die asj-olie wilden smokkelen Boete voor veroorzaken van ernstig ongeluk Reisbureau van NS neemt ïeze winter proef met 'skibus' 1 'Ook voor verlaten vrouwen en honden HOOR ZIEÏa Weekeind-rijverbod voor dronken rijder JELRECHTPROCEDURE POLITIERECHTER POLITIERECHTER MIDDELBURG Tentoonstelling 7 op z'n zomers v 198(AG 6 AUGUSTUS 1982 at js^ELBURG - De beide Engelsen G. J. B. (21) en N. P. M. (31), die op 27 juli door de marechaussee ter deel van de straf voorwaardelijk op eze%singen in de kraag gevat werden toen zij in het bezit van 165 gram hasj-olie aan boord van de leggen. euw Mr Flos achtte het een heel vreemde On$oot naar Engeland wilden gaan, zijn donderdag in een snelrechtprocedure door de politie- zaak dat hasjoüe ais harddrug wordt toc*r veroordeeld tot een gevangenisstraf van 4 maanden waarvan 3 voorwaardelijk. Na hun beschouwd, terwijl het gewonnen ^jtuding zijn beiden in verzekering gesteld en hun voorarrest werd verlengd tot aan de zitting, j ojebeurde met de bedoeling dat zij het land niet zouden verlaten voordat hun zaak voor de lat%r zou worden gebracht. De advocaat van B., mevrouw mr J. A. C. van der Poel, vond het ^a^gt dat haar cliënt en zijn maat om deze reden waren vastgehouden wijzend op het feit dat t dajfde dag een man bij wie 2 kilo hasj was aangetroffen na verhoor op vrije voeten was gesteld. ™^ir K. P- T. G. Flos achtte de vrees dat de verdachten zich aan de greep van de Nederlandse mjfüe zouden onttrekken onvoldoende grond voor de bewaring. 1 van justitie mr A. P. Besier hasjolie valt onder de rubriek „hard- _daar duidelijk anders over. Hij drugs" van de opiumwet Verder had B. oordeel dat het hier ging om in een boek getiteld „Europa voor de jeugd gelezen dat het gebruik van softr drugs in Nederland nogal tolerant be naderd wordt..Als hij beseft had dat het spul als harddrug werd beschouwd had hij dit nooit gedaan". Verder ver- :lslijn naar het buitenland ge- ^^professionele manier waarop zij w®5duct - in condooms - vervoerden. bij buitenlanders moeten we v^lrect een halt aan toeroepen", j 'Slj en hij meende dat snelrecht Jr®\ras omdat anders de straf niet ivoer gelegd kan worden. Hij eiste 101 gevangenisstraf waarvan 2 voorwaardelijk met aftrek >t en onmiddellijke gevan- Verder vorderde hij dat de omen motorfiets van B. 2'sm teruggegeven moet worden. fu der Poel voerde ter ontlasting tt, aan dat deze zich niet bewust ^H^weest van het verschil in straf- iaatyd tussen hasj en hasjolie. Het "™«taat te boek als softdrug, maar ™'RE TRAP TEGEN ™rOPORTIER: ÏÏ50, BOETE dieRLBURG - De uit Ouwerkerk af- vanjge W. B. (49) werd door de poli- rlei-jiter veroordeeld tot een boete rgerIO gulden omdat hij op 4 juli van leltrig jaar een flinke trap tegen een djethrtitr had gegeven zodat daar i 93(hte deuk van achter was geble- urglVoorafgaand aan die trap had B. i restaurant ongenoegen gekre- et de eigenaar van de auto K., die had gemaakt tegen de reke- idat de hem geserveerde tong lens niet goed was. B. was van be-jg dat K. dan maar direct had een® reclameren en niet de vis eerst klaarde ze dat B. erg leed onder de een zame opsluiting, die hij in de Vlissingse marechausseekazerne onderging. Maar ook in het Bredase Huis van Bewaring, waarheen hij om die reden is overge plaatst. had hij het heel moeilij k, omdat niemand in zijn omgeving daar de En gelse taal machtig is. Zij vroeg een gro- wordt uit de marihuanaplant, die op de lijst van softdrugs voorkomt. Mr Besier repliceerde daarop dat in de olie de werkzame bestanddelen echter in geconcentreerde vorm aanwezig zijn. Verder wees mr Flos erop dat M. nu al 10 dagen vastgehouden werd in de marechausseekazerne in Vli&sin- gen. .Dat is een vreselijk verblijf. Het is een schande dat zoiets nog bestaat. Hij mag hiervoor wel 30 dagen voorarrest afge trokken krijgen", besloot hij zijn plei dooi. Op die suggestie ging politierech ter mr G H. Nomes echter niet in. Wel week hij in zoverre van de eis af dat hij het onvoorwaardelijke deel van de straf terugbracht tot één maand. »r b omdf eenUjei 'ha[7 J„ irijfind moeten opeten. Hij wilde K. 'ooiaten gaan alvorens de rekening idef voldaan was. ttjp belde K. vanuit het restaurant msijitle. Deze adviseerde K. om maar dentalen en de halfopgegeten tong kalinaar op het politiebureau te ko- ïeodeponeren. K. had toen het gepas- datld woedend naar de bar gesmeten zie'as met zijn familie vertrokken, de ?mimet een enorme klap achter zich uulsmijtend. Op dat moment werd B. kal et en ging het gezelschap achter- wel&ama de strijd buiten oplaaide. renbU maakte K. de restauranthou- oednder meer uit voor „boerenkloot- hetj lot van de zaak was datK.aangifte t dfïan vernieling vanwege de deuk in ïietuto. Ter zitting diende hij ook nog ioe-jhadeclaim in van 510 gulden en 59 Op zijnde de taxatie van de schade loltde verzekering. Deze werd echter rktpolitierechter mr G. H. Nomes niet ieslinkelijk verklaard, omdat de scha- jodjtdaadwerkelijk gerepareerd was. ze-neen nota van de kosten daarvan on-Js bewijsstuk gelden. Officier van pil-Ie mr C. M. P. Nijmeijer had geen uid woord over voor de manier waarop eeronflict tussen B. en K. was uitge- ille jen. Hij vond K.'s gedrag minstens aar laakbaar als dat van B., tegen wie also gulden boete eiste, welke vorde- ak-tr Nomes in zijn vonnis overnam, on-ioor J. van O. uit 's Heer Arends- >ant werd op hardhandige manier 'an»nflict beslecht. In dit geval re- lo-trde dat niet in materiële schade, ge .'hield zijn schoonvader daar eni- an-lauwe plekken aan over. Deze iokn bij Van O. om zijn hnissleutel •htjte vragen, die zijn dochter in be- er- nghad.Dat liep uit op ruzie, waar de'an O. de man uit zijn auto trok rbij er klappen vielen. Hoewel de iojIer begrip kon opbrengen voor 16 O.'s woede, vond hij toch dat deze 'W hid moeten beheersen en zijn eis le 200 gulden boete. Mr Nomes zich daarbij aan. MIDDELBURG - Ook donderdag ston den weer een aantal rijders onder in vloed voor de politierechter. Verreweg bet hoogste alcoholpromillage scoorde P. F. J. R. (36) uit Hulst, die met 2,28 promille achter het stuur zat. „Een slippertje", noemde hij dat zelf, maar de officier mr C. M. P. Nijmeijer kwali ficeerde het als een ernstig strafbaar feit. Eis: 2 weken gevangenisstraf en een jaar rijontzegging. Zijn raadsman mr M. Verberne voerde asm dat de mis stap van R. een eenmalig gebeuren was en dat hij zijn rijbewijs voor zijn werk niet kon missen. Politierechter mr G. H. Nomes hield daar rekening mee en veroordeelde hem tot 2 weken voor waardelijk, 750 gulden boete en een jaar voorwaardelijke rijontzegging met als bijzondere bepaling dat R. tij dens die periode niet in de weekends mag rijden. Ook J. D. C. (23) had hem goed om (2,16 promille) toen hij op Rijksweg 58 onder Amemuiden werd aangehouden. Hij schatte zelf zijn pilsconsumptie op een krat. Dat kost hem twee weken gevan genis en een jaar ontzegging. D. van T. (42) uit Temeuzen had de hele breedte van de Rooseveltlaan in zijn woonplaats nodig toen tüj met 2,11 pro mille in zijn bloed nog probeerde auto te rijden. Eis: 2 weken gevangenis en een jaar ontzegging van de rijbevoegd heid. Vonnis: 2 weken voorwaardelijk, 1200 gulden boete, een jaar ontzegging. 't Duumpje houdt zoogdieren- en insectenexcursie OOSTBURG - De natuurbescber- mingsvereniging West-Zeeuwsch- Vlaanderen 't Duumpje houdt zondag (8 augustus) een insecten- en zoogdiere nexcursie in het Bos van Erasmus. Tevoren is er een aantal valletjes uitge zet, maar nadat de beestjes zyn beke ken worden ze vrijgelaten. De excursie start om 8 uur 's ochtends op de par keerplaats bij het Bos van Erasmus en staat onder leiding van Pieter Paul van Laake. muiden, nadat zijn vriendin de sleutel uit het contact had getrokken. Hij had niet de bedoeling gehad na het genot van de drank nog te gaan rijden, maar op het bericht dat zijn vriendin hem bedroog met een ander was hij in zijn wagen gestapt en haar gaan halen. Ad vocaat mr L. J. den Hollander wees er op dat de vriendin er met de auto van door gegaan was en ook de gemeen- schappelijke spaarrekening nog had CJOStCrSCnClUCWCrRCII geplunderd, voordat de liefde uitraak- t„ Het verlies vu njn rijbewijs roo DdtaOieilSt Van volgens hem S. zijn baan kosten. Eis: 750 gulden boete en 9 maanden rijont- riljKSWHtCrStilllt rinr waarvan 4 vnorwaardeliik. In Vriendin A. J. S. (35) uit Goedereede belandde met 1,51 promille in zijn bloed in de middenberm van rijksweg 58 bij Arne- zegging waarvan 4 voorwaardelijk. In zijn vonnis legde de politierechter de rijontzegging geheel voorwaardelijk op met als bijzondere voorwaarde dat S. tijdens die periode niet in de week ends mag rijden. Ook de Rotterdammer C. A. van T. (42) was vanwege gezinsproblemen midden in de nacht in de auto gestapt met te veel alcohol in zijn bloed (1.32 promille). Ook voor hem als taxichauffeur zou het verlies van de rijbevoegdheid een ramp zijn. Vonnis overeenkomstig de eis: 800 gulden boete en 5 maanden voorwaar delijke rijontzegging. Met 1,07 promille was J. S. M. (39) uit Vrouwenpolder het laagst in de reeks van alcoholrijders. Toch is ook dat nog het dubbele van het promillage dat op de weg nog door de beugel kan. Eis: 750 gulden boete en 9 maanden rijontzeg ging waarvan 3 voorwaardelijk. Vonnis: van de rijontzegging werd 4 maanden onvoorwaardelijk opgelegd. In alle ge vallen is aan de voorwaardelijke straf fen een proeftijd van 2 jaar verbonden. ZIERIKZEE - Om meer bekendheid te geven aan de compartimenteringswer- ken in het oostelijk gedeelte van de Oosterschelde heeft de Deltadienst van Rijkswaterstaat een kleine ten toonstelling over deze werken samen gesteld, die langs een aantal gemeen ten om Bergen op Zoom zal rouleren. Op een aantal panelen wordt informa tie gegeven over de Philipsdam met Krammersluizen, de Oesterdam en het Spuikanaal Bath. De expositie is te zien in: Hoogerheide, van 2 tot 9 augustus in het gemeente huis; in Kruiningen, van 9 tot 18 augus- tusln het gemeentehuis; in Rilland- Bath, van 18 tot 30 augustus in het Dorpshuis, in Sint-Maartensdijk, van 30 augustus tot 8 september in het ge meentehuis; in Tholen, van 8 tot 20 sep tember in het gemeentehuis; in Bergen op Zoom. van 20 tot 29 september in het gemeentehuis en in Halsteren, van 29 september tot 8 oktober in het ge meentehuis. BO VENDIEN MET ONVERZEKERDE A UTO MIDDELBURG - De uit België afkom stige F. H. H. L. stond donderdag voor het hekje van de politierechter, omdat hij op 21 september van het vorig jaar in Sluis op de kruising Rijksweg/ Nieuwstraat een ongeluk veroorzaak te, waarbij een inzittende van de door hem aangereden auto zwaar lichame lijk letsel opliep, waardoor zij blij vend in val ide is. Hij was de voorrangs- weg opgereden in de mening dat de an dere wagen afremde om af te slaan. De auto reed echter rechtdoor en L. raakte deze aan de achterzijde met als gevolg dat hij over de kop sloeg. Bovendien was L. ook gedagvaard omdat hij op 27 december 1980 in Smedekensbrugge bij Aardenburg was aangehouden ter wijl hij onder invloed reed (1,75 pro mille). Als derde punt was L. tenlaste- gelegd dat de wagen, waarmee hij het ongeluk veroorzaakt had, niet verze kerd was. Dat laatste betekent dat L. zelf moet opdraaien voor de materiële schade van 15.000 gulden. Zijn advocaat mr H. M. den Hollander was van mening het onverzekerd rijden L. niet te verwijten was, omdat in Belgiè geen nummerplaat wordt afgegeven wanneer de verzekering niet betaald is. Daardoor veronderstelde hij dat de ge leende Nederlandse auto waarin hij reed ook wel verzekerd moest zijn. De officier C. M. P. Nijneijer wilde L. voor de twee eerste feiten bestraft zien met 2 weken gevangenisstraf. 2000 gulden boete en een jaar rijontzegging. Voor het onverzekerd rijden vroeg hij 250 gul den boete. Rekening houdend met L.'s persoonlijke omstandigheden legde po litierechter mr G. H. Nomes de vrij heidsstraf geheel voorwaardelijk op met een proeftijd van 2 jaar en vermin derde hij de boete tot 1200 gulden. De rijontzegging en de boete voor het on verzekerd rijden handhaafde hij in zijn vonnis. De Gentenaar J. C. M. (68) werd bij ver stek veroordeeld tot 300 gulden boete, omdat hij op 3 juli van het vorig jaar in Koewacht een lantarenpaal aanreed en er vervolgens vandoor ging. Zijn raads man mr J. Werle wees erop dat de scha de inmiddels door M. is vergoed. MT WEER BEZOEKEN AAN ZEELAND OP PROGRAM en (Van een onzer redacteuren ^ITERDAM - Trans, het reisbureau van de Nederlandse Spoorwegen, gaat •rk'Winter een Proef nemen met een 'skibus'. Ook komt Trans met een 'Winter- Fogramma'. Zeeland is ook opgenomen in het herfst-, winter- en lentepro- ^nma van Trans voor het seizoen 1982/'83. Trans gaat deze winter een proef met een skibuspendel vanaf Utrecht en Arnhem naar Kallenbach en V en in het Zillertal en naar Naurach en Pertisau aan de Oostenrijkse Aachen- plaatsen, waarnaar ook treinvervoer gehandhaafd blijft De skibus rijdt 's lts en wordt gereden door twee chauffeurs. Een retourtje gaat 180,- kosten. sLeeuuoie inkomens - toch hoge ver wachtingen voor 1982. De maanden april en mei gaven een forse stijging te zien van de verkoop van dag- en attrac- tietochten met ongeveer 15 procent. In juni was er een terugval, waarschijnlijk mede veroorzaakt door het WK'82. De Floriade. zeer goed bereikbaar per trein, werd van april tot en met juni be zocht door 50.000 treinklanten. jp. WS-reisbureau, dat in sanemwer- at met Neckermann Vliegreizen is 1S. teet voor het komende wintersei- an L Het betreft een vliegreis naar het ftRopische Gran Canaria. In Playa •ei «fgels heeft Trans de beschikking 3U!twee hotels en een bungalowpark js. Pt vliegreis en verblijf is ook de u. ireis van- en naar Schiphol in het n. hgement ingebouwd ?n zogenaamde 'stedenreizen' van ;e. NS-reisbureau Trans is nu ook een jK naar het Zwitserse Genéve toege- De heenreis gaat via Frankrijk n :de TGV, de snelste trein ter wereld. 57 Ben snelheid van 260 kilometer per rg 'tan halen. De terugreis gaat via het Rijndal. Voor ruim 600,- kan men deze reis overal uit Nederland in een lang weekeinde (vier dagen) maken. In het herfst-, winter-lente-program van Trans is ook weer opgenomen een 3, 5, of 8 daags bezoek aan Zeeland (Mid delburg of Zoutelande), waarbij men keuze uit een verblijf in een hotel of in een appartement kan maken. Aan zo'n Zeeuws arrangement kan men zowel per trein als per auto deelnemen tegen een minimumprijs van nog geen 90 gul den. Trans, dochtermaatschappij van de NV Nederlandse Spoorwegen met als be langrijkste taak trein toerisme, heeft - ondanks afneming van de reëel be- Toerkaarten De tienertoerkaart blijft ten opzichte van 1981 (met een verkoop van 80.000) op hetzelfde peil dit jaar. De gezin stoerkaart heeft toenemende belang stelling. Bij NS-Trans acht men het waarschijnlijk dat er 25 procent meer zullen worden verkocht dan in 1981, toen er 20.000 afgenomen werden. Trans heeft voor de in het herfst-, win ter- en lente 82'83 programma genoem de prijzen een garantie ingesteld. De ge publiceerde prijzen worden gegaran deerd. Bij verhoging door calamiteiten of door maatregelen van de overheid mag de klant gratis annuleren. Trans noemt zich 'de grootste binnen landse toeroperator'. Het NS-reisbu reau verkocht in 1981 534.800 NS-dag- tochten (48.000 meer dan in 1980), en voorts 285.000 wandeltochten en 110.000 fietstochten. In 1981 zette de tendens van het korter- bij-huis-verblijven zich verder voort. De omzet van Trans nam hierdoor af van 127.000.000 in 1980 tot 121.000.000 in 1981. Maar door besparende maatrege len kon toch nog een lichte winst wor den geboekt van 1 600 000 naar 1.700.000. In de zomer van 1980 boekten er 30.800 deelnemers voor Transreizen. in 1981 waren dat er 31.000. Voor de zomer van 1982 zal wat deze aantallen betreft reke ning moeten worden gehouden met een lichte daling. „De trein op de lange af stand blijkt minder aantrekkelijk te wordenverklaarde Trans-directeur drs H. Jonker op de persconferentie in Amsterdam. Hij verwachtte tot 1985 'iets moeilijker tijden, maar daarna zijn er verder goede perspectieven". Problemen met het koelsysteem worden vakkundig opgelost. 99. 99 De al wat oudere Toyota staat op de parkeerplaats Het Rak, nog net even vóór de Zeeuws-Brabantse grens langs rijksweg 58. Wat verlegen la chend staat de bestunrder er bij. Een jonge man uit Amsterdam, die met vriendin op weg naar huis is van een vakantie in Zeeland. De uitlaat van de Toyota heeft het begeven. Via praatpaal 108 - één van de 58 praatpalen, die er langs rijksweg 58 staan en één van de 108 in Zeeland - heeft de pechvogel zich bij het ANWB-Wegenwachtstation Vierwegen bij Kapelle gemeld. Voor de tweede keer die dag: Een goed uur eerder raakte onder Baasdorp de waterslang defect. Ook nu heeft verkeerswacht G. Kem pen de man via een praatpaal 'bin nen' gekregen. Zittend achter de meidtafel - waar de gewone telefoon tjes en de hulpoproepen via praatpa len worden ontvangen - en met de blik gericht op de piottafel - waar iedere positie van de wegenwachtau to's in Zeeland en Flakkee op aange geven is - heeft Kempen de man voor de tweede keer gerustgesteld: „De wegenwacht komt naar u toe. me neer". Een kort gesprek per mobilo foon Is voldoende om wegenwachter J. Bevelander, wiens route op rijks weg 58 ligt, naar de pechplaats te di rigeren. Om 14.25 uur komt de melding bin nen. „We gaan 'teens bekijken", stelt districtschef L. W. M. de Groot voor. Samen met hem en groepschef J. C. van de Muysenberg rijden we naar Het Rak. Wegenwachter Bevelander, z'n uniform beschermd door een stof jas, ligt al onder de auto. Hij brengt een metalen 'noodverbandje' rond de uitlaat aan. Die kan nu nog even mee tot Amsterdam. Daar moet er in de garage een nieuwe onder. Om precies 15.00 uur is het karwei geklaard. Dan kend voor hulp en zich nog eens ver ontschuldigend dat hij de wegen wacht twee keer op een dag heeft las tig gevallen' zet de Amsterdammer zijn reis voort. Hoe is de toestand van het wagen park, waarmee de Wegenwacht vandaag-de-dag en dan met name in het vakantieseizoen wordt gecon fronteerd? Districtschef De Groot is de verantwoordelijke functionaris voor de wegenwachtstations in het Zeeuwse Kapelle en het West-Bra bantse Brea, twee van de dertien we genwachtstations, die de ANWB in ons land heeft; een district waar 25 wegenwachters constant van 's mor gens half zeven tot 's nachts 12.00 uur op de hoofdwegen patrouilleren. Aan hem rapporteren zij op gezette tijden over de pechgevallen. „Mijn indruk is dat inderdaad de mensen wat langer wachten met het kopen van een nieuwe wagen, ge neigd zijn een onderhoudsbeurt wat uit te stellen, allemaal vanwege de gestegen kosten. Maar ik zou toch niet graag beweren dat deze ver schijnselen al sterk verontrustend zijn. De toestand van het wagenpark lijkt me nog vrij redelijk", zegt de heer De Groot. „Je kunt wel zien dat het onderhoud wat minder wordt, maar 'slecht' wil ik het nog niet noe men. De Bredase groepschef Van de Muysenberg beaamt het: ..'t Kon er ger, en ook vroeger had je al mensen die een auto nu eenmaal oprijden, tot die geheel versleten is". De wegenwacht in het Zeeuwse heeft het druk. Vorige week vijfhonderd pechgevallen, die ook deze week wel 'gehaald' zullen worden. Buiten het vakantieseizoen is een gemiddelde van tweehonderd tot driehonderd ge vallen normaal. „Dit seizoen zal het drukker worden dan vorig jaar", vin den de beide ANWB- functionaris sen De pechvogels worden onderweg aangetroffen door de patrouillerende wegenwachters, of ze melden zichzelf per praatpaal of gewone telefoon. Storingen Elektrische storingen vormen de hoofdmoot van de pechgevallen. De fecten aan ontstekingen, accu's. Vooral als het is gaan regenen en het vocht onder de motorkap kruipt, neemt dat soort pechgevallen toe. Maar er zijn natuurlijk ook klanten met warmgelopen motoren en rem men. Sommige mensen vergeten ge woon dat het zomer is. „Dan moet je wel de beschermende winterhoesjes van je radiateur afhalen, anders krijg je moeilijkheden met de koe ling". zegt wegenwachter Bevelan der. En als je met je boot-trailer 's zomers je bootje het zoute water hebt ingere den. moetje wel zorgen dat 's winters de kogellagers en de remmen van die trailer worden schoongemaakt en ge smeerd- Bij de wegenwacht zijn ze er inmiddels achter dat nogal wat men sen dit vergeten hebben en dan met door zout aangetaste, kapotte kogel lagers en remmen langs de kant staan in hun vakantie. Ook zijn er lieden die bang worden 'omdat hun auto zo gek rijdt'. „Geen wonder", zegt de heer De Groot. „Ie dere zitplaats is bezet. De kofferruim te is meer dan volgepropt. De cara van is zodanig beladen, dat er teveel gewicht op de koppelhaak drukt. Zo'n auto gaat dan 'bonken', wordt minder goed bestuurbaar". De praatpaal dient niet alleen voor technische pechmeldingen en er zijn gelukkig heel wat mensen, die dat weten: „We worden via die praatpaal ook geroepen bij mensen, die ziek ge worden zijn. Natuurlijk schakelen we dan zonodig een dokter in". Want de wegenwachters zijn weliswaar gedi plomeerde EHBO'ers, ze weten uit ervaring precies wanneer ambulan ces en politie of brandweer moeten worden ingeschakeld; praten niet graag over ernstige ongelukken waarmee ze onvermijdelijk ook wor den geconfronteerd. Een enkele maal krijg je een wanhopige vrouw, die door middel van de praatpaal vraagt of we haar niet kunnen komen opha len. Manlief of vriend heeft ruzie met haar gekregen, haar onderweg maar de auto uitgegooid. Natuurlijk helpen we zo iemand", zegt districts chef De Groot. Zijn patrouillerende wegenwachters treffen op de auto snelwegen ook vaak honden aan, die door hun liefhebbende bazen de auto zijn uitgegooid. De wegenwacht ont fermt zich ook over hen.... De praatpalen zijn er echt niet alleen om pech of ellende te melden: „Som mige mensen zijn de weg kwijt ge raakt, weten niet goed meer hoe ze rijden moeten. Via de praatpaal kun nen wij ze weer op het goede spoor zetten en als het dringend is, rijden we er zelfs naar toe", zeggen de we- genwachtfunctionarissen. „Het is nog wel eens een misverstand dat wij alleen maar op de hoofdwe gen komen", zegt districtschef De GrootAls men op een klein binnen weg] e pech heeft, komen we daar ook naar toe. Men moet dan wel telefo nisch contact met ons zoeken op een boerderij of een landhuis of iets der gelijks. Alleen binnen hun eigen woonplaats helpen we de mensen niet. Daar kunnen ze zich gemakke lijk tot een garage wenden. Maar in Arnhem en Eindhoven zijn we aan het proeven nemen met een stadswe- genwacht". „Maar om terug te komen op die praatpalen: laten de mensen fiaar ook gerust gebruik van maken om ons te melden dat een vrachtauto een deel van zijn lading heeft verloren, dat er een bermbrand met veel rook is, of dat er koeien op de autoweg lopen", zegt de heer De Groot, Inmiddels gaat in de centrale van het wegenwachtstation Kapelle het lieve leven zijn verdere gang: verkeers wacht Kempen blijft rustig, als een wat geagiteerde Duitser zich be klaagt dat het zo lang duurt eer de wegenwacht bij zijn in Domburg ge strande auto is. (Via de luidspreker is voor iedereen in de centrale de con versatie te volgen) „We komen toch echt ook bij u", zegt verkeerswacht Kempen. Maar de Oosterbuur is het wachten moe, wil zeker het dorp in. „Kunnen ze dan niet later komen, om zes uur bijvoorbeeld?" Bij de wegen wacht kün veel, ook dit, zo blijkt uit het antwoord van de onverstoorbare verkeerswacht. De heer De Groot verzucht: „Ja, de romantische tijden van de Wegen wacht, toen we nog op de motor-met- zijspan het land doorkruisten en een gekookt eitje kregen aangeboden van bermtoeristen lijken voorbij". Groepschef Van de Muysenberg: „Maar nu bieden ze je op de parkeer plaatsen nog wel eens een kopje kof fie aan". Gerard C. van Loo. „Met de Wegenwachtcentrale in Kapette, kan ik u van dienst zijn"?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 7