llaand voor Engelsen die
asj-olie wilden smokkelen
Boete voor veroorzaken
van ernstig ongeluk
Reisbureau van NS neemt
ïeze winter proef met 'skibus'
1
'Ook voor verlaten
vrouwen en honden
HOOR
ZIEÏa
Weekeind-rijverbod
voor dronken rijder
JELRECHTPROCEDURE POLITIERECHTER
POLITIERECHTER MIDDELBURG
Tentoonstelling
7
op z'n zomers
v
198(AG 6 AUGUSTUS 1982
at
js^ELBURG - De beide Engelsen G. J. B. (21) en N. P. M. (31), die op 27 juli door de marechaussee ter deel van de straf voorwaardelijk op
eze%singen in de kraag gevat werden toen zij in het bezit van 165 gram hasj-olie aan boord van de leggen.
euw Mr Flos achtte het een heel vreemde
On$oot naar Engeland wilden gaan, zijn donderdag in een snelrechtprocedure door de politie- zaak dat hasjoüe ais harddrug wordt
toc*r veroordeeld tot een gevangenisstraf van 4 maanden waarvan 3 voorwaardelijk. Na hun beschouwd, terwijl het gewonnen
^jtuding zijn beiden in verzekering gesteld en hun voorarrest werd verlengd tot aan de zitting,
j ojebeurde met de bedoeling dat zij het land niet zouden verlaten voordat hun zaak voor de
lat%r zou worden gebracht. De advocaat van B., mevrouw mr J. A. C. van der Poel, vond het
^a^gt dat haar cliënt en zijn maat om deze reden waren vastgehouden wijzend op het feit dat
t dajfde dag een man bij wie 2 kilo hasj was aangetroffen na verhoor op vrije voeten was gesteld.
™^ir K. P- T. G. Flos achtte de vrees dat de verdachten zich aan de greep van de Nederlandse
mjfüe zouden onttrekken onvoldoende grond voor de bewaring.
1 van justitie mr A. P. Besier hasjolie valt onder de rubriek „hard-
_daar duidelijk anders over. Hij drugs" van de opiumwet Verder had B.
oordeel dat het hier ging om in een boek getiteld „Europa voor de
jeugd gelezen dat het gebruik van softr
drugs in Nederland nogal tolerant be
naderd wordt..Als hij beseft had dat
het spul als harddrug werd beschouwd
had hij dit nooit gedaan". Verder ver-
:lslijn naar het buitenland ge-
^^professionele manier waarop zij
w®5duct - in condooms - vervoerden.
bij buitenlanders moeten we
v^lrect een halt aan toeroepen",
j 'Slj en hij meende dat snelrecht
Jr®\ras omdat anders de straf niet
ivoer gelegd kan worden. Hij eiste
101 gevangenisstraf waarvan 2
voorwaardelijk met aftrek
>t en onmiddellijke gevan-
Verder vorderde hij dat de
omen motorfiets van B.
2'sm teruggegeven moet worden.
fu der Poel voerde ter ontlasting
tt, aan dat deze zich niet bewust
^H^weest van het verschil in straf-
iaatyd tussen hasj en hasjolie. Het
"™«taat te boek als softdrug, maar
™'RE TRAP TEGEN
™rOPORTIER:
ÏÏ50, BOETE
dieRLBURG - De uit Ouwerkerk af-
vanjge W. B. (49) werd door de poli-
rlei-jiter veroordeeld tot een boete
rgerIO gulden omdat hij op 4 juli van
leltrig jaar een flinke trap tegen een
djethrtitr had gegeven zodat daar
i 93(hte deuk van achter was geble-
urglVoorafgaand aan die trap had B.
i restaurant ongenoegen gekre-
et de eigenaar van de auto K., die
had gemaakt tegen de reke-
idat de hem geserveerde tong
lens niet goed was. B. was van
be-jg dat K. dan maar direct had
een® reclameren en niet de vis eerst
klaarde ze dat B. erg leed onder de een
zame opsluiting, die hij in de Vlissingse
marechausseekazerne onderging. Maar
ook in het Bredase Huis van Bewaring,
waarheen hij om die reden is overge
plaatst. had hij het heel moeilij k, omdat
niemand in zijn omgeving daar de En
gelse taal machtig is. Zij vroeg een gro-
wordt uit de marihuanaplant, die op
de lijst van softdrugs voorkomt. Mr
Besier repliceerde daarop dat in de
olie de werkzame bestanddelen echter
in geconcentreerde vorm aanwezig
zijn. Verder wees mr Flos erop dat M.
nu al 10 dagen vastgehouden werd in
de marechausseekazerne in Vli&sin-
gen.
.Dat is een vreselijk verblijf. Het is een
schande dat zoiets nog bestaat. Hij mag
hiervoor wel 30 dagen voorarrest afge
trokken krijgen", besloot hij zijn plei
dooi. Op die suggestie ging politierech
ter mr G H. Nomes echter niet in. Wel
week hij in zoverre van de eis af dat hij
het onvoorwaardelijke deel van de straf
terugbracht tot één maand.
»r b
omdf
eenUjei
'ha[7 J„
irijfind moeten opeten. Hij wilde K.
'ooiaten gaan alvorens de rekening
idef voldaan was.
ttjp belde K. vanuit het restaurant
msijitle. Deze adviseerde K. om maar
dentalen en de halfopgegeten tong
kalinaar op het politiebureau te ko-
ïeodeponeren. K. had toen het gepas-
datld woedend naar de bar gesmeten
zie'as met zijn familie vertrokken, de
?mimet een enorme klap achter zich
uulsmijtend. Op dat moment werd B.
kal et en ging het gezelschap achter-
wel&ama de strijd buiten oplaaide.
renbU maakte K. de restauranthou-
oednder meer uit voor „boerenkloot-
hetj
lot van de zaak was datK.aangifte
t dfïan vernieling vanwege de deuk in
ïietuto. Ter zitting diende hij ook nog
ioe-jhadeclaim in van 510 gulden en 59
Op zijnde de taxatie van de schade
loltde verzekering. Deze werd echter
rktpolitierechter mr G. H. Nomes niet
ieslinkelijk verklaard, omdat de scha-
jodjtdaadwerkelijk gerepareerd was.
ze-neen nota van de kosten daarvan
on-Js bewijsstuk gelden. Officier van
pil-Ie mr C. M. P. Nijmeijer had geen
uid woord over voor de manier waarop
eeronflict tussen B. en K. was uitge-
ille jen. Hij vond K.'s gedrag minstens
aar laakbaar als dat van B., tegen wie
also gulden boete eiste, welke vorde-
ak-tr Nomes in zijn vonnis overnam,
on-ioor J. van O. uit 's Heer Arends-
>ant werd op hardhandige manier
'an»nflict beslecht. In dit geval re-
lo-trde dat niet in materiële schade,
ge .'hield zijn schoonvader daar eni-
an-lauwe plekken aan over. Deze
iokn bij Van O. om zijn hnissleutel
•htjte vragen, die zijn dochter in be-
er- nghad.Dat liep uit op ruzie, waar
de'an O. de man uit zijn auto trok
rbij er klappen vielen. Hoewel de
iojIer begrip kon opbrengen voor
16 O.'s woede, vond hij toch dat deze
'W hid moeten beheersen en zijn eis
le 200 gulden boete. Mr Nomes
zich daarbij aan.
MIDDELBURG - Ook donderdag ston
den weer een aantal rijders onder in
vloed voor de politierechter. Verreweg
bet hoogste alcoholpromillage scoorde
P. F. J. R. (36) uit Hulst, die met 2,28
promille achter het stuur zat. „Een
slippertje", noemde hij dat zelf, maar
de officier mr C. M. P. Nijmeijer kwali
ficeerde het als een ernstig strafbaar
feit. Eis: 2 weken gevangenisstraf en
een jaar rijontzegging. Zijn raadsman
mr M. Verberne voerde asm dat de mis
stap van R. een eenmalig gebeuren was
en dat hij zijn rijbewijs voor zijn werk
niet kon missen. Politierechter mr G.
H. Nomes hield daar rekening mee en
veroordeelde hem tot 2 weken voor
waardelijk, 750 gulden boete en een
jaar voorwaardelijke rijontzegging
met als bijzondere bepaling dat R. tij
dens die periode niet in de weekends
mag rijden.
Ook J. D. C. (23) had hem goed om (2,16
promille) toen hij op Rijksweg 58 onder
Amemuiden werd aangehouden. Hij
schatte zelf zijn pilsconsumptie op een
krat. Dat kost hem twee weken gevan
genis en een jaar ontzegging.
D. van T. (42) uit Temeuzen had de hele
breedte van de Rooseveltlaan in zijn
woonplaats nodig toen tüj met 2,11 pro
mille in zijn bloed nog probeerde auto
te rijden. Eis: 2 weken gevangenis en
een jaar ontzegging van de rijbevoegd
heid. Vonnis: 2 weken voorwaardelijk,
1200 gulden boete, een jaar ontzegging.
't Duumpje houdt
zoogdieren- en
insectenexcursie
OOSTBURG - De natuurbescber-
mingsvereniging West-Zeeuwsch-
Vlaanderen 't Duumpje houdt zondag
(8 augustus) een insecten- en zoogdiere
nexcursie in het Bos van Erasmus.
Tevoren is er een aantal valletjes uitge
zet, maar nadat de beestjes zyn beke
ken worden ze vrijgelaten. De excursie
start om 8 uur 's ochtends op de par
keerplaats bij het Bos van Erasmus en
staat onder leiding van Pieter Paul van
Laake.
muiden, nadat zijn vriendin de sleutel
uit het contact had getrokken. Hij had
niet de bedoeling gehad na het genot
van de drank nog te gaan rijden, maar
op het bericht dat zijn vriendin hem
bedroog met een ander was hij in zijn
wagen gestapt en haar gaan halen. Ad
vocaat mr L. J. den Hollander wees er
op dat de vriendin er met de auto van
door gegaan was en ook de gemeen-
schappelijke spaarrekening nog had CJOStCrSCnClUCWCrRCII
geplunderd, voordat de liefde uitraak-
t„ Het verlies vu njn rijbewijs roo DdtaOieilSt Van
volgens hem S. zijn baan kosten. Eis:
750 gulden boete en 9 maanden rijont- riljKSWHtCrStilllt
rinr waarvan 4 vnorwaardeliik. In
Vriendin
A. J. S. (35) uit Goedereede belandde
met 1,51 promille in zijn bloed in de
middenberm van rijksweg 58 bij Arne-
zegging waarvan 4 voorwaardelijk. In
zijn vonnis legde de politierechter de
rijontzegging geheel voorwaardelijk
op met als bijzondere voorwaarde dat
S. tijdens die periode niet in de week
ends mag rijden.
Ook de Rotterdammer C. A. van T. (42)
was vanwege gezinsproblemen midden
in de nacht in de auto gestapt met te
veel alcohol in zijn bloed (1.32 promille).
Ook voor hem als taxichauffeur zou het
verlies van de rijbevoegdheid een ramp
zijn. Vonnis overeenkomstig de eis: 800
gulden boete en 5 maanden voorwaar
delijke rijontzegging.
Met 1,07 promille was J. S. M. (39) uit
Vrouwenpolder het laagst in de reeks
van alcoholrijders. Toch is ook dat nog
het dubbele van het promillage dat op
de weg nog door de beugel kan. Eis: 750
gulden boete en 9 maanden rijontzeg
ging waarvan 3 voorwaardelijk. Vonnis:
van de rijontzegging werd 4 maanden
onvoorwaardelijk opgelegd. In alle ge
vallen is aan de voorwaardelijke straf
fen een proeftijd van 2 jaar verbonden.
ZIERIKZEE - Om meer bekendheid te
geven aan de compartimenteringswer-
ken in het oostelijk gedeelte van de
Oosterschelde heeft de Deltadienst
van Rijkswaterstaat een kleine ten
toonstelling over deze werken samen
gesteld, die langs een aantal gemeen
ten om Bergen op Zoom zal rouleren.
Op een aantal panelen wordt informa
tie gegeven over de Philipsdam met
Krammersluizen, de Oesterdam en het
Spuikanaal Bath.
De expositie is te zien in: Hoogerheide,
van 2 tot 9 augustus in het gemeente
huis; in Kruiningen, van 9 tot 18 augus-
tusln het gemeentehuis; in Rilland-
Bath, van 18 tot 30 augustus in het
Dorpshuis, in Sint-Maartensdijk, van
30 augustus tot 8 september in het ge
meentehuis; in Tholen, van 8 tot 20 sep
tember in het gemeentehuis; in Bergen
op Zoom. van 20 tot 29 september in het
gemeentehuis en in Halsteren, van 29
september tot 8 oktober in het ge
meentehuis.
BO VENDIEN MET ONVERZEKERDE A UTO
MIDDELBURG - De uit België afkom
stige F. H. H. L. stond donderdag voor
het hekje van de politierechter, omdat
hij op 21 september van het vorig jaar
in Sluis op de kruising Rijksweg/
Nieuwstraat een ongeluk veroorzaak
te, waarbij een inzittende van de door
hem aangereden auto zwaar lichame
lijk letsel opliep, waardoor zij blij
vend in val ide is. Hij was de voorrangs-
weg opgereden in de mening dat de an
dere wagen afremde om af te slaan. De
auto reed echter rechtdoor en L. raakte
deze aan de achterzijde met als gevolg
dat hij over de kop sloeg. Bovendien
was L. ook gedagvaard omdat hij op 27
december 1980 in Smedekensbrugge
bij Aardenburg was aangehouden ter
wijl hij onder invloed reed (1,75 pro
mille). Als derde punt was L. tenlaste-
gelegd dat de wagen, waarmee hij het
ongeluk veroorzaakt had, niet verze
kerd was. Dat laatste betekent dat L.
zelf moet opdraaien voor de materiële
schade van 15.000 gulden.
Zijn advocaat mr H. M. den Hollander
was van mening het onverzekerd rijden
L. niet te verwijten was, omdat in Belgiè
geen nummerplaat wordt afgegeven
wanneer de verzekering niet betaald is.
Daardoor veronderstelde hij dat de ge
leende Nederlandse auto waarin hij
reed ook wel verzekerd moest zijn. De
officier C. M. P. Nijneijer wilde L. voor
de twee eerste feiten bestraft zien met 2
weken gevangenisstraf. 2000 gulden
boete en een jaar rijontzegging. Voor
het onverzekerd rijden vroeg hij 250 gul
den boete. Rekening houdend met L.'s
persoonlijke omstandigheden legde po
litierechter mr G. H. Nomes de vrij
heidsstraf geheel voorwaardelijk op
met een proeftijd van 2 jaar en vermin
derde hij de boete tot 1200 gulden. De
rijontzegging en de boete voor het on
verzekerd rijden handhaafde hij in zijn
vonnis.
De Gentenaar J. C. M. (68) werd bij ver
stek veroordeeld tot 300 gulden boete,
omdat hij op 3 juli van het vorig jaar in
Koewacht een lantarenpaal aanreed en
er vervolgens vandoor ging. Zijn raads
man mr J. Werle wees erop dat de scha
de inmiddels door M. is vergoed.
MT WEER BEZOEKEN AAN ZEELAND OP PROGRAM
en (Van een onzer redacteuren
^ITERDAM - Trans, het reisbureau van de Nederlandse Spoorwegen, gaat
•rk'Winter een Proef nemen met een 'skibus'. Ook komt Trans met een 'Winter-
Fogramma'. Zeeland is ook opgenomen in het herfst-, winter- en lentepro-
^nma van Trans voor het seizoen 1982/'83. Trans gaat deze winter een proef
met een skibuspendel vanaf Utrecht en Arnhem naar Kallenbach en
V en in het Zillertal en naar Naurach en Pertisau aan de Oostenrijkse Aachen-
plaatsen, waarnaar ook treinvervoer gehandhaafd blijft De skibus rijdt 's
lts en wordt gereden door twee chauffeurs. Een retourtje gaat 180,- kosten.
sLeeuuoie inkomens - toch hoge ver
wachtingen voor 1982. De maanden
april en mei gaven een forse stijging te
zien van de verkoop van dag- en attrac-
tietochten met ongeveer 15 procent. In
juni was er een terugval, waarschijnlijk
mede veroorzaakt door het WK'82. De
Floriade. zeer goed bereikbaar per
trein, werd van april tot en met juni be
zocht door 50.000 treinklanten.
jp. WS-reisbureau, dat in sanemwer-
at met Neckermann Vliegreizen is
1S. teet voor het komende wintersei-
an L Het betreft een vliegreis naar het
ftRopische Gran Canaria. In Playa
•ei «fgels heeft Trans de beschikking
3U!twee hotels en een bungalowpark
js. Pt vliegreis en verblijf is ook de
u. ireis van- en naar Schiphol in het
n. hgement ingebouwd
?n zogenaamde 'stedenreizen' van
;e. NS-reisbureau Trans is nu ook een
jK naar het Zwitserse Genéve toege-
De heenreis gaat via Frankrijk
n :de TGV, de snelste trein ter wereld.
57 Ben snelheid van 260 kilometer per
rg 'tan halen. De terugreis gaat via het
Rijndal. Voor ruim 600,- kan men deze
reis overal uit Nederland in een lang
weekeinde (vier dagen) maken.
In het herfst-, winter-lente-program
van Trans is ook weer opgenomen een 3,
5, of 8 daags bezoek aan Zeeland (Mid
delburg of Zoutelande), waarbij men
keuze uit een verblijf in een hotel of in
een appartement kan maken. Aan zo'n
Zeeuws arrangement kan men zowel
per trein als per auto deelnemen tegen
een minimumprijs van nog geen 90 gul
den.
Trans, dochtermaatschappij van de NV
Nederlandse Spoorwegen met als be
langrijkste taak trein toerisme, heeft -
ondanks afneming van de reëel be-
Toerkaarten
De tienertoerkaart blijft ten opzichte
van 1981 (met een verkoop van 80.000)
op hetzelfde peil dit jaar. De gezin
stoerkaart heeft toenemende belang
stelling. Bij NS-Trans acht men het
waarschijnlijk dat er 25 procent meer
zullen worden verkocht dan in 1981,
toen er 20.000 afgenomen werden.
Trans heeft voor de in het herfst-, win
ter- en lente 82'83 programma genoem
de prijzen een garantie ingesteld. De ge
publiceerde prijzen worden gegaran
deerd. Bij verhoging door calamiteiten
of door maatregelen van de overheid
mag de klant gratis annuleren.
Trans noemt zich 'de grootste binnen
landse toeroperator'. Het NS-reisbu
reau verkocht in 1981 534.800 NS-dag-
tochten (48.000 meer dan in 1980), en
voorts 285.000 wandeltochten en
110.000 fietstochten.
In 1981 zette de tendens van het korter-
bij-huis-verblijven zich verder voort. De
omzet van Trans nam hierdoor af van
127.000.000 in 1980 tot 121.000.000 in
1981. Maar door besparende maatrege
len kon toch nog een lichte winst wor
den geboekt van 1 600 000 naar
1.700.000.
In de zomer van 1980 boekten er 30.800
deelnemers voor Transreizen. in 1981
waren dat er 31.000. Voor de zomer van
1982 zal wat deze aantallen betreft reke
ning moeten worden gehouden met een
lichte daling. „De trein op de lange af
stand blijkt minder aantrekkelijk te
wordenverklaarde Trans-directeur
drs H. Jonker op de persconferentie in
Amsterdam. Hij verwachtte tot 1985
'iets moeilijker tijden, maar daarna zijn
er verder goede perspectieven".
Problemen met het koelsysteem worden vakkundig opgelost.
99.
99
De al wat oudere Toyota staat op de parkeerplaats Het Rak, nog net even
vóór de Zeeuws-Brabantse grens langs rijksweg 58. Wat verlegen la
chend staat de bestunrder er bij. Een jonge man uit Amsterdam, die met
vriendin op weg naar huis is van een vakantie in Zeeland. De uitlaat van de
Toyota heeft het begeven. Via praatpaal 108 - één van de 58 praatpalen, die
er langs rijksweg 58 staan en één van de 108 in Zeeland - heeft de pechvogel
zich bij het ANWB-Wegenwachtstation Vierwegen bij Kapelle gemeld. Voor
de tweede keer die dag: Een goed uur eerder raakte onder Baasdorp de
waterslang defect.
Ook nu heeft verkeerswacht G. Kem
pen de man via een praatpaal 'bin
nen' gekregen. Zittend achter de
meidtafel - waar de gewone telefoon
tjes en de hulpoproepen via praatpa
len worden ontvangen - en met de
blik gericht op de piottafel - waar
iedere positie van de wegenwachtau
to's in Zeeland en Flakkee op aange
geven is - heeft Kempen de man voor
de tweede keer gerustgesteld: „De
wegenwacht komt naar u toe. me
neer". Een kort gesprek per mobilo
foon Is voldoende om wegenwachter
J. Bevelander, wiens route op rijks
weg 58 ligt, naar de pechplaats te di
rigeren.
Om 14.25 uur komt de melding bin
nen. „We gaan 'teens bekijken", stelt
districtschef L. W. M. de Groot voor.
Samen met hem en groepschef J. C.
van de Muysenberg rijden we naar
Het Rak. Wegenwachter Bevelander,
z'n uniform beschermd door een stof
jas, ligt al onder de auto. Hij brengt
een metalen 'noodverbandje' rond de
uitlaat aan. Die kan nu nog even mee
tot Amsterdam. Daar moet er in de
garage een nieuwe onder. Om precies
15.00 uur is het karwei geklaard. Dan
kend voor hulp en zich nog eens ver
ontschuldigend dat hij de wegen
wacht twee keer op een dag heeft las
tig gevallen' zet de Amsterdammer
zijn reis voort.
Hoe is de toestand van het wagen
park, waarmee de Wegenwacht
vandaag-de-dag en dan met name in
het vakantieseizoen wordt gecon
fronteerd? Districtschef De Groot is
de verantwoordelijke functionaris
voor de wegenwachtstations in het
Zeeuwse Kapelle en het West-Bra
bantse Brea, twee van de dertien we
genwachtstations, die de ANWB in
ons land heeft; een district waar 25
wegenwachters constant van 's mor
gens half zeven tot 's nachts 12.00
uur op de hoofdwegen patrouilleren.
Aan hem rapporteren zij op gezette
tijden over de pechgevallen.
„Mijn indruk is dat inderdaad de
mensen wat langer wachten met het
kopen van een nieuwe wagen, ge
neigd zijn een onderhoudsbeurt wat
uit te stellen, allemaal vanwege de
gestegen kosten. Maar ik zou toch
niet graag beweren dat deze ver
schijnselen al sterk verontrustend
zijn. De toestand van het wagenpark
lijkt me nog vrij redelijk", zegt de
heer De Groot. „Je kunt wel zien dat
het onderhoud wat minder wordt,
maar 'slecht' wil ik het nog niet noe
men. De Bredase groepschef Van de
Muysenberg beaamt het: ..'t Kon er
ger, en ook vroeger had je al mensen
die een auto nu eenmaal oprijden, tot
die geheel versleten is".
De wegenwacht in het Zeeuwse heeft
het druk. Vorige week vijfhonderd
pechgevallen, die ook deze week wel
'gehaald' zullen worden. Buiten het
vakantieseizoen is een gemiddelde
van tweehonderd tot driehonderd ge
vallen normaal. „Dit seizoen zal het
drukker worden dan vorig jaar", vin
den de beide ANWB- functionaris
sen De pechvogels worden onderweg
aangetroffen door de patrouillerende
wegenwachters, of ze melden zichzelf
per praatpaal of gewone telefoon.
Storingen
Elektrische storingen vormen de
hoofdmoot van de pechgevallen. De
fecten aan ontstekingen, accu's.
Vooral als het is gaan regenen en het
vocht onder de motorkap kruipt,
neemt dat soort pechgevallen toe.
Maar er zijn natuurlijk ook klanten
met warmgelopen motoren en rem
men. Sommige mensen vergeten ge
woon dat het zomer is. „Dan moet je
wel de beschermende winterhoesjes
van je radiateur afhalen, anders
krijg je moeilijkheden met de koe
ling". zegt wegenwachter Bevelan
der.
En als je met je boot-trailer 's zomers
je bootje het zoute water hebt ingere
den. moetje wel zorgen dat 's winters
de kogellagers en de remmen van die
trailer worden schoongemaakt en ge
smeerd- Bij de wegenwacht zijn ze er
inmiddels achter dat nogal wat men
sen dit vergeten hebben en dan met
door zout aangetaste, kapotte kogel
lagers en remmen langs de kant
staan in hun vakantie.
Ook zijn er lieden die bang worden
'omdat hun auto zo gek rijdt'. „Geen
wonder", zegt de heer De Groot. „Ie
dere zitplaats is bezet. De kofferruim
te is meer dan volgepropt. De cara
van is zodanig beladen, dat er teveel
gewicht op de koppelhaak drukt.
Zo'n auto gaat dan 'bonken', wordt
minder goed bestuurbaar".
De praatpaal dient niet alleen voor
technische pechmeldingen en er zijn
gelukkig heel wat mensen, die dat
weten: „We worden via die praatpaal
ook geroepen bij mensen, die ziek ge
worden zijn. Natuurlijk schakelen we
dan zonodig een dokter in". Want de
wegenwachters zijn weliswaar gedi
plomeerde EHBO'ers, ze weten uit
ervaring precies wanneer ambulan
ces en politie of brandweer moeten
worden ingeschakeld; praten niet
graag over ernstige ongelukken
waarmee ze onvermijdelijk ook wor
den geconfronteerd.
Een enkele maal krijg je een
wanhopige vrouw, die door
middel van de praatpaal vraagt of
we haar niet kunnen komen opha
len. Manlief of vriend heeft ruzie
met haar gekregen, haar onderweg
maar de auto uitgegooid. Natuurlijk
helpen we zo iemand", zegt districts
chef De Groot. Zijn patrouillerende
wegenwachters treffen op de auto
snelwegen ook vaak honden aan, die
door hun liefhebbende bazen de auto
zijn uitgegooid. De wegenwacht ont
fermt zich ook over hen....
De praatpalen zijn er echt niet alleen
om pech of ellende te melden: „Som
mige mensen zijn de weg kwijt ge
raakt, weten niet goed meer hoe ze
rijden moeten. Via de praatpaal kun
nen wij ze weer op het goede spoor
zetten en als het dringend is, rijden
we er zelfs naar toe", zeggen de we-
genwachtfunctionarissen.
„Het is nog wel eens een misverstand
dat wij alleen maar op de hoofdwe
gen komen", zegt districtschef De
GrootAls men op een klein binnen
weg] e pech heeft, komen we daar ook
naar toe. Men moet dan wel telefo
nisch contact met ons zoeken op een
boerderij of een landhuis of iets der
gelijks. Alleen binnen hun eigen
woonplaats helpen we de mensen
niet. Daar kunnen ze zich gemakke
lijk tot een garage wenden. Maar in
Arnhem en Eindhoven zijn we aan
het proeven nemen met een stadswe-
genwacht".
„Maar om terug te komen op die
praatpalen: laten de mensen fiaar
ook gerust gebruik van maken om
ons te melden dat een vrachtauto een
deel van zijn lading heeft verloren,
dat er een bermbrand met veel rook
is, of dat er koeien op de autoweg
lopen", zegt de heer De Groot,
Inmiddels gaat in de centrale van het
wegenwachtstation Kapelle het lieve
leven zijn verdere gang: verkeers
wacht Kempen blijft rustig, als een
wat geagiteerde Duitser zich be
klaagt dat het zo lang duurt eer de
wegenwacht bij zijn in Domburg ge
strande auto is. (Via de luidspreker is
voor iedereen in de centrale de con
versatie te volgen) „We komen toch
echt ook bij u", zegt verkeerswacht
Kempen. Maar de Oosterbuur is het
wachten moe, wil zeker het dorp in.
„Kunnen ze dan niet later komen, om
zes uur bijvoorbeeld?" Bij de wegen
wacht kün veel, ook dit, zo blijkt uit
het antwoord van de onverstoorbare
verkeerswacht.
De heer De Groot verzucht: „Ja, de
romantische tijden van de Wegen
wacht, toen we nog op de motor-met-
zijspan het land doorkruisten en een
gekookt eitje kregen aangeboden
van bermtoeristen lijken voorbij".
Groepschef Van de Muysenberg:
„Maar nu bieden ze je op de parkeer
plaatsen nog wel eens een kopje kof
fie aan".
Gerard C. van Loo.
„Met de Wegenwachtcentrale in Kapette, kan ik u van dienst zijn"?