ANTWERPEN -ZUID •oral de laatste jaren op de iennales is geweest medege- ikend, zou het zonde zijn als en dergelijk fraai, tot volle Itbouw gekomen initatief op ie manier zou verbloeden. dt jaar nog geen nood. Het stadsbe- p uur heeft zelfs een trompetje kunnen 3 teken dat van records gewaagt. De KJ lldelljke Nederlanden brengen im- m Iers zowel het grootste als het zwaar- ej «kunstwerk op de vlakte, et benoemen van dit soort bijzonder- leden als waren ze hoofdzaken doet loeden dat er verder met de ten- lonstelling weinig spannends of inte- ■iessants aan de hand kan zijn. Dat ver- e weden blijkt - ten dele - juist. Zeker, aflet is een mooie, nogal gave presenta- le, maar wie naar - liefst zoveel moge- Ik - echt boeiende tentoonstellmgs- Tiiomenten zoekt, zal te weinig vinden, 'ezijn eigelijk weer eens overgeleverd an de heerschappij van de middel- naat en wie kon ook anders verwach- en. Drie provinces moeten, eerst en ooral op grond van hun geografische l&ging, een beeld opleveren dat alles te Into en moek hebben met een doorsnee. 'Watgebeurt er, welke zijn de verschij- g| ilngsvormen en hoe presenteren we dat? Wel, als doorsnee: de toppers der «westen in het kader van de middel- naat. bat klinkt niet heel vrolijk, maar men loet achter die klank niets rampzaligs «eken. Had men in Middelheim een be- >*p gedaan op oveng Nederland, op nukjje of de Verenigde Emiraten dan ras het resultaat naar alle waarschijn- fljkheid niet veel anders geweest. Men moet vergelijkenderwijs redeneren in «men van 'niet beter, niet slechter'. andré oosthoek fotografie wim riemens PZC/kunst/cultuur 21 2l 26 JUNI 1982 jfl Muslralies: boven v.l.n.r, werken WH Jan van Leeuwen, Willem Buijs e° Piet Hein Stulemeijer glas- uandi. MiddenPiet Kilaars. On- wv.l.n r. Nico van den Boezem en 'Ons Bemelmans De beeldhouwkunst in Zeeland heeft nauwelijks een eigen traditie. Er is, óók door de jaren heen, weinig sprake kun nen zijn van het macaenaat der kerken, er is geen academietraditie en voor op drachten is men in een vrij dun bevolkt gebied vooral afhankelijk van een be paald niet afstotend rijke overheid. Wat er dan nog geplaatst werd, dat zon der veel schroom genoemd kan worden, kwam voor het grootste deel van over de provinciegrenzen. Het misverstand van een nieuwe bloei zit voornamelijk in een andere manier van optreden van de overheid. Wie aanneemt dat het doorvoeren van sociaal bedoelde maatregelen automa tisch leidt tot een nieuwe bloei van - bijvoorbeeld - de beeldhouwkunst, geeft zichzelf teveel kans op vergissing. De laatste jaren is men in een aantal gemeenten hoe langer hoe meer op drachten gaan verstrekken in het kader van de Beeldende Kunstenaars Rege ling. Betalen moet men toch. in welke regeling ook en dus - luidt de redene ring - is het beter dat de gemeenschap daar ook wat van terug ziet. Het is niet in alle gevallen mijn redene ring. Want, wa t de Maatschappij tot Be lediging van Gemeentegras met voor bijgaan aan de meest elementaire re gels van de milieuwetgeving, op- en af levert, stemt vaak tot droefenis. Waarom splijt de aarde zo zelden? Zo zijn er gemeenten waar ik het ver schijnsel Windkracht 9 gepaard met he vige regenval ten zeerste vrees. Die combinatie kan zich niet voordoen of - als door een onzichtbare hand ge plaatst - verschijnt plots allerlei Beitel- werk van Steene en op de mooiste plek jes in de juist tot rust gekomen natuur blijken bronzige gestalten in elkaar te hangen. Kwaliteit en spankracht zijn zo ver schrikkelijk ver te zoeken dat duidelijk is dat de onderhoudsplicht ten opzichte van ingezetenen gesteld is boven enig ander criterium. Dat Is, op zichzelf, niets bijzonders want de gemeenschap heeft nu eenmaal al tijd haar eigen ergernissen betaald en zal dat ook nog wel even blijven doen. Ik zie althans nog geen einde aan deze beweging en ontwaar regelmatig perso nen die, een all-in-cameraatje in de hand, door het struweel sluipen ter vastlegging van een wit vlekje dat no dig moet worden weggewerkt. uil» ielectie We provincies dus, geklemd tussen ke en heuvelen. Een selectiecommis sie - Jaap Bremer, adjunct-directeur van het Kröller-Müller-museum. Lei AJberigs, directeur van de culturele wenst Venlo en Henk Koch, directeur 'wtdc Zeeuwse Culturele Raad - heeft Het is niet eens de vraag of dit soort activiteiten de beeldhouwkunst in dit gewest tot nieuwe bloei hebben ge bracht. De meeste hebben er, integen deel, in het geheel niets mee te maken. allegaartje Terug naar wat er wel is. Voor Zeeland is dat werk van Wies de Bles, Jan van Leeuwen, Willem Buijs, Nico van den Boezem en William Verstraeten, werk met enige actualiteitswaarde dat niet, op de simpele vorm alléén, bij voor baat alle vragen van een antwoord voorziet. Wie de vijf Zeeuwen naast hun collega's van de zandgronden zet. ontkomt niet altijd aan de vraag hoe het mogelijk is dat één - en dezelfde commissie in alle drie provincies aan het werk is geweest. Geest en (vaak ook) kwaliteit verschil len dermate sterk dat de voorzichtigen aan een allegaartje denken en de stout- moedigen het ook zo noemen. Zo komt men wel erg veel voorbeelden van achterhaalde, in zichzelf besloten, vormcultuur tegen. Dat zijn niet zelden uitingen die nauw verbonden zijn met tijdsbegrippen: jaren '50-jaren '60 en dat voor een tentoonstelling die meer actueel dan retro pretendeert te zijn. Men ziet ook teveel zaken die men el ders. met wat variatie in titel en signa tuur. heeft mogen ontmoeten en men zou tóch eens moeten bedenken dat een enkel brok steen mét fraaie, uiterst be heerst toegebrachte zaagsnede niet kan blijven boeien, dat wanden - of ze nu van plaatstaal, uit de goede moeder aarde of van glas gemaakt zijn - veelge- ziene wanden blijven en dat een ten toonstelling van plastische kunst meestal niet om monumenten vraagt. Wie zijn weg wil zoeken tussen de aca- demisten, de dienaren van het Concept en al wie zich daar tussen beweegt, zij een mooie dag in een - soms - schitte rend oord toegewenst. Denamen: voor Brabant ArieBerkulin, Jos Blersch, Theo van Brunschot, Jo- han Claassen, Theo Coenen, Lucien van der Eerden, Jan Goossen, Jo Gij- sen, Thijs van Kimmenade, Hanneke Mols-van Gooi, Gerard van Riiy, Toon Siegers, Piet Hein Stulemeyer, Ad Swinkels, Yolande Verwoerd. Voor Limburg: F ons Bemelmans, Gerard Ca ns, Rien Derks. Géne Eggen. Jean Hou- ben, Piet Killaars, Cor van Noorden. Louis Reijnen, Wim Rijvers. Sjra Schof felen, Arthur Spranken, Rob Stultiens, Henk Verbeek, Han van Wetering. Voor Zeeland: Wies de Bles, Willem Buijs, Ni co van den Boezem, Jan van Leeuwen en William Verstraeten Zuid-Neder landse Ontmoetingen in Antwerpen. ^en bewijze van goed na buurschap dient Antwer- ms befaamde park Middel- im deze zomer de beeld- uvkunst uit het zuiden van jderland tot uitstalkast. ierendertig kunstenaars uit a raVant, Limburg en Zeeland ivrn er inhoud aan het begrip Zuil-Nederlandse Ontmoetin- er. eeregen de ruimte, net tussen ge Biënnales uit de reeks die adelheim én Antwerpen ém en roep gaf. Als de ge- pchten juist zijn zou het overi- vl ns best eens kunnen zijn dat 0 volgende Biennale (1983) in Middelheim voorbij gaat. wordt nogal krachtig ge roken over een stopzetten tl' ui de activiteiten buiten het jfnen en begeleiden van de ermanente collectie. Geldge- irek en een tekort aan vernieu- ende impulsen moeten dan Is directe oorzaken gezien orden. Alle kritiek die er dit gebied bezocht en gekozen, met alle gevolgen - binnen en buiten het ten toonstellingspark - vandien. Wie selecteert, krijgt kritiek en het is ook nu niets anders gegaan. Gemor en tandengekners alom. variaties op het thema waarom iedereen wel en ik niet. De kritiek betreft - althans in Zeeland - verschillende punten. Ik noem maal- eens wat: géén open inschrijving; een slechte geografische verdeling over het eilandenrijk: het louter bevoordelen van vrienden gezellen en het stellen van eigentijdse vormen van plastische kunst boven als meer klassiek ervaren werken. Het is allemaal nogal wat, maar ik geef- nog steeds denkend aan Zeeland - de commissie graag een ruime voldoende, Want, zeifis al mist men mannen als Van de Kop en Boezem node, de hier scherp doorgevoerde selectie geeft in elk geval een redelijk beeld van wat er aan de hand is. laat een aantal irritante bijver schijnselen geheel buiten beschouwing en streeft niet naar een kwaliteitsbeder- vend overzichtje dat het feest van Alle Heiligen viert. Men creéert - dusdoende - wel weer wat nieuwe Martelaren, maar die hebben, over het jaar gere kend, al feestjes genoeg. bloei? Gemor dus in de lage landen, entre deux mers, gemor bij - bijvoorbeeld - de zestig beste beeldhouwers van Nummer Eén, de beide Souburgen en ommelanden. Men is toch maar mooi voorbijgegaan aan de nieuwe bloei van de beeldhouw kunst in Zeeland. Is dat zo? Nee, nee. Tot 6 september

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 21