Ondanks winst
Heddy Nieuwdorp
voor
Vester Aarts
Centimeters beslissen
over zege van Nap Hage
PIRONI: EEN ACTEUR
MET VALSE EMOTIES
Rallycrossers: spectakel in Kamperland
PZC/sPort
PROFRONDE VAN KRUININGEN
Na zege in Grand Prix op Zandvoort
JIHAANDAG 5 JULI 1982
AAI
15
-
JCRUININGEN - Een aardige vergelijking. Post-coureur Henk Lubberding streek met zijn zege in
de Ronde van Midden-Zeeland dit jaar zo'n 850,- op. Alvorens hij dat bedrag kon innen moest hij
een dikke tweehonderd kilometer door de Zeeuwse dreven koersen en vervolgens nog flink wat
bekende grootheden achter zich laten. Afgelopen zaterdag, de Ronde van Kruiningen. Plaatselijk
favoriet Vester Aarts gooit het op een akkoord met medevluchter Mario van Vlimmeren en per
fman fietsen ze in zo'n vijfenvijftig kilometer een soortgelijk bedrag bij elkaar. Het parkoers rond
,de kerktoren is met goud geplaveid. Na honderd kilometer koers gaat de zege naar een andere
;euw. Heddy Nieuwdorp verrast in de spurt door Jac. van Meer te kloppen.
Heddy Nieuwdorp gaat zegevierend
over de streep. Jac. van Meer is geklopt.
vlucht van Vester Aarts en Mario
'van Vlimmeren, die na zo'n acht kilo-
jneter al op gang kwam, maakte de
koers in Kruiningen al tot een succes.
~De activiteiten van Vester Aarts, de
•«plaatselijke favoriet bij uitstek, waren
""voldoende om veel toeschouwers al in
een jubelstemming te brengen. Beide
coureurs kwamen al snel tot overeen
stemming. Een eendrachtige samen-
werking, met dien verstande dat Aarts
steeds als eerste de finishlijn passeerde
om op die manier de leidersprijs (dui-
'zend gulden) voor zich op te eisen. On
dertussen pakten de twee leiders even
eens handenvol premies mee. Dat de
vlucht van dat tweetal zo lang duurde
was voornamelijk te danken aan de ge
ringe activiteit die in het peloton werd
(ontplooid. De uiteindelijke winnaar
Heddy Nieuwdorp legde later uit: „Ja
luister, Vester rijdt hier voor eigen pu
ibliek. Het is een jongen die we erg goed
kennen. Ik train ook vaak met hem en
lbovendien wil ik in eigen omgeving ook
graag goed rijden".
Aarts en Van Vlimmeren mochten dus
weg, maar op het moment dat de buit
binnen was, voelde het tweetal gelijk
de zuigkracht van de groep erachter.
Na zo'n dertig van de vijftig te rijden
omlopen (twee kilometer lang) had
Aarts al zesentwintig keer de finishlijn
overschreden. Heddy Nieuwdorp zorg
de even later voor de aansluiting en
een ronde verder was de complete her
groepering een feit. Anderen kwamen
naar het front om hun deel van het pre-
miepakket (een dikke zesduizend gul
den) op te eisen.
De wedstrijd kon beginnen, maar het
luurde toch tot zo'n vijftien kilometer
ioot het einde alvorens zich op nieuw
:n groepje losmaakte van het peloton.
die groep onder andere Heddy
lieuwdorp, Jac van Meer, Vester Aarts
hjj reed sterk), Fons van Katwijk en
lario van Vlimmeren. Binnen een
jmum van tijd was de achterliggende
groep geslagen. De voorsprong van de
(vluchters groeide al snel naar een veili
ge marge. In de voorlaatste ronde slaag-
!deNieuwdorp erin een klein gat te slaan
en slechts Jac. van Meer kon de aanslui
ting vinden. Verrassend genoeg bleek
Nieuwdorp in de spurt de rapste van het
[tweetal. „Voor de laatste bocht kwam
lik met meer op kop", verklaarde Nieuw
dorp even later. „Toen viel Jac een
beetje stil en daardoor kon ik er toch
nog vnj gemakkelijk overheen".
Voor de man uit Wemeldinge de eerste
lege dit seizoen. Bepaald niet onver
diend gezien het werk dat hij geduren
de die koers opknapte, maar toch een
overwinning die in het juiste perspec
tief gezien moet worden. De sterkste
renners zitten momenteel in de Tour
de France en bovendien ondervond
Kruiningen ook nog de nodige concur
rentie van een derny-koers in Barne-
f veld (met onder andere Rene Koppert,
Frits Pitard, Jos Lammertink en Ger-
I rie van Gerwen, de winnaar van vorig
jaar in Kruiningen.
Vóór de aanvang van de wedstrijd (48
vertrekkers) werd er nog druk gespro
ken in het peloton, maar Heddy Nieuw
dorp wenste van afspraken niets te we
ten. „We kennen elkaar natnurlijk erg
goed en daarom wordt er ook wat afge
praat.... En het feit dat ik sterker was
in de spurt dan jac van Meer. Hij zat er
op het laatst gewoon een beetje door,
terwijl ik nog wat overhad door etap
pewedstrijden die ik gereden heb".
De uitslag van de profkoers in Kruiningen: 1
Heddy Nieuwdorp. 100 kilometer in 2.27.16.2
Jac. van Meer zt.: 3 Jan Jonkers op 20 secon
den, 4 Vester Aarts z t.. 5 Mario van Vlimme
ren z.t; 6 Nico van Hest z.t.; 7 Fons van Kat
wijk z.t. 8 Henk Mutsaers z.t.9 Co Moritzz.t.
10 Arnold van Hooit: 11 Richard Bukackl: 12
L. Klaassen, 13 Emiel Kerstens; 14 Wil van
Helvoirt; 15 Bas van Lamoen; 16 Ad Prins; 17
Ad van Peer; 18 F van Dongen; 19 J v.d.
Linde; 20 Peter Heeren.
KRUININGEN - Nap Hage, de twintig
jarige broer van oud-wereldkampioe
ne Keetie Hage, zal waarschijnlijk wel
□ooit zo nadrukkelijk op de voorgrond
treden als zijn zus. De sterk gebouwde
coureur uit Sint Maartensdijk gaat
daar echter bepaald niet onder gebukt.
„Ik rij echt puur voor mijn plezier en ik
zie wel hoever ik kom", luidt zijn de
vies. Een nuchtere kijk op de gang van
zaken, want het is welhaast een onmo
gelijke opgave om in de voetsporen te
treden van iemand die praktisch alles
heeft gewonnen wat er te winnen valt.
Zaterdag gaf Nap Hage er echter blijk
van dat er ook van hem wel een en an
der te verwachten valt. Een vlammend
eindschot bleek, na een sterk gereden
koers, goed voor de zege in de ronde
van Kruiningen.
Voor het blonde lid van de familie Hage
zijn vijfde zege bij de amateurs. Vorig
jaar behaalde hij drie keer winst en dit
seizoen won hij eerder in Achtmaal.
Goed voor het zelfvertrouwen, maar
toch vindt Nap Hage die zeges niet van
veel importantie. „Ik heb dit seizoen al
veel klassiekers gereden. Die wedstrij
den zijn toch het belangrijkst. Daarin
moet je naam maken", oordeelde hij
vlak na zijn overwinning in Kruiningen.
Tot op heden is hij er echter nog niet in
geslaagd een grote reputatie op te bou
wen in het amateurpeloton. „Dat naam
maken is nog niet zo gelukt nee. Het is
ook verschrikkelijk moeilijk. Ik heb het
waaierrijden nog niet zo best onder de
knie. Dat moet ik nog leren, maar ik
moet ook nog sterker worden. Dat kan
nog, want ik ben tenslotte nog jong".
De beslissing bij de amateurs in Krui
ningen viel precies halverwege de
koers. Er ontstond een kopgroep van
vijf man: Wim de Waal, Kees de Nooij-
er, Cees Spaans, Jan Poleij en Nap Ha
ge. Een kilometer of tien verder (er wa
ren toen nog dertig kilometer te
koersen) vonden Thijs Fase, Rinus Ver
boom, Chris Hollemans en Reinier Val
kenburg aansluiting bij die groep.
Vooral Poleij en De Nooijer sprongen
zaterdag in Kruiningen nogal slordig
met hun krachten om. Poleij wilde zich
persé voor eigen publiek manifesteren
en van De Nooijer is inmiddels al wel
bekend dat hij verschrikkelijk kan
huishouden.
Jump
De goede samenwerking in de groep
was er verantwoordelijk voor dat de
rest van het peloton, dat inmiddels aan
stukken gescheurd was, op een flinke
achterstand werd gezet. Ook in de slot
fase bleef de kopgroep intact zodat de
beslissing pas op de streep viel. Reinier
Valkenburg zette al van ver aan, maar
met een allesbeslissende jump pakte
Nap Hage genoeg centimeters om de
erkende veldrijder achter zich te laten.
„Ik zat de hele tijd al in zijn wiel en ik
kon er net voorbij komen", legde Hage
na de finish uit. Kees de Nooijer koos de
verkeerde positie en werd daardoor
kansloos in de spurt. Hij eindigde als
derde..
Liefhebbers
De liefhebberskoers in Kruiningen
leek een geheel Brabantse aangelegen
heid te worden. In de slotfase van die
wedstrijd ontstond een een vluchters-
groep van vijf man, maar even later
kwam Zeeuws-Vlaming Willy de Feber
samen met de Tilburger Jac Bodité dat
feest verstoren. In de eindsprint liet de
coureur uit Sluiskil alle Brabanders
achter zich.
Uitslagen
Nap Hage (links) klopt Reinier Valkenburg op de streep Kees de Nooijer rechts
heejt misgegokt en is boos
Amateurs: 1 Nap Hage, Sint Maartensdijk. 80
kilometer in 1.56.36; 2 Reimer Valkenburg,
Bergen op Zoom, 3 Kees de Nooijer, Aagte-
kerke; 4 Rinus Verboom, Goes; 5 Chris Holle
mans. Bergen op Zoom; 6 Thijs Fase, Oud-
Vossemeer: 7 Wim de Waal, Axel, 8 Cees
Spaans, s Gravenpolder; 9 Jan Poleij. Krui
ningen; 10op2.10 Frank Laureijssen. 11 Fons
de Meester, Etten-Leur; 12 Ronme Karelse,
Kruiningen; 13 Theo Appeldoorn. Roosen
daal; 14 Wim van Kooten. Bruinisse; 15 Rene
van Hooydonck, Roosendaal; 16 Martin van
der Jagt, Oud-Vossemeer, 17 Harry Akker
mans, Zevenbergen; 18 D Smits. 's-Heeren-
hoek; 19 K. de Braber. Oudenbosch; 20 Henk
de Jong, Goes.
Liefhebbers; 1 Willy de Feber, Sluiskil; 2 Jack
Bodifé, Tilburg. 3 Ch. van de Berg, Oud-
Gastel; 4 Charles Dletvorst. Hoogerheide. 5
K. v.d. Botte. Steenbergen, 6 H. Vijfhoek. Wil-
lemstand; 7 K. v.d. Made. Moerdijk; 8 Ko Tol-
hoek. Yerseke; 9 Leen v.d. Wiel. Breda. 10
Sjaak de Kok. Lewedorp; 11 J van Merrien-
boer. Oud-Gastel; 12 W van Lienden, Berkel;
13 F. Meijaard, Wemeldinge; 14 K Duiven
voorden. Noordwjjkerhout: 15 Lou de Jager
BiezeUnge. 16 A v.d. Linden. 's-Gravendeel;
17 H. Slabbekoom. Kapelle. 18 Wim Wielhou-
wer, Sommelsdijk. 19 Noud Westerbeke,
WestkapeUe
(Van onze sportredactie) r
ZANDVOORT - Zijn woorden waren mooi gekozen en klonken heel ontroe
rend. „Toen ik uit mijn wagen stapte", sprak Didier Pironi na zijn overwin
ning in de Nederlandse Grand Prix met een vermoedelijk bij het amateurto
neel aangeleerde vibratie in zijn stem, „toen waren mijn gedachten meteen
bij Gilles". Welk een kameraadschap moet er tussen de beide Ferrari-cou-
reurs hebben bestaan, zou men, Pironi aanhorend, onwillekeurig en met een
lichte brok in de keel willen geloven.
en Genève woonachtige piloot heeft
het eelt op zijn ziel wellicht te dan-
Wie het Formule I-wereldje beter
kent, weet wel beter. De verstand
houding tussen Pironi en Gilles Ville-
neuve was na de Grand Prix van San
Marino (25 april jl.) beneden alle peil,
omdat de Fransman een aloude ge
dragscode bij Ferrari had doorbro
ken. Villeneuve was daar woest om.
De Canadees had, op kop liggend het
pitch-signaal „langzaam" doorge
kregen, omdat de Ferrari-leiding
bang was dat er een tekort aan benzi
ne zou ontstaan. In de slotronde werd
hij prompt gepasseerd door zijn
teamgenoot Pironi. Beide coureurs
wisselden geen woord meer met el
kaar en leefden op voet van oorlog.
Lang duurde die situatie niet meer
Twee weken later verongelukte Ville
neuve tijdens de training in België.
Hoewel foto's werden verspreid,
waarop Pironi somber kijkend het
ziekenhuis verlaat als hij het overlij
densbericht heeft gehoord, kostte
het de 30-jarige rijder teveel moeite
om vijf dagen later aanwezig te zijn
bij de begrafenis van zijn teamge
noot. Met name de Italiaanse pers
ontstak daarover in grote boosheid.
Om te laten zien dat hij ook zijn men
selijke kanten heeft, speelde Pironi,
nadat hij met overmacht de Grote
Prijs op het Zandvoortse circuit er op
zijn naam had gebracht, zijn van
emotie vervulde rol.
Didier Pironi staat evenwel in ae
Formule I-wereld bekend als een
harde, gevoelloze man. De in Parijs
Tevredenheid
bij uitvallen
Jan Lammers
ZANDVOORT - Hoewel hij zijn
„Theodore" in de 42e ronde van zijn
21e Grand Prix naar de pitchbox
moest sturen, omdat een gebroken
klep in de motor verder racen onmo
gelijk maakte, won de tevredenheid
over zijn eigen rijgedrag het bij Jan
Lammers van de teleurstelling over
het uitvallen. „Het geeft me een vol
daan gevoel, dat ik voor het eerst
sinds lange tijd weer aan een race
mocht deelnemen en dat het in die 42
ronden lekker ging", aldus Lam
mers. Hoe lang geleden hij voor het
laatst aan de start was verschenen,
wist Lammers zichzelf niet te herin
neren. Enig speurwerk leverde op,
dat die laatste keer 12 april van het
vorig seizoen was, toen hij de ATS in
Argentinië naar een 12e plaats reed.
Het zag ernaar uit, dat de Zandvoor-
ter die prestatie zaterdag minstens
zou herhalen en wellicht het beste re
sultaat uit zijn vierjarige Formule I-
carrièere - in 1979 met Shadow 9e in
Canada - zou verbeteren. Die vlieger
ging niet op, toen hij op een 12e
plaats liggend zijn monteurs kon
gaan opzoeken. Lammers: „Het was
erg jammer, dat ik pech kreeg, want
ik vond het juist zo goed gaan. In het
begin heb ik me bewust ingehouden
om mijn banden te sparen. Wat heb je
eraan om met een uiterste krachtin
spanning 0,1 sec. per ronde harder te
gaan, als je daardoor tegen het einde
met kapotte banden komt te zitten".
„Ik wilde mijn banden zoveel moge
lijk heel houden om dan in het twee
de gedeelte van de race te proberen
enkele plaatsen te winnen op rijders,
die in het begin teveel van hun rub
ber hadden gevergd. Dat was bijvoor
beeld het geval met Salazar Die ging
me op een gegeven moment voorbij.
Ik heb hem laten gaan, omdat ik
merkte, dat z'n banden het nooit lang
zouden houden. Dat klopte ook,
want een tijdje later liep ik op hem in,
terwijl ik toch niet harder ging. Con
ditioneel had ik ook geen enkele last.
Ik had wat dat betreft de race gemak
kelijk uit kunnen rijden".
ken aan de hoeveelheid van „klap
pers", die hij in het begin van zijn
Formule I-carrière maakte. Zijn
loopbaan begon in 1978 bij McLaren.
In 1980 boekte hij met een Ligierzijn
eerste Grand Prix-overwinning.
Twee maanden geleden greep hij te
gen de planning van Ferrari in zijn
tweede zege en op Zandvoort stapte
hij in zijn 67e Formule I-race voor de
derde keer op de hoogste trede. De
laatste jaren leek Pironi wat rusti
ger qua rijstijl geworden, maar des
ondanks is hij dit seizoen al twee
keer betrokken geweest bij trai
ningsongelukken op het circuit van
Paul Ricard.
Voor Rene Amoux en Alain Prost
eindigde de Nederlandse Grand Prix,
zoals al was gevreesd, ver voor het
einde. Amoux (snelste in de training)
belandde in de 20e ronde tegen de
vangrail van de Tarzanbocht, toen
het linkervoorwiel van zijn bolide bij
het remmen afbrak, en Prost (tweede
startplaats) zocht halverwege de
saaie strijd de pitch op, omdat zijn
motor het had begeven. Voor Re
nault, dat jaarlijks circa 20 miljoen
gulden in de Formule I stopt, bete
kende het uitvallen van beide rijders
de zoveelste teleurstelling in dit sei
zoen.
De officiële uitslag is: 1. Didfer Pironi trrai
met Ferrari de 72 ronden (306,144 km) In 1
uur. 38 minuten en 3,254 seconden (gemid
delde snelheid 187,3 km/uur); 2. Nelson Pi
quet (Bra) Brabham/BMW) 1.38.24,903; 3.
Keke Rosberg (Fin) Williams 1.38.25,619;
4 Nikl Lauda (Oos) McLaren 1.39.26,974; 5.
Derek Daly (Ier) Williams, op één ronde; 6.
Mauro Baldi (Ita) op één ronde; 7. Michele
Aiboreto (Ita) Tyreli op één ronde; 8. Pa
trick Tambay (Fra) Ferrari op één ronde;
9. John Watson (Gbr) McLaren op één ron
de; 10. Marc Surer (Zwl) Arrows op één
ronde; 11. Bruno Glacomelli (Ita) Alfa Ro
meo op twee ronden; 12. Manfred Winkel-
hoek (Wdl) Ats op twee ronden; 13. Eliseo
Salazar (Chi)Ats op twee ronden; 14 Jean-
Paul Jarier (Fra) Osella op drie ronden; 15.
Ricardo Patrese (Ita) Brabham op drie
ronden. Geklasseerd naar volgorde van
uitvallen: 16. Jochen Mass (WD1) March;
17. Jan Lammers (Ned) Theodore; 18. Elio
de Angelis (Ita) Lotus; 19. Andrea de Cesa-
rts (Ita) Alfa Romeo; 20. Alain Prost (Fra)
Renault; 21. Rene Amoux (Fra) Renault;
22 Brian Henton (Gbr) Tyrell; 23. Raoel
Boesel (Bra) March; 24. Chlco Serra (Bra)
Flttlpaldl; 25. Derek Warwick (Obr) Tole-
man: 26. Jacques Laffltte (Fra) Talbot.
Snelste ronde: Derek Warwick (Gbr)Tole-
man 1.19,780 (gemiddelde snelheid 191.867
km'uur). De stand om de wereldtitel is
aan de kop: 1. John Watson (Gbr) 30 pun
ten; 2. Didier Pironi (Fra) 29; 3. Keke Ros
berg (Fin) 214. Ricardo Patrese (Ita) 19; 5.
Alain Prost (Fra) 18; 6. Nelson Piquet (Bra)
17; 7. NUd Lauda (Oos) 15.
De entreeprijzen rezen de pan uit in Zandvoort. De belangstelling was daar
om erg matig. Hier rijdt Jan Lammers (33) langs vrijwel lege tribunes.
(Van onze sportredactiei
ZANDVOORT - Zeven dagen, nadat de TT van Assen met 140.000 toeschou
wers een nieuw record had geboekt, wezen de eerste onofficiële tellingen in
Zandvoort uit, dat de Grand Prix Formule-I zaterdag slechts door 35.000
mensen is bezocht. Met de 10.000, die op de twee trainingsdagen de kassa's
passeerden, komt het totale bezoekersaantal op 45.000.
De grote, lege plekken op de tribunes er niet genoeg mensen zijn gekomen
gaven al voor de race aan, dat de 31e om quitte te draaien of winst te ma-
Grand Prix van Nederland een nade- ken. Ik denk dat de opkomst door het
lig saldo op zou leveren. Aangezien matige weer, de rechtstreekse telvi-
de CENAV in ruil voor het opheffen sieuitzending en de tv-reportage van
van de oude en nieuwe schulden (in Wimbledon aan de lage kant is geble-
totaal 3,1 miljoen gulden) alle inkom- ven. Bovendien wisten veel mensen
sten overdraagt aan de construe- niet, dat de race zaterdag in plaats
teursorganisatie FOCA, schiet niet
7 zondag werd gehouden, terwijl
de circuitexploitant, maar de club uit veel telefoontjes bleek, dat er ook
van Bemie Ecclestone er bij in. Van mensen waren, die niet eens op de
de recette's worden eerst de pachtr hoogte waren van het feit dat er uber-
som aan de gemeente (ruim zes ton), haupt een Grand Prix was",
de belastingen en de organisatiekos
ten (eveneens zes ton) betaald. Wat Belangrijke oorzaak voor de matige
dan overblijft is voor de FOCA, die bezetting is ongetwijfeld ook, dat er
bovendien de inkomsten uit de recla- voor de tribuneplaatsen peperdure
me (ruim een half miljoen gulden) en prijzen betaald moesten worden. Een
televisierechten (vier ton voor de li- plaats op de hoofdtribune kostte
ve-reportage en circa een half mil- f 175,-, terwijl een stek op de extra
joen gulden voor de samenvatting) tribune's, die voor f 140.000,- zijn op-
incasseert
CENAV-directeur Jim Vermeulen:
getrokken, nog altijd flQO,- in de
voorverkoop en f 125,- bij de kassa's
„Het is natuurlijk teleurstellend, dat neergelegd moest worden.
KAMPERLAND - Goed weer, een goe
de organisatie een snelle baan en rij
ders die er echt zin in hadden. Dat wa
ren de ingrediënten die borg stonden
om het in grote getale opgekomen pu
bliek te laten genieten van een goede
en spectaculaire rallycross op het ter
rein aan het Havenplein in Kamper
land.
Tijdens de trainingen was al gebleken
dat de baan snel was, te snel zelfs. Op
het rechte stuk langs de jurywagen
bleek dat er snelheden van rond de 120
kilometer werden bereikt. Dit was voor
de organisatie reden om een flauwe
bocht in het rechte stuk aan te brengen
om de snelheid wat te drukken en de
veiligheid te verhogen.
Ondanks deze kleine verandering aan
de baan kreeg het publiek toch specta
kel van de bovenste plank. Hiervoor
zorgden Hakkert uit Wissenkerke met
zijn Ford en even na hem De Kam uit
Kamperland met Datsun. door met gro
te snelheid over de kop te gaan. Laatst
genoemde nam daarbij de paal van het
finishdoek mee.
De grote verrassing in de manches in de
standaarddklasse 0-1000 cc was Egge-
been uit Wolphaartsdyk, die voor het
eerst deelnam en zich voor de finale
wist te plaatsen. In de klasse 1000-1300
cc opgevoerd stonden na de manches
twee rijders. Remijnse uit Goes met
NSU en Van Eenenaam uit Goes met
Simca gelijk in punten zodat een extra
manche de beslissing moest brengen
wie er alsnog naar de finale over zou
gaan. Voordat deze rijders dit konden
uitvechten moest er echter weer een
kleine wijziging aan de baan worden
aangebracht, De achterste bocht was
dusdanig uitgesleten dat er bijna geen
doorkomen meer aan was, waarop deze
bocht iets werd ingekort. Hierna kon de
tweestrijd Remijnsen Van Eenennaam
beginnen. Remijnsen had die nieuwe si
tuatie in de bocht het snelst onder de
knie en daardoor plaatste hy zich voor
de finale. Ook in de overige manches
was er een geweldige strijd om een fina
leplaats te bereiken
Finales
In de finale standaard 0-1000 cc ging de
aandacht uit naar de zo verrassend
goed rijdende Eggebeen met zijn Re
nault. Saarloos uit Hansweert bewees
met zijn Datsun echter de sterkste te
zijn. Hij ging van kop af aan aan de
leiding en stond de koppositie niet
meer af'. In de finale standaard 1000-
1300 cc weer volop sensatie. De Ligt uit
Kamperland stuurde als eerste zijn
Fiat de baan op, gevolgd door de grote
favoriet in deze klasse Schipper uit
Kwadendamme met NSU.
Blijkbaar zelf geschrokken van z'n
bliksemstart maakte De Ligt in de
bocht na de finish een foutje dat hem
bijna in het water naast de baan deed
belanden. Op enkele meters van het zil
te nat wist hij nog net zijn auto tot
stilstand te brengen. Hiermee lag de
weg naar de eerste plaats open voor
Schipper uit Kwadendamme.
In de klasse 0-1000 cc opgevoerd maak
te De Jonge uit Heinkenszand met zijn
Mini handig gebruik van enige stuur
fouten van zijn collega-crossers door in
de eerste bocht binnendoor van een
derde naar een eerste plaats te steken.
De Jager uit 's-Gravenpolder overheer
ste de finale 1000-1300 cc en won van
kop af. Zo ook deed Koppejan uit Dom
burg, de ex-motorcrosser die zich in een
auto schijnbaar zeer goed thuisvoelt.
Met zijn Renault 5 vormde hij zaterdag
een klasse apart. Hij won alles wat er te
winnen was. De laatste finale, die in de
klasse 1600 cc en hoger zorgde nog voor
sensatie, toen bleek dat na twee ronden
Hakkert uit Wissenkerke ging zaterdag
over de kop tijdens de rallycross in
Kamperland. Even later kon hij onge
deerd zijn auto verlaten.
alle rijders in de al eerder genoemde
verkorte bocht in de fout gingen. De
wedstrijdleiding besloot tot afvlaggen
en na een kleine wijziging opnieuw te
laten starten,
Van Bergen uit Stabroek (B.) bleek in
deze finale uiteindelijk de sterkste. De
crazyrace aan het eind van de middag
werd gewonnen door Geschiere uit Mid
delburg, die zijn volledig ingedeukte
Kadett het langst in de baan wist te
houden.
Uitslagen
Standaard^-1000 cc: 1 A. Saarloos. Hans-
weert. Datsun. 2 J. Veerhoek, Kapelle, Toyo
ta; 3 C. de Nood, Goes, Flat; standaard 1000-
1300; 1 H. Schipper. Kwadendamme. NSU; 2
M. v. Hee, Kamperland, Mini; 3 K. de Ligt.
Kamperland, Flat; opgevoerd 0-1000 1 C de
Jonge, Heinkenszand. Austin, 2 A. de Poorer.
Axel, Saab; 3 H. Braam. Lewedorp. Sun
beam. opgev. 1000-1300 cc 1 A. de Jager, 's-
Gravenpolder. Simca, 2 L. de Wit, Middel
burg. Simca. 3 E. Severlen. Goes, Simca.
1300-1600 CC opgev 1 Ko Koppejan. Dom
burg. Renault. 2 P Roelofs, Meltskerke, VW.
3 G Dekker. Zaamslag. BMW, opgev t600en
hoger; 1B v. Bergen. Stabroek (Bel). VW;2 J.
de Feljrer. Zaamslag. BMW; 3 R. Luchtmeier.
Griipskerke. VW; de crazyrace. eindoverwin
naar Geschiere, Middelburg.