'ik sta bekend als streng, maar
dat wordt toch wel gewaardeerd'
WIM JEREMIASSE(42):
ACHTEROP DE MOTOR
ANDRE MEGANCK
de ogen in het achterhoofd
van de brt-verslaggevers
tour op radio en tv
WOENSDAG 30 JUNI 1982
PZC/ t°ur de france
14
Van de paar honderd jury-leden waarover de internationale
wielerfederatie (UCI) beschikt, zijn er zeven aangewezen
voor de Tour de France. Onder die uitverkorenen bevindt zich
een Nederlander: Wim Jeremiasse. 42 jaar oud. Hij kreeg een van
de interessantste taken: wedstrijdcommissaris, waarvan er in de
Tour drie zijn.
.Eenvoudig gesteld komt zijn werk neer op het controleren van
het koersverloop waarvoor hij tijdens de bergetappes achter op
de motor moet.
De aanwijzing voor de Ronde van Frankrijk is voor Wim Jeremias
se (afkomstig uit Ellewoutsdijk, woonachtig in Schijndel; als aan
slagregelaar werkzaam bij de belastinginspectie Den Bosch) het
hoogtepunt van zijn carrière als internationaal jury-lid. Hij kwam
in de eerste groep van dit korps (de A-categorie i via een veertien
daagse cursus in Boedapest waar hij in 1972 slaagde als een van de
besten. Vanaf dat moment raakte hij betrokken bij veel belangrij
ke evenementen als zesdaagsen (in Rotterdam. Detroit. Maas
tricht. Los Angeles. Toronto), wereldkampioenschappn (Mon
treal. München, San Sebastian. Yvoir. Saccolongo, Valkenburg.
Praag), klassiekers (wedstrijdleider in de Ronde van Vlaanderen.
Gent-Wevelgem. Gold Race, Grote Prijs Frankfurt) en nationale
rondes (Nederland, Engeland, Polen, Tsjechoslowakije, België.
Luxemburg. Duitsland) Naat schatting steekt hij ruim honderd
dagen per jaar in zijn hobby die het jury-werk is. Hij heeft er al zijn
vakantie-weken plus veel onbetaald verlof voor over. Hij kent
slechts één groot bezwaar: ..Dat wij niet dezelfde beslissingsbe
voegdheid hebben als een voetbalscheidsrechter. Wanneer die
constateert dat er een buitenspelsituatie is of dat er een straf
schop genomen moet worden, gebeurt dat. Aan die autoriteit valt
niet te tornen. Maar in de wielersport vliegen na een jury-ingreep
alle deuren open voor het zoeken van een ontsnappingsweg. Dat
vind ik bijzonder hinderlijk".
Met Wim Jeremiasse hebben Jacques Goddet en Felix Levitan een jurv-lid toebedeeld gekregen
dat zich beduidend minder aantrekt van organisatiebelangen dan de Tour de France-bazen
van verschillenden onder zijn voorgangers gewend zijn. Hij staat bekend als 'harde'. Zelf noemt
hij het: 'streng, maar rechtvaardig'. Ooit heeft hij zonder pardon Kees Bal uit een kampioenschap
van Nederland gehaald wegens het aanpakken van een bidon terwijl er nog geen verzorging was
toegestaan. Wim Jeremiasse ('Jirre', zeggen zijn collega's) heeft nog een spectaculair opteden van
onverbiddelijkheid op z'n naam staan.
Als arbiter bij het stayeren won vorig
jaar in Tsjechoslowakije zijn gevoel
voor recht en eerlijkheid het van natio
nalisme: hij deelde voor 12.000 Zwitser
se francs (ruim vijftien mille) boetes uit
aan Nederlanders. En (laatste voor
beeld) begin deze maand zorgde hij
voor opschudding door in de Ronde van
Luxemburg de ploegleider van het na
tionale gelegenheidsteam met auto en
al uit de race te verwijderen. Hij kwam
tot die opzienbarende ingreep waar de
organisatoren en de Luxemburgse pers
het druk mee hadden, na een aantal ge
negeerde waarschuwingen voor staye
ren en vasthouden aan de ploegleiders-
compliment
Jeremiasse: „Bij de dopingcontrole
kwam ik de volgende dag Bernard Hi-
nault tegen. Die zei: „dat heeft u goed
gedaan. In de Ronde van Italië was de
jury een grote verschrikking; er werd
maar wat aangerommeld". Dat vond ik
een groot compliment. Ik weet dat ik
bekend sta als streng en moeilijk, maar
ik heb ook ervaren - zoals met die reac
tie van Hinault - dat men dat wel weet
te waarderen".
„Probleem is alleen dat er ook 'makke
lijke' jury-leden zijn, zoals ln elke tak
van sport Daar wordt natuurlijk naar
verwezen als je eens flink ingrijpt.
'Waarom mag dat van hem wel en van
jou niet', vragen ze dan. Natuurlijk is
het wel eens moeilijk om een ingrijpen
de maatregel te nemen, maar ik houd
me steeds voor ogen dat een conse
quent rechte lijn in m'n beleid de enige
juiste manier is. Als ik dan 's avonds in
mijn hotel kom en ik ga zo'n situatie
nog eens overdenken, zeg ik tenslotte
altijd tegen mezelf: goed dat je het zo
gedaan hebt. want alles watje toegeeft
wordt de volgende dag meteen tégen je
gebruikt. Overigens vind ik mezelf niet
zo'n verschrikkelijke boeman hoor. Met
zo'n reglementenboekje in m'n hand
kan ik ook best mens zijn...".
vuur en vlam
„Maar het is waar: uiteindelijk ben ik
geen makkelijke jongen voor ze. En in
zo'n individuele sport als het wielren
nen heb je dan natuurlijk al gauw een
explosieve sfeer. Het zijn allemaal
emotionele mensen die in vuur en
vlam staan als hun belang in het ge
ding komt. Niet alleen de renners.
maar met name hun ploegleiders. Ze
reageren vee! te betrokken. Ploeglei
ders vinden het bij wijze van spreken
erger dat een renner uit de koers moet
dan dat hun vrouw wordt aangerand".
Voor een recht-door-zee type als Wim
Jeremiasse moet de Tour met anekdo
tes over invloeden van Goddet en Levi
tan in het jury-korps, een spannend
vooruitzicht bieden. „Ik wacht rustig
af. Voor zover ik het kan bekijken na
alles wat ik er over gehoord heb, neemt
de inmenging van Goddet en Levitan af
door een nieuwe generatie jury-leden
die zich niet zo toegankelijk toont. De
positie van Levitan en Goddet is voor
velen een doorn in het oog omdat ze een
bepaalde macht ontlenen uit hun licen
tie als wedstrijdleider Daar kan nie
mand wat aan doen. Maar sinds wat ou
dere jury-leden, die vergroeid waren
met de gang van zaken zoals Levitan en
Goddet die stuurden, vervangen is,
schijnt de beïnvloeding sterk af te ne
men. Met name Mano Préce heeft vorig
jaar als voorzitter van de jury-leden dui
delijk terrein afgebakend. We weten al
lemaal dat dat onder Jean Court heel
anders was. Die deed niets zonder over
leg met Levitan. Ik ben benieuwd..
Als er bij ons beslissingen waren genomen, ging Jean
Court naar Levitan om te vragen of het zo door kon
gaan". Aan het woord: Jean Houben. Onderwerp: de invloed
van de Tour de France-leiding op de jury. Drie jaar op rij
(1977,1978,1979) trof Jean Houben, die als eerste Nederlan
der doordrong tot het selecte groepje van Tour-commissa
rissen, de Fransman Jean Court als zijn voorzitter. „Hij
onderhield contacten met Goddet en Levitan waarvan ik
vaak dacht: dit is geen jury-werk meer. Dit gaat veel te ver".
Sensationele manipulaties zegt Houben nooit waargenomen
te hebben en bewijzen voor bewust gesjoemel met de dage
lijkse dingetjes waar het steeds om draaide, heeft hij even
min. „Ik kan niets hard maken, maar gevoelsmatig dacht ik:
daar wordt gerommeld. Het taalprobleem speelde daarbij
voor mij natuurlijk ook een rol. Overigens geloof ik niet dat er
met opzet oneerlijk werd gehandeld, maar ik trof een situatie
aan waarin de bemoeienissen van Goddet en vooral Levitan
normaal waren. Historisch ingeburgerd, zou je kunnen zeg
gen. Het gebeurde, dat we een bespreking hadden en dat
Court ons gewoon meedeelde: Ik heb het met Levitan be
sproken en we gaan het zus-en-zo doen... Dat vond ik over-
teerbaar. Maar ja. wie was ik...?! Er werd vaak veel te veel
uitgegaan van de commercie. Persoonlijk vind ik datje best
kunt denken aan het belang van een organisatie zonder dat
je jezelf geweld aandoet, maar het moet natuurlijk niet zo zijn
dat een Goddet of Levitan het beslissende woord spreekt. Ik
heb de indruk dat het enorm veranderd is sinds Jean Court
niet meer in de jury zit. Uit wat ik hoor, zijn de verhoudingen
heel anders komen te liggen en dat is maar goed ook".
Het werk wat Wim J eremiasse in de Tour wacht, noemt Hou
ben: „Niet makkelijk, maar enorm boeiend. De belangen zijn
groot, daar word je steeds mee geconfronteerd. Je hebt je
handen vol".
Zo vlak na de finish van een Tour
etappe is het meestal een enorme
chaos. Talloze journalisten van radio,
televisie en kranten doen hun uiterste
best wat uitspraken te ontlokken aan
renners. Het zijn met name de teievi-
siereporters die het erg moeilijk heb
ben. Hun zendtijd is immers beperkt
en het is dus zaak dat de gewenste cou
reur binnen de kortste keren op het po
dium staat om zijn ervaringen van de
etappe aan het thuisfront mee te delen.
Het spreekt voor zich dat de tv-verslag-
gevers zelf geen tijd hebben de renners
te benaderen. Ze kunnen moeilijk met
microfoon en cameraman in de massa
op zoek gaan naar degene die ze moeten
hebben. De meeste tv-ploegen hebben
daar dan ook een speciaal mannetje
voor. Die moeten coureurs naar boven
slepen, ongeacht of ze met iemand an
ders staan te praten. Voor de NOS is dat
de oud-renner Eddy Sorgeloos. De Bel
gische omroep BRT maakt gebruik van
de diensten van Andre Meganck, een
stevige Belg die al menigmaal een ren
ner voor de neus van de concurrenten
wegkaapte.
Andre Meganck is een uiterst vriende
lijke, zachtaardige man, die dit jaar
zijn zevende Tour de France ingaat als
chauffeur van de twee BRT-verslagge-
vers Mare van Lombeek en Louis de
Pelsmaecker. Het sturen van de wagen
is zijn eerste taak, maar zijn tweede
opdracht, en die is zeker zo belangrijk,
is om de twee reporters te assisteren
waar hij maar kan. Dat assisteren is
een zware baan, die nogal wat inventi
viteit van de betrokkene vereist. Voor
de BRT is Meganck eigenlijk de ogen
en oren in het achterhoofd van de twee
verslaggevers. Alles waar de twee niet
aan toekomen doet Andre.
„Zo luister ik bijvoorbeeld voortdurend
onder het rijden de Tour-radio af. Als ik
een nieuwtje binnenkrijg, bijvoorbeeld
als er een valpartij is waar een Belg bij
betrokken is, schrijf ik dat op en geef
het door. Belangrijk is evenwel dat ik
juiste Informatie doorgeef. Ik wacht dus
altijd maar eventjes en probeer ln die
tyd zoveel mogelijk na te gaan of de
namen van de betrokken renners Juist
zijn. De verslaggever kan er dan mee
doen wat hij wil Dat ls mijn zaak verder
niet".
Andre Meganck stuurt zijn wagen zo'n
honderd kilometer voor het einde van
de koers uit de race en rijdt dan naar de
finish zodat alles gereed staat wanneer
de renners arriveren. Na aankomst zijn
er slechts vijf minuten om de coureurs
te interviewen. Het spreekt voor zich
dat Andre dan niet erg aan zijn overige
collega's denkt en gaat vragen of hij
misschien even de renner mag lenen.
Het is een kwestie van brutaal zijn en de
coureur een arm te geven en mee te tro
nen. „Daardoor ben ik weieens het
schaap. Er zijn journalisten bij
die verschrikkelijk kwaad worden,
maar daar heb ik op dat moment niets
mee te maken. Het lukt natuurlijk niet
altijd om de door de twee verslaggevers
gewenste renners naar boven te halen.
Soms rijdt een coureur, als hij erg slecht
heeft gereden, meteen door. We spreken
dus van tevoren wel af wie eventueel als
reserve moet fungeren".
Zo makkelijk als Andre renners van
collega's afpikt, zo eenvoudig doen an
dere journalisten dat bij hem. „Het ge
beurt weieens dat ik een coureur naar
boven stuur en dat hij vlak voor het
podium wordt opgewacht door men
sen van de Italiaanse televisie RAI.
Kijk, het is voor mij elke keer weer een
erezaak goede renners naar boven te
krijgen, dus in principe loop ik ook met
ze mee naar boven om te zorgen dat ze
ook inderdaad op de juiste plaats aan
komen. Ik richt me vooral op Belgische
en Nederlandse coureurs. Het is echter
wel zo dat als bijvoorbeeld Jan Raas de
etappe wint de Nederlandse tv dan
voorrang heeft. Als een Belg wint. heb
ben wij hem het eerst. Dat geldt voor
ieder land".
Geheel rechts op de foto André Meganck
Andre Meganck is in het hele Tour-we
reldje een bekende verschijning. Hy
heeft immers al zes Tours achter de rug
en daar komt nog bij dat België een van
de belangrijkste wielernaties van de
wereld is en dat maakt de BRT ook
weer zeer gewichtig. Vrijwel alle ren
ners uit het veld kennen Andre. „Dat is
een groot voordeel. Als ze mij zien aan
komen weten ze vaak al wat de bedoe
ling is en lopen ze als het even kan al
vanzelf naar me toe. Ze willen namelijk
maar al te graag op dat podium voor de
camera's. Voor de familie thuis en na
tuurlijk de sponsors, die hun merk
naam zoveel op de buis willen hebben".
De Tour de France lijkt velen een hele
romantische gebeurtenis. Het hele cir
cus dat er omheen hangt spreekt iedere
wielerliefhebber aan. Veel zouden er
dan ook een hoop voor over hebben om
eens in de karavaan mee te mogen rij
den. Maar uiterlijke schijn bedriegt.
Het is van het begin tot het eind kei en
keihard werken. Andre Meganck kan er
van meepraten. „Het is de hele dag
stress en daardoor verschrikkelijk ver
moeiend. Na een etappe gezellig stap
pen met collega's ls er niet bij. Je bent
blij als je eindelijk in Je bed ligt na een
dag van dertien a veertien uur. Want als
onze live-uitzending achter de rug is
dan ben je er nog met. Dan moeten de
banden nog gemonteerd worden voor
de samenvattingen. Het is in de loop
der jaren allemaal wel veranderd
Ik begon destijds als chauffeur van
Fred de Bruyne. Toen kon er nog veel.
Je hebt nu om te beginnen een andere
generatie verslaggevers en het hele
circus is professioneler geworden. De
kijkers zijn verwend geraakt en willen
perfecte beelden cp de buis. Daar komt
nog bij dat ze er nu ook veel meer van
weten. Maar ik ga nog steeds naar elke
Tour met net zoveel plezier als ik dat
jaren geleden deed. En ik kan erg goed
met Mare cn Louis opschieten. Juist
dat is het belangrijkste. Je moet name
lijk een maand lang zeer intensief met
elkaar optrekken. De hele dag in de
zelfde auto, 's avonds in hetzelfde ho
tel, eten aan dezelfde tafel en dan nog
samenwerken ook. Je bent 24 uur bij
elkaar en dan kan je je geen ruzies ver-
oorlovn".
Zowel de NOS als de BRT zal dit jaar, dat spreekt, weer uitgebreid
verslag doen van de Tour de France. Maar zoals vrijwel elk jaar zijn de
verschillen in aanpak tussen de BRT en NOS duidelijk aanwezig. De Ne
derlandse Omroep Stichting zoekt haar heil voornamelijk in samenvattin
gen. Zo nu en dan een rechtstreeks verslag in de rust van een wedstrijd in
het WK-voetbal. De Belgen daarentegen brengen elke dag rechtstreekse
reportages van de diverse etappes. Ze trekken daar dagelijks minstens een
half uur voor uit.
Wat de radio betreft is er vanaf 2 juli dagelijks Radio Tour de France te
horen van 14.03 uur tot 17.00 uur vla Hilversum 1. 's Avonds zal dan nog een
Tourjournaal volgen met uitslagen, klassementen en voorbeschouwingen
voor de volgende dag. Deze uitzending begint om 22.55 uur via Hilversum 1.
Voor het eerst sinds jaren zullen deze uitzendingen weer via een eigen
relais vliegtuig naar Nederland worden gezonden. Het reportageteam dat de
NOS-radio naar de Tour stuurt is in vergelijk met andere jaren met een man
ingekrompen. De studio-presentatoren echter zullen vanaf locatie werken.
Dat zijn achtereenvolgens Klaas Samplonius, Fred Racké en Koos Poste-
ma De directe radio-uitzendingen worden verzorgd door Theo Koomen
vanaf de motor en ex-wielrenner Harry Jansen. De Parijse correspondent
van de NOS Philip Freriks zal ln afwisseling met de renner Knetemann
dagelijks een column verzorgen.
De uitzendtijden op televisie zijn met als presentatoren Mart Smee«s en
Jean Nelissen als volgt:
nos I
Donderdag 1 juli Nederland 1. 22.48-23.15 uur: voorbeschouwing
Vrijdag 2 juli
Nederland 2, 23.00-00.15 uur: proloog Binningen-Oberwill bij Bazel (Zwi>
Zaterdag 3 juli Nederland 2, 15.00-18.35 uur: rechtstreekse reportage le
etappe omgeving Bazel en aansluitend samenvatting.
Zondag 4 juli Nederland 1.15.00-17.00 uur: behalve tennis een rechtstreeks
verslag van de etappe Bazel-Nancy.
Nederland 2,17.05-19.00 uur: in de rust van het W.K. voetbal de aankomst in
Nancy.
Nederland 2, 20.10-20.45 uur: samenvatting.
Maandag 5 juli Nederland 1,17.05-19.00 uur: in de rust van het W.K. voetbal
de aankomst in Longwy.
Nederland 1,20.27-20.45 uur: samenvatting van de etappe Nancy-Longwy.
Dinsdag 6 juli Nederland 2, 18.30-18.54 uur samenvatting etappe Beau-
raing-Moeskroen (Belg.)
Woensdag 7 juli Nederland 2,18.30-18.54 uur: samenvatting ploegentijdrit
Orchles-Fontaine au Pire.
Donderdag 8 juli Nederland 2,14.45-16.30 uur: rechtstreeks verslag etappe
Lille-Lille.
Nederland 1, 20.27-20.45 uur: samenvatting
Nederland 1, 22.50-23.00 uur: fllmverslag.
Zaterdag 10 juli Nederland 2,15.30-17.00 uur: rechtstreeks verslag etappe
Cancale-Concameau.
Nederland 2,18.00-18.45 uur: samenvatting.
Zondag 11 juli Nederland 1. 13.45-15.45 uur: rechtstreeks verslag etappe
Concarneau-Chateaulin.
Nederland 2,19.00-19.35 uur: samenvatting.
Maandag 12 juli Nederland 2.18.30-18.54 uur: samenvatting etappe Lorient-
Nantes.
Dinsdag 13 juli Nederland 2,18.30-18.54 uur: samenvatting etappe Saintes-
Bordeaux
Woensdag 14 juli Nederland 2, 18.30-18.54 uur: samenvatting individuele
tijdrit in Valence d'Agen.
Donderdag 15 juli Nederland 2,15.45-17.30 uur: rechtstreeks verslag etappe
Fleurance-Pau
Nederland 2,18.30-18.54 uur: samenvatting
Nederland 1, 23.15-23.25 uur: fllmverslag.
Vrijdag 16 juli Nederland 2, 13.00-13.45 uur: rechtstreeks verslag etappe
Pau-St. Lary
Nederland 2.14.00-15.45 uur: vervolg rechtstreeks verslag
Nederland 2. 18.30-18.54 uur: samenvatting
Nederland 1, 23.40-23.50 uur: filmverslag
Zondag 18 juli Nederland 115.30-17.00 uur: rechtstreeks verslag individuele
tijdrit Martigues
Maandag 19 juli Nederland 2,16.00-17.30 uur: rechtstreeks verslag etappe
Manosque-Orcieres Meriette
Nederland 2, 18.30-18.54 uur: samenvatting
Nederland 2. 23.15-23.25 uur: filmverslag
Dinsdag 20 juli Nederland 2, 15.00-17.00 uur: rechtstreeks verslag etappe
l'Alpe d'Huez-Morzine
Nederland 2. 18.30-18.54 uur: samenvatting
Nederland 1. 23.00-23.10 uur: filmverslag
Donderdag 22 juli Nederland 2.18.30-18.54 uur samenvatting etappe Morzi-
ne-Saint Priest
Vrijdag 23 juli Nederland 2,15.45-17.00 uur: rechtstreeks verslag individuele
tijdrit Saint Priest
Nederland 2, 18.30-18.54 uur: samenvatting
Zaterdag 24 juli Nederland 2.15.30-17.00 uur: rechtstreeks verslag etappe
Sens-Aulnay sous Bois
Nederland 2,18.30-18.45 uur: samenvatting
Zondag 25 juli Nederland 1, 15.15-17.15 uur: rechtstreeks verslag Aulnay
sous Bois-Champs Elysees
Nederland 2,19.00-19.55 uur: samenvatting etappe en terugblik
brt
Zaterdag 3 juli 15.30 uur, TV 1, Eerste rit op de omloop van Schupfarfc-
Moehlin
Zondag 4 juli 15.30 u.16 u. TV 2, Bazel-Nancy
Maandag 5 juli 15.05 u.15.35 u. TV 1, Nancy-Longwy
Dinsdag 6 juli 15.25 u.16. u. Beauraing-Moeskroen
Woensdag 7 juli 15.00 u. 15.30 u. TV 1. Orchles-Fontaine-au-Pire (ploegentijd
rit)
Donderdag 8 juli 14.45 u.15.15 u. TV 1, Rijsei-Rijsel (Lille-Lille)
Vrijdag 9 juli RUSTDAG
Zaterdag 10 juli 15.30 u.16 u. TV 1, Cancale-Concameau
Zondag 11 juli 13.45 u.14.15 u. TV 1, Concarneau-Chateaulin
Maandag 12 juli 15.45 u.16.15 u. TV 1, Lorient-Nantes
Dinsdag 13 juli 15.30 u.16 u. TV 1, Saintes-Bordeaux
Woensdag 14juli 15.15 u.16 u. TV 1, Valence d'Agen-Valence d'Agen (indivi
duele tijdrit)
Donderdag 15 juli 15.45 ul6.15 u. TV 1, Fleurance Pau
Vrijdag 16 juli 13 u.13.30 en 14 u. TV 1, Pau-8aint-Lary
Zaterdag 17 juli RUSTDAG
Zondag 18 juli 15.30 u. TV 1, Martlgues-Martigues (individuele tijdrit)
Maandag 19 juli 16 u.16.30 u. TV 1, Manosque-Orciefes-Merlette
Dinsdag 20 juli 15 u.15.30 u. TV 1. Orchiefes-Merlette-l'Alpe d-Huez
Woensdag 21 juli 15.45 u.16.15 u. TV 1, Bourg d'Oisans-Morzine
Donderdag 22 juli 16 u.16.30 u. TV 1, Morzine-Saint Priest
Vrijdag 23 juli 15.45 u. TV 1, Saint Priest-Saint Priest (individuele tijdrit)
Zaterdag 24 juli 15.30 u. TV 1, Sene-Aulnay-sous-Bois
Zondag 25juü 15.15 u. TV 1, Fontenay-Parijs.