'ik sta bekend als streng, maar dat wordt toch wel gewaardeerd' WIM JEREMIASSE(42): ACHTEROP DE MOTOR ANDRE MEGANCK de ogen in het achterhoofd van de brt-verslaggevers tour op radio en tv WOENSDAG 30 JUNI 1982 PZC/ t°ur de france 14 Van de paar honderd jury-leden waarover de internationale wielerfederatie (UCI) beschikt, zijn er zeven aangewezen voor de Tour de France. Onder die uitverkorenen bevindt zich een Nederlander: Wim Jeremiasse. 42 jaar oud. Hij kreeg een van de interessantste taken: wedstrijdcommissaris, waarvan er in de Tour drie zijn. .Eenvoudig gesteld komt zijn werk neer op het controleren van het koersverloop waarvoor hij tijdens de bergetappes achter op de motor moet. De aanwijzing voor de Ronde van Frankrijk is voor Wim Jeremias se (afkomstig uit Ellewoutsdijk, woonachtig in Schijndel; als aan slagregelaar werkzaam bij de belastinginspectie Den Bosch) het hoogtepunt van zijn carrière als internationaal jury-lid. Hij kwam in de eerste groep van dit korps (de A-categorie i via een veertien daagse cursus in Boedapest waar hij in 1972 slaagde als een van de besten. Vanaf dat moment raakte hij betrokken bij veel belangrij ke evenementen als zesdaagsen (in Rotterdam. Detroit. Maas tricht. Los Angeles. Toronto), wereldkampioenschappn (Mon treal. München, San Sebastian. Yvoir. Saccolongo, Valkenburg. Praag), klassiekers (wedstrijdleider in de Ronde van Vlaanderen. Gent-Wevelgem. Gold Race, Grote Prijs Frankfurt) en nationale rondes (Nederland, Engeland, Polen, Tsjechoslowakije, België. Luxemburg. Duitsland) Naat schatting steekt hij ruim honderd dagen per jaar in zijn hobby die het jury-werk is. Hij heeft er al zijn vakantie-weken plus veel onbetaald verlof voor over. Hij kent slechts één groot bezwaar: ..Dat wij niet dezelfde beslissingsbe voegdheid hebben als een voetbalscheidsrechter. Wanneer die constateert dat er een buitenspelsituatie is of dat er een straf schop genomen moet worden, gebeurt dat. Aan die autoriteit valt niet te tornen. Maar in de wielersport vliegen na een jury-ingreep alle deuren open voor het zoeken van een ontsnappingsweg. Dat vind ik bijzonder hinderlijk". Met Wim Jeremiasse hebben Jacques Goddet en Felix Levitan een jurv-lid toebedeeld gekregen dat zich beduidend minder aantrekt van organisatiebelangen dan de Tour de France-bazen van verschillenden onder zijn voorgangers gewend zijn. Hij staat bekend als 'harde'. Zelf noemt hij het: 'streng, maar rechtvaardig'. Ooit heeft hij zonder pardon Kees Bal uit een kampioenschap van Nederland gehaald wegens het aanpakken van een bidon terwijl er nog geen verzorging was toegestaan. Wim Jeremiasse ('Jirre', zeggen zijn collega's) heeft nog een spectaculair opteden van onverbiddelijkheid op z'n naam staan. Als arbiter bij het stayeren won vorig jaar in Tsjechoslowakije zijn gevoel voor recht en eerlijkheid het van natio nalisme: hij deelde voor 12.000 Zwitser se francs (ruim vijftien mille) boetes uit aan Nederlanders. En (laatste voor beeld) begin deze maand zorgde hij voor opschudding door in de Ronde van Luxemburg de ploegleider van het na tionale gelegenheidsteam met auto en al uit de race te verwijderen. Hij kwam tot die opzienbarende ingreep waar de organisatoren en de Luxemburgse pers het druk mee hadden, na een aantal ge negeerde waarschuwingen voor staye ren en vasthouden aan de ploegleiders- compliment Jeremiasse: „Bij de dopingcontrole kwam ik de volgende dag Bernard Hi- nault tegen. Die zei: „dat heeft u goed gedaan. In de Ronde van Italië was de jury een grote verschrikking; er werd maar wat aangerommeld". Dat vond ik een groot compliment. Ik weet dat ik bekend sta als streng en moeilijk, maar ik heb ook ervaren - zoals met die reac tie van Hinault - dat men dat wel weet te waarderen". „Probleem is alleen dat er ook 'makke lijke' jury-leden zijn, zoals ln elke tak van sport Daar wordt natuurlijk naar verwezen als je eens flink ingrijpt. 'Waarom mag dat van hem wel en van jou niet', vragen ze dan. Natuurlijk is het wel eens moeilijk om een ingrijpen de maatregel te nemen, maar ik houd me steeds voor ogen dat een conse quent rechte lijn in m'n beleid de enige juiste manier is. Als ik dan 's avonds in mijn hotel kom en ik ga zo'n situatie nog eens overdenken, zeg ik tenslotte altijd tegen mezelf: goed dat je het zo gedaan hebt. want alles watje toegeeft wordt de volgende dag meteen tégen je gebruikt. Overigens vind ik mezelf niet zo'n verschrikkelijke boeman hoor. Met zo'n reglementenboekje in m'n hand kan ik ook best mens zijn...". vuur en vlam „Maar het is waar: uiteindelijk ben ik geen makkelijke jongen voor ze. En in zo'n individuele sport als het wielren nen heb je dan natuurlijk al gauw een explosieve sfeer. Het zijn allemaal emotionele mensen die in vuur en vlam staan als hun belang in het ge ding komt. Niet alleen de renners. maar met name hun ploegleiders. Ze reageren vee! te betrokken. Ploeglei ders vinden het bij wijze van spreken erger dat een renner uit de koers moet dan dat hun vrouw wordt aangerand". Voor een recht-door-zee type als Wim Jeremiasse moet de Tour met anekdo tes over invloeden van Goddet en Levi tan in het jury-korps, een spannend vooruitzicht bieden. „Ik wacht rustig af. Voor zover ik het kan bekijken na alles wat ik er over gehoord heb, neemt de inmenging van Goddet en Levitan af door een nieuwe generatie jury-leden die zich niet zo toegankelijk toont. De positie van Levitan en Goddet is voor velen een doorn in het oog omdat ze een bepaalde macht ontlenen uit hun licen tie als wedstrijdleider Daar kan nie mand wat aan doen. Maar sinds wat ou dere jury-leden, die vergroeid waren met de gang van zaken zoals Levitan en Goddet die stuurden, vervangen is, schijnt de beïnvloeding sterk af te ne men. Met name Mano Préce heeft vorig jaar als voorzitter van de jury-leden dui delijk terrein afgebakend. We weten al lemaal dat dat onder Jean Court heel anders was. Die deed niets zonder over leg met Levitan. Ik ben benieuwd.. Als er bij ons beslissingen waren genomen, ging Jean Court naar Levitan om te vragen of het zo door kon gaan". Aan het woord: Jean Houben. Onderwerp: de invloed van de Tour de France-leiding op de jury. Drie jaar op rij (1977,1978,1979) trof Jean Houben, die als eerste Nederlan der doordrong tot het selecte groepje van Tour-commissa rissen, de Fransman Jean Court als zijn voorzitter. „Hij onderhield contacten met Goddet en Levitan waarvan ik vaak dacht: dit is geen jury-werk meer. Dit gaat veel te ver". Sensationele manipulaties zegt Houben nooit waargenomen te hebben en bewijzen voor bewust gesjoemel met de dage lijkse dingetjes waar het steeds om draaide, heeft hij even min. „Ik kan niets hard maken, maar gevoelsmatig dacht ik: daar wordt gerommeld. Het taalprobleem speelde daarbij voor mij natuurlijk ook een rol. Overigens geloof ik niet dat er met opzet oneerlijk werd gehandeld, maar ik trof een situatie aan waarin de bemoeienissen van Goddet en vooral Levitan normaal waren. Historisch ingeburgerd, zou je kunnen zeg gen. Het gebeurde, dat we een bespreking hadden en dat Court ons gewoon meedeelde: Ik heb het met Levitan be sproken en we gaan het zus-en-zo doen... Dat vond ik over- teerbaar. Maar ja. wie was ik...?! Er werd vaak veel te veel uitgegaan van de commercie. Persoonlijk vind ik datje best kunt denken aan het belang van een organisatie zonder dat je jezelf geweld aandoet, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat een Goddet of Levitan het beslissende woord spreekt. Ik heb de indruk dat het enorm veranderd is sinds Jean Court niet meer in de jury zit. Uit wat ik hoor, zijn de verhoudingen heel anders komen te liggen en dat is maar goed ook". Het werk wat Wim J eremiasse in de Tour wacht, noemt Hou ben: „Niet makkelijk, maar enorm boeiend. De belangen zijn groot, daar word je steeds mee geconfronteerd. Je hebt je handen vol". Zo vlak na de finish van een Tour etappe is het meestal een enorme chaos. Talloze journalisten van radio, televisie en kranten doen hun uiterste best wat uitspraken te ontlokken aan renners. Het zijn met name de teievi- siereporters die het erg moeilijk heb ben. Hun zendtijd is immers beperkt en het is dus zaak dat de gewenste cou reur binnen de kortste keren op het po dium staat om zijn ervaringen van de etappe aan het thuisfront mee te delen. Het spreekt voor zich dat de tv-verslag- gevers zelf geen tijd hebben de renners te benaderen. Ze kunnen moeilijk met microfoon en cameraman in de massa op zoek gaan naar degene die ze moeten hebben. De meeste tv-ploegen hebben daar dan ook een speciaal mannetje voor. Die moeten coureurs naar boven slepen, ongeacht of ze met iemand an ders staan te praten. Voor de NOS is dat de oud-renner Eddy Sorgeloos. De Bel gische omroep BRT maakt gebruik van de diensten van Andre Meganck, een stevige Belg die al menigmaal een ren ner voor de neus van de concurrenten wegkaapte. Andre Meganck is een uiterst vriende lijke, zachtaardige man, die dit jaar zijn zevende Tour de France ingaat als chauffeur van de twee BRT-verslagge- vers Mare van Lombeek en Louis de Pelsmaecker. Het sturen van de wagen is zijn eerste taak, maar zijn tweede opdracht, en die is zeker zo belangrijk, is om de twee reporters te assisteren waar hij maar kan. Dat assisteren is een zware baan, die nogal wat inventi viteit van de betrokkene vereist. Voor de BRT is Meganck eigenlijk de ogen en oren in het achterhoofd van de twee verslaggevers. Alles waar de twee niet aan toekomen doet Andre. „Zo luister ik bijvoorbeeld voortdurend onder het rijden de Tour-radio af. Als ik een nieuwtje binnenkrijg, bijvoorbeeld als er een valpartij is waar een Belg bij betrokken is, schrijf ik dat op en geef het door. Belangrijk is evenwel dat ik juiste Informatie doorgeef. Ik wacht dus altijd maar eventjes en probeer ln die tyd zoveel mogelijk na te gaan of de namen van de betrokken renners Juist zijn. De verslaggever kan er dan mee doen wat hij wil Dat ls mijn zaak verder niet". Andre Meganck stuurt zijn wagen zo'n honderd kilometer voor het einde van de koers uit de race en rijdt dan naar de finish zodat alles gereed staat wanneer de renners arriveren. Na aankomst zijn er slechts vijf minuten om de coureurs te interviewen. Het spreekt voor zich dat Andre dan niet erg aan zijn overige collega's denkt en gaat vragen of hij misschien even de renner mag lenen. Het is een kwestie van brutaal zijn en de coureur een arm te geven en mee te tro nen. „Daardoor ben ik weieens het schaap. Er zijn journalisten bij die verschrikkelijk kwaad worden, maar daar heb ik op dat moment niets mee te maken. Het lukt natuurlijk niet altijd om de door de twee verslaggevers gewenste renners naar boven te halen. Soms rijdt een coureur, als hij erg slecht heeft gereden, meteen door. We spreken dus van tevoren wel af wie eventueel als reserve moet fungeren". Zo makkelijk als Andre renners van collega's afpikt, zo eenvoudig doen an dere journalisten dat bij hem. „Het ge beurt weieens dat ik een coureur naar boven stuur en dat hij vlak voor het podium wordt opgewacht door men sen van de Italiaanse televisie RAI. Kijk, het is voor mij elke keer weer een erezaak goede renners naar boven te krijgen, dus in principe loop ik ook met ze mee naar boven om te zorgen dat ze ook inderdaad op de juiste plaats aan komen. Ik richt me vooral op Belgische en Nederlandse coureurs. Het is echter wel zo dat als bijvoorbeeld Jan Raas de etappe wint de Nederlandse tv dan voorrang heeft. Als een Belg wint. heb ben wij hem het eerst. Dat geldt voor ieder land". Geheel rechts op de foto André Meganck Andre Meganck is in het hele Tour-we reldje een bekende verschijning. Hy heeft immers al zes Tours achter de rug en daar komt nog bij dat België een van de belangrijkste wielernaties van de wereld is en dat maakt de BRT ook weer zeer gewichtig. Vrijwel alle ren ners uit het veld kennen Andre. „Dat is een groot voordeel. Als ze mij zien aan komen weten ze vaak al wat de bedoe ling is en lopen ze als het even kan al vanzelf naar me toe. Ze willen namelijk maar al te graag op dat podium voor de camera's. Voor de familie thuis en na tuurlijk de sponsors, die hun merk naam zoveel op de buis willen hebben". De Tour de France lijkt velen een hele romantische gebeurtenis. Het hele cir cus dat er omheen hangt spreekt iedere wielerliefhebber aan. Veel zouden er dan ook een hoop voor over hebben om eens in de karavaan mee te mogen rij den. Maar uiterlijke schijn bedriegt. Het is van het begin tot het eind kei en keihard werken. Andre Meganck kan er van meepraten. „Het is de hele dag stress en daardoor verschrikkelijk ver moeiend. Na een etappe gezellig stap pen met collega's ls er niet bij. Je bent blij als je eindelijk in Je bed ligt na een dag van dertien a veertien uur. Want als onze live-uitzending achter de rug is dan ben je er nog met. Dan moeten de banden nog gemonteerd worden voor de samenvattingen. Het is in de loop der jaren allemaal wel veranderd Ik begon destijds als chauffeur van Fred de Bruyne. Toen kon er nog veel. Je hebt nu om te beginnen een andere generatie verslaggevers en het hele circus is professioneler geworden. De kijkers zijn verwend geraakt en willen perfecte beelden cp de buis. Daar komt nog bij dat ze er nu ook veel meer van weten. Maar ik ga nog steeds naar elke Tour met net zoveel plezier als ik dat jaren geleden deed. En ik kan erg goed met Mare cn Louis opschieten. Juist dat is het belangrijkste. Je moet name lijk een maand lang zeer intensief met elkaar optrekken. De hele dag in de zelfde auto, 's avonds in hetzelfde ho tel, eten aan dezelfde tafel en dan nog samenwerken ook. Je bent 24 uur bij elkaar en dan kan je je geen ruzies ver- oorlovn". Zowel de NOS als de BRT zal dit jaar, dat spreekt, weer uitgebreid verslag doen van de Tour de France. Maar zoals vrijwel elk jaar zijn de verschillen in aanpak tussen de BRT en NOS duidelijk aanwezig. De Ne derlandse Omroep Stichting zoekt haar heil voornamelijk in samenvattin gen. Zo nu en dan een rechtstreeks verslag in de rust van een wedstrijd in het WK-voetbal. De Belgen daarentegen brengen elke dag rechtstreekse reportages van de diverse etappes. Ze trekken daar dagelijks minstens een half uur voor uit. Wat de radio betreft is er vanaf 2 juli dagelijks Radio Tour de France te horen van 14.03 uur tot 17.00 uur vla Hilversum 1. 's Avonds zal dan nog een Tourjournaal volgen met uitslagen, klassementen en voorbeschouwingen voor de volgende dag. Deze uitzending begint om 22.55 uur via Hilversum 1. Voor het eerst sinds jaren zullen deze uitzendingen weer via een eigen relais vliegtuig naar Nederland worden gezonden. Het reportageteam dat de NOS-radio naar de Tour stuurt is in vergelijk met andere jaren met een man ingekrompen. De studio-presentatoren echter zullen vanaf locatie werken. Dat zijn achtereenvolgens Klaas Samplonius, Fred Racké en Koos Poste- ma De directe radio-uitzendingen worden verzorgd door Theo Koomen vanaf de motor en ex-wielrenner Harry Jansen. De Parijse correspondent van de NOS Philip Freriks zal ln afwisseling met de renner Knetemann dagelijks een column verzorgen. De uitzendtijden op televisie zijn met als presentatoren Mart Smee«s en Jean Nelissen als volgt: nos I Donderdag 1 juli Nederland 1. 22.48-23.15 uur: voorbeschouwing Vrijdag 2 juli Nederland 2, 23.00-00.15 uur: proloog Binningen-Oberwill bij Bazel (Zwi> Zaterdag 3 juli Nederland 2, 15.00-18.35 uur: rechtstreekse reportage le etappe omgeving Bazel en aansluitend samenvatting. Zondag 4 juli Nederland 1.15.00-17.00 uur: behalve tennis een rechtstreeks verslag van de etappe Bazel-Nancy. Nederland 2,17.05-19.00 uur: in de rust van het W.K. voetbal de aankomst in Nancy. Nederland 2, 20.10-20.45 uur: samenvatting. Maandag 5 juli Nederland 1,17.05-19.00 uur: in de rust van het W.K. voetbal de aankomst in Longwy. Nederland 1,20.27-20.45 uur: samenvatting van de etappe Nancy-Longwy. Dinsdag 6 juli Nederland 2, 18.30-18.54 uur samenvatting etappe Beau- raing-Moeskroen (Belg.) Woensdag 7 juli Nederland 2,18.30-18.54 uur: samenvatting ploegentijdrit Orchles-Fontaine au Pire. Donderdag 8 juli Nederland 2,14.45-16.30 uur: rechtstreeks verslag etappe Lille-Lille. Nederland 1, 20.27-20.45 uur: samenvatting Nederland 1, 22.50-23.00 uur: fllmverslag. Zaterdag 10 juli Nederland 2,15.30-17.00 uur: rechtstreeks verslag etappe Cancale-Concameau. Nederland 2,18.00-18.45 uur: samenvatting. Zondag 11 juli Nederland 1. 13.45-15.45 uur: rechtstreeks verslag etappe Concarneau-Chateaulin. Nederland 2,19.00-19.35 uur: samenvatting. Maandag 12 juli Nederland 2.18.30-18.54 uur: samenvatting etappe Lorient- Nantes. Dinsdag 13 juli Nederland 2,18.30-18.54 uur: samenvatting etappe Saintes- Bordeaux Woensdag 14 juli Nederland 2, 18.30-18.54 uur: samenvatting individuele tijdrit in Valence d'Agen. Donderdag 15 juli Nederland 2,15.45-17.30 uur: rechtstreeks verslag etappe Fleurance-Pau Nederland 2,18.30-18.54 uur: samenvatting Nederland 1, 23.15-23.25 uur: fllmverslag. Vrijdag 16 juli Nederland 2, 13.00-13.45 uur: rechtstreeks verslag etappe Pau-St. Lary Nederland 2.14.00-15.45 uur: vervolg rechtstreeks verslag Nederland 2. 18.30-18.54 uur: samenvatting Nederland 1, 23.40-23.50 uur: filmverslag Zondag 18 juli Nederland 115.30-17.00 uur: rechtstreeks verslag individuele tijdrit Martigues Maandag 19 juli Nederland 2,16.00-17.30 uur: rechtstreeks verslag etappe Manosque-Orcieres Meriette Nederland 2, 18.30-18.54 uur: samenvatting Nederland 2. 23.15-23.25 uur: filmverslag Dinsdag 20 juli Nederland 2, 15.00-17.00 uur: rechtstreeks verslag etappe l'Alpe d'Huez-Morzine Nederland 2. 18.30-18.54 uur: samenvatting Nederland 1. 23.00-23.10 uur: filmverslag Donderdag 22 juli Nederland 2.18.30-18.54 uur samenvatting etappe Morzi- ne-Saint Priest Vrijdag 23 juli Nederland 2,15.45-17.00 uur: rechtstreeks verslag individuele tijdrit Saint Priest Nederland 2, 18.30-18.54 uur: samenvatting Zaterdag 24 juli Nederland 2.15.30-17.00 uur: rechtstreeks verslag etappe Sens-Aulnay sous Bois Nederland 2,18.30-18.45 uur: samenvatting Zondag 25 juli Nederland 1, 15.15-17.15 uur: rechtstreeks verslag Aulnay sous Bois-Champs Elysees Nederland 2,19.00-19.55 uur: samenvatting etappe en terugblik brt Zaterdag 3 juli 15.30 uur, TV 1, Eerste rit op de omloop van Schupfarfc- Moehlin Zondag 4 juli 15.30 u.16 u. TV 2, Bazel-Nancy Maandag 5 juli 15.05 u.15.35 u. TV 1, Nancy-Longwy Dinsdag 6 juli 15.25 u.16. u. Beauraing-Moeskroen Woensdag 7 juli 15.00 u. 15.30 u. TV 1. Orchles-Fontaine-au-Pire (ploegentijd rit) Donderdag 8 juli 14.45 u.15.15 u. TV 1, Rijsei-Rijsel (Lille-Lille) Vrijdag 9 juli RUSTDAG Zaterdag 10 juli 15.30 u.16 u. TV 1, Cancale-Concameau Zondag 11 juli 13.45 u.14.15 u. TV 1, Concarneau-Chateaulin Maandag 12 juli 15.45 u.16.15 u. TV 1, Lorient-Nantes Dinsdag 13 juli 15.30 u.16 u. TV 1, Saintes-Bordeaux Woensdag 14juli 15.15 u.16 u. TV 1, Valence d'Agen-Valence d'Agen (indivi duele tijdrit) Donderdag 15 juli 15.45 ul6.15 u. TV 1, Fleurance Pau Vrijdag 16 juli 13 u.13.30 en 14 u. TV 1, Pau-8aint-Lary Zaterdag 17 juli RUSTDAG Zondag 18 juli 15.30 u. TV 1, Martlgues-Martigues (individuele tijdrit) Maandag 19 juli 16 u.16.30 u. TV 1, Manosque-Orciefes-Merlette Dinsdag 20 juli 15 u.15.30 u. TV 1. Orchiefes-Merlette-l'Alpe d-Huez Woensdag 21 juli 15.45 u.16.15 u. TV 1, Bourg d'Oisans-Morzine Donderdag 22 juli 16 u.16.30 u. TV 1, Morzine-Saint Priest Vrijdag 23 juli 15.45 u. TV 1, Saint Priest-Saint Priest (individuele tijdrit) Zaterdag 24 juli 15.30 u. TV 1, Sene-Aulnay-sous-Bois Zondag 25juü 15.15 u. TV 1, Fontenay-Parijs.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 14