li i israëli's slaags met syriërs kabinet zoekt voor solidariteitsheffing den uyl lijsttrekker WOENSDAG 9 JUNI 1982 De letterlijke tekst van de re geringsverklaring die pre mier Van Agt dinsdagmorgen in de tweede kamer voorlas, luidt: „Vandaag dient zich een interimkabi net bij uw Kamer aan. Het werd ge vormd nadat een onherstelbare breuk was ontstaan in het CDA-PvdA-D'66- kabinet dat na de verkiezingen van mei 1981 was opgetreden. Ai eerder heb ik, in een andere hoedanigheid, in deze Kamer gesproken over de zakelij ke meningsverschillen die deze breuk hebben teweeggebracht Ik vertrouw erop dat het beleid van het thans op tredende kabinet ook een zakelijke beoordeling zal krijgen. Het vorige kabinet heeft maar korte ty d bestaan. In die periode echter heb ben de leden ervan, met name ook de bewindslieden uit de Partij van de Ar beid, zware inspanningen verricht. Daartoe noopte vooral de economi sche toestand van ons land. Daartoe werden de bewindslieden ook gedre ven door hun toewijding aan de publie ke zaak. Gaarne wil ik dankbaarheid en waardering daarvoor uitspreken, mij daarbij wendend tot de voormalige ministers en staatssecretarissen uit de Partij van de Arbeid". Gelet op het karakter van het kabinet dat thans voor u verschijnt zal de rege ringsverklaring kort en sober moeten zijn. Het kabinet heeft in missionaire toestand maar enkele maanden te gaan en in demissionaire toestand ho pelijk minder De taak die het heeft te vervullen is dienovereenkomstig be perkt Welke kitiek ook op deze rege ringsverklaring zal worden uitge bracht. een overmaat aan pretentie zal haar niet worden toegeschreven. verloop formatie „Allereerst leg ik verantwoording af voor het verloop van de formatie. Daarbij acht ik mij tevens gehouden een uiteenzetting te geven van de re denen waarom ik de resultaten van de informatie, verricht door prof. Steen kamp, heb overgenomen". „De informateur heeft vijf mogelijkhe den om tot een oplossing van de kabi netscrisis te geraken onderzocht: 1. herstel van de breuk in het demissio nair geworden kabinet; 2. de vorming van een kabinet be staande uit CDA, WD en D'66; 3. de vorming van een interimkabinet bestaande uit CDA. PvdA en D'66, dat de ontbinding van de Tweede Kamer bevordert; 4. het aanblijven van het demissionai re kabinet met de opdracht de ontbin ding van de Tweede Kamer te bevor deren; 5. de vorming van een kabinet be staande uit CDA en D'66, eveneens met de taak de Tweede Kamer te ont binden". De fractievoorzitters van CDA en PvdA gaven te kennen geen heil te ver wachten van een onderzoek, gericht op het lijmen van de breuk in het de missionaire kabinet, en ook niet van een onderzoek naar de vorming van een interimkabinet uit CDA, PvdA en D'66. De vorming van een kabinet uit CDA, WD en D'66 werd afgewezen door de voorzitters van de Tweede-Ka merfracties van CDA en D'66. Gelet op de adviezen die aan de Konin gin waren uitgebracht en op het resul taat van de gesprekken die waren ge voerd met de voorzitters van de vier grootste fracties in de Tweede Kamer, heeft de informateur toen slechts kun nen concluderen dat de kabinetscrisis niet kon worden opgelost door de vor ming van een volwaardig kabinet dat zich gesteund zou weten door fracties die te zamen een meerderheid vormen in de Tweede Kamer. De fractievoorzitters van CDA en D'66 hebben vervolgens ontkennend geant woord op de vraag van de informateur, of zij het als zodanig voortbestaan van het demissionaire kabinet gewenst achtten. Zij hebben zich bereid ver klaard mee te werken aan de vorming van een interimkabinet bestaande uit CDA en D'66 Hieraan heeft de informateur de con clusie moeten verbinden dat de vor ming van zulk een kabinet toen als meest voor de hand liggende oplossing was aan te merken om uit de crisis te geraken. Nadat ik formateur was geworden met de opdracht een interimkabinet te vor men, heb ik de uitkomsten van het door prof. Steenkamp verrichte onder zoek genomen tot uitgangspunt van mijn werkzaamheden. Binnen het ka der van mijn opdracht heb ik mij voorts gericht op hetgeen de informa teur in overleg met de fractievoorzit ters van CDA en D'66 had vastgesteld over de taak van het beoogde interim kabinet. Voorts heb ik gemeend mij ervan te moeten vergewissen dat het beoogde minderheidskabinet niet bij voorbaat zal worden afgewezen bij zijn eerste optreden in deze Kamer. Nadat ik oriënterende gesprekken heb gevoerd met de voorzitters van de vier grootste fracties in uw Kamer, heb ik de fractievoorzitters van de PvdA en van de WD in de gelegenheid gesteld hun opvattingen kenbaar te maken over het beleid dat door de beoogde minderheidskabinet gevoerd zou moe ten worden. De voorzitter van de PvdA-fractie ver klaarde dat hij het alleen dan zinvol zou vinden met mij in gesprek te tre den over het te voeren beleid, indien alsnog zou worden gestreefd naar de vorming van een kabinet waarin ook personen uit de PvdA zitting zouden hebben. Geen wijziging heeft de voorzitter van de PvdA-fractie gebracht in het ant woord dat hij eerder had gegeven aan de informateur op diens vraag of de PvdA-fractie het beoogde kabinet bij zijn eerste optreden niet bij voorbaat zou afwijzen. Over de inhoud van mijn gesprek met de fractievoorzitter van de WD en diens fractiegenoot drs. G. M. V. van Aardenne heb ik als formateur in mijn eindverslag gerapporteerd. Nadat ik van de voorzitter van de WD-fractie het bericht had ontvan gen dat deze fractie het beoogde kabi net niet bij voorbaat zou afwijzen, maar de concretisering van het beleid in de regeringsverklaring en eventuele verdere voorstellen zal afwachten, heb ik het verantwoord geacht de consti tuerende vergadering van het kabinet te beleggen en eindverslag uit te bren gen aan H. M. de Koningin. taak „Ik kom thans te spreken over de taak, de samenstelling en het karak ter van het kabinet". „Het kabinet heeft allereerst tot taak vervroegde verkiezingen en mitsdien ontbinding van de-Tweede Kamer te bevorderen. In het eindverslag van de formateur staat dathetkabinetbijzijn beslissing over de verkiezingsdatum een doorslaggevend belang zal hech ten aan wat ter zake de opvatting van de meerderheid van de Tweede Kamer blijkt te zijn. Daaraan is toegevoegd dat het kabinet uiteraard niet alleen naar aanleiding van het kamerdebat over de regeringsverklaring kan con stateren hoe een meerderheid in de Tweede Kamer over deze kwestie denkt maar dat het die constatering ook al voordien kan doen. Hoewel er sterke aanwijzingen zijn dat een meerderheid in uw Kamer gepor teerd is voor het houden van verkiezin gen vóór Prinsjesdag, heeft het kabi net ervan afgezien zich hierover reeds in deze regeringsverklaring uit te spre ken. Hoe parlementaire fracties oorde len kan immers het best in het parle ment zelf blijken. Gedurende het parlementaire debat dat op deze regeringsverklaring zal volgen zal het kabinet de balans op maken en zich aan de hand daarvan uitspreken over de datum van de in september te houden verkiezingen. Het kabinet zal, gelet op zijn karakter als interim-kabinet, inzake de lopende en voorziene wetgevings- en beleids- aangelegenheden uitgaan van de si tuatie die het bij zijn optreden heeft aangetroffen, uiteraard in afwachting van het gemeen overleg met de Sta ten- Generaal. Niet alleen echter met lopende zaken zal het kabinet zich bezighouden. Het zal daarenboven alle zaken moeten be hartigen waarvan het vindt dat uitstel niet in het belang van het Koninkrijk of van Nederland zou zijn. De aandacht van het kabinet zal zich concentreren op het financieel-so- ciaal-economisch welzijn van ons land. De zorgwekkende ontwikkeling van de werkloosheid en van 's lands financiën dwingt tot het treffen en voorbereiden van maatregelen om een verdere verslechtering te voorkomen en. waar mogelijk, verbetering te be werkstelligen. Het voorbereiden van een solide begroting voor 1983 maakt deel uit van die taak. Over de samenstelling van het kabinet merk ik op dat, vergeleken met de be zetting van het vorige kabinet, alleen meuwe ministers zijn benoemd. Het ligt in beginsel niet in de bedoeling in de opengevallen plaatsen van staats secretarissen te voorzien door het be vorderen van nieuwe benoemingen. Over het emancipatiebeleid is afge sproken dat de minister van sociale za ken en werkgelegenheid dit beleid zal voeren in samenspraak met een daar toe nader aan te wijzen minister uit de kring van D'66. Over het karakter van het kabinet mo ge ik het volgende zeggen. Het kabinet heeft tot eerste, niet tot enige, taak vervroegde verkiezingen te bevorde ren. Het is dan ook een interimkabi net. Tussen de voorzitters van de Tweede- Kamerfracties van CDA en D'66, op wier steun het kabinet allereerst is aangewezen, is een aantal afspraken gemaakt. Die afspraken zijn weergege ven in een bijlage bij een brief van hen beiden aan de informateur van 21 mei jl. By de uitvoering van zijn taak zal het kabinet zich met name daarop richten. In zoverre heeft het een parle mentaire binding met de fracties van CDA en D'66 in deze Kamer. De ver bondenheid met deze fracties blijkt verder daaruit dat het kabinet meren deels bestaat uit ministers die afkom stig zijn uit de in mei 1981 gekozen Tweede Kamer. Het regeerakkoord van vorig jaar is ge schreven voor een driepartijenkabinet dat heeft opgehouden te bestaan op het tijdstip waarop het nu gevormde tweepartijenkabinet is aangetreden. Een nieuw regeerakkoord is niet ge maakt. Daarvoor heeft de tijd ontbro ken en het is trouwens de vraag of dat wel aangewezen zou zijn voor een kabi net dat slechts voor korte tijd geroe pen is tot regeren. Dit neemt niet weg dat het regeerak koord van verleden jaar ten grondslag heeft gelegen aan de samenwerking tussen CDA en D'66 in een driepartij enkabinet, een samenwerking die zij thans voortzetten. Wij blijven hetgeen in de zomer van vorig jaar is afgespro ken dan ook als samenbindend ele ment aanmerken en zullen ons daarop in de komende maanden oriënteren. De thans bekende feiten en vooruit zichten zullen uiteraard mede bepa lend moeten zijn voor de mate waarin het eertijds afgesprokene vertaald zal kunnen worden in het regeringsbeleid voor de naaste toekomst". bergafwaarts „Gisteren zijn de cijfers van het Cen traal Economisch Plan voor 1982 be kend geworden. Opnieuw blijkt dat de Nederlandse economie nog steeds bergafwaarts gaat. De investeringen in bedrijven en in de woningbouw vallen verder terug, het aantal werk lozen overschrijdt ruimschoots de grens van een half miljoen, het finan cieringstekort loopt op. Terecht noemt het Centraal Planbureau het economisch beeld voor 1982 beklem mend. Het interim-kabinet zal al wat binnen zijn bereik ligt behoren te doen om een halt toe te roepen aan deze economische neergang. Het zal niets mogen nalaten wat de startposi tie kan begunstigen van het kabinet dat na de verkiezingen van september aan de slag zal gaan. Voor het herstel van onze economie mag het jaar 1983 niet verloren gaan, ook niet wanneer de kabinetsformatie in het najaar on verhoopt veel tijd beslag zou nemen". „Binnen de beperkingen die ons door de zorgwekkende staat van de over heidsfinanciën worden opgelegd zul len wij ons tot het uiterste moeten in spannen voor het verlichten op korte en middellange termijn van de werk loosheid, vooral die onder jongeren. Maar meer dan ooit zullen de te treffen maatregelen getoetst moeten worden op hun waarde voor het structurele herstel van de werkgelegenheid. Herstel van de rentabiliteit van het be drijfsleven zal doelwit van het beleid moeten zijn. Want zonder uitzicht op een duurzame verbetering van de ren dementen kunnen ondernemingen niet investeren en zonder investerin gen zal de werkgelegenheid nog verder afbrokkelen. Sanering van de over heidsfinanciën en stabiliseren van de druk van de collectieve lasten zijn daartoe onmisbaar. Dat is geen aanval op de verzorgingsstaat. Integendeel, het is een onmisbare voorwaarde voor het veiligstellen van een op solidariteit berustend maatschappelijk bestel. In dit licht moet het samenstel van maat regelen worden gezien waartoe een meerderheid binnen het voorgaande kabinet op 11 meij.l. heeft besloten. Doel van dat besluit was: te voorko men dat de overheidsfinanciën nog verder in het ongerede zullen raken, te voorkomen dat de overheid en ande ren die de publieke sector vormen de bedrijven nog meer van de kapitaal markt zullen verdringen, t« voorko men vooral dat nog meer arbeidsplaat sen ook bij de overheid teloor zullen gaan. Het kabinet wil dat meerderheidsbe sluit. waarvan u inmiddels reeds ken nis hebt genomen, ten uitvoer leggen. Daartoe zult u volgende week de voor jaarsnota ontvangen. Daarin wordt, zoals gebruikelijk, verslag gedaan van de uitvoering van de begroting 1982. Maar ook de doorwerking van het be sluit van 11 mei j.l. naar 1983 wordt daarin beschreven en deze is gezien de verslechtering van het financiële beeld die is ingetreden als het minimaal noodzakelijke aan te merken". voorstellen „Zeer spoedig zult u voorstellen ont vangen tot bevriezing op het huidige peil van de sociale uitkeringen boven het modale niveau per 1 juli a.s. Ook zullen u op heel korte termijn voor stellen worden voorgelegd om bespa ringen in de kinderbijslag te realise ren". „Behoud van werkgelegenheid vergt koopkrachtoffers van iedereen. In de loop van dit jaar zal evenwel een finan ciële voorziening worden getroffen voor alleenstaanden en gezinnen die uitsluitend van een minimum-inko men moeten leven, een voorziening dus ten behoeve van dezelfde groep van mensen op wie de koopkracht maatregel van eind vorig jaar betrek king had. Met de ambtenarencentrales zal over leg worden gevoerd over het vrijma ken van financiële middelen ten be hoeve van werkgelegenheid, mede met het oog op het verrichten van investe ringen. Dit zal ook gebeuren met de organisaties van degenen wier salaris sen zijn afgestemd op die van de amb tenaren. Het zal grote moeite kosten de volks huisvestingsinspanning in de komen de jaren te handhaven op het huidige peil, te meer omdat naast nieuwbouw en woningverbetering het verrichten van groot onderhoud om verkrotting te voorkomen een zwaardere druk moet krijgen. In de ontwerp-begroting voor 1983 zal het kabinet aangeven in welke mate en op welke wijze deze doelstellingen te verwezenlijken zijn. Wij zullen nagaan hoe de voor de werk gelegenheid beschikbare middelen op de meest doeltreffende wijze kunnen worden ingezet, met name ter bestrij ding van de werkloosheid onder jeug digen en ter stimulering van de bouw. Zo spoedig mogelijk zal het kabinet vorm geven aan de voor dit jaar aange kondigde lastenverlichting voor be drijven vanaf 1 januari 1982. Wij zullen alles in het werk stellen om de elektri citeitstarieven voor de Nederlandse industrie meer in de pas te brengen met die voor buitenlandse concurren ten. Na goedkeuring van het desbetref fende wetsontwerp door de Sta ten-Ge neraal zal het kabinet de Maatschap pij voor Industriële Projecten dadelijk op gang brengen. Veel belang hecht het kabinet ook aan het bevorderen van herverdeling van arbeid, vooral voor jongeren, om ook aldus de stijging van de werkloosheid af te remmen. Wij beseffen dat in de korte tijd die ons gegeven is ingrijpende wijzigingen in het belastingstelsel en in het stelsel van de sociale zekerheid vrijwel niet zijn te realiseren. Maar wij beschou.- wen het als onze plicht waar mogelijk voorbereidingen te treffen die het ne men van besluiten daaromtrent na de- komende verkiezingen kunnen be spoedigen. Met het oog daarop stelt het kabinet het op prijs van gedachten te wisselen met de Tweede Kamer over de grondslagen van de sociale zeker heid, over de pensioennota, over de fraudenota en over een herijking van ons belastingstelsel om arbeid, sparen en investeren te bevorderen. Van levensbelang voor de toekomst van onze verzorgingsstaat blijft hoe het zal gaan met de ontwikkeling van de produktiekosten. Veel ondernemin gen dreigen te bezwijken. De overheid moet de inkomensoverdrachten mati gen om de investeringen en daarmee de werkgelegenheid te beschermen". malaise „Na een lange periode van hoge wel vaart is Nederland nu terecht geko men in economische moeilijkheden. Ons land verkeert overigens niet als enige in de malaise maar krijgt evenals een groot aantal andere landen de ge volgen te verduren van de economi sche recessie die zich thans in de we reld voordoet. Dat betekent niet dat wij hulpeloos zouden zijn overgeleverd aan krachten van buitenaf. Wij kun nen zelf veel doen aan het herstel van onze economie, mede doordat de gun stige geografische ligging van ons land. de hoge scholingsgraad van onze bevolking, het harmonieuze arbeids klimaat en nog enkele factoren ons tot voordeel strekken. Om een spoedig herstel te bewerkstel ligen is het evenwel nodig dat de maat schappelijke organisaties en de over heid waar mogelijk samenwerken, zo als dat gebeurde in de jaren na 1945. Als groepsbelangen worden nage streefd zonder het algemeen belang in de vereiste mate in acht te nemen, zou dit uiteindelijk voor allen schadelijk zijn". „Het kauinet zal zich, binnen de be perkte levensduur die het heeft, tot het uiterste inspannen om een herle ving mogelijk te maken van de saam horigheid die ons land ondanks alle verschillen van levensovertuiging en wereldbeschouwing in de naoorlogse jaren van wederopbouw en herstel heeft gekend". (Slot van pagina 1) heid van het kabinet aan om nog dit jaar te komen tot een eenmalige uitke ring voor kleine zelfstandigen. Deze uit kering, te vergelijken met de maatregel voor de echte minima, moet verhinde ren dat deze groep zijn koopkracht te sterk achteruit ziet gaan. Zowel VVD als CDA hadden om de maatregel ge vraagd. In de regeringsverklaring liet Van Agt al weten dat de echte minima ook dit jaar een extra uitkering kunnen ver wachten. De hoogte van het bedrag, dat alleenstaanden en gezinnen die moeten rondkomen van een minimum-inko men of minimum-uitkering kunnen ver wachten. hangt af van de inflatie van dit jaar. Het bedrag wordt later dit jaar vastgesteld. Minister De Graaf (sociale zaken) zal met de Tweede Kamer overleggen over het werkgelegenheidsplan van ex-mi nister Den Uyl. Van Agt verklaarde dat De Graaf nog niet wist welke onderde len hij voor zijn rekening wilde nemen. vrouwen bezetten vijfde deel zetels in tweede kamer DEN HAAG (ANP)-Vanaf dinsdag be staat de tweede kamer voor een vijfde deel uit vrouwen. Met de beëdiging van Corry Moolhuysen-Fase (D'66) en mevrouw Laning-Boersema (CDA) kwam het aantal vrouwelijke kamer leden op dertig. Deze vrouwen volgen de kamerleden Nypels (D'66) en De Graaf (CDA) op, die beiden de kamer verlieten om als minis ter plaats te nemen in het interimkabi net van CDA en D'66. Na de verkiezin gen in mei 1981 waren 24 vrouwen lid van de tweede kamer. Wel zal de richting waarin het beleid van Den Uyl ging. worden voortgezet gasprijzen Het kabinet zal voorts de electrici- teitstarieven voor grote industrieën verlagen. Het geld hiervoor wordt ge vonden door een verdere inzet van ex tra aardgas. Door deze maatregel zal het ook mogelijk zijn om de aardgas- prijs voor kleinverbruikers op 1 juli op het huidige peil te handhaven. Een ver hoging is dus niet nodig, zei Van Agt. Premier Van Agt weigerde een garantie te geven voor het handhaven van de netto-netto-koppeling tussen lonen en uitkeringen in 1983. Wel zal deze koppe ling in ieder geval dit jaar niet aange tast worden, en „zo lang mogelijk" daarna gehandhaafd blijven. Van Agt zei echter nog geen inzicht te hebben in de mogelijkheden om de koppeling ook volgend jaar te behouden. Overigens gelooft hij dat een beslissing daarover voorbehouden is aan het volgende ka binet. afwijzing i iP:; i - Sa tv! lm 1FI - r (Slot van pagina 1) naar Damascus om aan president As sad de Israëlische eisen over te bren gen. De strijd die nu plaatsvindt met de Sy rische troepen, en waarvan de omvang niet geheel duidelijk is, sluit aan bij de plannen van minister van defensie Sha ron. Tegenover parlementariërs van het Likoed-blok verklaarde deze dins dagavond dat Israël met het Syrische leger dient af te rekenen teneinde heel Galilea buiten het bereik van Syrische en Palestijnse raketten te brengen. Die uitspraak van Sharon leek in strijd met de politiek van Begin, zoals die door het kabinet geformuleerd was. De oppositieleiders Peres en Rabin haast ten zich naar Begin om opheldering te vragen. Begin verzekerde hen dat Israël niets tegen het Syrische leger zou on dernemen. tenzij het zou worden aange vallen. Dinsdagmiddag steunde Peres in de Knesset volledig de regering, zij het dat hy pleitte voor een politieke op lossing die een eind moet maken aan de Syrische bescherming van de PLO. verliezen Israel maakte dinsdag zijn verliezen van de eerste twee dagen van de inval in Libanon bekend. Volgens de officiële verlieslijst zijn aan Israëlische zijde 25 doden gevallen, worden zeven man ver mist. zijn er 96 Israëlische militairen ge wond en is er een gevangen genomen. Het is onmogelijk vast te stellen hoe veel Palestijnen tot nu toe zijn omgéko- men, maar Palestijnen geven privé toe dat de verliescijfers hoog zijn. oproepen De leider van de PLO, Yasser Arafat, riep dinsdag de Sowjet-Unie en de Ara bische naties op te helepn de 'Israëli sche aggressie" te stoppen. De PLO en Libanon aanvaardden dinsdag een op roep tot een staakt-het-vuren van de Veiligheidsraad van de Verenigde Na ties. Maar Israel maakte duidelijk dat zijn troepen in Libanon zullen blijven Loiaai ae inwoners van noordelijk Is raël gevrijwaard zijn van Palestijnse aanvallen. Habib Chatti, secretaris-generaal van de Islamitische conferentie, riep dins dag op tot Islamitische solidariteit en vroeg de Veiligheidsraad en het westen economische strafmaatregelen te ne men jegens Israel. Koning Chaled van Saoedi-Arabiè beschuldigde Isiael van volkerenmoord en riep de Moslims op zich te verenigen en Israel te straffen. In Koeweit verklaarde premier Sjeik Saad al-Abdoellah El-Sabah tegenover het parlement dat zijn land een spoedzit ting van de Arabische ministers van buitenlandse zaken heeft gevraagd. De Egyptische president Moebarak riep op tot onmiddellijke terugtrek king van de Israëlische troepen en ver klaarde in Cairo dat hij dit standpunt in boodschappen aan de Amerikaanse en Britse leiders heeft meegedeeld. Van Mierlo (defensie) over de kniij ketten, antwoordde Van Agt. Datbn kent dat niet zal worden overgegaam de voorbereiding van de plaatsing» deze raketten zonder dat de kan daarover een uitspraak heeft gedaan Nieuwe tegenvallers zullen volg» CD A-fractieleider Lubbers slechtst; ten beschouwing gelaten kunnen it den, wanneer zij van buitenaf konj zoals tegenvallende aardgas- of böi tingopbrengsten. Wanneer tegen» Iers ontstaan omdat ministeries ten uitgeven, dan zal onmiddellijk ingg pen moeten worden. Met name de PvdA en de overige linkse partijen namen fel stelling tegen het op treden van het kabinet. De socialisti sche fractieleider Meijer zei dat door po litieke onmacht van enig beleid van de nieuwe ministersploeg niet veel terecht zal komen. De PvdA-fractieleider bekri tiseerde voorts het ontbreken in de re geringsverklaring van een garantie voor de continuïteit in de bouw. Als ge volg daarvan vreest hij dat er 10.000 ex tra werklozen in de bouw bij zullen ko men. Meijer vroeg van premier Van Agt de verzekering dat het interimkabinet geen niet zal meewerken aan maatrege len die nu genomen moeten worden om de plaatsing van de kruisraketten in ons land mogelijk te maken. Hoewel het regeerakkoord is verdwenen, staan de PvdA-bezwaren tegen de nieuwe raket ten nog steeds overeind. Het kabinet zal niet tornen aan.de toe zegging van 11 februari van minister zakelijk WD-fractieleider Nijpels beklq toonde dat zijn fractie geen enkele^ lementaire binding met het mind».' if heidskabinet heeft. Het beleid als kelijk beoordeeld worden. Daarbij slechts steun te verwachten voori sociaal-economische maatregelen,^ h passen bij de opvattingen van de VM K De WD is tevreden over de aandatfc die premier in zijn regeringsverklanj Kr heeft besteed aan de bestrijdingvana bur jeugdwerkloosheid.Kritiek had Bra WD-fractieleider daarentegen opt biir uitspraak van Van Agt dat het vore Dl)l regeerakkoord als een „samenbind! M de element" voor het kabinet wordt schouwd. Nypels herinnerde aandet He\ spraak van oud-formateur Kremers.1 stat het akkoord betitelde als een „ba del spaghetti". de.) D'66-fractieleider Brinkhorst uitte h iDR- tiek op het ontbreken in de regeria verklaring van een passage over werkgelegenheidsbeleid. Hy sprak .v D s een „pijnlijk gemis". Er moet volga feri Brinkhorst zo snel mogelijk een dia3 sto sie komen tussen Tweede Kamerrab The binet over het nog door oud-PvdA-a nister Den Uyl van sociale zaken irj M diende „werkgelegenheidsplan". *es De nieuwe „eenmalige uitkering" vk j,°° de laagstbetaalden moet volgens D Drje ook beschikbaar worden gesteld aam kan leenstaanden met kinderen, via eeno; Voo trekking van het bijstandsniveau. 0« slaa aow'ers, die eerder dit jaar onrevem Bon dig zwaar getroffen zijn door de bewi if"s zing van de inkomensgrenzen voor bejaardcnzickenfondscn zouden firn. van cieel geholpen moeten worden. ooe kleine fracties De kleine linkse fracties, CPN, PSPi ^n° PPR. hadden vooral kritiek op hetcq zuic breken van een gericht werkgeleg» ja« heidsbeleid in de regeringsverklare toe-: Volgens deze fracties is er van het tv» sporenbeleid van het vorige kabb nog maar één spoor over en daarn 5f* kan er geen sprake zijn van een gara:: voor meer werk. Mevrouw Beckers (PPR) en Van 6 Spek (PSP) hadden verder ernstigeb tiek op D'66. „Als D'66 ergens door: mand valt is het hier", aldus de PP! leidster. En Van der Spek: „D'66 ha in de gang bij de totstandkoming n dit kabinet zijn masker laten valleni zich als duidelijk rechtse partij gt# leerd". Bakker (CPN) was erg gebet op Van Agt. Volgens de CPN'er was premier er vanaf het begin van het kit net met de socialisten op uit c PvdA uit de regering te werken De drie kleine rechtse fractie GPV en RPF, benadrukten dat denk) we regering nu ernst moet makena het herstel van de economie. Hetki net moet de tijd krijgen voor aamtn tot nieuw beleid, en daarom moetcii verkiezingen volgens deze fractiesti te vroeg gehouden worden. '(Slot van pagina 1 schijnlijk acht- wil hij niet opnieuvrti nister zijn. „De mensen hebben toebte beeld van twee kapiteins op één sci; en van Van Agt en Den Uyl die elka met lange verhalen vermeien", zeiDs Uyl, die overigens volhield dat pers» lijke tegenstellingen niet de voornaa ste oorzaak zijn geweest van de ka netscrisis. Tijdens de komende verkiezmgsca pagne wil Den Uyl zich minder dsn het verleden mengen in het partjipi tieke strijdgewoel. Hij ziet daar ka toe, omdat hij zal zijn omringd door* „kopgroep" van oud-bewindslieto (De PvdA-gewesten krygen het ér. gende advies een oud-bewindsman) Den Uyl op de kandidatenlijst te 8 ten.) „Daardoor is de partij op eenbrw front aanwezig", aldus Den Uyl. Zelf gaat hij „eerder op zoek naar? kiezers dan naar mijn politieke tege standers die ik al zo vaak heb gezien Den Uyl zal proberen zich verre telw den van de gebruikelijke politifl twistgesprekken, „Ik zal Van Agt te uit de weg gaan, maar ik heb in de« ste plaats wat anders aan mijn hooKl heb een boodschap voor de kiezers' Lering trekkend uit de lage opkomsia fers bij de laatste twee verkiezingen,) Den Uyl proberen meer mensen ttji politiek te betrekken. „Ik trachteau menbindende rol te vervullen, so* binnen de partij als naar andere ptf en. Ik wil duidelijk maken dat 'dép tiek' en 'dat vervloekte Den Haag' degelijk oplossingen hebben voor) problemen", zei hij. romme-figuur Den Uyl liet weten „er echt zin 1)1 hebben", ook al sluit hij niet uit daU niet zijn hele kamerperiode vol mail Over het mogelijke vooruilzichtstw aan het hoofd van de fractie te sla* terwijl andere PvdA'ers als minister) een kabinet zitten zei hij: „Dan word) op mijn oude dag nog een soort R* me-figuur".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 4