li
i
israëli's slaags
met syriërs
kabinet zoekt
voor solidariteitsheffing
den uyl
lijsttrekker
WOENSDAG 9 JUNI 1982
De letterlijke tekst van de re
geringsverklaring die pre
mier Van Agt dinsdagmorgen
in de tweede kamer voorlas,
luidt:
„Vandaag dient zich een interimkabi
net bij uw Kamer aan. Het werd ge
vormd nadat een onherstelbare breuk
was ontstaan in het CDA-PvdA-D'66-
kabinet dat na de verkiezingen van
mei 1981 was opgetreden. Ai eerder
heb ik, in een andere hoedanigheid, in
deze Kamer gesproken over de zakelij
ke meningsverschillen die deze breuk
hebben teweeggebracht Ik vertrouw
erop dat het beleid van het thans op
tredende kabinet ook een zakelijke
beoordeling zal krijgen.
Het vorige kabinet heeft maar korte
ty d bestaan. In die periode echter heb
ben de leden ervan, met name ook de
bewindslieden uit de Partij van de Ar
beid, zware inspanningen verricht.
Daartoe noopte vooral de economi
sche toestand van ons land. Daartoe
werden de bewindslieden ook gedre
ven door hun toewijding aan de publie
ke zaak. Gaarne wil ik dankbaarheid
en waardering daarvoor uitspreken,
mij daarbij wendend tot de voormalige
ministers en staatssecretarissen uit de
Partij van de Arbeid".
Gelet op het karakter van het kabinet
dat thans voor u verschijnt zal de rege
ringsverklaring kort en sober moeten
zijn. Het kabinet heeft in missionaire
toestand maar enkele maanden te
gaan en in demissionaire toestand ho
pelijk minder De taak die het heeft te
vervullen is dienovereenkomstig be
perkt Welke kitiek ook op deze rege
ringsverklaring zal worden uitge
bracht. een overmaat aan pretentie zal
haar niet worden toegeschreven.
verloop formatie
„Allereerst leg ik verantwoording af
voor het verloop van de formatie.
Daarbij acht ik mij tevens gehouden
een uiteenzetting te geven van de re
denen waarom ik de resultaten van de
informatie, verricht door prof. Steen
kamp, heb overgenomen".
„De informateur heeft vijf mogelijkhe
den om tot een oplossing van de kabi
netscrisis te geraken onderzocht:
1. herstel van de breuk in het demissio
nair geworden kabinet;
2. de vorming van een kabinet be
staande uit CDA, WD en D'66;
3. de vorming van een interimkabinet
bestaande uit CDA. PvdA en D'66, dat
de ontbinding van de Tweede Kamer
bevordert;
4. het aanblijven van het demissionai
re kabinet met de opdracht de ontbin
ding van de Tweede Kamer te bevor
deren;
5. de vorming van een kabinet be
staande uit CDA en D'66, eveneens
met de taak de Tweede Kamer te ont
binden".
De fractievoorzitters van CDA en
PvdA gaven te kennen geen heil te ver
wachten van een onderzoek, gericht
op het lijmen van de breuk in het de
missionaire kabinet, en ook niet van
een onderzoek naar de vorming van
een interimkabinet uit CDA, PvdA en
D'66. De vorming van een kabinet uit
CDA, WD en D'66 werd afgewezen
door de voorzitters van de Tweede-Ka
merfracties van CDA en D'66.
Gelet op de adviezen die aan de Konin
gin waren uitgebracht en op het resul
taat van de gesprekken die waren ge
voerd met de voorzitters van de vier
grootste fracties in de Tweede Kamer,
heeft de informateur toen slechts kun
nen concluderen dat de kabinetscrisis
niet kon worden opgelost door de vor
ming van een volwaardig kabinet dat
zich gesteund zou weten door fracties
die te zamen een meerderheid vormen
in de Tweede Kamer.
De fractievoorzitters van CDA en D'66
hebben vervolgens ontkennend geant
woord op de vraag van de informateur,
of zij het als zodanig voortbestaan van
het demissionaire kabinet gewenst
achtten. Zij hebben zich bereid ver
klaard mee te werken aan de vorming
van een interimkabinet bestaande uit
CDA en D'66
Hieraan heeft de informateur de con
clusie moeten verbinden dat de vor
ming van zulk een kabinet toen als
meest voor de hand liggende oplossing
was aan te merken om uit de crisis te
geraken.
Nadat ik formateur was geworden met
de opdracht een interimkabinet te vor
men, heb ik de uitkomsten van het
door prof. Steenkamp verrichte onder
zoek genomen tot uitgangspunt van
mijn werkzaamheden. Binnen het ka
der van mijn opdracht heb ik mij
voorts gericht op hetgeen de informa
teur in overleg met de fractievoorzit
ters van CDA en D'66 had vastgesteld
over de taak van het beoogde interim
kabinet.
Voorts heb ik gemeend mij ervan te
moeten vergewissen dat het beoogde
minderheidskabinet niet bij voorbaat
zal worden afgewezen bij zijn eerste
optreden in deze Kamer.
Nadat ik oriënterende gesprekken heb
gevoerd met de voorzitters van de vier
grootste fracties in uw Kamer, heb ik
de fractievoorzitters van de PvdA en
van de WD in de gelegenheid gesteld
hun opvattingen kenbaar te maken
over het beleid dat door de beoogde
minderheidskabinet gevoerd zou moe
ten worden.
De voorzitter van de PvdA-fractie ver
klaarde dat hij het alleen dan zinvol
zou vinden met mij in gesprek te tre
den over het te voeren beleid, indien
alsnog zou worden gestreefd naar de
vorming van een kabinet waarin ook
personen uit de PvdA zitting zouden
hebben.
Geen wijziging heeft de voorzitter van
de PvdA-fractie gebracht in het ant
woord dat hij eerder had gegeven aan
de informateur op diens vraag of de
PvdA-fractie het beoogde kabinet bij
zijn eerste optreden niet bij voorbaat
zou afwijzen.
Over de inhoud van mijn gesprek met
de fractievoorzitter van de WD en
diens fractiegenoot drs. G. M. V. van
Aardenne heb ik als formateur in mijn
eindverslag gerapporteerd.
Nadat ik van de voorzitter van de
WD-fractie het bericht had ontvan
gen dat deze fractie het beoogde kabi
net niet bij voorbaat zou afwijzen,
maar de concretisering van het beleid
in de regeringsverklaring en eventuele
verdere voorstellen zal afwachten, heb
ik het verantwoord geacht de consti
tuerende vergadering van het kabinet
te beleggen en eindverslag uit te bren
gen aan H. M. de Koningin.
taak
„Ik kom thans te spreken over de
taak, de samenstelling en het karak
ter van het kabinet".
„Het kabinet heeft allereerst tot taak
vervroegde verkiezingen en mitsdien
ontbinding van de-Tweede Kamer te
bevorderen. In het eindverslag van de
formateur staat dathetkabinetbijzijn
beslissing over de verkiezingsdatum
een doorslaggevend belang zal hech
ten aan wat ter zake de opvatting van
de meerderheid van de Tweede Kamer
blijkt te zijn. Daaraan is toegevoegd
dat het kabinet uiteraard niet alleen
naar aanleiding van het kamerdebat
over de regeringsverklaring kan con
stateren hoe een meerderheid in de
Tweede Kamer over deze kwestie
denkt maar dat het die constatering
ook al voordien kan doen.
Hoewel er sterke aanwijzingen zijn dat
een meerderheid in uw Kamer gepor
teerd is voor het houden van verkiezin
gen vóór Prinsjesdag, heeft het kabi
net ervan afgezien zich hierover reeds
in deze regeringsverklaring uit te spre
ken. Hoe parlementaire fracties oorde
len kan immers het best in het parle
ment zelf blijken.
Gedurende het parlementaire debat
dat op deze regeringsverklaring zal
volgen zal het kabinet de balans op
maken en zich aan de hand daarvan
uitspreken over de datum van de in
september te houden verkiezingen.
Het kabinet zal, gelet op zijn karakter
als interim-kabinet, inzake de lopende
en voorziene wetgevings- en beleids-
aangelegenheden uitgaan van de si
tuatie die het bij zijn optreden heeft
aangetroffen, uiteraard in afwachting
van het gemeen overleg met de Sta ten-
Generaal.
Niet alleen echter met lopende zaken
zal het kabinet zich bezighouden. Het
zal daarenboven alle zaken moeten be
hartigen waarvan het vindt dat uitstel
niet in het belang van het Koninkrijk
of van Nederland zou zijn.
De aandacht van het kabinet zal zich
concentreren op het financieel-so-
ciaal-economisch welzijn van ons
land. De zorgwekkende ontwikkeling
van de werkloosheid en van 's lands
financiën dwingt tot het treffen en
voorbereiden van maatregelen om een
verdere verslechtering te voorkomen
en. waar mogelijk, verbetering te be
werkstelligen. Het voorbereiden van
een solide begroting voor 1983 maakt
deel uit van die taak.
Over de samenstelling van het kabinet
merk ik op dat, vergeleken met de be
zetting van het vorige kabinet, alleen
meuwe ministers zijn benoemd. Het
ligt in beginsel niet in de bedoeling in
de opengevallen plaatsen van staats
secretarissen te voorzien door het be
vorderen van nieuwe benoemingen.
Over het emancipatiebeleid is afge
sproken dat de minister van sociale za
ken en werkgelegenheid dit beleid zal
voeren in samenspraak met een daar
toe nader aan te wijzen minister uit de
kring van D'66.
Over het karakter van het kabinet mo
ge ik het volgende zeggen. Het kabinet
heeft tot eerste, niet tot enige, taak
vervroegde verkiezingen te bevorde
ren. Het is dan ook een interimkabi
net.
Tussen de voorzitters van de Tweede-
Kamerfracties van CDA en D'66, op
wier steun het kabinet allereerst is
aangewezen, is een aantal afspraken
gemaakt. Die afspraken zijn weergege
ven in een bijlage bij een brief van hen
beiden aan de informateur van 21 mei
jl. By de uitvoering van zijn taak zal
het kabinet zich met name daarop
richten. In zoverre heeft het een parle
mentaire binding met de fracties van
CDA en D'66 in deze Kamer. De ver
bondenheid met deze fracties blijkt
verder daaruit dat het kabinet meren
deels bestaat uit ministers die afkom
stig zijn uit de in mei 1981 gekozen
Tweede Kamer.
Het regeerakkoord van vorig jaar is ge
schreven voor een driepartijenkabinet
dat heeft opgehouden te bestaan op
het tijdstip waarop het nu gevormde
tweepartijenkabinet is aangetreden.
Een nieuw regeerakkoord is niet ge
maakt. Daarvoor heeft de tijd ontbro
ken en het is trouwens de vraag of dat
wel aangewezen zou zijn voor een kabi
net dat slechts voor korte tijd geroe
pen is tot regeren.
Dit neemt niet weg dat het regeerak
koord van verleden jaar ten grondslag
heeft gelegen aan de samenwerking
tussen CDA en D'66 in een driepartij
enkabinet, een samenwerking die zij
thans voortzetten. Wij blijven hetgeen
in de zomer van vorig jaar is afgespro
ken dan ook als samenbindend ele
ment aanmerken en zullen ons daarop
in de komende maanden oriënteren.
De thans bekende feiten en vooruit
zichten zullen uiteraard mede bepa
lend moeten zijn voor de mate waarin
het eertijds afgesprokene vertaald zal
kunnen worden in het regeringsbeleid
voor de naaste toekomst".
bergafwaarts
„Gisteren zijn de cijfers van het Cen
traal Economisch Plan voor 1982 be
kend geworden. Opnieuw blijkt dat
de Nederlandse economie nog steeds
bergafwaarts gaat. De investeringen
in bedrijven en in de woningbouw
vallen verder terug, het aantal werk
lozen overschrijdt ruimschoots de
grens van een half miljoen, het finan
cieringstekort loopt op. Terecht
noemt het Centraal Planbureau het
economisch beeld voor 1982 beklem
mend. Het interim-kabinet zal al wat
binnen zijn bereik ligt behoren te
doen om een halt toe te roepen aan
deze economische neergang. Het zal
niets mogen nalaten wat de startposi
tie kan begunstigen van het kabinet
dat na de verkiezingen van september
aan de slag zal gaan. Voor het herstel
van onze economie mag het jaar 1983
niet verloren gaan, ook niet wanneer
de kabinetsformatie in het najaar on
verhoopt veel tijd beslag zou nemen".
„Binnen de beperkingen die ons door
de zorgwekkende staat van de over
heidsfinanciën worden opgelegd zul
len wij ons tot het uiterste moeten in
spannen voor het verlichten op korte
en middellange termijn van de werk
loosheid, vooral die onder jongeren.
Maar meer dan ooit zullen de te treffen
maatregelen getoetst moeten worden
op hun waarde voor het structurele
herstel van de werkgelegenheid.
Herstel van de rentabiliteit van het be
drijfsleven zal doelwit van het beleid
moeten zijn. Want zonder uitzicht op
een duurzame verbetering van de ren
dementen kunnen ondernemingen
niet investeren en zonder investerin
gen zal de werkgelegenheid nog verder
afbrokkelen. Sanering van de over
heidsfinanciën en stabiliseren van de
druk van de collectieve lasten zijn
daartoe onmisbaar. Dat is geen aanval
op de verzorgingsstaat. Integendeel,
het is een onmisbare voorwaarde voor
het veiligstellen van een op solidariteit
berustend maatschappelijk bestel. In
dit licht moet het samenstel van maat
regelen worden gezien waartoe een
meerderheid binnen het voorgaande
kabinet op 11 meij.l. heeft besloten.
Doel van dat besluit was: te voorko
men dat de overheidsfinanciën nog
verder in het ongerede zullen raken, te
voorkomen dat de overheid en ande
ren die de publieke sector vormen de
bedrijven nog meer van de kapitaal
markt zullen verdringen, t« voorko
men vooral dat nog meer arbeidsplaat
sen ook bij de overheid teloor zullen
gaan.
Het kabinet wil dat meerderheidsbe
sluit. waarvan u inmiddels reeds ken
nis hebt genomen, ten uitvoer leggen.
Daartoe zult u volgende week de voor
jaarsnota ontvangen. Daarin wordt,
zoals gebruikelijk, verslag gedaan van
de uitvoering van de begroting 1982.
Maar ook de doorwerking van het be
sluit van 11 mei j.l. naar 1983 wordt
daarin beschreven en deze is gezien de
verslechtering van het financiële beeld
die is ingetreden als het minimaal
noodzakelijke aan te merken".
voorstellen
„Zeer spoedig zult u voorstellen ont
vangen tot bevriezing op het huidige
peil van de sociale uitkeringen boven
het modale niveau per 1 juli a.s. Ook
zullen u op heel korte termijn voor
stellen worden voorgelegd om bespa
ringen in de kinderbijslag te realise
ren".
„Behoud van werkgelegenheid vergt
koopkrachtoffers van iedereen. In de
loop van dit jaar zal evenwel een finan
ciële voorziening worden getroffen
voor alleenstaanden en gezinnen die
uitsluitend van een minimum-inko
men moeten leven, een voorziening
dus ten behoeve van dezelfde groep
van mensen op wie de koopkracht
maatregel van eind vorig jaar betrek
king had.
Met de ambtenarencentrales zal over
leg worden gevoerd over het vrijma
ken van financiële middelen ten be
hoeve van werkgelegenheid, mede met
het oog op het verrichten van investe
ringen. Dit zal ook gebeuren met de
organisaties van degenen wier salaris
sen zijn afgestemd op die van de amb
tenaren.
Het zal grote moeite kosten de volks
huisvestingsinspanning in de komen
de jaren te handhaven op het huidige
peil, te meer omdat naast nieuwbouw
en woningverbetering het verrichten
van groot onderhoud om verkrotting
te voorkomen een zwaardere druk
moet krijgen. In de ontwerp-begroting
voor 1983 zal het kabinet aangeven in
welke mate en op welke wijze deze
doelstellingen te verwezenlijken zijn.
Wij zullen nagaan hoe de voor de werk
gelegenheid beschikbare middelen op
de meest doeltreffende wijze kunnen
worden ingezet, met name ter bestrij
ding van de werkloosheid onder jeug
digen en ter stimulering van de bouw.
Zo spoedig mogelijk zal het kabinet
vorm geven aan de voor dit jaar aange
kondigde lastenverlichting voor be
drijven vanaf 1 januari 1982. Wij zullen
alles in het werk stellen om de elektri
citeitstarieven voor de Nederlandse
industrie meer in de pas te brengen
met die voor buitenlandse concurren
ten. Na goedkeuring van het desbetref
fende wetsontwerp door de Sta ten-Ge
neraal zal het kabinet de Maatschap
pij voor Industriële Projecten dadelijk
op gang brengen.
Veel belang hecht het kabinet ook aan
het bevorderen van herverdeling van
arbeid, vooral voor jongeren, om ook
aldus de stijging van de werkloosheid
af te remmen.
Wij beseffen dat in de korte tijd die ons
gegeven is ingrijpende wijzigingen in
het belastingstelsel en in het stelsel
van de sociale zekerheid vrijwel niet
zijn te realiseren. Maar wij beschou.-
wen het als onze plicht waar mogelijk
voorbereidingen te treffen die het ne
men van besluiten daaromtrent na de-
komende verkiezingen kunnen be
spoedigen. Met het oog daarop stelt
het kabinet het op prijs van gedachten
te wisselen met de Tweede Kamer over
de grondslagen van de sociale zeker
heid, over de pensioennota, over de
fraudenota en over een herijking van
ons belastingstelsel om arbeid, sparen
en investeren te bevorderen.
Van levensbelang voor de toekomst
van onze verzorgingsstaat blijft hoe
het zal gaan met de ontwikkeling van
de produktiekosten. Veel ondernemin
gen dreigen te bezwijken. De overheid
moet de inkomensoverdrachten mati
gen om de investeringen en daarmee
de werkgelegenheid te beschermen".
malaise
„Na een lange periode van hoge wel
vaart is Nederland nu terecht geko
men in economische moeilijkheden.
Ons land verkeert overigens niet als
enige in de malaise maar krijgt evenals
een groot aantal andere landen de ge
volgen te verduren van de economi
sche recessie die zich thans in de we
reld voordoet. Dat betekent niet dat
wij hulpeloos zouden zijn overgeleverd
aan krachten van buitenaf. Wij kun
nen zelf veel doen aan het herstel van
onze economie, mede doordat de gun
stige geografische ligging van ons
land. de hoge scholingsgraad van onze
bevolking, het harmonieuze arbeids
klimaat en nog enkele factoren ons tot
voordeel strekken.
Om een spoedig herstel te bewerkstel
ligen is het evenwel nodig dat de maat
schappelijke organisaties en de over
heid waar mogelijk samenwerken, zo
als dat gebeurde in de jaren na 1945.
Als groepsbelangen worden nage
streefd zonder het algemeen belang in
de vereiste mate in acht te nemen, zou
dit uiteindelijk voor allen schadelijk
zijn".
„Het kauinet zal zich, binnen de be
perkte levensduur die het heeft, tot
het uiterste inspannen om een herle
ving mogelijk te maken van de saam
horigheid die ons land ondanks alle
verschillen van levensovertuiging en
wereldbeschouwing in de naoorlogse
jaren van wederopbouw en herstel
heeft gekend".
(Slot van pagina 1)
heid van het kabinet aan om nog dit
jaar te komen tot een eenmalige uitke
ring voor kleine zelfstandigen. Deze uit
kering, te vergelijken met de maatregel
voor de echte minima, moet verhinde
ren dat deze groep zijn koopkracht te
sterk achteruit ziet gaan. Zowel VVD
als CDA hadden om de maatregel ge
vraagd.
In de regeringsverklaring liet Van Agt
al weten dat de echte minima ook dit
jaar een extra uitkering kunnen ver
wachten. De hoogte van het bedrag, dat
alleenstaanden en gezinnen die moeten
rondkomen van een minimum-inko
men of minimum-uitkering kunnen ver
wachten. hangt af van de inflatie van
dit jaar. Het bedrag wordt later dit jaar
vastgesteld.
Minister De Graaf (sociale zaken) zal
met de Tweede Kamer overleggen over
het werkgelegenheidsplan van ex-mi
nister Den Uyl. Van Agt verklaarde dat
De Graaf nog niet wist welke onderde
len hij voor zijn rekening wilde nemen.
vrouwen bezetten
vijfde deel zetels
in tweede kamer
DEN HAAG (ANP)-Vanaf dinsdag be
staat de tweede kamer voor een vijfde
deel uit vrouwen. Met de beëdiging
van Corry Moolhuysen-Fase (D'66) en
mevrouw Laning-Boersema (CDA)
kwam het aantal vrouwelijke kamer
leden op dertig.
Deze vrouwen volgen de kamerleden
Nypels (D'66) en De Graaf (CDA) op, die
beiden de kamer verlieten om als minis
ter plaats te nemen in het interimkabi
net van CDA en D'66. Na de verkiezin
gen in mei 1981 waren 24 vrouwen lid
van de tweede kamer.
Wel zal de richting waarin het beleid
van Den Uyl ging. worden voortgezet
gasprijzen
Het kabinet zal voorts de electrici-
teitstarieven voor grote industrieën
verlagen. Het geld hiervoor wordt ge
vonden door een verdere inzet van ex
tra aardgas. Door deze maatregel zal
het ook mogelijk zijn om de aardgas-
prijs voor kleinverbruikers op 1 juli op
het huidige peil te handhaven. Een ver
hoging is dus niet nodig, zei Van Agt.
Premier Van Agt weigerde een garantie
te geven voor het handhaven van de
netto-netto-koppeling tussen lonen en
uitkeringen in 1983. Wel zal deze koppe
ling in ieder geval dit jaar niet aange
tast worden, en „zo lang mogelijk"
daarna gehandhaafd blijven. Van Agt
zei echter nog geen inzicht te hebben in
de mogelijkheden om de koppeling ook
volgend jaar te behouden. Overigens
gelooft hij dat een beslissing daarover
voorbehouden is aan het volgende ka
binet.
afwijzing
i iP:;
i
- Sa tv!
lm 1FI
- r
(Slot van pagina 1)
naar Damascus om aan president As
sad de Israëlische eisen over te bren
gen.
De strijd die nu plaatsvindt met de Sy
rische troepen, en waarvan de omvang
niet geheel duidelijk is, sluit aan bij de
plannen van minister van defensie Sha
ron. Tegenover parlementariërs van
het Likoed-blok verklaarde deze dins
dagavond dat Israël met het Syrische
leger dient af te rekenen teneinde heel
Galilea buiten het bereik van Syrische
en Palestijnse raketten te brengen.
Die uitspraak van Sharon leek in strijd
met de politiek van Begin, zoals die
door het kabinet geformuleerd was. De
oppositieleiders Peres en Rabin haast
ten zich naar Begin om opheldering te
vragen. Begin verzekerde hen dat Israël
niets tegen het Syrische leger zou on
dernemen. tenzij het zou worden aange
vallen. Dinsdagmiddag steunde Peres
in de Knesset volledig de regering, zij
het dat hy pleitte voor een politieke op
lossing die een eind moet maken aan de
Syrische bescherming van de PLO.
verliezen
Israel maakte dinsdag zijn verliezen
van de eerste twee dagen van de inval in
Libanon bekend. Volgens de officiële
verlieslijst zijn aan Israëlische zijde 25
doden gevallen, worden zeven man ver
mist. zijn er 96 Israëlische militairen ge
wond en is er een gevangen genomen.
Het is onmogelijk vast te stellen hoe
veel Palestijnen tot nu toe zijn omgéko-
men, maar Palestijnen geven privé toe
dat de verliescijfers hoog zijn.
oproepen
De leider van de PLO, Yasser Arafat,
riep dinsdag de Sowjet-Unie en de Ara
bische naties op te helepn de 'Israëli
sche aggressie" te stoppen. De PLO en
Libanon aanvaardden dinsdag een op
roep tot een staakt-het-vuren van de
Veiligheidsraad van de Verenigde Na
ties. Maar Israel maakte duidelijk dat
zijn troepen in Libanon zullen blijven
Loiaai ae inwoners van noordelijk Is
raël gevrijwaard zijn van Palestijnse
aanvallen.
Habib Chatti, secretaris-generaal van
de Islamitische conferentie, riep dins
dag op tot Islamitische solidariteit en
vroeg de Veiligheidsraad en het westen
economische strafmaatregelen te ne
men jegens Israel. Koning Chaled van
Saoedi-Arabiè beschuldigde Isiael van
volkerenmoord en riep de Moslims op
zich te verenigen en Israel te straffen. In
Koeweit verklaarde premier Sjeik Saad
al-Abdoellah El-Sabah tegenover het
parlement dat zijn land een spoedzit
ting van de Arabische ministers van
buitenlandse zaken heeft gevraagd.
De Egyptische president Moebarak
riep op tot onmiddellijke terugtrek
king van de Israëlische troepen en ver
klaarde in Cairo dat hij dit standpunt
in boodschappen aan de Amerikaanse
en Britse leiders heeft meegedeeld.
Van Mierlo (defensie) over de kniij
ketten, antwoordde Van Agt. Datbn
kent dat niet zal worden overgegaam
de voorbereiding van de plaatsing»
deze raketten zonder dat de kan
daarover een uitspraak heeft gedaan
Nieuwe tegenvallers zullen volg»
CD A-fractieleider Lubbers slechtst;
ten beschouwing gelaten kunnen it
den, wanneer zij van buitenaf konj
zoals tegenvallende aardgas- of böi
tingopbrengsten. Wanneer tegen»
Iers ontstaan omdat ministeries ten
uitgeven, dan zal onmiddellijk ingg
pen moeten worden.
Met name de PvdA en de overige linkse
partijen namen fel stelling tegen het op
treden van het kabinet. De socialisti
sche fractieleider Meijer zei dat door po
litieke onmacht van enig beleid van de
nieuwe ministersploeg niet veel terecht
zal komen. De PvdA-fractieleider bekri
tiseerde voorts het ontbreken in de re
geringsverklaring van een garantie
voor de continuïteit in de bouw. Als ge
volg daarvan vreest hij dat er 10.000 ex
tra werklozen in de bouw bij zullen ko
men.
Meijer vroeg van premier Van Agt de
verzekering dat het interimkabinet
geen niet zal meewerken aan maatrege
len die nu genomen moeten worden om
de plaatsing van de kruisraketten in
ons land mogelijk te maken. Hoewel het
regeerakkoord is verdwenen, staan de
PvdA-bezwaren tegen de nieuwe raket
ten nog steeds overeind.
Het kabinet zal niet tornen aan.de toe
zegging van 11 februari van minister
zakelijk
WD-fractieleider Nijpels beklq
toonde dat zijn fractie geen enkele^
lementaire binding met het mind».' if
heidskabinet heeft. Het beleid als
kelijk beoordeeld worden. Daarbij
slechts steun te verwachten voori
sociaal-economische maatregelen,^ h
passen bij de opvattingen van de VM K
De WD is tevreden over de aandatfc
die premier in zijn regeringsverklanj Kr
heeft besteed aan de bestrijdingvana bur
jeugdwerkloosheid.Kritiek had Bra
WD-fractieleider daarentegen opt biir
uitspraak van Van Agt dat het vore Dl)l
regeerakkoord als een „samenbind! M
de element" voor het kabinet wordt
schouwd. Nypels herinnerde aandet He\
spraak van oud-formateur Kremers.1 stat
het akkoord betitelde als een „ba del
spaghetti". de.)
D'66-fractieleider Brinkhorst uitte h iDR-
tiek op het ontbreken in de regeria
verklaring van een passage over
werkgelegenheidsbeleid. Hy sprak .v D s
een „pijnlijk gemis". Er moet volga feri
Brinkhorst zo snel mogelijk een dia3 sto
sie komen tussen Tweede Kamerrab The
binet over het nog door oud-PvdA-a
nister Den Uyl van sociale zaken irj M
diende „werkgelegenheidsplan". *es
De nieuwe „eenmalige uitkering" vk j,°°
de laagstbetaalden moet volgens D Drje
ook beschikbaar worden gesteld aam kan
leenstaanden met kinderen, via eeno; Voo
trekking van het bijstandsniveau. 0« slaa
aow'ers, die eerder dit jaar onrevem Bon
dig zwaar getroffen zijn door de bewi if"s
zing van de inkomensgrenzen voor
bejaardcnzickenfondscn zouden firn. van
cieel geholpen moeten worden. ooe
kleine fracties
De kleine linkse fracties, CPN, PSPi ^n°
PPR. hadden vooral kritiek op hetcq zuic
breken van een gericht werkgeleg» ja«
heidsbeleid in de regeringsverklare toe-:
Volgens deze fracties is er van het tv»
sporenbeleid van het vorige kabb
nog maar één spoor over en daarn 5f*
kan er geen sprake zijn van een gara::
voor meer werk.
Mevrouw Beckers (PPR) en Van 6
Spek (PSP) hadden verder ernstigeb
tiek op D'66. „Als D'66 ergens door:
mand valt is het hier", aldus de PP!
leidster. En Van der Spek: „D'66 ha
in de gang bij de totstandkoming n
dit kabinet zijn masker laten valleni
zich als duidelijk rechtse partij gt#
leerd". Bakker (CPN) was erg gebet
op Van Agt. Volgens de CPN'er was
premier er vanaf het begin van het kit
net met de socialisten op uit c
PvdA uit de regering te werken
De drie kleine rechtse fractie
GPV en RPF, benadrukten dat denk)
we regering nu ernst moet makena
het herstel van de economie. Hetki
net moet de tijd krijgen voor aamtn
tot nieuw beleid, en daarom moetcii
verkiezingen volgens deze fractiesti
te vroeg gehouden worden.
'(Slot van pagina 1
schijnlijk acht- wil hij niet opnieuvrti
nister zijn. „De mensen hebben toebte
beeld van twee kapiteins op één sci;
en van Van Agt en Den Uyl die elka
met lange verhalen vermeien", zeiDs
Uyl, die overigens volhield dat pers»
lijke tegenstellingen niet de voornaa
ste oorzaak zijn geweest van de ka
netscrisis.
Tijdens de komende verkiezmgsca
pagne wil Den Uyl zich minder dsn
het verleden mengen in het partjipi
tieke strijdgewoel. Hij ziet daar ka
toe, omdat hij zal zijn omringd door*
„kopgroep" van oud-bewindslieto
(De PvdA-gewesten krygen het ér.
gende advies een oud-bewindsman)
Den Uyl op de kandidatenlijst te 8
ten.) „Daardoor is de partij op eenbrw
front aanwezig", aldus Den Uyl.
Zelf gaat hij „eerder op zoek naar?
kiezers dan naar mijn politieke tege
standers die ik al zo vaak heb gezien
Den Uyl zal proberen zich verre telw
den van de gebruikelijke politifl
twistgesprekken, „Ik zal Van Agt te
uit de weg gaan, maar ik heb in de«
ste plaats wat anders aan mijn hooKl
heb een boodschap voor de kiezers'
Lering trekkend uit de lage opkomsia
fers bij de laatste twee verkiezingen,)
Den Uyl proberen meer mensen ttji
politiek te betrekken. „Ik trachteau
menbindende rol te vervullen, so*
binnen de partij als naar andere ptf
en. Ik wil duidelijk maken dat 'dép
tiek' en 'dat vervloekte Den Haag'
degelijk oplossingen hebben voor)
problemen", zei hij.
romme-figuur
Den Uyl liet weten „er echt zin 1)1
hebben", ook al sluit hij niet uit daU
niet zijn hele kamerperiode vol mail
Over het mogelijke vooruilzichtstw
aan het hoofd van de fractie te sla*
terwijl andere PvdA'ers als minister)
een kabinet zitten zei hij: „Dan word)
op mijn oude dag nog een soort R*
me-figuur".