walradar in Vlissingen Protesten in Aardenburg tegen komst van een vossenfokkerij Nieuwe lokatie centrum Prinselijk paar bekeek Oosterscheldewerken Vooral jongeren en vrouwen kans geven op de arbeidsmarkt9 Zó mooi iDelmod Af/mm mmolwÉJ. Begeleiding scheepvaart op de Westerschelde nog onvoldoende almanak DIRECTEUR SCHELDEMOND, N.M. BOLLEN: uuuilNmoik ZEEUWSE ANGST VOOR STANK EN ONGEDIERTE LOODSWEZEN MET PLAN AKKOORD VLISSINGEN - Het directoraat generaal scheepvaart en maritieme zaken (voormalig loodswezen) gaat akkoord met de bouw van een Schelde Coördinatiecentrum (SCC) aan de Commandoweg in Vlissingen. Dit deelde directeur N. M. Bollen van het district Scheldemond van deze dienst vrijdagmiddag mee aan de gemeenteraad van Vlissingen, aan het slot van de jaarlijkse raadsex- cursie. Het betekent dat de dienst afziet van een dergelijk gebouw op het Eiland, waarvoor de gemeente Vlissingen het bestemmingsplan al had aangepast. Het centrum moet een onderdeel gaan uitmaken van de uitgebreide walradarketen Westerschelde. De realisering daarvan stuit overigens zoals bekend op financiële problemen van Belgische zijde. Dit land zou 90 procent van de aanlegkosten moeten betalen. bewoners van Het Eiland, tegen de oor spronkelijke vestigingsplaats. „De be perking van de bezonning wordt opge heven. Wij verwachten nog minder kans op storing van radio en televisie. Het gebouw komt nu tegenover de loods van de Koninklijke Maatschap pij De Schelde, waardoor ook het be- NOTITIE GS OVER HET WERKGELEGENHEIDSFONDS: den met de hoogste werkloosheidsper centages voorrang en gaan projecten met een grote kans van slagen voor ex perimenten. De voorkeur zal ook wor den gegeven aan projecten, die een aan toonbaar uitstralingseffect hebben. ADVERTENTIE In het nieuwe gebouw worden de loods- dienst en verkeersdienst gehuisvest. Wanneer de uitgebreide walradarketen zal zijn voltooid, kan vanuit het cen trum in Vlissingen de scheepvaart op de Westerschelde worden gecoördi neerd, ten westen van Hansweert. Ten oosten van Hansweert operereert de be perkte walradarketen vanuit België (Zandvliet). Met de nieuwe vestigingsplaats, tussen Oostbeer en Landingsmonument, wordt volgens burgemeester drs Th. J. Westerhout van Vlissingen voor hon derd procent tegemoet gekomen aan de bezwaren van de bewoners van Het Ei land, tegen de bouw van een dergelijk coördinatiecentrum in hun woonge bied- Ook directeur Bollen was die me ning toegedaan. Het nieuwe gebouw kan volgens hem waarschijnlijk een verdieping lager worden dan het oor spronkelijk ontwerp, mede omdat het KNMI er niet in wordt gevestigd, zoals aanvankelijk de bedoeling was. Ook de administratie van de dienst wordt niet ondergebracht in het coördinatiecen trum. ..Het wordt een ander gebouw. Wij heb ben namelijk ook te maken met een an dere oppervlakte. Wellicht kan er een verdieping af, maar wij willen wel een goed uitzicht houden op het vaarwa ter", aldus de heer Bollen in zijn ant woord op vragen van fractievoorzitter W. Wisse van de PvdA-PPR. Realisering van het coördinatiecen trum zal naar verwachting vier tot vijf jaar in beslag nemen. Daarom moet vol gens de directeur van het district Schel demond vooruitlopend daarop en bin nen ongeveer anderhalf jaar een tijde lijk Schelde Coördinatiecentrum wor den gerealiseerd aan de Boulevard De Ruyter. Het Belgische loodswezen zou in principe al bereid zijn een deel van zijn gebouwen aan de boulevard hier- voor ter beschikking te stellen. Het tij- delfjke centrum zou dringend nodig zijn -iitui apui ixaaiv in verband met een te kleine behuizing voor Radio Vlissingen en loodsdienst aan de boulevard. Bovendien vertoont deze bebouwing ouderdomsgebreken. Het is de bedoeling, dat het administra tieve gedeelte van de dienst te zijner tijd verhuist naar het Stadhuisplein, kantoor. Dat kan volgens directeur Bol- len echter nog een hele tijd duren. „Wij kunnen nog jaren in het Lampsinshuis blijven", liet hij vrijdagmiddag weten. MIDDELBURG - Het dagelijks bestuur van de provincie wil het provinciaal werkgelegenheidsfonds in het bijzon der benutten om probleemgroepen op de arbeidsmarkt, zoals jongeren en vrouwen, kansen te geven. Dat schrij ven gedeputeerde staten in een notitie over het fonds. Zij duiden aan, dat ze het fonds zien als een instrument om een directe bijdrage te leveren aan de werkgelegenheid in de marktsector. „De projecten die leiden tot vermeer dering van structurele arbeidsplaat sen hebben onze prioriteit", schrijven gs. In het fonds is op dit moment een miljoen gulden beschikbaar. Gs maken ook duidelijk, wat hun uit gangspunten zijn bij het hanteren van het fonds. Financiële ondersteuning zal van tijdelijke aard zijn en projecten waarin de opdrachtgever relatief hoog voorrang kan geven verdienen de voor keur. Verder krijgen projecten in gebie- TERNEUZEN - Bij een inbraak in een sportartikelenzaak in de Terneuzense Noordstraat zijn donderdagnacht sportschoenen en -kleding, luchtdruk pistolen en messen verdwenen zwaar van de omvang vervalt. Het KNMI kan gewoon zijn gang gaan op Het Eiland. En misschien hebben de bewoners van de Gravestraat ook wat minder last van het verkeer, omdat de mensen wellicht wat gemakkelijker de fiets nemen", zo verwachtte de heer Bollen. Het directoraat-generaal scheepvaart en maritieme zaken heeft met deze be slissing volgens de heer Bollen 'alle bruggen achter zich verbrand'. „De kansen voor een centrum op Het Eiland zijn hiermee verkeken". De nieuwe lokatie is volgens directeur Bollen van het district Scheldemond ook eerder onderzocht, maar was toen vooral afgewezen, omdat gebouwd zou moeten worden binnen dertig meter van de dijk. Dat stuitte op bezwaren van rijkswaterstaat, die inmiddels haar standpunt heeft 'versoepeld'. „Wij zijn daar erg blij mee", aldus de heer Bollen. „Wij zullen het op deze plaats best rooi en". Wethouder F. G. Smit van volks huisvesting en openbare werken noem de het erg verheugend, dat wellicht tot deze oplossing kan worden gekomen „Ik zie nauwelijks in, dat er nog bezwa ren overblijven. De bewoners van het Eiland kunnen zeer gelukkig zijn met deze ontwikkeling", zei hij. Burgemees ter Westerhout deelde mee, dat de com missie van advies en bijstand voor de ruimtelijke ordening aanstaande dins dag al zal beginnen met de planologi sche voorbereiding, voor de realisering van het coördinatiecentrum aan de Commandoweg. Schitterende stoffen en kleuren. Kom u zelf over tuigen. ja, dat kunnen we I zó mooi is Delmod. japonnen, mantels, rokken, blouses voor de vrouw die I goed gekleed wil zijn. Bezwaren De nieuwe locatie voor het coördina tiecentrum, op 100 meter van de nieu we woningen aan de Commandoweg, komt volgens directeur Bollen tege moet aan vrijwel alle bezwaren van de (Advertentie) tel. 01189-1900, b.g.g. 1965. Reserveringen, diners - partyen - koffietafels a la carte vlees- en visspeciallteit Klein We hadden het allang niet meer meegemaakt - maar wat voelt een metis zich klein, als z'n autootje het een paar honderd kilometer van huis laat afweten. Het gebeurde ons onlangs, en wij werden onmiddellijk bevangen door een diep gevoel van neer slachtigheid. Enig geschok en gestotter - en daar sta je dan. Het enige dat ivij vief deden was het openen van de kap, maar pas daar na werd ons weer eens ingescherpt hoe weinig verstand wij hebben van wat wij daaronder te zien kre gen. Onnut stonden wij daar en grillig waren de gedachten over het reizen in het algemeen en het autorijden in hel bijzonder. De eerste was „Nooit meer met de auto de provincie uit". Vervolgens: „De eerste tien jaar niet meer met de auto de provincie uit". Daarna kwam:Alleen nog met de bus". Tijdens het dieptepunt van onze treurnis bepleitten wij in gedach ten de wederinvoering van paard en wagen Waarna volgde: „Je zou op de lage re school verplicht autotechniek moeten krijgen". En tenslotte, voor we de wegen wacht zagen naderen .Je snapt niet dat ze geen betere auto's maken tegenwoordig" De wegenwachter had nog geen drie minuten nodig om onze stem ming en de auto te herstellen. Hoe groot voelt een mens zich, als- ie weer gas geeft. Morgen naar Noorwegen. VLISSINGEN - „De nautische en navi- gatorische problemen voor de scheep vaart op de Westerschelde zijn legio. Ze uiten zich vooral in meer strandin gen dan elders en een hogere ongevals- frequentic bij slecht zicht. Er is wel een duidelijke afname van het aantal ongevallen op de Westerschelde. De mensen die dagelijks op de rivier ver keren of, zoals bij onze diensten, belast zijn met de bevordering van de ver keersveiligheid op de Westerschelde, zijn van mening, dat daar nog van al les aan mankeert. Zeker als deze gebreken worden gezien in het licht van de schaalvergroting en het vervoer van gevaarlijke stoffen". Dit zei directeur N. M. Bollen van het district Schelde mond van het directoraat scheepvaart en maritieme zaken vrijdagmiddag tot de gemeenteraad van Vlissingen, tij dens de jaarlijkse excursie van de raad. Hij somde daarbij een aantal maatregelen op, dat op korte termijn zou moeten worden genomen, om te ko men tot een 'redelijke verkeersbegelei- ding" op de Westerschelde. Directeur Bollen verwees in zijn toe spraak naar een onlangs uitgebracht rapport van rijkswaterstaat over de verkeersveiligheid op de Westerschel de „De hoofdconclusie luidt: 'De Wes terschelde is vergeleken met de andere druk bevaren rivieren van Nederland, geen bovenmatige onveilige rivier. Dit is in tegenspraak met het algemene beeld van de veiligheid op de Wester schelde. dat bij vele betrokkenen be staat'. Maar dat is niet helemaal zonder reden", voegde hij daaraan toe. „Als je ziet wat de laatste drie maanden alle maal op de Westerschelde is gebeurd, dan is dat toch van enig belang", meen de hij. Hoewel in het algemeen sprake is van een duidelijke afname van het aantal ongevallen op de Westerschelde, even als op de overige vaarwegen in Neder land, wordt volgens de heer Bollen eveneens in het rapport van rijkswater staat geconstateerd, dat een verdere verbetering van de verkeersveiligheid gewenst is. Hij noemde zelf met name de personele situatie bij de verkeersbe- geleiriing zeer 'penibel' De bemanning van de vaartuigen zou moeten worden ADVERTENTIE l Ventevogel Financiële Service Groep bv assurantiën makelaardij o.g. data service financiële adviezen aangevuld met 40 peia-jucn en üe ver keersposten met 13. Alleen dan kunnen op de Westerschelde minstens drie pa trouillevaartuigen en op het kanaal Gent-Terneuzen een patrouillevaar tuig in continu-dienst worden gehand haafd Bovendien zouden er een pa trouilleboot en één of twee redeboten bij moeten komen. Aanlanding LPG De heer Bollen verwees eveneens naar het TNO-rapport over de aanlanding van Ipg. dat volgens hem 'er niet om liegt'. Maar ook andere gassen, die min stens zo gevaarlijk of nog gevaarlijker zijn, worden in grote hoeveelheden aan gevoerd. De overslag van gas in het Westerscheldegebied Vlissingen-Ter- neuzen) is in 1981 ten opzichte van 1980 ruim verdubbeld tot 2.329.000 ton, zo bleek uit de door hem verstrekte gege vens. De heer Bollen sprak de verwach ting uit, dat met name de aan- en afvoer van gas van en naar Antwerpen de ko mende jaren nog aanzienlijk zal toene- (Zie ook pagina 15) „Nee. hoor, op mijn hoofd geen helm", lijkt prinses Juliana te zeggen, het hoofddeksel ver van zich af houdend. Inderdaad waagde de prinses er haar kapsel niet aan, tijdens het bezoek aan de Philipsdam. Links van haar ir H. Engel van de Deltadienst. GOES - Prinses Juliana en prins Bernhard hebben zich vrijdag op de hoogte gesteld van de vorderingen die worden gemaakt met de werkzaamheden voor de bevei liging van het Oosterscheldegebied. Deze excursie van het prinselijk paar had een pri vé-karakter, maar niette- min volgde een stoet autoriteiten, onder wie functiona rissen van rijkswaterstaat en de commissaris van de koningin in Zeeland, de hoge gasten langs de Ooster scheldewerken. Met een F-27 landden prins en prinses vrijdagmorgen op het vliegveld Woensdrecht. Vandaaruit reden ze per au to naar het werkeiland van de toekomstige Philipsdam. Het hoofd van rijkswaterstaats Deltadienst, ir H. Engel, gaf er een toelichting op de compartimenteringswerken en ir C. Kooman, hoofd waterbouwkundige werken oost, legde uit hoe het zoetrzout scheidingssysteem van de Krammersluizen in de Philipsdam in elkaar zit. Voorzien van fraaie groene helmen (alleen prinses Juliana weiger de zoals gebruikelijk haar kapsel door zo'n helm te laten ruineren) ging het gezelschap vervolgens de bouw van het sluizencomplex bekijken. Een onderdeel van die be zichtiging vormde een wandeling door een van de in- en uitlaatriolen van het zoet-zout scheidingssysteem. De ■gasten doken bij een van de in- en uitlaatwerken zo'n 5,5 meter brede en 4,75 meter hoge betonnen gang in en kwamen uit in de dubbele bodem van de noordelijke sluis. Met het schip Helgerzee voeren de gasten naar de Greve- lingendam. Een tweede autorit bracht hen naar slot Moermond in Renesse, waar de lunch werd gebruikt. In het gebouw van de Deltadienst aan de haven van Burgh- sluis vertelde ir Tj. Visser, hoofd waterbouwkundige werken west, hoe de stormvloedkering wordt gebouwd. Dat gingen prinses Juliana en prins Bernhard even later met eigen ogen zien. Ze bekeken de fabriek waar de filtermatten zullen worden gemaakt, het tweede pijler- bouwdok (daarbij klauterden ze ook in een pijler) en het hefschip Ostrea. Een vaartochtje langs de mattenlegger Cardium en het verdichtingsschip Mytilus sloot de prin selijke excursie af. werkzaamheden in ogenschouw. AARDENBURG - In Aardenburg is protest gerezen tegen de plannen voor de bouw van een vossenfarm aan de Smedekensbrugge. Ruim 18 omwonen den en bezitters van grond in de direc te omgeving hebben een brief aan het gemeentebestuur ondertekend, waar in ze bezwaar maken tegen de plannen. Ze zijn bang dat de vossenfokkerij stan koverlast zal veroorzaken. De farm is gepland op korte afstand van de bebou wing, op een terrein dat volgens het be stemmingsplan is bestemd voor bunga lows en landhuizen. Om de bouw moge lijk te maken zal het bestemmingsplan gewijzigd moeten worden. Bovendien moet een hinderwetvergunning worden opgesteld De aanvragen hebben de af gelopen weken ter visie gelegen. Naar aanleiding daarvan zijn bij de gemeen te vijf bezwaarschriften binnengeko men, waaronder de brief met 18 handte keningen. De aanvraag voor de bouwvergunning is al in het college van b en w besproken. De aanvraag in het kader van de hin derwet nog niet Omdat het bestem mingsplan gewijzigd zal moeten wor den om de farm mogelijk te maken, dient de gemeente nog een hoorzitting te organiseren voor degenen die be zwaar hebben gemaakt. Wanneer die zitting is. moet nog worden bepaald. De plannen voorde vossenkwekery zijn af komstig van de heer F. E. de Badts, die aan de Smedekensbrugge woont. In de naaste omgeving van zijn woning wil hij vosseiikwekerij beginnen met een Volgens de betrokkenen is ook de ge- capaciteit van 600 dieren. Een omwonende „De fokkerij komt op enkele honderden meters afstand van de woonkern. De mensen zijn bang dat er stankoverlast zal optreden. En bo vendien is er nogal wat onduidelijkheid over de plannen. In de aanvraag voor de bouwvergunning is sprake van een vos- senkwekerij, maar in de hinderwetaan- vraag wordt gesproken over edel pels- dieren. Dat zouden dus ook nertsen kunnen zijn" Geen kans De aanvraag maakt volgens hem geen enkele kans. „Er zijn landelijke voor schriften opgesteld voor de vestiging van een dergelijke kwekerij, en vol gens mij voldoet de aanvraag daar niet aan". Een op de voorgrond tredende actievoerder is er niet. „Ruim een maand geleden werden de plannen be kend. Toen is de hele buurt in actie gekomen", zegt een omwonende. Een andere omwonende: „De windrich ting is precies ongunstig voor Aarden burg en de bewoners in de omgeving. Het woonklimaat zal te lijden hebben van een vossenkwekery. Ook de wonin gen zullen dan minder waard worden" Volgens hem zitten er nog erg veel on duidelijkheden in de aanvraag voor de hinderwetvergunning, zoals de vraag of er wel of geen mest afgevoerd zal wor den. De kwekerij zal volgens omwonen den ook veel ongedierte aantrekken meente in gebreke gebleven bij het ge ven van informatie. Op het stadhuis ontbrak uitgerekend een bylage, waar in wordt ingegaan op de hinderwet- voorschriften voor onder andere pels kwekerijen. De heer F. E. de Badts. die de kwekerij wil beginnen, was vrijdag niet bereikbaar voor een reactie. Hel terrein waar de vossenfokkerij moet komen PZC/provincie 2 ZATERDAG 3 APRIL 1982

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 2