walradar in Vlissingen
Protesten in Aardenburg tegen
komst van een vossenfokkerij
Nieuwe lokatie centrum
Prinselijk paar bekeek
Oosterscheldewerken
Vooral jongeren en
vrouwen kans geven
op de arbeidsmarkt9
Zó mooi
iDelmod
Af/mm mmolwÉJ.
Begeleiding scheepvaart op de
Westerschelde nog onvoldoende
almanak
DIRECTEUR SCHELDEMOND, N.M. BOLLEN:
uuuilNmoik
ZEEUWSE
ANGST VOOR STANK EN ONGEDIERTE
LOODSWEZEN MET PLAN AKKOORD
VLISSINGEN - Het directoraat generaal scheepvaart en maritieme zaken (voormalig loodswezen)
gaat akkoord met de bouw van een Schelde Coördinatiecentrum (SCC) aan de Commandoweg in
Vlissingen. Dit deelde directeur N. M. Bollen van het district Scheldemond van deze dienst
vrijdagmiddag mee aan de gemeenteraad van Vlissingen, aan het slot van de jaarlijkse raadsex-
cursie. Het betekent dat de dienst afziet van een dergelijk gebouw op het Eiland, waarvoor de
gemeente Vlissingen het bestemmingsplan al had aangepast. Het centrum moet een onderdeel
gaan uitmaken van de uitgebreide walradarketen Westerschelde. De realisering daarvan stuit
overigens zoals bekend op financiële problemen van Belgische zijde. Dit land zou 90 procent van
de aanlegkosten moeten betalen.
bewoners van Het Eiland, tegen de oor
spronkelijke vestigingsplaats. „De be
perking van de bezonning wordt opge
heven. Wij verwachten nog minder
kans op storing van radio en televisie.
Het gebouw komt nu tegenover de
loods van de Koninklijke Maatschap
pij De Schelde, waardoor ook het be-
NOTITIE GS OVER HET
WERKGELEGENHEIDSFONDS:
den met de hoogste werkloosheidsper
centages voorrang en gaan projecten
met een grote kans van slagen voor ex
perimenten. De voorkeur zal ook wor
den gegeven aan projecten, die een aan
toonbaar uitstralingseffect hebben.
ADVERTENTIE
In het nieuwe gebouw worden de loods-
dienst en verkeersdienst gehuisvest.
Wanneer de uitgebreide walradarketen
zal zijn voltooid, kan vanuit het cen
trum in Vlissingen de scheepvaart op
de Westerschelde worden gecoördi
neerd, ten westen van Hansweert. Ten
oosten van Hansweert operereert de be
perkte walradarketen vanuit België
(Zandvliet).
Met de nieuwe vestigingsplaats, tussen
Oostbeer en Landingsmonument,
wordt volgens burgemeester drs Th. J.
Westerhout van Vlissingen voor hon
derd procent tegemoet gekomen aan de
bezwaren van de bewoners van Het Ei
land, tegen de bouw van een dergelijk
coördinatiecentrum in hun woonge
bied- Ook directeur Bollen was die me
ning toegedaan. Het nieuwe gebouw
kan volgens hem waarschijnlijk een
verdieping lager worden dan het oor
spronkelijk ontwerp, mede omdat het
KNMI er niet in wordt gevestigd, zoals
aanvankelijk de bedoeling was. Ook de
administratie van de dienst wordt niet
ondergebracht in het coördinatiecen
trum.
..Het wordt een ander gebouw. Wij heb
ben namelijk ook te maken met een an
dere oppervlakte. Wellicht kan er een
verdieping af, maar wij willen wel een
goed uitzicht houden op het vaarwa
ter", aldus de heer Bollen in zijn ant
woord op vragen van fractievoorzitter
W. Wisse van de PvdA-PPR.
Realisering van het coördinatiecen
trum zal naar verwachting vier tot vijf
jaar in beslag nemen. Daarom moet vol
gens de directeur van het district Schel
demond vooruitlopend daarop en bin
nen ongeveer anderhalf jaar een tijde
lijk Schelde Coördinatiecentrum wor
den gerealiseerd aan de Boulevard De
Ruyter. Het Belgische loodswezen zou
in principe al bereid zijn een deel van
zijn gebouwen aan de boulevard hier-
voor ter beschikking te stellen. Het tij-
delfjke centrum zou dringend nodig zijn -iitui apui ixaaiv
in verband met een te kleine behuizing
voor Radio Vlissingen en loodsdienst
aan de boulevard. Bovendien vertoont
deze bebouwing ouderdomsgebreken.
Het is de bedoeling, dat het administra
tieve gedeelte van de dienst te zijner
tijd verhuist naar het Stadhuisplein,
kantoor. Dat kan volgens directeur Bol-
len echter nog een hele tijd duren. „Wij
kunnen nog jaren in het Lampsinshuis
blijven", liet hij vrijdagmiddag weten.
MIDDELBURG - Het dagelijks bestuur
van de provincie wil het provinciaal
werkgelegenheidsfonds in het bijzon
der benutten om probleemgroepen op
de arbeidsmarkt, zoals jongeren en
vrouwen, kansen te geven. Dat schrij
ven gedeputeerde staten in een notitie
over het fonds. Zij duiden aan, dat ze
het fonds zien als een instrument om
een directe bijdrage te leveren aan de
werkgelegenheid in de marktsector.
„De projecten die leiden tot vermeer
dering van structurele arbeidsplaat
sen hebben onze prioriteit", schrijven
gs. In het fonds is op dit moment een
miljoen gulden beschikbaar.
Gs maken ook duidelijk, wat hun uit
gangspunten zijn bij het hanteren van
het fonds. Financiële ondersteuning zal
van tijdelijke aard zijn en projecten
waarin de opdrachtgever relatief hoog
voorrang kan geven verdienen de voor
keur. Verder krijgen projecten in gebie-
TERNEUZEN - Bij een inbraak in een
sportartikelenzaak in de Terneuzense
Noordstraat zijn donderdagnacht
sportschoenen en -kleding, luchtdruk
pistolen en messen verdwenen
zwaar van de omvang vervalt. Het
KNMI kan gewoon zijn gang gaan op
Het Eiland. En misschien hebben de
bewoners van de Gravestraat ook wat
minder last van het verkeer, omdat de
mensen wellicht wat gemakkelijker de
fiets nemen", zo verwachtte de heer
Bollen.
Het directoraat-generaal scheepvaart
en maritieme zaken heeft met deze be
slissing volgens de heer Bollen 'alle
bruggen achter zich verbrand'. „De
kansen voor een centrum op Het Eiland
zijn hiermee verkeken".
De nieuwe lokatie is volgens directeur
Bollen van het district Scheldemond
ook eerder onderzocht, maar was toen
vooral afgewezen, omdat gebouwd zou
moeten worden binnen dertig meter
van de dijk. Dat stuitte op bezwaren
van rijkswaterstaat, die inmiddels haar
standpunt heeft 'versoepeld'. „Wij zijn
daar erg blij mee", aldus de heer Bollen.
„Wij zullen het op deze plaats best rooi
en". Wethouder F. G. Smit van volks
huisvesting en openbare werken noem
de het erg verheugend, dat wellicht tot
deze oplossing kan worden gekomen
„Ik zie nauwelijks in, dat er nog bezwa
ren overblijven. De bewoners van het
Eiland kunnen zeer gelukkig zijn met
deze ontwikkeling", zei hij. Burgemees
ter Westerhout deelde mee, dat de com
missie van advies en bijstand voor de
ruimtelijke ordening aanstaande dins
dag al zal beginnen met de planologi
sche voorbereiding, voor de realisering
van het coördinatiecentrum aan de
Commandoweg.
Schitterende
stoffen en kleuren.
Kom u zelf over
tuigen.
ja, dat kunnen we
I zó mooi is Delmod.
japonnen, mantels, rokken,
blouses voor de vrouw die
I goed gekleed wil
zijn.
Bezwaren
De nieuwe locatie voor het coördina
tiecentrum, op 100 meter van de nieu
we woningen aan de Commandoweg,
komt volgens directeur Bollen tege
moet aan vrijwel alle bezwaren van de
(Advertentie)
tel. 01189-1900, b.g.g. 1965.
Reserveringen,
diners - partyen - koffietafels
a la carte
vlees- en visspeciallteit
Klein
We hadden het allang niet meer
meegemaakt - maar wat voelt een
metis zich klein, als z'n autootje het
een paar honderd kilometer van
huis laat afweten.
Het gebeurde ons onlangs, en wij
werden onmiddellijk bevangen
door een diep gevoel van neer
slachtigheid.
Enig geschok en gestotter - en daar
sta je dan.
Het enige dat ivij vief deden was het
openen van de kap, maar pas daar
na werd ons weer eens ingescherpt
hoe weinig verstand wij hebben
van wat wij daaronder te zien kre
gen.
Onnut stonden wij daar en grillig
waren de gedachten over het reizen
in het algemeen en het autorijden
in hel bijzonder.
De eerste was „Nooit meer met de
auto de provincie uit".
Vervolgens: „De eerste tien jaar
niet meer met de auto de provincie
uit".
Daarna kwam:Alleen nog met de
bus".
Tijdens het dieptepunt van onze
treurnis bepleitten wij in gedach
ten de wederinvoering van paard
en wagen
Waarna volgde: „Je zou op de lage
re school verplicht autotechniek
moeten krijgen".
En tenslotte, voor we de wegen
wacht zagen naderen
.Je snapt niet dat ze geen betere
auto's maken tegenwoordig"
De wegenwachter had nog geen
drie minuten nodig om onze stem
ming en de auto te herstellen.
Hoe groot voelt een mens zich, als-
ie weer gas geeft.
Morgen naar Noorwegen.
VLISSINGEN - „De nautische en navi-
gatorische problemen voor de scheep
vaart op de Westerschelde zijn legio.
Ze uiten zich vooral in meer strandin
gen dan elders en een hogere ongevals-
frequentic bij slecht zicht. Er is wel
een duidelijke afname van het aantal
ongevallen op de Westerschelde. De
mensen die dagelijks op de rivier ver
keren of, zoals bij onze diensten, belast
zijn met de bevordering van de ver
keersveiligheid op de Westerschelde,
zijn van mening, dat daar nog van al les
aan mankeert. Zeker als deze gebreken
worden gezien in het licht van de
schaalvergroting en het vervoer van
gevaarlijke stoffen". Dit zei directeur
N. M. Bollen van het district Schelde
mond van het directoraat scheepvaart
en maritieme zaken vrijdagmiddag tot
de gemeenteraad van Vlissingen, tij
dens de jaarlijkse excursie van de
raad. Hij somde daarbij een aantal
maatregelen op, dat op korte termijn
zou moeten worden genomen, om te ko
men tot een 'redelijke verkeersbegelei-
ding" op de Westerschelde.
Directeur Bollen verwees in zijn toe
spraak naar een onlangs uitgebracht
rapport van rijkswaterstaat over de
verkeersveiligheid op de Westerschel
de „De hoofdconclusie luidt: 'De Wes
terschelde is vergeleken met de andere
druk bevaren rivieren van Nederland,
geen bovenmatige onveilige rivier. Dit
is in tegenspraak met het algemene
beeld van de veiligheid op de Wester
schelde. dat bij vele betrokkenen be
staat'. Maar dat is niet helemaal zonder
reden", voegde hij daaraan toe. „Als je
ziet wat de laatste drie maanden alle
maal op de Westerschelde is gebeurd,
dan is dat toch van enig belang", meen
de hij.
Hoewel in het algemeen sprake is van
een duidelijke afname van het aantal
ongevallen op de Westerschelde, even
als op de overige vaarwegen in Neder
land, wordt volgens de heer Bollen
eveneens in het rapport van rijkswater
staat geconstateerd, dat een verdere
verbetering van de verkeersveiligheid
gewenst is. Hij noemde zelf met name
de personele situatie bij de verkeersbe-
geleiriing zeer 'penibel' De bemanning
van de vaartuigen zou moeten worden
ADVERTENTIE l
Ventevogel Financiële
Service Groep bv
assurantiën
makelaardij o.g.
data service
financiële adviezen
aangevuld met 40 peia-jucn en üe ver
keersposten met 13. Alleen dan kunnen
op de Westerschelde minstens drie pa
trouillevaartuigen en op het kanaal
Gent-Terneuzen een patrouillevaar
tuig in continu-dienst worden gehand
haafd Bovendien zouden er een pa
trouilleboot en één of twee redeboten
bij moeten komen.
Aanlanding LPG
De heer Bollen verwees eveneens naar
het TNO-rapport over de aanlanding
van Ipg. dat volgens hem 'er niet om
liegt'. Maar ook andere gassen, die min
stens zo gevaarlijk of nog gevaarlijker
zijn, worden in grote hoeveelheden aan
gevoerd. De overslag van gas in het
Westerscheldegebied Vlissingen-Ter-
neuzen) is in 1981 ten opzichte van 1980
ruim verdubbeld tot 2.329.000 ton, zo
bleek uit de door hem verstrekte gege
vens. De heer Bollen sprak de verwach
ting uit, dat met name de aan- en afvoer
van gas van en naar Antwerpen de ko
mende jaren nog aanzienlijk zal toene-
(Zie ook pagina 15)
„Nee. hoor, op mijn hoofd geen helm", lijkt prinses Juliana te zeggen, het hoofddeksel ver van zich af houdend.
Inderdaad waagde de prinses er haar kapsel niet aan, tijdens het bezoek aan de Philipsdam. Links van haar ir H. Engel
van de Deltadienst.
GOES - Prinses Juliana en prins Bernhard hebben zich
vrijdag op de hoogte gesteld van de vorderingen die
worden gemaakt met de werkzaamheden voor de bevei
liging van het Oosterscheldegebied. Deze excursie van
het prinselijk paar had een pri vé-karakter, maar niette-
min volgde een stoet autoriteiten, onder wie functiona
rissen van rijkswaterstaat en de commissaris van de
koningin in Zeeland, de hoge gasten langs de Ooster
scheldewerken.
Met een F-27 landden prins en prinses vrijdagmorgen op
het vliegveld Woensdrecht. Vandaaruit reden ze per au
to naar het werkeiland van de toekomstige Philipsdam.
Het hoofd van rijkswaterstaats Deltadienst, ir H. Engel,
gaf er een toelichting op de compartimenteringswerken
en ir C. Kooman, hoofd waterbouwkundige werken oost,
legde uit hoe het zoetrzout scheidingssysteem van de
Krammersluizen in de Philipsdam in elkaar zit. Voorzien
van fraaie groene helmen (alleen prinses Juliana weiger
de zoals gebruikelijk haar kapsel door zo'n helm te laten
ruineren) ging het gezelschap vervolgens de bouw van
het sluizencomplex bekijken. Een onderdeel van die be
zichtiging vormde een wandeling door een van de in- en
uitlaatriolen van het zoet-zout scheidingssysteem. De
■gasten doken bij een van de in- en uitlaatwerken zo'n 5,5
meter brede en 4,75 meter hoge betonnen gang in en
kwamen uit in de dubbele bodem van de noordelijke
sluis.
Met het schip Helgerzee voeren de gasten naar de Greve-
lingendam. Een tweede autorit bracht hen naar slot
Moermond in Renesse, waar de lunch werd gebruikt. In
het gebouw van de Deltadienst aan de haven van Burgh-
sluis vertelde ir Tj. Visser, hoofd waterbouwkundige
werken west, hoe de stormvloedkering wordt gebouwd.
Dat gingen prinses Juliana en prins Bernhard even later
met eigen ogen zien. Ze bekeken de fabriek waar de
filtermatten zullen worden gemaakt, het tweede pijler-
bouwdok (daarbij klauterden ze ook in een pijler) en het
hefschip Ostrea. Een vaartochtje langs de mattenlegger
Cardium en het verdichtingsschip Mytilus sloot de prin
selijke excursie af.
werkzaamheden in ogenschouw.
AARDENBURG - In Aardenburg is
protest gerezen tegen de plannen voor
de bouw van een vossenfarm aan de
Smedekensbrugge. Ruim 18 omwonen
den en bezitters van grond in de direc
te omgeving hebben een brief aan het
gemeentebestuur ondertekend, waar
in ze bezwaar maken tegen de plannen.
Ze zijn bang dat de vossenfokkerij stan
koverlast zal veroorzaken. De farm is
gepland op korte afstand van de bebou
wing, op een terrein dat volgens het be
stemmingsplan is bestemd voor bunga
lows en landhuizen. Om de bouw moge
lijk te maken zal het bestemmingsplan
gewijzigd moeten worden. Bovendien
moet een hinderwetvergunning worden
opgesteld De aanvragen hebben de af
gelopen weken ter visie gelegen. Naar
aanleiding daarvan zijn bij de gemeen
te vijf bezwaarschriften binnengeko
men, waaronder de brief met 18 handte
keningen.
De aanvraag voor de bouwvergunning
is al in het college van b en w besproken.
De aanvraag in het kader van de hin
derwet nog niet Omdat het bestem
mingsplan gewijzigd zal moeten wor
den om de farm mogelijk te maken,
dient de gemeente nog een hoorzitting
te organiseren voor degenen die be
zwaar hebben gemaakt. Wanneer die
zitting is. moet nog worden bepaald. De
plannen voorde vossenkwekery zijn af
komstig van de heer F. E. de Badts, die
aan de Smedekensbrugge woont. In de
naaste omgeving van zijn woning wil hij
vosseiikwekerij beginnen met een Volgens de betrokkenen is ook de ge-
capaciteit van 600 dieren.
Een omwonende „De fokkerij komt op
enkele honderden meters afstand van
de woonkern. De mensen zijn bang dat
er stankoverlast zal optreden. En bo
vendien is er nogal wat onduidelijkheid
over de plannen. In de aanvraag voor de
bouwvergunning is sprake van een vos-
senkwekerij, maar in de hinderwetaan-
vraag wordt gesproken over edel pels-
dieren. Dat zouden dus ook nertsen
kunnen zijn"
Geen kans
De aanvraag maakt volgens hem geen
enkele kans. „Er zijn landelijke voor
schriften opgesteld voor de vestiging
van een dergelijke kwekerij, en vol
gens mij voldoet de aanvraag daar niet
aan". Een op de voorgrond tredende
actievoerder is er niet. „Ruim een
maand geleden werden de plannen be
kend. Toen is de hele buurt in actie
gekomen", zegt een omwonende.
Een andere omwonende: „De windrich
ting is precies ongunstig voor Aarden
burg en de bewoners in de omgeving.
Het woonklimaat zal te lijden hebben
van een vossenkwekery. Ook de wonin
gen zullen dan minder waard worden"
Volgens hem zitten er nog erg veel on
duidelijkheden in de aanvraag voor de
hinderwetvergunning, zoals de vraag of
er wel of geen mest afgevoerd zal wor
den. De kwekerij zal volgens omwonen
den ook veel ongedierte aantrekken
meente in gebreke gebleven bij het ge
ven van informatie. Op het stadhuis
ontbrak uitgerekend een bylage, waar
in wordt ingegaan op de hinderwet-
voorschriften voor onder andere pels
kwekerijen. De heer F. E. de Badts. die
de kwekerij wil beginnen, was vrijdag
niet bereikbaar voor een reactie.
Hel terrein waar de vossenfokkerij moet komen
PZC/provincie 2
ZATERDAG 3 APRIL 1982