Muller: kwestie bemanning sleepboten bespreekbaar Statenfracties denken aan Schelde voor bouw veerboot P. Kloosterman: met sabotage kon je de oorlog toch niet verkorten Ohago Derde dubbeldekker DINSDAG OPNIEUW PROBLEMEN IN TERNEUZEN Voorbereidingscommissie ruilverkaveling Ossenisse Als't schoon moet beldanhago 045-719466. Deschoonmafeers van Nederland. VOORMALIGE COMMANDANT ORDEDIENST UIT NISSE /OENSDAG 31 MAART 1982 PZC/Wovincie ADVERTENTIE PROJECT NIJS- EN HOOGLANDPOLDER TERNEUZEN - De directie van Willem Muller bv in Terneuzen heeft de Vervoersbond FNV dinsdagmiddag laten weten de problemen rond de driekoppige bemanning van twee sleepboten van de Muller-vloot bovenaan de agenda van de komende cao-onderhandelingen te willen zetten. Muller maakte de FNV tegelijkertijd duidelijk geen enkel begrip te hebben voor een eventuele koppeling van de acties van de Belgische Transportarbeiders Bond (BTB) met die van de Ver voersbond. En dat standpunt werd dinsdag gedeeld door de kaderleden van de Vervoersbond FNV bij Muller. Een woordvoerder van de 'Union' later op de middag, toen het vrachtschip met een half uur vertraging naar Gent was vertrokken: „De 'Union'-directie stond op het standpunt dat de klant niet de dupe mocht woden van de kwestie. Er was al wat vertraging en omdat het schip bij ons onder contract stond, is toen gekozen voor deze oplos sing. Tja, wij zijn daarmee natuurlijk óók niet zo gelukkig". De problemen rond de 'Carrianna Or chid' waren voor Muller aanleiding de 'Union' andermaal aansprakelijk te Maandagmiddag zaten districtsbe stuurders van de Vervoersbond FNV en de directie van Muller om de tafel. Punt van bespreking: het terugbrengen van het aantal bemanningsleden op de sle pers "Waasland" en 'Waterland' van vier naar drie man. FNV en Muller liggen daarover al sinds december met elkaar overhoop. FNV-districtsbestuurder Ni co Sannes waarschuwde maandag na afloop van het gesprek met Muller dat de kans bestaat dat de acties van de Belgische bond straks samenvloeien met die van de Vervoersbond FNV. De BTB eist sinds vorige week dat op ie dere Muller-boot, die een 'reisje' naar de haven van Gent (of terug) maakt het (in België) voorgeschreven aantal beman ningsleden zit Sleepboten moeten op Belgisch vaarwater minstens vijf man aan boord hebben. De afgelopen dagen kwam het geregeld tot een treffen tussen BTB-afgevaardig- den en kapiteins van Mullerboten. De BTB'ers controleerden of de Muller-bo- ten met bestemming Gent wel de voor geschreven vijf man aan boord hadden. Was dat niet het geval, dan weigerden de bemanningen van de sleepboten van de Belgische 'Unie van Reddings- en Sleepdienst' (Union), die zijn aangeslo ten bij de BTB, de zeeschepen verder te begeleiden. Directeur Cees Muller van Willem Mul ler bv dinsdag: „Die kwestie van de Waasland' en de 'Waterland' willen we - en we weten echt dat het een probleem is- binnenkort met de bond doorspre ken. Als dat experiment is afgerond, zal er een duidelijk plaatje op tafel worden gelegd". Problemen Dinsdagmiddag ontstonden er op nieuw problemen. De sleepboten "Wal vis' (Union) en 'Zeeland' (Muller) assis teerden het vrachtschip 'Carrianna Orchid' bij het invaren van de zeesluis in Terneuzen. Toen een BTB-afgevaar- digde in de sluis vaststelde dat zich aan boord van de 'Zeeland' niet meer dan vier man bevonden, weigerde de bemanning van de 'Walvis' verder nog in actie te komen. In overleg met het hoofdkantoor in Antwerpen besloot de ■Union' vervolgens dat de 'Zeeland' moest losgooien en dat het vrachtschip richting Gent moest worden begeleid door de "Walvis' en de (inderhaast inge schakelde) 'Leie' van de sleepdienst. stellen voor 'het ongemak en de extra kosten, voortvloeiend uit de BTB-ac- tie'. Dat gebeurde ook zaterdag al, toen ook een Mullerboot moest afhaken. Muller houdt vol: „Wij staan eigenlijk buiten de hele kwestie. Het is in de eer ste plaats een zaak van de BTB en de Union. Overigens bestempelen wij het feit dat de BTB nu op Nederlands grondgebied actie voert nog steeds als een onrechtmatige daad. Ons treft ver der geen enkele blaam In Nederland houden wij ons aan de Nederlandse re gels, in België aan de Belgische. En dat betekent dus dat wij in België minimaal een man extra aan boord zetten". Los zien Vandaag (woensdag) bespreken de dis trictsbestuurders van de Vervoersbond FNV de zaak met de leden bij Willem Muller (ongeveer 95 procent van het personeel is georganiseerd). De FNV- kaderleden bij Muller lieten dinsdag al doorschemeren dat ze de problemen rond de driemansbezetting van de "Waasland' en de 'Waterland' los willen zien van de BTB-eis dat op iedere Mul ler-boot minstens vijf man moet staan. .„Als het zo doorgaat, gaat het allemaal ten koste van ons werk", aldus een van de kaderleden. ..De BTB kan onze zaak niet dienen" De BTB besloot maandag al de acties tegen de onderbezetting van de Muller boten nog te verscherpen En verder wordt met belangstelling de uitkomst van de FNV-vergadering afgewacht, Hago Nederland B.V. Vestigingen te Amsterdam - Rotterdam - Groningen Almelo - Lelystad - Apeldoorn Eindhoven - Maastricht - Heerlen, d OSSENISSE - In 'Hof ter Nesse' in Os senisse is dinsdag de voorbereidings commissie voor de ruilverkaveling van de Nijs- en Hooglandpolder bij Os senisse geïnstalleerd. Dat gebeurde door de heer J. Nieuwenhuijse van de Centraal Cultuur-Technische Com missie. Voorzitter van die voorberei dingscommissie is geworden K. baron Col lot d'Escury, rentmeester van Do meinen en dijkgraaf van het water schap 'Hulster Ambacht'. In zijn dank woord zei baron Collot d'Escury te ho pen binnen twee jaar een rapport ge reed te hebben, waarna het werk van de plaatselijke commissie kan begin nen. Het ruilverkavelingsproject omvat ruim 750 hectare land en naast de Nijs- en Hooglandpolder wordt daar ook de Ser Arendspolder bij betrokken. Bij de verkaveling zal het aantal kavels sterk kunnen worden teruggebracht, is de verwachting van de heer Collot, waar door de boeren efficiënter kunnen werken. Ook de verbetering van de ont watering zal een belangrijke rol in het Problemen rond de 'Carrianna Orchid' in de sluis van Terneuzen. De bemanning van de "Walvis'weigert de sluis te verlaten. (Slot van pagina 1) tijdens de persconferentie desgevraagd op gewezen, dathetrijk tot nu toe altijd een openbare aanbesteding heeft geëist, de provincie gunt de bouw, on der goedkeuring van het rijk. Zoals ge meld hebben de staten voor het ont werp van een derde dubbeldekker een voorbereidingsbedrag van een miljoen gulden gegeven, in afwachting van de definitieve beslissing. Het Bureau voor de Scheepvaart in Bloemendaal is daar mee bezig. Dat voorbereidingscrediet wordt nu in de bouwkosten meegeno men. Die kosten worden geraamd tus sen de vijftig en zestig miljoen gulden. In gs - zo maakten de commissaris en gedeputeerde J. Hoekstra duidelijk - is er wel over gesproken dat het aantrek kelijk is de dubbeldekker bij ,De Schel de' in Vlissingen te laten bouwen. Hoek stra: „Dat zou ideaal zijn. Als er repara tie nodig is komt-ie daar toch terecht, zie de kwestie met de .Margriet' vorige week. En men heeft bij ,De Schelde' de know-how". De bedoeling is - zo maakte griffier J. Wagenvoort duidelijk - dat de derde dubbeldekker ..begin 1985" in de vaart komt. Met het ontwerp is een periode tussen de negen maanden en een jaar gemoeid. De verwachting is. dat de voorbereidingen m de eerste maanden van volgend jaar zijn afgerond. De bouw wordt berekend op twee jaar. Exploitatiekosten Zoals gezegd: bij de overeenstemming over de derde dubbeldekker zijn tus sen minister Zeevalking en gs ook af spraken gemaakt over het rijksaan- Comité waakzaamheid fascisme en discriminatie Zeeland VLISSINGEN - Het comité 'waak zaamheid tegen fascisme en discrimi natie' houdt maandag 5 april om 20.00 uur een bijeenkomst in gebouw 't An ker' in Vlissingen. Het comité, ge vormd op initiatief van enkele PSP-le- den, is nog niet compleet. De initiatief groep zoekt mensen, met name uit an dere groeperingen, om de club wat draagkrachtiger en wellicht ook defi nitief te maken. Het ligt in de bedoeling om in de eerste week van mei een anti-fascisme-week te houden. Daarin zullen discussie- en in formatie-zittingen plaatshebben die to nen hoe het fascisme in '40-'45 voet aan de grond kon krijgen en hoe ook nu nog voedingsbodems voor dit systeem aan wezig lijken. Tiende Lentemars van Vrijbuiter in Terneuzen TERNEUZEN - Zaterdag 3 april houdt de Terneuzense Wandelsportvereni ging 'De Vrijbuiters' voor de tiende maal de Lentemars. Deze wandeltocht wordt gehouden onder auspiciën van de KNBLO, wandelkring West-Bra bant-Zeeland. Er kan zowel individueel als in groeps verband aan deze mars worden deelge nomen. De afstanden zijn: 5,10,15,25 en 40 kilometer. Het startbureau is geves tigd in de bovenzaal van café 'Du Com merce' aan de Markt in Terneuzen. De starttijd voor de veertig kilometer is om 10.00 uur. De overige afstanden star ten tussen twaalf en twee uur. Voor alle deelnemers liggen er herinneringen klaar na afloop van de tocht en ook zijn er extra pnjzen voor groepen. Voor de medische zorg zal de EHBO af deling Terneuzen op verscheidene plaatsen langs de wandelroute aanwe zig zijn. CNV-enquete over kernenergie was een 'steekproef VLISSINGEN - In het bericht (zaterdag 27 maart) waarin melding werd ge maakt van de resultaten van een CNV- enquete over het energievraagstuk werd abusievelijk gemeld dat de res pons op die enquete zeer gering was. Ten onrechte werd de indruk gewekt dat de enquêteformulieren verspreid waren onder alle vijftienhonderd Zeeuwse CNV-ers. Het onderzoek bleef echter beperkt tot een paar honderd CNV-leden in Zeeland. Twintig procent van hen is een uitgesproken tegenstan der van energie-opwekking door mid del van kerncentrales. Vijfenzestig pro cent gaat akkoord met de bestaande situatie of pleit voor uitbreiding. MIDDELBURG - Vanuit alle fracties in de provinciale staten van Zeeland wordt - als het gaat om de bouw van de derde dubbeldekker - gekeken in de richting van de Koninklijke Maatschappij „De Schelde" in Vlis singen. Dat bleek dinsdag uit de eer ste reacties, die de fractieleiders ga ven op het bericht over de dubbel dekker. De heer C. Balkenende van het CDA in een eerste reactie: Als inderdaad blijkt, dat de verhouding tussen rijk en provincie 70-30 blijft als het gaat om de exploitatie van de veren, dan ben ik daar tevreden mee. Er moet dan ook zo snel mogelijk met de bouw worden begonnen en dan zeg ik: 'laat dat alsjeblieft bij „De Schel de" gebeuren'. Niet tot elke prijs, maar ik verwacht voldoende inventi viteit van „De Schelde' om met een redelijke prijs te komen. Men heeft daar een stuk know how te bieden". Mevrouw C. C. van Zanten-Leijsen van de PvdA vond, dat verkeer en waterstaat eerst zwart op wit moet geven, dat nu aan de verhouding 70- 30 niet meer wordt getornd. „Ge beurt dat, dan feliciteer ik het college van gedeputeerde staten met het be reikte resultaat", zei ze. „En ik opteer voor „De Schelde". De kennis is daar aanwezig. Natuurlijk moet dat van alle kanten bekeken worden, maar de werkgelegenheid in Zeeland is een belangrijk punt". De heer J. D. de Voogd van de VVD gaf als zijn eerste indruk „dat er re den tot tevredenheid is". Hij herin nerde eraan, dat steeds sprake is van andere verhoudingen en toonde zich ingenomen met het vastleggen van 70-30. Over de bouw van de dubbel dekker zei hij: „Je moet niet uitgaan van een al te eng protectionisme, maar het is duidelijk, dat „De Schel de" tot de kanshebbers moet beho ren. Dat in ieder geval". Ongeluk De heer W. P. Rentier van de SGP: „Zo op het eerste gezicht is het een positief resultaat. Er moet liever vandaag dan morgen worden begon nen, zeker als je kijkt naar de gevol gen van het ongeluk op de dienst Vlissingen-Breskens". En verder: „Als Zeeuws statenlid kun je alleen maar de wens uitspraken, dat die dubbeldekker in Zeeland gebouwd wordt, waarbij natuurlijk wel naar de kosten gekeken moet worden en naar concurrentie". Mevrouw J. L. A. Boogerd-Quaak van D'66: „Het heeft er somberder uitgezien. We hebben alle moeite ge daan de minister tot andere gedach ten te brengen wat betreft de verhou ding rijk-provincie in de exploitatie. Dat is blijkbaar gelukt en ik ben te vreden En natuurlijk denk je direct aan „De Schelde", al moet er dan na tuurlijk wel een concurrerend aan bod worden gedaan. deel in de exploitatiekosten. Daarbij is vastgelegd, dat dit aandeel „nooit meer" dan zeventig procent zal zijn. Op de vraag of die rijksbijdrage „wel min der" kan zijn. betoogde dr. Boertien, dat een verhouding 70 procent (rijk) - 30 procent (tarieven, op te brengen door de gebruikers) is vastgelegd.„De investering zal een opwaartse bewe ging van de tarieven geven," erkende dr. Boertien. Daarbij werd erop gewe zen, dat bij het gebruik van een nieuwe dubbeldekker tegenover een hoger af schrijving en rente ook lagere kosten staan, „omdat een dubbeldekker goed koper werkt dan drie enkeldekkers met elk een bemanning en brandstof kosten". „We hebben het nog niet exact doorbe rekend, maar we hebben de indruk, dat bij elkaar de exploitatie van de dubbel dekker meer kost dan die van de af te stoten boten". Dr. Boertien liet weten, dat er ook de mogelijkheid is om vast „in te verdienen" op de hogere exploita tiekosten van de nieuwe dubbeldekker door al tijdens de bouwperiode geleide lijk de veertarieven te verhogen; dan hoeven ze minder sterk te stijgen bij de ingebruikname van die boot Hij ver klaarde. dat met de minister is afge sproken. dat over de kostenverhouding 70 (rijk)-30 (tarieven) „niet per maand gemillimeterd zal worden ..Het gaat er nu om dat in z'n totaliteit de verhou ding 70-30 wordt gehanteerd Daar be staat geen enkel misverstand over", zei hij. Vlissingen-Breskens De nieuwe dubbeldekker zal in de eer ste plaats op de dienst Vlissingen-Bres kens worden mgezet. Met het oog daar op wordt het schip met boegschroeven uitgerust. De dubbeldekker zal, na 1985, de uit 1949 en 1950 daterende mo torschepen .Koningin Juliana' en .Prins Bemhard' vervangen, evenals een van de beide prinsesse-boten. Ge deputeerde J. Hoekstra verklaarde des gevraagd, dat de bezuiniging van 2 mil joen op de .ombouw' van de veerpleinen en aanleginrichtingen te Vlissingen en Breskens in z'n totaliteit niet vertra gend op deze karweien zullen werken. „Rijkswaterstaat gaat ervan uit, dat die in 1984 of begin 1985 klaar zullen zijn," zo zei hij. Dr C. Boertien: „zeerpositiejondertian- delingsresultaat". project gaan spelen. De Nijspolder en het noordelijke deel van de Hoogland polder hebben een natuurlijke afwate ring met een sluis. Hierdoor kan er bij hoog water niet geloosd worden. Eén van de taken van de commissie is nu te bekijken hoe deze situatie verbeterd kan worden, In het ruilverkavelingsge- bied bevinden zich 54 agrarische bedrij- Kosten Het niet-gesubsidieerde deel van de kosten van wegenverbeteringen ko men in dit project niet meer voor reke ning van de ingelanden, zoals tot nu toe in andere ruilverkavelingen ge bruikelijk was. De kosten komen hier voor rekening van het waterschap, wat voor de overige deelnemers een lastenvermindering inhoudt. Buiten voorzitter Collot d'Escury be staat de voorbereidingscommissie ver der uit secretaris ir W. A. van Meegen, waarnemend hoofd-ingenieur-direc- teur van de landinrichtingsdienst, E. Bun uit Ossenisse, A. de Bruijcker uit Kloosterzande, P. Perdaen uit Kloos- terzande, J. de Theije uit Walsoorden. Tot adviseurs werden benoemd de heer J. Truijman en burgemeester mr M. Bo mers van Hontenisse. Zodra de voorbe reidingscommissie klaar is met het werk en er een rapport op tafel ligt zul len de betrokkenen over het rapport stemmen. Als een ieder met de inhoud akkoord gaat kan een plaatselijke com missie met de uitvoering van de ruilver kaveling gaan beginnen. NISSE - Kalm blijven. Ogen en oren open en mond dicht. Deze goede raad kregen de ongeveer zevenhonderd deelnemers aan het verzet op Noord en Zuid-Beveland, Schouwen-Duive- land en Tholen tijdens de bezettingsja ren voortdurend te horen van de com mandant van de Ordedienst (OD) in de ze gebieden, P. Kloosterman uit Nisse. Kloosterman hield niet van onverant woorde risico's. Hij drukte zijn men sen daarom op het hart geen onbezon nen acties te ondernemen. „Ik ben steeds een fel tegenstander van sabota ge geweest", vertelt hij, „Je kon er de oorlog toch niet mee verkorten. Wat schoot je ermee op om een spoorlijn op te blazen? Twee dagen later reden de treinen alweer. Het enige wat je ermee bereikte was dat onder de bevolking slachtoffers vielen als gevolg van ver geldingsmaatregelen". Een veertigtal voormalige onderge schikten van Kloosterman ontvangen volgende week dinsdag in Middelburg uit handen van prins Bemhard het ver- zetsherdenkingskruis De vroegere OD- commandant zal daarbij ook van de partij zjjn. Zelf bezit hij al zo'n verzets- kruis. Kloosterman (88) kreeg het klei nood vorig jaar bij gelegenheid van zijn vijfenzestigjarig huwelijksfeest. Kloosterman begon aan het eind van 1940 met de organisatie van zijn ver zetsgroepen. Met pogingen in novem ber van dat jaar om aan geld te komen voor de gezinnen van zeevarenden stap te hij de illegaliteit binnen. Via een aan tal tussenpersonen kwam hij in contact met de commandant van het verzet In Zuid-Holland. Deze vroeg hem om met het oog op de toen al snel verwachte bevrijding overal verzetsgroepen op te richten. Hij zorgde er ook voor dat Kloosterman de mogelijkheden kteeg om dat te gaan doen. De Zeeuw kreeg een functie bij de economische contro ledienst en kon zo overal komen, Kloos terman bouwde zijn net op volgens het communistische cellensysteem. Alleen de verzetsmensen die op elkaar waren aangewezen kenden elkaar. Op die ma nier kon worden voorkomen dat de Si- cherheitsdienst na een toevallige arres tatie de hele organisatie zou oprollen Die opzet heeft goed gewerkt. Slechts één aanhouding door de Duitsers resul teerde in een reeks arrestaties die ver volgens een aantal mensen het leven hebben gekost. Kloosterman zelf moest eind 1942 overigens wel onderduiken De taak van Kloostermans verzetsor ganisatie was de orde te handhaven in de periode tussen de bevrijding door de geallieerden en de komst van het wettelijke Nederlandse gezag. Tot die bevrijding moesten de OD'ers zich ge drukt houden. „Want dat was de moei lijkheid hier op het platteland. Je moest voorkomen dat je buren te we ten zouden komen waar je mee bezig was", aldus Kloosterman. „Wat dat be treft kun je beter in de stad zitten. Daar kent niemand je". uceii van zijn dorpsgenoten heeft ooit vermoed waar Kloosterman zich mee bezig hield. „Sommigen dachten dat ik een NSB'er was", stelt hij tevreden vast. „Alleen de leider van de plaatselij ke OD kende me". De activiteiten be perkten zich voor de komst van de be vrijders tot het doorgeven van berich ten waarvan werd verondersteld dat die voor de geallieerden van belang zouden zjjn. Kloosterman deed ook nog wat anders. P. Kloosterman: ..Sommigen dachten Hij realiseerde zich al in 1942 dat de dat ik een NSB-er was" Sloedam tussen Walcheren en Zuid-Be- Sjaak de Kok uit Lewedorp kreeg prijs stichting Bemetel VLISSINGEN - De 18-jarige Sjaak de Kok uit Lewedorp nam dinsdag tijdens een bijeenkomst in de conferentiezaal van het nieuwe kantoor van Hoechst Holland NV in Vlissingen-Oost de hem toegekende ir Maas Geesteranusprijs in ontvangst. De prijs werd hem over handigd door hoofdconsulent H. Pon tier van de stichting Bemetel (Be drijfsopleiding metaal- en electrotech- nische industrie). Sjaak de Kok kreeg deze prijs zoals ge meld omdat hij bij de tien besten ein digde bij de landelijke Bemetel-exa- mens. De prijs bestond uit een legpen ning, oorkonde en een cadeau ter waar de van 500 gulden. Sjaak koos hiervoor een lastransformator. die hem werd overhandigd door de heer Pontier. De hoofdconsulent sprak bij de overhandi ging zijn waardering uit voor het door zettingsvermogen en de inzet van Sjaak de Kok, eigenschappen die hebben meegeteld bij de toekenning van de prijs. Drie jaar voor Terneuzenaar in zaak auto diefstal (Van onze verslaggever ROTTERDAM - De arrondissements rechtbank in Rotterdam heeft dinsdag de 37-jarige Terneuzenaar Th. D. we gens diefstal veroordeeld tot een ge vangenisstraf van drie jaar met aftrek van voorarrest. De officier van justitie had twee weken geleden vijf jaar ge vangenis geëist. D had een aandeel in de diefstal van vier Mercedessen uit de showroom van garage Vervaet in Terneuzen eind okto ber vorig jaar. De wagens, met een ver gelijkbare waarde van ongeveer vier ton, waren destijds door de importeur aan Vervaet beschikbaar gesteld in ver band met de opening van de g De politie van Berkel en Rodenrijs vond de Mercedessen half december te rug in een loods in Bergschenhoek. Daarnaast werden er nog twee wagens van hetzelfde merk aangetroffen en een groot aantal goederen, waaronder ge reedschappen, geluidsapparatuur, fo to- en videomateriaal. Die goederen vertegenwoordigden een waarde van ruin anderhalve ton. Later werden nog goederen gevonden. De politie verrichtte in december in to taal vijf arrestaties. Onder de arrestan ten was ook de Terneuzenaar D. Hij heeft tot zijn berechting in voorarrest gezeten in het huis van bewaring in Rotterdam. veland wel eens een erg moeilijk te ne men barrière voor een bevrijdingsleger zou kunnen zijn. De OD-commandant besloot daarom het Sloe te gaan ver kennen en hij ontdekte zo een route waar bij laag water slechts veertig cen timeter water kwam te staan. Dat bleek in 1944 geen vergeefse moeite te zijn ge weest. Bij de bevrijding van Walcheren trok een Schotse brigade door het Sloe en nereikte het nog bezette eiland zon der problemen. De organisatie die Kloosterman in de oorlogsjaren had opgezet, bestond uit 40 plaatselijke groepen. De totale sterk te bedroeg 700 man. Kloosterman: „Na de bevrijding kwamen er nog eens 400 bij, maar die tel ik niet mee als verzets mensen". De OD handhaafde de orde in het bevrijde gebied en verrichtte bewa- kingswerk en verkenningswerk voor de geallieerden. Die taak duurde tot 15 de cember 1944. Toen namen de Binnen landse Strijdkrachten de ordehandha ving in het bevrijde deel van Nederland over. Veel mensen uit het verzet, onder wie Kloosterman, werden in die BS op genomen. Zeezeiler Pleun van der Lugt weer in contact met 'thuisfront' ZIERIKZEE - Zeezeiler Pleun van der Lugt heeft na weken weer van zich laten horen. 'Alles wel aan boord' telegrafeerde hij maandag avond laat via radio Schevenin- gen. Van der Lugt can al geruime tijd geen radiocontact meer opnemen. Zijn zendlnstallatie is onklaar door een defecte dynamo. Toch slaagde hij er dus weer in het thuisfront te bereiken en wel met behulp van marifoon, een passerend vracht schip en Scheveningen radio. Volgens een woordvoerder van zijn sponsors kampt de in zijn eentje rond de wereld zeilende voormalige straaljagerpiloot momenteel zeer met windstilte. Daardoor zou hij zo'n twee weken op het vaarsche- ma achter zijn geraakt. Deze dagen bevindt hij zich met zijn jacht 'De Zeeuwse Stromen' ter hoogte van de Braziliaanse stad Salvador. Het thuisfront verwacht de zeezeiler midden mei terug in de Zierikzeese haven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 7