Muller: kwestie bemanning
sleepboten bespreekbaar
Statenfracties denken aan
Schelde voor bouw veerboot
P. Kloosterman: met sabotage kon
je de oorlog toch niet verkorten
Ohago
Derde dubbeldekker
DINSDAG OPNIEUW PROBLEMEN IN TERNEUZEN
Voorbereidingscommissie
ruilverkaveling Ossenisse
Als't schoon moet
beldanhago
045-719466.
Deschoonmafeers
van Nederland.
VOORMALIGE COMMANDANT ORDEDIENST UIT NISSE
/OENSDAG 31 MAART 1982
PZC/Wovincie
ADVERTENTIE
PROJECT NIJS- EN HOOGLANDPOLDER
TERNEUZEN - De directie van Willem Muller bv in Terneuzen heeft de Vervoersbond FNV
dinsdagmiddag laten weten de problemen rond de driekoppige bemanning van twee sleepboten
van de Muller-vloot bovenaan de agenda van de komende cao-onderhandelingen te willen zetten.
Muller maakte de FNV tegelijkertijd duidelijk geen enkel begrip te hebben voor een eventuele
koppeling van de acties van de Belgische Transportarbeiders Bond (BTB) met die van de Ver
voersbond. En dat standpunt werd dinsdag gedeeld door de kaderleden van de Vervoersbond FNV
bij Muller.
Een woordvoerder van de 'Union' later
op de middag, toen het vrachtschip
met een half uur vertraging naar Gent
was vertrokken: „De 'Union'-directie
stond op het standpunt dat de klant
niet de dupe mocht woden van de
kwestie. Er was al wat vertraging en
omdat het schip bij ons onder contract
stond, is toen gekozen voor deze oplos
sing. Tja, wij zijn daarmee natuurlijk
óók niet zo gelukkig".
De problemen rond de 'Carrianna Or
chid' waren voor Muller aanleiding de
'Union' andermaal aansprakelijk te
Maandagmiddag zaten districtsbe
stuurders van de Vervoersbond FNV en
de directie van Muller om de tafel. Punt
van bespreking: het terugbrengen van
het aantal bemanningsleden op de sle
pers "Waasland" en 'Waterland' van vier
naar drie man. FNV en Muller liggen
daarover al sinds december met elkaar
overhoop. FNV-districtsbestuurder Ni
co Sannes waarschuwde maandag na
afloop van het gesprek met Muller dat
de kans bestaat dat de acties van de
Belgische bond straks samenvloeien
met die van de Vervoersbond FNV. De
BTB eist sinds vorige week dat op ie
dere Muller-boot, die een 'reisje' naar de
haven van Gent (of terug) maakt het (in
België) voorgeschreven aantal beman
ningsleden zit Sleepboten moeten op
Belgisch vaarwater minstens vijf man
aan boord hebben.
De afgelopen dagen kwam het geregeld
tot een treffen tussen BTB-afgevaardig-
den en kapiteins van Mullerboten. De
BTB'ers controleerden of de Muller-bo-
ten met bestemming Gent wel de voor
geschreven vijf man aan boord hadden.
Was dat niet het geval, dan weigerden
de bemanningen van de sleepboten van
de Belgische 'Unie van Reddings- en
Sleepdienst' (Union), die zijn aangeslo
ten bij de BTB, de zeeschepen verder te
begeleiden.
Directeur Cees Muller van Willem Mul
ler bv dinsdag: „Die kwestie van de
Waasland' en de 'Waterland' willen we -
en we weten echt dat het een probleem
is- binnenkort met de bond doorspre
ken. Als dat experiment is afgerond, zal
er een duidelijk plaatje op tafel worden
gelegd".
Problemen
Dinsdagmiddag ontstonden er op
nieuw problemen. De sleepboten "Wal
vis' (Union) en 'Zeeland' (Muller) assis
teerden het vrachtschip 'Carrianna
Orchid' bij het invaren van de zeesluis
in Terneuzen. Toen een BTB-afgevaar-
digde in de sluis vaststelde dat zich
aan boord van de 'Zeeland' niet meer
dan vier man bevonden, weigerde de
bemanning van de 'Walvis' verder nog
in actie te komen. In overleg met het
hoofdkantoor in Antwerpen besloot de
■Union' vervolgens dat de 'Zeeland'
moest losgooien en dat het vrachtschip
richting Gent moest worden begeleid
door de "Walvis' en de (inderhaast inge
schakelde) 'Leie' van de sleepdienst.
stellen voor 'het ongemak en de extra
kosten, voortvloeiend uit de BTB-ac-
tie'. Dat gebeurde ook zaterdag al, toen
ook een Mullerboot moest afhaken.
Muller houdt vol: „Wij staan eigenlijk
buiten de hele kwestie. Het is in de eer
ste plaats een zaak van de BTB en de
Union. Overigens bestempelen wij het
feit dat de BTB nu op Nederlands
grondgebied actie voert nog steeds als
een onrechtmatige daad. Ons treft ver
der geen enkele blaam In Nederland
houden wij ons aan de Nederlandse re
gels, in België aan de Belgische. En dat
betekent dus dat wij in België minimaal
een man extra aan boord zetten".
Los zien
Vandaag (woensdag) bespreken de dis
trictsbestuurders van de Vervoersbond
FNV de zaak met de leden bij Willem
Muller (ongeveer 95 procent van het
personeel is georganiseerd). De FNV-
kaderleden bij Muller lieten dinsdag al
doorschemeren dat ze de problemen
rond de driemansbezetting van de
"Waasland' en de 'Waterland' los willen
zien van de BTB-eis dat op iedere Mul
ler-boot minstens vijf man moet staan.
.„Als het zo doorgaat, gaat het allemaal
ten koste van ons werk", aldus een van
de kaderleden. ..De BTB kan onze zaak
niet dienen"
De BTB besloot maandag al de acties
tegen de onderbezetting van de Muller
boten nog te verscherpen En verder
wordt met belangstelling de uitkomst
van de FNV-vergadering afgewacht,
Hago Nederland B.V. Vestigingen te
Amsterdam - Rotterdam - Groningen
Almelo - Lelystad - Apeldoorn
Eindhoven - Maastricht - Heerlen, d
OSSENISSE - In 'Hof ter Nesse' in Os
senisse is dinsdag de voorbereidings
commissie voor de ruilverkaveling
van de Nijs- en Hooglandpolder bij Os
senisse geïnstalleerd. Dat gebeurde
door de heer J. Nieuwenhuijse van de
Centraal Cultuur-Technische Com
missie. Voorzitter van die voorberei
dingscommissie is geworden K. baron
Col lot d'Escury, rentmeester van Do
meinen en dijkgraaf van het water
schap 'Hulster Ambacht'. In zijn dank
woord zei baron Collot d'Escury te ho
pen binnen twee jaar een rapport ge
reed te hebben, waarna het werk van
de plaatselijke commissie kan begin
nen.
Het ruilverkavelingsproject omvat
ruim 750 hectare land en naast de Nijs-
en Hooglandpolder wordt daar ook de
Ser Arendspolder bij betrokken. Bij de
verkaveling zal het aantal kavels sterk
kunnen worden teruggebracht, is de
verwachting van de heer Collot, waar
door de boeren efficiënter kunnen
werken. Ook de verbetering van de ont
watering zal een belangrijke rol in het
Problemen rond de 'Carrianna Orchid' in de sluis van Terneuzen. De bemanning van de "Walvis'weigert de sluis te verlaten.
(Slot van pagina 1)
tijdens de persconferentie desgevraagd
op gewezen, dathetrijk tot nu toe altijd
een openbare aanbesteding heeft
geëist, de provincie gunt de bouw, on
der goedkeuring van het rijk. Zoals ge
meld hebben de staten voor het ont
werp van een derde dubbeldekker een
voorbereidingsbedrag van een miljoen
gulden gegeven, in afwachting van de
definitieve beslissing. Het Bureau voor
de Scheepvaart in Bloemendaal is daar
mee bezig. Dat voorbereidingscrediet
wordt nu in de bouwkosten meegeno
men. Die kosten worden geraamd tus
sen de vijftig en zestig miljoen gulden.
In gs - zo maakten de commissaris en
gedeputeerde J. Hoekstra duidelijk - is
er wel over gesproken dat het aantrek
kelijk is de dubbeldekker bij ,De Schel
de' in Vlissingen te laten bouwen. Hoek
stra: „Dat zou ideaal zijn. Als er repara
tie nodig is komt-ie daar toch terecht,
zie de kwestie met de .Margriet' vorige
week. En men heeft bij ,De Schelde' de
know-how".
De bedoeling is - zo maakte griffier J.
Wagenvoort duidelijk - dat de derde
dubbeldekker ..begin 1985" in de vaart
komt. Met het ontwerp is een periode
tussen de negen maanden en een jaar
gemoeid. De verwachting is. dat de
voorbereidingen m de eerste maanden
van volgend jaar zijn afgerond. De
bouw wordt berekend op twee jaar.
Exploitatiekosten
Zoals gezegd: bij de overeenstemming
over de derde dubbeldekker zijn tus
sen minister Zeevalking en gs ook af
spraken gemaakt over het rijksaan-
Comité waakzaamheid
fascisme en
discriminatie Zeeland
VLISSINGEN - Het comité 'waak
zaamheid tegen fascisme en discrimi
natie' houdt maandag 5 april om 20.00
uur een bijeenkomst in gebouw 't An
ker' in Vlissingen. Het comité, ge
vormd op initiatief van enkele PSP-le-
den, is nog niet compleet. De initiatief
groep zoekt mensen, met name uit an
dere groeperingen, om de club wat
draagkrachtiger en wellicht ook defi
nitief te maken.
Het ligt in de bedoeling om in de eerste
week van mei een anti-fascisme-week te
houden. Daarin zullen discussie- en in
formatie-zittingen plaatshebben die to
nen hoe het fascisme in '40-'45 voet aan
de grond kon krijgen en hoe ook nu nog
voedingsbodems voor dit systeem aan
wezig lijken.
Tiende Lentemars
van Vrijbuiter
in Terneuzen
TERNEUZEN - Zaterdag 3 april houdt
de Terneuzense Wandelsportvereni
ging 'De Vrijbuiters' voor de tiende
maal de Lentemars. Deze wandeltocht
wordt gehouden onder auspiciën van
de KNBLO, wandelkring West-Bra
bant-Zeeland.
Er kan zowel individueel als in groeps
verband aan deze mars worden deelge
nomen. De afstanden zijn: 5,10,15,25 en
40 kilometer. Het startbureau is geves
tigd in de bovenzaal van café 'Du Com
merce' aan de Markt in Terneuzen.
De starttijd voor de veertig kilometer is
om 10.00 uur. De overige afstanden star
ten tussen twaalf en twee uur. Voor alle
deelnemers liggen er herinneringen
klaar na afloop van de tocht en ook zijn
er extra pnjzen voor groepen.
Voor de medische zorg zal de EHBO af
deling Terneuzen op verscheidene
plaatsen langs de wandelroute aanwe
zig zijn.
CNV-enquete over
kernenergie was
een 'steekproef
VLISSINGEN - In het bericht (zaterdag
27 maart) waarin melding werd ge
maakt van de resultaten van een CNV-
enquete over het energievraagstuk
werd abusievelijk gemeld dat de res
pons op die enquete zeer gering was.
Ten onrechte werd de indruk gewekt
dat de enquêteformulieren verspreid
waren onder alle vijftienhonderd
Zeeuwse CNV-ers. Het onderzoek bleef
echter beperkt tot een paar honderd
CNV-leden in Zeeland. Twintig procent
van hen is een uitgesproken tegenstan
der van energie-opwekking door mid
del van kerncentrales. Vijfenzestig pro
cent gaat akkoord met de bestaande
situatie of pleit voor uitbreiding.
MIDDELBURG - Vanuit alle fracties
in de provinciale staten van Zeeland
wordt - als het gaat om de bouw van
de derde dubbeldekker - gekeken in
de richting van de Koninklijke
Maatschappij „De Schelde" in Vlis
singen. Dat bleek dinsdag uit de eer
ste reacties, die de fractieleiders ga
ven op het bericht over de dubbel
dekker.
De heer C. Balkenende van het CDA
in een eerste reactie: Als inderdaad
blijkt, dat de verhouding tussen rijk
en provincie 70-30 blijft als het gaat
om de exploitatie van de veren, dan
ben ik daar tevreden mee. Er moet
dan ook zo snel mogelijk met de
bouw worden begonnen en dan zeg
ik: 'laat dat alsjeblieft bij „De Schel
de" gebeuren'. Niet tot elke prijs,
maar ik verwacht voldoende inventi
viteit van „De Schelde' om met een
redelijke prijs te komen. Men heeft
daar een stuk know how te bieden".
Mevrouw C. C. van Zanten-Leijsen
van de PvdA vond, dat verkeer en
waterstaat eerst zwart op wit moet
geven, dat nu aan de verhouding 70-
30 niet meer wordt getornd. „Ge
beurt dat, dan feliciteer ik het college
van gedeputeerde staten met het be
reikte resultaat", zei ze. „En ik opteer
voor „De Schelde". De kennis is daar
aanwezig. Natuurlijk moet dat van
alle kanten bekeken worden, maar
de werkgelegenheid in Zeeland is een
belangrijk punt".
De heer J. D. de Voogd van de VVD
gaf als zijn eerste indruk „dat er re
den tot tevredenheid is". Hij herin
nerde eraan, dat steeds sprake is van
andere verhoudingen en toonde zich
ingenomen met het vastleggen van
70-30. Over de bouw van de dubbel
dekker zei hij: „Je moet niet uitgaan
van een al te eng protectionisme,
maar het is duidelijk, dat „De Schel
de" tot de kanshebbers moet beho
ren. Dat in ieder geval".
Ongeluk
De heer W. P. Rentier van de SGP:
„Zo op het eerste gezicht is het een
positief resultaat. Er moet liever
vandaag dan morgen worden begon
nen, zeker als je kijkt naar de gevol
gen van het ongeluk op de dienst
Vlissingen-Breskens". En verder:
„Als Zeeuws statenlid kun je alleen
maar de wens uitspraken, dat die
dubbeldekker in Zeeland gebouwd
wordt, waarbij natuurlijk wel naar
de kosten gekeken moet worden en
naar concurrentie".
Mevrouw J. L. A. Boogerd-Quaak
van D'66: „Het heeft er somberder
uitgezien. We hebben alle moeite ge
daan de minister tot andere gedach
ten te brengen wat betreft de verhou
ding rijk-provincie in de exploitatie.
Dat is blijkbaar gelukt en ik ben te
vreden En natuurlijk denk je direct
aan „De Schelde", al moet er dan na
tuurlijk wel een concurrerend aan
bod worden gedaan.
deel in de exploitatiekosten. Daarbij is
vastgelegd, dat dit aandeel „nooit
meer" dan zeventig procent zal zijn. Op
de vraag of die rijksbijdrage „wel min
der" kan zijn. betoogde dr. Boertien,
dat een verhouding 70 procent (rijk) -
30 procent (tarieven, op te brengen
door de gebruikers) is vastgelegd.„De
investering zal een opwaartse bewe
ging van de tarieven geven," erkende
dr. Boertien. Daarbij werd erop gewe
zen, dat bij het gebruik van een nieuwe
dubbeldekker tegenover een hoger af
schrijving en rente ook lagere kosten
staan, „omdat een dubbeldekker goed
koper werkt dan drie enkeldekkers
met elk een bemanning en brandstof
kosten".
„We hebben het nog niet exact doorbe
rekend, maar we hebben de indruk, dat
bij elkaar de exploitatie van de dubbel
dekker meer kost dan die van de af te
stoten boten". Dr. Boertien liet weten,
dat er ook de mogelijkheid is om vast
„in te verdienen" op de hogere exploita
tiekosten van de nieuwe dubbeldekker
door al tijdens de bouwperiode geleide
lijk de veertarieven te verhogen; dan
hoeven ze minder sterk te stijgen bij de
ingebruikname van die boot Hij ver
klaarde. dat met de minister is afge
sproken. dat over de kostenverhouding
70 (rijk)-30 (tarieven) „niet per maand
gemillimeterd zal worden ..Het gaat
er nu om dat in z'n totaliteit de verhou
ding 70-30 wordt gehanteerd Daar be
staat geen enkel misverstand over", zei
hij.
Vlissingen-Breskens
De nieuwe dubbeldekker zal in de eer
ste plaats op de dienst Vlissingen-Bres
kens worden mgezet. Met het oog daar
op wordt het schip met boegschroeven
uitgerust. De dubbeldekker zal, na
1985, de uit 1949 en 1950 daterende mo
torschepen .Koningin Juliana' en
.Prins Bemhard' vervangen, evenals
een van de beide prinsesse-boten. Ge
deputeerde J. Hoekstra verklaarde des
gevraagd, dat de bezuiniging van 2 mil
joen op de .ombouw' van de veerpleinen
en aanleginrichtingen te Vlissingen en
Breskens in z'n totaliteit niet vertra
gend op deze karweien zullen werken.
„Rijkswaterstaat gaat ervan uit, dat
die in 1984 of begin 1985 klaar zullen
zijn," zo zei hij.
Dr C. Boertien: „zeerpositiejondertian-
delingsresultaat".
project gaan spelen. De Nijspolder en
het noordelijke deel van de Hoogland
polder hebben een natuurlijke afwate
ring met een sluis. Hierdoor kan er bij
hoog water niet geloosd worden. Eén
van de taken van de commissie is nu te
bekijken hoe deze situatie verbeterd
kan worden, In het ruilverkavelingsge-
bied bevinden zich 54 agrarische bedrij-
Kosten
Het niet-gesubsidieerde deel van de
kosten van wegenverbeteringen ko
men in dit project niet meer voor reke
ning van de ingelanden, zoals tot nu
toe in andere ruilverkavelingen ge
bruikelijk was. De kosten komen hier
voor rekening van het waterschap,
wat voor de overige deelnemers een
lastenvermindering inhoudt.
Buiten voorzitter Collot d'Escury be
staat de voorbereidingscommissie ver
der uit secretaris ir W. A. van Meegen,
waarnemend hoofd-ingenieur-direc-
teur van de landinrichtingsdienst, E.
Bun uit Ossenisse, A. de Bruijcker uit
Kloosterzande, P. Perdaen uit Kloos-
terzande, J. de Theije uit Walsoorden.
Tot adviseurs werden benoemd de heer
J. Truijman en burgemeester mr M. Bo
mers van Hontenisse. Zodra de voorbe
reidingscommissie klaar is met het
werk en er een rapport op tafel ligt zul
len de betrokkenen over het rapport
stemmen. Als een ieder met de inhoud
akkoord gaat kan een plaatselijke com
missie met de uitvoering van de ruilver
kaveling gaan beginnen.
NISSE - Kalm blijven. Ogen en oren
open en mond dicht. Deze goede raad
kregen de ongeveer zevenhonderd
deelnemers aan het verzet op Noord
en Zuid-Beveland, Schouwen-Duive-
land en Tholen tijdens de bezettingsja
ren voortdurend te horen van de com
mandant van de Ordedienst (OD) in de
ze gebieden, P. Kloosterman uit Nisse.
Kloosterman hield niet van onverant
woorde risico's. Hij drukte zijn men
sen daarom op het hart geen onbezon
nen acties te ondernemen. „Ik ben
steeds een fel tegenstander van sabota
ge geweest", vertelt hij, „Je kon er de
oorlog toch niet mee verkorten. Wat
schoot je ermee op om een spoorlijn op
te blazen? Twee dagen later reden de
treinen alweer. Het enige wat je ermee
bereikte was dat onder de bevolking
slachtoffers vielen als gevolg van ver
geldingsmaatregelen".
Een veertigtal voormalige onderge
schikten van Kloosterman ontvangen
volgende week dinsdag in Middelburg
uit handen van prins Bemhard het ver-
zetsherdenkingskruis De vroegere OD-
commandant zal daarbij ook van de
partij zjjn. Zelf bezit hij al zo'n verzets-
kruis. Kloosterman (88) kreeg het klei
nood vorig jaar bij gelegenheid van zijn
vijfenzestigjarig huwelijksfeest.
Kloosterman begon aan het eind van
1940 met de organisatie van zijn ver
zetsgroepen. Met pogingen in novem
ber van dat jaar om aan geld te komen
voor de gezinnen van zeevarenden stap
te hij de illegaliteit binnen. Via een aan
tal tussenpersonen kwam hij in contact
met de commandant van het verzet In
Zuid-Holland. Deze vroeg hem om met
het oog op de toen al snel verwachte
bevrijding overal verzetsgroepen op te
richten. Hij zorgde er ook voor dat
Kloosterman de mogelijkheden kteeg
om dat te gaan doen. De Zeeuw kreeg
een functie bij de economische contro
ledienst en kon zo overal komen, Kloos
terman bouwde zijn net op volgens het
communistische cellensysteem. Alleen
de verzetsmensen die op elkaar waren
aangewezen kenden elkaar. Op die ma
nier kon worden voorkomen dat de Si-
cherheitsdienst na een toevallige arres
tatie de hele organisatie zou oprollen
Die opzet heeft goed gewerkt. Slechts
één aanhouding door de Duitsers resul
teerde in een reeks arrestaties die ver
volgens een aantal mensen het leven
hebben gekost. Kloosterman zelf moest
eind 1942 overigens wel onderduiken
De taak van Kloostermans verzetsor
ganisatie was de orde te handhaven in
de periode tussen de bevrijding door
de geallieerden en de komst van het
wettelijke Nederlandse gezag. Tot die
bevrijding moesten de OD'ers zich ge
drukt houden. „Want dat was de moei
lijkheid hier op het platteland. Je
moest voorkomen dat je buren te we
ten zouden komen waar je mee bezig
was", aldus Kloosterman. „Wat dat be
treft kun je beter in de stad zitten. Daar
kent niemand je".
uceii van zijn dorpsgenoten heeft ooit
vermoed waar Kloosterman zich mee
bezig hield. „Sommigen dachten dat ik
een NSB'er was", stelt hij tevreden
vast. „Alleen de leider van de plaatselij
ke OD kende me". De activiteiten be
perkten zich voor de komst van de be
vrijders tot het doorgeven van berich
ten waarvan werd verondersteld dat die
voor de geallieerden van belang zouden
zjjn.
Kloosterman deed ook nog wat anders.
P. Kloosterman: ..Sommigen dachten Hij realiseerde zich al in 1942 dat de
dat ik een NSB-er was" Sloedam tussen Walcheren en Zuid-Be-
Sjaak de Kok uit
Lewedorp kreeg prijs
stichting Bemetel
VLISSINGEN - De 18-jarige Sjaak de
Kok uit Lewedorp nam dinsdag tijdens
een bijeenkomst in de conferentiezaal
van het nieuwe kantoor van Hoechst
Holland NV in Vlissingen-Oost de hem
toegekende ir Maas Geesteranusprijs
in ontvangst. De prijs werd hem over
handigd door hoofdconsulent H. Pon
tier van de stichting Bemetel (Be
drijfsopleiding metaal- en electrotech-
nische industrie).
Sjaak de Kok kreeg deze prijs zoals ge
meld omdat hij bij de tien besten ein
digde bij de landelijke Bemetel-exa-
mens. De prijs bestond uit een legpen
ning, oorkonde en een cadeau ter waar
de van 500 gulden. Sjaak koos hiervoor
een lastransformator. die hem werd
overhandigd door de heer Pontier. De
hoofdconsulent sprak bij de overhandi
ging zijn waardering uit voor het door
zettingsvermogen en de inzet van Sjaak
de Kok, eigenschappen die hebben
meegeteld bij de toekenning van de
prijs.
Drie jaar voor
Terneuzenaar
in zaak auto
diefstal
(Van onze verslaggever
ROTTERDAM - De arrondissements
rechtbank in Rotterdam heeft dinsdag
de 37-jarige Terneuzenaar Th. D. we
gens diefstal veroordeeld tot een ge
vangenisstraf van drie jaar met aftrek
van voorarrest. De officier van justitie
had twee weken geleden vijf jaar ge
vangenis geëist.
D had een aandeel in de diefstal van
vier Mercedessen uit de showroom van
garage Vervaet in Terneuzen eind okto
ber vorig jaar. De wagens, met een ver
gelijkbare waarde van ongeveer vier
ton, waren destijds door de importeur
aan Vervaet beschikbaar gesteld in ver
band met de opening van de g
De politie van Berkel en Rodenrijs
vond de Mercedessen half december te
rug in een loods in Bergschenhoek.
Daarnaast werden er nog twee wagens
van hetzelfde merk aangetroffen en een
groot aantal goederen, waaronder ge
reedschappen, geluidsapparatuur, fo
to- en videomateriaal. Die goederen
vertegenwoordigden een waarde van
ruin anderhalve ton. Later werden nog
goederen gevonden.
De politie verrichtte in december in to
taal vijf arrestaties. Onder de arrestan
ten was ook de Terneuzenaar D. Hij
heeft tot zijn berechting in voorarrest
gezeten in het huis van bewaring in
Rotterdam.
veland wel eens een erg moeilijk te ne
men barrière voor een bevrijdingsleger
zou kunnen zijn. De OD-commandant
besloot daarom het Sloe te gaan ver
kennen en hij ontdekte zo een route
waar bij laag water slechts veertig cen
timeter water kwam te staan. Dat bleek
in 1944 geen vergeefse moeite te zijn ge
weest. Bij de bevrijding van Walcheren
trok een Schotse brigade door het Sloe
en nereikte het nog bezette eiland zon
der problemen.
De organisatie die Kloosterman in de
oorlogsjaren had opgezet, bestond uit
40 plaatselijke groepen. De totale sterk
te bedroeg 700 man. Kloosterman: „Na
de bevrijding kwamen er nog eens 400
bij, maar die tel ik niet mee als verzets
mensen". De OD handhaafde de orde in
het bevrijde gebied en verrichtte bewa-
kingswerk en verkenningswerk voor de
geallieerden. Die taak duurde tot 15 de
cember 1944. Toen namen de Binnen
landse Strijdkrachten de ordehandha
ving in het bevrijde deel van Nederland
over. Veel mensen uit het verzet, onder
wie Kloosterman, werden in die BS op
genomen.
Zeezeiler
Pleun van der Lugt
weer in contact
met 'thuisfront'
ZIERIKZEE - Zeezeiler Pleun van
der Lugt heeft na weken weer van
zich laten horen. 'Alles wel aan
boord' telegrafeerde hij maandag
avond laat via radio Schevenin-
gen.
Van der Lugt can al geruime tijd
geen radiocontact meer opnemen.
Zijn zendlnstallatie is onklaar door
een defecte dynamo. Toch slaagde
hij er dus weer in het thuisfront te
bereiken en wel met behulp van
marifoon, een passerend vracht
schip en Scheveningen radio.
Volgens een woordvoerder van zijn
sponsors kampt de in zijn eentje
rond de wereld zeilende voormalige
straaljagerpiloot momenteel zeer
met windstilte. Daardoor zou hij
zo'n twee weken op het vaarsche-
ma achter zijn geraakt. Deze dagen
bevindt hij zich met zijn jacht 'De
Zeeuwse Stromen' ter hoogte van
de Braziliaanse stad Salvador. Het
thuisfront verwacht de zeezeiler
midden mei terug in de Zierikzeese
haven.