PZC/zaterdagkrant agenda ret grondthema van mijn werken is steeds weer een zoeken naar een nieuwe samenhang twaarin kunst kunst wordt: de kontekst van het kunstwerk als een noodzakelijke aanvulling' |d werken proberen een proces van onderzoek te belichten, waarvan de fasering en tussentijd- resultaten worden getoond in de vorm van kunstwerken. Deze werken ontberen dan ook het x\ van het trademark. Zij proberen de eigen obsedaties met betrekking tot de werkelijkheid it een meervoudig standpunt te benaderen, als zouden er oplossingen voor zijn'. naken van Boezem, kunstenaar de- zeker de laatste tijd - een snel belangstelling voor zijn :m, man on the move, expo- Ijelijktijdig in de Verenigde Staten i aantal landen van het Oude Con- Een deel van die activiteiten gestalte in zijn directe woonom- ig, Middelburg. jegon hij in 1975 het fel bekritï- en sterk gerespecteerde project de klinkende naam 'Podio del Af on er! 'Arte'. Het werd, in enkele jaren, een wereldwijd podium de eigentijdse kunst. Met deze indringende vorm van space- ftire plaatste hij - de sterk ruimte werking van het geheel geconcen- rd in een zo direct aansprekende lalsdie van de fotoreportage - een f van zijn omgeving in een wereld- t kontekst: van enkelvoud naar noud. i mag dan al spreken van een nieu- Mgeving, sleutelbegrip in het werk i Boezem. op het Podium acterende kunste- uit verschillende windstreken af- werkten mee aan de definitie een idee: op een haast klas- manier creéeren in Middelburg, in ;kse communicatie met de ;van de wereld. Iburg en Vlissingen zagen ook Iperformances, geënt op de durende van wind, licht en lucht, het Ie en buitenwaartse spiegel en lUomo Volante, de mens, die - de laatste rots het leven tracht te ontstijgen in relken-naar-verder m - het spiegelproject Space-Sculpture - de uitbouw van het Stones-idee - de groei van de lUomo Volante naar een echte Ikaros. Het zijn - stuk voor stuk - stappen naar een veel grotere vanzelfsprekendheid dan ooit tevoren genoteerd kon wor den: de geheimtaal blijkt afgeleerd. Men ervaart de veroveringen op tijd en ruimte als een gebied dat op boeiende wijze in kaart gebracht worden. Daar voor bedient Boezem zich van klassieke middelen: architectuur, sculptuur. Te keningen, foto's, schilderwerk, de mate rie nemen hun plaats in de nieuwe sculptuur, de nieuwe omgeving in. Zo worden steunfuncties verzelfstandigd ruimte/tijd In de spiegelprojecten is er ditmaal op nieuw sprake van positief-negatief-op- stelling: het tot nul verklaren van ruimte en tijd staat er naast de poging tot vervulling van die begrippen. Space-Sculpture naast Untitled, in bei de de illusie gevangen. In zijn Ruimte-Sculptuur (1978) be dient Boezem zich van zeer eenvoudig materiaal, touw en spiegels. De Manil- latrossen, in de vloer van de museum verankerd, houden twee grote spiegels in evenwicht. De splegelkanten zijn tegen elkaar ge drukt, zodat de illusie van het opheffen van de ruimte wordt verkregen: een il lusoir soort nulpunt, een getuigenis van de aanwezigheid van 'niets', inmate- rieel. Het is en blijft een droomwereld want het materiële aspect van dat al is zeer dominant, brutaal zelfs, aanwezig in de achterkanten van de spiegels die als een onoverkoombare en niet te door breken scheidsmuur tastbaar midden in een ruimte staan die door het project geëlimineerd, althans ontkend, wordt. De twee binnenvlakken weerspiegelen elkaar tot in het eeuwige. We kunnen - en dat is juist het spanningsmoment van deze constructie - slechts vermoe den hoe immens groot en diep die tot nul verklaarde ruimte is Bij het Untiled-tweeluik wordt daar een sterk positief beeld tegenover ge plaatst. Wat men ziet is - in feite - een confrontatie met de werkelijkheid, géén stukje luchtruim dat om uitwer king vraagt, maar een concreet beeld dat uit evocatie is geboren, Op de achtergrond moet men zich - het idee - de blauwe ééntoonsschilderijen (monochromen) van Yves Klein voor stellen. Zet ze achter glas en er gaat - in de spiegeleffecten - een nieuwe werkelijkheid leven. Wie en wat ziet men? Zichzelf, een mens met aankleve, een stukje omgeving: teruggekaatste werkelijkheid als positief beeld. Tijd en ruimte, gevangen binnen één kader. Het positieve beeld komt naast het negatieve te staan, ingekeerde naast buitenwaarts gerichte krachten. Boezem bedient zich in een groot deel van zijn werk dat sterk met nieuwe en andere grenzen aan Conceptie, gedach te én Beeld te maken heeft, voortdu rend van die twee polen. Wat gebeurt is het openbreken van tijd en ruimte: het statisch blauwe monoch room krijgt leven m een heel andere kontekst. Het is de samenhang van keer en wederkeer: de repetitie van een beeld in een ander, meer omvattend beeld. Dat laatste pikt het eerste op, bedient zich van de nieuwe omgeving en leent de werkelijkheid van museum, bezoekers, hun dingen, hun sfeer: een direct, verruimend spel met wat om ringt. Wie er zich in begeeft, zal vaststellen dat het ruimtelijk avontuur - voor wie andré oosthoek de tijd vergeet - in wezen begoocheling en droombeeld is. Voordat er sprake is van die conclusie heeft men - in nega tief en positief- meegekeken échter de wer kelij kheid en kunnen ervaren dat de grenzen anders mogen liggen dan die op allemansmaat gesneden 'realiteit' gewoonlijk aangeeft. TÏRDAG 20 MAART 1982 Marinus Boezem, beeldend kun stenaar, werd in 1934 in Leerdam geboren, woont in Middelburg en is hoogleraar vormstudie aan de Technische Hogeschool te Delft (Bouwkunde). Boezem exposeert momenteel re cent werk in het provinciaal mu seum Begijnhof te Hasselt (België). Op 26 maart opent minister An dré van der Louw in Chicago de ten toonstelling 'Contemporary Art from the Netherlands' met daarin werk van o.a. Boezem, Visser, Schoonhoven, Van de Kop. (Tour nee: Toronto. New York, Houston, San Diego). Op 31 maart wordt in het mu seum van Grenoble de tentoonstel ling 'Marinus Boezem' geopend. 'Kunst op het Spoor', de NOS-tv- uitzending van 25 april (17.50 uur Nederland 2). brengt onder meer de 'herhaling' van Boezems perfor mance TUomo volante' in de Mid delburgse Vleeshal. Wandelkerk Middelburg: nieuw Boezem-project op 30 april, 1 en 2 mei, Eerder deze maand was werk te zien in - Den Haag, Gemeentemuseum (De Keus van de Kunstenaar) - Schiedam, Gemeentemuseum (Installaties) - Rimini, Museum (Perspective Sonorities). Hasselt geeft ook enig doorzicht op Boezems praeoccupatie met lucht en vliegen. Die bevlogenheid is op zeer verschillende manieren naar bniten gekomen. Ik noem maar even zulke uiteenlopen de dingen als 'Sign the Sky" (1969) •Flying the Map of Middelburg' (1980), 'A runningway' dat binnenkort in Gre noble wordt uitgevoerd, de plaats van lucht, vogels en zijn enigzins opzienba rende lijfelijke aanvulling van de reeks vogelmensen zoals die gestalte kreeg in zijn optreden als Uomo Volante (1979- 1982). Brak in lUomo Volante de spiegel nog en haalde Boezem daarmee óók - licht meegenomen - een deel van 't eerbied waardig uitspansel naar zich toe, nu heeft hjj Ikaros reeds in zichzelf ont moet. Men ziet hem - verroekloosd en ver daan - aan het einde van het koord, voorbij de laatste steen, een gevoelige tol betalen aan de wetten van de zwaar tekracht. 1 Uomo Volante begon het proces dat hogere waarde toekende aan het spanningsvolle moment vóór ver trek, het vrijkomen van de grond, dan het vliegen zelf. Zijn Icarus 1981) is vrij gekomen en op zichzelf teruggeworpen: boem is ho, de droom van de vogelman opnieuw aan stukken. De geschiedenis kent veel verhalen van vogelmensen die in hun drang naar 'de volkomen vrijheid', het zweven boven de dingen die van de aarde zijn, steeds driester vliegpogingen ondernamen. Een 'vlucht' voor de soms drukkende werkelijkheid van alledag? Een compe titie met de natuur, de wetten van de zwaartekracht? Een poging wellicht om tot een volmaakt evenwicht te ko men, en een ontkenning van de tijd in de ruimte te genieten. Gelukkig heeft het in de natuurlijke voorzieningen nimmer aan voldoende rotspieken ontbroken die de vogelman nen tot springplank konden dienen. Zo af en toe richtte de mensheid bovendien hoge bouwsels op die ook al konden fungeren als startpunten voorde haast vrije val. We hebben er fraaie verhalen aan over gehouden. Zo fladderde Daedalus, wat jaren gele den, keurigjes boven zijn eigen Laby rinth en bracht zijn eveneens beveder de zoon Icarus het in zijn drang naar zonnige hoogten niet verder dan een doodsmak nabij hel wijnrankenrijke ei land Samos. Koning Bladud, de Brit, stortte neer op de tempel van Apollo en zelf sinds men alles weet van de theo rieën van BoreUi, springen nog hier en daar met doeken en latten getooide per sonen van torens naar de roem die niet zelden de totale afgang blijkt te zijn. Men vindt deze kennelijk diep-mense- lijke drang naar vliegen op zeer ver schillende plaatsen en manieren weer spiegeld in de kunst, vanaf de vroegste tijden via Da Vinei tot Panamarenko en verder. Boezem hoort bij 'verder'. Hij heeft in zijn performance (men ziet het 25 april op de buis) niet aan de werkelijkheid van het 'vliegen of val len' gedokterd, hij heeft gebonwd aan de illusie. Zijn Icarus werkt letterlijk als een in slag: de illusie bekroond in - opnieuw - een ruimtesculptuur die de sprong volgt. lichtval In deze sterke reeks ruimtelijke scalp- turen passen de Stones (1981). De bewe ging - in suggestie aanwezig - bepaalt hier op het moment dat de verhoudin gen tussen het platte vlak (fotobeeld) en de drie dimensies van de (na tuur (stenen geoptimaliseerd worden, het wezen van de sculptuur. Géén revolutie, zei ik, eerder de rappor tage van een evolutie die de klassieken erkent. Op het verbreken van zegels en een mbraak in die schatkamer zet deze ontwikkeling geen straf, omdat ze reke ning houdt met de toegevoegde waarde die elke onverwachte lichtval kan bren gen. De werkelijkheid, het eigen ik, het meervoudig standpunt en de blijkbaar onuitputtelijke mogelijkheden van de lichtval: een nieuw Beeld, (óók) de taal grens voorbij. Boezem 1982. Illustraties: boven, Intitled-1981 linksonder, Icarus-1981; rechtson der Space-sculpture-1977 en daar bovenIntitled 11-1981. Foto's: Wim Riemens voortgang daarvan waren zeer kort ge- I*11 te den in de musea van Den «(.Schiedam en Rimini. Ze zijn nu "ttezien in het museum van het Bel- I*1*Hasselt en - binnenkort - in Chi li Toronto, New York, Houston, T "'ego, Grenoble, Basel, Middel- "llWandelkerk: 30 april, 1 en 2 mei) ,0Pde NOS-tv (Nederland-2. 17.50 «•Kunst op het Spoor, 25 april), •^tentoonstelling in het Provinciaal 5^® van Hasselt, waar Urbain Mul- un sinds enkele jaren een beleid kan ;«en dat elders tot jaloezie moet lei- f- geeft Boezem in alle soberheid de «is waar hij de rechten voor heeft '«orven. zou de werktitel kunnen Boezem en dat blijkt een Wflge greep uit de synoniemen- tomtbinnen in' - dat alles zegt heeft het al gehad ra wat Boezem zijn grondthema «nt en blijkt voorts begonnen aan lopsomming van de themata die dit rak bepalen. Licht en lucht passen de wezenskenmerken van tijd Inimte, het zijn nu en het zijn in de DL bewegen, verplaatsen: merkte- ns langs vaak verrassende wegen Br een nieuwe sculptuur. himwezen weinig revolutionairs aan itand. Daarvoor past het beeld te Pd in de evolutie van dit werk dat - Eeind na de Explosie van het Intel- «i-steeds groter waarde is gaan toe tsen aan de (vaak meer implosieve) toten van het concept, de drijvende k De explosie staat niet meer zo tangend centraal als gebeurtenis op maar moet gevoelig veel ruimte fcaan aan de voortgang van het pro- ei Boezem sleurt, ieder in zijn publiek êe dat wil, mee in die voortgang. Zo J®lt men getuige, misschien wel Kongetuige en dat niet als strikt onaf- «U)ke Instantie maar als iemand kansen tot medeplichtigheid gebo- krijgt: tentoonstelling, performan- videofilm, openluchtsculptuur, pro- Kobject. er aan mee wil doen, heeft zich al aStrworpen aan de krachtwetten van 'toe! la durée, het zijn op dit mooie of «verschrikkelijkste moment en het Pinde duur van de tijd, het bestaan «Bellngen die van momenten wé-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 19