BELFORT BAADER POPGRUPPE beiaard zal weer spelen AANSLAG OP JE ZINTUIGEN AFSCHEID PZC/ extw loods wijnja pleit voor 'vrije blokken ZEEUWSCH-VLAANDEREN 3 tMken van de beiaard werden hergoten in de ateliers Eijsbouts in Asten. Vorige week liep ik op het Gentse Sint-Baafsplein een gepensioneerde cllega tegen het lijf. Of liever: ik nam hem voorzichtig bij de arm want hij had me niet opgemerkt. Lichtjes achter over gebogen stond hij al een poosje de toren van het belfort te bekijken. Hij begroette me nauwelijks en zei: „Prachtig werk is dat". Hij wees op de gerestaureerde torenspits waarop de koperen draak blonk in de zon. „Het is niets te vroeg dat die steigers werden verwijderd. Een mens zou op de duur denken dat ze er bijhoren". In zijn woorden klonken tegelijk trots en ergernis. De trots van de Gentenaar op zijn belford, zinbeeld van 't verleden. Ergernis om het lange aanslepen van de restauratiewerken. Geduld wordt meestal beloond. Ook dat van de Gentenaars die na 15 jaar het belfort terugvinden in al zijn waardigheid en stoerheid. Toeristen zullen er zich deze zomer meer dan ooit aan vergapen. vormen een lang vertiaaL Niet boeiend genoeg om na te ver tellen. Het ia het verhaal van vele restauraties van histori sche monumenten, langzaam voortschrijdend, veel geld ver slindend, kampend met steeds weer nieuwe bouwtechnische problemen. Het leed is nu wel geleden. En weinig Gentenaars zal het een zorg wezen dat de restauratie tussen de 150 tot 200 miljoen Bfr. heeft gekost. Tja, wie had dit durven denken toen de beiaardier op een dag in '66 het stadsbestuur meldde dat het klokkenspel vals speelde. Er kwamen experten aan te pas en die lui ontdekten ook dat de hele klokketoren hoognodig aan grondige herstelling toe was. De muren ter hoogte van de onderste gaanderij waren gescheurd, er tui melde af en toe een brok steen naar beneden, de stenen torenwachters bleken aangevreten door de tand des tijds, aangetast door roest viel de draak bijna uit mekaar. Een jaar later stond het belfort in de steigers. Ruim op tijd want de eerste werken begonnen pas 8 jaar later. De beiaard ver dween in de ateliers van de Koninklijke Eijsboutsin Asten en zou deze pas begin februari dit jaar opnieuw verlaten. Maar het werk dat Eijsbouts heeft geleverd mag dan ook gezien zijn. Eijsbouts kon pas aan het werk toen de bouwwerken aan het belfort hun einde naderden. De Koninklijke heeft een aantal klokken gereinigd en hersteld, andere moesten wor den hergoten. De Gentse beiaard is een oorspronkelijk werk van Pieter Hemony, de vermaarde Lorre inse klokkengieter uit de 17e eeuw die een tijdlang in Zutphen heeft gewoond. De 53 klokken worden weer in de eveneens vernieuwde klokken stoel opgehangen, een werkje dat met zorg en geduld moet worden uitgevoerd. Het eerste beiaardconcert wordt ver wacht tegen de Gentse feesten. Het stadsbestuur is intussen op zoek naar een beiaardier. Ook de luidklok Roeland komt terug op haar plaats. Echter niet meer om brand te kleppen. Kris Naudts Boven Gent rijst, eernaam en grijs, t Oud Belfort, zinbeeld van t verleden. Somber en groots, steeds stom en doods. Treurt d'oude reus op t Gent van heden Maar soms hij rilt en eensklaps gilt Zijn bronzen stemme door de stede. Trilt in uw graf, trilt Gentse helden. Gij, Jan Hyoens, gij Artevelden; Mijn naam is Roeland, 'k kleppe brand En luide storm in Vlaanderland. Dit is de eerste strofe uit het lied Klokke Roeland van Berten Rodenvach, een lied dat echte Gentenaars uit het hoofd kennen en bij steeds zeldzamer wordende gelegenheden nog eens aanheffen. Dit lied werd door enkele Stroppendragers spontaan gezongen op een zaterdagochtend in november '80. Die dag keerde na vele jaren in duistere opslagplaatsen en ateliers te hebben verbleven de koperen draak van het bel fort terug. Bengelend aan een helikopter werd het beest te rug op zijn vertrouwde plaats op de torenspits geplaatst. Toen de moeilijke operatie was gelukt klonk het uit de kelen: 'Boven Gent rijst...' De terugkeer van de draak luidde het eind in van de restauratie van het belfort, één van de pronk stukken uit de vermaarde Gentse torenrij. Later kroop de spits langzaam uit de steigers, nog later de kleine hoektoren tjes, dan kwam het uurwerk, en na nieuwjaar nieuwjaar kwam zowaar de beiaard terug uit een Nederlands atelier. In juni zal de beiaard voor het eerst weer spelen. De vreugde zal groot zijn. Jonge Gentenaars staan dezer dagen versteld van de pracht van het belfort, zij die de oude toren nooit anders hebben gekend dan omkneld en geharnast in steigers en stalen buizen. De restauratiewerken van het Gentse Belfort ffer dan veertig minuten Baader IPopgruppe wensen we zelfs onze rolt vijand niet toe. Het is een aan kop je zintuigen". De bezetting: Si- 1 Leeuwen, zang en synthesi- r.Paul Mabu, bas en drums en Edwin 'uEck, gitaar en zang. Onlangs gaf De todtr Popgruppe uit Hulst in eigen óffr een plaatje uit. Wellicht is de «Hing van Simon van Leeuwen de re- ia dat hel een singletje is geworden - !tn langspeelplaat. De muziek is .hard en woedend. >Baader Popgruppe speelt vrijwel al- ti buiten de provincie. Simon: „We Kien niet zo graag in Zeeuwsch- ïbanderenBij die paar optredens hier tóben we toch gemerkt dat er een pu- tliek voor ons soort muziek is, maar de aeste mensen pruimen het niet. Nog Kt Men is er hier nog niet aan toe, aai ln de krakersmilieu's in Breda en SDfnBoschal wel. Daar zijn de mensen jfimeer vertrouwd met dat gevoel van ♦wie dat uit onze muziek spreekt", «t is de visie van de bandleden op de maatschappij, die bij De Baader Pop- ?-P?e in de muziek tot uiting komt. ■Sausde woede over het onrecht in de r-rtid en een gevoel van onmacht Die •a» bepaalt het geluid van de groep Simon.Jk vind dat er een disco- Inzit", zegt Paul Mahu, .maar het pa disco, het is 'hard-disco'. Het is «naai niet belangrijk hoe je het toil" Simon: „Als je het vanuit de «^cultuur bekijkt: disco en hard st verdraagt elkaar helemaal niet. -li alleen maar al naar de verschillen de aanhangers van die soorten Eigenlijk is het wel een goede -aehnjving, die twee uitersten sa- topbrachtin 'hard-disco' gatier Popgruppe werkt altijd met ^-opnamen. Paul Mahu neemt de -'-nsen de bas voor zijn rekening. Hij dat echter tijdens een optreden ^■tegelijkertijd doen. Paul neemt de topniet een synthesizer. Die basista- f-^t het drum werk van Mahu vormt ^het frame van de muziek. „Bas en zijn heel belangrijk. Er moet een «nauwe samenwerking zijn. In een rp band speelde ik met iemand ik heel goed kon samenwerken. jMe band is geen bassist voorhan- t«!(Trom doe ik het zelf'via een ta" wMk.Zo kunnen we de hedendaagse techniek goed gebruiken. We zitten nu eenmaal in een tijd van kerncentrales, stopcontacten en cassettedecks", zegt Paul Mahu. „Wij komen er tenminste voor uit, dat we de techniek op deze manier gebrui ken. Gevestigde groepen doen dat ook, maar verbergen dat vaak. Ik vind het nogal schijnheilig om een paar Revo- xen achter de speakers te schuiven en dan net doen of je op dat moment die muziek zelf produceert", vindt Simon. Die basistapes van De Baader Pop gruppe worden ook als basis gebruikt. Op deze opnamen wordt geïmprovi seerd. Simon: „Een optreden in Den Haag viel laatst bij het publiek zo in de smaak dat we door wilden spelen. Wc hadden maar een tape van veertig mi nuten bij ons. Het was gewoon een kwestie van opnieuw afspelen en er kwam iets volkomen anders uit". In Hulst is op het gebied van de popmu ziek meer te vinden dan De Baader Popgruppe alleen. Een paar jaar gele den werd de Vereniging Popgroepen Hulst en Omgeving opgericht. De Baader Popgruppe maakt er geen deel van uit. Jk sta er niet negatief tegen over", zegt Simon van Leeuwen, .maar alleen popmuziek maken staat bij ons niet voorop. Ook die woede over een maatschappij, die ons niet aanstaat hoort daarbijDat is iets anders dan een mooie gitaar kopen om de mensen leuk bezig te houden. Het kan best anders, dan alleen maar leuk vermaak. Ook voor de PHO. De vereniging heeft ons ook eens gevraagd mee te doen aan ra dio-opnamen voor de KRO. Er is toen een bandje ingestuurd voor de selectie, maar ik denk dat die disc-jockey bij het horen van onze muziek gillend achter zijn mengpaneel is weggekropen. Wij hebben een heel andere mentaliteit en werkwijze dan de PHO" allemaal pop Penningmeester Marc Sponselee van de Vereniging Popgroepen Hulst en Omstreken vindt dat De Baader Pop gruppe wel degelijk in de vereniging past. „De vereniging heeft hen het lid maatschap aangeboden, want we wil len graag alle popgroepen samenbren gen. En wat hun stijl dan is, dat maakt ons niets uit. Ook hun muziek is pop", zegt hij. Mare 8ponselee legt uit dat het de ver eniging vooral is te doen om tot een goe de samenwerking tussen de groepen te komen. „En dat is wel gelukt", zegt hij. Twee van de drie leden van De Baader Popgruppe. Links Paul Mahu en rechts Simon van Leeuiven. „Er worden gezamenlijke concerten ge houden, er is een uitwisseling van appa ratuur en instrumenten op gang geko men en een uitwisseling van groepen en bandleden". De vereniging opereert vooral in Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen. Wel zijn er contacten met de Stichting Popmuziek Nederland en de Zeeuwse popgroepenvereniging. Ook met deze organisaties is volgens Mare Sponselee een uitwisseling begonnen Het onderdeel 'omgeving in de naam van de Hulster popvereniging moet wel wat ruim worden genomen. In de club zitten ook groepen uit Sas van Gent, Kloosterzande en Temeuzen. „Als je met de vereniging binnen de gemeente Hulst zou blijven, zou je snel uitgeke ken zijn. Om bepaalde muzikanten, die zeldzaam zijn, binnen je vereniging te hebben, mag je gebied, waarin je werkt niet te klein zijn", zegt Mare. De vereniging is in ieder geval groot ge noeg gebleken om de belanstelling t< wekken van de KRO. Deze omroep wi radio-opnamen maken van enkeli bands van de vereniging voor een pro gramma over popcollectieven. Acht mei worden de opnamen gemaakt Hiervoor zyn vier bands uit de vereni ging geselecteerd. Het zijn Drafter Blues. Masculino. The Bitz en C-peg. Df contacten met de KRO kwamen tol stand via de Stichting Popmuziek Ne derland. Er werden veertien bandjes opgestuurd. De groepen die dit keei buiten de boot zijn gevallen krijgen nog een kans; hun bandjes worden doorge stuurd naar de VPRO. die ook een se lectie wil maken voor een radiopro gramma. Een probleem waar de nu twee jaar ou de vereniging nog altijd mee kampt is het huisvestingprobleem. De vereni ging zou graag een gezamenlijke repeti tieruimte willen. Er zijn inmiddels wel onderhandelingen gaande met de ge meente hierover Momenteel repeteren de bands verspreid in kleine ruimten, die ze zelf moeten huren. Veelal is het te klein of is zo n oefenruimte gelegen in een woonwijk. En dat veroorzaakt weer overlast. „Het liefst zouden we één ruimte ergens buiten Hulst hebben. De gemeente heeft daarvoor de schuur van Borm op het oog. Die schuur staat mo menteel leeg. Dat zou ideaal zijn", zegt Sponselee. Ook de Schelde kent haar onoverzichtelijke kruispunten waar sche pen extra gevaar lopen met elkaar in aanvaring te komen. Zo*n moeilijk punt is de Braakmanhaven bij Terneuzen: uitvarende schepen moeten zich daar geheel verlaten op informaties van de Terneuzense verkeerspost. Wanneer de gegeven informatie onjuist is, wat altijd mo gelijk is, kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. De binnenloods Henk Wijnja uit met zich mee. Wanneer er een LPG- Hoek weet er alles van. „Al jaren pleiten de loodsen voor de invoe ring van vrije blokken. Op die stuk ken van de rivier kan de scheep vaart, indien nodig, enige tjjd stil gelegd worden. Uitvarende sche pen kunnen dan zonder problemen op stroom kornen". Een besluitloze overheid is er volgens Wijnja oor zaak van dat het 'blokken' plan nog steeds in de la ligt. Op revolutionai re initiatieven van Belgische zijde hoeft al evenmin gerekend te wor den. Wijnja: „De Belgen willen niet dat er getornd wordt aan het recht van vrije doorvaart". afscheid Volgende week donderdag 25 maart zet Henk Wijnja definitief een punt achter z'n actieve loop baan. De Hoekse binnenloods is 55 jaar, de leeftijd dat loodsen stop pen. Het officiële afscheid is op za terdag 27 maart, 's Morgens om 10.30 uur is er in restaurant 'De Vij verhof in Terneuzen een speciale afscheidsbijeenkomst, die duurt tot omstreeks 12 uur. Om 17.30 uur volgt er dan nog een receptie. geweldig Henk Wijnja had eigenlijk hele maal geen loods willen worden. Z'n hart trok naar de zee. „Als kind ging ik met m'n vader, ik woonde in Baarn, vaak naar Amsterdam. Het gebeuren in de haven maakte op mij als klein jongetje een geweldige indruk. Ik moest en zou gaan va ren". Hoewel z'n vader en z'n be denkingen had, zette Henk z'n plan om naar zee te gaan ('ik wilde kapi tein worden') toch door. Hij moest en zou naar de zeevaartschool in Nijmegen m de oorlog werd de school van Vlissingen naar de Keï- zer-Karelstad verplaatst". WUpja schreef zich in voor de twee jarige stuurman-opleiding. De jon ge inwoner van Baarn deed een jaar langer over de cursus: in september '44. toen het 2e studiejaar begon, raakte hij niet door de Duitse linies. Wijr\ja ondernam nog wel een po ging om het inmiddels door de geal lieerden bevrijdde Nijmegen te be reiken. die echter strandde in Arn hem. Pas na de bevrijding kon hij z'n studie weer oppikken. fijne tijd Henk Wijnja trad als stuurman in dienst bij de Koninklijke Neder landse Stoomboot Maatschappij. In de acht jaar dat hij voor de KNSM voer zag Wijnja heel wat van de wereld: Noord- en Zuid-Europa, Midden- en Zuid-Amerika. De Hoekse binnenloods denkt met ple zier ssn z'n KNSM-tijd terug. „Ik heb er een fijne tijd gehad". Beperkte promotiekansen ('Ik wil de kapitein worden, maar dat zat er de eerste jaren niet in') deden hem in '53 besluiten een baantje aan de wal te zoeken. Omdat hij nog geen 27 was. was Wijnja nog dienstplich tig. De ex-stuurman kon z'n tijd uit dienen bij het loodswezen. Hij voel de er weinig voor ('Loods was in die tijd een slecht betaald beroep' maar had geen andere keuze. Au gustus '53.nu bijna dertigjaar gele den. begon Henk Wijnja als aspi rant-loods in Terneuzen. Z'n taak bestond er uit schepen te begelei den naar Gent. Vlissingen, Antwer pen of Dordrecht wat hem zó goed afgmg dat hij z'n pogingen om een baantje aan de wal te vinden maar opgaf. „Ik voer dan wel niet meer op zee, maar ik bleef toch contact houden met het water. geen luxe Loodsen zijn beslist geen overbo dige luxe, zoals wel eens wordt ge dacht. Wijnja: „De laatste jaren zijn er steeds meer schepen geko men met gevaarlijke stoffen aan boord. Dat brengt extra risico's schip de lucht ingaat kan dat heel vérstrekkende gevolgen hebben. Overigens is Wijnja helemaal niet zo bang voor die drijvende "bom men'. M'n ervaring is dat die sche pen goed worden onderhouden. Be langrijk is. wel dat er niet de hand wordt gelicht met allerlei veilig heidsvoorschriften. Zolang dat met gebeurd is het risico dat er iets mis gaat vrij klein. Ik stap net zo mak kelijk op een LPG-schip als op een coaster die turfmolm vervoert". Voor de Hoekse binnenloods zijn de industrie en scheepvaart niet de grijpgrage schurken die velen in hen zien. „Niemand heeft er geen enkel belang bij dat er een schip de lucht ingaat". Aan de andere kant wil Wunja het gevaar van LPG-tan- kers ook weer niet bagatelliseren. „Kijk, het blijven natuurlijk ge vaarlijke schepen. Wanneer een LPG-tanker midscheeps wordt ge ramd door een ander schip bestaat' er kans op een explosie. Daarom is het zaak dat dit soort schepen op de Schelde de ruimte krijgen. Wan neer een LPG-schip de Braakman haven uit moet zou het overige scheepvaartverkeer in de buurt stilgelegd moeten worden. Dat ge beurd nu nog niet". verantwoordelijkheid Op de schouders van loodsen rust een grote verantwoordelijkheid. Van hun beslissingen kan veel af hangen. „Een groot zeeschip ma noeuvreert moeilijk. Als je eenmaal een beslissing hebt genomen kun je daar bijna niet meer op terugko men. Wanneer je ziet dat een aan varing onvermijdelijk is, kun je al leen nog proberen de schade te be perken". Hoe kleiner hetschip, hoe beter manoeuvreerbaar. .Met een klein, modern schip met een krach tige motor kun je een hoop doen. Met grote, trage bakken van 80.000 ton kim je geen kant uit". Ondanks alle voorzorgsmaatregelen wordt Wijrya regelmatig geconfronteerd met gevaarlijke situaties, waarbij maar net een aanvaring kan wor den voorkomen. Het invoeren van een vrije blokken-systeem, uitva rende schepen kunnen dan zonder problemen op stroom komen, is een dringende noodzaak. „Het scheep vaartverkeer is sinds '53, het jaar dat ik begon als loods, veel drukker geworden. Een drukker scheep vaartverkeer vereist andere re gels". Hoewel Wijnja regelmatig met het zweet in de handen heeft gestaan, kijkt de Hoekse binnen loods toch met voldoening terug op de afgelopen jaren. Je hebt als loods een grote verantwoordelijk heid. „De schade die je door een verkeerde beslising kunt aanrich ten Is enorm. Een paar mihoen schade is niks". Een andere aan trekkelijke kant van het beroep is het contact met zeelui van over de hele wereld „Je ontmoet Chinezen, Russen, Noren. Fransen, Afrika nen. noem maar op. Indien moge lijk. de taal kan een barrière zijn, maken we een praatje. Je zit ten slotte soms zes uur op zo'n schip". Zeelieden praten graag met je. Met de andere mensen aan boord is men uitgepraat". Blijvende contacten heeft Wijnja er nooit aan overgehouden. „Daar heb ik ook nooit moeite voor ge daan. Die contacten verwateren na verloop van tyd toch". Souvenirs krijgt Wijnja hoogst zelden..Alleen de Russen, daar krijg je wel eens speldjes of boeken van. Allemaal propaganda. Overigens prettige zeelui, die Russen". Over enkele dagen zit het er voor Wijnja op. Dan kan hij eindelijk genieten van een lange nachtrust. Loodsen werken namelijk meestal 's nachts. Wijnja: „De buren dach ten wel eens, die vent die werkt nooit. Ik was overdag altijd thuis". Peter Verdurmen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 35