lota over lpg-beleid komt
linnen twee maanden uit
RMT België legt beslag
op veerboot in Vlissingen
DISCUSSIE ROND AFFAIRE
WERKPLAATSEN HYPOCRIET
Geen rijkssteun voor vliegveld M.-Zeeland
De Hajenius sigaar nu
in Middelburg
Orgelfiasco maandag in raad behandelen
UATSSECRETARIS VAN DER DOEF:
Sigarenhandel C.F Diesch
ads baggerslib
voor
^just Renesse
ONDUIDELIJKHEID OVER CHARTER
Open brief FN V-bestuurder H. Strous:
COMMISSIE SOCIALE ZAKEN MIDDELBURG
18 MAART 1982
PZC/provincie
iADVERTENTIEi
afjEUZEN - Staatssecretaris J. C. Th. van der Doef van verkeer en waterstaat
ribereid financiële steun of garanties te verlenen aan het vliegveld Midden-
T.<f. ^d,„Ik zie geen enkele mogelijkheid. Het bestuur komt wel op een ontzet-
jslwüt moment", zei hij woensdag aan het slot van een werkbezoek aan
-atie van het vliegveld kwam woensdagmorgen ter sprake tijdens overleg
Routeerde staten, dat ook werd bijgewoond door een kleine delegatie van
jïy.fnde stichting.
pg gedeputeerde W Don zou het njk een 'stukje verantwoordelijkheid' kun
nen nemen in de (kleine) tekorten van het luchthaventje, dat een functie vervult
als 'wijkplaats' bij rampen
Van der Doef wees die suggestie resoluut af met een verwij zing naar de financiële
situatie van het kabinet. Hij vindt 'zonder nou direkt, een warm pleidooi voor het
profijtbeginsel te willen voeren') dat provincie en gemeenten de gebruikers meer
moeten laten betalen voor 'bewezen diensten'. Over het nut van het vliegveld deed
hii geen uitspraak, 'al zeg ik niet dat het gesloten moet worden' Het feit dat zijn
voorganger, mevrouw Smit-Kroes. Midden-Zeeland met enkele waarderende zin
nen opnam in het structuurschema luchthavens kan zijns inziens niet worden
opgevat als een garantie van 'Den Haag' ..Het heeft geen enkele bindende
kracht"
1 O
V- rtrol
Hp
jNEUZEN - Staatssecretaris J. C. Th. van der Doef van verkeer en waterstaat wil de tweede
mer binnen twee maanden een beleidsnota sturen over aan- en doorvoer van lpg, vloeibaar
deumgas. In het stuk, dat het 'interimbeleid' van vier ministeries moet verwoorden, komt
k te staan in hoeverre Dow Chemical in Terneuzen ruimte moet krijgen om maximaal 600.000
j lpg door te voeren per binnenschip, wanneer ontwikkelingen op de grondstoffenmarkt dat
lig maken. Van der Doef, woensdag op werkbezoek in Zeeland, beschouwt de claim van het
miebedrijf als 'een belangrijk nieuw feit, dat betrokken moet worden bij de cijfers over lpg".
Bidt het hoog tijd dat overheid en restaurant, opgetogen over wat hij ttf-
jjSeven weten waar ze met de re- dens zijn Zeeuwse oriëntatiereis had ge-
to 3 aan toe zijn, 'alleen al gelet op de zien en gehoord, 's Morgens sprak hij
sanngen en de werkgelegenheid met gs over de lpg-problematiek in het
smet deze zaak zijn gemoeid'. algemeen en de Zeeuwse treurnis ten
lt> geerde W. Don van milieuzaken aanzien van het beleid in Den Haag.
het standpunt dat gs Dow een
wrDon: „Wij staan nog steeds op het
standpunt dat er op de Westerschelde
geen ernstige ongelukken hoeven te ge
beuren, wanneer er aan een aantal voor
waarden wordt voldaan". Daarbij den
ken gs aan het versneld beschikbaar
stellen van overheidsgeld voor de wal-
radarpost in Vlissingen. het inzetten
van snelle patrouilleboten en het instel
len van loodsdwang.
bfetvergunmng moeten geven
rde Ipg-transporten. „We kunnen
eenvoudig niet weigeren. Laat
a dat we allerlei bijzondere voor
alen gaan stellen, nu het rijk ten
sen van lpg nog steeds niet met een
itraÉüiJke beleidsvisie is gekomen,
jjaalc zouden we in beroep beslist
ioen,dat is voor mij 100 procent
5. Daar komt bij, dat we met Dow
deen goede en open communicatie
lijk te gehad en dat het bedrijf zich
daan onze vergunningen heeft ge-
TNO-studie
In de loop van de dag bezocht Van der
Doef Eurogas (dat een hinderwetver
gunning krijgt voor drijvende over
slag van lpg) en na een oversteek per
sleepboot Dow Chemical. Bij het che
miebedrijf hoorde hij onder meer, dat
een onderzoek van TNO, uitgevoerd in
opdracht van Dow, heeft uitgewezen
dat het aantal scheepvaartbewegin
gen op de Westerschelde van Zeebrug-
ge tot Antwerpen nog beduidend kan
toenemen zonder dat deze zeearm on
veiliger wordt.
Een studie van bureau Veritas in Parijs
wees uit. dat de snelheid van binnen
schepen onder de "kritische snelheid'
ligt waarbij aanvaringen Ipg-rampen
veroorzaken.
Beide onderzoeken komen binnenkort
beschikbaar, maar nu al is duidelijk dat
ze de plannen van het concern voor
doorvoer van lpg per binnenschip on
dersteunen.
Wij hebben de eer de rokers van fijne sigaren
hier ter stede te kunnen mededelen dat wij
concessionnairzijn geworden van de
Hajeniussigaar, zoals die verkocht wordt aan
het Rokin te Amsterdam.
Vanaf heden kunt u bij ons betrekken de
senoritas, tuitknakjes, coronas, coronas supeneur
en al die andere Hajenius-sigaren, die bij
fijnproevers grote naam hebben gekregen.
P.G.C. ffi^ENIUS
Markt 35.4331 LJ Middelburg.Tel.01180-12258
■f-ns wil het concern - zo onder
ste hij - niet voor 'lpg-handelaar'
a Dow zal de claim op doorvoer
Ênenschip alleen verzilveren wan-
tetach-bijvoorbeeld - ontwikke
ld voordoen op de naftamarkt.
der Doef was woensdagmiddag, op
persbijeenkomst bij het Braakman-
(Van onze Haagse redacteur
HAAG-Het aanleggen van een
mdiniee voor de kust bij Renesse is
itan de mogelijkheden om het Rot-
limse havengebied voor lange tijd
((helpen van haar grote hoveelhe-
ibiggerslib. Het 'uitbouwen' van de
iwersdam-richting-zee ten noord
van Schouwen is een ander al-
ef, dat dinsdag met een beleids-
ivoor de berging van baggerspecie
((provinciehuis van Zuid-Holland
lippresenteerd. De voorkeur gaat
riopig uit - althans voor wat de
Hdlange termijn betreft - naar de
iet van een 'stuft er los wal' voor de
Kun Zuid-Holland, maar het ei-
li voor Renesse is wat dit betreft
'goede' tweede. De effecten op het
van dit vaak verontreinigd slib
Kien overigens nog bekeken wor-
tet beleidsplan wordt een grote hoe-
flield lokaties opgesomd waar het
Rnsllb uit Rotterdam kan worden
Het gaat zowel om plaatsen op
Hand. als in plassen en in zee. 'Land-
nis'moeten vooral op de korte ter
peen oplossing bieden, de mogelijk-
ia zoals die van een eiland voor de
tasekustin zee zijn bestemd voor
bnpg op middellange termijn, dat
<s?er. na 1985
tan de ideëen uit het beleidsplan
at uit kustuitbouw bij de Brou-
Bam. Het komt er simpelweg op
sdaf Vastgebouwd' aan die dam, er
'Schiereiland van baggerspecie ont-
it De groep die het plan heeft opge-
Wslipt die mogelijkheid overigens
cats heel even aan, en spreekt er in
'Conclusies geen voorkeur voor uit.
iddt in ieder geval ook voor de ge-
We mogelijkheid om in het Delta-
te storten. Dat idee is
^spen. gezien het feit dat er wel-
Kea te grote aanslag op het milieu
zou worden. Die ideëen blij-
Jiet realiseerbaar gezien de belan-
nnnet name natuurbehoud in het
kgebied"
tertrouwen heeft men in de aan
been eiland in zee, bij Renesse, in
Bond van het Haringvliet. Zo'n ei-
Mzou nogal wat soelaas bieden: er
«jarenlang gestort kunnen worden.
tomatief
%ns de opstellers van het beleids-
'isio'n lokatie goed planologisch
W>urenin ieder geval goedkoper
ctn eventuele kustlokatie ten
•wa van de Nieuwe Waterweg.
®°^ingsgewijs zijn er in de voor-
"•"""der effecten op het milieu te
achten. Die voordelen gelden ook
voor de eveneens ten zuiden
«Waterweg geplande slufterlos-
«aarvoor de opstellers van het
duidelijke voorkeur uitspre-
"«ondanks willen zij ook het
JRwiland verder bestuderen. Bij
u, u-effect-rapportage over het
"«project moet het 'Haringvliet-
dan ook als alternatief worden
VLISSINGEN - De Zweedse veerboot
'Stena Nautica'. die op het ogenblik bij
de werf Scheldepoort in de Sloehaven
in Vlissingen-Oost wordt verbouwd, is
op verzoek van de Regie voor Maritiem
Transport (RMT) in Belgie aan de ket
ting gelegd. De 'Stena Nautica' (5429
brt) zou na de verbouwing worden in
gezet op de dienst tussen Oostende en
Dover en is daarvoor voor een periode
van twee jaar gecharterd door RMT.
Omdat een Canadese rederij ook aan
spraken maakt op een charter van het
schip heeft RMT besloten over te gaan
tot beslaglegging.
De in 1977 gebouwde 'Stena Nautica'
eigendom van Slena Linie tn Goten
borg onderhield onder de naam "Stena
Nordica' een veerdienst in de Egeische
Zee In de zomermaanden werd het
schip gecharterd door een Canadese
maatschappij die er cruises mee maak
te in de omgeving van Groenland. Deze
rederij wil dat ook deze zomer doen,
maar zag zijn plannen doorkruist door
de charter van RMT en wilde die door
middel van een proces voorkomen. De
RMT heeft zelf beslag laten leggen om
te vermijden dat het schip elders aan de
ketting wordt gelegd De rechtbank in
Zweden zal binnenkort uitspraak doen
in deze kwestie.
De verbouwing en de bevoorrading van
het schip gaan inmiddels gewoon door.
Bij de verbouwing worden onder meer
de klapdeuren aan de achterkant ver
vangen door twee rijen 'normale' deu
ren van vier bij vijf meter elk. Enkele
onderdelen, waaronder een roer. zijn bij
de werf Wïlton-Feijenoord in Rotter
dam m reparatie. Aanvankelijk was de
verwachting dat de'Stena Nautica' be
gin volgende week klaar zou zijn, maar
door de staking bij Wilton-Feijenoord
kan dat nog uitlopen
De 'Stena Nautica' heeft een capaciteit
van 1200 passagiers en heeft drie dek
ken voor het vervoer van auto's. Het
schip is geschikt voor het vervoer van
auto's en vracht.
Staatssecretaris J. C. Th. van der Doef van verkeer en waterstaat 111 arriveert op de steiger van Dow Chemical in Terneuzen.
Rechts mr j F. Naninck, manager gouvernemental relations van het chemiebedrijf.
jS?®®.zal jaarlijks in totaal ruim
■-/Oenkubieke meter baggerspecie
«■«bergen. Tot 1985 moet dat via
maatregelen worden opge-
daarna kan met echt via een
"«uiige aanpak te werk gaan
MIDDELBURG - „We moeten de Socia
le Werkverbanden, waaronder de
Werkplaatsen Walcheren, gaan zien als
volwaardige bedrijven. Begeleid door
een goed toegerust management, dat
beter kan bestaan uit deskundigen dan
uit gemeenschappelijke bestuurders
(vertegenwoordigers van gemeentera
den) die met nog vele andere taken zijn
belast. Die deskundigen worden dan
natuurlijk wel door de gemeente be
noemd en gecontroleerd. De werkne
mers van de sociale werkplaatsen die
nen op een volwassener manier te wor
den betrokken bij het beleid, samen
met het ambtelijk personeel. Net als in
het gewone bedrijfsleven dient de di
rectie te worden gecontroleerd door
een volwassen ondernemingsraad".
Dit is de mening van H. Strous, dis
trictsbestuurder van de FNV Zeeland,
die hij verwoordt in een open brief aan
alle colleges van b en w en raadsleden
van de Walcherse gemeenten.
Strous schreef de brief naar aanleiding
van het orgelfiasco' bij de Werkplaat
sen Walcheren in Middelburg, waar
door een maximaal verlies wordt gele
den van twee miljoen gulden. De FNV-
bestuurder heeft zelf ook deel uitge
maakt van het dagelijks bestuur van de
Werkplaatsen. Dat was in de penode
najaar 1980 tot najaar 1981 „Een deel
van het orgelproject heb ik toen van
nabij meegemaakt. Sterker nog, als db-
lid ben ik mede verantwoordelijk voor
de genomen besluiten, althans in ge
noemde periode. Ik wil ook onmiddel
lijk erkennen dat er zowel beleidsmatig
als strategisch fouten zijn gemaakt
door bestuur en directie".
Strous vmdt het daarom een goede
zaak dat er nu gemeenteraden zijn die
proberen te achterhalen wat er nns is
gegaan en hoe. „Per slot van rekening
gaat het om gemeenschapsgeld",
schrijft hij. De FN V-bestuurder voegt
daaraan toe, dat de belangstelling van
de gemeentelijke overheid en de raads
leden voor deze soort belangrijke werk
gelegenheid, niet beperkt dient te blij
ven tot het stellen van vele vragen over
het fiasco, nu het verkiezingstijd is
De FNV-er vindt verder dat het in de
'Werkplaatsen-affaire' nogal ontbreekt
aan kennis van zaken en redelijkheid.
Ik heb er behoefte aan vast te stellen
dat de discussies over dit onderwerp die
nu her en der worden gevoerd, een nog
al hypocriet karakter hebben. Ondanks
de wettelijke plicht van de gemeenten
om sociaal en anderszins gehandicap
ten arbeid te verschaffen, is de belang
stelling van de gemeentebesturen voor
het Werkplaatsen-gebeuren minimaal
te noemen".
Strous vraagt zich in zijn open brief af,
welke gemeenteraad bijvoorbeeld een
belangrijk agendapunt heeft gemaakt
van de bespreking van het jaarverslag
van een sociaal werkverband. De FNV-
dictrictsbestuurder vmdt het wel ver
klaarbaar dat steeds meer werkplaat
sen over gaan tot het ontwikkelen van
eigen produkten. Dit gebeurde ook bij
de Werkplaatsen Walcheren, nadat de
grootste opdrachtgever voor de bouw
van de el ectronische orgels failliet ging.
Volgens Strous gaat de economische in
zinking ook niet voorbij aan de sociale
werkplaatsen. In Zeeland werken daar
in zo'n zeventienhonderd werknemers,
van wie meer dan 750 op Walcheren. In
het totale provinciale beeld betekent
dat twee procent van het aantal Zeeuw
se werknemers
Goede zaak
„Door die economische crisis trekken
steeds meer bedrijven hun loonop-
drachten in. Daarom ook gingen de
Werkplaatsen Walcheren de orgels zelf
produceren. Dat is uit het oogpunt van
behoud van arbeidsplaatsen een goede
zaak, omdat daardoor de werkplaat
sen afkomen van hun (overigens on-
juistelnaam dat ze voortdurend onder
de marktprijs concurreren, Door het
ontwikkelen van eigen produkten krij
gen sociale werkplaatsen tenslotte een
volwaardiger plaats temidden van an
dere bedrijven".
Strous tekent daarbij aan. dat ook aan
die eigen produktie riskante zijden zït-
ten. door de onvoorspelbare markt van
vraag en aanbod.
Volgens Strous zijn de gemaakte fouten
in het 'normale' bedrijfsleven aan de or
de van de dag. „Ze worden als normale
risico's beschouwd die er nu eenmaal
kleven aan het vrije ondernemers
schap".
Hij voegt daar echter aan toe: ..Sociale
werkverbanden zijn schizofrene organi
saties (zeker als er eigen produkten in
het spel zijn) Enerzijds dienen zij te
opereren als vrije ondernemingen an
derzijds worden zij topzwaar gecontro
leerd door geheel niet op het econo
misch gebeuren ingestelde overheids
organen. zoals bijvoorbeeld het Minis
terie van Sociale Zaken. Het ministerie
vond het orgelproject destijds te ris
kant. Dit Ministerie is niet gewend om
zich in nndernemingsrisico's te storten
en speelt liever op safe. Die voorzichtige
houding is.echter niet gecshikt voor het
runnen van een bedrijf dat met eigen
produkten op de markt komt", aldus
Strous
De FNV-bestuurder vervolgt. „De ge
meenten willen voortdurend weten
hoeveel alles kost en zijn ook meer be
ducht voor financiële risico's. De hou
ding van vertegenwoordigers van ge
meenten én van Sociale Zaken leidt
daarmee tot een weifelachtige, aarze
lende houding ten aanzien van het be-
dnjfsgebeuren temeer als dat het ont
wikkelen van een eigen produkt betreft
Het management of de directie voelt
zich door een dergelijke houding gefru
streerd en gaat eigenmachtig handelen
En daarmee is het probleem gescha
pen''
De Stena Nautica'waarop een beslag rust. wordt bij Scheldepoort in Vlissingen
aangepast aan het nieuwe vaargebied tussen Oostende en Dover
MIDDELBURG - De leden van de Mid
delburgse commissie van sociale za
ken waren het er woensdagmiddag
over eens dat er bij de Werkplaatsen
Walcheren ten aanzien van het misluk
te orgelproject een zakelijke en be
stuurlijke wanorde en onkunde heeft
overheerst. Tijdens de vergadering
van de commissie spraken vier van de
zes leden zich uit voor een behandeling
van deze zaak tijdens de vergadering
van de gemeenteraad aanstaande
maandag, om meer duidelijkheid in de
zaak te krijgen.
Onder voorzitterschap van wethouder
A. Bergshoeff discussieerden de com
missieleden gisteren uitvoerig over het
orgelfiasco, maar op vele vragen kregen
ze geen duidelijk antwoord. Dit on
danks het feit dat Bergshoeff tevens
voorzitter is van het dagelijks bestuur
van de Werkplaasten Bergshoeff gaf wel
toe dat ook hij fout had gehandeld en
dat hii en zim medebestuursleden van
het dagelijks bestuur de leden van het
algemeen bestuur te laat op de hoogte
hadden gebracht van de gedoemde mis
lukking van het orgelprojecl
Bergshoeff „Maar pas in de loop van
januari werd ook ons duidelijk hoe
groot de strop zou zijn. Het is een hele
trieste zaak. Maar ook wij. als dagelijks
bestuur kregen niet de juiste inlichtin
gen van de directeur, A de Lange Als
hij over het orgelproject sprak deed hij
dat met een zekere bezieling en hij goo
chelde met cijfers over de mogelijke
verkoop van de orgels. Vandaar ook dat
het dagelijks bestuur zo'n vertrouwen
in de directeur had. Het ging pas echt
goed fout toen De Lange meer onderne
mer wilde worden dan directeur van
een sociale werkplaats"
Bergshoeff doelde hiermee op het feit
dat de Werkplaatsen de produktie van
orgels in eigen beheer gingen uitvoeren
toen de grootste opdrachtgever 'Riha>
failliet ging. De wethouder van sociale
zaken voegde daaraan toe „Maar de di
recteur deed dat ook ten bate van de
werkgelegenheid"
Wethouder Bergshoeff gaf de commis
sieleden een onbevredigend op de
vraag waarom er met het orgelproject
was doorgegaan, toen in juli van het vo
rig jaar al bekend was dat het een fiasco
zou worden, als antwoord „We hebben
op 8 juli besloten om toch door te gaan,
omdat het financiële nadeel toen al niet
veel kleiner zou zijn geweest als het nu
is. Dat zit 'm in de materialen die we
toen al in huis hadden om de orgels te
fabriceren. Alleen, als we toen al waren
gestopt had dat destijds al een arbeids
tijdverkorting voor een deel van de vijf
honderd werknemers van de Werk
plaatsen betekend In november van
het vorig jaar konden we wel stoppen
met de orgelproduktie. omdat er toen
ander werk in huis was gehaald. We
hebben destijds nog wel geprobeerd om
de materialen die we in voorraad had
den te verkopen, maar dat is nauwelijks
gelukt".
Berisping
Enkele commissielden vonden dat de
voorgestelde schriftelijke berisping
aan het adres van de directeur van de
Werkplaasten wel wat aan de slappe
kant was. Wethouder Bergshoeff zei
daarop: „Zowel het dagelijks als het
algemeen bestuur menen dat De Lange
zeer goed heeft gefunctioneerd, in de
tijd voordat het orgelproject in eigen
hand werd genomen. De Werkplaatsen
boekten toen goede resultaten en De
Lange was erg gezien bij de werkne
mers. Door zijn verdiensten en zijn
enorme inzet, gedurende al weer zeven
jaar. willen wij hem als directeur
handhaven. Het bestuur vindt daarom
dat je zo'n man niet even moet wegdu
wen en hem een zware straf moet op
leggen".
Ondanks het feit dat Bergshoeff, en ook
andere leden van het dagelijks bestuur,
begin maart nog ontkenden dat de
werkgelegenheid van de werknemers
bij de Werkplaatsen in gevaar zou ko
men door het orgelfiasco, gaf hij woens
dag toe dat de in januari aangevraagde
arbeidstijdverkorting voor een deel van
hen. wel degelijk met het mislulte orgel-
project te maken heeft. „Het gaat nu
nog om elf man", aldus de wethouder.
Zoals gezegd, een meerderheid van de
commissie sociale zaken is vóór behan
deling van dit onderwerp in de raads
vergadering van maandag. Het zijn de
heren A. Kamermans (PPRA. Vleugel
i D'661, A. van de Toorn (SGP) en J. Zoek
(VVD). Een behandeling op een later
tijdstip had de voorkeur van D Boog-
erd (PvdA) en A. Pijnenburg (CDA).