lota over lpg-beleid komt linnen twee maanden uit RMT België legt beslag op veerboot in Vlissingen DISCUSSIE ROND AFFAIRE WERKPLAATSEN HYPOCRIET Geen rijkssteun voor vliegveld M.-Zeeland De Hajenius sigaar nu in Middelburg Orgelfiasco maandag in raad behandelen UATSSECRETARIS VAN DER DOEF: Sigarenhandel C.F Diesch ads baggerslib voor ^just Renesse ONDUIDELIJKHEID OVER CHARTER Open brief FN V-bestuurder H. Strous: COMMISSIE SOCIALE ZAKEN MIDDELBURG 18 MAART 1982 PZC/provincie iADVERTENTIEi afjEUZEN - Staatssecretaris J. C. Th. van der Doef van verkeer en waterstaat ribereid financiële steun of garanties te verlenen aan het vliegveld Midden- T.<f. ^d,„Ik zie geen enkele mogelijkheid. Het bestuur komt wel op een ontzet- jslwüt moment", zei hij woensdag aan het slot van een werkbezoek aan -atie van het vliegveld kwam woensdagmorgen ter sprake tijdens overleg Routeerde staten, dat ook werd bijgewoond door een kleine delegatie van jïy.fnde stichting. pg gedeputeerde W Don zou het njk een 'stukje verantwoordelijkheid' kun nen nemen in de (kleine) tekorten van het luchthaventje, dat een functie vervult als 'wijkplaats' bij rampen Van der Doef wees die suggestie resoluut af met een verwij zing naar de financiële situatie van het kabinet. Hij vindt 'zonder nou direkt, een warm pleidooi voor het profijtbeginsel te willen voeren') dat provincie en gemeenten de gebruikers meer moeten laten betalen voor 'bewezen diensten'. Over het nut van het vliegveld deed hii geen uitspraak, 'al zeg ik niet dat het gesloten moet worden' Het feit dat zijn voorganger, mevrouw Smit-Kroes. Midden-Zeeland met enkele waarderende zin nen opnam in het structuurschema luchthavens kan zijns inziens niet worden opgevat als een garantie van 'Den Haag' ..Het heeft geen enkele bindende kracht" 1 O V- rtrol Hp jNEUZEN - Staatssecretaris J. C. Th. van der Doef van verkeer en waterstaat wil de tweede mer binnen twee maanden een beleidsnota sturen over aan- en doorvoer van lpg, vloeibaar deumgas. In het stuk, dat het 'interimbeleid' van vier ministeries moet verwoorden, komt k te staan in hoeverre Dow Chemical in Terneuzen ruimte moet krijgen om maximaal 600.000 j lpg door te voeren per binnenschip, wanneer ontwikkelingen op de grondstoffenmarkt dat lig maken. Van der Doef, woensdag op werkbezoek in Zeeland, beschouwt de claim van het miebedrijf als 'een belangrijk nieuw feit, dat betrokken moet worden bij de cijfers over lpg". Bidt het hoog tijd dat overheid en restaurant, opgetogen over wat hij ttf- jjSeven weten waar ze met de re- dens zijn Zeeuwse oriëntatiereis had ge- to 3 aan toe zijn, 'alleen al gelet op de zien en gehoord, 's Morgens sprak hij sanngen en de werkgelegenheid met gs over de lpg-problematiek in het smet deze zaak zijn gemoeid'. algemeen en de Zeeuwse treurnis ten lt> geerde W. Don van milieuzaken aanzien van het beleid in Den Haag. het standpunt dat gs Dow een wrDon: „Wij staan nog steeds op het standpunt dat er op de Westerschelde geen ernstige ongelukken hoeven te ge beuren, wanneer er aan een aantal voor waarden wordt voldaan". Daarbij den ken gs aan het versneld beschikbaar stellen van overheidsgeld voor de wal- radarpost in Vlissingen. het inzetten van snelle patrouilleboten en het instel len van loodsdwang. bfetvergunmng moeten geven rde Ipg-transporten. „We kunnen eenvoudig niet weigeren. Laat a dat we allerlei bijzondere voor alen gaan stellen, nu het rijk ten sen van lpg nog steeds niet met een itraÉüiJke beleidsvisie is gekomen, jjaalc zouden we in beroep beslist ioen,dat is voor mij 100 procent 5. Daar komt bij, dat we met Dow deen goede en open communicatie lijk te gehad en dat het bedrijf zich daan onze vergunningen heeft ge- TNO-studie In de loop van de dag bezocht Van der Doef Eurogas (dat een hinderwetver gunning krijgt voor drijvende over slag van lpg) en na een oversteek per sleepboot Dow Chemical. Bij het che miebedrijf hoorde hij onder meer, dat een onderzoek van TNO, uitgevoerd in opdracht van Dow, heeft uitgewezen dat het aantal scheepvaartbewegin gen op de Westerschelde van Zeebrug- ge tot Antwerpen nog beduidend kan toenemen zonder dat deze zeearm on veiliger wordt. Een studie van bureau Veritas in Parijs wees uit. dat de snelheid van binnen schepen onder de "kritische snelheid' ligt waarbij aanvaringen Ipg-rampen veroorzaken. Beide onderzoeken komen binnenkort beschikbaar, maar nu al is duidelijk dat ze de plannen van het concern voor doorvoer van lpg per binnenschip on dersteunen. Wij hebben de eer de rokers van fijne sigaren hier ter stede te kunnen mededelen dat wij concessionnairzijn geworden van de Hajeniussigaar, zoals die verkocht wordt aan het Rokin te Amsterdam. Vanaf heden kunt u bij ons betrekken de senoritas, tuitknakjes, coronas, coronas supeneur en al die andere Hajenius-sigaren, die bij fijnproevers grote naam hebben gekregen. P.G.C. ffi^ENIUS Markt 35.4331 LJ Middelburg.Tel.01180-12258 ■f-ns wil het concern - zo onder ste hij - niet voor 'lpg-handelaar' a Dow zal de claim op doorvoer Ênenschip alleen verzilveren wan- tetach-bijvoorbeeld - ontwikke ld voordoen op de naftamarkt. der Doef was woensdagmiddag, op persbijeenkomst bij het Braakman- (Van onze Haagse redacteur HAAG-Het aanleggen van een mdiniee voor de kust bij Renesse is itan de mogelijkheden om het Rot- limse havengebied voor lange tijd ((helpen van haar grote hoveelhe- ibiggerslib. Het 'uitbouwen' van de iwersdam-richting-zee ten noord van Schouwen is een ander al- ef, dat dinsdag met een beleids- ivoor de berging van baggerspecie ((provinciehuis van Zuid-Holland lippresenteerd. De voorkeur gaat riopig uit - althans voor wat de Hdlange termijn betreft - naar de iet van een 'stuft er los wal' voor de Kun Zuid-Holland, maar het ei- li voor Renesse is wat dit betreft 'goede' tweede. De effecten op het van dit vaak verontreinigd slib Kien overigens nog bekeken wor- tet beleidsplan wordt een grote hoe- flield lokaties opgesomd waar het Rnsllb uit Rotterdam kan worden Het gaat zowel om plaatsen op Hand. als in plassen en in zee. 'Land- nis'moeten vooral op de korte ter peen oplossing bieden, de mogelijk- ia zoals die van een eiland voor de tasekustin zee zijn bestemd voor bnpg op middellange termijn, dat <s?er. na 1985 tan de ideëen uit het beleidsplan at uit kustuitbouw bij de Brou- Bam. Het komt er simpelweg op sdaf Vastgebouwd' aan die dam, er 'Schiereiland van baggerspecie ont- it De groep die het plan heeft opge- Wslipt die mogelijkheid overigens cats heel even aan, en spreekt er in 'Conclusies geen voorkeur voor uit. iddt in ieder geval ook voor de ge- We mogelijkheid om in het Delta- te storten. Dat idee is ^spen. gezien het feit dat er wel- Kea te grote aanslag op het milieu zou worden. Die ideëen blij- Jiet realiseerbaar gezien de belan- nnnet name natuurbehoud in het kgebied" tertrouwen heeft men in de aan been eiland in zee, bij Renesse, in Bond van het Haringvliet. Zo'n ei- Mzou nogal wat soelaas bieden: er «jarenlang gestort kunnen worden. tomatief %ns de opstellers van het beleids- 'isio'n lokatie goed planologisch W>urenin ieder geval goedkoper ctn eventuele kustlokatie ten •wa van de Nieuwe Waterweg. ®°^ingsgewijs zijn er in de voor- "•"""der effecten op het milieu te achten. Die voordelen gelden ook voor de eveneens ten zuiden «Waterweg geplande slufterlos- «aarvoor de opstellers van het duidelijke voorkeur uitspre- "«ondanks willen zij ook het JRwiland verder bestuderen. Bij u, u-effect-rapportage over het "«project moet het 'Haringvliet- dan ook als alternatief worden VLISSINGEN - De Zweedse veerboot 'Stena Nautica'. die op het ogenblik bij de werf Scheldepoort in de Sloehaven in Vlissingen-Oost wordt verbouwd, is op verzoek van de Regie voor Maritiem Transport (RMT) in Belgie aan de ket ting gelegd. De 'Stena Nautica' (5429 brt) zou na de verbouwing worden in gezet op de dienst tussen Oostende en Dover en is daarvoor voor een periode van twee jaar gecharterd door RMT. Omdat een Canadese rederij ook aan spraken maakt op een charter van het schip heeft RMT besloten over te gaan tot beslaglegging. De in 1977 gebouwde 'Stena Nautica' eigendom van Slena Linie tn Goten borg onderhield onder de naam "Stena Nordica' een veerdienst in de Egeische Zee In de zomermaanden werd het schip gecharterd door een Canadese maatschappij die er cruises mee maak te in de omgeving van Groenland. Deze rederij wil dat ook deze zomer doen, maar zag zijn plannen doorkruist door de charter van RMT en wilde die door middel van een proces voorkomen. De RMT heeft zelf beslag laten leggen om te vermijden dat het schip elders aan de ketting wordt gelegd De rechtbank in Zweden zal binnenkort uitspraak doen in deze kwestie. De verbouwing en de bevoorrading van het schip gaan inmiddels gewoon door. Bij de verbouwing worden onder meer de klapdeuren aan de achterkant ver vangen door twee rijen 'normale' deu ren van vier bij vijf meter elk. Enkele onderdelen, waaronder een roer. zijn bij de werf Wïlton-Feijenoord in Rotter dam m reparatie. Aanvankelijk was de verwachting dat de'Stena Nautica' be gin volgende week klaar zou zijn, maar door de staking bij Wilton-Feijenoord kan dat nog uitlopen De 'Stena Nautica' heeft een capaciteit van 1200 passagiers en heeft drie dek ken voor het vervoer van auto's. Het schip is geschikt voor het vervoer van auto's en vracht. Staatssecretaris J. C. Th. van der Doef van verkeer en waterstaat 111 arriveert op de steiger van Dow Chemical in Terneuzen. Rechts mr j F. Naninck, manager gouvernemental relations van het chemiebedrijf. jS?®®.zal jaarlijks in totaal ruim ■-/Oenkubieke meter baggerspecie «■«bergen. Tot 1985 moet dat via maatregelen worden opge- daarna kan met echt via een "«uiige aanpak te werk gaan MIDDELBURG - „We moeten de Socia le Werkverbanden, waaronder de Werkplaatsen Walcheren, gaan zien als volwaardige bedrijven. Begeleid door een goed toegerust management, dat beter kan bestaan uit deskundigen dan uit gemeenschappelijke bestuurders (vertegenwoordigers van gemeentera den) die met nog vele andere taken zijn belast. Die deskundigen worden dan natuurlijk wel door de gemeente be noemd en gecontroleerd. De werkne mers van de sociale werkplaatsen die nen op een volwassener manier te wor den betrokken bij het beleid, samen met het ambtelijk personeel. Net als in het gewone bedrijfsleven dient de di rectie te worden gecontroleerd door een volwassen ondernemingsraad". Dit is de mening van H. Strous, dis trictsbestuurder van de FNV Zeeland, die hij verwoordt in een open brief aan alle colleges van b en w en raadsleden van de Walcherse gemeenten. Strous schreef de brief naar aanleiding van het orgelfiasco' bij de Werkplaat sen Walcheren in Middelburg, waar door een maximaal verlies wordt gele den van twee miljoen gulden. De FNV- bestuurder heeft zelf ook deel uitge maakt van het dagelijks bestuur van de Werkplaatsen. Dat was in de penode najaar 1980 tot najaar 1981 „Een deel van het orgelproject heb ik toen van nabij meegemaakt. Sterker nog, als db- lid ben ik mede verantwoordelijk voor de genomen besluiten, althans in ge noemde periode. Ik wil ook onmiddel lijk erkennen dat er zowel beleidsmatig als strategisch fouten zijn gemaakt door bestuur en directie". Strous vmdt het daarom een goede zaak dat er nu gemeenteraden zijn die proberen te achterhalen wat er nns is gegaan en hoe. „Per slot van rekening gaat het om gemeenschapsgeld", schrijft hij. De FN V-bestuurder voegt daaraan toe, dat de belangstelling van de gemeentelijke overheid en de raads leden voor deze soort belangrijke werk gelegenheid, niet beperkt dient te blij ven tot het stellen van vele vragen over het fiasco, nu het verkiezingstijd is De FNV-er vindt verder dat het in de 'Werkplaatsen-affaire' nogal ontbreekt aan kennis van zaken en redelijkheid. Ik heb er behoefte aan vast te stellen dat de discussies over dit onderwerp die nu her en der worden gevoerd, een nog al hypocriet karakter hebben. Ondanks de wettelijke plicht van de gemeenten om sociaal en anderszins gehandicap ten arbeid te verschaffen, is de belang stelling van de gemeentebesturen voor het Werkplaatsen-gebeuren minimaal te noemen". Strous vraagt zich in zijn open brief af, welke gemeenteraad bijvoorbeeld een belangrijk agendapunt heeft gemaakt van de bespreking van het jaarverslag van een sociaal werkverband. De FNV- dictrictsbestuurder vmdt het wel ver klaarbaar dat steeds meer werkplaat sen over gaan tot het ontwikkelen van eigen produkten. Dit gebeurde ook bij de Werkplaatsen Walcheren, nadat de grootste opdrachtgever voor de bouw van de el ectronische orgels failliet ging. Volgens Strous gaat de economische in zinking ook niet voorbij aan de sociale werkplaatsen. In Zeeland werken daar in zo'n zeventienhonderd werknemers, van wie meer dan 750 op Walcheren. In het totale provinciale beeld betekent dat twee procent van het aantal Zeeuw se werknemers Goede zaak „Door die economische crisis trekken steeds meer bedrijven hun loonop- drachten in. Daarom ook gingen de Werkplaatsen Walcheren de orgels zelf produceren. Dat is uit het oogpunt van behoud van arbeidsplaatsen een goede zaak, omdat daardoor de werkplaat sen afkomen van hun (overigens on- juistelnaam dat ze voortdurend onder de marktprijs concurreren, Door het ontwikkelen van eigen produkten krij gen sociale werkplaatsen tenslotte een volwaardiger plaats temidden van an dere bedrijven". Strous tekent daarbij aan. dat ook aan die eigen produktie riskante zijden zït- ten. door de onvoorspelbare markt van vraag en aanbod. Volgens Strous zijn de gemaakte fouten in het 'normale' bedrijfsleven aan de or de van de dag. „Ze worden als normale risico's beschouwd die er nu eenmaal kleven aan het vrije ondernemers schap". Hij voegt daar echter aan toe: ..Sociale werkverbanden zijn schizofrene organi saties (zeker als er eigen produkten in het spel zijn) Enerzijds dienen zij te opereren als vrije ondernemingen an derzijds worden zij topzwaar gecontro leerd door geheel niet op het econo misch gebeuren ingestelde overheids organen. zoals bijvoorbeeld het Minis terie van Sociale Zaken. Het ministerie vond het orgelproject destijds te ris kant. Dit Ministerie is niet gewend om zich in nndernemingsrisico's te storten en speelt liever op safe. Die voorzichtige houding is.echter niet gecshikt voor het runnen van een bedrijf dat met eigen produkten op de markt komt", aldus Strous De FNV-bestuurder vervolgt. „De ge meenten willen voortdurend weten hoeveel alles kost en zijn ook meer be ducht voor financiële risico's. De hou ding van vertegenwoordigers van ge meenten én van Sociale Zaken leidt daarmee tot een weifelachtige, aarze lende houding ten aanzien van het be- dnjfsgebeuren temeer als dat het ont wikkelen van een eigen produkt betreft Het management of de directie voelt zich door een dergelijke houding gefru streerd en gaat eigenmachtig handelen En daarmee is het probleem gescha pen'' De Stena Nautica'waarop een beslag rust. wordt bij Scheldepoort in Vlissingen aangepast aan het nieuwe vaargebied tussen Oostende en Dover MIDDELBURG - De leden van de Mid delburgse commissie van sociale za ken waren het er woensdagmiddag over eens dat er bij de Werkplaatsen Walcheren ten aanzien van het misluk te orgelproject een zakelijke en be stuurlijke wanorde en onkunde heeft overheerst. Tijdens de vergadering van de commissie spraken vier van de zes leden zich uit voor een behandeling van deze zaak tijdens de vergadering van de gemeenteraad aanstaande maandag, om meer duidelijkheid in de zaak te krijgen. Onder voorzitterschap van wethouder A. Bergshoeff discussieerden de com missieleden gisteren uitvoerig over het orgelfiasco, maar op vele vragen kregen ze geen duidelijk antwoord. Dit on danks het feit dat Bergshoeff tevens voorzitter is van het dagelijks bestuur van de Werkplaasten Bergshoeff gaf wel toe dat ook hij fout had gehandeld en dat hii en zim medebestuursleden van het dagelijks bestuur de leden van het algemeen bestuur te laat op de hoogte hadden gebracht van de gedoemde mis lukking van het orgelprojecl Bergshoeff „Maar pas in de loop van januari werd ook ons duidelijk hoe groot de strop zou zijn. Het is een hele trieste zaak. Maar ook wij. als dagelijks bestuur kregen niet de juiste inlichtin gen van de directeur, A de Lange Als hij over het orgelproject sprak deed hij dat met een zekere bezieling en hij goo chelde met cijfers over de mogelijke verkoop van de orgels. Vandaar ook dat het dagelijks bestuur zo'n vertrouwen in de directeur had. Het ging pas echt goed fout toen De Lange meer onderne mer wilde worden dan directeur van een sociale werkplaats" Bergshoeff doelde hiermee op het feit dat de Werkplaatsen de produktie van orgels in eigen beheer gingen uitvoeren toen de grootste opdrachtgever 'Riha> failliet ging. De wethouder van sociale zaken voegde daaraan toe „Maar de di recteur deed dat ook ten bate van de werkgelegenheid" Wethouder Bergshoeff gaf de commis sieleden een onbevredigend op de vraag waarom er met het orgelproject was doorgegaan, toen in juli van het vo rig jaar al bekend was dat het een fiasco zou worden, als antwoord „We hebben op 8 juli besloten om toch door te gaan, omdat het financiële nadeel toen al niet veel kleiner zou zijn geweest als het nu is. Dat zit 'm in de materialen die we toen al in huis hadden om de orgels te fabriceren. Alleen, als we toen al waren gestopt had dat destijds al een arbeids tijdverkorting voor een deel van de vijf honderd werknemers van de Werk plaatsen betekend In november van het vorig jaar konden we wel stoppen met de orgelproduktie. omdat er toen ander werk in huis was gehaald. We hebben destijds nog wel geprobeerd om de materialen die we in voorraad had den te verkopen, maar dat is nauwelijks gelukt". Berisping Enkele commissielden vonden dat de voorgestelde schriftelijke berisping aan het adres van de directeur van de Werkplaasten wel wat aan de slappe kant was. Wethouder Bergshoeff zei daarop: „Zowel het dagelijks als het algemeen bestuur menen dat De Lange zeer goed heeft gefunctioneerd, in de tijd voordat het orgelproject in eigen hand werd genomen. De Werkplaatsen boekten toen goede resultaten en De Lange was erg gezien bij de werkne mers. Door zijn verdiensten en zijn enorme inzet, gedurende al weer zeven jaar. willen wij hem als directeur handhaven. Het bestuur vindt daarom dat je zo'n man niet even moet wegdu wen en hem een zware straf moet op leggen". Ondanks het feit dat Bergshoeff, en ook andere leden van het dagelijks bestuur, begin maart nog ontkenden dat de werkgelegenheid van de werknemers bij de Werkplaatsen in gevaar zou ko men door het orgelfiasco, gaf hij woens dag toe dat de in januari aangevraagde arbeidstijdverkorting voor een deel van hen. wel degelijk met het mislulte orgel- project te maken heeft. „Het gaat nu nog om elf man", aldus de wethouder. Zoals gezegd, een meerderheid van de commissie sociale zaken is vóór behan deling van dit onderwerp in de raads vergadering van maandag. Het zijn de heren A. Kamermans (PPRA. Vleugel i D'661, A. van de Toorn (SGP) en J. Zoek (VVD). Een behandeling op een later tijdstip had de voorkeur van D Boog- erd (PvdA) en A. Pijnenburg (CDA).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 7