dichtbundel bij opening sasse bibliotheek belfort RESTAURATIE IN LAATSTE FASE SPAAR DE EEUWLINGEN rederijkers sluis met 'daar zat 'm de kneep extïa UIT IN Z- VLAANDEREN films in zeeuwsch- Vlaanderen WE ZIJN GEEN DICHTERS3 OP DE PONTENEUS G* ZEEUWSCH-VLAANDEREN 2 l danstheater Vanavond (vrijdag) danst in de Hal le te Axel het Internationaal Folk loristisch Danstheater dansen uit Roemenië, de Donaustreek, Bre- tagne, Slowakije, Joegoslavië. Hongarije, Armenië en Sicilië. De avond begint om 20.00 uur. telemann ensemble Zondag, Zuidlandtheater, Terneu- zen, 12.00 uur: koffieconcert door het Telemann-ensemble. Het bestaat uit: zangeres Marjanne Kweksilber. Ferenc Hutyra, dwars fluit, Frans-Karei Adriaanse, viool. Kees Limburg, gamba en Leen de Broekert, clavecimbel. Het ensemble streeft ernaar om de barokmuziek qua klank, stijl en manier van spelen te benaderen 'in de geest van toen'. Er worden origi nele instrumenten bespeeld of op zijn minst goede kopiën. die anstalt Filmliga Terneuzen draait donder dag 18 maart in Luxor 'Die Anstalt' van Hans-Rudiger Minow, een speelfilm met documentaire inslag. Een juist afgestudeerde psychoid ge, Anna Theyn, is het niet eens met de gebruikelijke behandelings methode van krankzinnigheid en laat zich opnemen in een inrich ting. Haar persoonlijke bezittingen worden haar afgenomen en ze krijgt kalmerende middelen. Om dat Anna een dagboek bijhoudt denken haar medepatiënten dat ze journaliste is. die het leven in de kliniek onderzoekt. Een arts inter preteert haar schrijfmanie als 'ziek te'. Wanneer een vrouw tegen haar wil een injectie krijgt, die een epi leptische aanval oproept en haar in een apatische toestand brengt, wil Anna de inrichting zo snel mogelijk verlaten, omdat ze zich bedreigd voelt. Ze krijgt bezoek van haar ou ders, die denken dat ze werkelijk ziek is.... De voorstelling begint om 20.00 uur. jew Orleans, 1900. Edna en Leonce Pontellier arriveren met hun kinds- 1V ren voor een vakantie aan zee. Leonce is - net als hun vrienden-een aristocratische Creool. Tegen Edna gedraagt hij zich afstandelijk. Zij is vriendelijk tegen de andere vrouwen en moeders, vooral tegen Adèle. Zeis in hun gezelschap wanneer ze de mooie jonge Robert ontmoet. Hij is erg attent en vleit haar. Op een zondag gaat hij met Edna mee op de ferryboat, die hen naar de kreek brengt. Zij voelt zich slap en moet gaan liggen. Leonce is kwaad, als het gezélschap later terugkomt dan hij verwacht. Edna raakt van streek wanneer Robert besluit om naar het buitenland te vertrekken. Ze mist zijn gezelschap en denkt dat ze verliefd op hem is. In eenzaamheid ontwikkelt ze haar talent voor schilderen en raakt bevriend met de oudere, openhartige mile Reisz, een pianiste. Leonce, boos overval hij ziet als Edna's abnormale gedrag, consulteert een arts. Die adivseert haar een bezoekje aan haar vader te laten brengen. Als Leonce voor zijn werk naar New York vertrekt krijgt Edna belangstelling voor paarden en ontmoet de onstuimige Arobin. Vastbesloten haar eigen leven te leiden, verhuist ze naar zen nieuw en kleiner huis, waar Arobin haar regelmatig bezoekt en ze een verhouding krijgen. Dan keert Robert terug. Maar 'wetten en bezwaren' verhinderen een samenzijn. Edna, teneinde raad, loopt de zee in.... De korte inhoud van Bob Graham's spectaculaire film 'The end of august', deze week te zien in Luxor Terneuzen. Hij is gebaseerd op Kate Chopin's boek 'De Ontnuchtering', allerwegen gesignaleerd als verre voorloper van het feminisme. De hoofdrolspelers zijn niet bekend: Sally Sharp. Lilia Skala, David Man- hall Grant. Kathleen Widdoes, Paul Roebling en Paul Shenar. Te zien: vandaag vrijdag20.00 uur; zaterdag 19.30 en 21.45 uur; zondag 16.00,18.45 en 21.15 uur; maandag om 20.00 uur en dinsdag om 20.00 uur. Luxor draait verder: 'Canïbals', een film over menseneters. Vandaag (vrij dag) om 22.30 uur; zaterdag 19.30 uur; zondag 18.45 uur en maandag 20.00 uur. 'Gold of the Amazone woman' (welk geheim verbergen de Zeven Steden in de diepe Amazonewouden?). Vandaag (vrijdag) om 20.00 uur; zaterdag 14.00 uur en zondag 13.45 uur. 'Een Tir-ler chalet vol liefdespret'. Vandaag vrijdag22.30 uur: zaterdag 21.45 uur; zondag 21.15 uur, dinsdag 20.00 uur. 'Billy Turf, een tekenfilmheld voor het hele gezin. Zaterdag om 14.00 uur en zondagmiddag om 13.45 en 16.00 uur. 'De Koning van Engeland' in Hulst brengt onder meer 'The Blues Brothers', een van de films van de dezer dagen overleden John Belushi. Vandaag (vrijdag) om 20.00 uur; zaterdag om 18.45 uur; zondag om 13.45 en 16.15 uur. Verder 'Southern Confort'. Vrijdag 20.00 uur; zaterdag 21.00 uur; zondag 13.45,18.45 en 21.00 uur; maandag en dinsdag 20.15 uur. 'Levend opgegeten door de kannibalen' (oftewel 'Cannibals'): vrijdag 20.15 uur; zaterdag 18.45 en 21.15 uur; zondag 16.00,18.45 en 21.15 uurmaandag en dinsdag 20.00 uur. 'Messalina': vrijdag 20.15 uur; zaterdag 18.45,21.15 uur; zondag 16.00,18.45, 21.15 uur. 'Lady Chatterley's Lover' (Sylvia Kristel en de onblusbare liefde voor haar jachtopziener i: vrijdag 22.15 uur; zaterdag 21.00 uur; zondag 21.00 uur maandag en dinsdag 20.15 uur. 'Porno dromen': vrijdag 22.30 uur; zaterdag 19.00 en 23.00 uur; zondag 14.30,16.15 en 19.00 uur; maandag 14.30 uur en dinsdag 20.15 uur. Ledeltheater Oostburg draait 'Death ship'. Een aanvaring op de Caraibi- sche Zee was het begin van een griezelig avontuur. Slechts enkelen overleef den de ramp. Maar voor hoelang? Vrijdag 20.00 uur; zaterdag 19.15 uur en zondag om 14.00 en 20.00 uur. Verder: 'open en bloot'. Zaterdag 21.30 uur; zondag 16.30 uur; maandagen dinsdag 20.00 uur. Tjet moet me van t hart, er komen er steeds meer, Tl waar is al dat dollen met die hoogbejaarden goed voor? Spaar toch alstublieft de honderd- en meerjari gen, knuffel ze toch niet plat, knijp de broze handjes en de slengelachtige vingertjes niet tot moes. Verhoed in 's hemelsnaam dat ze halverwege de heugelijke dag op apegapen komen te liggen. Kortom, laat hun met rust met uw adorerende attenties, pink liever een traan weg. 't Is erg genoeg, zo oud te worden. Honderd is allang geen unicum meer, eertijds was het een streefge tal, als extra complimenteus gold toen de uitspraak: ,jij wofdt wel honderd jaar". Net, of iemand op die leeftijd nog kersvers is.' Nu kijkt niemand meer van honderd en drie jaar op. Maar zie nu toch eens die staatsiefoto in de krant. Ooit een eeuwling of ouder zien lachen op zijn verjaardag? Ooit zulk een stokoude gezien met een gelukkige uit drukking op het gelaat? Zelfs maar iets dat naar een glimlach zweemt, zien vertonen? Een glimlach! Dat lijkt er soms wel een beetje op. V/aar- mee de feesteling uiting geeft aan zijn verlangen dat iedereen nu maar nu snel opkrast, omdat het hele ge beuren dodelijk vermoeiend is. Of dacht men nu werkelijk de afgeleefde een genoegen te doen met al die soesah. een enkel vergenoegd smoeltje dus van een hoog bejaarde jubilaris. Nochtans vrolijk en lachende i gezichten op de staatsiefoto. Van de feestgangers. De provinciecommissaris en in elk geval diens vrouiv, zijn present. Hij lacht, zij biedt een ruiker aan, lacht, kijkt met grote vertedering de bes of kleine methusalem aan. Want naarmate de tijd vordert, krimpt de mens aan alle kanten dat is toch bekend. Grote stoere eeuiv- lingen zijn een unicum, klein komt de mens ter wereld en van geringe afmeting gaat hij er ook weer af. On danks het schrikkelijk schransen van medicamenten, waar velen zich aan te buiten gaan. groeit het aantal der grijze panters schrikbarend. Hoewel het mijn stel lige overtuiging is, dat eeuwlingen nu juist nooit tot de fervente dokterslopers hebben behoord De burgemeester. Hij lacht zo trots alsof hijzelf debet was aan de verwekking van de laureaat. Ook voor de burgemeetsersvrouw is hier een taak weggelegd. Met charmante attentie verrast ze de overjarige eveneens met een bos bloemen. „Wat een leeftijd hé en nog zo kras De kwinkslagen zijn niet van de lucht, het dunne handje van de jubilaris heeft het al goed moeten weten. Het wordt al wat voller in het zaaltje, goedkeurend gemompel stijgt op, van alle kanten werpt men prijzen de blikken in de richting van de jarige. De directie van het verzorgingshuis heeft zich uitgesloofd dat alles tot in de puntjes verloopt. Ja. ja. het is goed wonen hier in deze stad. een best verblijf in dit tehuis. A lies gehad nu? Om de weerga niet. De medebewo ners van het huis, die voortreffelijke inrichting, zou zonde zijn om hun niet in defeestvreugde te betrek ken. Ze treden dus ook achtereenvolgens aan. De jan- ge is-wie zal dat verbazen - al dit feestgedruis reeds aan te zien. De familie - niet in de laatste plaats - rukt op In volle sterkte, tot in het zevende geslacht vertegenwoordigd- Als dan eindelijk de korvee achter de rug is, tolt de jarige uitgeteld in bed. Voor velen is het een gloriedag geweest, behalve voor de gehuldigde zelf. Berust het op toeval, dat in vele gevallen, zo snel na een overlevings- festijn een overlijdensadvertentie op naam van de hoogbejaarde in de krant verschijnt? Bedroefd mac dankbaar. I Janneke Dierx Harms VRIJDAG 12 MAART 1982 - uitgave dichtbundel bij opening bi bliotheek Sas van Gent - SAS VAN GENT 'laatst' laatst liepen loij door onze dromen van wéleer samen zijn wij toen gekomen tot deze bundel min of meer „Dit zegt nou precies hoe onze dicht bundel tot stand kwam. Het is een sa menvatting en een voorwoord. We heb ben gegraaid in onze gedichten uit het verleden en het resultaat ligt nu ge drukt te wachten". Aan het woord is kunstenaar-onderwij zer Frans Kegels uit Sas van Gent. Naast de vele vrije tijd die hij besteedt aan het maken van tekeningen en schil derijen, ook actief met gedichtjes en 'andere kronkels', zoals hij dat zelf noemt. Samen met zijn stadsgenoten Wim ten Hoor en Jeannine Troch verza melde hij een aantal gedichten die de drie in het verleden op papier hadden gezet. Het resultaat is een dichtbundel met als titel 'Laatst', en zaterdag 13 maart wordt die bundel ten doop ge houden. Bij de heropening van de to taal verbouwde Sasse bibliotheek. „Het zijn geen recente gedichten", ver telt Wim ten Hoor, „vandaar de titel laatst'. Het zijn gedichten van ons alle drie van soms jaren terug. Op een gege ven moment zat ik wat te lezen in oude werken van mezelf, toen ik me afvroeg waarom dat allemaal gewoon in de kast Wie aan Brugge denkt, denkt onmiddellijk aan het statige Belfort op de Grote Markt. Dit is niet onbegrijpelijk. Het Belfort is immers zowat het statussym bool geworden van de Breydelstad. Geen toerist verlaat Brugge zonder de toren bezocht te hebben of de klokken van haar beroemde beiaard te hebben aanhoord. Van bij zijn oprichting was het Belfort het centrale punt van Brugge. Het was de uitkijkpost bij uitstek. Bij ontij werd de stormklok geluid, maar velen herinne ren zich nog de verlossende klanken van de zes ton wegende zegeklok toen de Canadese Grenadiers in 1944 Brugge van de Duitse bezetter bevrijdden. Geen slecht woord dus over het Belfort. Maar ouderdom betekent sleet, en dit vragen hoe het gebouw zo lang stand was ook met het Belfort het geval. In de. heeft gehouden. Op bepaalde plaatsen jaren zestig werd een groots restaura tieplan opgesteld. Eerst werd de 88 me ter hoge vierkante toren aangepakt, een werk dat vele jaren heeft geduurd. Daarna volgde het dak van de Halle en vorig jaar werd de eeuwenoude beiaard grondig gerestaureerd. Voor de Brugge lingen was het in mei van vorig jaar een hele opluchting toen na bijna een jaar van stilzwijgen de beiaard opnieuw van zich liet horen. De laatste fase van de restauratie is mo menteel aan de gang, namelijk deze van het dakgebinte van de Halle. Deze her stelling wordt bij hoogdringendheid uit gevoerd want enkele maanden geleden bleek dat de Halle op instorten stond. De ouderdom en de houtwormen had den het eiken dakgebinte zodanig aan gevreten, dat van gebinte nog nauwe lijks sprake was. Het stadsbestuur stak de koppen bij elkaar en ging aan tafel zitten met de gebroeders Vandendorpe, specialisten op het gebied van dergelij ke restauraties. Samen met hun team hebben zij immers al heel wat schoon heid van Brugge herwonnen. Eerder werkten zij aan het Belfort zelf, het jus titiepaleis, het stadhuis, de O.L. Vrou- wekerk en talrijke andere Brugse mo numenten. een bos Hoe oud de Halle nu eigenlijk is blijft een raadsel. De meeste historici zijn het er over eens dat de zijvleugels tussen 1363 en 1365 werden gebouwd en de zuidelijke vleugel in 1561. De toren van het Belfort dateert reeds uit de eerste helft van de 13e eeuw Het dakgebinte, dat een bos aan eikehout bevat, is op een zodanig merkwaardige manier ge bouwd, dat specialisten zich nu nog af- werden steunbalken gewoon weggeno men om 'plaats te winnen'. Eén feit staat vast: restauratie was no dig. Deze gebeurt dan ook met de groot ste omzichtigheid en stielkennis. Grote kranen kunnen de Halle niet in en men kan zich indenken wat een karwei het moet zijn om balken van anderhalve ton 20 meter hoog in het dakgebinte te vervangen. Vooral de balken die aan de muren zijn vastgemaakt vertonen erge verrottingsverschijnselen. Bij de min ste druk breekt het hout in tweeën. Vei ligheidshalve worden de nieuwe balken met lood omwonden om verrotting te voorkomen. Balken uit het dakgebinte van de Halle: compleet verrot. moet blijven liggen. Frans Kegels had datzelfde idee eigenlijk en die haalde enthousiast ook enkele gedichten bo ven water. Toen Jeannine Troch ook nog een aantal werken had liggen werd al gauw het plan gesmeed om een bun del uit te geven. We hebben eerst de werken van elkaar doorgelezen en zijn toen zelf ook gaan selecteren. Met als gevolg dat er van elk zo'n vijftien ge dichten in de bundel staan". eigen kosten De drie Sasse dichters lieten er geen gras over groeien en binnen enkele we ken lag de bundel met driehonderd ex emplaren klaar voor de verkoop. „Van af zaterdag ligt het te koop. Natuurlijk eerst en vooral in de bibliotheek, want bij de opening wordt er een eerste ex emplaar aangeboden aan iemand. We weten zelf nog niet aan wie. Maar de rest komt in een standje te liggen en we hopen er daar al een aantal kwijt te raken. Het is niet zo dat we daar finan cieel aan gaan winnen", zegt Wim ten Hoor voor alle duidelijkheid. „Alles is volledig op eigen kosten gerealiseerd, dus we moeten proberen eerst en voor al die kosten eruit te krijgen. Alles wat er eventueel dan nog overschiet is be stemd voor de inderboerderij van De Sterre in Clinge". Bestuurslid Jacq Slock van de Sasse bibliotheek noemt het zuiver toeval dat de verschijning van dit boekje net op het moment plaats vindt van de hero pening van de bibliotheek. „Je moet dit alleen zien als iets wat past bij een ope ning. Het is niet altijd even makkelijk om iets origineels te vinden en toen wij met elkaar in contact kwamen was er al gauw beklonken dat we beide gebeurte nissen samen zouden laten vallen". Slock ziet echter nou ook niet direct dat er in de bibliotheek meer van dergelijke evenementen plaats zullen vinden. „Dat kan ook niet", vindt hij. „Dit is gewoon eenmalig. Morgen kan er wel iemand met kousebanden staan met een paar letters op geschreven. Daar kun je dan geen aandacht aan beste den. En bovendien moetje eens kijken wat er in Zeeuwsch-Vlaanderen wel niet allemaal verschijnt". Bij de opening lezen die drie Sasse dich ters voor uit eigen werk. Zelf uitgezocht uit de bundel 'laatst'. Ook zal er in de bibliotheek een gedicht ophangen, zo dat iedere bezoeker geconfronteerd wordt met de gedachtenbreisels van Frans Kegels. Wim ten Hoor en Jeanni ne Troch. Het geeft de opening morgen middag wat meer cachet. Een opening die overigens alleen voor genodigden toegankelijk is. Het grote publiek zal moeten wachten tot de dichtbundel in de plaatselijke winkels ligt. „Maar laat iedereen goed begrijpen dat we geen dichter of schrijver zijn, waarschuwt Wim ten Hoor. „We schrij ven wat leuke invallen op, net zoals zo veel mensen doen, maar het is beslist niet de bedoeling om als dichter of schrijver door het leven te gaan". Theo Sarneel. Een kwijnend conservenfabriekje, een directeur, die altijd ziek, zwak of misse lijk is en zijn daadkrachtige vrouw spelen de hoofdrollen in het nieuwste blijspel van rederijkerskamer 'd'Oranjebloem' in Sluis: 'Daar zat 'm de kneep' van P. Joh. Zonruiter. Vrijdag 19 maart gaat het in première in gemeenschapscentrum 't Zoute Vestje, maar de bejaarden van het Sluisse te huis 'Rozenoord' kunnen woensdag 17 maart al even proeven. Decor van 'Daar zat 'm de kneep' is de huiskamer annex kantoor van Lens' conservenfabriek, een trotse maar wat wankelende familie-onderneming va- ninderdaad: de heer en mevrouw Lens. Hoewel meneer in naam directeur is, houdt mevrouw, dochter van de op richter van het bedrijf, de touwtjes in handen. En wanneer haar man - be zocht door z'n zoveelste kwaaltje - het plan opvat om de fabriek te verkopen, werkt zij hem tegen. In de marge van dit spannende gebeu ren houdt zich dochter Sandra op, die meer geeft om emanciperen dan om studeren. 'Daar zat 'm de kneep' wordt geregis seerd door Piet Bruggeman en verder werken mee: Bram Cambier, Ans de Bree, Angel van Binsbergen, Nel Aal- brechtse, Ernie van Hijfte, Gerard van Hijfte, Herman Bakker, Bram Basting en Christian de Jonge. Mevrouw Brug geman is soufleuse. De eerste 'officiéle' voorstelling, vrijdag 19 maart in 't Zoute Vestje, begint om 20.00 uur. 'd'Oranjebloem' repeteert het nieuwe blijspel 'Daar zat 'm de kneep'. Niettegenstaande zijn ruwe constructie is het dakgebinte van de Hallezalen een streling voor het oog. Binnenkort zal het trouwens in al zijn pracht kunnen worden aanschouwd. De rechtervleugel moet voor april klaar zijn want in mei wil het stadsbestuur daar een interna tionale tentoonstelling 'Brugge en de Zee' opzetten, dit naar aanleiding van de 75ste verjaardag van de Haven van Zeebrugge. Een stukje geschiedenis wordt het in Brugges prachtigste mo nument. Een monument van een stad die ooit een wereldhaven was. en waar men er van overtuigd is, dat de geschie denis zich zal herhalen. Filip van Belle. Eind dit jaar moet de restauratie van het Belfort in Brugge voltooid zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 32