christian boltanski geïmproviseerde muziek zit in een windstilte sterrenwach(t) william verstraeten IS HET ELAN VERDWENEN? TENTOONSTELLINGEN andré oosthoek sierhuis TOVERLANTAARN IN DE VLEESHAL PZC/kunst/cultuur Omdat niets toevallig is. moet men de titels bij het nieuwste werk van William Verstraeten maar niet louter als vlaggetjes op het voertuig zien. Ze verwijzen enkele malen naar Escher en dat heeft meer met een idee, een manier van zien, een werkwijze te maken dan met een vluchtige, niet goed te duiden hom mage aan een zeker soort postercul- tus. Het proces staat voorop in deze grote aquarellen die zo duidelijk de sporen van research dragen dat de beschou wer bij dat onderzoek betrokken wordt. Aan het begin staan drie di mensies. samengebald in de druppel inkt, het bolletje verf. Dan is er - te ruggebracht tot het platte vlak - de spat. de uitloop, het spoor, keer en wederkeer. Kort gezegd, het werk geeft de kans in te breken in een on derzoek naar opvolgingseffecten- Het boeiende is dat men in de stelsel matig gestuurde uitwaaiering van het beeld de antwoorden kan vinden op vragen die met uitgangspunten te maken hebben: wat haalt wat in, wat loopt op wat uit? Het zou een leuk spelletje op zichzelf zijn. divertissement, soft music for the millions, als William Verstraeten nagelaten zou hebben spannende dingen te doen met dat platte vlak waarvan hij zijn beeld - mede - afhan kelijk stelt. Die dingen zijn gebeurd, met name in de verdeling van de krachtlijnen, die behalve met ruimte te maken heb ben met zulke 'gevoelige' zaken als kleur, beeldend oppervlak en de on derlinge verhoudingen van dat al. William Verstraeten, Recente Werken, Zeeuws Kunstenaars Cen trum, Molstraat1 Spuistraat, Middel burg (tot 20 maart). In het hevig geteisterde gebouw van de Sterrenwacht aan het Noordbolwerk te Middelburg pre senteren Adriaan de Regt. Harry van de Vliet en Jan Z^mbsch een reeks installaties en manifestaties van hedendaagse kunst. Eerste projecten: - Ria Roerdink en Marco Klaassen met 'There is no communication and what is in between'. - Rini Hurkmans met 'I wanna fight back". Roerdink en Klaassen gaan uit van de idee de ruimte vol te hangen met stroken transparant papier: „Dit idee is ontstaan vanuit ons gevoel dat het gebouw in z'n huidige verval len staat ook een zekere transparan tie bezit". De rest is afhankelijk van de directe invloed van de ruimte. Hurkmans probeert met behulp van klei en glas uitdrukking te geven aan een 'gevoel van spanning, contrast, cultuur, natuur'. Sterrenwacht, Middelburg, Noord- bolioerk, vandaag 12 maart, van 14,00 tot 16.00 uur. Tot april fs in Galerie Bellamy 19 te Vlissingen museum j de tentoonstel ling van schilderijen van Jan Sier huis te zien; grote, meest recente olie verven. Open tijdens museumuren en voorts op vrijdagavond van 18.00 tot 21.00 uur en zaterdagmiddag van 14.00 tot 17.00 uur. Zondag gesloten. Sierhuis Amsterdam1928) werkte aan de academies van Amsterdam en Antwerpen, kreeg onder meer een Koninklijke Subsidie en is cursusbe geleider bij Psychopolis. Jan Sier huis experimenteert de laatste tijd met beeldhouwwerk. De Amerikaanse schrijver Gore VI- <to! te dinsdag kandidaat geworden mot de senaatszetel van S. 1. Hayaka- W. Jkdoe mee om te winnen", zei Vi tal De auteur noemt zichzelf een 'vre deskandidaat'. Hij is de vijfde demo- naai die het voor de zetel van Hayaka- W opneemt tegen de gouverneur van Cohforniè Jerry Brown. Hayakawa orhnoette in zijn eigen republikeinse Partij krachtige oppositie en maakte wür dit jaar bekend dat hij zich niet Wer kandidaat zou stellen. SOWJET-RUSSISCHE ZANGER OVERLEDEN MOSKOU - De Sowjet Russische zan- pr Leonid Oetesov, die jazz-interpre- teilesvan Russische muziek in de Sow- pUnie heeft geïntroduceerd, is op 86- Wge leeftijd overleden, zo heeft de b'wda donderdag meegedeeld. De werkgroep - die in opdracht van jpi de operavoorziening in Noord- en Dosl-Nederland onder de loep neemt - ™xü dat het operagezelschap Forum moet gaan met het Overijssels rkmarmonisch Orkest. De nieuwe in- If. zaX vol9ens deze commissie in samenwerking met de Neder- Operastichting moeten zorgdra- Boor de operavoorziening in oord-, Oost- en Zuid-Nederland. gevolg van de fusie is ondermeer 2 het orkest van Forum en OPHO wrden samengevoegd. Hierdoor ont- 'rm, ,Qf van nieuwe mogelijkheden begeleiding van opera's en con- Ook op educatief gebied zou lm 0Tkest in Overijssel veel kun- nenioen. Christian Boltanski (1944) zit midden in een opmerke lijke ontwikkeling als beel dend kunstenaar. In die evolu tie heeft hij zichzelf niet zelden 'achterhaald'. Als beginnend schilder sprak hij vooral romantische bronnen aan: kleur, fraayigheid, schone schijn. Dat zwoer hij enkele jaren later af in een drang naar een meer persoonlijke stijl zónder opsmuk, waarin de trouvaille het Grote Verhaal verdrong, al bleef het Leven met-de-mythe ook aan deze uitingen ei sen stellen. Een volgende stap bracht hem weer bij de Kunst terug en ditmaal moesten film, video en foto als steun- mlddelen dienen. Het werden hoe lan ger hoe meer middelen op zichzelf. De hang naar schoonheid is Boltanski eigen gebleven. Het is de schoonheid van een kinderwereld vol kleurige plaatjes, bonte pracht, de vergroting van een sprookje dat men niet afleert: dierbre herinnering blijft ons bij. Een mooie staal daarvan ziet men nu in Middelburgs Vleeshal waar Boltanski zijn Lanlerne magique' laat schijnen. Denk maar aan alles wat de oude tover lantaarn aan beeld oproept: fantasti sche plaatjes, stoeltje bijschuiven, uit roepen. Voeg daar - nu - een bewegend beeld bij. volg Boltanski's cruiseschip op zij n door geen maximumsnelheid ge- hinderde reis langs muren, gewelven, hoeken en gaten van de Vleeshal en het beeld is compleet (met sterrenhemel). 'Installatie' lijkt, me een te afschrikwek kend moeilijk woord voor deze leuke ge beurtenis. Christian Boltanski, 'Lanterne magi que', Vleeshal, Middelburg, tot 29 maart. programma De tentoonstellingsactiviteiten van de Middelburgse Vleeshal krijgen enige verbreding. Met ingang van is ook de Wandelkerk (Abdijcomplex) opnieuw tot plaats-van-handeling ver heven. Tot nu toe waren er twee evenementen: - het Jeugd en Muziek-concert van 'Les Percurssions de Strasbourg' en - 'Studie voor de evenaar', een project van Johan Cornelissen. Het is de bedoeling ook in de toekomst driedaagse manifestaties in de Wandel- kerk te houden. Het programma moet nog worden ingevuld, maar vaststaat dat Marinus Boezem op 30 april, 1 en 2 mei een nieuw project zal laten zien. Het programma van de Vleeshal biedt onder meer; - van 2 tot 26 april Art and Lanquage. met op 3 april een lezing met discussie - van 30 april tot 24 mei Maurizio Nan- nucci; - van 29 mei tot 13 juni workshop en installatie Tina Girouard: - festival van de Nieuwe Muziek, Jeugd en Muziek-Zeeland: - zomertentoonstelling (nog te bepa len); - van 3 tot 27 september Ben d'Armag- nac. O. I/8UDAG 12 MAART 1982 Pierre Courbois ..Er is een periode ge weest dat een aantal mensen, om het dan maar zo te zeggen, absoluut geen kwaad kon doen. Van de tien concerten die je met een groep doet is gegaran deerd één slecht, maar dat heb Ik nooit gelezen. Het was altijd goed en het was altijd nieuw en het was altijd prima. Nou, ik moet zeggen dat ik de laatste tijd wat Breuker betreft wel eens lees dat men het niet meer zo aardig vindt. En dat vind ik een verheugend verschijnsel". geïsoleerd Het eigen karakter, de onafhankelijk heid van de Nederlandse geïmprovi seerde muziek heeft haar in een geïso leerde positie gedwongen: zij is niet in staat geweest adequaat te reageren op verschijnselen als punk, new wave of funkjazz. Pierre Courbois: „Ik heb door schade en schande ervaren, dat die zogenaamde rock-jazz geen muziek is - die bestaat uit rock en jazz. maar't blijkt muziek te zijn die zowel geen jazz als geen rock is. Maar toen dacht ik er dus anders over, indertijd. Dus ik heb geen enkele be hoefte - om even op die laatste regel terug te komen - om me daar op dit moment weer mee bezig te gaan hou den. Met die punk-, new wave- en funk- jazztoestanden". Hans Dulfer: „Ja, maar dat is toch een fout hoor. Pierre, want kijk, je vergeet één ding. Die punk en new wave, dat is niet meer de popmuziek van tien, vijf tien jaar geleden. Ik wil hier even de stelling poneren, dat er tegenwoordig in dat soort muziek méér geïmproviseerd wordt dan in de 'geïmproviseerde mu ziek'. En dat wordt geaccepteerd ook door het publiek. Je kunt piepen en gie ren op je saxofoon of je gitaar, en ze vinden het allemaal prachtig". Het eigen karakter, de onafhankelijk heid van het Nederlandse muziekthea ter heeft dat in een geïsoleerde positie gedwongen: het is niet in staat geweest adequaat te reageren op verschijnse len als performances en andere, al dan niet met de beeldende kunst gelieerde vormen van actueel theater. Pierre Courbois: „Ik heb altijd een enor me allergie gehad tegen alles wat mu ziektheater heet, omdat het vaak zo verschrikkelijk onprofessioneel gedaan werd. Ik zie ook niet in, waarom muzi kanten plotseling gebombardeerd moe ten worden tot toneelspelers, terwijl ze dat helemaal niet zijn. En de professio nele toneelspelers die je erbij aantrekt, bij dat muziektheater - het is nu een maal zó. dat er in de theaterwereld, als je het over improviseren hebt, een ach terstand is ten opzichte van de jazzmu ziek van ongeveer zestig jaar. Het im proviseren Ln 't theater is een traditie die eigenlijk net goed en wel op gang is gekomen". Nederlandse tournee Groupe de musique experimentale de Bourges AMSTERDAM (ANP) - De Franse 'Groupe de musique experimentale de Bourges' zal van 12 tot en met 15 maart een tournee door Nederland maken. Tijdens de vier manifestaties wil de groep een beeld geven van haar veelzij dige activiteiten. Dit heeft de stichting Gaudeamus woensdag meegedeeld. De vier concerten worden gegeven: vanavond (vrijdag) in het Kunstenaars Centrum Bergen (N-H), zaterdagmid dag 13 maart m het Stedelijk Museum Amsterdam, zondagmiddag museum Boymans van Beuningen Rotterdam en maandagavond 15 maart in Muziek centrum Vredenburg Utrecht. Voorafgaande aan het concert in Rot terdam kunnen kinderen spelen met speciaal voor hen ontworpen appara ten. nieuwe generatie de kans te geven, tot Wm B E5B& EB Bfi B®. EB SBH IffPri L^Rei^segere,Jk heb daar niet zo- reel kijk op. Wat dat be treft ben ik nog- B ^BH H ÖöwSS B^® (IsSmP slop mezelf. Ik ga er van uit dat ik niet Bi Jw M-b .1ai van de Sociale Dienst wil leven. En 1." ^BBBBH BsPP lie&t ook niet van subsidies. Want dat «pv m £3R ras»» ffrow» fTTffilTto Ujktmij de enige reële mogelijkheid om BNBH ^B Bnafl S8I 03 t |I 8®®" HjjSBH EBB voor mezelf het gevoel te hebben dat ik H^B B| H Bwgfr gfl L.j L Safer' 2 plaa Kw Bi WSBV me muzikant kan noemen". BH PtfpgsL Era I' j E|$SfB|aSS» BwffiWF Hindert Meijer: „Ja ik geloof niet in het M HBHa Ba N LT.*j jVV''j r'fi E-aaHT - JB subsidiëren van individuele muzikan- ^K^K t&ULV ffli 1 ÜSfiD HuBV ten of Individuele groepen. Omdat je m ban altijd voor het probleem komt te ^^BBHV BéSIRkt f?B flPBBB B S3 B PR B ^BH staan dat een andere groep benadeeld ff g|j E Lj jfiJ eAB BP ïordt In elk geval werkt dat verstar- AW JKB Bfftf Bra gja BbESb V Dedrang om goede muziek te maken is ^E| ÊS S EEp' HhBhS B ^^B RldTmaken0001^ 0m g0Cd ZATERDAG 20.15 GOES; Kaarten a Fl. 27,50 Kantoor Veiling 01100-27710. taHTMforw^t ic rf..c oiiomooi Opus 7 Music Centre 01100-13313 MIDDELBURG; Sjiep HiFi 01180-34789, te Dulfer. „Het is dus allemaal mis- VLISSINGEN: Sjiep H.F. 01184-17196 De jazzkritiek is in zijn begeleidende (Door Eddy Determeyen Het lijkt erop, dat de Nederlandse geïmproviseerde muziek in een gebied van windstilte terecht is gekomen. Zeker, de pioniers die deze muziek in de iate jaren '60 en '70 vorm gaven, werken nog steeds. Maar bij sommigen lijkt het elan verdwenen, tijdens concerten en in muziektheater)pro- dukties vervalt men in herhalingen, de tijd dat elk optreden van Willem Breuker bij voorbaat een opwindend avontuur was is voorbij. De publieke belangstelling is navenant tsuggelopen. Concerten van geïmpro- nseerde muziek trekken minimale be- uekersaantallen en veel interesse in de teelal in eigen beheer uitgebrachte eanmofoonplaten toont het publiek al ittiimln. Ipd om een paar zaken op een rijtje te sKiea In het redactielokaal van het jjmdblad Jazz Nu kwamen Pierre Courbois, Hans Dulfer. Rindert Meijer a Ernst Reijseger bijeen om aan de tand van zeven stellingen en onder lei ding van Bert Vuijsje te discussiëren. Courbois en Dulfer zijn oude rotten, muzikanten die in de jaren '60 opkwa men. Meijer en Reijseger behoren tot de jongere garde. Bert Vuijsje is deskundi ge opjazzgebied. Een greep uit de reac- Sés: Side stormachtige ontwikkelingen in delate jaren '60 en de vroege jaren '70 djn de Nederlandse geïmproviseerde muziek en het muziektheater in rustig mrwater terechtgekomen. Waar eens ijrake was van elan cn verniewings- drang lijken thans gezapigheid en her haling de motto's. Er is kortom sprake jan een levensgrote malaise. Emst Reijseger: „Ik werk me rot". Hans Dulfer: Jk vind dat er wel dege lijk sprake is van een ontzettende ma laise. En waarom is er volgens mij een malaise? Wat doet de jonge generatie? Die probeert zich in te dringen in het systeem dat door die jaren-'60-figuren is opgezet. Die jonge generatie, als die eventueel Iets wil bereiken, zal andere vegen in moeten slaan. Daar komt nog h], dat wat er bereikt is allemaal niet x'veel voorstelt Kijk, als je van je groe pen bv's maakt en toestanden en heisa,' dan kan ik me voorstellen dat je als jon ge muzikant denkt: nou. die richting Èoet ik ook uit. want die vogels, die zijn geslaagd". Bel succes dat een aantal van de im provisatoren die in de jaren '60 opkwa men nu nog heeft is een na-ijleffect, waar publiciteit meer mee van doen heeft dan creativiteit. Het is betzelfde effect dat de verklaring vormt voor het bestaan van de Dutch Swing College Band, Plene Courbois: „Ik voel mezelf niet aangesproken, omdat ik nog steeds op zoveel verschillende fronten bezig ben net allerlei dingen. Ik heb niet het ge- toel dat ik in een toestand van gezapig heid terecht ben gekomen. De Dutch Swing College vind ik een uitstekend orkest, maar dat is weer wat anders". taak te kort geschoten. Te lang was er slechts sprake van slaafse bewonde ring en onvoorwaardelijke volgzaam heid. Pierre Courbois: „Er is een periode ge weest dat het vervelend is om de Breu ker te noemen..." Hans Dulfer: „Maar wél handig!" verstarring Structuur en werkwijze van instituten als de Beroepsvereniging van Impro viserende Muzikanten en de Stichting Jazz en Geïmproviseerde Muziek in Nederland én het vigerende subsidie systeem hebben verstarring en hand having van de status quo in de hand pwerkL Er is onvoldoende ruimte ge weest om nieuwe initiatieven en een Willem Breuker ...elan...? Rtni Hurkmans

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 17