L-SAT
o
2
veel aandacht aan
de fietsende vrouw
technisch hoogstandje
europese ruimtevaart
PZC/varla
HENGELEN
WOENSDAG 24 FEBRUARI 1982
JSOF
Door Hugo van der Heem
In publicaties over tv- of omroepsatellieten is voortdurend sprake van de L-Sat. Hoewel veel
mensen weten dat het hier gaat om een satelliet die krachtige tv-zenders aan boord heeft, zijn
weinig mensen op de hoogte van de totale uitmonstering van de kunstmaan. En die totale
uitrusting is juist erg interessant, omdat de Europese ruimtevaartorganisatie ESA, met deze
satelliet veel proefnemingen wil doen, die voor de toekomstige communicatie op veel meer
terreinen van belang is.
L-Sat staat voor Large-Satellite, grote
of zware satelliet. De eigenlijke kunst
maan weegt 1430 kilo tegen de eerder
gelanceerde OTS-2 440 kilo. De OTS-2
was oorspronkelijk bedoeld als profes
sioneel verbindingsstation tussen PTT-
posten en omroepstations van verschil
lende landen. Daarbij gebruikte men
geringe vermogens en werden de tv-sig-
nalen opgevangen, met de bekende gro
te schotelantennes van rond de 17 me
ter, als die van de de PTT in Burum
(Friesland). De zich snel ontwikkelende
ontvangtechniek zorgde ervoor dat ook
kabelnetten en zelfs particulieren erin
slaagden de tv-signalen op te vangen.
Daarmee was het PTT-monopolie tech
nisch doorbroken en moesten de uit
zendingen via OTS op last van de over
heid voortaan „versleuteld" worden,
dat wil zeggen onleesbaar gemaakt
voor buitenstaanders.
OTS-2 zorgde daardoor al voor een aan
tal politieke relletjes. Toch waren de
twee tv-kanalen maar uitgerust met
kleine zenders, met een vermogen van
slechts 20 Watt. Verder waren de zen
ders ingeschaald op de 11 en 14 Giga-
Hertz-frequentleband. Een golfgebied
dus, geheel bestemd voor onderlinge
communicatie van bijvoorbeeld over
heidsdiensten. De openbare doorgifte
van tv-programma's kon' daardoor op
wettelijke gronden vaak worden tegen
gehouden. Een en ander speelde bij de
overdracht van een Frans programma
naar Tunesië en recent bij de doorgifte
van Satellite-tv-programma's van de
Engelsman Brian Haynes. die vanuit
Engeland heel Europa van program
ma's met reclame wil voorzien via de
OTS-2.
tv uit ruimte
Met de lancering van L-Sat, gepland in
het voorjaar van 1986, wordt dat alle
maal anders. Ten eerste zijn de twee
tv-zenders aan boord van een totaal
ander kaliber. Zij hebben een ruim
tien keer zo groot vermogen, namelijk
circa 230 Watt. Daarmee is in heel Eu
ropa rechtstreekse tv-ontvangst moge
lijk met een schotelantenne van circa
90 cm. De zenders zullen in de 12 Giga-
Hertzband naar beneden stralen. De
satelliet ontvangt zijn primair signaal
van omroepen en PTT's in de 18 GHz-
band. Daarmee is L-Sat ook volgens in
ternationale normen een echte om-
roep-salelliet en vervallen wettelijke
bezwaren.
Uit het oogpunt van omroeppolitiek is
verder interessant dat de L-Sat heel Eu
ropa bestrijkt. De twee antennes, waar
dat mee gebeurt, zijn echter vanaf aar
de nog te besturen en kunnen dus later
in een andere richting worden gezet.
Een van de zenders is nu al helemaal
aan Italië toegewezen. Met een beetje
moeite valt hy echter (met uitzondering
misschien van Spanje, Engeland en
Scandinavië) in een groot deel van Eu
ropa te ontvangen.
De andere, iets langgerekte bundel, is
voorlopig gepland om héél Europa, uit
gezonderd wellicht Zuid-Italiè, te be
dienen. De toegang tot deze twee zen
ders is vanuit elke plaats in West-Euro
pa mogelijk. Allemaal factoren dus die
een enorme schaalvergroting van het
tv-gebeuren mogelijk maken.
stroomverbruik
Om zulke flinke zenders in de ruimte te
voorzien van stroom, is wel een zeer
aanzienlijk zonnepaneel nodig. Er Ko
men er twee met een oppervlak van
negen vierkante meter. Maximaal le
veren deze zonnepanelen zeven Kilo-
Watt aan stroom. De spanwijdte van de
satelliet met beide (zonne)vleugels is
in de ruimte dan ook 27 meter. Het ge
middeld gebruik is drie KiloWatt-uur,
dat van een stevige straalkachel dus.
Als alles goed gaat is de operationele
levensduur van de L-Sat vijf jaar. Me-
chanisch-technisch zal hij misschien
tien jaar meekunnen.
Öe positie van de kunstmaan op 36.000
km hoogte boven de evenaar en de At
lantische Oceaan, is zodanig gekozen
dat hij schijnbaar stil staat op 19 gra
den westerlengte. In werkelijkheid
draait hij natuurlijk op die hoogte
synchroon met de aarde mee. Men
spreekt van een geo-stationaire kunst
maan. Die plaats maakt hem ook ge
schikt voor allerlei proefnemingen met
liet oog op de toekomst. Vast staat na
melijk dat steeds meer telefoon-, telex-,
radio- en tv-verkeer over satellieten zal
worden geleid. Daarmee zijn grote af
standen, relatief goedkoop en in toene
mende mate betrouwbaar, te overbrug
gen.
Derhalve dreigt een tekort aan frequen
ties. Nieuwe frequentiebanden of zo
men wil golfbereiken moeten worden
aangeboord en onderzocht. Met name
gaat het daarbij om verbindingen in de
20 en 30 Gigahertz, een ontstellend kor
te golflengte, die zeer aparte problemen
introduceert. Bundels radiosignalen
van die orde ondervinden steeds meer
hinder van wolken, regen, sneeuw en
mist. Voor dit „propagatie-" of voort-
plantingsonderzoek is L-Sat ook goed
uitgerust. Aan boord zijn drie bakens
op de frequenties 12,5, 20 en 30 Giga-
Hertz. Door vergelijking van de onder
linge signaalsterkte kan men de in
vloed van de atmosfeer en heersend
weertype vaststellen. Daarbij gaat het
niet alleen om verlies van signaal (dem
ping) maar ook bijvoorbeeld om verlies
van polarisatie.
Om nu ook verbindingsexperimenten
te kunnen doen in dit nieuwe golfge
bied zijn ook nog twee 30 Ghz-ontvan-
gers en drie 20 Ghz-zenders inge
bouwd, die in verschillende configura
ties gekoppeld kunnen worden aan
twee bestuurbare sterke richtanten-
nes.
Zowel de antennes met sterk lichteffect
(spotrbeams), als de juiste schakeling
binnen de L-Sat, kunnen op aarde door
middel van „telecommanding", wat af
standbediening door het grondstation
betekent, worden gekozen.
De mogelijkheden van het systeem zijn
daardoor erg groot. De opzet is bijvoor
beeld om zogenaamde video-teleconfe-
L-Sat wordt gebouwd door British Aerospace en Dynamics Group
- De opdracht werd door ESA in 1979 verstrekt
- Nederlandse deelneming is er van Holland-Signaal wat betreft elektronica
en Fokker: deel samenbouw der zonnepanelen
- L-Sat weegt 1430 kg.
- Er zijn 10 antennes aan boord waarvan vijf bestuurbaar
- L-Sat heeft vier verschillende zend-ontvangmodules
- Gemiddeld opgenomen vermogen 3 kWh
- Afrneting 2 bij 3,5 meter; spanwijdte met zonnepanelen 27 meter
- Levensduur i.v.m. brandstof voor stabilisatie vijf jaar werking circa 10
jaar
- Positie boven evenaar op 36.000 km hoogte, 19 graden westerlengte
- Lancering: voorjaar 1986
De Lfargei Satellite L-Sat zoals hij in de ruimte zal prijken.
renties te houden. Vergaderingen op
twee of meer verschillende plaatsen in
Europa, waarbij de sprekers elkaar
kunnen zien en horen. De point-to-
point of multipoint-verblndingen kun
nen gerealiseerd worden met relatief
kleine (maar dure) grondstations, die
op de plaats waar de conferenties wor
den gehouden, worden neergezet.
Een andere mogelijkheid is eenrich
tingsverkeer in deze band, waarbij een
beeld en een of meerdere geluidskana
len gebruikt worden voor demonstra
ties en instructies elders. Deze verbin
ding zou - indien voldoende betrouw
baar - dus ook voor tv-doeleinden kun
nen worden gebruikt, zij het dat daar
voor veel grotere schotels en ingewik
kelder apparatuur nodig is. Ook zouden
deze zend- en ontvangketens kunnen
dienen voor telefoon-, telex-, en data-
verbindingen, tussen computers onder
ling.
europa-net
Aan dit laatste aspect is bij de L-Sat
trouwens erg veel aandacht besteed. In
de beproefde 14 en 12 GigaHertz-ban-
den, voor satellieten een gebruikelijk
frequentiegebied, werkt een speciale
communicatie-module met vijf sterke
richtantennes. Samen bestrijken die
heel Europa van Zuid-Spanje tot en
met Scandinavië.
Het bijzondere van deze zend- en ont
vangstmodule is, dat alle antennes ge
bruikt worden voor zenden en ontvan
gen. Via een zeer gecompliceerd com
puter-systeem staan alle zenders en
ontvangers met elkaar in verbinding. In
principe is het dus mogelijk om van een
punt in Europa continu een ander punt
te bereiken. Het zou echter verspilling
zijn om elk ontvangen signaal naar elke
spotbeam te transporteren. Daarmee
zou de capaciteit van de module snel
vol raken. Een uiterst slim schakelsys
teem zorgt er nu voor dat elke spot-
beam-antenne gedurende een bepaalde
onderdeel van een seconde staat door
verbonden met achtereenvolgens een
van de andere antennes, De informatie
wordt als het ware in pakketjes doorge
zonden. binnen een bepaalde tijd.
Om vanuit Scandinavië naar Spanje in
formatie over te seinen en niet naar En
geland moet men dus op een bepaald
moment - zeer nauwkeurig getimed -
de zend-ontvangstketen benutten. Het
komt dan nergens anders in Europa te
recht. „Waar je informatie terecht komt
hangt af van het moment datje het weg
zendt", zegt een van de ES A-communi
catiedeskundigen. Het belang van dit
„snel omschakelende" systeem is dat
allerlei verbindingskanalen over heel
Europa efficient en vrijwel gelijktijdig
worden afgewerkt door eenzelfde zend
en ontvangstketen, wat minder (kost
bare zonnepanelen) stroom kost.
ononderbroken
Het schakelen van de ene ontvang-an-
tenne naar de andere zender-spotbeam
gaat echter wel zo snel dat het aan een
beeldverbinding niet te zien is. Er kun
nen dus een heleboel verbindingen
kris-kras over Europa tegelijk worden
afgewerkt, allemaal heel snel achter
elkaar, zodat het lijkt alsof er een con
stante verbinding is. Deze wijze van
overbrengen is vooral van belang voor
het overbrengen van telefoon-, telex
en computersignalen. Omdat er van
sterke richtantennes gebruik wordt
gemaakt en van zenders met een ver
mogen van 30 Watt (de OTS-2 beschikt
over 20 Watt-zenders ter vergelijking)
zal het niet moeilijk zijn om van deze
communicatieweg gebruik te maken.
Verplaatsbare grondstations met een
schotelantenne van minder dan drie
meter zullen werkzaam zijn.
De 'viskalender* voor 1982 staat
weer bol van de wedstrijden. De
echte wedstrijdvissers hebben weer
een grote keuze aan wedstrijden, zowel
de zeehengelaars als de hengelaars
voor het binnenwater. Om met de zee
hengelaars te beginnen: buiten de ver
enigingswedstrijden staan er 23 inter
nationale zeehengelconcoursen op het
programma. Wedstrijdvissen is duur
geworden en daarom zullen veel wed
strijdvissers een bewuste keus moeten
maken. Duur aas, reiskosten, inschrijf
geld en de vele tijd die deze wedstrij
den vergen hebben duidelijk invloed
op de deelname aan deze wedstrijden.
De deelname aan de wedstrijden van de
Westerschelde Federatie lag het afgelo
pen seizoen hoger dan bij de Delta Fe
deratie. Belde verenigingen hanteren
een ander puntensysteem. Bij de Wes
terschelde Federatie worden de onder
maatse vissen met weinig punten ge
waardeerd. De waardering van onder
maatse vis is in ieder geval niet of nau
welijks van invloed op de uitslag van
een dergelijk hengelconcours. Bij de
Delta Federatie wordt een ondermaat
se vis met 50 punten gewaardeerd, wat
gelijk is aan de helft van een net aan de
maat zijnde bot. Een hoge waardering
van ondermaatse vis kan frauduleuze
handelingen in de hand werken. Het is
vaak oncontroleerbaar en het geeft veel
wedstrijdvissers een onbevredigend ge
voel. Het bewust vissen op ondermaat
se vis, dat in dit geval ook wordt bevor
derd, is bovendien niet sportief. Een
goed georganiseerde wedstrijd met goe
de controle is aantrekkelijker voor een
wedstrijdvisser dan het tegenoverge
stelde. Een desorganisatie zoals die de
laatste jaren bij de Zeenaald in Rockan-
je is voortgekomen, is zeker niet bevor
derlijk voor de deelname aan de wed
strijden. Er gaat een anti-propaganda
van uit.
Veel hengelaars onderschatten de deel
name aan een wedstrijd en vergelijken
dit met een soort loterij. Er komt na
tuurlijk een grote factor geluk bij al was
het alleen maar welke plaats men loot.
Helaas zijn niet alle visplaatsen bij een
hengelconcours gelijk aan elkaar. Er
komt echter ook een gedegen voorbe
reiding bij. De nodige ervaring op dit
gebied kan eveneens van doorslagge
vende betekenis zijn.
programma
Het programma voor 1982 luidt als
volgt:
DELTA CONCOURSEN
l.Oosterscheldevlssers St. Maartensdijk 20
maart van 10.00-13.00 uur; 3. Edelkarper Ber
gen op Zoom 2 mei van 11.00-14.00 uur; 4.
Krabbe Renesse 15 mei van 13.00-16,00 uur,5.
de Vogel Kloosterzande 20 juni van 13.30-
16.30 uur2 Glymesvissers Lepelstraat 4 april
van 12.0ii-15.00; H.V.K.K. Kapelle 16 oktober
van 13.01-16,00 uur; 7.Leeglopers 's Heeren-
hoek 31 oktober van 12.00-15.00 uur.
Van deze 7 wedstrijden komen voor el
ke deelnemer de zes beste resultaten
voor het eindklassement in aanmer
king. Er is een Delta kampioenschap
voor dames, heren en junioren.
Voorts zijn er vier vrije wedstrijden
waaraan iedere hengelaar kan deelne
men zonder dat er een eindklassement
of een kampioenschap aan vast zit.
Deze wedstrijden zijn: 1. Zeenaald Rockanje
7 maart van 11.00-14.00 uur; 2.H.M.S V. de
Heen 18 maart van 10.00-13.00 uur; 3. Zeester
Halsteren 20 mei van 13.00-16.00 uur en 4,Pie
terman Tholen 31 mei 10.30-13.30 uur
WESTERSCHELDE FEDERATIE
De Westerschelde Federatie heeft 6 wedstrij
den op het programma 1. 21 april Zelzate-
Sluiskil; 2.20 mei Sluiskil, 3.29 augustus No
Een; 4.5 september Breskens; 5.18 september
Hoek en de zesde en laatste wedstrijd 16 okto
ber Zaamslag.
Wedstrijden Belgische kust
Voor de zeehengelconcoursen vanaf de
Belgische kust bestaat ook veel belang
stelling vanuit Zeeland. Er wordt bij de
zuiderburen veel werk van deze wed
strijden gemaakt en het gaat er gemoe
delijk aan toe. Helaas wordt er in de
regel maar weinig vis gevangen.
Het programma van de Belgische Federatie
van zeehengelaars luidt als volgt: 14 maart 12
uurZeebrugge; 2 4 april 12 uur Oostende; 3.9
mei 12 uur Wenduine; 4.18 september 11 uur
Blankenberge, 5.17 oktober 11 uur; Blanken-
berge en 6.7 november 12 uur Knokke-Heist.
Kampioenschap kusthengelen
De selectiewedstrijd zuid om het Neder
lands kampioenschap kustvissen staat
voor zaterdag 17 april op het program
ma. Ditmaal zal er gevist worden op het
strand bij Oostkapelle. Er zal gevist
worden van 11.30-13.00 uur en van 13.30-
15.00 uur. De inschrijving voor deze
wedstrijd sluit eind maart. Deelndwed-
strijd of de finale van dit kampioen
schap zal worden gehouden op zater
dag 13 november aan het bekende
strand van Rockanje.
Voor de jeugd is er een wedstrijd om
deze titel, en wel op zaterdag 10 april
aan het strand bij Hoek van Holland.
Wedstrijd van 10.00-13.00 uur.
Kampioenschap bootvissen.
Als eerste titel van dit seizoen staat een
verlaat kampioenschap bootvissen
1981 op het programma en wel op 13 en
14 maar 1982 vanuit Scheveningen.
Wedstrijden Delta Federatie afdeling
zoet
De hengelaars van het binnenwater
hebben ook gelegenheid om hun sport
in wedstrijdvorm te beoefenen. Hoewel
het vissen in het binnenwater in Zee
land zich in hoofdzaak beperkt tot
Zeeuwsch-Vlaanderen is er een stijgen
de belangstelling voor deze tak waar te
nemen. Deze toenemende belangstel
ling is mede te danken aan de slechte
vangsten in de zomerperiode aan de
zeekant.
Voor het Delta kampioenschap zoet staan de
volgende wedstrijden op het programma: 1.
29 mei De Rietvoorn Zevenbergen 10.00 tot
12.00 uur; 2. 12 juni De Karper Bergen op
Zoom 10.00 tot 12.00 uur; 3. 20 juni De Kruis-
weel Kruisland 9.00 tot 11.00 uur; 4. 27 juni:
De Edelkarper Bergen op Zoom 10.00 tot
12,00 uur; 5.10 juli Hengeliust Zevenbergen
10.00 tot 12.00 uur; 6.14 augustus 't Schieter-
tje Fijnaart 10,00 tot 12.00 uur; 7.21 augustus
E. P. H. V. Prinsenbeek 9.00 tot 11.00 uur; 8.11
september De Kleine Voorn Etten Leur 10.00
tot 12.00 uur; 9. 9 oktober Geduld Brengt Vis
Roosendaal 10.00 tot 12.00 uur,
Om voor het Delta kampioenschap in
aanmerking te komen zullen de 5 beste
uitslagen tellen. Niet bij de Delta Fede
ratie aangesloten deelnemers kunnen
niet voor dit kampioenschap in aan
merking komen, doch kunnen wel aan
deze wedstrijden deelnemen voor de
dagprijzen.
Verder staat er voor het binnenwater
nog een Nederlands kampioenschap al
le maten, maatse vis en een jeugdkam
pioenschap, op het programma.
Dit programma luidt als volgt: 3 juli selectie
wedstrijd alle maten van 10.00 tot 11.30 uur
en van 13.00 tot 14.30 uur. Tevens een selec
tiewedstrijd maatse vis van 11.00 tot 14.00
uur. Maatse vis in het Wilhelminakanaal;
Wedstrijd alle maten in Markkanaal nabij
Oosterhout.
19 juni selectiewedstrijd jeugdvissen te Roo
sendaal van 10.00 tot 12.00 uur. De finalewed
strijden zijn op: 28 augustus jeugdvissen, 4
september maatse vis en 11 september alle
maten.
Tt
Een uitschieter van de Heerenveense fabriek: een grotendeels naar Amerikaans model nagebouwde lig- ofleunfiets.
Metals berijder ontwerper Oskam, op de RAI staat het ding te kijk.
(Door Gijs van Breemen)
Vindingen die het principe van
het fietsen zo veranderen dat er
fundamenteel een verbetering op
treedt, zijn er niet te vinden op de
zestiende RAI-tweewielertentoon-
stelling. Maar er zitten deze keer
toch een aantal kleine en iets grotere
ontwikkelingen bij die het voor de
fietsers en fietssters aantrekkelijk
maken minimaal een dag voor die
grote uitstalling uit te trekken. Het
alleraardigste is dat er extra aan de
fietsende vrouw is gedacht. Door
twee fietsenfabrikanten: Sparta uit
Nederland en Superia uit België,
waarbij de laatste er het sterkst uit
springt. Door een eenvoudige da
mesfiets met lage instap in vier zo
danig „aangeklede" uitvoeringen te
brengen, dat een vrouw de kans
krijgt op modebewuste gronden een
van de vier uit te kiezen.
Overigens: de veiligheid is daarbij
niet uit het oog verloren. Want behal
ve een Favorite-terugtrapremnaaf
hebben de vier „Little Queen"-fiet-
sen - met de type-namen „Weekend",
„Bilitis", „Golf' en „Jungle" - een
trommelremnaaf voor. En zo hoort
het. Behalve de bekende rode achter-
reflector zit er ook een witte voorre
flector op. Verschillende fietsfabri-
kanten zijn daar nog niet aan toe.
Dus: prima.
De aankleding is iets dat nog nooit is
vertoond. Want de Weekend heeft
een staalblauwe kleur met wat rode
versiering, plus een zadel in jeans-
stof, een kettingkast van jeansstof en
een dubbele fietstas in dezelfde uit
voering. Dat smoelt geweldig. Net als
bij de andere drie. De Bilitis is parel
wit. Met een wit zadel, een witte ket
tingkast, een witte jasbeschermer en
een rieten achtermand. Beige is de
Golf. In Burberrystof zijn het zadel
en de dubbele tas uitgevoerd. Een ca
mouflagetekening hebben het zadel,
de jasbeschermer en de dubbele tas
van de Jungle. De fiets zelf is olijf
grijs.
ogen uitkijken
Al moet dan een fiets - en zeker voor
een vrouw - comfortabel en licht rij
den en daarom eerst door echte vak
manshanden zijn gegaan, dat. meisje
en vrouwen hun ogen zullen uitkij
ken op de Superia-serie staat voor
mij vast.
Sparta uit Apeldoorn, die zoals be
kend een fietsframe uit één buis
buigt, blijkt die techniek zo te be
heersen dat zijn nieuwe damesfra
mes wel geboetseerd lijken. Een ex
tra buiging hier, een glooiing daar.
Bij de nieuwe damesfietsen van het
type Surfer, Lady en Princess (géén
relatie met de Superiaanse Queen)
wordt met de verschillende vormen
en hoogtes van het framemidden
stuk tegemoet gekomen aan de uit
gesproken voorkeuren die een vrouw
voor een bepaalde vorm, een uiterlijk
en een framemidden en -hoogte kan
en wil hebben. De serie heet „Spor
tief' en is uitgerust met een zesver-
snellingsderailleur en kabelvelgrem-
Van Batavus uit Heerenveen is op
fletstechnisch vlak de nieuwe stang-
bediening van de trommelrem - op
de Cambridge-fiets - het meest in het
oog springend. Van de bedienings-
stangen net onder het stuur lopen
geen verticale stangen naar de trom
melnaaf. In plaats daarvan zijn er
twee remkabels verbonden met de
bovenstangen. Enige centimeters
aan weerskanten van de stuurpen.
Het maakt het remmen directer,
minder „verend". De kabels lopen
ook minder in bochten en de afstel
ling gaat nauwkeuriger. Maar: van de
kant van het zadel bekeken munt de
constructie niet uit door schoonheid,
doordat de harmonie met de vorm
van het stuur ontbreekt
Gazelle komt op de RAI met een vol
ledig aërodynamische racefiets.
Waarmee ze niet de enige is, want
ook Shimano pakt wat dat betreft
(bij Jan Janssen) uit. Erg aardig is
dat Gazelle een polyester fietsaan-
hanger uitbrengt. Die net beneden
de f 400 blijft, die een deksel heeft,
helemaal wit is en maar 16 kilo com
pleet weegt. De kijkers op de RAI
krijgen een uitgelezen kans om de
Gazelle-aanhanger met andere fa
brikanten te vergelijken want er
staan er meer daar te kijk in Amster
dam. Meerdere uit Nederland, een of
meer uit Duitsland (o.a. de „rijdende
koffer" Kobold) en waarschijnlijk
ook nog iets uit de Scandinavische
landen.
Nog een opvallende fiets - of eigenlijk
fietsje - is de vouwfiets van Bridge-
stone. De naam is Picnica, hij heeft
12,5 inch wielen met kunststof spaak
velgen uit één stuk en met zijn kleine
wielbasis van 88 centimeter een sta
biliteit en rijeigenschappen zoals ik
nog nooit bij een vouw- of deelfiets
van die maten heb aangetroffen. Een
langdurige proef en veel laten probe
ren door anderen heeft mij dat bewijs
geleverd. Hij vouwt simpel: als een
strijkplank door een verend gedeelte
van de achtervork binnenwaarts te
drukken. Er hoeft niets los of ge
schroefd of gedraaid te worden. Met
een simpele beweging in omgekeerde
richting plus een veiligstelling met
een handklem is de Picnica weer vol
komen rijklaar. De kettingkast is een
supersolide geval van roetsvrij staal,
Zo sterk als een huis. Je zou wensen
dat alle fietsen zoiets hadden. De
crancks zijn van aluminium en uiter
aard spieloos. De verstelbaarheid
van zadel en stuur beslaat enige deci
meters.
De prijs van f 850 is de Picnica zonder
meer dik waard, want het is pure
kwaliteit. Een nadeel is er wel: langer
dan een halfuur rijden geeft zitvlak-
pijn. Het wel goed verende zadel is
daarvoor ook te klein, gemaakt op
Japanse bilmaten. Maar dat is een
kwestie van een ander zadel monte
ren.
vijfnaaf
De Tweeioieler RAI in Amsterdam die
afgelopen maandag de deuren open
de. duurt nog tot en met zondag 28
februari. Honderd vier en dertig ex
posanten tonen in het RAI-complex
fietsen, bromfietsen, motorrijwielen,
scooters en zijspanwagens. Verder
zijn speciale kleding, driewielers, on
derdelen en accessoires te zien.
De tentoonstelling is dagelijks van 10
tot 17 uur en van 19 tot 22 uur ge
opend. Op zaterdag en zondag is de
RAI alleen overdag open.
De RAI ligt aan het eindpunt van de
Schiphollijn. Verder is het. complex
te bereiken met de tramlijnen 4 en 25
vanaf het Centraal Station.
Wat ook flink aandacht verdient is de
vijfversnellingsnaaf van Sturmey Ar
cher. Op de Raleigh-stand weten ze
er alles van. Vergeleken met de 3-
naaf geeft deze een ideale spreiding,
plus de kans om in de grootste - met
veel wind in de rug - enorme slagen
bij het trappen te maken. Daarbij
komt het grote voordeel dat, vergele
ken met een derailleur van dat be
reik, bij de naaf alles is opgesloten en
niet kwetsbaar is voor vuil.
Er is meer dan genoeg te kijken op de
RAI. Wat de een opvalt zal daarom
de ander net ontgaan. Daarom hier
een kleine aanwijzing naar wat op
merkelijke produkten. De fietsbellen
bijvoorbeeld. Widek uit Nederland
en Reich uit Oostenrijk maken die,
Met zo veel mogelijk kunststof.
Scheelt in de produktiekosten en
maakt het geheel lichter en meer af
gerond. Widek heeft bij zijn nieuwste
bel de hevel (de knop) iets binnen het
stuur laten vallen. Valt de fiets dan
om dan blijft de bel tenminste heel,
Goed idee. Reich doet dat niet, maar
heeft toch een argument: „Valt de
fiets, dan doet niemand zich pijn
want onze belhevel breekt af'. Ook
een idee, maar niet zo goed, want de
bel kan in de vuilnisbak.
swingen
Swingen op de fiets kan voortaan.
Met de verende zadelpcn van Roda-
co. Instelbaar op elk gewicht en alle
schokken en trillingen tot de helft
reducerend.
IKU, oftewel Industrie Koot uit
Montfoort, is klaar met zijn lang gele
den aangekondigde halogeen fiets-
lamp. Hoewel: de Duitse Union
kwam er net iets eerder mee. Maar de
lamp van Koot heeft een fraaiere
vorm, zit op het spatbord en heeft een
verwisselbaar lampje. Bij Union
moet het hele spul worden ver
nieuwd.
Een stap naar de fietsende vróuw. Superia met de fiets Golf uit zijn model»
wuste little Queen-serie en Sparta met zijn Princess uit de 'Sportief-lijn.