L-SAT o 2 veel aandacht aan de fietsende vrouw technisch hoogstandje europese ruimtevaart PZC/varla HENGELEN WOENSDAG 24 FEBRUARI 1982 JSOF Door Hugo van der Heem In publicaties over tv- of omroepsatellieten is voortdurend sprake van de L-Sat. Hoewel veel mensen weten dat het hier gaat om een satelliet die krachtige tv-zenders aan boord heeft, zijn weinig mensen op de hoogte van de totale uitmonstering van de kunstmaan. En die totale uitrusting is juist erg interessant, omdat de Europese ruimtevaartorganisatie ESA, met deze satelliet veel proefnemingen wil doen, die voor de toekomstige communicatie op veel meer terreinen van belang is. L-Sat staat voor Large-Satellite, grote of zware satelliet. De eigenlijke kunst maan weegt 1430 kilo tegen de eerder gelanceerde OTS-2 440 kilo. De OTS-2 was oorspronkelijk bedoeld als profes sioneel verbindingsstation tussen PTT- posten en omroepstations van verschil lende landen. Daarbij gebruikte men geringe vermogens en werden de tv-sig- nalen opgevangen, met de bekende gro te schotelantennes van rond de 17 me ter, als die van de de PTT in Burum (Friesland). De zich snel ontwikkelende ontvangtechniek zorgde ervoor dat ook kabelnetten en zelfs particulieren erin slaagden de tv-signalen op te vangen. Daarmee was het PTT-monopolie tech nisch doorbroken en moesten de uit zendingen via OTS op last van de over heid voortaan „versleuteld" worden, dat wil zeggen onleesbaar gemaakt voor buitenstaanders. OTS-2 zorgde daardoor al voor een aan tal politieke relletjes. Toch waren de twee tv-kanalen maar uitgerust met kleine zenders, met een vermogen van slechts 20 Watt. Verder waren de zen ders ingeschaald op de 11 en 14 Giga- Hertz-frequentleband. Een golfgebied dus, geheel bestemd voor onderlinge communicatie van bijvoorbeeld over heidsdiensten. De openbare doorgifte van tv-programma's kon' daardoor op wettelijke gronden vaak worden tegen gehouden. Een en ander speelde bij de overdracht van een Frans programma naar Tunesië en recent bij de doorgifte van Satellite-tv-programma's van de Engelsman Brian Haynes. die vanuit Engeland heel Europa van program ma's met reclame wil voorzien via de OTS-2. tv uit ruimte Met de lancering van L-Sat, gepland in het voorjaar van 1986, wordt dat alle maal anders. Ten eerste zijn de twee tv-zenders aan boord van een totaal ander kaliber. Zij hebben een ruim tien keer zo groot vermogen, namelijk circa 230 Watt. Daarmee is in heel Eu ropa rechtstreekse tv-ontvangst moge lijk met een schotelantenne van circa 90 cm. De zenders zullen in de 12 Giga- Hertzband naar beneden stralen. De satelliet ontvangt zijn primair signaal van omroepen en PTT's in de 18 GHz- band. Daarmee is L-Sat ook volgens in ternationale normen een echte om- roep-salelliet en vervallen wettelijke bezwaren. Uit het oogpunt van omroeppolitiek is verder interessant dat de L-Sat heel Eu ropa bestrijkt. De twee antennes, waar dat mee gebeurt, zijn echter vanaf aar de nog te besturen en kunnen dus later in een andere richting worden gezet. Een van de zenders is nu al helemaal aan Italië toegewezen. Met een beetje moeite valt hy echter (met uitzondering misschien van Spanje, Engeland en Scandinavië) in een groot deel van Eu ropa te ontvangen. De andere, iets langgerekte bundel, is voorlopig gepland om héél Europa, uit gezonderd wellicht Zuid-Italiè, te be dienen. De toegang tot deze twee zen ders is vanuit elke plaats in West-Euro pa mogelijk. Allemaal factoren dus die een enorme schaalvergroting van het tv-gebeuren mogelijk maken. stroomverbruik Om zulke flinke zenders in de ruimte te voorzien van stroom, is wel een zeer aanzienlijk zonnepaneel nodig. Er Ko men er twee met een oppervlak van negen vierkante meter. Maximaal le veren deze zonnepanelen zeven Kilo- Watt aan stroom. De spanwijdte van de satelliet met beide (zonne)vleugels is in de ruimte dan ook 27 meter. Het ge middeld gebruik is drie KiloWatt-uur, dat van een stevige straalkachel dus. Als alles goed gaat is de operationele levensduur van de L-Sat vijf jaar. Me- chanisch-technisch zal hij misschien tien jaar meekunnen. Öe positie van de kunstmaan op 36.000 km hoogte boven de evenaar en de At lantische Oceaan, is zodanig gekozen dat hij schijnbaar stil staat op 19 gra den westerlengte. In werkelijkheid draait hij natuurlijk op die hoogte synchroon met de aarde mee. Men spreekt van een geo-stationaire kunst maan. Die plaats maakt hem ook ge schikt voor allerlei proefnemingen met liet oog op de toekomst. Vast staat na melijk dat steeds meer telefoon-, telex-, radio- en tv-verkeer over satellieten zal worden geleid. Daarmee zijn grote af standen, relatief goedkoop en in toene mende mate betrouwbaar, te overbrug gen. Derhalve dreigt een tekort aan frequen ties. Nieuwe frequentiebanden of zo men wil golfbereiken moeten worden aangeboord en onderzocht. Met name gaat het daarbij om verbindingen in de 20 en 30 Gigahertz, een ontstellend kor te golflengte, die zeer aparte problemen introduceert. Bundels radiosignalen van die orde ondervinden steeds meer hinder van wolken, regen, sneeuw en mist. Voor dit „propagatie-" of voort- plantingsonderzoek is L-Sat ook goed uitgerust. Aan boord zijn drie bakens op de frequenties 12,5, 20 en 30 Giga- Hertz. Door vergelijking van de onder linge signaalsterkte kan men de in vloed van de atmosfeer en heersend weertype vaststellen. Daarbij gaat het niet alleen om verlies van signaal (dem ping) maar ook bijvoorbeeld om verlies van polarisatie. Om nu ook verbindingsexperimenten te kunnen doen in dit nieuwe golfge bied zijn ook nog twee 30 Ghz-ontvan- gers en drie 20 Ghz-zenders inge bouwd, die in verschillende configura ties gekoppeld kunnen worden aan twee bestuurbare sterke richtanten- nes. Zowel de antennes met sterk lichteffect (spotrbeams), als de juiste schakeling binnen de L-Sat, kunnen op aarde door middel van „telecommanding", wat af standbediening door het grondstation betekent, worden gekozen. De mogelijkheden van het systeem zijn daardoor erg groot. De opzet is bijvoor beeld om zogenaamde video-teleconfe- L-Sat wordt gebouwd door British Aerospace en Dynamics Group - De opdracht werd door ESA in 1979 verstrekt - Nederlandse deelneming is er van Holland-Signaal wat betreft elektronica en Fokker: deel samenbouw der zonnepanelen - L-Sat weegt 1430 kg. - Er zijn 10 antennes aan boord waarvan vijf bestuurbaar - L-Sat heeft vier verschillende zend-ontvangmodules - Gemiddeld opgenomen vermogen 3 kWh - Afrneting 2 bij 3,5 meter; spanwijdte met zonnepanelen 27 meter - Levensduur i.v.m. brandstof voor stabilisatie vijf jaar werking circa 10 jaar - Positie boven evenaar op 36.000 km hoogte, 19 graden westerlengte - Lancering: voorjaar 1986 De Lfargei Satellite L-Sat zoals hij in de ruimte zal prijken. renties te houden. Vergaderingen op twee of meer verschillende plaatsen in Europa, waarbij de sprekers elkaar kunnen zien en horen. De point-to- point of multipoint-verblndingen kun nen gerealiseerd worden met relatief kleine (maar dure) grondstations, die op de plaats waar de conferenties wor den gehouden, worden neergezet. Een andere mogelijkheid is eenrich tingsverkeer in deze band, waarbij een beeld en een of meerdere geluidskana len gebruikt worden voor demonstra ties en instructies elders. Deze verbin ding zou - indien voldoende betrouw baar - dus ook voor tv-doeleinden kun nen worden gebruikt, zij het dat daar voor veel grotere schotels en ingewik kelder apparatuur nodig is. Ook zouden deze zend- en ontvangketens kunnen dienen voor telefoon-, telex-, en data- verbindingen, tussen computers onder ling. europa-net Aan dit laatste aspect is bij de L-Sat trouwens erg veel aandacht besteed. In de beproefde 14 en 12 GigaHertz-ban- den, voor satellieten een gebruikelijk frequentiegebied, werkt een speciale communicatie-module met vijf sterke richtantennes. Samen bestrijken die heel Europa van Zuid-Spanje tot en met Scandinavië. Het bijzondere van deze zend- en ont vangstmodule is, dat alle antennes ge bruikt worden voor zenden en ontvan gen. Via een zeer gecompliceerd com puter-systeem staan alle zenders en ontvangers met elkaar in verbinding. In principe is het dus mogelijk om van een punt in Europa continu een ander punt te bereiken. Het zou echter verspilling zijn om elk ontvangen signaal naar elke spotbeam te transporteren. Daarmee zou de capaciteit van de module snel vol raken. Een uiterst slim schakelsys teem zorgt er nu voor dat elke spot- beam-antenne gedurende een bepaalde onderdeel van een seconde staat door verbonden met achtereenvolgens een van de andere antennes, De informatie wordt als het ware in pakketjes doorge zonden. binnen een bepaalde tijd. Om vanuit Scandinavië naar Spanje in formatie over te seinen en niet naar En geland moet men dus op een bepaald moment - zeer nauwkeurig getimed - de zend-ontvangstketen benutten. Het komt dan nergens anders in Europa te recht. „Waar je informatie terecht komt hangt af van het moment datje het weg zendt", zegt een van de ES A-communi catiedeskundigen. Het belang van dit „snel omschakelende" systeem is dat allerlei verbindingskanalen over heel Europa efficient en vrijwel gelijktijdig worden afgewerkt door eenzelfde zend en ontvangstketen, wat minder (kost bare zonnepanelen) stroom kost. ononderbroken Het schakelen van de ene ontvang-an- tenne naar de andere zender-spotbeam gaat echter wel zo snel dat het aan een beeldverbinding niet te zien is. Er kun nen dus een heleboel verbindingen kris-kras over Europa tegelijk worden afgewerkt, allemaal heel snel achter elkaar, zodat het lijkt alsof er een con stante verbinding is. Deze wijze van overbrengen is vooral van belang voor het overbrengen van telefoon-, telex en computersignalen. Omdat er van sterke richtantennes gebruik wordt gemaakt en van zenders met een ver mogen van 30 Watt (de OTS-2 beschikt over 20 Watt-zenders ter vergelijking) zal het niet moeilijk zijn om van deze communicatieweg gebruik te maken. Verplaatsbare grondstations met een schotelantenne van minder dan drie meter zullen werkzaam zijn. De 'viskalender* voor 1982 staat weer bol van de wedstrijden. De echte wedstrijdvissers hebben weer een grote keuze aan wedstrijden, zowel de zeehengelaars als de hengelaars voor het binnenwater. Om met de zee hengelaars te beginnen: buiten de ver enigingswedstrijden staan er 23 inter nationale zeehengelconcoursen op het programma. Wedstrijdvissen is duur geworden en daarom zullen veel wed strijdvissers een bewuste keus moeten maken. Duur aas, reiskosten, inschrijf geld en de vele tijd die deze wedstrij den vergen hebben duidelijk invloed op de deelname aan deze wedstrijden. De deelname aan de wedstrijden van de Westerschelde Federatie lag het afgelo pen seizoen hoger dan bij de Delta Fe deratie. Belde verenigingen hanteren een ander puntensysteem. Bij de Wes terschelde Federatie worden de onder maatse vissen met weinig punten ge waardeerd. De waardering van onder maatse vis is in ieder geval niet of nau welijks van invloed op de uitslag van een dergelijk hengelconcours. Bij de Delta Federatie wordt een ondermaat se vis met 50 punten gewaardeerd, wat gelijk is aan de helft van een net aan de maat zijnde bot. Een hoge waardering van ondermaatse vis kan frauduleuze handelingen in de hand werken. Het is vaak oncontroleerbaar en het geeft veel wedstrijdvissers een onbevredigend ge voel. Het bewust vissen op ondermaat se vis, dat in dit geval ook wordt bevor derd, is bovendien niet sportief. Een goed georganiseerde wedstrijd met goe de controle is aantrekkelijker voor een wedstrijdvisser dan het tegenoverge stelde. Een desorganisatie zoals die de laatste jaren bij de Zeenaald in Rockan- je is voortgekomen, is zeker niet bevor derlijk voor de deelname aan de wed strijden. Er gaat een anti-propaganda van uit. Veel hengelaars onderschatten de deel name aan een wedstrijd en vergelijken dit met een soort loterij. Er komt na tuurlijk een grote factor geluk bij al was het alleen maar welke plaats men loot. Helaas zijn niet alle visplaatsen bij een hengelconcours gelijk aan elkaar. Er komt echter ook een gedegen voorbe reiding bij. De nodige ervaring op dit gebied kan eveneens van doorslagge vende betekenis zijn. programma Het programma voor 1982 luidt als volgt: DELTA CONCOURSEN l.Oosterscheldevlssers St. Maartensdijk 20 maart van 10.00-13.00 uur; 3. Edelkarper Ber gen op Zoom 2 mei van 11.00-14.00 uur; 4. Krabbe Renesse 15 mei van 13.00-16,00 uur,5. de Vogel Kloosterzande 20 juni van 13.30- 16.30 uur2 Glymesvissers Lepelstraat 4 april van 12.0ii-15.00; H.V.K.K. Kapelle 16 oktober van 13.01-16,00 uur; 7.Leeglopers 's Heeren- hoek 31 oktober van 12.00-15.00 uur. Van deze 7 wedstrijden komen voor el ke deelnemer de zes beste resultaten voor het eindklassement in aanmer king. Er is een Delta kampioenschap voor dames, heren en junioren. Voorts zijn er vier vrije wedstrijden waaraan iedere hengelaar kan deelne men zonder dat er een eindklassement of een kampioenschap aan vast zit. Deze wedstrijden zijn: 1. Zeenaald Rockanje 7 maart van 11.00-14.00 uur; 2.H.M.S V. de Heen 18 maart van 10.00-13.00 uur; 3. Zeester Halsteren 20 mei van 13.00-16.00 uur en 4,Pie terman Tholen 31 mei 10.30-13.30 uur WESTERSCHELDE FEDERATIE De Westerschelde Federatie heeft 6 wedstrij den op het programma 1. 21 april Zelzate- Sluiskil; 2.20 mei Sluiskil, 3.29 augustus No Een; 4.5 september Breskens; 5.18 september Hoek en de zesde en laatste wedstrijd 16 okto ber Zaamslag. Wedstrijden Belgische kust Voor de zeehengelconcoursen vanaf de Belgische kust bestaat ook veel belang stelling vanuit Zeeland. Er wordt bij de zuiderburen veel werk van deze wed strijden gemaakt en het gaat er gemoe delijk aan toe. Helaas wordt er in de regel maar weinig vis gevangen. Het programma van de Belgische Federatie van zeehengelaars luidt als volgt: 14 maart 12 uurZeebrugge; 2 4 april 12 uur Oostende; 3.9 mei 12 uur Wenduine; 4.18 september 11 uur Blankenberge, 5.17 oktober 11 uur; Blanken- berge en 6.7 november 12 uur Knokke-Heist. Kampioenschap kusthengelen De selectiewedstrijd zuid om het Neder lands kampioenschap kustvissen staat voor zaterdag 17 april op het program ma. Ditmaal zal er gevist worden op het strand bij Oostkapelle. Er zal gevist worden van 11.30-13.00 uur en van 13.30- 15.00 uur. De inschrijving voor deze wedstrijd sluit eind maart. Deelndwed- strijd of de finale van dit kampioen schap zal worden gehouden op zater dag 13 november aan het bekende strand van Rockanje. Voor de jeugd is er een wedstrijd om deze titel, en wel op zaterdag 10 april aan het strand bij Hoek van Holland. Wedstrijd van 10.00-13.00 uur. Kampioenschap bootvissen. Als eerste titel van dit seizoen staat een verlaat kampioenschap bootvissen 1981 op het programma en wel op 13 en 14 maar 1982 vanuit Scheveningen. Wedstrijden Delta Federatie afdeling zoet De hengelaars van het binnenwater hebben ook gelegenheid om hun sport in wedstrijdvorm te beoefenen. Hoewel het vissen in het binnenwater in Zee land zich in hoofdzaak beperkt tot Zeeuwsch-Vlaanderen is er een stijgen de belangstelling voor deze tak waar te nemen. Deze toenemende belangstel ling is mede te danken aan de slechte vangsten in de zomerperiode aan de zeekant. Voor het Delta kampioenschap zoet staan de volgende wedstrijden op het programma: 1. 29 mei De Rietvoorn Zevenbergen 10.00 tot 12.00 uur; 2. 12 juni De Karper Bergen op Zoom 10.00 tot 12.00 uur; 3. 20 juni De Kruis- weel Kruisland 9.00 tot 11.00 uur; 4. 27 juni: De Edelkarper Bergen op Zoom 10.00 tot 12,00 uur; 5.10 juli Hengeliust Zevenbergen 10.00 tot 12.00 uur; 6.14 augustus 't Schieter- tje Fijnaart 10,00 tot 12.00 uur; 7.21 augustus E. P. H. V. Prinsenbeek 9.00 tot 11.00 uur; 8.11 september De Kleine Voorn Etten Leur 10.00 tot 12.00 uur; 9. 9 oktober Geduld Brengt Vis Roosendaal 10.00 tot 12.00 uur, Om voor het Delta kampioenschap in aanmerking te komen zullen de 5 beste uitslagen tellen. Niet bij de Delta Fede ratie aangesloten deelnemers kunnen niet voor dit kampioenschap in aan merking komen, doch kunnen wel aan deze wedstrijden deelnemen voor de dagprijzen. Verder staat er voor het binnenwater nog een Nederlands kampioenschap al le maten, maatse vis en een jeugdkam pioenschap, op het programma. Dit programma luidt als volgt: 3 juli selectie wedstrijd alle maten van 10.00 tot 11.30 uur en van 13.00 tot 14.30 uur. Tevens een selec tiewedstrijd maatse vis van 11.00 tot 14.00 uur. Maatse vis in het Wilhelminakanaal; Wedstrijd alle maten in Markkanaal nabij Oosterhout. 19 juni selectiewedstrijd jeugdvissen te Roo sendaal van 10.00 tot 12.00 uur. De finalewed strijden zijn op: 28 augustus jeugdvissen, 4 september maatse vis en 11 september alle maten. Tt Een uitschieter van de Heerenveense fabriek: een grotendeels naar Amerikaans model nagebouwde lig- ofleunfiets. Metals berijder ontwerper Oskam, op de RAI staat het ding te kijk. (Door Gijs van Breemen) Vindingen die het principe van het fietsen zo veranderen dat er fundamenteel een verbetering op treedt, zijn er niet te vinden op de zestiende RAI-tweewielertentoon- stelling. Maar er zitten deze keer toch een aantal kleine en iets grotere ontwikkelingen bij die het voor de fietsers en fietssters aantrekkelijk maken minimaal een dag voor die grote uitstalling uit te trekken. Het alleraardigste is dat er extra aan de fietsende vrouw is gedacht. Door twee fietsenfabrikanten: Sparta uit Nederland en Superia uit België, waarbij de laatste er het sterkst uit springt. Door een eenvoudige da mesfiets met lage instap in vier zo danig „aangeklede" uitvoeringen te brengen, dat een vrouw de kans krijgt op modebewuste gronden een van de vier uit te kiezen. Overigens: de veiligheid is daarbij niet uit het oog verloren. Want behal ve een Favorite-terugtrapremnaaf hebben de vier „Little Queen"-fiet- sen - met de type-namen „Weekend", „Bilitis", „Golf' en „Jungle" - een trommelremnaaf voor. En zo hoort het. Behalve de bekende rode achter- reflector zit er ook een witte voorre flector op. Verschillende fietsfabri- kanten zijn daar nog niet aan toe. Dus: prima. De aankleding is iets dat nog nooit is vertoond. Want de Weekend heeft een staalblauwe kleur met wat rode versiering, plus een zadel in jeans- stof, een kettingkast van jeansstof en een dubbele fietstas in dezelfde uit voering. Dat smoelt geweldig. Net als bij de andere drie. De Bilitis is parel wit. Met een wit zadel, een witte ket tingkast, een witte jasbeschermer en een rieten achtermand. Beige is de Golf. In Burberrystof zijn het zadel en de dubbele tas uitgevoerd. Een ca mouflagetekening hebben het zadel, de jasbeschermer en de dubbele tas van de Jungle. De fiets zelf is olijf grijs. ogen uitkijken Al moet dan een fiets - en zeker voor een vrouw - comfortabel en licht rij den en daarom eerst door echte vak manshanden zijn gegaan, dat. meisje en vrouwen hun ogen zullen uitkij ken op de Superia-serie staat voor mij vast. Sparta uit Apeldoorn, die zoals be kend een fietsframe uit één buis buigt, blijkt die techniek zo te be heersen dat zijn nieuwe damesfra mes wel geboetseerd lijken. Een ex tra buiging hier, een glooiing daar. Bij de nieuwe damesfietsen van het type Surfer, Lady en Princess (géén relatie met de Superiaanse Queen) wordt met de verschillende vormen en hoogtes van het framemidden stuk tegemoet gekomen aan de uit gesproken voorkeuren die een vrouw voor een bepaalde vorm, een uiterlijk en een framemidden en -hoogte kan en wil hebben. De serie heet „Spor tief' en is uitgerust met een zesver- snellingsderailleur en kabelvelgrem- Van Batavus uit Heerenveen is op fletstechnisch vlak de nieuwe stang- bediening van de trommelrem - op de Cambridge-fiets - het meest in het oog springend. Van de bedienings- stangen net onder het stuur lopen geen verticale stangen naar de trom melnaaf. In plaats daarvan zijn er twee remkabels verbonden met de bovenstangen. Enige centimeters aan weerskanten van de stuurpen. Het maakt het remmen directer, minder „verend". De kabels lopen ook minder in bochten en de afstel ling gaat nauwkeuriger. Maar: van de kant van het zadel bekeken munt de constructie niet uit door schoonheid, doordat de harmonie met de vorm van het stuur ontbreekt Gazelle komt op de RAI met een vol ledig aërodynamische racefiets. Waarmee ze niet de enige is, want ook Shimano pakt wat dat betreft (bij Jan Janssen) uit. Erg aardig is dat Gazelle een polyester fietsaan- hanger uitbrengt. Die net beneden de f 400 blijft, die een deksel heeft, helemaal wit is en maar 16 kilo com pleet weegt. De kijkers op de RAI krijgen een uitgelezen kans om de Gazelle-aanhanger met andere fa brikanten te vergelijken want er staan er meer daar te kijk in Amster dam. Meerdere uit Nederland, een of meer uit Duitsland (o.a. de „rijdende koffer" Kobold) en waarschijnlijk ook nog iets uit de Scandinavische landen. Nog een opvallende fiets - of eigenlijk fietsje - is de vouwfiets van Bridge- stone. De naam is Picnica, hij heeft 12,5 inch wielen met kunststof spaak velgen uit één stuk en met zijn kleine wielbasis van 88 centimeter een sta biliteit en rijeigenschappen zoals ik nog nooit bij een vouw- of deelfiets van die maten heb aangetroffen. Een langdurige proef en veel laten probe ren door anderen heeft mij dat bewijs geleverd. Hij vouwt simpel: als een strijkplank door een verend gedeelte van de achtervork binnenwaarts te drukken. Er hoeft niets los of ge schroefd of gedraaid te worden. Met een simpele beweging in omgekeerde richting plus een veiligstelling met een handklem is de Picnica weer vol komen rijklaar. De kettingkast is een supersolide geval van roetsvrij staal, Zo sterk als een huis. Je zou wensen dat alle fietsen zoiets hadden. De crancks zijn van aluminium en uiter aard spieloos. De verstelbaarheid van zadel en stuur beslaat enige deci meters. De prijs van f 850 is de Picnica zonder meer dik waard, want het is pure kwaliteit. Een nadeel is er wel: langer dan een halfuur rijden geeft zitvlak- pijn. Het wel goed verende zadel is daarvoor ook te klein, gemaakt op Japanse bilmaten. Maar dat is een kwestie van een ander zadel monte ren. vijfnaaf De Tweeioieler RAI in Amsterdam die afgelopen maandag de deuren open de. duurt nog tot en met zondag 28 februari. Honderd vier en dertig ex posanten tonen in het RAI-complex fietsen, bromfietsen, motorrijwielen, scooters en zijspanwagens. Verder zijn speciale kleding, driewielers, on derdelen en accessoires te zien. De tentoonstelling is dagelijks van 10 tot 17 uur en van 19 tot 22 uur ge opend. Op zaterdag en zondag is de RAI alleen overdag open. De RAI ligt aan het eindpunt van de Schiphollijn. Verder is het. complex te bereiken met de tramlijnen 4 en 25 vanaf het Centraal Station. Wat ook flink aandacht verdient is de vijfversnellingsnaaf van Sturmey Ar cher. Op de Raleigh-stand weten ze er alles van. Vergeleken met de 3- naaf geeft deze een ideale spreiding, plus de kans om in de grootste - met veel wind in de rug - enorme slagen bij het trappen te maken. Daarbij komt het grote voordeel dat, vergele ken met een derailleur van dat be reik, bij de naaf alles is opgesloten en niet kwetsbaar is voor vuil. Er is meer dan genoeg te kijken op de RAI. Wat de een opvalt zal daarom de ander net ontgaan. Daarom hier een kleine aanwijzing naar wat op merkelijke produkten. De fietsbellen bijvoorbeeld. Widek uit Nederland en Reich uit Oostenrijk maken die, Met zo veel mogelijk kunststof. Scheelt in de produktiekosten en maakt het geheel lichter en meer af gerond. Widek heeft bij zijn nieuwste bel de hevel (de knop) iets binnen het stuur laten vallen. Valt de fiets dan om dan blijft de bel tenminste heel, Goed idee. Reich doet dat niet, maar heeft toch een argument: „Valt de fiets, dan doet niemand zich pijn want onze belhevel breekt af'. Ook een idee, maar niet zo goed, want de bel kan in de vuilnisbak. swingen Swingen op de fiets kan voortaan. Met de verende zadelpcn van Roda- co. Instelbaar op elk gewicht en alle schokken en trillingen tot de helft reducerend. IKU, oftewel Industrie Koot uit Montfoort, is klaar met zijn lang gele den aangekondigde halogeen fiets- lamp. Hoewel: de Duitse Union kwam er net iets eerder mee. Maar de lamp van Koot heeft een fraaiere vorm, zit op het spatbord en heeft een verwisselbaar lampje. Bij Union moet het hele spul worden ver nieuwd. Een stap naar de fietsende vróuw. Superia met de fiets Golf uit zijn model» wuste little Queen-serie en Sparta met zijn Princess uit de 'Sportief-lijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 14