toneelgroep 'eede' brengt sociale stukken OPNAME VAN BLIKSEMSCHICHT TOT RADIO EEN PLONS IN DE VIJVER ziekenhuis dichter bijhetkind PZC/ extra to VRIJDAG 12 FEBRUARI 1982 ZEEUWSCH-VLAANDEREN Toneelgroep 'Eede' brengt de komende weken twee sociaal-realistische stukken op de planken: 'Het gezin van Paemel' van Cyriel Buysse, de Toneelgroep 'Eede' gefotografeerd tij dens een repetitieafgelopen dinsdag avond. wat miskende Vlaming die een eigen stempel drukte op het na turalisme in zijn land en 'Leen- tje uit het hemelrijk', een blij spel van Gaston Martens (1883- 1967). Beide produkties behandelen maat schappelijke tegenstellingen. De eerste opvoering is morgen (zater dag) om 19.30 uur in het multi-functio- neel centrum 'De Hof van Eede" in Eede. Daar wordt ook zondag en zaterdag 27 februari gespeeld, steeds om 19.30 uur. Aan 'Het gezin van Paemel' en 'Leentje uit hemelrijk' werken 43 mensen mee, onder wie 23 acteurs en actrices. Kostu mering en decors vroegen veel werk. R. Martens heeft de regie. In de film 'Een vlucht regenwulpen' komt een scène voor waarin de hoofdfiguur terugdenkt aan zijn eerste confrontatie met de medische wereld. Toen hij een jaar of vijf was moesten zijn amandelen geknipt worden. In de film wordt deze gebeurtenis op een indringende manier in beeld gebracht. Na een sfeervolle, rustige reis door het Zuidhollandse platteland komt hij met zijn moeder in de wachtkamer terecht. Wat er precies te gebeuren staat is hem niet duidelijk. De voortekenen zijn allesbehalve veelbelovend: krijsende kinderen in het vertrek ernaast en zo nu en dan ziet hij een moeder met een bebloed en huilend kind naar de uitgang gaan. Als hij eenmaal aan de beurt is komt er een arts in beeld die voor hetzelfde geld in een paardeslachterij zou hebben kunnen werken. Zonder ook maar het minste medeleven te tonen gaat hij de kinderen te lijf met iets wat nog het meest op een gloeiende soldeerbout lijkt. Als de eerste kennismaking met een arts zo verloopt is dat voldoende om elk contact met artsen tot het hoogstnodi- ge te beperken en altijd een branderige smaak in je mond te krijgen als je ie mand met een soldeerbout bezig ziet. Het fragment in 'Een vlucht regenwul pen' speelt in de jaren vijftig. Nu ge beurt het amandelen knippen wat min der bruut, al is het natuurlijk nog steeds geen pretje. Zeker voor kinderen van een Jaar of vijf of jonger niet, die zo'n gebeurtenis toch al heel anders ervaren dan ouderen. Alleen al een opname in het ziekenhuis betekent voor de meeste kinderen zo'n breuk met de vertrouwde wereld, dat ze het niet zomaar zullen vergeten. Ouderen hebben dat vaak niet in de gaten, omdat het voor hen een heel normale zaak is. Een werkgroep, die zich nu alweer onge veer vier jaar met de problematiek van het kind in het ziekenhuis bezighoudt, is de vereniging 'Kind en Ziekenhuis'. De afdeling die in 1978 in Zeeuwsch- Vlaanderen van start ging, is onderdeel van een landelijke organisatie. De werkgroep stelt zich ten doel de nadeli ge invloeden van een verblijf in het zie kenhuis te beperken. Of, zoals de werk groep het zelf formuleert: „het welzijn van het kind vóór, tijdens en na de ae- kenhuisopname bevorderen". orchestral manoeuvres in brielpoort deinze De Britse t weemansformatie 'Orche stral Manoeuvres in the Dark' geeft vandaag, vrijdag een optreden in zaal 'Brielpoort' in Deinze. De groep heeft drie elpees op haar naam staan. De eer ste bevatte de hit 'Electricity', een goed voorbeeld van de eenvoudige, op wekkende en dansbare synthesizerpop van de debuutelpee. De opvolger, 'Organisation' was onder invloed van doempop-groepen als The Sound. Comsat Angels en vooral Joy Division al wat somberder van toon. Die tendens is voortgezet op 'Architec ture and Morality", de laatste plaat. Ge lukkig valt er op deze plaat nog wel het een en ander te genieten want OMTC blijft bezig met volgbare, harmonieuze pop. zij het dan met breed uitgesmeer de ondertonen die de muziek een im pressionistische sfeer meegeven. Het optreden van de groep in 'Briel poort', Deinze, begint om 20.30 uur. Marion Wolbers en Marlies van Kam pen zijn twee leden van de werkgroep. Omdat zij het moeilijk vinden om na mens de hele groep te spreken staan ze aanvankelijk wat sceptisch tegenover een vraaggesprekje. Na overleg met de zes andere leden van de werkgroep stemmen ze toe. Marlies en Marion be horen tot de sub-groep voorlichting. Ze houden zich voornamelijk met de kin deren en hun ouders bezig. Met het zie kenhuis hebben ze minder te maken. Volgens de werkgroep kan de situatie van het kind in het ziekenhuis al veel verbeterd worden door het kind zelf te benaderen. Marion: „Vroeger wisten de kinderen heel weinig van het zie kenhuis. Vaak werd het aan hen voor gesteld alsof het een gezellig logeer partijtje was. En dat viel dan erg te gen. Wij streven ernaar het kind ver trouwd te maken met het ziekenhuis. We willen het ziekenhuis gewoner, al ledaagser maken. Net zo gewoon als de bakker of de slager. Een kind van drie of vier jaar weet niets van het zieken huis, behalve misschien dat er een jon ger broertje is geboren of dat oma er gestorven is. En dat is veel te weinig". Het dichterbij brengen van het zieken huis kan het beste via de scholen gebeu ren. De kinderen thuis benaderen zou een bijna onmogelijke zaak zijn. De werkgroep heeft op het moment twee 'reizende' speelgoedkisten, die aan alle Zeeuws-Vlaamse kleuterscholen in bruikleen gegeven kunnen worden. In de kist zitten allerlei ziekenhuisattribu ten, zoals brancards, temperatuurlij- sten, po's en een operatietafel. Meestal wordt de kist ongeveer een week aan een kleuterschool uitgeleend. Het is dan wel de bedoeling dat ook de juf zich met het ziekenhuisthema bezighoudt. In een bij de speelgoedkist horende map worden suggesties gedaan voor het inrichten van de lessen. Sommige scholen nodigen zelf een ziekenauto uit, zodat de kinderen eens kunnen zien hoe die er in het echt uitziet. Na deze kennismakingsweek voor de kinderen volgt er een voorlichtings avond voor de ouders. Meestal zijn die dan al een beetje op de hoogte gebracht door hun kinderen. Op de voorlich tingsavond worden aan de ouders sug gesties gedaan hoe ze zelf hun kind bij een opname in het ziekenhuis kunnen helpen. Marlies: „Ouders denken nogal eens dat zodra ze hun kind in het ziekenhuis afgeleverd hebben, hun verantwoorde lijkheid ophoudt. Ze hebben een zeker voor het ziekenhuis en denken dus dat ze niets te vertellen hebben. Wij bestrijden dat. Juist als een kind in het ziekenhuis ligt is het erg van de ouders afhankelijk. We leggen erg de nadruk op de zelfwerkzaamheid van de ouders. Zij moeten zelf informeren hoe vaak ze op bezoek mogen komen, hoe de opera tie in zijn werk gaat, of ze eventueel in het ziekenhuis kunnen overnachten. Als ze met het verplegend personeel overleggen dan blijkt er dikwijls veel meer mogelijk te zijn dan werd gedacht. Dan pas kunnen de ouders hun kinde ren voorbereiden en begeleiden". Van een mentaliteitsverandering van de ouders hangt dus erg veel af. Zij moe ten als het ware een brug vormen tus sen het kind en het ziekenhuis. „Het recht van het kind ligt immers in de handen van de volwassene", voegt Mar lies er nog aan toe. positieve reacties De reacties van de ouders op de voor lichtingsavonden zijn meestal positief. Uitzonderingen daargelaten natuur lijk. Een vader die reageert in de trant van: .Allemaal onzin, dat voorbereiden en meegaan. Als ze later in dienst moe ten, gaan we toch ook niet mee?" Ma rion vindt een dergelijke opmerking niet verwonderlijk: „Eigenlijk is zo'n reactie heel begrijpelijk. De ouders zijn immers zelf ook zo opgevoed" De werkgroep is nu ongeveer drie jaar bezig met voorlichtingsavonden op de Zeeuws-Vlaamse kleuterscholen. Of er al iets bereikt is? Marlies: „Dat is moeilijk te meten. Door de vele positie ve reacties van de ouders krijgen we wel de indruk dat we iets bij hen wak ker maken. En de speelgoedkisten zijn erg in trek; en dat is toch ook een goed teken. Verder hoor je wel dingen van uit de ziekenhuishoek die duidelijk maken dat we niet voor niets bezig zijn". Er staat nog veel op het programma voorde komende jaren. De meeste kleu terscholen zijn door de voorlichtings- groep bezocht. De basisscholen staan nu op het programma. Trouwens, ook de kleuterscholen blijven vaste klan ten, want elk jaar zitten er natuurlijk nieuwe kinderen op. Een benadering van de verpleegstersopleiding zit ook nog in het vat. Kortom, bergen werk zijn er te verzetten. Hoe kan het ook anders? Een mentaliteitsverandering bereikt men niet van de één op de ande re dag. Jan van Damme. De Terneuzenaar J. L. Platteeuw heeft opnieuw toegeslagen. Ver schenen er in het verleden al zes. boek jes van zijn hand, twee weken geleden rolde het zevende van de persen: 'Van bliksemschicht tot radio'. Platteeuw, zelf verwoed zendamateur en verzame laar van oude radiotoestellen, stelde het boekje samen met de Belgische zendamateur P. J. Windey uit Hamme. De laatste zorgde voor de foto's, 62 in totaal. 'Van bliksemschicht tot radio' be schrijft de geschiedenis van de radio, waarwij ook de zendamateur niet wordt vergeten. Platteeuw doet dat in chrono logische volgorde: hij begint met de vonkenzender en eindigt via de kristal-, lampen-, en transistorradio bij het 'In tegrated Circuit' van de laatste jaren. Het boekje, gedrukt by Cultura in het Belgische Wetteren kost 375 franc. De uitgave is binnenkort wellicht ook In de boekhandel Littooy in Terneuzen ver krijgbaar. 'Van bliksemschicht tot ra dio' is verschenen in een oplage van 500 exemplaren. Platteeuw bouwde op 11-jarige leeftijd zijn eerste kristalontvanger. Hij maak te er vervolgens enige jaren zijn van van, maar beschouwde de radio daarna zuiver als hobby. Een van de vele van Platteeuw overigens, want hij is met meer dingen bezig. Hij noemt: plant kunde, fotografie en microscopie. Plat teeuw: „Het gebeurt dat ik aan een be paalde hobby twee, drie jaar niets doe en dan de draad weer oppak". De schrijver heeft met zijn uitgave een algemeen overzicht willen geven over de geschiedenis van de radio. „Met na me voor scholen lijkt me het een aardig boekje, trouwens ook voor al degenen, die wel eens willen weten hoe de radio is ontstaan en welke moeilijkheden er overwonnen moesten worden eer het zover was dat we echt van een huiska merradio konden spreken". In het slotwoord van het 76 pagina's tellende boekje stelt de schrijver de vraag wat de mens in het jaar 2050 zal denken over onze primitieve 'draadlo ze' gedachten. Platteeuw veronderstelt zelf het antwoord: „Misschien hetzelfde als wij van de pioniers van het eerste uur. De enigen die het later aan de weet zullen komen is de prille jeugd van nu, waarvoor het op hun oude dag allemaal werkelijkheid zal worden". Elvis Presley zijn, na de dood van Elva Ep Presley, tientallen films en do cumentaires over zijn leven en mu ziek vervaardigd. Nu is er dan weer een nieuwe: 'This is Elvis' week te zien in het Luxortheater in Terneuzen. Ook deze keer claimen de makers, Malcolm Leo en Andrew Solt, met 'This is Elvis' dé film over het leven van de rockzanger te heb ben gemaakt. Want, zeggen zij, de film is gemaakt met medewerking van Elvis' ex-vrouw Priscüla en zijn manager Tom Parker. Een ont hullend verslag, aldus de makers Alsof het Privé is Feit is wel, dat in 'This is Elvis' Presley zelf de grootste rol speelt. Slechts in enkele scenes heeft mer. gebruik gemaakt van 'stands-inï Dat zijn dan David Scott (18-janjt Elvis), Paul Boensch (10-jarige El vis) en Johnny Harra (42-jarige El- vis). De rest van de film is opge bouwd uit fragmenten uit films en optredens van Elvis Presley. Uiter aard ontbreken daarbij niet dt 'evergreens' als 'Heart Break Ho tel' en 'Hound Dog'. In het Luxortheater is 'This is Elvis' te zien vanavond om 20.00 uur, za terdag om 14.00 en 19.30 uur, zon dag om 13.45, 16.00 en 18.45 maandag om 20.00 uur. In Terneuzen draait deze week ver der 'Escape to Victory' met onder meer de Nederlander Co Prins t de Belg Paul van Himst. Hoofdrol heeft Sylvester Stallone. De pro- duktie speelt zich af in de tweede wereldoorlog in een Duits concert tratiekamp. Een ontsnappings tv tsme eidv «i pste ging tijdens een voetbalwedstrijd Tijden: vanavond 20.00 en 22.SI uur, zaterdag 14.00, 19.30 en 21.4S uur, zondag 13.45, 16.00, 18.45 et 21.15 uur, maandag, dinsdag en woensdag 20.00 uur. Tenslotte in het Luxortheater "Wat meisjes dro men'. In het Ledeltheater in Oostburg u Sean Connery te zien in defilm 'ont land'. Aanvangstijden vanavond 20.00 uur, zaterdag 19.15 uur en zondag 14.00 en 20.00 uur. Ook n Oostburg 'Hoe heter hoe beteri. In de Axelse bioscoop 'De Holle' jl draait deze week een ouwe gouwejl 'Once upon a time in the west'. Van- jb avond 20.00 uur, zaterdag 20.00 uur (blijven en zondag 16.15 uur. 'De Koning van Engeland'in Hulst. Ie vari Daar wordt eveneens een ouwtje, eeninfi wel een goeie, uit de kast gehaald: fe 'A eolekwork orange': vanavond |?37 o; 20.15 uur, zaterdag 18.45 en 21.1S Be Vee' a:, de De lane ÉSij- leunpi IE me Galeen Bi mei leestai ttbet fei P ma: c uur, zondag 16.00 en 21.15 uur, dinsdag 20.00 uur. Blijvertjes in Hulst zijn 'Frank en Frey', 'Endless Love' en 'The postman always rings twice' (met Jack Nicholson). Tenslotte in 'De Koning van Enge land': 'Tiroles Schuurtjes', 'De vrijt middagen van Pamela Mann' en "Virus'. Het OJC en VJV vertonen maan dag in het kader van de filmcy clus een film van Alan J. Pakula.ln de hoofdrollen spelen Dustin Hoff man en Robert Redford. De film toont de geschiedenis van het Via- tergateschandaal. Naar aanlei ding van een inbraak in het Water- gategebouw gaan twee verslagge vers van de Washington Post op on derzoek uit. Hun gepubliceerde ge gevens leiden uiteindelijk tot de val van Richard Nixon. De voorstelling in het Houtenkwartier in Hulst be gint om 20.30 uur, robotski in hulst In het open jongerencentrum in Hulst treedt morgen, zaterdag, de Bredase formatie 'Robotski' op, Het optreden in het Houtenkwar tier begint omstreeks half tien. De band is ontstaan uit werkers in het Bredase etablissement 'Vaprixie' oftewel 'De Fabriek', dat bekend staat om de sfeervolle gezellig- rommelige concerten. Robotski is vele percussie-instrumenten rijk. De meeste drumonderdelen zijn zelf gemaakt. Zo bestaat de bas- drum uit onderdelen van een Re nault 8, terwijl de hoge tonen on der de motorkap van een zelfge- sloopte Citroen DX komen. Diver se wieldoppen completeren dit zelfbouwdrumstel. Itepli «rato: teeb rrein strut oon >e ooi roei roord smettt lalws vanvi In Bel aider, Het la jpr zijn mensen die nergens bij willen horen, kerk JOjnoch kruis, partij noch vakbond, geen vreemd postzegeltje kan hun bekoren, geen vogeltje waarvan het gefluit zoet in de oren klinkt. Er zijn ook vereni- gingsdieren, mannen, zowel als vrouwen. De laatsten hebben zich eerlang verzameld in bonden, clubs en verenigingen. Enige tijd terug hoorde ik, dat de Ned. Bond van Plat telandsvrouwen in 1930 werd opgericht. Tsjonge, dan moeten de Vrouwenbond FNV hier ter plaatse, dicht bij het 25-jarig jubileum zitten. Enige memoires lijken me op dit moment wel passend. Niet om te huldigen en te verheerlijken, dat zouden ze daar in die taaie vrou wenbond niet eens leuk vinden. Mij trokken vrouwenbonden nooit zo erg, mijn moeder zaliger was lid van de Hervormde Vrouwenvereniging 'Lydia 'User een schoner naam?) welke helaas ter ziele is, na er ook heel wat jaartjes op hebben zitten. Dat was nog eens een vrouwenbond! Moeder kwam er altijd gesterkt en opgewekt weer vandaan. Alles ging er rus tig en bedaagd toe, zonder hemelbestormende activi teiten, het richtsnoer was het evangelie. Er viel hier zo nog het een en ander op het gebied van vrouwenorganisaties waar te nemen, maar een plons in de vijver was in 1957 de oprichting van het kleine schriele vrouwenbondje van het NVV. Waarlijk, deze nieuwe loot aan de reeds rijk beladen boom werd hart grondig gekritiseerd. In overkoepelende organen ging men dan bij tijden ook wel eens wat onbeholpen en dan nog zeer noodgedwongen - laten we het vriendelijk houden - met elkaar om. Ik was er bij, dames en heren, bij de oprichting en toen het bondje daarna als een komeet naar boven schoot. Met z'n achten zaten we in een intiem zaaltje We zijn hier nooit achterlijk geweest. Toen kort geleden met klaroenstoten in de landelijke pers bekend werd ge maakt dat de vrouwenbond nu ook stemrecht heeft binnen de FNV, vielen we daardoor hier met van stoe len af. We hadden dit plaatselijk immers praktisch al jaren. We hebben wat afgelachen in die vrouwenbond. Een keer had iemand ons als avondvullend pro gramma een damg aanbevolen „die zo prachtig vertel len kon over donker Amsterdam"„Ze heeft zelf tussen die meisjes gewoond." Donker Amsterdam, dat toen helemaal nog niet zo erg donker was, daar wilden we wel het een en ander over horenReeds toen ik de bewuste dame van de boot afhaalde wist ik, dat het programma een flop zou worden. Op mijn rechtstreekse vragen naar haar ervaringen met de zelfkant van de samenlemng, gaf de dame vage en ontwijkende antwoorden. En we hadden nog wel zo'n hoop tam-lam gemaakt voor deze bijeenkomst.' De zaal puilde uit toen we er aan kwamen De duidelijk overrompelde spreekster begon aarzelend een praatje, notabene over haar overleden moeder, erg genoeg natuurlijk en menigeen pinkte een traan weg. want zo hard warende NVV-vrouwen nu ook weer niet. Maar daar hadden we toch geen boodschap aan, haar moeder had toch niet in het leven gezeten of wel soms? Over het opwindende onderwerp werd geen enkel tipje van de sluier opgetild. De aanwezigen waren gekomen om iets te horen over het leven van hoeren en souteneurs, waarbij dan bij voorbaat de zijde van de hoeren werd gekozen. Maar acht de aanbevolen spreekster was geen werkster in hel veld geweest, ze was met haar actie onder 'de meis jes' nooit verder gekomen dan met het uitdelen van traktaatjes bij de ingang van het Vondelpark. Als compensatie voor de verloren avond vroegen we nadien een politieman over hetzelfde onderwerp te ko men praten, deze legde de smeuigheid over het beladen onderwerp er dusdanig dik bovenop, dat het ongelofe lijk klonk. Bovendien waren het geijkte standaardver halen die menigeen al eens meer gehoord had. We gingen ook een keer collecteren voor een ge schenk aan een vooraanstaand burger die met pensioen ging. We kregen het stadsgedeelte waar de notabelen woonden. Voorzitter en penningmeester van het feestcomité, zo hoorden we van hun echtgeno OPOE PONTENEUR ten, waren niet thuis. Zelf wisten ze niet hoeveel ze moesten geven en daarom gaven ze maar niets. We deden die avond een hoop mensenkennis op, want wat bleek? Er woonden hier meerdere weigeraars, meer nog dan gevers van bespottelijk kleine bedragen. Op het laatst konden we bijna niet meer collecteren door dat we de slappe lach hadden om al de argumenten die we te horen kregen om niets te geven. We waren niet boos, integendeel, we moedigden de weigeraars zelfs aan. Iemand zei: „Wat moet ik nu eigenlijk geven" en we zeiden„niets natuurlijk en rammelden met de bij na lege collectebus.Jullie zijn ook rare collectanten zei de bewuste dame. De Vrouwenbond FNV heeft meer gedaan maar we zouden niet huldigen of verheerlijken, zeiden we in het begin. Dat de ongewenst geborene 25 jaar zou halen, all, wie had dat nu verwacht. Niet vrouwenbond-minr ded, maar toch, deze was een van mijn liefdes. Trouw moet blijken, vandaar dit memo. Janneke Dierx-Harnu.]

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 30