drukwerk ZEBtf® the human league: neerslachtige muziek in leuke verpakking REGELING ZOMERVAKANTIES 'WIJ ZIJN SOCIAAL BEWOGEN EN WIJ ZIJN UNIEK' agenda il mistero di oberwald ik voor jou, jij voor mij dag pap, ik ben je dochter studio laren oh, waterlooplein films theater docentenconcert concerten =tUAW (Door Pieter Groenewold) Loog Tegen Mij'. Wie in Nederland kent niet deze onvervalste meezinger? Wie in Nederland ift ondertussen nog nooit van de Groep 'Drukwerk' gehoord? Sommigen herinneren zich zelfs de groep al eerder een plaatje uitbracht. 'Ik Verveel Mij Zo' heette dat en behandelde de tureel-sociale armoede in Amsterdam-Noord. De elpee van Drukwerk verkoopt nu uitstekend, wie wist dat deze zelfde elpee al in april vorig jaar in de winkels lag? Tekstschrijver en iger Harry Slinger, in het dagelijks leven sociaal-cultureel werker in Amsterdam-Noord, haalt schouders eens op en zegt dan dat hij soms wel eens aan een boycot heeft gedacht. njlhU nog wat briketten in de ka- juiste politieke keuze moeten zorgen stamp je toch in mekaar Dat zijn sta- DERDAG 11 FEBRUARI 1982 PZC/varla 19 .ïrurmt om de woonboot op de Am- damse Singel op temperatuur te gen verklaart hij: „Je moet niet ver- li dat we gespeeld hebben voor de ibeweglng in de Vondelstraat. Dat iteen stempel op een groep. Op een ■dagavond stonden wij daar te spe- opeen vrachtwagen. En met Konin- »dag speelden we op het Rem- cfliplem. De straatklinkers vlogen om de oren. Het was net de onder- van de Titanic, maar wij gingen oondoor. De politiewagens gierden heen en iedereen stond te ram- a. Wij zUn een strijdbare band. Daar- heb ik wel eens aan een boycot ge ilt" sje mü persoonlijk vraagt of ik die es van de krakers in de Vondel- ar een oplossing vind. dan zegt ik cenk het niet'. Zelf heb ik voor een ftedeze boot kunnen kopen, maar ret water je naar de lippen stijgt ga nisschien gekke dingen doen. En de rheid weet daar ook niet op de juiste jrier mee om te springen. Die roept estand op. Weet je, volgens mij zou ai een heel stuk schelen als je bij actie waar geknokt wordt mu- rhebt. Nee, serieus. Dat hoort erbij". tteldspiraal je weet dat er in Amsterdam woningzoekenden zijn die niet emaal zoals ik een boot kunnen ko- Daarom steun ik die mensen in aslrijd. Alleen de manier waarop ze jden kan ik niet zo waarderen. misschien denken de andere idleden daar wel heel anders over". andere bandleden, zijn organist op May (huisman), bassist Jan Offen- tg (werkloos chemicus), gitarist Ton (PTT'er) en drummer Lukas tsünga. die niet langer de gasten in ;Hllton voert, maar een soortgelijke heeft aangenomen in Artis. Wat veel beter bevalt, want daar wordt tenminste gewaardeerd, iny; „Bij die rellen wordt gigantisch el vernield Dat kost weer een kluit d.Een paar miljoen ben je zo kwijt, ■ar gaat ons nummer 'Kraak Maar raak' ook over. Wij proberen aan te ven dat er in de crisistijd vroeger ook leens een brandkast werd gekraakt, it vanwege de poen op zich, maar ge- wn om vreten te kunnen kopen. Nu arden er huizen gekraakt met eenzelf- idee daarachter. Als Je in de oorlog brood steelt om in leven te blijven cdt ledereen dat prima", len nummer als 'Ik Verveel Mij Zo' it daar ten dele ook over. Overigens id ik dat geen typisch Amsterdams mmer. Het gaat wel over Noord, »r in heel Nederland heb je van die len. In Groningen en Utrecht is het ties hetzelfde. Het ls trouwens wel stadsprobleem. Maar als we in recht spelen zingen we gewoon [uecht-Zuid'. We passen dat nummer eral aan. Het is universeel". eveneens in de kou staan. Goed, goed, dat is misschien overdreven, maar dat slopen gebeurt toch vanuit een gevoel van onvrede. Ik weet ook wel dat die tramhuisslopers niet altijd wat te zeg gen hebben. Ik geloof dat jongeren on bewust hun agressie uiten als gevolg van hun frustraties. Jongeren zijn nog heerlijk impulsief. Met de wijkagent kunnen ze prima paten, maar met de ME is het mot". „Als je nu 16 jaar bent met die jeugd werkloosheid, dan zie je alleen maar een zwart gat. En dan hoor je ook nog kletsen over een Derde Wereldoorlog en dat wij ons moeten beschermen tegen de Russen. Er zijn geen huizen, je moet geld inleveren terwijl er nog altijd een hoop zakkenvullers in Nederland rond lopen. De grootste gangsters blijken achteraf in de regermg te hebben geze ten. Hoe kan een jongen van 16 jaar dat nu begrijpen. Wat zal hen die telefoon cel verder aan hun reet roesten. Die tussymbolen van de overheid. StaatS- symbolen eigenlijk, dus die moeten het ontgelden" liegen Harry: „Je loog tegen mij... Mensen zeg gen dat veel te weinig tegen elkaar. Dat is een maatschappelijk probleem. Wat wij willen zeggen is 'Hé. je moet mij niet besodemieteren'. Zeg het lie ver in mijn porum. Maar dat doen we niet. We draaien elkaar liever een rad voor de ogen. En niet alleen op indivi duele schaal. Ook de overheid doet dat. Iedereen en alles leeft langs elkaar heen. Mensen zijn vaak niet eerlijk. Waarom denk je dat een vrouw nooit dat nummer op de radio zal aanvragen voor haar man? Gelijk stront toch ze ker". „Kun je vergif op Innemen. Daarom vmd ik het lullig dat mensen het altijd ln het hoeKje van Hazes willen stoppen. Met andere nummers moeten ze ons dan weer elders onderbrengen. Bots of zo. Nee. wij zijn Drukwerk en wij zijn uniek" „Het nummer 'Working Class Hero' (Werkloze) van John Lennon hebben we op de plaat gezet om hem te eren. We zfjn ongelooflijk onder de indruk hoe hij een probleem weet te verwoorden. Zo is de muziek van Ik Verveel Mij Zo van Bob Dylan. Die gast is altijd mijn ideaal geweest Op de volgende elpee komt waarschijnlijk een cover van "It's All Over Now. En dat is zeker niet uit een gebrek aan creativiteit". ..Werken is zeker geen plicht, maar een recht. Dat menen wij". Harry wordt on derbroken door bassist Jan Offenberg die betoogt: „Werkloos zijn is verschrik kelijk Ik werd zelf werkloos en dacht toen. Ha, lekker op mijn bed liggen met een sigaretje. Waar maken al die men sen zich nu zo druk om. Maar als je een jaar werkloos bent begin je te verande ren. Je hoeft nergens meer op tijd te zijn. Je bent niet langer belangrijk. Je telt niet meer mee. Als ik op mijn bed lig heeft geen hond er last van. Waarom zou ik verder nog iets doen. Misschien dat er een mentaliteitsverandering moet komen. Mensen moeten leren met hun vrije tijd om te gaan. Dat moet ook worden geaccepteerd. Maar je kunt de dingen niet te snel veranderen. Dat kost ongelooflijk veel tijd". Harry verklaart dat de nummers van Drukwerk maatschappelijk betrokken zijn, omdat je daar met omheen kunt wanneer je om je heen kijkt. Op de elpee staan daarom ook nummers over zaken als scheiding en de gevolgen daarvan. En een keiharde tekst over de manier waarop de mensheid de aarde naar de 'kloten' helpt. Daar wil Drukwerk de aandacht op vestigen. Maar voorzich tig, want je moet het juist doceren, an ders pikt het publiek het niet en sla je de plank mis. Er vindt enige hilariteit plaats na de vraag of het platte Amsterdamse dia lect van invloed is geweest. „Zingt hij plat dan?" vraagt drummer Lukas zich af. Harry zelf zegt: „Ja jezus, ik kom uit Amsterdam en dat kun je horen. Onze muziek heeft met emoties te maken. Veel mensen vinden ook dat er agressie uit spreekt. Dat doe ik het makkelijkst in mijn moerstaal. Daardoor spreken wij zowel de intellectueel aan als de gewone man. Nee, we hebben gewoon geluk gebad. Ik maak al 15 jaar muziek en nu slaat het plots aan. Waaraan dat ligt weet je toch nooit. Gewoon het juiste akkoord op het juiste moment en verder niet lullen". toomkoppen Ifal ik denk van vandalisme? Nou, ik uk dat volwassenen vandalistischer ju dan jongeren. Neem nu die bewa- Mingswedloop. Dat wordt bepaald tor de heren met de witte boorden en is het plots geen vandalisme meer. in raag de jeugd misschien een tram usje slopen, maar dat staat toch niet verhouding tot het plaatsen van loomkoppen". je het gevoel hebt in de kou te can en je ramt een tramhuisje in el- aar, dan laat je de mensen die voör een (Door Henk Ltnse) 'Don't you want me babv' staat hoog in de hitlijsten. De Noordengelse groep The Human League heeft het plotse ling tot succes gebracht. De groep be staat uit twee kampen: een oude en een jonge lichting. Toen vorig jaar twee le den opstapten, bleven zanger Philip Oakey en ideeènman Adrian Wright over. Twee dames en twee heren kwa men de groep weer compleet maken en de nieuwe elpee met 'synthesizer-dis co' leverde onmiddellijk hits op. Echt blij kan Adrian Wright daar toch niet mee zijn: „Ik heb er schoon genoeg van", zegt hij, „ik ben moe en verveeld. Sommige mensen denken dat het een lolletje is om rond te reizen. Ze zeggen bijvoorbeeld dat we bevoorrecht zijn, zomaar even naar Nederland te kunnen voor een paar interviews Maar dat is helemaal niet zo leuk. Popster zijn is voor mij het minst slechte. Maar eigen lijk heb ik altijd filmregisseur willen worden. En je moet niet denken dat ik er rijk van word. Ik verdien misschien evenals als iemand aan de lopende band. maar het werk dat ik ervoor doe is iets minder vervelend. Bovendien duurt het voor songschrijvers als ik bij na een jaar voordat je geld ziet. Mijn moeder heeft me zelfs geld moeten le nen voor video-apparatuur". Zijn voorkeur voor het filmvak heeft Wright nooit onder stoelen of banken gestoken; zijn moeders video-appara tuur wordt bijvoorbeeld ingezet tiidens concerten, als visuceel extraatje. In het verleden verzorgde hij ook al film- en dia-attracties bij de concerten van The Human League-oude stijl. Het kan ove rigens helemaal geen kwaad, wat vrolij ke effecten aan de muziek toe te voegen, want de League-klanken zijn over het algemeen nogal neerslachtig. Denamen van de nieuwelingen zijn: Ian Burden (synthesizer), Joe Cellis (syn thesizer), Joanne Catherall en Susanne Sulley (zang en dans) en hun commen taar luidt als volgt: Joe Cellis ..Wij zijn aangenomen, om songs te schrijven. We gaan er echt voor zitten om een complete pop-song te schrijven: die moet drie tot vier minu ten duren, een beproefde constructie met veel herkenbare refreinen hebben, de produktie moet uitstekend in orde zijn en het moet natuurlijk origineel zijn". Susanne Sulley: „Als we het eerste con cept op de band hebben, zitten we met zijn allen soms uren te luisteren, net zo lang tot een van ons weer een goed idee heeft dat eraan toegevoegd kan wor den. Zo bouw je iets langzaam op". - Aan de verpakking van het muzikale produkt wordt bij The Human League nogal veel aandacht besteed. Een show op het podium, een dia-vertoning, een herkenbaar imago, wat betreft kleding en haardracht. Noem maar op... Susanne Sulley: „Zonder dat visuele element maak je tegenwoordig niks meer klaar, zo moet je wel werken". zaterdag 13 februari Jongerencentrum Midgard in Middelburg is getuige van een bijzonder optreden: de Rotterdamse new wave-formatie Roteb geeft een concert als 'omlijsting' van de woordenvloed van de Haagse dichter Bart Chabot. Chabot was te zien op tv en trad op tijdens het Holland Festival, Roteb speelt flikker pop en experimentele rock zondag 14 februari In de Middelburgse Concert- en Gehoorzaal speelt de Engelse Paragon Jazz Band van Roy Kirby. Deze band brengt New Orleans-jazz, waarbij vanaf 15.00 uur gedanst kan worden. zaterdag 20 februari In jeugdsoos Brogum te Zierikzee treedt de Nederlandse groep Social Security op. Deze viermans-formatie speelt moderne popmuziek en is regel matig np de radio te horen. Aanvang: 21.30 uur. Razzmatazz, de Souburgse soos, brengt een optreden van de Nederlandse folk-groep Perelaar. Dit tno speelt Nederlandstalige volksmuziek. Het con cert begint om 20.30 uur. Social Security De vakantieregeling voor de Zeeuw se scholen blijkt wat anders uit te vallen dan in de woensdag gepubli ceerde mededeling van de stichting re creatie tot uiting is gekomen. Voor het Schele Zeeuwse onderwijs geldt één regeling, die bepaalt dat de zomer vakantie 1982 loopt van 5 juli tot en U augustus. De regeling heeft be trekking op kleuter-, lager-, voortgeze ten hoger beroepsonderwijs. De zomervakantie - verplicht voor alle rijksscholen en het voortgezet onder wijs en een advies voor het kleuter-en lager onderwijs - is voor dit jaar als volgt geregeld: Noord- en Zuid-Holland: voortgezet onderwijs: zaterdag 10 juli tot en met zonaag 22 augustus kleuter- en lager onderwijs, zaterdag 10 juli tot en met zondag 22 augustus. Noord-Brabant en Limburg; voortge zet onderwijs: zaterdag 3 juli tot en met zondag 15 augustus, kleuter- en lager onderwijs: zaterdag 26 juni tot en met zondag 8 augustus. Gronihgen, Fries land, Drenthe, Overijssel, Gelderland, Utrecht en dc Zuidelijke IJsselmeer- polders: voortgezet onderwijs: zater dag 17 juli tot en met zondag 29 augus tus. kleuter en lager onderwijs: zater dag 24 juli tot en met zondag 5 septem ber, Het bedrijfsleven - ook de bouw - en ne- venbedrjj ven - is verzocht dit schema te volgen. Vanavond, donderdag, draait in het Terneuzense Zuid- 1 andtheater de film 'II Mistero di Oberwald' van Miche langelo Antonioni. (20.00 uur) Antonioni gebruikte het toneelstuk 'L'Aigle a deux tê- tes' van Jean Cocteau als leidraad voor zijn film. Monica Vitti speelt een koningin uit 1903. wiens echtgenoot op hun huwelijksdag is vermoord wegens zijn exorbitante uitgaven aan weelderige kastelen en theaters Sindsdien leeft de koningin als een schim, die zich voortdurend verbergt in één van de kastelen, waartussen ze heen en weer reist. Nu en dan vertoont ze zich, zwaar gesluierd, aan het personeel. Het volk beraamt ook op haar een aanslag, daartoe aangezet door corrupte', machtsbeluste adel. Een dichter wordt aangewezen om de daad te vol brengen. Hij maakte ooit een rebels gedicht en lijkt ver der sprekend op de dode koning. Maar het loopt anders dan het volk verwachtte: de dichter blijkt verliefd op de koningin en hij ziet zijn gevoelens beantwoord. Het ver haal besluit met de zelfmoord van beiden, de één direct, de ander verkapt Naast Monica Vitti spelen verder mee Franco Branciaroli, Paolo Bonacelli en Elisabetta Pozzi. De comedie Ik voor jou, jij voor mij' van Loleh Bellon met onder andere Josephine van Gasteren en Ingeborg Elzevier, wordt dinsdagavond gespeeld in de Schouw burg te Middelburg en woensdagavond in de Concert zaal te Zierikzee, (20.00 uur) Het stuk laat het huwelijk van Jacques, een succesvolle gyneacoloog, en Genievievezien. Hun zoon Stephane. 23 jaar, gaat h£t huis uit om te studeren. De beide echtelie den zijn allebei druk met hun baan en zichzelf bezig en van hun huwelijk is weinig meer over. Op de zolderver dieping van het huis woont Marcelle, een werkster. Haar man is overleden aan kanker, maar omdat zij niet offi cieel getrouwd waren, móet Marcelle, rechteloos, de ka mer verlaten. Genevieve en haar zoon horen haar huilen en vragen haar binnen te komen. Genevieve biedt Mar celle dan een baantje aan: 'Ik help u. u helpt mij. niet waar?'. Marcelle accepteert, overgelukkig en in de ver onderstelling dat ze 'bij de familie zal horen' Ze veroor looft zich vrijheden en 'kent haar plaats niet' En met een doorzichtige leugen wordt ze teruggestuurd naar haar zolderkamertje. De regie is in handen van Ellse Hoo- mans. Vanavond, donderdag, is er in de Schouwburg te Mid delburg een voorstelling van het blijspel 'Dag pap, ik ben je dochter!' van Neil Simon, met in de hoofdrol Luc Lutz. (20.00 uur-uitverkocht) Het blijspel, dat als oorspronkelijke titel 'I ought to be in pictures' heeft, werd geregisseerd door Lo van Hensber- gen. Luc Lutz speelt een niet al te succesvolle scenario schrijver, Bob Walters, die op een ochtend in zijn huis in Hollywood een meisje aantreft, dat zegt zijn dochter te zijn (gespeeld door Maija Lieuwen) en dat. ze uit New York is gekomen omdat ze bij de film wil. Bob Walters is inderdaad zestien jaar eerder in New York gescheiden, heeft vrouw en twee peuters achtergelaten en is naar Califomie vertrokken. Het blijkt echter, dat dochter Ju dy een veel te hoog-gespannen verwachting van de pres taties van haar vader koestert. Verder is er nog de vrien din van haar vader. Steffy (gespeeld door Simone Roos- kens), wier tactvolle optreden tussen vqder en dochter een belangrijke factor blijkt te zijn. Zondag geeft Studio Laren in het Lunchcafé Stadhuis Goes vanaf 12.00 uur een koffieconcert van de 'Canter bury Tales' van Geoffrey Chaucer. Studio Laren, in 1967 opgericht, tracht door middel van authentieke instrumenten de oude klankwereld en ver halen van Chaucer letterlijk en figuurlijk weer tot leven te brengen. Er wordt gebruik gemaakt, van kopieën of reconstructies naar afbeeldingen van instrumenten uit die tijd, zoals de Gheterne, de pipers, de vendelen, de bonghe en de ackare. De Canterbury Tales werden in de 14e eeuw door Chaucer geschreven aan het Engelse hof. Het zijn een aantal verhalen, door pelgrims verteld om de tijd te doden. Studio Laren voert Chaucer op met vier van zijn doorhem gecreëerde personages, ln de vorm van poppen, geknipt uit pakpapier. Zij ontlenen hun gedaan te aan de verbeeldingskracht van een illustrator van het 'Ellesmere manuscript', waarbij enig 20e eeuws defor- misme werd gevoegd, waardoor een enigzins kubistische vormgeving is ontstaan. De muziekstukken zijn gekozen uit de codex Faénza, Durhammer koorboeken. 14e eeuw- se dansen, Gruuthuuser Liedboek. G. de Machaut. Stu dio Laren bestaat uit Marianne Blok. sopraan; Jos van der Lans. tenor; Donald de Marcas. zang en spreekstem; Piet Brummer, zang en instrumenten: Jan Goorissen, zang en instrumenten: Paul Leenhouts, Instrumenten; Frank Misero, ruimtelijke ordening, en Mlchiel Otten. belichting. Nooy's Volkstheater geeft woensdagavond in de Prins van Oranje te Goes een voorstelling van de volksmusi cal 'Oh Waterlooplein' van Dick Nooy en Bert Stoots. (20.00 uur) De belangrijkste rollen worden vertolkt door Carry Tef- sen, Hanny Vree. Loeki Knol, Dick Riemstra en Frans Vrolijk. De regie en muzikale mise en scene zijn in han den van Dick Nooy en Kitty Knappert. Het verhaal speelt zich af anno 1954 op het Waterloop lein, het beroemde Amsterdamse marktplein, waar de straathandel zich grotendeels afspeelde De musical geeft een sfeertekening, een schets van de kleine dage lijkse probleempjes op en om 'het plein' met z'n kooplui, klanten en bewoners. We ontmoeten er Sjakie, zijn vrouw Rietje, Toon, Bertus en zijn liefje Koosje. de 'plein-ster' tante Alie en meer schilderachtige figuren, ieder met zijn eigen grote of kleine problemen. Maar het 'verhaal' gaat ook over alles wat er op het plein verkocht wordt, want alles heeft zo zyn eigen verhaal.Of het nu pantoffels zijn, sigarenbuisjes of lege flesjes, het verhaal maakt ze waardevol, maar wat blijft er over als je dat verhaal doorprikt? Vrijdagavond wordt in de Concertzaal te Zierikzee de film 'Les Petites Fugues' van Yves Yersin vertoond, met Michel Robin in de hoofdrol.<20.00 uur) Het Vrouwencafé Trui, Kerksteeg, Middelburg, draait vrijdagavond de film 'Angel in the House' van Jane Jack- son. (20.30 uur) De film 'Dans van de Marionetten' van Ingmar Berg man. met in de hoofdrollen Christine Buchegger. Robert Atzorn en Walter Schmidinger. draait woensdagavond in het Citytheater te Middelburg (20.00 uur) De Nederlandse cabaretier Di s P. treedt vrijdagavond op in het Zuidlandtheater te Terneuzen.(20.30 uur) Zaterdagavond treedt Heddy Lester op ln De Haestln- ge te Sint Maartensdijk met haar soloprogramma 'Als niemand het doet...' (20.00 uur) Poppentheater Parcival te Middelburg heeft voor woensdagmiddag een voorstelling van het poppenspel 'Ik heet Sneeuwwitje', gespeeld door Willem Joppe, op het programma staan. (14.30 uur) Zondagmiddag wordt in de r.k. parochiekerk te Koe wacht een concert gegeven door docenten van de Zeeuwse Muziekschool uit de regio Oost-Zeeuws- Vlaanderen. (12.00 uur) Door de medewerking van vele musici werd het mogelij k een zeer gevarieerd programma samen te stellen. Het concert begint met organist Gijs Bergman, die werken van Louis Vierne ten gehore brengt op het historische orgel. Vervolgens speelt pianist Jos Verpoorten samen met hoboist Filips Pieters werken van Hendrik Andries- sen Solist Paul Schleibach. accordeon vertolkt met het Zeeuws Accordeonsextet een concert van Herrmann. Een hoogtepunt in het programma is het trio Sylvia van Prooijen, sopraan, Guido Goethals, klarinet en pianist Verpoorten in 'Sechs Deutsche Lieder' van Spohr. Ver der werkt aan dit programma mee een ad hoe koper ensemble, gevormd door de docenten A, van der Vel. J. en P. de Witte, E. Buljle en A. van der Aa. Marjol Flore treedt vrijdagavond op in De Halve Maan te Oostkapelle met haar café-chantant 'Zo ben ik'.(20.00 uur) De christelijke brassband Onda uit Middelburg geeft zaterdagavond in de Schouwburg te Middelburg een concert van licht en klassiek werk Na de pauze geeft de toneelgroep S T.E.C. een voorstelling van het blijspel 'Een mandje eieren'. (19.30 uur) Het trio Gisella Bergman (altviool). Rita Dams (so praan) en Marie Thérèse van Krieken geeft zondagmor gen in de Kuiperspoort te Middelburg een koffieconcer t.(l 1.30 uur) De Roy Kirby 's Paragon Jazz Band treedt zondagmld- dag op ln de Concertzaal te Middelburg met originele New Orleans muziek. Dit concert is het eerste in een reeks van concerten, georganiseerd door de Jazz Aktlvi- teiten Stichting Zeeland iJASZ).(15.00 uur)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 19