v v V
JOHAN VERMINNEN
PHD, VEELZIJDIG DUO
BOEKT PIJLSNEL SUCCES
agenda
alleen kwaliteit
behoort een
kans te maken
werkcentrum dans
novecento
films
concerten
theater
slagwerkconcert
italiaanse muziek
adèle's keus
frans halsema
DONDERDAG 4 FEBRUARI 1982
PZC/varia
16
vrijdag 5 februari
De Bevelandse popgroep The Serial treedt op in het Middelburgse café 'De
Klos'. The Serial timmert de laatste tijd met succes ook buiten Zeeland aan de
weg Aanvang 21 00 uur
zaterdag 6 februari
In het VOC-gebouw te Vlissingen is een optreden van Johan Verminnen en zijn
band De Vlaamse popzanger is de laatste tijd in de hitparades met de single 'k
Voel me goed'. Aanvang 20.00 uur
De Goese popgroep The Serial' treedt op in 'De Kroon' in Kwadendamme.
samen met de Vlissingse groep Silly Thing. Het optreden begint om 20.30 uur.
Door Dick Versteeg
Het mag op z'n minst een beetje merkwaardig heten dat Johan Verminnen - in België al
jarenlang een in brede kring gewaardeerd artiest - bij ons nog altijd geen grote bekendheid is.
Van zijn jongste elpee is het liedje „Ik voel me goed" aardig gedraaid op de radio en Johan wipte
ook heel even over de grens om op de tv te verschijnen. Een aardige gelegenheid om hem te vragen
naar een verklaring voor dat uitblijven van die echte doorbraak in ons land.
Johan Verminnen: „De belangrijkste
reden is. denk ik, te weinig belangstel
ling vanuit de platenwereld. Verder heb
ik er zelf ook nooit zo fanatiek achter
aan gezeten. Tegelijk met m'n Neder
landstalige liedjes doe ik ook Frans
werk. Ik moet m'n aandacht dus verde
len. Ook werd het Nederlandstalige lied
bij jullie in Nederland nooit zo goed
aangeprezen. Er was toch lange tijd
sprake van een soort neerkijken op wat
er in België gebeurde Ik denk dat dit de
laatste tijd wel erg in positieve zin is
veranderd en eigenlijk is dat maar lo
gisch ook"
- Geeft het geen gek gevoel dat Ray
mond van 't Groenewoud, die uiteinde
lijk in jouw band is begonnen, hier veel
populairder is?
„Ach ja. dat is een raar gevoel, maar 't is
in België net zo hè. Hij is op het juiste
moment gekomen. Raymond sloot heel
mooi aan op wat er op dat moment leef
de in de internationale muziekwereld.
Ik heb daarentegen veel meer met het
chanson te maken. Het is vaker ge
beurd dat muzikanten die bij mij speel
den. uiteindelijk bekender werden. Mis
schien is het wel een beetje mijn lot om
zulke mensen aan te trekken".
- Misschien heeft het er ook mee te ma
ken dat jij een nogal serieuze artiest
bent.
„Dat klopt. Ik ben te serieus, zegt men.
Maar goed, daar hebben ze momenteel
geen nood aan. Er komen nu zoveel
mensen op televisie vertellen hoe slecht
het wel gaat in de wereld. Daarom zing
ik nu ook „Ik voel me goed".
versoberd
- Die nieuwe elpee bevat veel simpeler
teksten dan men van jou gewend is.
„Wat ik nu schrijf is inderdaad sterk
versoberd. Ik voel dat als een aan
winst. Vroeger verloor ik mijzelf in een
soort barok taalgebruik, terwijl ik
toch zelf ook het meest houd van een
simpele benadering van de dingen. De
eenvoud maakt een lied vaak veel
meer open. Ik denk dat het dan ook
naar een groter publiek gaat".
- In Nederland wordt nog altijd een
beetje laatdunkend over Belgische ar
tiesten gedaan. Stoort je dat?
„Er wordt goede muziek gemaakt in al
le landen. Wat mij stoort in de muziek-
pers is dat er alleen Amerikaans en an-
gelsaksisch gedacht wordt. En dat ter
wijl elders zoveel mooie dingen worden
gemaakt. Neem bijvoorbeeld Italië. Dat
is fantastisch. Als ik daar op vakantie
ben ga ik altijd wel naar een concert.
Dat neerkijken op de Belgen vind ik
veel minder ernstig dan dat beeld dat
wij hier zo'n beetje de zoveelste staat
van Amerika zijn. Daar moeten we ons
toch een beetje van afeetten. Ze gaan nu
ook al van die atoomraketten hier
plaatsen. Die Amerikanen beginnen
met de grammofoonplaten en de films
en daarna komen de raketten. En voor
die raketten komen de mensen dan
massaal de straat op Maar let maar op,
als het straks door bijvoorbeeld de toe
stand in Polen werkelijk uit de hand
dreigt te gaan lopen, dan staan al die
mensen die raketten uiteindelijk toch
toe. Uit angst"
- In Nederland wordt door sommige
artiesten nog altijd gemopperd over het
gebrek aan aandacht voor hun werk
voor radio en tv. Hoe zit dat bij jullie''
„Bij ons is het duidelijk minder, 't Is
natuurlijk erg betrekkelijk dat ge
weeklaag Als zo'n artiest dat soort op
merkingen begint te maken, dan komt-
le doorgaans ook uit een hele rare hoek
Stel je eens voor datje alle slijmballen
op de radio en de tv moet loslaten. Ik
moet er niet aan denken. Die artiesten
vergeten dat alleen kwaliteit een kans
behoort te maken".
- Jij bent nu zo'n twaalf jaar bezig.
Nogal vernieuwend. Valt er nu nog wat
te vernieuwen in België?
„De Nederlandstalige muziek heeft
momenteel bij ons toch wel wat min
der aandacht. Dat wordt nu als iets
minder baanbrekend beschouwd. Het
trachten om een alternatief te vinden
voor die invasie van Engelstalige pop
muziek en dat in het Nederlands te
Tony Hymas is een vrij grote, al wat
oudere n jongeman, die al het toetsen-
werk op de debuutelpee voor zijn reke
ning neemt. Daarmee neemt hij tevens
vrijwel alle muziek op zich, want de mu
ziek wordt voor zo'n 75 procent uit syn
thesizers getoverd. Enige ondersteu
ning krijgen zij van twee drummers,
waarvan Simon Phillips (ex-Jeff Beek),
verreweg de belangrijkste is.
Jim Diamond is de kleine roodharige
Schot, die niet alleen schitterend kan
zingen, maar helaas voor de Nederland
se journalist ook in plat Schots dialect
het hoogste woord voert.
De achtergronden van dit tweetal zijn
heel verschillend. Tony Hymas vertelt
daarover: „Ik heb een volledig klassie
ke opleiding genoten. Conservatorium
en dergelijke. Later ben ik jazz gaan
spelen, totdat ik in de popmuziek be
landde. Ik heb bij Jack Bruce gespeeld
en bij Jeff Beek. En bij iemand als Stan
ley Clarke. Sinds anderhalf jaar werk ik
nu met Jim samen. Tijd die we voorna
melijk gebruikt hebben om het werk
voor de elpee te componeren en op te
nemen.
noen, was locn een vrij uniea len
Ik ben absoluut niet trendgevoelig. Ik
hoef ook helemaal geen muziek te ma
ken zoals anderen dat doen. Ik ben erg
beïnvloed door heel veel mensen, maar
ik hoef The Police niet na te doen om
wat succesjes mee te pikken. Evenmin
voel ik behoefte hier bij jullie de weg te
nemen en meisjes dat Engels als hun
cultuur beschouwen, want die Ray-
Het is natuurlijk best een overgang van
klassieke muziek naar popmuziek.
Maar ik ben altijd iemand geweest die
vrij gemakkelijk kon overschakelen.
Mijn samenwerking met Jeff Beek ont
stond eind zeventiger jaren. Ik speel
mee op de elpee „There And Beek".
Ook ben ik met Beek op tournee ge
weest door Amerika. Bij Beck en Bruce
heb ik ook drummer Simon Phillips le
ren kennen.
Ik heb ook nog heel andere dingen ge
daan. Bijvoorbeeld ballet begeleid op
piano. Ik heb ook muziek gecompo
neerd en gedirigeerd voor balletten
bescheiden
Jim Diamond vraagt zich vertwijfeld
af wat hij nu nog aan prestaties kan
vermelden na alles was Hymas net
heeft opgelepeld. Hij verontschuldigt
zich voor zijn oninteressante verleden.
Het begon allemaal met wat onbeken
de bandjes in Glasgow. Maar Diamond
blijkt te bescheiden. Na een poosje laat
hij zich namelijk ontvallen gezongen
te hebben bij Alexis Korner. Nu zal met
name de jongeren de naam Alexis Kor-
mond van 't Groenewoud is opgegaan"
- Jezelf blijven.
„Ja, dat zeggen veel artiesten en het zal
je wel als een cliché in de oren klinken,
maar daar komt het uiteindelijk toch
wel op neer. Een leuk optreden is voor
mij nog altijd belangrijker dan al die
guldens die ik hier bij jullie op de bank
laat staan, omdat de rentevoet hier la
ger is dan bij ons. Dat is toch allemaal
maar bijzaak? Dat meen ik echt. Ik heb
het natuurlijk graag heel goed, maar
leuk werk is toch het belangrijkste. Ik
heb veel vrienden, die dertig diploma's
in de kast hebben, maar toch zonder
werk zitten. Eigenlijk is het een groot
voorrecht dat ik in die situatie voor en
kele minuutjes televisie naar Neder
land kan komen".
ner niet zoveel zeggen. Maar zijn naam
krijgt meer betekenis wanneer je leest
wie onder meer in zijn groep het vak
hebben geleerd. Dat zijn muzikanten
als Ginger Baker. Graham Bond, Jack
Bruce, Eric Burdon, Charlie Watts en
niemand minder dan Mick Jagger. Jon
gens die na de leerschool van Korner
heel goed op eigen benen hebben leren
staan. Korner heeft dan ook de bij
naam „aartsvader van de witte blues".
Een dergelijk detail was Jim Diamond
blijkbaar even ontschoten.
ontevreden
Jim vertelt dat op de volgende elpee
ook achtergrondzangers zullen worden
ingehuurd. Een stap voorwaarts noemt
hij dat. De debuutelpee was nog maar
het begin. Geen gek begin, want de el
pee begint goed te verkopen. Zeker
sinds „I Won't Let You Down" een hit is
geworden. Een vreemde gang van za
ken overigens, want de single werd veel
later uitgebracht dan de elpee. Gebrui
kelijk is door middel van een single de
aandacht te vestigen op een elpee. Ze
ker als het een nieuwe groep betreft
waar nog nooit een sterveling van heeft
gehoord. Het gevolg van deze gang van
zaken was dan ook dat de elpee al gerui
me tijd verkrijgbaar was zonder dat er
nu veel van werden verkocht Nu de
single een hit is. verandert dat echter
drastisch. In Engeland is de single zelfs
nog altijd niet uitgebracht.
Wat vinden Hymas en Diamond daar
nu zelf van? Nonchalant halen ze de
schouders op en kijken elkaar eens vra
gend aan. Tony „We hebben het alle
maal overgelaten aan de platenmaat
schappij. Die vonden dit blijkbaar een
goede gang van zaken. Maar bij de vol
gende elpee zal dat wel veranderen. De
ze eerste elpee is ook wat ongebruike
lijk tot stand gekomen. Jim en ik zijn bij
mij thuis gaan componeren, experi
menteren en op mijn eigen apparatuur
gaan opnemen Alles voor eigen reke
ning, Later hebben we dat in een echte
studio vervolmaakt. Die uiteindelijke
band hebben we aan de best biedende
maatschappij verkocht die daar toen
mee kon doen wat zij wilde. Vandaar.
sociaal
„Wc hebben een nieuw geluid willen
maken. In de basis zit een klassiek ele
ment en we hebben bewust alle akoes
tische instrumenten eruit gelaten. Het
enige naast die synthesizers zijn drums
en op een nummer saxofoon. Het resul
taat is een beetje symfonische rock.
Aanvankelijk hebben we nog overwo
gen er een volledige groep muzikanten
bij te halen, maar Jim zei dat ik het
best alleen kon. En dat bleek zo te zijn.
En eerlijk gezegd liep ik al langer met
het ideee rond eens alles zelf te doen.
En de synthesizers hebben oneindig
veel mogelijkheden dus ligt het ook
binnen mijn bereik.
Door Pieter Groenewold i
Ph. D.; wat voor diepere betekenis mag er wel achter die drie letters schuil gaan?
Het lijkt ingewikkeld, maar de oplossing I igt als zo vaak voor de hand. De P staat
voor muziekuitgeverij Polythemus Music. De kleine h vertegenwoordigt de gro
te Hymas en de grote D de kleine Diamond. Tony Hymas en Jim Diamond, die het
duo vormen dat als Ph. D. op dit moment in Nederland mede de top aanvoert met
het mooie nummer „I Won't Let You Down".
Het Werkcentrum Dans treedt zaterdag tweemaal op in
de Schouwburg te Middelburg en woensdag tweemaal
inde Prins van Oranje te Goes: 's avonds (20.00 uur) zijn
er voorstellingen voor volwassenen en 's middags (14.00
uur) voor kinderen.
De jeugd krijgt twee dansen te zien: 'Strandquintet,
Duinkerken, 28 juli 1914' en 'Grote Ogen' (dus niet het
ballet 'Ah, Break it' dat in een eerdere publicatie werd
genoemd.) 'Strandquintet' gaat over vijf mensen (twee
meisjes en drie jongens) en hun bezigheden aan het
strand: plezier maken, zonnebaden, pootje baden, ver
liefdheden en pesterijen. Een constrast vormen de over
komende vliegtuigen, die angst voor het uitbreken van
de oorlog oproepen. Het ballet is gemaakt door Toer van
Schayk, die ook de kleding en het decor ontwierp en
wordt gedanst door Diana Coolen, Caroline Schouwen
burg. Ed Wubbe, Richard Slaughter en Jan Muylaert. In
'Grote Ogen' dansen naast deze vijf bovendien Pauline-
Rolande de Zeeuw, José Winkelman en Howard Maduro.
Deze tweede dans, van de Amerikaan David Gordon,
heeft geen verhaal als basis, maar gaat uit van de dan
sers zelf, in hun individuele prestaties, maar ook in hun
fouten. Het ballet omvat voorts verbaal materiaal, er
worden dia's vertoond (die een soort leidraad voor de
dansers vormen) en er zijn referenties aan andere kunst
vormen. Het programmablad bij de middagvoorstelling
(die ongeveer een uur duurt) vertelt in voor kinderen
begrijpelijke taal het een en ander over beide balletten.
Het avondprogramma ovat de twee eerder genoemde
dansen, alsmede 'Zijwind' (gebaseerd op een ets die een
vrouw laat zien die, staande in de wind, haar jurk uit
trekt) en 'Anders. ..veranderlijk', beide in de choreogra
fie van de artistiek leidster van het Werkcentrum Dans,
Kathy Gosschalk. Het laatste ballet maakte zij in sa
menwerking met de beeldend kunstenaar Peter Peere
boom.
De film Novecento. deel 1, van Bernardo Bertolueci
wordt woensdagavond vertoond in het Grand Theater
te Goes (20.00 uurl
De hoofdrollen in deze film worden verolkt door Stefania
Sandrelli, Laura Betty, Dominique Sanda, Gérard De-
pardieu, Robert de Niro en David Sutherland. De film
laat Bertolucci's epos van het plattelandscommunisme
zien in een tweeledig verhaal waarin een boerenverhaal
verweven is met de wereldtragedie. Het tweede deel van
deze film is te zien op 3 maart in het Grand Theater. Het
verhaal begint met de geboort van twee jongens: de ar
me pachter Olem en de rijke grootgrondbezitter Alfredo
worden in dezelfde tijd vader. De jongens groeien samen
op in de tjjd van na de eerste wereldoorlog. Alfredo
trouwt met een meisje uit de stad en Olma woont samen
met een haar tijd vooruit zijnde onderwijzeres. Beide
vrouwen zijn in wezen feminist, de één door haar optre
den: uitdagend en modern, de ander door haar strijd
voor verbetering van de armzalige positie van de landar
beiders. De basis van de film blijft het voortdurend con
flict tussen bezitter en knecht: de maatschappij ontwik
kelt zich door onmenselijke situaties met als climax de
bevrijding op 24 april 1945, de dag waarop wordt afgere
kend met de karikatuur van het fascisme in de figuren
van Regina en Attila, wanneer de Noordelijke Streek de
communistische boerenrepubliek uitroept.
De film 'Citizen Kane' van en met Orson Welles draait
maandagavond in Den Dullaert te Hulst. (20.00 uur)
Zaterdagavond geeft de sopraan Hanneke van Bork
een avondconcert in het Stadhuis te Sluis. Ze wordt
begeleid door de pianist Frans van Ruth. Het program
ma omvat werken van Purcell, Mozart, Leon Othel, Fau-
ré. Richard Strauss en Moussorgsky. (20.00 uur)
Het Barokensemble Sweelinck Conservatorium uit
Amsterdam geeft zondagmorgen een koffieconcert in de
Kuiperspoort te Middelburg. (11.30 uur)
Zondagmiddag concenteert in Kapel Sint-Maarten te
Hoogelande het duo Leendert de Jonge, fluit, en Jet
Sprenkels, harp. Het programma vermeldt werken van
Rossini, Spohr en Silcher (14.30 uur).
Peter Faber geeft deze week drie voorstellingen van
zijn eenmanshow "Wonderen": vanavond, donderdag, in
De Vossekuil te Oud-Vossemeer (20.00 uur); vrijdag
avond in het Zuidlandtheater te Temeuzen (20.30 uur);
en zaterdagavond in het Vestzaktheater te Vlissingen
(20.30 uur)
Vrijdagavond wordt in De Vroone te Kapelle door Nel
Kars een solotoneelstuk opgevoerd van een vierluik van
vrouwenportretten. (20.00 uur)
Woensdagmiddag wordt in Centrum Meulvliet te Tho-
len voor de kinderen het kinderprogramma De Film van
Ome Willem gebracht met onder anderen Edwin Rutten
en Neef.(14.00 uur)
Het poppentheater Parcival te Middelburg heeft voor
woensdag een voorstelling op het programma staan van
het poppenspel 'Ik heet Sneeuwitje', gespeeld door Wil
lem Joppe. (14.30 uur)
Johan Verminnen
Woensdagavond geeft het strijkersensemble Musica
Antiqua Köln een avondconcert in de Concertzaal te
Middelburgvan Duitse en Italiaanse muziek uit de 17e
en 18e eeuw. (20.00 uur)
Het ensemble Musica Antiqua Kóln werd in 1973 opge
richt. Het ensemble legt zich voornamelijk toe op kamer
muziek uit de 17e en 18e eeuw, gespeeld op authentieke
instrumenten De groep wordt gevormd door Reinhard
Goebel. viool en leiding; Hajo B3ss, viool; Jaap ter Lin
den. violoncello en gambaviool en Henk Bouman, cim
balen. Verder spelen in de normale bezetting mee Jona
than Cable, viool; Gudrun Heyens, blokfluit; en Wilbert
Hazelzet, dwarsfluit. Het repertoire van het ensemble
bestaat enerzijds uit kamermuziek van Johan Sebas-
tiaan Bach, Georg Friedrich Handel en Georg Philipp
Telemann, anderzijds uit kamermuziek van voorname
lijk onbekende werken van componisten van de Vroeg-
Italiaanse school (1600), de Duitse Vioolschool van voor
1700 en uit Franse kamermuziek uit de periode 1690 tot
1760. Het ensemble probeert met de authentieke instru
menten zoveel mogelijk het oorspronkelijke geluid weer
te geven en de stijl zoveel mogelijk intakt te laten. Het
concertprogramma omvat werken van Glan Paolo Cima
(1600), Darlo Castello 1600), Johann Heinrich Schmelzer
(1623-1680), G. B. Vitali (1632-1692), Heinrich IgnazBiber
(1644-1704), en Johan Sebastiaan Bach (1685-1750)
De Roemeense slagwerker Mircea Ardeleanu geeft vrij
dagavond in de Kuiperspoort te Middelburg een slag
werkconcert van eigentijdse muziek. (21.00 uur)
Mircea Ardeleanu werd in 1954 geboren in Cluji. Op 23-
jarige leeftijd won hij een eerste prijs op het Festival van
Roemenie. Sinds 1978 studeerde hij bij prof. Caskel te
Darmstadt. Een jaar later ontving hij een studiebeurs
van het ministerie van Roemnenie en behaalde hij een
eerste prijs op het Internationaal Gaudeamus Concours
te Rotterdam. In 1981 ontving hij ook een stdiebeurs van
het Zwitserse ministerie. Hij treedt veelvuldig op in
Duitsland. Zwitserland, Frankrijk, Israel en Engeland.
Het concert zal de volgende werken omvatten: R. Smith-
Brindle: Orion M42, Rob du Bois: Ranta Music second
version, Ianscu Sumitrescu: Zenith; K. Mozsumanska-
Nasar: Three Concert Pieces; Karlheinz Stockhausen:
Zyklus.
Adèle Bloemendaal treedt vrijdagavond op in De Sten-
ge te Heinkenszand met haar Tour de Chant 'Adèle's
Keus'. Frans Ehlhart zal haar aan de piano begeleiden.
(20.30 uur)
De nieuwe Tour de Chant van Adèle Bloemendaal be
staat uit zang en voordracht, gegroeid uit een nostal
gisch gevoel, een verlangen naar vroeger en naar een
voud. De nummers die voorgedragen worden (met ver
bindende teksten van Adèle) zijn mooi, ontroerend en
soms wreed. Zo staan er op het repertoire liedjes van
onder anderen drs. P., composities van Frans Ehlhart, H.
Dorresteyn, W. Elschot/R. Bos, B. BrechfH,.Eisler en
Tom Lehrer.
Vanavond.donderdag, komen Frans Halsema en The
Angels of Hope in de Concertzaal te Zierikzee met hun
programma 'Is die kruk vrij?' (20.00 uur)
The Angels of Hope is een groep van drie muzikale da
mes. die de begeleiding van Frans Halsema in de show
verzorgen. Het ensemble bestaat uit Emilie Havelaar,
elektrische piano en zang; Marijke Nekeman, synthesi
zer en zang. en Corrie van Binsbergen, basgitaar en zang
Frans Halsema schreef samen met Bram Vermeulen
iNeerlands Hoop) de teksten, Vermeulen verzorgde te
vens de vormgeving van de show.