v v V JOHAN VERMINNEN PHD, VEELZIJDIG DUO BOEKT PIJLSNEL SUCCES agenda alleen kwaliteit behoort een kans te maken werkcentrum dans novecento films concerten theater slagwerkconcert italiaanse muziek adèle's keus frans halsema DONDERDAG 4 FEBRUARI 1982 PZC/varia 16 vrijdag 5 februari De Bevelandse popgroep The Serial treedt op in het Middelburgse café 'De Klos'. The Serial timmert de laatste tijd met succes ook buiten Zeeland aan de weg Aanvang 21 00 uur zaterdag 6 februari In het VOC-gebouw te Vlissingen is een optreden van Johan Verminnen en zijn band De Vlaamse popzanger is de laatste tijd in de hitparades met de single 'k Voel me goed'. Aanvang 20.00 uur De Goese popgroep The Serial' treedt op in 'De Kroon' in Kwadendamme. samen met de Vlissingse groep Silly Thing. Het optreden begint om 20.30 uur. Door Dick Versteeg Het mag op z'n minst een beetje merkwaardig heten dat Johan Verminnen - in België al jarenlang een in brede kring gewaardeerd artiest - bij ons nog altijd geen grote bekendheid is. Van zijn jongste elpee is het liedje „Ik voel me goed" aardig gedraaid op de radio en Johan wipte ook heel even over de grens om op de tv te verschijnen. Een aardige gelegenheid om hem te vragen naar een verklaring voor dat uitblijven van die echte doorbraak in ons land. Johan Verminnen: „De belangrijkste reden is. denk ik, te weinig belangstel ling vanuit de platenwereld. Verder heb ik er zelf ook nooit zo fanatiek achter aan gezeten. Tegelijk met m'n Neder landstalige liedjes doe ik ook Frans werk. Ik moet m'n aandacht dus verde len. Ook werd het Nederlandstalige lied bij jullie in Nederland nooit zo goed aangeprezen. Er was toch lange tijd sprake van een soort neerkijken op wat er in België gebeurde Ik denk dat dit de laatste tijd wel erg in positieve zin is veranderd en eigenlijk is dat maar lo gisch ook" - Geeft het geen gek gevoel dat Ray mond van 't Groenewoud, die uiteinde lijk in jouw band is begonnen, hier veel populairder is? „Ach ja. dat is een raar gevoel, maar 't is in België net zo hè. Hij is op het juiste moment gekomen. Raymond sloot heel mooi aan op wat er op dat moment leef de in de internationale muziekwereld. Ik heb daarentegen veel meer met het chanson te maken. Het is vaker ge beurd dat muzikanten die bij mij speel den. uiteindelijk bekender werden. Mis schien is het wel een beetje mijn lot om zulke mensen aan te trekken". - Misschien heeft het er ook mee te ma ken dat jij een nogal serieuze artiest bent. „Dat klopt. Ik ben te serieus, zegt men. Maar goed, daar hebben ze momenteel geen nood aan. Er komen nu zoveel mensen op televisie vertellen hoe slecht het wel gaat in de wereld. Daarom zing ik nu ook „Ik voel me goed". versoberd - Die nieuwe elpee bevat veel simpeler teksten dan men van jou gewend is. „Wat ik nu schrijf is inderdaad sterk versoberd. Ik voel dat als een aan winst. Vroeger verloor ik mijzelf in een soort barok taalgebruik, terwijl ik toch zelf ook het meest houd van een simpele benadering van de dingen. De eenvoud maakt een lied vaak veel meer open. Ik denk dat het dan ook naar een groter publiek gaat". - In Nederland wordt nog altijd een beetje laatdunkend over Belgische ar tiesten gedaan. Stoort je dat? „Er wordt goede muziek gemaakt in al le landen. Wat mij stoort in de muziek- pers is dat er alleen Amerikaans en an- gelsaksisch gedacht wordt. En dat ter wijl elders zoveel mooie dingen worden gemaakt. Neem bijvoorbeeld Italië. Dat is fantastisch. Als ik daar op vakantie ben ga ik altijd wel naar een concert. Dat neerkijken op de Belgen vind ik veel minder ernstig dan dat beeld dat wij hier zo'n beetje de zoveelste staat van Amerika zijn. Daar moeten we ons toch een beetje van afeetten. Ze gaan nu ook al van die atoomraketten hier plaatsen. Die Amerikanen beginnen met de grammofoonplaten en de films en daarna komen de raketten. En voor die raketten komen de mensen dan massaal de straat op Maar let maar op, als het straks door bijvoorbeeld de toe stand in Polen werkelijk uit de hand dreigt te gaan lopen, dan staan al die mensen die raketten uiteindelijk toch toe. Uit angst" - In Nederland wordt door sommige artiesten nog altijd gemopperd over het gebrek aan aandacht voor hun werk voor radio en tv. Hoe zit dat bij jullie'' „Bij ons is het duidelijk minder, 't Is natuurlijk erg betrekkelijk dat ge weeklaag Als zo'n artiest dat soort op merkingen begint te maken, dan komt- le doorgaans ook uit een hele rare hoek Stel je eens voor datje alle slijmballen op de radio en de tv moet loslaten. Ik moet er niet aan denken. Die artiesten vergeten dat alleen kwaliteit een kans behoort te maken". - Jij bent nu zo'n twaalf jaar bezig. Nogal vernieuwend. Valt er nu nog wat te vernieuwen in België? „De Nederlandstalige muziek heeft momenteel bij ons toch wel wat min der aandacht. Dat wordt nu als iets minder baanbrekend beschouwd. Het trachten om een alternatief te vinden voor die invasie van Engelstalige pop muziek en dat in het Nederlands te Tony Hymas is een vrij grote, al wat oudere n jongeman, die al het toetsen- werk op de debuutelpee voor zijn reke ning neemt. Daarmee neemt hij tevens vrijwel alle muziek op zich, want de mu ziek wordt voor zo'n 75 procent uit syn thesizers getoverd. Enige ondersteu ning krijgen zij van twee drummers, waarvan Simon Phillips (ex-Jeff Beek), verreweg de belangrijkste is. Jim Diamond is de kleine roodharige Schot, die niet alleen schitterend kan zingen, maar helaas voor de Nederland se journalist ook in plat Schots dialect het hoogste woord voert. De achtergronden van dit tweetal zijn heel verschillend. Tony Hymas vertelt daarover: „Ik heb een volledig klassie ke opleiding genoten. Conservatorium en dergelijke. Later ben ik jazz gaan spelen, totdat ik in de popmuziek be landde. Ik heb bij Jack Bruce gespeeld en bij Jeff Beek. En bij iemand als Stan ley Clarke. Sinds anderhalf jaar werk ik nu met Jim samen. Tijd die we voorna melijk gebruikt hebben om het werk voor de elpee te componeren en op te nemen. noen, was locn een vrij uniea len Ik ben absoluut niet trendgevoelig. Ik hoef ook helemaal geen muziek te ma ken zoals anderen dat doen. Ik ben erg beïnvloed door heel veel mensen, maar ik hoef The Police niet na te doen om wat succesjes mee te pikken. Evenmin voel ik behoefte hier bij jullie de weg te nemen en meisjes dat Engels als hun cultuur beschouwen, want die Ray- Het is natuurlijk best een overgang van klassieke muziek naar popmuziek. Maar ik ben altijd iemand geweest die vrij gemakkelijk kon overschakelen. Mijn samenwerking met Jeff Beek ont stond eind zeventiger jaren. Ik speel mee op de elpee „There And Beek". Ook ben ik met Beek op tournee ge weest door Amerika. Bij Beck en Bruce heb ik ook drummer Simon Phillips le ren kennen. Ik heb ook nog heel andere dingen ge daan. Bijvoorbeeld ballet begeleid op piano. Ik heb ook muziek gecompo neerd en gedirigeerd voor balletten bescheiden Jim Diamond vraagt zich vertwijfeld af wat hij nu nog aan prestaties kan vermelden na alles was Hymas net heeft opgelepeld. Hij verontschuldigt zich voor zijn oninteressante verleden. Het begon allemaal met wat onbeken de bandjes in Glasgow. Maar Diamond blijkt te bescheiden. Na een poosje laat hij zich namelijk ontvallen gezongen te hebben bij Alexis Korner. Nu zal met name de jongeren de naam Alexis Kor- mond van 't Groenewoud is opgegaan" - Jezelf blijven. „Ja, dat zeggen veel artiesten en het zal je wel als een cliché in de oren klinken, maar daar komt het uiteindelijk toch wel op neer. Een leuk optreden is voor mij nog altijd belangrijker dan al die guldens die ik hier bij jullie op de bank laat staan, omdat de rentevoet hier la ger is dan bij ons. Dat is toch allemaal maar bijzaak? Dat meen ik echt. Ik heb het natuurlijk graag heel goed, maar leuk werk is toch het belangrijkste. Ik heb veel vrienden, die dertig diploma's in de kast hebben, maar toch zonder werk zitten. Eigenlijk is het een groot voorrecht dat ik in die situatie voor en kele minuutjes televisie naar Neder land kan komen". ner niet zoveel zeggen. Maar zijn naam krijgt meer betekenis wanneer je leest wie onder meer in zijn groep het vak hebben geleerd. Dat zijn muzikanten als Ginger Baker. Graham Bond, Jack Bruce, Eric Burdon, Charlie Watts en niemand minder dan Mick Jagger. Jon gens die na de leerschool van Korner heel goed op eigen benen hebben leren staan. Korner heeft dan ook de bij naam „aartsvader van de witte blues". Een dergelijk detail was Jim Diamond blijkbaar even ontschoten. ontevreden Jim vertelt dat op de volgende elpee ook achtergrondzangers zullen worden ingehuurd. Een stap voorwaarts noemt hij dat. De debuutelpee was nog maar het begin. Geen gek begin, want de el pee begint goed te verkopen. Zeker sinds „I Won't Let You Down" een hit is geworden. Een vreemde gang van za ken overigens, want de single werd veel later uitgebracht dan de elpee. Gebrui kelijk is door middel van een single de aandacht te vestigen op een elpee. Ze ker als het een nieuwe groep betreft waar nog nooit een sterveling van heeft gehoord. Het gevolg van deze gang van zaken was dan ook dat de elpee al gerui me tijd verkrijgbaar was zonder dat er nu veel van werden verkocht Nu de single een hit is. verandert dat echter drastisch. In Engeland is de single zelfs nog altijd niet uitgebracht. Wat vinden Hymas en Diamond daar nu zelf van? Nonchalant halen ze de schouders op en kijken elkaar eens vra gend aan. Tony „We hebben het alle maal overgelaten aan de platenmaat schappij. Die vonden dit blijkbaar een goede gang van zaken. Maar bij de vol gende elpee zal dat wel veranderen. De ze eerste elpee is ook wat ongebruike lijk tot stand gekomen. Jim en ik zijn bij mij thuis gaan componeren, experi menteren en op mijn eigen apparatuur gaan opnemen Alles voor eigen reke ning, Later hebben we dat in een echte studio vervolmaakt. Die uiteindelijke band hebben we aan de best biedende maatschappij verkocht die daar toen mee kon doen wat zij wilde. Vandaar. sociaal „Wc hebben een nieuw geluid willen maken. In de basis zit een klassiek ele ment en we hebben bewust alle akoes tische instrumenten eruit gelaten. Het enige naast die synthesizers zijn drums en op een nummer saxofoon. Het resul taat is een beetje symfonische rock. Aanvankelijk hebben we nog overwo gen er een volledige groep muzikanten bij te halen, maar Jim zei dat ik het best alleen kon. En dat bleek zo te zijn. En eerlijk gezegd liep ik al langer met het ideee rond eens alles zelf te doen. En de synthesizers hebben oneindig veel mogelijkheden dus ligt het ook binnen mijn bereik. Door Pieter Groenewold i Ph. D.; wat voor diepere betekenis mag er wel achter die drie letters schuil gaan? Het lijkt ingewikkeld, maar de oplossing I igt als zo vaak voor de hand. De P staat voor muziekuitgeverij Polythemus Music. De kleine h vertegenwoordigt de gro te Hymas en de grote D de kleine Diamond. Tony Hymas en Jim Diamond, die het duo vormen dat als Ph. D. op dit moment in Nederland mede de top aanvoert met het mooie nummer „I Won't Let You Down". Het Werkcentrum Dans treedt zaterdag tweemaal op in de Schouwburg te Middelburg en woensdag tweemaal inde Prins van Oranje te Goes: 's avonds (20.00 uur) zijn er voorstellingen voor volwassenen en 's middags (14.00 uur) voor kinderen. De jeugd krijgt twee dansen te zien: 'Strandquintet, Duinkerken, 28 juli 1914' en 'Grote Ogen' (dus niet het ballet 'Ah, Break it' dat in een eerdere publicatie werd genoemd.) 'Strandquintet' gaat over vijf mensen (twee meisjes en drie jongens) en hun bezigheden aan het strand: plezier maken, zonnebaden, pootje baden, ver liefdheden en pesterijen. Een constrast vormen de over komende vliegtuigen, die angst voor het uitbreken van de oorlog oproepen. Het ballet is gemaakt door Toer van Schayk, die ook de kleding en het decor ontwierp en wordt gedanst door Diana Coolen, Caroline Schouwen burg. Ed Wubbe, Richard Slaughter en Jan Muylaert. In 'Grote Ogen' dansen naast deze vijf bovendien Pauline- Rolande de Zeeuw, José Winkelman en Howard Maduro. Deze tweede dans, van de Amerikaan David Gordon, heeft geen verhaal als basis, maar gaat uit van de dan sers zelf, in hun individuele prestaties, maar ook in hun fouten. Het ballet omvat voorts verbaal materiaal, er worden dia's vertoond (die een soort leidraad voor de dansers vormen) en er zijn referenties aan andere kunst vormen. Het programmablad bij de middagvoorstelling (die ongeveer een uur duurt) vertelt in voor kinderen begrijpelijke taal het een en ander over beide balletten. Het avondprogramma ovat de twee eerder genoemde dansen, alsmede 'Zijwind' (gebaseerd op een ets die een vrouw laat zien die, staande in de wind, haar jurk uit trekt) en 'Anders. ..veranderlijk', beide in de choreogra fie van de artistiek leidster van het Werkcentrum Dans, Kathy Gosschalk. Het laatste ballet maakte zij in sa menwerking met de beeldend kunstenaar Peter Peere boom. De film Novecento. deel 1, van Bernardo Bertolueci wordt woensdagavond vertoond in het Grand Theater te Goes (20.00 uurl De hoofdrollen in deze film worden verolkt door Stefania Sandrelli, Laura Betty, Dominique Sanda, Gérard De- pardieu, Robert de Niro en David Sutherland. De film laat Bertolucci's epos van het plattelandscommunisme zien in een tweeledig verhaal waarin een boerenverhaal verweven is met de wereldtragedie. Het tweede deel van deze film is te zien op 3 maart in het Grand Theater. Het verhaal begint met de geboort van twee jongens: de ar me pachter Olem en de rijke grootgrondbezitter Alfredo worden in dezelfde tijd vader. De jongens groeien samen op in de tjjd van na de eerste wereldoorlog. Alfredo trouwt met een meisje uit de stad en Olma woont samen met een haar tijd vooruit zijnde onderwijzeres. Beide vrouwen zijn in wezen feminist, de één door haar optre den: uitdagend en modern, de ander door haar strijd voor verbetering van de armzalige positie van de landar beiders. De basis van de film blijft het voortdurend con flict tussen bezitter en knecht: de maatschappij ontwik kelt zich door onmenselijke situaties met als climax de bevrijding op 24 april 1945, de dag waarop wordt afgere kend met de karikatuur van het fascisme in de figuren van Regina en Attila, wanneer de Noordelijke Streek de communistische boerenrepubliek uitroept. De film 'Citizen Kane' van en met Orson Welles draait maandagavond in Den Dullaert te Hulst. (20.00 uur) Zaterdagavond geeft de sopraan Hanneke van Bork een avondconcert in het Stadhuis te Sluis. Ze wordt begeleid door de pianist Frans van Ruth. Het program ma omvat werken van Purcell, Mozart, Leon Othel, Fau- ré. Richard Strauss en Moussorgsky. (20.00 uur) Het Barokensemble Sweelinck Conservatorium uit Amsterdam geeft zondagmorgen een koffieconcert in de Kuiperspoort te Middelburg. (11.30 uur) Zondagmiddag concenteert in Kapel Sint-Maarten te Hoogelande het duo Leendert de Jonge, fluit, en Jet Sprenkels, harp. Het programma vermeldt werken van Rossini, Spohr en Silcher (14.30 uur). Peter Faber geeft deze week drie voorstellingen van zijn eenmanshow "Wonderen": vanavond, donderdag, in De Vossekuil te Oud-Vossemeer (20.00 uur); vrijdag avond in het Zuidlandtheater te Temeuzen (20.30 uur); en zaterdagavond in het Vestzaktheater te Vlissingen (20.30 uur) Vrijdagavond wordt in De Vroone te Kapelle door Nel Kars een solotoneelstuk opgevoerd van een vierluik van vrouwenportretten. (20.00 uur) Woensdagmiddag wordt in Centrum Meulvliet te Tho- len voor de kinderen het kinderprogramma De Film van Ome Willem gebracht met onder anderen Edwin Rutten en Neef.(14.00 uur) Het poppentheater Parcival te Middelburg heeft voor woensdag een voorstelling op het programma staan van het poppenspel 'Ik heet Sneeuwitje', gespeeld door Wil lem Joppe. (14.30 uur) Johan Verminnen Woensdagavond geeft het strijkersensemble Musica Antiqua Köln een avondconcert in de Concertzaal te Middelburgvan Duitse en Italiaanse muziek uit de 17e en 18e eeuw. (20.00 uur) Het ensemble Musica Antiqua Kóln werd in 1973 opge richt. Het ensemble legt zich voornamelijk toe op kamer muziek uit de 17e en 18e eeuw, gespeeld op authentieke instrumenten De groep wordt gevormd door Reinhard Goebel. viool en leiding; Hajo B3ss, viool; Jaap ter Lin den. violoncello en gambaviool en Henk Bouman, cim balen. Verder spelen in de normale bezetting mee Jona than Cable, viool; Gudrun Heyens, blokfluit; en Wilbert Hazelzet, dwarsfluit. Het repertoire van het ensemble bestaat enerzijds uit kamermuziek van Johan Sebas- tiaan Bach, Georg Friedrich Handel en Georg Philipp Telemann, anderzijds uit kamermuziek van voorname lijk onbekende werken van componisten van de Vroeg- Italiaanse school (1600), de Duitse Vioolschool van voor 1700 en uit Franse kamermuziek uit de periode 1690 tot 1760. Het ensemble probeert met de authentieke instru menten zoveel mogelijk het oorspronkelijke geluid weer te geven en de stijl zoveel mogelijk intakt te laten. Het concertprogramma omvat werken van Glan Paolo Cima (1600), Darlo Castello 1600), Johann Heinrich Schmelzer (1623-1680), G. B. Vitali (1632-1692), Heinrich IgnazBiber (1644-1704), en Johan Sebastiaan Bach (1685-1750) De Roemeense slagwerker Mircea Ardeleanu geeft vrij dagavond in de Kuiperspoort te Middelburg een slag werkconcert van eigentijdse muziek. (21.00 uur) Mircea Ardeleanu werd in 1954 geboren in Cluji. Op 23- jarige leeftijd won hij een eerste prijs op het Festival van Roemenie. Sinds 1978 studeerde hij bij prof. Caskel te Darmstadt. Een jaar later ontving hij een studiebeurs van het ministerie van Roemnenie en behaalde hij een eerste prijs op het Internationaal Gaudeamus Concours te Rotterdam. In 1981 ontving hij ook een stdiebeurs van het Zwitserse ministerie. Hij treedt veelvuldig op in Duitsland. Zwitserland, Frankrijk, Israel en Engeland. Het concert zal de volgende werken omvatten: R. Smith- Brindle: Orion M42, Rob du Bois: Ranta Music second version, Ianscu Sumitrescu: Zenith; K. Mozsumanska- Nasar: Three Concert Pieces; Karlheinz Stockhausen: Zyklus. Adèle Bloemendaal treedt vrijdagavond op in De Sten- ge te Heinkenszand met haar Tour de Chant 'Adèle's Keus'. Frans Ehlhart zal haar aan de piano begeleiden. (20.30 uur) De nieuwe Tour de Chant van Adèle Bloemendaal be staat uit zang en voordracht, gegroeid uit een nostal gisch gevoel, een verlangen naar vroeger en naar een voud. De nummers die voorgedragen worden (met ver bindende teksten van Adèle) zijn mooi, ontroerend en soms wreed. Zo staan er op het repertoire liedjes van onder anderen drs. P., composities van Frans Ehlhart, H. Dorresteyn, W. Elschot/R. Bos, B. BrechfH,.Eisler en Tom Lehrer. Vanavond.donderdag, komen Frans Halsema en The Angels of Hope in de Concertzaal te Zierikzee met hun programma 'Is die kruk vrij?' (20.00 uur) The Angels of Hope is een groep van drie muzikale da mes. die de begeleiding van Frans Halsema in de show verzorgen. Het ensemble bestaat uit Emilie Havelaar, elektrische piano en zang; Marijke Nekeman, synthesi zer en zang. en Corrie van Binsbergen, basgitaar en zang Frans Halsema schreef samen met Bram Vermeulen iNeerlands Hoop) de teksten, Vermeulen verzorgde te vens de vormgeving van de show.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 16